Deniz
دنیز ایشچی

سیاست ورزی در غیرممکن ها

آیا سیاست هنر تاثیرگذاری بر روند تصمیم گیری های کلان اجتماعی میباشد؟ یا اینکه سیاست برایند تقابل چالش های بلوک های متفاوت قدرتمداری اجتماعی میباشد. تعریف سوم را به ارزیابی طبقاتی از سیاست اختصاص داده و اینگونه مطرح کنیم، که آیا سیاست به مفهوم برآیند تقابل منافع طبقاتی مختلف برای کسب قدرت نهایی سیاسی و اعمال کنترل بر مدیریت کلان اجتماعی میباشد. بالاخره، یا اینکه آیا سیاست هنر حفظ حیات خود به هر قیمت در تنازع بقای جدال های مابین دسته بندی های قدرت های اجتماعی مختلف مییاشد. آیا سیاست میتواند ترکیب هایی هایبرید از این تعاریف برای شرایط و ویژگیهای خاص بوده باشد که میتواند برای شرایط مشخص، ترکیب های ویژه خویش را به خود بگیرد؟



farid-ansari-d.jpg
فرید انصاری دزفولی

عبدالکریم سروش و قدرت

نظرات آقای سروش زمانی برای جامعه جذابیت داشتند و معنا می‌دادند چون تفسیرهای اصلاح طلبانه او از دین مطابق با جو اصلاح طلبی و اصلاحات سیاسی و اجتماعی جامعه در دوران خاتمی بودند. امروز دیگر نظرات و تفکرات او و دیگر نواندیشان دینی و تفاسیر مختلف آنان از دین و آیات قرآن کریم و روایت و احادیث برای آحاد ملت نه جذابیتی و نه معنائی دارند. زیرا نظریات و اندیشه‌های آنان دیگر نه منطبق با خواست‌ها و نیازهای روز جامعه می‌باشند و نه پاسخگوی مشکلات و معضلات عدیده کنونی جامعه و نه چاره ساز آینده مردم و نسل‌های آینده می‌باشند. مردم تحت ظلم و ستم ایران فکر نجات و بهبود زندگی دنیوی خود می‌باشند و چشم اندازی بجز دین و نجات زندگی اخروی خویش دارند.



abolfazl_mohagheghi_0.jpg
ابوالفضل محققی

درسی که از سخنرانی بایدن می توان گرفت:

دیروزمیلیون ها نفر چه کسانی که با امریکا دشمنی می کنند و چه کسانی که دوستی می ورزند با دقت سخنرانی دقیق وتاریخی جو بایدن را دنبال می کردند تا پیام مشخص اورا به ملت امریکا و جهانیان بشنوند.سخنرانی کسی که قرار است بر نا سامانی امریکای دوران ترامپ چه در سطح داخلی وچه درارتباط با جهان خارج سر وسامان بخشد. من نه قصد تجزیه وتحلیل این سخنرانی را دارم ونه بضاعت فکری من چنین اجازه ای را می دهد.



new/ebrahim-harandi02.jpg
ابراهیم هرندی

آغـازِ پایانِ دموکـراسی و سیاستِ مدرن

سیاست، ابزار گره گشاییِ بی خشونت از کلاف گوریده و درهم ِ گرفتاری‏ های بی سرنخ است. گرفتاری‏ هایی که در نخستین نگاه، ناگشودنی و بی راه چاره می ‏نماید. آنجا که ستیز بر سر چیزی، دو یا چند نفر، یا دو گروه و یا دو کشور یا بیشتر را با هم سرشاخ می‏ کند، پای سیاست به میان کشیده می ‏شود تا با کمک آن، آتش فتنه فرو نشیند و از درگیری جنگ جلوگیری شود. جنگ، نشانه شکست سیاست است و از آنجایی آغاز می ‏شود که سیاست به بُن بست می‏رسد.



abolfazl_mohagheghi_0.jpg
ابوالفضل محققی

دوربین شاه عباس «ابلفضین دوربینی وار دوربینی»

هنوز از محفی شدنش چند ماهی نگذشته‌بود، برحسب اتفاق در محله ششکلان تبریز، سینه به سینه‌ هم‌ درآمدیم. اندکی جاخورد، به‌خنده گفتم:" فکر کردی از دستم در‌رفتی؟ یادت رفته‌است من دوربین شاه‌عباس را دارم". قاه‌قاه خندید! گفت" راستش فراموش کرده‌بودم." ساعتی باهم در کوچه‌ها گشتیم؛ بی‌آن‌که سئوالی از هم بکنیم .چراکه هر دو مرز ها را خوب می شناختیم . شب در خانه تیمی از دیدارم با او گفتم. مسئول گروه، روی درهم کشید، چیزی نگفت! فهمیدم که می داند، اما این دیدار به مذاقش خوش نیامده‌است.



new/hadi-zamani1.jpg
هادی زمانی

از مبارزه با غرب زدگی تا چین زدگی

چین زدگی ج.ا. دارای دو وجه است. نخست، ج.ا. تصور میکند که با گسترش مبادلات تجاری با چین و انعقاد یک پیمان همکاری استراتژیک با آن میتواند تحریم های اقتصادی غرب را خنثی کند، فنآوری و سرمایه مورد نیاز خود را از چین وارد کند و به این ترتیب به غرب ستیزی و بلند پروازی های هسته ای و منطقه ای خود ادامه دهد. دوم، ج.ا. تصور میکند که با کپی برداری از الگوی توسعه اقتصادی آمرانه چین میتواند در چارچوب یک نظام سیاسی اقتدار گرا، مانند چین، نرخ رشد اقتصادی بالایی تولید کند و به این ترتیب نظام تمامیت خواه و شدیدا اقتدارگرای خود را از بحران اقتصادی عمیقی که گرفتار آن شده است نجات دهد و آینده نوید بخشی برای آن تامین کند.



new/alireza-manafzade1.jpg
علیرضا مناف زاده

اسلام، دین خوف و هراس یا مهر و عُطوفت؟

سخنرانی عبدالکریم سروش زیر عنوانِ «دین و قدرت» که چندی پیش به صورت مجازی ایراد شد، واکنش گروهی از ایرانیان را در داخل و خارج کشور برانگیخت. من نیز با توجه به اهمیت این گونه بحث‌ها برای ایران و به طور کلی برای جامعه‌های مسلمان در چارچوب یک برنامۀ رادیویی در «ار اف ای فارسی» مطلب کوتاهی دربارۀ نکات اصلیِ سخنان او زیر عنوان «علل تاریخیِ جهاد در اسلام و ترغیب مسلمانانِ اولیه به جنگ با کفار» تهیه کردم و در آن از جمله گفتم : برای کسانی که با پژوهش‌های تاریخی دربارۀ خاستگاه اسلام آشنا هستند، ‌هیچ‌ نکته‌ای در سخنان آقای سروش نیست که تازه باشد.



new/aliafshari.jpg
علی افشاری

نهاد ولایت فقیه هراس‌آفرین است
یا رهبری مجتبی خامنه‌ای؟

از نظرگاه افرادی که ساختار قدرت جمهوری اسلامی را منشا اصلی مشکلات مختلف جامعه ایران می‌دانند و رویکرد انقلابی و یا اصلاح ساختاری را دنبال می‌کنند و هدف آنها گذار به دولت مدرن دمکراتیک توسعه‌گرا است، مشکل اصلی نهاد ولایت فقیه است و اینکه چه کسی در این جایگاه قرار می‌گیرد، مسئله‌ای فرعی است. به باور آنان نهاد ولایت فقیه باید ملغی شود و با وجود آن امکان مهار و مدیریت پایدار ابرچالش‌های موجود در عرصه‌های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی وجود ندارد.



ali-shakerizand02.jpg
علی شاکری زند

از مشروطه به جمهوری عبورکردیم؟
چه کسی عبورکرد و چگونه؟ - بخش دوم

شبح بختیار در روح جامعه ی ما در گشت و گذار است. سی سال پس از قتل جسمانی او، هنوز هم روزی نمی گذرد که یکی از دستگاه های دروغپردازی آخوندی به خرج ملت با سرهم کردن مشتی دروغ شاخدار و مضحک، کارزار دیگری علیه او به راه نیاندازد؛ اعمال شرارت آمیزی که گاه بیشرمانه با خوش آمد برخی از یاران ادعایی پیشین نیز روبرومی شود. قتل همه ی فرزندان ارجمند این آب و خاک که به دلیل ایستادگی در برابر شرارت این نظام، پیش از بختیار به دست عوامل آن کشته شدند یا پس از او به قتل رسیدند مقدمه ی قتل او و دنباله ی آن بود. زیرا قتل او قتل مظهر حاکمیت ملی و قانون و عدالت بود و آنان نیز، از هر مرام و مسلک، فرزندان راستین او بوده اند.



new/alireza-behtouei1.jpg
علیرضا بهتوئی

جابه‌جایی در مکان، حرکت در زمان

مهاجرت ایرانیان در صد سال گذشته

این که مهاجر از کجای دنیا به کجا رفته است هم اهمیت جدی در نوع برخورد مردمان جامعه‌ی میزبان دارد. برای مثال، فرق است بین رفتار مردم با یک مهاجر در ایران که در افغانستان زاده شده با دیگری که زاده‌ی ژاپن است، و یا یک مهاجر در بریتانیا که ریشه‌هایش به پاکستان برمی‌گردد با دیگری که از استرالیا ‌می‌آید. یک سلسله‌مراتب جدی، انسان‌های مهاجر را بستگی به زادگاه آن‌ها (و حتی زادگاه والدین آ‌ن‌ها) تقسیم و درجه‌ی پذیرش آنان را کم‌تر یا بیشتر می‌کند. در این رتبه‌بندی، آن‌ها که از کشور‌های ثروتمند‌تر جهان (مثل اروپای غربی و آمریکای شمالی) می‌آیند برترین موقعیت را دارند. در مقابل آن‌ها که ریشه‌هایشان به کشور‌های فقیرتر مثل سومالی باز می‌گردد، پایین‌ترین جایگاه را دارند و در نتیجه آماج بی‌رحمانه‌ترین تبعیض‌های نژادی هستند.



new/sazeman-cherikha1.jpg
انوش صالحی

سازمان چریکهای فدایی خلق ایران در آستانۀ انقلاب
برگ‌هایی از کتاب" در وادی انقلاب"

[به مناسبت پنجاهمین سالگرد بنیان‌گذاری سازمان چریک‌های فدایی خلق ایران]

«در وادی انقلاب» عنوان کتابی است در برگیرنده مواضع و دیدگاه‌های سازمان چریک‌های فدایی خلق ایران(اسفند۱۳۵۷- تیرماه۱۳۵۵) که به مناسبت پنجاهمین سالگرد بنیان‌گذاری جنبش فداییان خلق بزودی توسط نشر باران در سوئد منتشر می‌شود.آن‌چه در پی می‌آید برگ‌هایی از بخش نخست کتاب با عنوان «سازمان چریک‌های فدایی خلق ایران در آستانۀ انقلاب» است که در آن به مواضع و دیدگاه‌های سازمان از تیرماه ۱۳۵۵ تااسفند۱۳۵۷ پرداخته می‌شود. بخش دوم کتاب نیز اعلامیه‌ها و سایر اسناد منتشر شده توسط سازمان در آن مقطع زمانی را دربرمی‌گیرد.



new/ladan3.jpg
امیر حسین لادن

آرمانشهر در خطر نابودی!

دروغگوئی و عوامفریبی، دموکراسیِ آمریکا را آسیب پذیر کرد؟

آمریکا، طی سه قرن گذشته، نه تنها مظهر دموکراسی در جهان بوده، بل که "آرمانشهرِ" (مدینه فاضله) تمام محرومین عقیدتی و سیاسی و اقتصادی نیز بوده است. اصلِ پیدایش، باور و سرلوحله ی ایالات متحده: "از ملت های مختلف جهان، یک ملت ساختیم"، روی پول رایجِ کشور و روی دیوارِ کنگره ی آمریکا، حک شده است. در ضمنی که ایالات متحده، به "دیگ ذوب" نیز شهرت دارد؛ منظور از دیگ ذوب یا قابلمه ی مذاب این است که، از "با هم در آمیختنِ فرهنگ های مختلف و جذب و هدایتِ دیدهای متفاوت"؛ معجونی (ملتی) با فرهنگی قوی تر، کاری تر، و بهتر بوجود آورده ایم.



new/make-america-great1.jpg
فرشاد قربان‌پور

گلوبالیست‌ها چه می‌خواهند و چه می‌گویند؟
تفاوت ترامپیسم و گلوبالیسم در چیست؟‎

بازی سرانجام به پایان رسید و “جو بایدن” رئیس‌جمهور ایالات‌متحده آمریکا شد‎. از مدت‌ها پیش برخی که به طور عمده طرفدار ترامپ بودند نسبت به برآمدن گلوبالیست‌ها به سرکردگی جو بایدن هشدار ‏می‌دادند. اما هیچ‌گاه این بحث مطرح نشد که این هشدارها ناشی از چیست و چراست؟ چرا باید از گلوبالیست‌ها ترسید؟ اساساً گلوبالیست‌ها چه کسانی هستند؟‎ ‎



س. حمیدی

رؤیاهای شیرین در دنیای تبلیغی پیامک‌ها

وزارت اطلاعات در پیامک‌های خود برای اطلاع‌رسانی، از عنوان "هم‌وطن" سود می‌برد. سپس با همین عنوان هم‌وطن از مخاطبان خود می‌خواهند تا خبرهایشان را با شماره تلفن‌های این وزارتخانه در میان بگذارند. نهادهای حکومتی در انتخابات‌های جمهوری اسلامی نیز در پیامک‌های خود عنوان هم‌وطن را به کار می‌گیرند. کاندیداها و وزارت کشور و حتا "شورای نگهبان رهبری" نیز با همین عنوان هم‌وطن است که برای مردم پیامک می‌فرستند. رییس جمهور حکومت هم همین شیوه را برای پیام‌رسانی مغتنم می‌شمارد. حتا وزارت بهداشت جمهوری اسلامی نیز به تازگی از همین شگرد تبلیغی برای اطلاع‌رسانی درخصوص بیماری کرونا سود می‌برد. خلاصه‌ی کلام مدیران بالادستی حکومت زمانی که حسابی در شلوارشان افتضاح به بار آوردند، سراغ هموطن را می‌گیرند. درواقع آنانی از فرمول هم‌وطن به عنوان مخاطب بهره می‌گیرند که نه وطن میشناسند و نه هم‌وطن.



Deniz
دنیز ایشچی

من هم شمعی روشن می کنم و به انتخابات ریاست جمهوری نه می گویم

هنوز ندای دادخواهی خانواده های یکصد و هفتاد و شش تن جان باختگان در این نظام دفن مشود. هنوز اعدام نوید افکاری در خاطره ها تازه بود، که چند هفته پیش روح الله زم نیز اعدام شد. سیر تسلسل اعدام های فعالین مدنی سیاسی نه تنها پایان نیافته است، بلکه استراتژی ایجاد خوف و وحشت در میان اپوزیسیون واقعی حکومت از طریق تداوم این اعدام ها یکی از دلایل اصلاح ناپذیری قدرتمداری حاکمه در جمهوری اسلامی ایران میباشد.



ali-shakerizand02.jpg
علی شاکری زند

از مشروطه به جمهوری عبورکردیم؟
چه کسی عبورکرد و چگونه؟

راه بختیار راه آینده، راه نسل های جوانتر و راه رهایی بود و اگر بختیار و راه او نبود راهی که «همه با هم» شدگان رفته بودند به پایان کامل جبهه ملی می انجامید. چنان که می دانیم بسیاری از کادرهای مجرب آن جبهه ملی و از جمله ی آنان اعضاء مهم ترین حزب جبهه، حزب ایران از گرد «آن» پراکنده شدند؛ زیرا تا زمانی که بقایای آن بخش از جبهه ملی که به راه «همه باهم» رفته بودند با این سابقه تسویه حساب نکنند معلوم نخواهد بود به چه راهی می روند. تنها آن بخش از ملیون ایران ـ چه در داخل و چه در خارج ـ که در این سابقه شریک نشد می تواند به ملی بودن خود ببالد و خود را پیرو راه مصدق بنامد.



شیرین سمیعی

ناصبوران

کتاب ارزشمندی از یک بانوی نویسنده افریقایی خواندم که در شمال کامرون زاده شد و داستان کتابش شرح سرنوشت زنان تیره روز مسلمان در افریقای سیاه است و می بینید تنها گناه این بی گناهان، زن بودن است و مسلمان بودن شان، که در آن دیار به معنای اسیر شدن است و عمری در اسارت بسر بردن و زنده به گور شدن!



new/world-corona01.jpg
سیاوش قائنی

نبرد بر سر توزیع واکسن کووید ۱۹

پرسش اینجا است، در حالیکه در سراسر جهان میلیاردها دلار کمک مالی از مالیات شهروندان به کنسرن‌های داروسازی برای پژوهش و تولید این واکسن‌ها پرداخت شده است، و جهان به تولید انبوه و توزیع این واکسن‌ها محتاج است، کدام منطق مانع بوجود آمدن نهادی به نام «صندوق مشترک دسترسی به فناوری کووید-۱۹» می‌باشد تا تمام فن آوری‌های علمی در مبارزه وپیشگیری از شیوع گسترده این ویروس و دانش واکسن و داروهای کرونا همگی در این نهاد زیر نظر سازمان جهانی بهداشت جمع آوری گردد.



سرور علی محمدی

به نام چپ نوین به کام سلطنت

چندی است که سلطنت طلبان در لوای چپ نوین می کوشند ، با شکستن کاسه کوزه ها، برسر نیروهای انقلابی مخالف شاه ، لاشه ی متعفن سلطنت را به عطر تجدد ،دموکراسی و آزادی خواهی بیالایند و به نام نماد سکولاریسم به افکار عمومی بقبولانند این بخش از به اصطلاح روشنفکران که تولیدشان در تطهیر نظام ارعاب و وحشت رژیم پهلوی است بی آنکه به علت وجود و رشد مذهب در ایران بپردازند ، شمشیر از نیام برکشیده و بر کردن نیروهایی فرود می آورند که ساواک به فرمان شاه در شکنجه گاههای مخوف بدن آش و لاش شده شان را به جوخه ی اعدام می سپرد.



new/alireza-manafzade1.jpg
علیرضا مناف زاده

علل تاریخیِ جهاد در اسلام و ترغیب مسلمانانِ اولیه به جنگ با کفار

جنگ در عصر جاهلی جزئی از هویتِ عرب بَدَوی بود و بیشتر جنبۀ حماسی داشت. اما با اسلام جنگِ مسلمان با کافر تبدیل به جنگ حق بر باطل شد و قدر و منزلت الهی یافت. درواقع، پیامبر اسلام اعراب را از جنگ با یکدیگر دور داشت و در عوض به جنگ با کفار برانگیخت. غنائمی که اعراب جاهلی در جنگ‌ها به دست می‌آوردند اموال منقولِ قبیلۀ شکست خورده بود. اما با استقرار حکومت اسلامی غنائم جنگی شامل اموال غیر منقول نیز شد. با عرفان به ویژه عرفان عاشقانه بود که مهر و عُطوفت انسانی رفته رفته در جامعۀ اسلامی ظاهر شد. اما عرفان نه داعیۀ حکومت و کشورگشایی دارد و نه درپی ارشاد مردم است. معنویتی فردی است و ناسازگار با همۀ آنچه از اسلام می‌شناسیم.



س. حمیدی

سپاه پازل بناپارتیسم را تکمیل می‌کند

قریب یک قرن پیش از این، رضاخان چنین نقشی از بناپارتیسم را در سیاست کشور به اجرا گذاشت. بعدها در دوره‌ی هاشمی رفسنجانی نیز، او نمونه‌ای خیالبافانه و توهم‌زا از آن را به کار گرفت که سود سیاسی آن هم سرانجام از اندرونی سپاه و دفتر رهبری سربرآورد. اما سپاهیان اکنون عزم خود را جزم کرده‌اند تا نمونه‌ی کامل‌تری از بناپارتیسم را به پیش ببرند. ضمن آن‌که در این راه از پیش تأیید رهبر، شورای نگهبان، مجلس خبرگان و حتا قوه‌ی قضاییه‌ی نظام را نیز به همراه دارند. فقط می‌ماند قوه‌ی مجریه و کرسی ریاست جمهوری، که تکلیف آن را هم در انتخابات درون- جناحی آینده مشخص خواهند کرد. چون انتخابات‌های درون- حکومتی پیشین را اکنون به انتخاباتِ درون- جناحی اصولگرایان، تقلیل داده‌اند.



tahere-barei1.jpg
طاهره بارئی

برگ‌هائی از تقویم اول سال

چهره "جولیان آسانژ" مرد چهل ونه ساله ای که زیر فشار زندان و خطر استرداد و زیر بار تهمت های رسوا ( تا بلکه دستاویز قرار گرفته و استرداد او را به کشوری که افشاگری‌هایش را تحمل نمی‌کند ممکن سازد) سیمای مرد سالخورده ای بخود گرفته و غیر قابل شناسائی ست به صفحات اول تقویم امسال منگنه می‌کنم. اما در کنار چهره رنجدیده این مرد که فقط چیزی را افشا کرد که بدون او هم از مجاری دیگر افشا شده بود، چهره گرم و امید بخش آنهائی دیده میشود که به امید جلوگیری از رای دادگاه لندن برای استرداد او، در هوای سرد، در هوای آلوده به خطر بیماری کووید و تمام مشکلات داخلی انگلیس بعد از برگزیت، جلوی دادگاه اجتماع کردند.



new/ebrahim-harandi02.jpg
ابراهیم هرندی

نــگرشِ زیســتی و کشـورهای پیرامونی

در نبودِ نگرش زیستی، اگر بخواهیم با خودمان روراست باشیم و رشته های ترفند و فریبی را که به دست و پای ذهنمان بسته اند و بسته ایم، بگسلیم و رها شویم، باید بگوییم که ما ایرانیان نیز مانندِ همه ی مردمِ سرزمین های پیرامونی، هنوز سر از خوابِ گرانِ هزاره های افسانه ای برنداشته ایم و پا به جهانی که در آن انسان "در" جهان است نگذاشته ایم. ما همچنان "با" جهان هستیم و رفتارها و کردارهایمان، واتاب های واکنشی به شرایط زیستی و زیستبومیِ دور و برمان است. آن که با جهان است، هستی اش زایش و آیش و رویش و روشی خودکار و بی دغدغه و بی پرسش دارد. زندگی چنان جانداری پیش بینی پذیر است و لگاریتمِ رفتارها و کردارهای او را می توان با حساب و کتاب بدست آورد.



reza-rahdar.jpg
دکتر رضا راهدار

حمله به کنگره آمریکا و دو رخداد تاریخی ایران

من شخصاً برای حمایت مردم داخل ایران از آقای ترامپ احترام می گذارم چونکه هر سیلی هر چند کوچک بر گوش حاکمان فاسد و جنایتکار و غارتگر بر ایران مرهمی بر زخمهای کهنه و نهفته مردم خواهد بود. اما داستان کاسه لیسان و فرصت طلبان بیرون مرزی بسیار غم انگیز و دل خراش کننده است تا جایی که فراتر از خود ترامپ پیشتازان القای شک و شبه در نتیجه انتخابات شدند (هرگز فکر نمی کردم که فراست و درک آقای پرویز صیاد هنوز هم در حد همان صمد و خر و نه نه آقاش باقی مانده باشد) و پرچم به زمین افتاده یاغیان و اوباشان شعبان بی مخ ها در کودتای ۲۸ مرداد را بدوش گرفتند. اما نفهمیدند که دموکراسی آمریکا نمی تواند ملعبه دست باند ترامپ و اوباشان نژاد پرست و راست افراطی شود. هر چند آقای روحانی با دهن دریده اش آنرا به مسخره گرفته است.



new/hadi-zamani1.jpg
هادی زمانی

چرا الگوی توسعه اقتصادی چین برای ایران گزینه ای نامناسب است

توسعه اقتصادی و سیاسی ایران الگویی می طلبد که با مختصات اقتصادی ، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی ایران و خواست آزادی های سیاسی و اجتماعی سازگار باشد. الگوی توسعه اقتصادی اقتداگرای چین با مختصات جامعه ایران سازگار نیست. این الگو تنها اقتدارگرایی را در ایران تشدید و باز تولید خواهد، بدون آنکه رشد اقتصادی چشمگیری برای اقتصاد کشور به ارمغان آورد. اینکه حکومت ج اا در الگوی توسعه اقتصادی چین راه نجات خود را می بیند، قابل درک است. اما اینکه بخشی از اپوزیسیون نیز به الگوی توسعه اقتصادی چین تمایل دارد تعجب آور است. این تنها میتواند ناشی از شناخت نادرست الگوی توسعه چین و مختصات اقتصاد ایران باشد.



»  من از شاهدین ۵ رویداد تاریخی هستم!
»  نهی وحدت زیر درفش ایجاد تشکل سیاسی مشترک
»  غلیان بحران انتقال قدرت در آمریکا، و بسامدهای آن در رژیم ایران!
»  روز سياه
»  دست حکومت اسلامی از سر دو تابعیتی ها کوتاه
»  تحریف برای خاموشیِ سازمانِ ریشه‌دارِ پنجاه ساله!
»  مجازات اعدام و پرسش های بی پاسخ
»  درباره «چرا نسل جدید ایران ما را نمی‌شناسد؟»
»  چالش مازوت فروشی و آلودگی هوای تهران
»  جمهوری اسلامی و انتخابات رياست جمهوری امريکا
»  نابرابری و تبعیضِ دینی در جمهوری اسلامی: وضع بهاییان، مسیحیان، یهودیان و سُنی مذهبان در ایران
»  مصباح یزدی ؛ معمار خشونت مقدس و طرا ح «کادرسازی »
»  از گسترش و گسستگی تا بی‌نظمی سازمان‌یافته
»  مصباح یزدی، شیخ فضل‌الله زمانه