lawdan-Bazargan-s.jpg
لادن بازرگان

جوابی‌ به بيانیه جمعی‌ از فعالان مدنی و سیاسی ایرانی‌ در اعتراض به تحریف حقیقت توسط سازمان عفو بین الملل

جای شادی است که تلاش‌های همه ما هرچند پراکنده و بدور از هم سبب شده که مهره‌های ریز و درشت رژیم سکوت سنگین ۳۲ سال گذشته خود را شکسته و از انکار کشتار زندانیان سیاسی در سال ۶۷ دست برداشته و بسته به موقعیت فعلی خود در رژیم و نقشی‌ که در خیمه شب بازی حکومت اسلامی بازی می‌‌کنند، این جنایت را به گردن گرفته، از آن دفاع کنند و یا فریاد یا مصیبت ها "ما خبر نداشتیم و با خبر شدیم" سر بدهند. سی‌ و دو سال قبل در دی ماه سال ۱۳۶۷ خانواده‌های جانباختگان در نامه یی به وزارت دادگستری به افشای این جنایت علیه بشریت پرداخته و خواسته‌های حقوقی و انسانی‌ خود از جمله تشکیل یک کمیته مستقل بین المللی حقیقت یاب و مجازات امران و عاملان این جنایت علیه بشریت را مطرح کردند. حالا بعد از گذشت ۳۲ سال امضا کنندگان این اعلامیه، که همگی‌ بطور مستقیم و یا غیر مستقیم در این جنایت و تلاش برای انکار و مخفی‌ کردن آن دست داشته ا‌ند، صحبت از "پیگیری جنایت‌های سال ۱۳۶۷" و تشکیل "کمیته حقیقت یاب مستقل" کرده ا‌ند. این پیروزی را به همه کوشندگان جنبش دادخواهی و مردم میهنم تبریک می‌‌گویم.



masoud-noghrekar5.jpg
مسعود نقره کار

چند نمونه «خودکشی اعتراضی» و «سیاسی» در ایران

خبرخودکشی اعتراضی پدرِ امیرحسین مرادی، یکی از بازداشت‌شدگان‌ جنبش آبانماه ۹۸، که به اعدام محکوم شده است من را واداشت بریده هائی ناهمگون از یکی از " پیوست" های کتابی که در دست تآلیف دارم را با یادآوری نام برخی از قربانیان خودکشی های اعتراضی منتشرکنم. گفته باشم که نمونه ها بسیارند و من فقط چند نمونه می آورم .



Aliasghar-HS.jpg
علی اصغر حاج سید جوادی

نامه

غرض از طول مقال این‌است که فکر می‌کنم از تسلسل و تداوم پیاپی تجربه‌های دردناک و زخم‌های درمان ناپذیر آن باید آموخته باشیم که انسان‌ها را به جای نگاه به مجموعة کارنامه زندگی شان و سیر و سلوک تفکر و اندیشه شان با نقل چند سطر از آن‌ها یا به عرش اعلی و یا اسفل السافلین نباید برد. آن‌هم در کتابی‌که باقی می‌ماند و سال‌ها در قفسة کتابخانه‌ها در دسترس خوانندگان قرار می‌گیرد و مایة داوری و ارزش گزاری آنها می‌شود و دیگر مجالی برای خواننده نخواهد بود که از سرنوشت آن دو «کاساندر*» میتولوژی انقلاب با خبر شود که خط سیر اندیشه آن دو نفر که به زعم شما یکی بهشت و یکی جهنم خمینی را بشارت می‌داد، به کجا رسید؟



mostafa-ghahramani2.jpg
مصطفی قهرمانی

«پیمان نوینی» که نه نوین بود و نه پیمان!

استقلال، آزادی و دمکراسی در میهن ما اصلاً موضوع رضا پهلوی نمی‌باشد. "پیمان نوینی" که بیشتر به اعلامیه فرمانداری نظامی شباهت دارد. جز اقتدارگرایی،اتاتیسم و اراده معطوف به کسب قدرت سیاسی از طریق بسیج نیروهای مسلح پیام دیگری ندارد و این دقیقاً همان ابزاری بود که به‌وسیله آن پهلوی‌ها بیش از نیم قرن خودکامانه در میهن ما حکمرانی کردند.



chidan.jpg
شیدان وثیق

جمهوری-دموکراسی- لائیسیته در ایران
چرا و چگونه؟

پرسش بالا پاسخ ابتدایی، و البته نه کافی، خود را در دو آزمون بزرگ و اسارت‌بار تاریخی پیدا می‌کند. یکی در تجربه‌ی نظام سلطنتی، که به مدت نیم قرن در ایران حاکمیت کرد و دیگری در تجربه‌ی نظام تئوکراتیک اسلامی، که سلطه‌اش بیش از چهار دهه در کشور ما تداوم دارد. این ها، هر دو، آشکارا نشان داده‌ و می‌دهند که با استبداد، خودکامگی، سلطه و ستم، در همه‌ی زمینه‌های زندگی بشری، آمیخته و آغشته بوده و هستند.



esfahani.jpg
محمدعلی اصفهانی

چند پرسش و پاسخ در باره ی نسرین ستوده، و برای شناخت ماهیت مدعیان او

این متن ساده، همچنین دعوتی است به تحرک، از اهل قلم و فعالان سیاسی و مدنی مسئولیت شناس و مسئولیت پذیری که شاهد این موج تهاجم دستگاه های اطلاعاتی متوازی و متقاطع و متنافر ج.ا به نسرین ستوده، در زیر پوستین وارونه ی رادیکالیسم سرنگونی طلبانه ی انقلابی آشتی ناپذیر ـ از نوع ساخته و پرداخته شده ی سپاه و بسیج و وزارت اطلاعات و اتاق های تبلیغات و ضد تبلیغات و دیس اینفورمیشن ج.ا ـ هستند.



هادی قدسی

"کودتای خزندۀ سپاه"، آئینۀ تمام نمای نظام ولایت فقیه

نواری که این روزها از درون سپاه به بیرون آمده و دراختیار بی بی سی قرار گرفته است، چکیدۀ کارکرد و چگونگی تشکیل نظام ولایت مطلقۀ فقیه می باشد. آئینۀ تمام نمائی است که از درون آن می توان درسهای بزرگ گرفت. اولین درس اهمیت استقلال نزد کنشگران وفعالان سیاسی و مدنی و فرهنگی می باشد. این نوار نشان می دهد که چگونه وابستگی کنشگر می تواند سرنوشت میلیون ها نفر را در بدبختی و فقر و نابودی قراردهد. دراین نوار، عده ای از فرماندهان سپاه که شخصیتی مستقل از قدرت دارند، ایراداتی که به نظرشان می رسد را خطاب به فرماندهان خودشان بیان می کنند.



abolfazl_mohagheghi_0.jpg
ابوالفضل محققی

در جواب به نوشته آقای زید آبادی

شما یکی از قلم زنان هر روزه این روزهای سرنوشت ساز در کشورهستید. هیج عرصه ،هیچ کس وهر از چند گاهی هیچ اپوزیسیون خارج از کشوری نیست که شما روزانه با همین دید در باره آن ها ننویسید! گاه از برج عاجتان نصیحت و گاه مذمتشان نکنید و آبی برای بیت رهبری گرم ننمائید. خود را دست کم نگیرید!هر از گاهی ما اپوزیسیون هزار تکه خارج را هم از قلم نیاندازید بهر حال" قلم شما در خدمت محرومان است و شرف اهل قلم !" من سخنم با این قلم است !



amir-kasravi1.jpg
امیر کسروی

سایه کرونا بر سرنوشت غول‌ها

در حالی‌که بسیاری از شرکتهای هوائی، بعلت کرونا، در شرف سقوط مالی هستند، تنها چاره‌شان تمرکز بروی آن‌است که در این شرائط طوفانی، شناور بمانند. پس از کرونا، میزان فروش غول‌های سازنده هواپیما، بوئینگ و ایرباس، و رقابت بین آن‌ها وابسته به توان مالی شرکت‌هائی خواهد بود که در امواج سهمگین کرونا غرق نشده‌اند.



mehrasa.jpg
محمد علی مهرآسا

متأسفانه یا خوشبختانه سران حکوت اسلامی ایران کاملاً از شعور و خرد بی بهره اند!

بی جهت و دلیل نیست که حکومت ایران چنین درمانده و ذلیل شده و در عقب ماندگی گوی سبقت از همه ربوده است. زیرا کسانی که حاکمیّت را اداره می کنند و یا به نوعی به حاکمیّت وابسته اند، از نظر اندیشه و شعور در ردیف دیوانگان اگر نباشند، دستکمی از آنها هم ندارند. اظهار نظرهای سران این دولت که در روزنامه های درون ایران منعکس می شود، گواهی است بر نادانی و لاشعوری و نابخردی این جمع فرومایه که لاف عقل و شعور نیز می زنند.



lawdan-Bazargan-s.jpg
لادن بازرگان

دروغ‌های خزعلی و مهره‌های رژیم درباره مبارزه مسالمت آمیز

من در نوشته‌های سابقم هم درباره جنبش دادخواهی، قانون اساسی‌ جمهوری اسلامی و به مراتب بدتر بودن آن از قوانین آپارتاید آفریقای جنوبی، و لزوم مبارزه غیر خشونت آمیز نوشته‌ام. اما در این جا مایلم چندین نکته را برای آقای خزعلی و بقیه کسانی که تلاش می‌‌کنند با سؤ استفاده از اسامی افراد معروف و تحریف واقعیت‌ها درباره مفهوم "جنبش مسالمت امیز" به طول عمر این نظام چند صباحی بیافزایند به چند نکته اشاره کنم.



شیرین سمیعی

سوختگان در آتش به نام مذهب را از ياد نبريم!

كتابي از يك بانوي نويسنده انگليسي خواندم و حكايت از دوران جنگهاي داخلي و اشغال يونان بود و نبرد بين گروه كمونيست و گروه راست در آن كشور. درونش از جنايات و وحشي گري هر دو گروه مي خوانيم و از آزار و اذيت و كشت و كشتار مردم بي گناه توسط اين گروه ها، كه براستي هولناك است.در اين باره خوانده و شنيده بودم ولي داستان كتاب شما را به قلب حوادث مي كشاند و يكباره در دل رويدادها فرو مي رويد و بيشتر وحشت مي كنيد، و حيرت كه چطور آدمها مي توانند اينسان دگرگون شوند و از انسانيت به دور افتند!



abolfazl_mohagheghi_0.jpg
ابوالفضل محققی

آقای زید آبادی شما نه تنها پنج رهبر اپوزیسیون در خارج بلکه «نوید افکاری» را هم نمی شناسید

این بر خورد حسابگرانه از بالا و متفرعن که در بطن خود بی مقدار بودن و بحساب نیاوردن اپوزیسیون خارج ازکشو را بیان میکند .بار دیگر مرا بیاد موضعگیری چند سال قبل ایشان در مقاله "بیست گزاره "می اندازد که تمامی اپوزیسیون خارج از کشور را مجموعه ای هزار تکه که توان کوچکترین توافق با یک دیگر ندارند فرض کرده و حکم برعدم اعتماد جامعه بر آن ها داده بود.



new/kazem-kardavani.jpg
کاظم کردوانی

روحانیت دیگر به آن جای‌گاهِ قبل از حکومتِ اسلامی باز نخواهد گشت

توجه کنید که این حکومت اسلامی، جمهوری نیست و برای اولین بار در تاریخ ایران است که چنین اتفاقی رخ داده است. نه تنها در دورانِ بعد از چیرگیِ عرب‌ها بر ایران بلکه در دورانِ قبل از آن هم برای نخستین بار است که چنین حکومتی را در تاریخ‌مان داریم. البته همیشه در ایران نفوذ دین بوده است و متولیانِ دینی در کنار سلطنت حضور داشتند و حافظ سلطنت بودند و سلطنت هم از آنها حفاظت می‌کرد. اما، هیچ‌گاه در هیچ دوره‌ای از تاریخ ما دین خودش به‌عنوانِ یک جریانِ مستقل که حکومت را به دست بگیرد و بخشِ عرفیِ جامعه را کنار بگذارد وجود نداشته است. در دینی‌ترین حکومت‌هایِ ایران هم همواره بخشِ عرفیِ حکومت قدرت را داشته است.



ali-damavandi.jpg
علی دماوندی

سرگذشتی عبرت انگیز!

انتشار کتاب هما کلهری با عنوان «تابوت زندگان» ، برای ما که نام او را در خاطرات زنده گان برخاسته از تابوت حاج داوود بارها شنیده بودیم وتبدیل شدنش به «حزب اللهی صفر کیلومتری» تولید شده در کارخانه حاج داوود رحمانی ، در تابوتهای جهنمی ، آشکارشدنش و خواندن کتابش بسیار اهمیت داشت. در عین حال یاد رفقا وعزیزانم را ، خاطرات سال های ۶۱ تا ۶۵ را زنده کرد واسیر شدن یارانم را، علی رضا تشید ، یوسف آلیاری، مقصود فتحی ، غلام ابراهیم زاده ، نوری ریاحی ،علی رضا شکوهی ، رضا ستوده ، رضا نعمتی ، هبت معینی ، احمد معینی و... خاطرات فرارها و دربدریها، اسباب کشی ها ، رها کردن خانه وکار ، عوض کردن شناسنامه ها و برگه های هویت اضطرابهای وحشتناک و ناراحتی ها ی رفقایم در آندوره سخت و دهشتناک ...،بدنبال آن بودم که بدانم که هما کلهری از ناصر یاراحمدی (رحیم) چه میگوید...



Saeed-Rahnema.jpg
سعید رهنما

مجلس اسلامی سِترِ عورتِ استبداد ولایی

تنها چیزی که استراتژیست‌های ولایی در نظر نگرفته‌اند این است که آن ها به‌راحتی می‌توانند روی کاغذ در «قانون اساسی»شان ضرورت تأیید و حمایت «اکثریت مردم» را حذف کنند (اصل ۵ قدیم و جدید)، اما نمی‌توانند در عمل، در خیابان‌ها، محله‌ها، کارخانه‌ها، ادارات، مدارس، دانشگاه‌ها، ورزشگاه‌ها، زندان ها و... زنان و مردانی را که بیش از چهل سال از این رژیم جاهل، فاسد و بی‌کفایت صدمه دیده‌اند، نادیده بگیرند. هم این «اکثریت مردم» هستند که علی‌رغم به دار آویختن ها، زندانی‌کردن‌ها و «اعتراف»های اجباری، و دیگر سرکوب‌های بی‌رحمانه و بی‌شرمانه، این خوش‌بینیِ آخرالزمانی ملایان را به گور خواهند سپرد،



هادی قدسی

طوفان ترامپ در صورت پیروزی

ترامپ یک قمارباز ومعامله گراست، قمارباز در قماراز بردن بیشتر لذت می برد تا پولی که به دست می آورد، ومعامله گر تلاش می کند ضرر را کم و سود را افزون کند. در هرحرکتش چند جنبه را به هدف بردن درنظرمی گیرد. به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده، چند خصوصیت دارد. نه رابطۀ مستقیمی با یک حزب سیاسی دارد ونه احزاب او را در تمام وجوه کمک می کنند. تنها حامی او، جریان صهیونیست های مذهبی می باشد. برای گزینش همکاران خود، مجبوراست ازمیان حامیان این جریان انتخاب کند.



new/iraj-farzad.jpg
ایرج فرزاد

پیامدهای جنایت تکان دهنده قتل نوید افکاری

اگر جمهوری اسلامی، رژیم اول و آخر اسلام سیاسی در ایران است، اعدام نوید افکاری نشان میدهد که این رژیم برای دوران سرازیری فقط گزینه ”انتقام” و توسل به ”خونخواهی” را پیش پای مردم و هر آلترناتیو ”جانشین” و هر راه عبور از رژیم اسلامی را باقی گذاشته است. سقوط اسلام سیاسی در ایران از قرار باید از نکبت قدرتگیری اش به مراتب خونین تر؛ و تماما در انتقامگیری و انتقامجوئی غرق شود. بی محل کردن اعتراضات وسیع به رژیمی که برای طناب های دار دنبال هر گردنی میگردد، فراخوان توسل به هر نوع خشونت و انفجار خشم های فروخفته در هر مقیاس غیر قابل کنترل است. برای رژیم اسلامی در فضای سقوط و فروپاشی و آنگاه که دارند قدرت سیاسی را از دست اسلام سیاسی خارج میکنند و در اوضاعی که ”ایران را از دست میدهند”، باید خونهای بسیاری ریخته شوند تا پس از اینکه آنها گورشان را گم میکنند، اثری از مدنیت جامعه باقی نماند.



Behrouz-Sotoudeh.jpg
بهروز ستوده

نویدافکاری درکنارتختی «جهان پهلوانِ» مردم ایران شد

اپوزیسیون جمهوری اسلامی اگرنمیخواهند مانند چهاردهه گذشته خودرا با شعارهای غیرعملی وتوخالی که توان انجامش را ندارند مشغول کنند، خوب است موقعیت حساس کنونی را تشخیص دهند و بدانند که ازقتل پهلوان نوید افکاری که مردم ایران وافکارعمومی جهان را تکان داده است میتوان نقبی زد به تمام جنایاتی که جمهوری اسلامی تا کنون مرتکب شده است. دنیا اینک بیش ازهرزمان دیگرآمادگی دارد صدای نیرومندومتحد دادخواهی مردم ایران را ازداخل وخارج بشنود.



رضا جاسکی

مرگ فدایی، شیون ما

جنبش فدائیان در شرایط تاریخی معینی شکل گرفت. بازگشت به آن شرایط نه امکان‌پذیر است و نه مطلوب. مهم آن است که به اهداف انسانی آن‌ها توجه کنیم و بسیاری از سنن خوب انان، از جمله ازادی‌خواهی ، امید، ایثار، شور، سخت‌کوشی، عدالت‌طلبی، دفاع از حقوق زحمتکشان، توجه به شرایط مشخص، عملگرایی… را حفظ کنیم. آن‌ها از طریق ما به زندگی خود ادامه می‌دهند. بیاییم وارثان شایسته‌ای برای انان باشیم.



new/teyfour-01.jpg
ناصر رحیم‌خانی

با یادِ طیفور

طیفور بطحائی را برای اولین بار در زندان قصر تهران دیدم. از یاران و همراهان گروه دوازده نفره‌ای بود که در بهمن ماه ۱۳۵۲ در دادگاه نظامی محاکمه شدند؛ به اتهام کوشش برای ترور شاه! دفاعیه‌ی خسرو گلسرخی در آن دادگاه، آمیزه‌ای بود از افشای دروغ‌پراکنی و پرونده‌سازی نقشه‌ریزی شده‌ی ساواک علیه شخص او و دفاع بی‌باکانه و از دل برآمده‌ی این روزنامه‌نگار و شاعر رمانتیک از آرمان‌های عدالت‌خواهانه. کرامت دانشیان با اشاره به دیکتاتوری فردی شاه، لجام گسیختگی ساواک و دستگاه‌های سرکوبگری آزادی و آزادی‌خواهان، نقش فرمایشی دادگاه‌های نظامی فرودست و فرمانبردار را عریان کرد. دادگاه فرمایشی، خود رسواگرِ رژیم دیکتاتوری شد. شماری از این دوازده تن، نه شناختی از دیگر اعضای گروه داشتند و نه حتی پیش از تشکیل پرونده و برده شدن به دادگاه، هم را دیده بودند.



new/ali-mohammad-eskandari-ju1.jpg
علي محمد اسکندری جو

رضا شاه در نقطه کور تاریخ

چرچیل در خاطراتش آورده یکی از دلایل ورود گردانهای هندی انگلیسی به ایران برای انفجار پالایشگاه آبادان و تخریب خط آهن سراسری بوده چرا که حتی او نیز در خرداد ۱۳۲۰ شمسی ابتدا به این باور رسیده بود که هیتلر به سوی اشغال مسکو در حال پیشرفت است و امکان دستیابی به نفت آبادان و باکو نیز دور از انتظار نیست؛ اگر چنین میشد چرچیل (یا) پالایشگاه و خط آهن ایران را منفجر میکرد و یا ناچار با هیتلر متارکه کرده تا لیبرالیسم نجات یافته و تنها کمونیسم به زانو درآید.



new/ali-raha.jpg
علی رها

کانون مرکزیِ ریزش یک نظام در ذهنیت عمومی جامعه است

دل نوشته ای ملهم از اعدام نوید افکاری

جامعه ی ایران در وضعیتی قرار دارد که درآن واقعیت هوشمندانه «روح اخلاقی جمعی» دچار ازهم گسیختگی گردیده است. در اجتماع ما، گویا «خرد عمومی» پاره پاره گشته و در آگاهی‌های منفرد و کثیر اجزای منقسم جامعه نمادین شده است. در چنین اجتماعی، نمی توان از جمع جبری انگاره های سازمان ها و افرادی که گویی هرکدام «در خود» و «برای خود» تلاش می کنند، «روحی جامع» استخراج نمود.



farid-ansari-d.jpg
فرید انصاری دزفولی

جنگ جهانی دوم، اشغال ایران و عاقبت یک دیکتاتور!

ساعت سه و نیم بامداد روز دوشنبه سه شهریور سال هزارو سیصد و بیست، کشور ایران از شمال توسط اتحاد جماهیر شوروی و از جنوب توسط انگلیس بدون هیچگونه مقاومتی اشغال می شود. روز بیست و پنج شهریور رضاخان که ملقب به رضا شاه شده بود مجبور به امضاء استعفا نامه ای می گردد که محمدعلی فروغی به دستور انگلیس برای او نوشته بود. همان روز او از تهران به اصفهان رهسپار شده تا بتواند از طریق بندرعباس خود و خانواده اش را به بمبئی برساند تا در آنجا یا شیلی سکنا یابند. قبل از پرداختند به وقایع آن ایام، و حکایت و ماجرای رقت بار سفر رضا شاه، تلاش میکنم به عقب تر برگردم. تا روشن شود چرا در روز ۲۵ شهریور، رضا شاه به سادگی می پذیرد استعفا دهد و به فرمان اشغالگران به تبعیدی اجباری تن در می دهد.



new/ladan2.jpg
امیر حسین لادن

حذف دختران از جلد کتاب ریاضی!
چادر، حصار و دیوار کشیدن، و جدا کردن در اسلام

عنوان خبر: "حذف تصاویر دختران از روی جلد کتاب ریاضی سوم دبستان"،

تبعیض، بزرگترین دلیلِ کم دانی و حضورِ خرافات و موهومات در جامعه می باشد. حذف، زائیده ی وحشت از پدیده ی "با هم بودن و برابری زن و مرد" در اسلام است. حذف در اسلام، نمودار ترس از رو شدنِ واقعیت هائی است که با یک بُعدی گری اندیشه ی مذهبی، مغایرت دارد. ترس از واقعیت هائی که ممکن است، شک و تردید در باورِ منحط و مدار بسته ی مذهبی ایجاد کند. بنابراین برای جلوگیری از اندیشیدن و انتخاب کردن؛ مذهب، راه ساده یِ حذف را به کار گرفته است.



»  آیا نسل جوان ایران بر این چرخه خشونت مهر پایان خواهد زد ؟
»  آموزش و پرورش شاد و انسانی حق همه کودکان است!
»  تهران، شهرِ بی‌دفاع
»  عزم مجلس برای تنزل رئیس‌جمهور از تدارکاتچی به گماشته شورای نگهبان
»  احیای نهاد نخست وزیری- چرا نه!
»  طناب دار کشتار ۱۳۶۷!
»  رنج ومرگ کولبران پایانی ندارد!
»  عصر دیجیتال و خبرنگاری شهروندی
»  «الْحَرْبُ خُدْعَةٌ»! (در جنگ نیرنگ مجاز است)
»  ضرورت تفکیک مسائل مبتلا به کشور
»  هویت در برزخ دین و فرهنگ
»  قوانین و نهادهایِ۱۴۰۰ سال پیش، پاسخگویِ زندگی امروز نیستند
»  پيش به سوي گردهمايي بزرگ ايرانيان با هر نوع طرز فكر و عقيده
»  جایگاه سیاسی یک جمهوریخواهِ دمکرات
»  نگاهی به اقتصاد ویران کشور و تنگناهای مقابل ملت
»  سمت و سوی راه را در گرد و خاک انتخابات آمریکا و تحریم و مکانیسم ماشه گم نکنیم
»  چالش های پیش روی افشاگری از آزارها و خشونت جنسی