:: آرشيو ماهانه

  • اوت 2020
  • ژوييه 2020
  • ژوين 2020
  • مه 2020
  • آپريل 2020
  • مارس 2020
  • فوريه 2020
  • ژانويه 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008


  • :: نويسندگان اين بخش

  • سارا آذری
  • یاسمن آرنگ
  • سپیده آزادی
  • احمد آزاد
  • ویکتوریا آزاد
  • راحیل آشناگر
  • سهيل آصفی
  • سامناک آقایی
  • محمد ابراهیمی
  • آیدا ابروفراخ
  • نوشین احمدی خراسانی
  • پگاه احمدی
  • حميد احمدی
  • روشنک احمدی
  • فرشته احمدی
  • پروین اردلان
  • یوسف اردلان
  • زهره ارزنی
  • زهره اسدپور
  • ليلا اسدي
  • هوشنگ اسدی
  • نسرین اسفندیاری
  • محمدرضا اسکندری
  • سعیده اسلامی
  • دکتر شهلا اعزازی
  • ژيلا افتخاری
  • عاطفه اقبال
  • نسرین الماسی
  • پرستو اله یاری
  • کبری (مارال) الیاسی عمله
  • الهه امانی
  • ناتاشا امیری
  • آسیه امینی
  • محمد امینی
  • شادی امين
  • الناز انصاری
  • شعله ایرانی
  • بیژن باران
  • طاهره بارئی
  • دکتر حسین باقر زاده
  • زهرا باقری شاد
  • الهه باقری
  • ارژنگ بامشاد
  • پروین بختیارنژاد
  • منیره برادران
  • رخشان بنی اعتماد
  • آیناز بهاری
  • سیمین بهبهانی
  • باوند بهپور
  • حدیث بیرانوند
  • آرش پارسی
  • اکرم پدرام‌نیا
  • ليلا پرنيان
  • کریم پورحمزاوی
  • لیلی پورزند
  • روح انگیز پورناصح
  • عیسی پهلوان
  • زینب پیغمبرزاده
  • هایده تابش
  • شهرام تابع‌محمدى
  • مهشب تاجیک
  • هایده ترابی
  • آنا تفکری
  • طلعت تقی نیا
  • زهره تنکابنی
  • دکتر نیره توحیدی
  • نرگس توسلیان
  • دکتر ناهید توسلی
  • دکتر ناهید توسلی
  • نیره توکلی
  • سارا ثابت
  • فریبا ثابت
  • مژگان ثروتی
  • پروین ثقفی
  • رضا جاسکی
  • سپیده جدیری
  • ناهید جعفرپور
  • مهری جعفری
  • ناهید جعفری
  • ترانه جفرودی
  • جلوه جواهری
  • علی محمد جهانگیری
  • ویدا حاجبی تبریزی
  • آزاده حاجی زاده
  • فرخنده حاجی‌‌‌زاده
  • فرنگیس حبیبی
  • بنفشه حجازی
  • سعید حریری
  • لاله حسین پور
  • مریم حسین خواه
  • محبوبه حسین زاده
  • عذرا حسینی
  • ناهید حسینی
  • حمید حمیدی
  • س. حمیدی
  • شهين حيدری
  • سمانه خادمی
  • افسانه خاکپور
  • مینا خانلرزاده
  • المیرا خداوردی تبریزی
  • منصوره خسروشاهی
  • افشان خلج‌‌بیگی
  • اکرم خیرخواه
  • عفت دادش پور
  • مرضیه دانش
  • پروین داوری
  • زهرا داوری
  • مهرداد درویش پور
  • مونا دلاوری
  • آزاده دواچی
  • فرزانه راجی
  • فیروزه راد
  • سیما راستین
  • مریم رحمانی
  • ناصر رحیم‌خانی
  • سوسن رخش
  • شاپور رشنو
  • آمنه رضایی
  • مریم رفیعی
  • وحید رنجبری
  • رضا رنجکش
  • تقی روزبه
  • الهه رهرونیا
  • فریده زبرجد
  • راشل زرگریان
  • ماندانا زندیان
  • مریم زندی
  • نازنین سام
  • ژینوس سبحانی
  • نگین ستاری
  • بهروز ستوده
  • زهره ستوده
  • نسرين ستوده
  • ستاره سجادی
  • س. سرلک
  • پرستو سرمدی
  • شهزاد سرمدی
  • زهرا سروش
  • دکتر منوچهر سعادت نوری
  • سهيلا سعدان
  • پری سکوتی
  • سویل سلیمانی
  • فروغ سمیع نیا
  • شیرین سمیعی
  • فرزانه سید سعیدی
  • س. سیفی
  • اسد سیف
  • فخری شادفر
  • مهستی شاهرخی
  • نوشین شاهرخی
  • منصوره شجاعی
  • مهشید شریف
  • آرمیتیس شفیعی
  • روحی شفیعی
  • شهلا شفيق
  • مهین شکرالله پور
  • آهو شکرایی
  • ایرج شکری
  • عباس شکری
  • رضا شکیبا
  • نگین شیخ الاسلامی
  • نیلوفر شیدمهر
  • پریناز صادقی
  • فاطمه صادقی
  • شادی صالحیان
  • محمود صباحی
  • لیلا صحت
  • رؤیا صحرایی
  • الهه صدری
  • شادی صدر
  • مجید صدقی
  • هاله صفرزاده
  • مژگان صفری راد
  • جمال صفری
  • محمد صفوی
  • مریم صیامی نمین
  • جواد طالعی
  • خلیل طالقانی
  • فرح طاهری
  • فرزانه طاهری
  • دکتر رویا طلوعی
  • شیرین عبادی
  • شهلا عبقری
  • رضا عرب
  • آرش عزیزی
  • فرزانه عظیمی
  • کاظم علمداری
  • ارشاد علیجانی
  • اشرف علیخانی
  • لیلا علی کرمی
  • دلارام علی
  • فریده غائب
  • شهناز غلامی
  • نادیا فاضل
  • شیرین فامیلی
  • مسعود فتحی
  • مهديه فراهاني
  • نازلی فرخی
  • ریحانه فرزانه
  • شهلا فروزانفر
  • پرستو فروهر
  • فاطمه فرهنگ خواه
  • فرانک فرید
  • ثریا فلاح
  • سهیلا قادری
  • كاوه قاسمی كرمانشاهی
  • گلرخ قبادی
  • محمد قراگوزلو
  • احد قربانی
  • قهرمان قنبرى
  • مهرانگیز کار
  • افروز کاظم زاده
  • دکتر سیمین کاظمی
  • منیره کاظمی
  • فائزه کثیر
  • روح انگیز کراچی
  • کاوه کرمانشاهی
  • آمنه کرمی
  • اکبر کرمی
  • زهره کریم نیا
  • سارا کریمی
  • شیرین کریمی
  • نوشین كشاورزنیا
  • ناهید کشاورز
  • زهرا کمالی
  • محبوبه کوهستانی
  • عاطفه گرگین
  • مهديه گلرو
  • کوروش گلنام
  • عزت گوشه گیر
  • ژاله گوهری
  • شهلا لاهیجی
  • سپیده لرستانی
  • آذر ماجدی
  • فریده ماشینی
  • عفت ماهباز
  • هدی مبصری
  • مهناز متین
  • مریم محسنی
  • فریناز محمدپور
  • نفیسه محمدپور
  • ثریا محمدی
  • نرگس محمدی
  • میترا محمودی
  • دکتر گلمراد مرادی
  • غزال مرادی
  • مینو مرتاضی
  • مرتضی مردیها
  • گرجی مرزبان
  • فاطمه مسجدی
  • روشنک مسیبیان
  • دکتر مهرداد مشایخی
  • رایحه مظفریان
  • کاوه مظفری
  • ک. معمار
  • خاطره معینی
  • علی مغازه ای
  • هایده مغیثی
  • سحر مفخم
  • خدیجه مقدم
  • رزا مقدم
  • رضوان مقدم
  • پروین ملک
  • والنتین م. مقدم
  • جواد موسوی خوزستانی
  • اکرم موسوی
  • سمانه موسوی
  • منصوره موسوی
  • فرشته مولوی
  • فیروزه مهاجر
  • ناصر مهاجر
  • نیلوفر مهدیان
  • جمشید مهر
  • مژگان میر اردکانی
  • ناهید میرحاج
  • زیبا میرحسینی
  • ندا ناجی
  • صفیه ناظر زاده
  • ناهید ناظمی
  • افسانه نجم آبادی
  • ثنا نصاری
  • امرالله نصراللهی
  • آسیه نظام شهیدی
  • پیمان نعمتی
  • مسعود نقره کار
  • مریم نورائی نژاد
  • پانیذ نوربخش
  • ن. نوری زاده
  • پارسا نیک جو
  • سارا نیکو
  • صبا واصفی
  • سهیلا وحدتی
  • صدیقه وسمقی
  • مرضیه وفامهر
  • افسانه هژبری
  • همنشین بهار
  • اسدی هیفاء
  • امیر یعقوبعلی
  • سپیده یوسف زاده
  • حسن یوسفی اشکوری
  • زنان آرزم (آورد رهایی زنان و مردان)"

    روایتی واقعی ازیک روزکرونایی

    راوی : یک زن - پرستار

    خیابان خلوت است، مسیری که تا رسیدن به وسیله نقلیه طی می‌کنم خلوتی حزن‌انگیزی دارد که حس تنهایی و خشم تحت ستم بودن را در من دامن می‌زند. فرقی نمی‌کند با چه وسیله‌ای بروم مترو، ‌اتوبوس یا تاکسی. خسته‌تر از آنم که از ترس کرونا بین بد و بدتر انتخاب کنم، مهم به موقع رسیدن است و سر ساعت کارت ورود زدن، درغیراین‌صورت کسر حقوق است و .... وارد بیمارستان می‌شوم کنترل تب و شستن دست و باز هم شستن دست. پوست دستانم خشک شده با زخم‌‌هایی که هربارتازه می‌شوند. ناخن‌های کوتاهم مرتب می‌شکنند و باعث اختلال در کارمی‌شود.



    زنان آرزم (آورد رهایی زنان و مردان)

    خشونت خانگی درکوچه و خیابان

    از تاکسی پیاده شدم. پشت پله‌های عابر پیاده شلوغ بود، جوعادی نبود ومعلوم بود درگیری و دعوایی درکار است. جلو رفتم مرد و زنی درگیر شده بودند. کم از این دعواهای خانوادگی را در خیابان شاهد نیستیم. مرد دست زن را گرفته بود و می‌کشید و زن جوان نیز تقلا می‌کرد خود را از دست او خلاص کند. مرد دست زن را می‌پیچید.



    new/
    آرزم (آورد رهایی زنان و مردان)

    گزارش: حرکتی تهییجی ــ تبلیغی علیه زن‌کشی و کودک‌کشی

    روز دوشنبه ٢٣ تیرماه ساعت شش بعد از ظهر جمعی از زنان در یکی از پارک‌های تهران دست به حرکتی تهییجی- تبلیغی علیه خشونت بر زنان و کودکان زدند. در این حرکت شمار اندکی از زنان با پلاردکاهایی در دست در صفی منظم، مدت کوتاهی بدون اینکه شعاری سر دهند، در محل انتخابی خود حضور داشتند و سپس مسیر کوتاهی را همراه با پلاکاردهای خود طی کردند.



    new/Hayedeh-Moghissi-01.jpg
    افسانه هژبری

    مقاومت زنان، چشم اسفندیار حکومت اسلامی:

    مروری بر کتاب زنان و انقلاب ۱۳۵۷: تجربه اتحاد ملی زنان. نوشته هایده مغیثی.

    در مقدمه کتاب، نگارنده دو پرسش کلیدی را بعنوان انگیزه‌ی پژوهش و نگارش کتاب طرح می‌کند. اول، چرا زنان ایرانی‌ در ده‌ی ۵۰ به جنبشی پیوستند که رهبری آن به عهده روحانیت و شخصی بود که طی‌ سالیان دراز مهمترین مخالفتش با رژیم پهلوی بهبودی مختصر اما مهمی بود که در موقعیت اجتماعی زنان صورت گرفته بود و یکی از اهداف انقلاب از دید او بازپس گرفتن حقوق زنان بود. دوم، چرا جریان‌های روشنفکر، اعم از چپ و لیبرال با عدم پشتیبانی از جنبش زنان که در واقع اولین صدای بلند و بی پروا یی بود که در مخالفت با حکومت استبدادی و با شخص خمینی بلند شد، موجب خاموش شدن این صدا و در نهایت کمک به تحقق پروژ‌ه‌های زن‌ستیزانه جمهوری اسلامی شدند.



    new/les-manarinsا.jpg

    سیمون دوبووار و ماندارَن ها :
    رُمان ِ روزگارِ ما

    ترجمه از: علی شبان

    در حالیکه سیمون دوبووار، زنندگی و تلخی، نیکبختی های کوچک و شادی های بزرگ و یا آرزوی پیروزی وُ نا امیدی عمیق را تا مرز انزجار و یأس در خود می بیند، دل به خطر میدهد و تا اعماقِ خود شیفتگی پیش می‌رود و میخواهد همه این‌ها را با خواننده ی کتابش در میان بگذارد. چرا که ماندارَن ها فقط یک داستان ِ سیاسی و روشنفکری نیست، بلکه قصه عشق، داستانِ دوستی، حکایتِ خصلت وُ خُلق وُ خُوی انسان‌ها و خلاصه یک اثرِ « کامل »است.
    کتابِ ماندارَن ها اثر سیمون دوبووار «۱» در سالِ ۱۹۵۴ منتشر شد و بزرگترین جایزه ی ادبی فرانسه - گُنکور - را از آن خود کرد. در آن سال‌ها پشتِ دو پرسوناژِ اصلی کتاب که هر دو نویسنده بودند، و نوع ِ موضع گیری های ایدئولوژیک و سیاسی شان، نام های سارتر و کامو بر سر زبان‌ها افتاد و تا آنجا پیش رفت که این گمانه زنی ها را به یقین نزدیک کرد.



    لورنا ریوس تروین

    زن کشی در مکزیک و نقش رئیس جمهور«سوسیالیست» این کشور

    مترجم آزاده ارفع

    فمینیست ها در "ناسیونال پارک"، جائی که "لوپز اوبرادور" هر روز کنفرانس مطبوعاتی برگزار می کند گردآمده و با آوازخوانی و نقاشی بر در و دیوار محل و آتش زدن در بزرگ قصر، که500 سال قدمت دارد، به تظاهرات پرداخته و خواهان اجرای عدالت برای "اسکامیلاس" و همه زنانی شدند که هر روز درمکزیک به قتل میرسند. یک هفته پس از قتل "اسکامیلاس" جسد یک دختر هفت ساله کشف شد. قاتل دختر کودک را از در خروجی مدرسه ربوده و بعد از تجاوز جنسی او را کشته و جسدش را در یک ساک پلاستیکی انداخته بود.



    new/m-shahrokhi03.jpg
    مهستی شاهرخی

    چه کسی بی ناموس است؟

    در نقد کمپین «من بی ناموسم» یا «من ناموس کسی نیستم»؟

    پس از قتل عمد و فجیع رومینا اشرفی توسط پدرش موج قتلهای فجیع داعشی گوشه و کنار ایران را فرا گرفته است. این موج قتلها و زن کشی ها را «قتل های ناموسی» نامیده اند. چرا که با این حربه اولیای دم، فرزند مونث و یا همسر و خواهر خود را می کشد و به نام «ناموس»، آدمکشی خود را توجیه می کند و آنجایی که قانون کنونی حاکم همه راه ها را برای سرکوب زنان تا سرحد مرگ بلکه برای راحت کشتن زنان هموار کرده است به خوبی میداند که با فرمول ناموس و بهتان بی ناموسی و نجات آبرو می‌تواند خود را از مجازات برهاند



    elahe-amani.jpg
    الهه امانی

    زنانه شدن فقر، تنهایی و سالمندی در ایران

    سالمندان بخشی با ارزش از جامعه بشری بوده و هستند. تجربیات و گنجینه‌ی انسانی آنان نقش راهبردی در بسیاری از جوامع بشری داشته، احترام به حقوق انسانی آنان و کیفیت زندگی‌شان به غنای جامعه و نسل‌های بعد از آنان می‌افزاید. اما نیازهای سالمندان حتی در هر یک از کشورهای جهان یکسان نیست، شرایط اقتصادی و اجتماعی، قومیت، جنسیت، فرهنگ و مذهب و باورهای انسان‌های سالمند متفاوت بوده و نیازهای آنان نیز اگرچه وجوه مشترک داشته اما در بسیاری از موارد ویژگی‌های خاص خود را دارند. برخورداری سالمندان از امکانات بهداشتی، مسکن، تغذیه و دستیابی به اطلاعات و حق تصمیم‌گیری بر مداوای پزشکی خود، حق برخورداری از مناسبات انسانی و اجتماعی که نور امید را در دل سالمندان زنده نگه می‌دارد از جمله حقوق انسانی سالمندان است که در بسیاری از موارد به حاشیه رانده می‌شود.



    آرزم (آورد رهایی زنان و مردان)

    یک سرگذشت: فقر و آرزوی‌های برباد رفته

    جنگ داشت به درازا می‌کشید، ازروستاهای اطراف خبرهای بدی می‌رسید: از کشته شدن جوان‌ها در جبهه. من آن موقع خیلی کوچک بودم. دختری لاغر و زردنبو که هیچ‌کس به حساب نمی‌آورد، ولی می‌فهیدم که دو برادر بزرگترم برای پدر ومادرم عزیزتر هستند. می‌فهمیدم وضعیت مردم دارد بدتر می‌شود، می‌فهمیدم که دیگر کسی به کسی کمک نمی‌کند. زمستان‌های سرد وگزنده، و تابستان‌های داغ تفتیده از کم آبی دشت‌های «رزن» همدان عرصه را بر خانواده‌هایی که هیچ زمین و درآمدی نداشتد تنگ کرده بود.



    new/m-shahrokhi03.jpg
    مهستی شاهرخی

    «چرا داسی برای یاس؟»

    جمع مردان غیور خونخوار قربانی می طلبید. چه کسی برای چینن کاری بهتر از مردی که توانایی بریدن سر مرغ و سر گوسفند را دارد؟ چون هر وقت در روستا مجلس قربانی باشد قصابش کربلایی رضا اشرفی است. او پروفایل کامل یک بیمار جنسی و یک شکنجه گر را داراست.




    new/Hayedeh-Moghissi-01.jpg
    سعید حریری

    نگاهی به کتاب زنان و انقلاب ۱۳۵۷:
    تجربه اتحاد ملی زنان

    نوشته دکتر هایده مغیثی

    مغیثی در پیشگفتار کتاب می نویسد "این کتاب، ریشه در تجارب زندگی در دورانی فراموش نشدنی از تاریخ ایران دارد که رژیم اسلامی با توسل به شیوه های انحصار طلبانه، خشونت بار و زن ستیز، به سرعت در حال جارو کردن دستاورد های انقلاب بهمن ۱۳۵۷ بود. .... ترجمه فارسی کتاب که بیش از دو دهه بعد ( پس از چاپ انگلیسی) انتشار می یابد، با این امید صورت میگیرد که شاید تجارب مندرج در آن در شرایط حاضر که بحرانهای سیاسی و اقتصادی رژیم اسلامی به نقطه ی اوج رسیده و اندیشه ی چپ سکولار در حال گسترش است، برای نسل جوانی که در راه آزادی جامعه از زنحیر استبداد فرهنگی و مذهبی، و استقرار نظامی عادلانه و دموکراتیک تلاش میکند، مفید باشد.



    afsaneh-khakpour.jpg
    افسانه خاکپور

    قتل ناموسی و نقش جامعه مدنی در دادخواهی

    به یاد پروین بختیار نژاد

    قوانین تبعیض آمیز عصر حجری که مردان را صاحب جان و زندگی و ناموس زنان میدانند هرروز که می گذرد ناکارایی خود را آشکارتر ساخته و ورقی خونین برتاریخ این سرزمین بر جای میگذارند جنایات هولناک پدران و شوهران و قتل زنان طبق قوانین شرعی جمهوری اسلامی معاف از قصاص بوده یا مجازات ولی دم در حد تنبیه و تعزیر است آنهم با چند اگر و مگر قوانینی که زن کشی مردان را صدها توجیه شرعی، غیرتی و ناموسی، عصبیت و خشم کور برای رهایی از مجازات می یایند و در عوض چنانچه زنی مورد خشونت، تجاوز و بد رفتاری مردی قرار گرفته و برای دفاع از خود اقدام به قتل او کرده باید بی چون و چرا قصاص شود آدم کشی و قتل نفس، زن ومرد ندارد وهر دو آنها در مقابل عمل خود می بایست محاکمه و مجازات شوند.



    زنان آرزم (آورد رهایی زنان و مردان)

    یک گزارش: روزهای کابوس‌وار کرونا

    سرانجام بعد از یک هفته با اصرار من به بیمارستان مراجعه کردیم. اسکن ریه و آزمایش خون انجام دادند. برای انجام دادن کارهای اداری بستری در بیمارستان بیش از دو ساعت بین بیماران کرونایی بودم، در حالی که برخی بیماران که همراه نداشتند خدمه پرونده را به صندوق می‌بردند‌. بعد از اعتراضات مکرر من به آن کاغذبازیِ طولانی و گفتن این‌که لحظه به لحظه حالم دارد بدتر می‌شود، کار تمام شد و اجازه‌ی خروج دادند و او با سری افتاده بر شانه، همراه پرستار روی ویلچر از من دور می‌شد، نگاهش می‌کردم، بغضی گلویم را می‌فشرد و باخود فکر می‌‌کردم آیا برمی‌گردد؟



    new/female-leaders1.jpg

    چرا زنان در شرایط اضطراری مدیران بهتری هستند؟

    مترجم :مهرنوش کیان

    در هفته های اخیر چندین مقاله در باره نقش بسیار مثبت و کارای زنان در کنترل و حل مشکلات ناشی از بحران کرونا در رسانه های آلمانی و انگلیسی خوانده بودم ولی نهایتا مقاله زیر در باره وزیر بهداشت استان کرالا در هند مرا در ترجمه دو مقاله از گاردین تشویق کرد.در ترجمه زیر ابتدا مقاله در باره خانم ک . ک. شاجیلا و بعد مقاله در باره پرزیدنت ها و یا نخست وزیران زن در کشورهای مختلف را میخوانید.




    new/Roumina-Asharafi-01.jpg
    گزارش همدلی از ماجرای رومینا دختر ۱۳ ساله تالشی

    کج‌فهمی درباره مفهوم ناموس

    یک بار دیگر تعصب و سنت‌های غلط و زن‌ستیز با قوانین مردسالارانه دست به دست هم دادند تا جان دختر دیگری به بهانه حفاظت از «ناموس» و «شرافت» در پستوی تاریک یک اندرونی گرفته شود. «رومینا» فقط ۱۳سال سن داشت، که پدرش به زعم خود ادامه حیات او را مضر و لکه‌ای ننگ و مخالف عزت و غیرت دانست و او را به هنگامه خواب، خاموش و بی‌هیاهو به فجیع‌ترین وضع ممکن به قتل رساند تا به خیال خود آبروی خانواده نفس بکشد.



    سعیده خاشی

    قتل ناموسی و همسر کُشی در بلوچستان بیداد می کند

    بعد از نوشتن از هاجر ؛خبر قتل زبیده نیز به من اطلاع داده شد؛ زبیده ی چهل ساله توسط همسرش به آتش کشیده شده و بر اساس ادعای نزدیکانش همسر وی که اکنون متواریست تلاش کرده که این حادثه را به صورت خودسوزی صحنه سازی کند. گویا زبیده اختلاف سنی زیادی با همسرش داشته و به خاطر فرزندش و نبود پوشش حمایتی قوی سکوت در برابر رفتار ستم بار همسرش را انتخاب کرده و در نهایت او بود و آتش و تنی که دیگر نه جان دارد و توان حتی برای سکوت در برابر ظلم.



    elahe-amani.jpg
    الهه امانی

    شکاف جنسیتی دیجیتال؛ دو صد گفته چون نیم کردار نیست

    جامعه‌ی ایران از نظر دسترسی شهروندان به اینترنت و تکنولوژی مدرن، شهروند دیجیتال بودن و شکاف جنسیتی دیجیتالی از ویژگی‌ها و پارادوکس‌های خاصی برخوردار است. در حالی که ۱۷ درصد از فارغ التحصیلان آموزش عالی در رشته‌های فن آوری ارتباطات و اطلاعات هستند و از این تعداد قریب به ۵۰ درصد را زنان تشکیل می‌دهند، نیروی انسانی زنان و سرمایه‌ی با ارزشی که در این زمینه وجود دارد، مورد بهره‌برداری قرار نمی‌گیرد. در حالی که ۶۵ درصد از دانشجویان آموزش عالی در ایران را زنان تشکیل می‌دهند، حضور زنان در بازار کار کمتر از ۱۳ درصد است. این شکاف قریب به ۵۰ درصدی، یکی از عمیق‌ترین شکاف‌ها در سطح جهان در زمینه‌ی زنان با آموزش عالی و میزان حضورشان در بازار کار است. در واقع جامعه‌ی جنسیت‌زده‌ی ایران، قوانین تبعیض‌آمیز و انگاره‌های ذهنی واپسگرایانه، بارزترین موانع در شکاف جنسیتی دیجیتال در ایران است.



    زنان آرزم (آورد رهایی زنان و مردان)

    کرونا، کابوس زنان پرستار

    به بهانه‌ی روز جهانی پرستار

    در این روزهای کرونایی نمی‌توان از بحران سخن گفت بدون آن‌که از وضعیت بحرانی زنان و پرستاران و به‌ویژه زنان پرستار سخنی به میان آورد. از رنج پنهانشان بر بالین بیمار که دردی عمیق بر دل می‌نشاند، از کار طاقت فرسایشان، تلاششان در تسکین درد، بهبود بیمار و نجات زندگی او. ازترس بیکاری و از دست دادن درآمدی که گذران زندگی‌شان به آن وابسته است و پرسشی مداوم در ذهن که چرا در تعاریف بیشماری که از کار و تقسیمات آن ارائه شده، کار مراقبتی، بالینی و درمانی او که تمامی جسم و جان و عواطفش را در بدترین شرایط درگیر می‌کند، نادیده گرفته شده یا ارزش چندانی ندارد.



    زنان آرزم (آورد رهایی زنان و مردان)

    یک سرگذشت: زن دستفروش

    خنده‌اش به پاکی وسادگی دختر بچه‌ای‌ست که می‌خواهد خودش را در دل هر کسی جا کند، چشمان سیاه و پرسشگرش اما ترسی را در خود پنهان کرده که انگار هر آن انتظار حادثه‌ا‌ی شوم را دارد. از زمانی که بیاد می‌آورد فقط نداری، گرسنگی وترس از بی‌کسی سایه به سایه همراهش بوده، از وقتی که پدرش مرد تا زمانی که برادر ١٩ ساله‌اش را به جرم قتل اعدام کردند مادرش برای لقمه‌ای نان برای کودکانشان در خانه هرکس و ناکسی را می‌کوفت، در حاشیه‌ی شهری که اعتیاد، خشونت وفقر هیچگاه دست از سرش برنداشته که هرروز برتعدادشان اضافه هم شده است.



    new/parvin-malek1.jpg
    پروین ملک

    تعرض جنسی پنهان در ملا عام و مسئولیت ما

    چه کنیم اگر مورد آزار و اذیت قرار گرفتیم؟ آزار های خیابانی شامل آزار های کلامی ، غیر کلامی ، تعقیب و تماس فیریکی است. آزار خیابانی باعث ترس ، افسردگی و گوشه گیری میشود. در مواردی حتی زنان ترجیح میدهند به اماکن عمومی نروند. بطور کلی آزار و اذیت روی زندگی آزار دیده تاثیر میگذارد. کسانی که مورد آزار قرار میگیرند در بیشتر موارد نمیدانند چه عکس العملی نشان دهند و میترسند مورد حمله و آزار بیشتر قرار بگیرند و یا وضع بدتر و آبرو ریزی شود . این احساسات خیلی طبیعی است.



    new/abolitionist-socialist1.jpg
    به مناسبت روزجهانی کارگر:

    مردسالاری، سرمایه‌داری و نژادپرستی درهم تنیده‌اند

    نویسنده: زیلا آیزنستاین/ مترجم: سروناز احمدی

    فمینیسم مارکسیستی یا سوسیالیستی در حال حاضر به چه معناست؟ پاسخ صحیح، قواعد کار جدید دولت، سیاست، پرولتاریا و ماتریالیسم است. این پرسش از ماتریالیسم تاریخی، روشی که برای تفکر کردن از آن بهره می‌گیرم، نشئت گرفته است. من برای زمینه مند کردن و تاریخمند کردن نه فقط طبقه اقتصادی، بلکه نژاد، جنسیت و رابطه تغییریافته آن‌ها با یکدیگر، ماتریالیسم مارکسیستی را به کار می‌گیرم.



    زنان آرزم (آورد رهایی زنان و مردان)

    روزکارگر، روز وحدت جنبش‌ها

    روز جهانی کارگر (اول ماه مه)، نه یک روز خاصِ متعلق به کارگران و مزدبگیران بلکه نمادی است برای همبستگی و وحدت عمل تمام گفتمان‌هایی که رویکردی پیشرو و ضد تبعیض برگزیده‌اند. تمام نیروهایی که در صف مبارزه با بهره‌کشی، خشونت و سرکوب جنسیتی، جنگ ونابودی محیط‌زیست ایستاده‌اند، می‌توانند روزکارگر را به نمایشی از اتحاد و همبستگی میان خود تبدیل کنند. ضرورت این اتحاد و همبستگی امسال و پس از وقوع بحرانِ همه‌گیری جهانی ویروس کرونا، از هر زمان دیگری بیشتر حس می‌شود. در شرایط کنونی تمامی این نیروها با تمامی وجود و در لحظه‌لحظه‌های زندگیشان سلطه‌ی سرمایه را بر انسان، زمین و تمامی حیات حس می‌کنند و خود را در مقابل این نیروی درنده و سیری‌ناپذیر که تمامی هستی را به نابودی کشانده، می‌بینند.



    elahe-amani.jpg
    الهه امانی

    خشونت خانگی؛ اپیدمی مزمن تاریخ، کشنده‌تر از کرونا

    خشونت علیه زنان همچون ویروس کرونا در حوزه‌ی سلامت عمومی جهان قرار دارد. سنگینی پاندمی خشونت علیه زنان با شیوع کرونا فزونی یافته و به طور متوسط در عرصه‌ی جهانی بیش‌تر از ۳۰ درصد از حالت معمول افزایش یافته و زندگی زنان و دختران را به شدت تهدید می‌کند. واقعیت آن است که قرنطینه‌ی خانگی که امری کلیدی در کنترل شیوع بیماری کرونا است، نه تنها برخی از زنان را در فضایی که امنیت نداشته حبس می‌کند، بلکه دست نهادهایی را هم بسته است که به زنان مورد خشونت قرار گرفته خدمات ارایه می دهند.



    زنان آرزم (آورد رهایی زنان و مردان)

    دغدغه‌های زنان خانه نشین

    زمانی که تصمیم گرفتم برای قلمی کردن مسائل و مشکلات زنان خانه‌نشین در «وضعیت کرونایی» از آن‌ها گزارش بخواهم نمی‌دانستم که نوشتن همین گزارش‌های کوتاه چه کمکی می‌تواند به آن‌ها، و بواسطه پیدا کردن همدرد، به من بکند. عنوان کردن دردها، به خصوص که بدانی بالاخره کسانی خواهند شنید و قرار نیست کسی تو را با انگشت نشان دهد می‌تواند از تنش و اضطرابت بکاهد. این را من از استقبالی که از درخواستم شد حس کردم. تقریبا از تمام زنان خانه‌نشینی که خواسته بودم از وضعیت خودشان در این شرایط کرونایی بنویسند گزارش دریافت کردم.



    زنان آرزم (آورد رهایی زنان و مردان)

    «کرونا» آتش خشونت و تبعیض علیه زنان را شعله‌ورتر کرد!

    شیوع کرونا ریشه در مناسبات سودمحور سرمایه‌داری دارد؛ مناسباتی که نه بر اساس منافع جمعی بلکه متکی بر رویکرد سودمحورانه‌ی اقلیتی است که در راس هرم قدرت جای گرفته‌اند. شتاب بیشتر در انباشت سود و غارت نیروی کار و شخم زدن و ویران کردن طبیعت، همه استراتژی‌های ساختار حاکم است. شیوع کرونا نشان داد که پوسیدگی و گندیدگی این مناسیات به نقطه‌ی حیاتی و تعیین کننده رسیده و ۹۹درصدی‌ها می‌توانند موقعیت متفاوتی در شرایط پساکرونایی داشته باشند.



    »  دورهمیِ اجباری: چطور پا روی دم هم نگذاریم؟
    »  عادی‌سازی از وضعیت تحمل‌پذیری بیماری در زندان‌ها
    »  چرا فمینیست و سوسیالیست هستم
    »  جمهوری اسلامی نپذیرفت به مجازات افراد به دلیل داشتن روابط همجنسگرایانه پایان دهد
    »  پسا گفتار فمینیسم برای ٩٩ درصد یک مانیفست
    »  خاستگاه سوسیالیستی روز جهانی زن
    »  حقوق بشر جهانی و ارتباط آن با جنسیت** فصلی از کتاب "حقوق انسانی زنان"*
    »  رویایی برای زنان در اروپا!
    »  ویژگی‌های جنبش زنان درآستانه هشتم مارس
    »  پرونده‌سازی‌های امنیتی، علیه شورای صنفی دانشجویان
    »  مدال های قهرمانی ابزار بهره برداری ایدئولوژیک در ورزش زنان
    »  انتقامِ کرونایی
    »  هوای تازه در جنبش زنان
    »  یک کتاب و ۲۶ داستان از موزه‌های زنان
    »  از هر چهار زن ایرانی، یکی در کودکی به خانه‌ی شوهر فرستاده می‌شود
    »  کارنامه مردود ایران ۲۵ سال پس از کنفرانس پکن در مورد کودکان دختر
    »  مردان باید صدای زنان را بشنوند و توانایی‌هایشان را ببینند
    »  جنبش زنان ایران،سیاست استفاده از فضای انتخاباتی: مقاومت در برابر استراتژی های افراطی
    »  استراتژی اصلاح طلبانه جنبش زنان در شرایط کنونی: در برابر یک آزمون دشوار تاریخی
    »  مادی نمره بیست: نگاهی زنانه به تجربه فدائیان خلق
    »  ساختار شکنی از جایگاه زنان در آرایش تفکر معنوی
    »  زنان آشنا و نا آشنا‌ی زمانه‌ی باقر مؤمنی*
    »  روزی که کینه به ایران آمد
    »  توسعه پایدار انسانی در گرو برابری جنسیتی
    »  بیانیه جمعی از فعالان زنان ایران در اعتراض به سرکوب و کشتار معترضین آبان ۹۸