محمد اعظمی حق رای
و دشواری انتخاب کشمکش ها و گفتگوها پيرامون آن شکل می گيرد. در کمتر کشوری است که خود موضوع انتخابات، چنين بحث برانگيز شود. شرکت در رای گيری و يا روی برتافتن از آن، موضوعی است که از دوم خرداد تا کنون همواره در مرکز مباحث اپوزيسيون قرار داشته و رويکرد های متفاوتی در رابطه با آن پيشنهاد شده است. واقعيت اين است که انتخابات در ايران نه آزاد است که از منطق کشورهای دموکراتيک پيروی کند و نه چنان بسته است که رای مردم کاملا بی اثر باشد. انتخاباتی است کاملا غير دموکراتيک که در مواقعی نظير دوم خرداد، مردم از طريق رای خود توانستند پوزه حريف قدر قدرت را به خاک بمالند. همين حد از امکان دخالت، اتخاذ سياست در قبال آن را دشوار کرده و اتخاذ هر سياستی را با تناقضاتی روبرو می کند. يعنی بايد پذيرفت که هيچ کدام از رويکردها بی نقص نيست و شاخ و شانه کشيدن برای رويکردهای ديگر جايز نيست. هر سياستی ضعف ها و قوت های خود را دارد. از اين رو اهميت دارد در اتخاذ سياست بدانيم که چه رويکردی با تناقض کمتر و جنبه های مثبت بيشتری روبروست.
فیروزه بنی صدرانتخاب صوفی یکی از پیامد های شرکت در انتخاب تحمیل شده توسط قدرت، از بین رفتن توان مقاومت است. تا زمانی که انسان یا ملتی در این توهم است که با تسلیم می تواند به آینده ای بهتر دست یابد، شکست و نرسیدن به این آینده بهتر را در عدم مقاومت خویش نمی بیند، بلکه آن را در تسلیم نشدن به اندازه کافی و در عدم توانایی خویش در انطباق پذیری با مقتضیات قدرت می بیند…اصلاح طلبان دچار همین سرنوشت شده اند. در زمان زمامداری آقای خاتمی، او هرگز از جنبشهای مدنی حمایت نکرد و پس از فاجعه 18 تیر1378، دانشجویان را به تسلیم دعوت کرد. و شماری از اصلاح طلبان شکست خویش را زیر سر « تندرویها» می دانند. غافل از این که ورود به چنین بازی، محکوم کردن خود به همیشه باختن است.
پرویز داورپناهائتلاف شخصیت های کاذب ایرانی و گروه «کنت تیمرمن» از لابیگران اسرائیل کنت تیمرمن و سیا اگر دل نگران دموکراسی و حقوق مردم ایرانند، بهتر است از بدیل سازی و طرح تجزیه ایران با استفاده از عناوینی کاذب چون "بنیاد دموکراسی در ایران" و یا "همبستگی برای دموکراسی و حقوق بشر در ایران" دست بردارند و آگاه باشند بهترین کارشناسان امور ایران تنها در میان خود ایرانیان حضور دارند، ایرانیانی که با اعتماد به نفس و تکیه بر تاریخ و نبوغ ملی خود به سرنوشت کشور و ملت خود می اندیشند، نه آنها که خود را ایرانی می نامند اما نسخه ی موفقیت در میان ملت ایران را از دیگران دریافت می کنند..
عیسی سحرخیزآی آدم ها! انقلاب ۲۲ بهمن ۵۷ نشان داد که اگر روشنفکران و دیگر نیروهای مرجع و معتمد مردم ساکت ننشینند، عافیت جویی و تنزه طلبی نکنند و به وظیفه ی اصلی خویش که "آگاهی بخشی" و نشان دادن "راه درست" است بپردازند، انسان های به ظاهر رام و آرام چندان هم بی تفاوت و بی تحرک نمی مانند و در زمان لازم خود موج می شوند و موج انسانی می آفرینند.
شاید انتخابات ۲۲ خرداد ۸۸ نیز به آن شور و شعور، آن حرکت و جوشش، آن شعر و حماسه نیاز دارد و حتی آن فریاد از سر دلسوزی انسان هایی چون نیمای بزرگ. شاید این بار لازم است که همه بدون شرمندگی و سرافکندگی و بدون عافیت جویی و تنزه طلبی زمزمه کنیم:
حسن زرهیهیجان انتخابات نباید از حرمت حق شهروندی بکاهد این که گروهی از روشنفکران با این توجیه که از میان بد و بدتر باید یکی را برگزید تا شرایط از آنچه هست دشوارتر نشود، و مردم را تشویق به تسلیم به شرایط غیرانسانی و ناقض حقوق بشر و شهروندی رژیم ایران می کنند و نه تنها ایرانیان داخل کشور بلکه ایرانیان تبعیدی را نیز می خواهند به پای صندوق های رای بکشانند، فردای انتخابات که رژیم همچنان به همان شیوه ی غیرانسانی دیروز خود عمل بکند و مردم یک بار دیگر احساس کنند که فریب بازی دیگر و تازه تری را خورده اند پاسخ این جماعت به آن مردم پشیمان و گیر افتاده در دیکتاتوری مذهبی مرتجع چه خواهد بود؟
محسن یلفانی آزموده را همچنان بايد آزمود در واقع، ضرورت شرکت در انتخابات رياست جمهوری، صرفنظر از اين که به چه نتيجه ای منجر شود، از آنجاست که به هر رو به بقا و دوام جنبش اصلاح طلبی کمک می کند. در مورد اين جنبش البته حرف و سخن بسيار است و آسان ترين کار شمردن عيب و ايرادهای آن است. ولی هر چه هست، تنها راه يا حداقل تنها چشم انداز در برابر بن بستی است که حکومت اسلامی مملکت ما را بدان کشانده. بن بستی که ارکان و اقطاب انتصابی حکومت با مصادرة نهادهای «انتخابی» و رها کردن افسار بلندپروازی های جنون آميز و غارت گری های بی حساب و کتابشان آن را تنگ تر و طاقت فرساتر می کنند.
هژیر پلاسچیاین باغ شاد شکوفهها نیست ما در وضعیتی «خفه کننده» به سر میبریم. این روزها پیامهایی از داخل کشور خطاب به ما خارج کشوریها میرسد که اگر آن را از ظواهر آرایندهاش بزداییم شبیه به جملهیی میشود که در میدان فوتبال گاه و بی گاه از میان جمع تماشاگران به گوش میرسد: «تو که اون گوشه نشستی، خفه شو!» ما با این تعبیر ظاهرن منطقی که از شرایط انضمامی ایران تحت حکمرانی احمدینژاد دور بودهییم/هستیم از حتا اظهار نظر در مورد سرنوشت سیاسی خودمان و میهنمان محروم شدهییم.
دكتر محمد ملکیجايگاه زنان و اقليت های مذهبی در قانون انتخابات نظام ولائي بايد خواستار تغييرات بنيادی شد. بايد دنيای ديگری ساخت، دنيايی که هر فرد شايسته بتواند در انتخابات شرکت کند تا از ميان دهها هزار مرد و زن فرهيخته و دارای دانش و شعور و شرافت و پاکی و وطن خواهی، کسانی که ميتوانند داوطلب رياست جمهوری شوند به انتخاب مردم کار اداره مملکت را بدست گيرد. دين را از حصار حکومت بيرون کشند و هر کس به جايگاه خود برگردد.
همه دست در دست هم اين ويرانه را آباد کنند و نگذارند حقوقشان مورد تجاوز قرار گيرد و ريشه استبداد، استعمار و استثمار را برکنند و کشور را به استقلال و آزادی واقعی برسانند.
آی گروه چهارنفری، آيا در ميان شما کسی هست که چنين تعهدی را به ملت بدهد و به آن عمل کند!!؟
مجید زربخشتأملی بر تلاش های وحدت گرايانه در نيروهای چپ داوری درباره ی جنبش چپ و همچنين سازماندهی دوباره ی نيروهای پراکنده، نيازمند توجه به تمامی اين جنبه هاست. جنبش چپ هم از لحاظ تئوری و فلسفه ی بنيادين و هم از نظر سمتگيری تاريخی اساسا جنبشی ترقی خواهانه و عدالت جويانه است. باز سازی دوباره ی اين جنبش، در هر جا و از جمله در کشور ما، مستلزم تعريف دوباره ی آن بر مبنای اين تئوری بنيادين و سمتگيری تاريخی است. برای تعريف دوباره ی چپ بايد پديده هايی که گذشته ی آن را آلوده، مبهم و دگرگون ساخته اند شناخته شوند و گسست از آن ها پايه ی انديشه و پراتيک آينده قرار گيرد.
م. رادایران -انتخابات و چالش ها انتخابات ریاست جمهوری ایران که در آن نیروهای سیاسی داخل کشور عملا اجازه شرکت کردن ندارند و حتی کاندیداهای رژیم از پیش تعیین شده اند نمیتواند با آن بافتی که رژیم دارد کسی را در ایران و جهان تحت تاثیر قرار دهد رژیم ایران میتواند انتخاباتی از نوع ریاست جمهوری را بر گزار کند اما بدون همکاری همه نیروهای موثرو شرکت فعال آنها در قدرت و امور سیاسی ، اقتصادی کشور موفقیتی بدست نخواهد آمد این تقسیم قدرت باید بصورت آزاد و بدون محدودیت و بر اساس ضرورت باشد وگرنه چیزی عاید رژیم بجز تکرار سیاست های گذشته نخواهد کرد .
مهدی مویدزادهاصلاح طلبان واصول گرایان دو روی یک سکه اند برای انتخابات پيش رو بعضی با عنوان کردن مطالبه محوری خواستهايی را بيا ن داشته اند وعده ای ازآنهاهم به اين بهانه برای تاييد دوکانديدای مدعی اصلاح طلبی بميدان آمده اند. گويا مصلحت خويش دراين ديده اند که آنچه را برمردم ايران گذشته است بياد نياورند وبازارانتخابات راگرم کنند. ميگويند چون ميخواهيم به دولت آقای احمدی نژادنه بگوئيم به اصلاح طلبان رای خواهيم داد! مردم ايران جناح های حاکميت راشناخته اند و حق دارند به اصلاح طلبان هم اعتماد نکنند. آيا اصل حاکميت ملی فقط با ديدگاه اصولگرايان در تضاد است؟ چشم بستن برواقعيت ها ودعوت از مردم برای رای دادن آيا فريب مردم ايران نيست؟
محمود راسخشعبده بازی انتخابات سی سال حكومت خود كامه و استبداد فراگير ملاها و تجربه ی هشت سال رياست جمهوری خاتمی بايد بر هر كس كه چشمی برای ديدن و گوشی برای شنيدن و عقلی برای فكر كردن دارد آشكار ساخته باشد كه اين رژيم اصلاحپذير نيست. تاريخ تا به حال نشان نداده است كه رژيمی دكترينر، مبتنی بر آيين خاصی، آن هم از نوع مذهبی آن كه پوست و استخواناش از آيين معينی است و ضرورتاً در ذات خود ضد دمكراتيك است بتواند هم در چارچوب آيين خود بماند و هم خود را تغيير دهد و از طريق رفرم به نظام دمكراسی استحاله يابد. اين بدان ماند كه دزدی بيمارگونه امين و امانت دار شود؟
امیر خرمزمانی برای تغییر اوضاع این روزها چیزی بیش از نقد رفتارهای دولتی است كه در طول چهار سال گذشته، هرچه خواست كرد و نقد هیچ منتقدی را برنتابید. انگار همه منتظر هستند تا تغییری نه در رفتارهای حكومت كه در شخص حاكمان رخ دهد. این روزها آبستن تغییر است. اما نه به شیوه انقلاب، آنچنان كه در سی سال قبل رخ داد، كه اینك جامعه ایران دوران انقلاب را پشت سر گذاشته است و بجای حضور در گستره خیابانها، شیوه های مدنی تر، همچون حضور در پای صندوق رای را پیش می گیرد. وقتی مردمی در مقابله با حكومت خود، اینچنین شیوه های مدنی پیش میگیرند، حق آن است كه دولتی نیز بر سركار باشد كه مفهوم مدنیت را بداند و مردمی چنین را قدر شناسد.
دکتر علی راسخ افشارپاسخ ما جای بسی تاًسف است که جمعی، که ما نمی دانیم به کدامین جریان و به چه دسته ای بستگی دارند، وجدان و مسئولیت و اصالت انسانی و ایرانی خود را زیر پا گذاشته، در مقام دشمنی با دکتر مصدق و جبههً ملی ایران و ملیون، بجای بحث منطقی و سخن متمدنانه و مستدل، متوسل به هرزه گوئی و دشنام و فحش و تهمت و جعل شده اند، تا با بکارگیری اینگونه وسائل خفت بار و ننگین و سخیف و مبتذل، ما رابجائی برند که دهان به دهان اینان شویم و خود را هم سطح اینان نمائیم که این دور از شاًن و شیوه و روش ما پیروان راه مصدق و شاگردان مکتب او می باشد.
رضا اکرمی«انتخابات» و رنج انتخاب مهدی کروبی علیرغم پشتیبانی سیاسی ترین و پراگماتیست ترین چهره های اصلاح طلب درون نظام در توده مردم شانس چندانی جهت صعود به دور دوم نخواهد داشت .مجموعه آراء وی به شمول شخصیت های پیش گفته یک جا به جیب میر حسین موسوی که احتمالا در دور دوم انتخابات حضور خواهد داشت ریخته نمی شود . در نتیجه فردی به رقابت با احمدی نژاد در دور دوم خواهد رفت که حذف «مهندسی» شده آن برای بیت رهبری و حزب پادگانی ساده تر است .
هر گاه چنین سناریوئی بسیار دور از واقعیت نباشد باید گفت بازنده اصلیش همان جنبش دمکراتیکی است که پیش تر نام بردم و متأسفانه تخم مرغهای خود را در دو سبد کروبی و موسوی چیده است.
شایا شهوقتاثیر نتیجه انتخابات بر فعالیتهای اجتماعی چند سالی است که شرکت و عدم شرکت به یکی از مهمترین بحثهای انتخاباتی تبدیل شده است. نخست میخواهم به بررسی زاویه دید طرفداران دو ایده شرکت و عدم شرکت در انتخابات بپردازم. البته با این توضیح که این دو زاویه نگاه متفاوت را تنها در فضای روشنفکری جنبشهای اجتماعی و نه نگاه معطوف به قدرت در نظر گرفتهام. زیرا که نگاه معطوف به قدرت برای شراکت در قدرت یا ساقط کردن آن به نفع نشستن بر کرسی قدرت، همواره بر یکی از این دو نگاه روشنفکرانه سوار می شود.
عمار ملکینه شرکت و نه تحریم
گزینه سوم: «دادن رای مخالف» مکن است تصور شود که ازدياد آراي باطله احتمال تقلب در انتخابات به نفع رييس جمهور فعلي که مجري انتخابات نيز هست را افزايش ميدهد، اما اتفاقا اين مساله باعث کاهش امکان راي سازي براي تقلب خواهد بود. زيرا که هر يک راي باطله، امکان حضور يک راي تقلبي را کم ميکند. اما نگراني از خواندن آرا باطله بنفع ريس جمهور فعلي، مثل نگراني از خواندن آرا صحيح ديگران بنفع او ميباشد و ربطي به دادن راي باطله يا صحيح ندارد. به هر حال وظيفه حفاظت و صيانت از آرا بر عهده کانديداهاي اصلاحطلب است که در انتخابات ذينفع هستند و هر نوع تقلب در انتخابات منجر به شکست آنها ميشود.
عیسی سحرخیزاین بار هم سر زنان بی کلاه ماند!! صل بیستم صراحت دارد که "همه افراد ملت اعم از زن و مرد یکسان در حمایت قانون قرار دارند و از همه حقوق انسانی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با رعایت موازین اسلام برخوردارند". اصل یکصد و پانزدهم هم وقتی بر انتخاب رئیس جمهور "از میان رجال مذهبی و سیاسی" تاکید می کند نمی تواند ناظر بر اصل بیستم نباشد که در آن تاکید بر برابری زن و مرد است در همه ی حقوق انسانی، سیاسی و... اگر نگاهی به مشروح مذاکرات تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی انداخته شود مشخص می شود که هدف از آوردن "رجال مذهبی و سیاسی" تاکید بر جنسیت نبوده بلکه معروفیت منظور نظر قانونگزار بوده است، همانگونه که مراد از "برادرانه " چنین بوده است.
ماشاالله سليمی؛ منوچهر مقصودنيا درافشای نمايش انتخاباتی جمهوری اسلامی
و تلاش برای ايجاد نيروی سوم؛ نيروی طرفدار دمکراسی و حقوق بشر بيائيد باور داشته باشيم که در شرايط کنونی هرچقدر تعداد شرکت کننده در انتخابات کمتر شود، طرفداران قدرت مطلقه فقيه با مشکلات بيشتر برای سرکوب جنبش های مدنی و اجتماعی روبرو خواهند شد و بر عکس هر اندازه تنور انتخابات گرم شود، آنها در اجرای سياستهای ضد ملی و ضد انسانی و ضد دمکراسی و درعين حال. ارتجاعی خويش جری تر خواهند شد.
دانش باقرپورسخنی با جنبش مطالبه محور و نگاهی به صحنه انتخابات فاصله گيری از اين نمايش انتخاباتی و عدم مشارکت در به جلو فرستادن بيشتر ملت ايران به سقوط در پرتگاه جمهوری اسلامی، بزرگترين وظيفه ما در اين مقطع از تاريخ کشور است. حق طبيعی و مدنی فعالين سياسی و اپوزوسيون مستقبل و غير باورمند به قانون اساسی است که به نامزدی که پيشاپيش محکوم به پذيرش حکم حکومتی است و تعهدی در دفاع از حقوق منتقدين و مخالفين نظام ندارد، رويکرد مثبت نشان ندهد.
علی جلالشرکت در انتخابات برای رأی دادن به گزینه های شورای نگهبان را اصولأ
و انتخابات کنونی را مشخصا باید تحریم کرد دمکراسی از جمله به معنی حق „بله“ گفتن و حق „نه“ گفتن است. در دمکراسی های موجود جهان "نه" گفتن در انتخابات ها خود را بصورت تحریم نشان می دهد، در پایان هر انتخاباتی، میزان شرکت مردم، از شاخص های مهم، در ارزیابی موقعیت سیستم حکومتی است اگر در کشوری توسعه یافته میزان شرکت کنندگان کم باشد آنرا به معنی "تحریم" می گیرند که بلافاصله برای همه (احزاب، حکومت، روشنفکران و...) به یک بحث جدی و چاره جوئی بدل می شود.
ژاله وفا" انتخابات " فرصت هبوط و يا صعود شخصيت اگر نامزدهای حاکميت خود را به تجاهل می زنند، تجربه روشن مردم در ۸ سال حکومت آقای خاتمی، بايستی روشن کرده باشد که تضاد ولايت فقيه با جمهوريت چه در نظر و چه در عمل فضايی برای اصلاح حتی در سطح ناچيز مديريتی نيز باقی نگذاشته است و بدون الغای اين ولايت، اصلاح به معنای تصرف و اجرای قوانينی که استمرار ارکان جمهوريت را ميسر می کند،ناممکن است. چرا که جمهوريت تنها با تغيير ساخت دولت نيز استقرار نمی يابد، بلکه استقرار آن نيازمند الغای انواع سانسورها و نيز استقرار جريان آزاد انديشه است.
رضا کيوانی۲۲ خرداد: فرصتی تاريخی برای تحقير احمدی نژاديسم اگرچه همه امکانات ملی، رسانه ای و مالی برای پيروزی احمدی نژاد بسيج شده و شرايط به شدت غيرعادلانه و جهت دار است، اما همين تهديدها خود می توانند فرصتی تاريخی را رقم زند: اگر با همه امکاناتی که احمدی نژاد دارد وی در انتخابات شکست بخورد، در اين صورت نتيجه انتخابات به چيزی فراتر از برد و باخت بدل خواهد شد. پيروزی مخالفان در چنين انتخابات ناعادلانه ای مثلما يک افتضاح ملی برای احمدی نژاد و جريانهای حامی وی خواهد بود.
ميزانواقع گرائی خرافی و لزوم تحریم انتخابات اولین فرآوردۀ شرکت نکردن درانتخابات یا تحریم آن، رهاشدن یا دوری گزیدن از واقع گرائی سیاسی درنظامی استبدادی است. دومین خاصیت تحریم، شریک نشدن در فساد و تجاوز واستبداد است. زیرا شرکت درانتخابات درنظام استبدادی عملا شرکت در استبداد و در تولید فرآورده های آن می باشد. مثلا وقتی می گوئیم ذره ای آزادی مارابس، یعنی پذیرفتن ذره ذره کردن آزادی که کار مستبد و استبداد زده ایست که نمی داند خود را از آزادی محروم می کند.
فرید راستگوچه کسی رئیس جمهور دوره دهم می شود؟ اکنون انتخاب رئیس جمهور دوره دهم فرا رسیده است و در این دوره بجز آقای احمدی نژاد آقایان مهدی کروبی ، محسن رضائی و میر حسین موسوی خود را کاندید ریاست جمهوری نموده اند. قبل از اینکه به این سئوال بپردازیم که چه کسی رئیس جمهور این دوره میشود باید از خود سئوال کنیم که چرا در انتخابات باید شرکت کنیم و چرا رئیس جمهور انتخاب نمائیم ؟
|