new/doshouki02.jpg
دكتر عبدالستار دوشوكی

آی اپوزیسیون لائیک و سکولار, آزادی ایران با داعش امکان ندارد

با کمال تاسف و تاثر امروز دیدم که تنی چند از شخصیت های لائیک و سکولار اپوزیسیون در یک تلویزیون مذهبی که اسناد حمایت صریح آن از داعش و گروه های افراطی سُنی مذهب و تکفیری ضد شیعه و ضد ایرانی موجود است، حضور بهم رسانده اند تا برای یک ایران آزاد و لائیک و سکولار رایزنی کنند...



rahmaninejad.jpg
ناصر رحمانی نژاد

نعل وارونه

اعاده ی حیثیت از عبدالحسین نوشین

من عموماً با عقاید سیاسی افراد هیچ مشکلی ندارم، مشکل من سرتاسر زندگی ام با مسایل غیراخلاقی افراد بوده است. تا این حد که معیارها و اصول اخلاقی را مقدم بر عقاید سیاسی افراد می دانم. زیرا معتقدم که ابتدا باید انسان بود و اخلاق انسانی داشت، سپس این یا آن عقیده ی سیاسی را داشت یا به این یا آن حزب سیاسی پیوست. اگر تاریخ احزاب و سازمان های سیاسی چپ را به دقت مطالعه کنیم در خواهیم یافت که سوای حوادث و وقایع سیاسی که گاه منجر به شکست یک جنبش یا سیستم می شود، یکی از مهم ترین عوامل شکست آنها درونی و مربوط به نداشتن و یا عدم رعایت اصول اخلاقی و انسانی در روابط حزبی، در سلسله مراتب حزبی، در دسته بندیها، حذف کردنها و حتی قتل ها، و به طور کلی مربوط به دینامیسم یک حزب و یا یک سیستم بوده و همه ی آینها بخاطر تثبیت مقام و موقعیت حزبی و منافعی است که از آن طریق به دست می آورده اند.



new/ali-mohammad-eskandari-ju1.jpg
علي محمد اسکندری جو

دکتر مصدق در راهیابی استقلال ایران

اگر نخواهیم تاریخ معاصر را ابزار جناحی و سیاسی یا حتی بازی کودکان تصور کنیم که من شاه شوم و تو نیز مصدق و برخی هم توده ای شوند که به سوی ”کرملین“ شعار مرگ بر شاه و مصدق دهند؛ اگر نخواهیم پاسخ “هگل“ فیلسوف نامدار آلمان را دهیم که ما ایرانیان گاهی تاریخ می خوانیم که شاید از تاریخ بیاموزیم، آنگاه خواهی نخواهی باید پذیرای این حقیقت شویم که جنبش ملی شدن صنعت نفت، برداشتن یک گام بلند سیاسی برای استقلال ایران بود تا یک کارزار اقتصادی. نفت، ملی نشد که بابت آن نان به سفره ایرانی آورده شود؛ نفت ملی شد تا فرآیند استقلال ایران آغاز شود. از سوی دیگر ملی شدن این صنعت، نخستین جنبش سیاسی در خاورمیانه هم بود؛ کارزاری که گرچه نافرجام شد اما اراده ملی را در منطقه علیه سلطه انگلیس برانگیخت.



new/yadollah-baladi4.jpg
یدالله بلدی

نظام جمهوری اسلامی عامل نهادینه شدن خشونت در جامعه

نهادینه شدن خشونت درجامعه ما تاثیرات بسیار عمیقی را بر روابط بین انسانها برجای نهاده که هرروز نمونه های بسیار خشنی از رفتار خشونت آمیز در جامعه روی میدهد وباتوجه به روند روبه افزایش خشونت در آینده شاهد جامعه ای خشن وروابط خشونت بار بیشتری خواهیم بود. پیامد های اعمال خشوننت آمیز که عامل ترویج آن عملکرد رژیم است وتاثیر آن برجامعه خود بحث مفصل دیگری را میطلبد



هادی قدسی

نقش کنشگران درتشکیل نظام استبدادی

استبداد به معنی خودسری و خودرأیی است. درسیاست هم به مفهوم حاکمیت فرد و گروه کوچکی بر یک جامعه می باشد. به معنای اول این واژه، در این جهان پهناور، مستبد فراوان یافت می شود. به خود واطراف خود که بنگریم، انواع کم وزیاد کردار استبدادی را در افراد مشاهده خواهیم کرد. درچنین اوضاعی، خارج از انتظار نیست که هرکس در رأس کشوری قرار گرفت، خوی استبدادی درسر نپروراند، حتا در کشورهای واقعا دمکراتیک. اما آنچه دراین میان مهم است دامنۀ کردارفرد مستبد می باشد و آن محدود است به میدانی که در اختیار دارد ویا دراختیار او قرار می گیرد.



Behrouz-Sotoudeh.jpg
بهروز ستوده

حکومتی بغایت وحشی وناکارآمد، اپوزیسیونی بغایت فرقه گرا وفاقداراده ملی

پرداختن به ریشه های تاریخی وجامعه شناسی سیاسی ایران اینکه چرا اپوزیسیون و احزاب وگروههای سیاسی ایرانی به کارجمعی سیاسی درسطح ملی بپردازندوچرا قادرنیستند اختلاف نظرهای خودرا بررسمیت بشناسند وپروژه هائی را خلق کنند تا بتوانند برروی نکاتی که اشتراک نظرواشتراک منافع دارند وارد همکاری شوند، درحوصله این نوشته کوتاه نیست، اما دراینجا این را میتوان گفت که پس از چهاردهه تجربه تفرقه اپوزیسیون، بیش از این نباید درانتظارپیام های زیبا واقدامات بی محتوا وبدون پشتوانه نشست، به طرحی نوکه ناظربرتجارب گذشته ومتکی به اراده ملی ایرانیان باشد نیازاست. طرحی که نگاهش به آینده باشد وخاستگاه وطراحان اش تأمین منافع ملی درمّدنظرداشته باشند ونه منافع واهداف گروهی وفرقه ای خود.



ali-shakerizand02.jpg
علی شاکری زند

دولت موقت
و چارچوب قانونی کارهای آن

قانون، منشاء و مشروعیت آن در دوره ی دولت موقت

نظام توتالیتری که به نام جعلی جمهوری اسلامی حکومت می کند باید از میان برداشته شود و جای خود را به نظامی بر پایه ی حاکمیت ملت و جدایی کامل دین از حکومت بدهد؛ نظامی که در آن همه ی شهروندان دارای حقوق برابر باشند و می دانیم که این برابری بدون جدایی دین از حکومت که از جمله امتیارات دینی را از میان برمی دارد ناممکن و بی معناست.



yahyai.jpg
دکتر محمد حسین یحیایی

ایران در رقابت با ترکیه به باکو نزدیک می شود

شاید برای نخستین بار باشد که روحانی، ظریف و ولایتی مشاور رهبری یکصدا گفتند که باید ارمنستان از قلمرو اشغالی آذربایجان خارج شود و همزمان سید مهدی قریشی، سید محمد علی آل هاشم، سید حسن عاملی و علی خاتمی نمایندگان خامنه ای در استان های آذربایجان غربی و شرقی، اردبیل و زنجان در ۱۰ مهرماه طی بیانیه ای که به نظر خارج از اراده خامنه ای نبوده است گفتند: هیچ تردیدی نیست که قره باغ متعلق به آذربایجان است و در بخش دیگری از آن نظامیان کشته شده آذربایجان را شهدای بزرگ ملت آذربایجان خوانده علو درجات آنان را خواستار شدند. این تغییر رفتار رژیم نشانگر نگرانی و ترس از آینده و خیزش جوانانی است که از عملکرد آن در این سال ها بستوه آمده اند و با هر انگیزه ای می توانند به خیابان ها بریزند، از آن گذشته گسترش جنگ ممکن است به مرز های ایران برسد که ایران توان کنترل و مدیریت آن را در شرایط کنونی ندارد



Mohammad-hossein-Sdigh-yazdchi-s.jpg
محمد حسین صدیق یزدچی

محمد رضا شجریان کجای موسیقی ایرانی ایستاده؟

شجریان در موسیقی معاصر ایرانی پدیده ای یگانه است. یگانه است بدانکه بخوبی دنیای پیچیده و مبهم و آشفته ی مای ایرانی را بخوبی باز می نماید. این ویژگی یکی از رازهای شهرت و محبوبیّت شجریان در میان قشرهای متنوّع ایرانی ست. بنظر من گونه یا ژانر موسیقی او را نمی توان در یک خط و ربط دید و طبقه بندی کرد. کوتاه سخن آنکه موسیقی او و طریقتی را که او در بیان آوازی پیمود، به نوعی ابهامات دنیای مای ایرانی را آشکار می سازد.



abolfazl_mohagheghi_0.jpg
ابوالفضل محققی

باز پاریس می‌گرید! باز قفلی دیگر بر پل عشاق !

وقتی پاریس برکشته شدگان حمله بنیاد گرای تونسی بر گردش کنندگان گریست من هم گریستم .وقتی چهار تروریست روزنامه نگاران شارلی ابدو را برگبار بستند این گلوله ها بعنوان یک انسان مدافع آزادی بیان بر تن من نیز نشست .حال همان افکار همان دستها در مقابل چشمان وحشت زده مردم معلمی جوان را صرف نشان دادن همان کاریکاتورشارل ابدوسلاخی می کند وسر از تن جدا می سازد .بار دیگر فرانسه ،جهان انسانی در سوک معلمی بیگناه نشسته است .اندوه این معلم وغم جهانی را دارم که چنین بخشونت وبدویت ترسناک کشیده می شود .این نوشته .دلنوشته من است که سال ها قبل نوشتم وآرزو کردم جهانی سرشار ازعشق وانساندوستی .دریغ دریغ.



ارژنگ بامشاد

سرکوب سازمانیافته پاسخی از سر استیصال
به بن بست تمام عیار حاکمیت اسلامی

جنبش انقلابی مردم در شرایطی قرار دارد که سیاست سرکوب رژیم نمی تواند و قادر نیست آن را متوقف کند. وقتی ترس از مرگ به صورت توده ای کمرنگ می شود، دیگر تیغ تیز سرکوب نیز کارائی خود را از دست می دهد. با این حال باید برای خنثی کردن سیاست های سرکوب به شکلی آگاهانه و دقیق عمل کرد و با توده ای کردن حرکت های مردمی و بسیج بیشترین نیرو در حمایت از تشکل های صنفی و توده ای و گسترش پایه های هر کدام شان، چتر حمایتی گسترده ای ایجاد کرد که تعرض به آن برای رژیم بشدت پر هزینه باشد. جدا از گسترش پایه توده ای و جلب حمایت گسترده تر مردمی روی تکنیک های مقابله نیز باید بیش از هر زمان دیگر متمرکز گشت.



amir-kasravi1.jpg
امیر کسروی

سهل‌انگاری در برنامه‌ریزی به‌معنی برنامه‌ریزی برای سهل‌انگاریست

ین سانحه هوائی، اگر خلبانی را که آخرین حلقه زنجیره اشتباهات ست حذف کنیم، که حذف شده، مشکل شرکت هوائی کاسپین، در سطح عملیاتی، نگهداری و تعمیر هواپیما و سایر قسمت‌ها حل می‌شود؟
این گزارش نهائی جمعا در ٣٣ صفحه تنظیم شده که دو صفحه گزارش بفارسیست و ٣٠ صفحه به انگلیسی‌ست که شرح روشنتر سانحه، در ٣٠ صفحه آخر بهتر نمایان است .



new/iraj-farzad.jpg
ایرج فرزاد

هر چه کهنه تر، مدنی تر


قدری عجیب است که پس از اینهمه سال، عباس ولی هنوز آن ذهنیت متوهم عشایر و فئودالهای کرد را در "تاریخ مدرن کردها" بازنگری میکند. به باور من، عباس ولی بهتر بود، نه "وارونه" و در قالب بازی با کلمات مدرنیته و دمکراسی و عبارت پردازیهای شبه آکادمیک که مستقیما و بی پرده از دیدگاه عشیرتی و نوستالژی تمدن ماقبل تاریخ هلال زاگرس و ذهنیتهای عقب مانده عشایر و خان ها و شیوخ کرد، دفاع کند. نمونه ها و موارد ایشان، نشان بارز جوهر غیرمدنی و ضد علمی ناسیونالیسم "مدرن" کرد است.



new/doshouki02.jpg
دكتر عبدالستار دوشوكی

ضرورت مبرم همگرایی و هم افزایی اپوزیسیون در شرایط فعلی

قبل از انقلاب که ما در مدرسه درس می خواندیم اصلا نمی دانستیم پنج میلیون ریال چندتا صفر دارد. در حقیقت لازم هم نبود ارقام به این درشتی و تعداد صفرهای آن را یاد بگیریم. اما گویا انقلاب کردیم تا یاد بگیریم. و باید هم یاد بگیریم چون در خبرها آمده است که قیمت خمیر دندان به پنج میلیون ریال رسیده است , و چند روز پیش قیمت مرغ نیز از مرز ٢٦٠ هزار ریال عبور کرد, آن هم برای ملتی که یارانه ٤٥ هزار تومان در ماه دریافت می کند. حتی اگر مبلغ یارانه سه برابر بشود باز هم اکثر مردم هشتشان در گرو نُهشان خواهد بود. جمهوری اسلامی در زمینه های دیگر نظیر نقض حقوق بشر, سوءمدیریت کرونا, اختلاس, فساد مطلق, سیاست خارجی و حیف و میل بیت المال برای گروه های تروریستی منطقه کارنامه ای بس سیاه تر دارد.



new/nomani-behdad.jpg
فرهاد نعمانی و سهراب بهداد

طبقات در سرمایه‌داری در سطوح میانجی و انضمامیِ تحلیل

در سطوح میانجی وانضمامی‌تر انتزاع ، تکامل ناموزون و مرکب و فرایند ناقص کالایی‌شدن در واقعیت به آن پیکره‌بنده‌ای از طبقات منتهی می‌شود که درآن شیوه‌ی مسلط سرمایه‌دارانه‌ی تولید ودو طبقه‌ی اصلی ان، یعنی کارگر و سرمایه‌دار، در کنار طبقه‌ی نوپای متوسط‌ در میان دوطبقه اصلی، و خرده‌بورژوازی در تولید و مبادل‍ه‌ی کالایی ساده قرار می‌گیرد. از این روعناصر طبقاتی این ساختارمرکب متشکل است از طبقه‌ی سرمایه‌دار و طبقه‌ی کارگر (در فعالیت‌های خصوصی و دولتی)، طبقه‌ی متوسطِ به‌شدت متناقض (در فعالیت‌های خصوصی و دولتی) در چارچوب سرمایه‌داری، و خرده‌بورژوازی در تولید و مبادله‌‌ی کالایی ساده تحت سلطه‌ی روزافزون سرمایه‌داری. بدیهی است که ویژگی هریک از این طبقات در رابطه دیالکتیکی با یکدیگر، همچنین جنبه‌های سیاسی – ایدئولوژیکی آن‌ها که فراتر از هدف این رساله است، باید در هر کشوری به گونه‌ای مشخص بررسی شود.



هادی قدسی

واقع گرائی خرافی، واقع گرائی حق مداری و انقلاب

نظام جمهوری اسلامی را چهل سال پیش ما مردم درکم آگاهی وقبل از تجربه بااعتماد همه جانبه به رهبری انقلاب برقرارکردیم. به ما خیانت شد و در پناه جنگ، نظامی درسلطه گری و استبداد و درنتیجه فاسد را شکل دادند. روشنفکران و دولتمردان واقع گرا و پراگماتیست سالم ما آن را مقدس خواندند و برای حفظ آن نظام از جنایات و تجاوزات ومفاسد چشم پوشیدند و همواره می پوشند. واقعیات جامعۀ ما اکنون همانند مسجد جمکران منطبق برفرآورده های استبدادی است که برمبنای دروغ، تزویر، فساد، تجاوز به حق و پوشاندن آن به نام دین، خلف وعده و ظلم و تعدی و... بناگشته است.



lawdan-Bazargan-s.jpg
لادن بازرگان

«وضعیت زندان‌ها در دهه ۶۰ و کشتار زندانیان سیاسی در سال ۶۷»

سالها است که بیاد برادر از دست رفته ام، بیژن بازرگان به دنبال هر خاطره کوچکی از او، هرقدر هم کم اهمیت میگردم، تا تصویر درستی از برادری که در عنفوان جوانی از دست داده ام، برای خود بکشم. بیژن ده سال از من و لاله، خواهر دوقلویم، بزرگتر بود و وقتی که ما ۶ ساله بودیم، برای تحصیل به انگلستان رفت. بیژن در سال ۵۸، برخلاف اصرارهای پدر و مادرم که در انگلستان بماند و به تحصیلاتش ادامه بدهد، برای بازسازی کشورش و کمک به انقلاب به ایران بازگشت و در کنکور شرکت کرد و رشته بهداشت صنعتی قبول شد. بعد از تعطیل دانشگاه ها بدلیل "انقلاب فرهنگی" مانند هزاران جوان دیگر خانه نشین شد. در سال ۶۱ او ۲۳ ساله و من ۱۳ ساله بودم که به زندان افتاد.



new/ladan3.jpg
امیر حسین لادن

خطاب به شاه اللهی، حزب اللهی و دیگر بت پرستان
وطن خواهی به گفتار است، یا کردار، یا هر دو؟

آیا باور کردنی است که طی بیش از سه هزار سال خودکامگی و خداسالاری، تنها سه بار حکومت مردمی و مردمسالار داشته ایم؛ تازه آن هم، تنها برای مدتِ شش سال و شش ماه و پانزده روز!؟ آیا ما لیاقت آزادی و شایستگی مردمسالاری را نداریم؟ آیا رژیم فقاهتی و حکومت آخوندها، در حد شعور و لیاقت مان، می باشد؟ چنانچه پاسخ تان منفی است، چرا و چگونه است که نتوانسته ایم، رژیم فاسدِ فرقه گرا و ضد ایرانی فقاهتی را، براندازی و جایگزین کنیم؟



new/Omid
امید ساعدی

« نگاهی حقوقی به رضا پهلوی »

از لحاظ حقوقی، نظام دمکراتیک آیندهٔ ایران حق ندارد و نمیتواند حق تعیین سرنوشت مردم را از خود سلب کند و آن را به پادشاه اعطاء کند، چنین کاری خلاف «مقتضای ذات» دموکراسی و حاکمیت مردم است، چنین کاری موجب ابطال دموکراسی و ابطال حاکمیت مردم است. حتی اگر مردم بخواهند (که البته نمی خواهند)، حق ندارند حق حاکمیت و آزادی را از خود سلب کنند. نظام پادشاهی، حتی از نوع رقیق و لطیف و کمی تا قسمتی دمکراتیک شدهٔ آن، در اساس و ژنتیک خود با حاکمیت مردم منافات دارد. چنان نظامی، هرچه باشد و هر اسمی داشته باشد، دیگر دموکراسی نیست و نخواهد بود.



س. حمیدی

کشتار آبان ماه گذشته و مطالبات ماندگار خانواد‌ه‌ها

در آبان ماه سال گذشته مردم عادی به خیابان‌ها ریختند تا از حریم خود در قبال خواست نامردمی حکومت دفاع به عمل آورند. چون حکومت در اقدامی خودانگارانه، به گرانی بنزین دست زد. اما مردم چنین تصمیمی را مخالف گذران خود می‌دیدند. موضوع به حدی نامردمی بود که در ابتدا نمایندگان مجلس شورای حکومت نیز به مخالفت با آن برخاستند. ولی رهبر نظام بی‌اعتنا به این همه صفآرایی‌های تنش‌آمیز، نمایندگان مجلس و مدیران بالادستی حکومت را از پیوستن به صف حق‌طلبانه‌ی مردم بازداشت. آن‌وقت مردم به جان آمده از ستم، استوار و سرفراز در مقابل مأموران جمهوری اسلامی ایستادند و گلوله‌های مأموران امنیتی هم دانسته و آگاهانه قلب و مغز آنان را نشانه گرفت.



hamid-hamidi.jpg
حمید حمیدی

سخنی با آقای احمد رافت در خصوص تحولات تونس وتلاش وی برای همسان سازی شرایط تونس با"پیمان نوین" آقای رضا پهلوی

در تونس به دلایل مختلف ازجمله نزدیکی جغرافیایی با اروپا، آشنایی اکثریت مردم به زبان فرانسه، گستردگی سیستم آموزش، وجود مراکز متعدد آموزش عالی، رفت و آمد میلیونها گردشگر خارجی و بهخصوص اروپایی، گستردگی فعالیت مطبوعات و در دسترس بودن مطبوعات خارجی، رشد و آگاهی مردم به نسبت سایر کشورها بیشتر است و مفاهیمی همچون حزب و سندیکا و صنف و آزادی مطبوعات شناخته شده است.



abolfazl_mohagheghi_0.jpg
ابوالفضل محققی

من هم پرسشی دارم ز دانشمند مجلس ؟

هر اندازه که تلاش می کنم با نوشته های آقای زید آبادی بر خوردی نداشته باشم .اما در این اواخر که ایشان در تمام نوشته های خود اصل را بر نصیحت وارائه طریق بر رهبران جمهوری اسلامی وتحقیر اپوزیسیون خارج از کشور که همه را زیر عنوان "به اصطلاح براندازوابسته به استکبار جهانی "نهاده و مورد خطاب قرار میدهند! من را بعنوان یک فرد مستقل مخالف که خواهان برکناری حکومت جمهوری اسلامی و بر پائی یک جمهوری مبتنی بر آزادی ،عدالت اجتماعی، سکولاراستواربراصول حقوق بشر وانتخابات کاملا آزاد هستم!به واکنش وا دار می سازند.



هادی زمانی

سوسیال دموکراسی در عصر جهانی‌شدن

طی چهار دهه گذشته، روند جهانی‌شدن با رشد نئولیبرالیسم، تشدید نابرابری توزیع درآمد و عقب نشینی نظام‌های مبتنی بر سوسیال دموکراسی همراه بوده است. آن چنان که ادعا میشود سوسیال دموکراسی در عصر جهانی شدن از آینده‌ای برخوردار نیست و عمر آن به پایان رسیده است. عقب نشینی سوسیال دموکراسی در سه - چهار دهه گذشته انکار ناپذیر است. اما دلیل این عقب نشینی را نمیتوان تماما به روند جهانی‌شدن نسبت داد. طی این مدت نظام‌های مبتنی بر سوسیال دموکراسی با چالش‌های سنگین و جدیدی مواجه شده‌اند که پایه‌ای تر از روند جهانی‌شدن میباشند.



Mehrdad-Darvishpour5-s.jpg
مهرداد درویش پور

بازخوانی «روایت‌های از خاک برخاستة انقلاب»

چهل‌و اندی سال پس از انقلاب٥٧، گفت‌وگو درباره‌ی انقلاب ایران همچنان موضوع کشمکش و گفت‌وگو است. در این راستا «روایت‌های از خاک برخاستة انقلاب» که شامل گفتگوهای فرد هالیدی با 9 تن از شخصیت های سیاسی سرشناس انقلاب ایران در سالیان نخستین پس از پیروزی است روزنه نوینی برای فهم نگاه بازیگران سخت گوناگون آن بدست می دهد. گفتگو هایی که برای نخستین بار توسط لیلا فغقوری آذر و شاهین نصیری گردآوری و به فارسی ترجمه و به تارگی توسط نشر باران منتشر شده است. این یادداشت نگاهی به پاره ای از این روایت هااز منظر جامعه شناسی انقلاب ایران است.



abolfazl_mohagheghi_0.jpg
ابوالفضل محققی

مردی که گل بانگ سر بلندی بر آسمان زد و رفت

دهقان مردی که ازنظم کاخی بلندساخت. کاخی جاودانه که از باد وبارانش ناید گزند.چرا که ساروج آن ازخون است وعشق! از رنج سالیان است وکار.فردا دروازه های این کاخ گشوده خواهد شد تامردی دیگر از تبارمردم با کوله باری ازشعر حافظ وسعدی از ترانه وآواز از ردیف ها ،گوشه ها،دستگاه های مقامی، وآوازهای یک سرزمین که او نیز ببهای یک عمر رنج وکار گرد آورده است قدم در آن بگذارد.



»  پیش به سوی تقویت حزب چپ ایران(فدائیان خلق)
»  بدیل حاکمیت ضد انقلاب، خود انقلاب است
»  تمرکز زدائی در ایران با انتقال پایتخت؟!
»  بیانیه ای نه در جستجوی حقیقت!
»  نابود باد اسلحه، زنده باد انسان
»  درهم آمیزی دادخواهی با مصلحت سیاسی، قربانی کردن عدالت است!
»  جامعه ی ایران تشنه ی تغییر
»  «آری» ِ متوهمانه،«نه» ِآگاهانه
»  تعیین مزد سالانه‌ی کارگران در بودجه‌ی سال آینده
»  شرم ام باد از شهر ام تبریز: «مرگ بر ارمنی! مرگ بر ارمنی!»
»  اندکی تطابق… یک خروار تعارض
»  پاسخ به پیام رضا پهلوی آیا این پیام با دیگر پیام های سال های گذشته، تفاوتی دارد؟