:: آرشيو ماهانه

  • مه 2017
  • آپريل 2017
  • مارس 2017
  • فوريه 2017
  • ژانويه 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008


  • :: نويسندگان اين بخش

  • ح. آزاد
  • ف. آزاد
  • اَياز آسيم
  • مهیار آشنا
  • ف. آگاه
  • علی‌ آلنگ
  • سارا ارمنی
  • مهدی استعدادی شاد
  • رضا اسدی
  • نسرین اسفندیاری
  • علي محمد اسکندری جو
  • احمد اسکندری
  • مرتضی اسماعیل پور
  • ناصر اصغری
  • محمدعلی اصفهانی
  • نيكروز اعظمى
  • جلال ایجادی
  • دنیز ایشچی
  • بیژن باران
  • بهمن بازرگانی
  • آرام بختیاری
  • افتخار برزگریان
  • پناه برزوئی
  • م . ت . برومند
  • شهاب برهان
  • منصور بيات زاده
  • ب. بی‌نیاز (داریوش)
  • یونس پارسا بناب
  • امیر پیام
  • دکتر پرويز پيران
  • عابد توانچه
  • خسرو ثابت قدم
  • محمد جلالی چیمه (م. سحر)
  • علی جلال
  • رامین جهانبگلو
  • مسعود حاصلی
  • مهرزاد حافظی
  • علی حامد ایمان
  • محسن حکیمی
  • بهرام خراسانی
  • همایون خرم آبادی
  • فرامرز دادور
  • فرهاد داودی
  • مهرداد درویش پور
  • احسان دهکردی
  • پایا راستگونیا
  • محمود راسخ (افشار)
  • تقی رحمانی
  • ناصر رحیم‌خانی
  • رضا رخشان
  • شاپور رشنو
  • اسماعیل رضایی
  • حسن رضا رضايي
  • مسعود رمضانی راد
  • کاظم رنجبر
  • تقی روزبه
  • روسیا روشن
  • علی رها
  • سعید رهنما
  • ناصر زرافشان
  • اسماعیل سپهر
  • فريبرز ستاري
  • هدایت سلطان زاده
  • مهران سیرانی
  • اکبر سیف
  • مرتضی سیمیاری
  • نصرت شاد
  • عباس شکری
  • خسرو صادقي بروجنی
  • منوچهر صالحی
  • علی صدارت
  • عیسی صفا
  • دکتر محمد ضيمران
  • رضا طالبی
  • فرح طاهری
  • احسان عباسی
  • رضا عرب
  • آرش عزیزی
  • یاسر عزیزی
  • نادر عصاره
  • رضا علوی
  • فرهاد عمیدی
  • علی فرمانده
  • محمّد رضا فشاهی
  • علی فکری
  • رضا فلاطون
  • آراز فنی
  • علی فياض
  • پروفسور فرهاد قابوسی
  • فرهاد قابوسی
  • هادی قدسی
  • محمد قراگوزلو
  • احد قربانی
  • کریم قصیم
  • قویدل
  • ناصر کاخساز
  • بهزاد کشاورزی
  • روبن مارکاریان
  • هوشنگ ماهرويان
  • شكوه محمودزاده
  • سام محمودي سرابي
  • حسین مدنی
  • دکتر گلمراد مرادی
  • هوشنگ معین زاده
  • بهرامِ مهران
  • حسن نادری
  • خسرو ناقد
  • اسحاق نجم الدین
  • مجید نفیسی
  • مسعود نقره کار
  • ن. نوری زاده
  • پارسا نیک جو
  • محمدرضا نیکفر
  • شیدان وثیق
  • نیما هالتفی
  • محمود هرمزی
  • ابراهیم هرندی
  • امید همائی
  • همنشین بهار
  • عطا هودشتیان
  • بابک یحیوی
  • محسن یوسفی اردکانی
  • مونا یوسفی
  • یونس پارسا بناب

    پرسش و پاسخ های قابل بحث درباره
    اوضاع جهان ( بخش ششم )

    دگردیسی در شکل و شمایل سرمایه داری انحصاری به طرز غیر قابل تصوری سیاست ها و مدیریت و پیشرفت در سطح ملت – دولت ها را به نفع مدیریت اقتصاد جهانی نابود ساخته ولی هیچوقت نتوانسته در حیطه های دیگر فعالیت های بشری ( اجتماعی ، هنری ، فرهنگی و سیاسی و....) موفق به استقرار یک سیستم جامع جهانی شده باشد . به نظر این نگارنده علت العلل این امر این است که نظام سرمایه داری انحصاری جهانی شده فاقد بورژوازی جهانی و در نتیجه فاقد یک " دولت جهانی " است .



    Destutt_de_Tracy.jpg
    یان رهمن

    «ایدئولوژیست‌ها» و ناپلئون

    تاریخ پیدایش اصطلاح ایدئولوژی
    برگردان: رضا جاسکی

    یکی از یافته‌های اصلی در نظریه‌های ایدئولوژی و گفتمان این است که معنای یک اصطلاح نه فقط ثابت نبوده بلکه موضوعی برای تغییر است. گاهی، آن حتی می‌تواند به ضد خودش بدل شود. این امر در مورد «ایدئولوژی» نیز صدق می‌کند.اگرچه بعد از قرن نوزدهم معمولاً این اصطلاح در نقطه مقابل مفهوم علمی و دقیق جهان در نظر گرفته می‌شود، اما در ابتدا ایدئولوژی برای توصیف یک علم مشخص بوجود امد. به عنوان «ایده-علم» (ایدئولوژی) تعریف شده بود، یعنی می‌شد آن را بیشتر شبیه کالبدشکافی انتقادی از ایده‌ها و استنتاج آن‌ها از ادراکات حسی ما توصیف نمود. و درست مانند مدل مشابه در کلمات دیگری که به «لوژی» ختم می‌شوند (مانند بیولوژی و اکولوژی)، «ایدئولوژی» نیز یک تغییر معنایی از دانش سیستماتیک از یک موضوع به خود موضوع، از تحلیل انتقادی ایده‌ها به خود ایده‌ها را تجربه کرده است.



    اسماعیل رضایی

    اسطوره سازی های بی بدیل

    اسطوره سازان خود را بیرق دار مبارزه با روندهای نامتعارف و نامطلوب حاکم برجامعه و انسان قلمداد می کنند. در حالیکه دچار یک خود سانسوری و دگر سانسوری مداوم بوده؛ و هرآنچه را که نمی فهمند ویا با جایگاه و برآمدگاه منفعتی و عقیدتی نهادین شان سازگار نیست را از دایره تعاملات و بحث و فحص عمومی خارج می سازند. چرا که براین باورند که از قدرت اندیشگی بالا و درک و فهم والا و برتر نسبت به دیگران برخوردارند. این ویژگی عامل اصلی تشتت و پراکندگی آرا و عقاید پیرامون امور مسلم و جاری حاکم بر جامعه های انسانی است و حل قطعی بسیاری از روندهای سهل و آسان روابط و مناسبات اقتصادی اجتماعی را با موانع و محدودیت های صعب و ثقیل مواجه می سازد.



    ijadi12.jpg
    جلال ایجادی

    نواندیشان دینی، مبلغ خرافات و علیه مدرنیته

    رفتار انسان تنها متاثر از عقل و تجربه نیست، بلکه عوامل ایدئولوژیکی و دینی مانند سیاست مذهبی و احساس و تبلیغ و هیجان و سمبول گرایی و آرمانگرایی و خشونتگرایی و خرافات کف بینان و شفادهندگان و ساحران و فال گیران و آیت الله ها و امامان سرقبر و افسانه سازی نواندیشان یا اصلاحگران دینی نیز بر رفتار انسانی تاثیر گذار هستند.



    bijan-baran.jpg
    بیژن باران

    واقعیت، حقیقت در تاریخ و علم

    واقعیت و حقیقت در تاریخ و علم گاهی تابع دوره یک تمدن اند. در یک دوره زمین پخت مرکز عالم بود؛ در دوره بعد زمین کروی از 8 سیاره بدور خورشید در کهکشان راه شیری با 100 میلیارد ستاره در کیهان با 1 تریلیون کهکشان است. واقعیت یعنی جهان یا وضع شئی آنطور که وجود دارد، در تقابل با ایده آل یا تصویر ذهنی آن است. نمونه: ادراک روز مطلق، عینی، موجود است؛ نه ایده آل آفتابی، خنک، در یک پیک نیک. واقعیت ادراکی است؛ مانند افتادن سیب از درخت- بنا به نیوتن دال بر گرانش زمین.



    یونس پارسا بناب

    پرسش و پاسخ های قابل بحث درباره
    اوضاع جهان ( بخش پنجم )

    ناکامی های نظام جهانی سرمایه بویژه راس آن آمریکا چه در حیطه رویاروئی با امواج خروشان بیداری و رهائی خلق های جهان بویژه در کشورهای پیرامونی و نیمه پیرامونی ، از یک سو و چه در حیطه بروز و رشد تضاد ها و تلاقی ها در درون خود نظام از سوی دیگر نشان می دهند که جهان پراز تلاطم کنونی در آستانه یک تحویل و تحول قابل تامل قرار گرفته است . در این راستا نباید به فراز کشورهای مقتدر نوظهور اعضای درون بریکس ، گروه شانگهای و گروه یورو – آسیا و... که موقعیت تک محوری ( تک قطبی ) و هژمونیکی آمریکا را به زیر سئوال کشیده اند ، کم بها داد .



    ف. آزاد

    سرمایه داری، فاشیسم، دموکراسی نئولیبرال، مافیا و ترامپ

    (به سیمور هرش به افتخار هشتاد سالگی اش)

    تحقیق کیفیت ساختار برکشیده شدن ترامپ در سرمایه داری نئولیبرال آمریکا بوسیله سازمانهای مرتجع آمریکای شمالی، زمینه فاشیستی و مافیائی ساختار نئولیبرالیستی دموکراسی آمریکای شمالی را روشن می کند. کمااینکه روال عملکرد سبعانه نئولیبرالیسم به یکباره از آسمان نازل نشده بلکه به تدریج در متن سرمایه داری آمریکای شمالی تکوین یافته است. به سخن دیگر همچنانکه فاشیسم بر آمده از سرمایه داری است، نئولیبرالیسم و مافیا که سرمایه و قدرت را مقدم بر انسانیت و اخلاق می دانند نیز محصول سرمایه داری بوده اند.



    marx.jpg
    سرگیو پِرِز

    شناخت و نقد
    مارکس و نقد خرد در مدرنیته (بخش اول)

    برگردان : م . ت . برومند

    بهترین روش بررسی کردن مقوله خرد نزد مارکس، نگریستن کنش آن در چهارچوب روند تولید شناخت است. مارکس در این زمینه قصد طرح ریزی یک دکترین فلسفی را نداشته، بلکه به نقد اقتصاد سیاسی پرداخته است، به طوری که برای درک این مقوله خرد بجاست به تحلیل کردن خود اثرهایی پرداخت که او تئوری اش را در آن ها طرح ریزی و پیشنهاد کرده است



    امید همائی

    فلسفه، رهائی، تسلّی

    آیا فلسفه میتواند جهان را از مخمصه ای که در آن قراردارد نجات دهد و رهائی بخشد؟
    تا امروز پاسخ این سئوال منفی است. فیلسوفانی که قرار بود به قول مارکس جهان را تغییر دهند پدیدار نشدند و جهان صحنهٔ جنگ و آدمکشی باقی ماند.



    ف. آزاد

    گلوبالیزاسیون تاریخ

    مقصود این نوشته تحلیل ساختار منطقی جوانب گلوبالیزاسیون است. تا فهم منطقی وضعیت سیاسی معاصر میسر شود و خواننده در دام تفسیرهای ساده اندیشانه ایدئولوژیک دست راستی و نژادپرستانه خصوصا متداول در غرب و میان شرقیان بنده و تسلیم غرب نیفتد. از آنجایی که اشکالات ساختاری اساس منطقی یک سیستم همواره منجر به ایجاد تناقضات یا «کاتاستروف» سیستم، و در تعبیر اجتماعی اش منجر به فجایع اجتماعی می شوند، مادام که اشکالات اساسی سیستم تصحیح نشود و ساختار متعادلی نیابد، تناقضات و فجایع آن سیستم ادامه خواهند یافت.



    نیکولا ترتولیان

    مفهوم ایدئولوژی در «هستی شناسی»

    برگردان: م. ت. برومند

    کشمکش اجتماعی زمینه گزینش ایدئولوژی ای است که نقش آن بسیجیدن نیروهای یک گروه اجتماعی برای تأیید کردن برتری یا تحمیل کردن دیدگاه آن است. این مفهوم به نادرست علیه تئوری های فیلسوفان بکار برده شده که برخی از آن ها حتا مدعی مارکسسیسم اند. برخلاف انگاشتن ایدئولوژی تنها به عنوان آگاهی نادرستی که تحریف واقعیت است، آنگونه که در نزد آدورنو رایج است، هم چنین برخلاف فرو کاستن آن به بیان منافع طبقه فرمانروا، لوکاچ هوادار مفهوم جهانشمول ایدئولوژی است.



    اسماعیل رضایی

    محروم ومحکوم

    (در گرامیداشت هشت مارس)

    یکی از موانع اساسی و اصلی جامعه های انسانی در برخورد با حقوق اساسی و حیاتی زنان، غلبه برخی از نمودهای فرهنگی با بار سنت و عادت است که به صورت نهادین و تابوگونه روند مبارزۀ زنان را با چالش رو برو ساخته است. عادات و سننی که به باور غالب بویژه در جوامع عقب مانده در آمده؛ که حربه های مبارزاتی زنان را با موانع و ناکامی مواجه می سازد. با تکیه براین باورهای عادت گونه و سنتی است که در بسیاری از جوامع، روابط و گزینش های زنان حتی روابط خانوادگی در جامعه با اجازۀ مرد ممکن می گردد.



    فرهاد قابوسی

    عوامانگی جایزۀ اسکار

    اسکار یک جایزه هالیوودی است و هالیوود نماد فرهنگی عامیانه و محافظه کار است. فرهنگ و تاریخ آمریکای شمالی ساخته و پرداخته سینمای هالیوودی است. در حالیکه به عکس سینما می بایست انعکاس فرهنگ و واقعیات اجتماعی باشد. همچنانکه فلاسفه متاخر نظیر هانری برگسون و برتراند راسل فیلم سینمایی را با رویا مقایسه کرده اند که در آن روال عادی زمان و مکان دگرگون می شود، لذا از آنجایی که رویا نمادی از واقعیت و حداکثر دگرگونی واقعیت عمومی است، فیلم سینمایی نیز می بایستی دستکم انعکاسی از واقعیت عمومی باشد.



    khosrou-naghed.jpg

    معرفی دو کتاب تازه

    از خسرو ناقد

    کتاب «رویاهای شرقی - غربی» با عنوان فرعی «از رویاهای گیل‌گَمِش تا کابوس‌های نیچه» نوشته خسرو ناقد، از سوی انتشارات فرهنگ معاصر راهی بازار نشر شد.
    «در جست‌وجوی معنای زندگی» عنوان جدیدترین کتاب دیگر خسرو ناقد است که در حوزه علوم انسانی است که به تازگی منتشر شده است.



    اسماعیل رضایی

    فاشیسم

    فاشیسم محصول مقطعی از تحولات نظام سلطه سرمایه است که جامعه با شاخصه گسست تاریخی و تحولی و تکاملی همراه می باشد.بدین مفهوم که جامعه های انسانی وارد فاز نوینی از روابط و مناسبات تولیدی گردیده که نیازمند دگرگونی سازه ای برای پاسخگویی به نیازها و الزامات جامعه وانسان است. اما مقاومت سلطه گران سرمایه و مهیا بودن بسترهای یک تهاجم گسترده با اتکا بر ابزار و امکان توسعه و تکامل، فاشیسم را از قوه به فعل درآورد.بارزیت دستاوردهای تکاملی وفزونی انتظارات و نیازهای اجتماعی انسانی وهمچنین مقاومت سازه های مسلط در برابر نوخواهی و بهجویی حیات اجتماعی،با سلطه نمودهای غیرشفاف و ناگویای روابط و مناسبات اجتماعی انسانی، امکان بیان کاذب و دروغین عوامل انحراف و انحطاط اجتماعی را برای فریب و بسیج توده ها فراهم نمود.



    bijan-baran.jpg
    بیژن باران

    آیا تاریخ علم است؟

    برای پاسخ باید علم و تاریخ تعریف شوند. تاریخ روند حوادث فردی و اجتماعی در زمان و جایی ویژه، مانند طبیعت واقعیتی محتمل مستقل از راوی است. شناخت این روند با اسناد جدیدتر دقیقتر و به روز می شود. علم هم به روز کردن آثار گذشته است. لذا در هر مقطع زمانی، تاریخ غلطهایی از گذشته در خود دارد؛ ولی علم بسوی آینده خود را پالایش کرده؛ به روز است. هر 2 پرسش هایی دارند که موج بعدی عالمان به پاسخ آنها می کوشند. تاریخ به بیان کیفی مکانیک کوانتوم با عدم قطعیت قرابت داشته؛ تا اصول دقیق مکانیک و شیمی. قوانین تاریخ شناخته نشده اند. شاید مدلسازی رایانه ای تاریخ در آینده بکار رود. عدم شناخت قوانین تاریخ مانند شناخت صفر فعلی از ماده و انرژی تاریک است.



    محسن آذر

    سوشیانت را بشناسیم

    در واقع زرتشت خود را یک سوشیانت یعنی سود رسان مقدس می داند در کنار اینکه یک پیامبر و یک مانترن است یعنی بیانش طوری است که اندیشه ها را متحول و بیدار می کند. و می فرماید: من انسانی هستم که برای بیداری و سود رسانی به میان انسانها آمده ام و اشاره می کند که بعد از من هم سوشیانتهایی خواهند آمد که سودشان به تمام هستی می رسد. به عبارتی هر کدام از ما یک سوشیانت کوچکی هستیم که اگر معنویت را در خود پرورش دهیم و اندیشه فرزندان خود را بیدار کنیم، در خانه و محل زندگی خود یک سوشیانت کوچک می شویم.



    ijadi12.jpg
    جلال ایجادی

    تاریخ شکل گیری قرآن در تناقض با معجزه

    بررسی تاریخی و هرمنوتیک اسناد و متون دینی با این هدف است که نوشتارها را در موقعیت دقیق تاریخی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی قرار دهد تا درک و تفسیر پیام تئولوژیک آسان گردد. روشن است که این بررسی تاریخی و ابژکتیو اختلاف برانگیز است زیرا دینداران به اعتراض پرداخته و این بررسی را «تعرض به مقدسات» خود تلقی می کنند. کار پژوهشی باید این اختلاف و بحران را نادیده بیانگارد زیرا مصالح علمی و آزادی وجدان می طلبد تا برای کشف حقیقت بررسی ادامه یابد. افزون بر آن، بررسی علمی جامعه شناسانه و هرمنوتیک قرآن یا هر متن دینی، دارای یک قدرت آموزشی و تربیتی برجسته می باشد. جامعه همیشه در افسونگری عقاید و رازهای سنگین و باورهای دینی، تمایل به سکون دارد و یا خود را ازخردگرایی دور می کند و دین همیشه خود را آسمانی و مقدس جلوه می دهد تا بر اذهان جامعه غلبه داشته باشد.



    bijan-baran.jpg
    بیژن باران

    علم چیست؟

    علم در طبیعت از رخدادهای اجسام، مایعات، گازها و تاریخ در جامعه از ذهن، کردار، فهم انسان بحث می کنند. علم از غور، خلاقیت، تخیل، جدل فلسفی، تخصص، سنت فرهنگی، شبکه های علمی، نهادهای مشوق بیرون آید. علم عمل انسان در کشف طبیعت بوده؛ ریشه در جامعه با بخشی مرفه داشته که با معیارهای معقول عمل، نظریه، نتایج آن را بکار می برد. پراتیک علمی 3 نوع است: مشاهده یعنی "چه رخ داد"، توضیح یعنی "چرا رخ داد"، فنی یعنی کاربرد "آنچه برای انسان مفید است".



    اسماعیل رضایی

    روشنفکر

    درک و شناخت دردها و رنج های انسانی و اقدام و عملی برای انتقال یافته ها و شناخته ها به دیگران درراستای تعمیم و تعمیق درک و فهم عمومی از خبط و خبث حاکمان و متولیان اداره امور اجتماعی و بسیج اندیشه و عمل برای رفع و دفع نارسایی ها و تعدیات موجود در فعل و انفعالات اجتماعی انسانی، مفهوم روشنفکری را درخود دارد. پس روشنفکر تبلور آگاهی ومسئولیت پذیری در قبال جامعه و انسان است.چرا که انسان آگاه و دانا اسرار درونی برای تشویش و تخریب ذهن و جسم آدمی نداشته و باطن و ظاهرش برای بهره گیری از مواهب و اصالت انسانی در راستای شکوفایی استعدادها و محیط پرتفاهم خواهد بود.ولی اگر این آگاهی و شناخت در راستای کشف حقایق و تاثیر آن در روند حیات جمع و جامعه سوق نیابد؛ از رسالت و تعهد روشنفکرانه تهی خواهد بود.



    ijadi12.jpg
    جلال ایجادی

    قرآن، مبلغ پیام تورات

    بررسی کتابهای مقدس یهود و اسلام بما نشان می دهد که هر یک دارای ویژگی لحظه زمانی خود هستند ولی هر دو دارای ساختار معنایی نزدیک به یکدگر میباشند. یکی از روش های هرمنوتیکی بررسی فضای فرهنگی است. آیا تورات و قرآن متعلق به دو فضای فرهنگی متفاوت هستند یا از فضای فرهنگی مشترک برخوردار هستند؟ بطور عموم فرهنگ ها که در یک فضای جغرافیایی متصل و نزدیک میباشند از یکدیگر متاثرند و مانند موجهای متعدد روی آب، موجهای نزدیکتر با قدرت بیشتر روی موجهای پیرامونی خود عمل می کنند. تمام ادیان سامی در خاورمیانه دارای پیوندها و رگه های مشترک هستند و بر یکدیگر تاثیر گذاشته اند. همانگونه که جریانهای پروتستانتیسم در آمریکا یا آئین های آسیایی، هر کدام در میدان نفوذ خود، از یکدیگر متاثر شده اند. در اسلام ردپای ادیان مختلفی دیده می شود و بویژه میان باور و آئین قرانی و باور و آئین توراتی نزدیکی بسیاری وجود دارد. این نزدیکی در درک از خدا، نگرش به آغاز جهان، آفرینش انسان، روش زندگی، رابطه میان زن و مرد، رابطه انسان و خدا، رستگاری انسان، وظیفه و مسئولیت انسان، نقش زن و غیره، خود را نشان می دهد. این نزدیکی بمعنای تاثیر عمومی نیست بلکه بخاطر برداشت نوشتاری مستقیم و انتقال مفاهیم تورات به قرآن است.



    فرهاد قابوسی

    عقده عقب ماندگی

    (تکلمه ای بر رویه روشنفکر ایرانی)

    اگر که ایرانی تحصیلکرده صد سال پیش حیران از پیشرفت اروپا در حسرت چراغ برق و ترموا می اندیشید. ایرانی تحصیلکرده امروز از فرط عقده عقب ماندگی نسبت به "غرب" حتی فلسفه ایرانی و فرهنگ شرقی (آفریقا و آسیا) را هم بر نمی تابد. خصوصا اگر که دانشگاه را در غرب شناخته، یا استادان ایرانی اش چنان بوده و از فرط کمبود مطالعات شخصی به انحصار علم به غرب معتقد بوده باشند. علت این قصور اساسی ناشی از دو وضع داخلی و خارجی است.



    یونس پارسا بناب

    پرسش و پاسخ قابل بحث
    درباره اوضاع جهان (۲)

    پروسه گسست و استقرار حاکمیت ملی خیلی امکان دارد که راه را برای رشد و گسترش سوسیالیسم هموار سازد . احتمال وقوع این دگردیسی در جامعه زمانی افزایش می یابد که در آن جامعه حامیان این دگردیسی سوسیالیست هائی باشند که از موهبت یک مدیریت پیشرو بهره مند باشند : مدیریتی که از حمایت بیدریغ اقشار مختلف طبقات توده ای ( بویژه کارگران ، دهقانان و دیگر تهیدستان ) آن جامعه بهره مند است .



    اسماعیل رضایی

    دموکراسی

    دموکراسی به عنوان یکی از اهرم های اصلی و اساسی تحقق آرمان های انسانی در فرایند تعامل و تکامل جامعه و انسان، اکنون در حد و حدود تنگ و محصور عادات و سنن نهادینه شده، از رسالت و اصالت واقعی خویش باز مانده است. مولفه های دمکراسی تحت تاثیرروندهای توسعه طلبانه و سلطه گرانۀحاکمیت سرمایه با بهره گیری نامتعارف از ره آوردهای پیشرفته دانش و فن،از شاکله های ارزشی و پتانسیل واقعی خویش در پرداختن به جامعه و انسان باز مانده است.مشارکت، همزیستی مسالمت آمیز، آزادی و عدالت و برابری در تمنیات و تمایلات پست و دنی آموزه های نهادین نظام سلطه سرمایه،به سوی افتراق، کینه ورزی و فقر و نابسامانی گسترده اقتصادی اجتماعی روی آورده است.مرگ و نیستی در پس ابرام و اصرار عمال سرمایه بر داشته ها و اکتسابات تقدیس شدۀ واپسگرایی وافزونخواهی های لجام گسیخته، تمامی فضای زیست انسانی را در بر گرفته است.



    فرهاد قابوسی

    برج عاج آقای شایگان و تقلیب استعمار اروپائی بعنوان «کشف علمی دنیا»

    نگاه اکثر ایرانیان متعلق به نسلهای اخیر ناقد عقب ماندگی معاصر ایران همواره نگاهی برگرفته از غرب بوده است. چه آنها که این عقب ماندگی را ناشی از متلاشی شدن امپراطوری ایران بدست اعراب دانسته، به بهانه آن متوسل به احکام نژادپرستانه بر علیه اعراب شده و بر ضد فرهنگ اسلامی ایران اندیشیده اند. و چه آنها که بجای مقایسه شرایط اقلیمی، تاریخی و مادی شرق و غرب، با سیر در آفاق مابعدالطبیعه شرقی نظیر سید حسین نصر و آقای شایگان به مقایسه غرب و شرق پرداخته اند. هردو گروه در کلیشه هایی اندیشیده اند که از متفکرین غربی اقتباس شده است. کلیشه هایی اروپامرکز که در این کره خاکی غرب را تافته جدا بافته ای دانسته و روال مدنیت غربی را تنها روال مطلوب تمدن بشری تلقی می کنند. که یعنی روال غربی روالی بسزاست و هر روال دیگری در مقایسه با آن نامطلوب محسوب می شود.



    »  فترتِ فکرت
    »  از اين ديـــدگاه (۲۵)
    »  پرسش ها و پاسخ های قابل بحث - بخش اول
    »  چرا آقای هاوکینگ اشتباه می کند
    »  پیرامون اهمیت شناخت از ماهیت نظام جهانی سرمایه(بخش دوم و پایانی)
    »  از این دیــــدگاه: (۲۴)
    »  زبان نه ملیت گراست و نه محافظه کار. زبان تعلق پذیر نیست. نه به طور طبیعی و نه به شکل ذاتی.
    »  «این خطرناک ترین لحظه برای سیاره ما است»
    »  اصلاح و ابداع
    »  شرح فشرده راجع به تز آرامش دوستدار(امتناع تفكر در فرهنگ دينى)
    »  فیزیک فضا
    »  ساختار دینی فلسفه اروپایی
    »  از این دیــــدگاه: (۲۳)
    »  از دموکراسی آتن تا دموکراسی آمریکای شمالی
    »  هویت و اصالت
    »  در مورد اهمیت توجه به نظریات علمی ابن سینا در رابطه با علم معاصر
    »  از این دیــــدگاه: (۲۲)
    »  کشفیات جهان تاریک
    »  علم و اخلاق
    »  پیرامون اهمیت شناخت از ماهیت نظام جهانی سرمایه داری - بخش اول
    »  فیزیک نسبیت و کوانتوم سده ۲۰
    »  از این دیــــدگاه: (۲۱)
    »  ایده و عمل
    »  گسترش امپراتوری آشوب از خاورمیانه به اروپا و آینده ی جهان
    »  مارکسیسم و سوسیالیسم