پرویز داورپناه کودتاچیان و رکن چهارم دموکراسی دولت احمدي نژاد سراسر کشور را به زندان بزرگي براي ملت ایرن و بویژه روزنامه نگاران و زنان و دانشجویان تبديل کرده است. مطبوعات ایران آزاد نیستند و نمی توانند مردم را از امور مملکت آگاه ساخته مسئولان دولتی را مورد سؤال قرار دهند. آنان همچنین نمی توانند هرگز بدون ترس از ماًموران اطلاعات دنبال کشف حقيقت باشند
برخورد خصمانه دولت احمدی نژاد با روزنامه نگاران موجب نگرانی شدید ایرانیان است.
حسن زرهیترس از ۱۳ آبان سبز سیزده آبان دارد می رسد، روزی که حکومت جمهوری اسلامی نزدیک به 30 سال به او افتخار کرد، اما این روزها، یعنی از روز قدس تا حالا روزگار در هر مراسمی که صورت همگانی داشته به زیان رژیم روی داشته است. حتی تمهیدات عدیده ی آقایان هم سودی برایشان به بار نیاورده است. با خودشان نشستند و رایزنی کردند که نمایشگاه مطبوعات را از دل شهر به بیرون ببرند و برای گشایش هم مردم را راه ندهند. این همه با هوشیاری مردم و جوانان سبز به هیچ کجا نرسید.
ناهید حسینی طفل ۴ ماهه دموکراسی را پاس داریم! دمکراسی با حرف پیاده نمیشود، دمکراسی باید به عادات و فرهنگ ما تبدیل شود. تا لمسش نکنیم و به بخشی از زندگی ما تبدیل نشود ونتوانیم بدون آن زندگی فردی وجمعی خود را سامان بخشیم ، آنرا نخواهیم خواست. مثلا حق تظاهرات خیابانی یک حق اولیه شهروندی همه گانی است، رأی دادیم و دزدیده شد، همه با گوشت و پوستمان لمس کردیم که حقمان خورده شده و میخواهیم آنرا پس بگیریم. البته این حق ما از همان سالهای اول انقلاب خورده شد، اذیت شدیم، داد زدیم، اعدامی دادیم و تبعید شدیم تا بعد از 30 سال دوباره جامعه ماوارد یک پروسه طغیانی توقف ناپذیربرای مطالبه حقوق خود بشود.
محمود راسخنگاهی به بيانيههای آقاي موسوی حتماً به ياد داريد كه خميني، يعني امام و مرجع شما، حكم داد كه حفظ نظام اسلامي پيش از و در راس همهي مسايل قرار دارد و تشخيص اين امر با ولي فقيه است. حتا اگر لازم آيد كه براي حفظ نظام، اصول دين مانند نماز و غيره نيز براي مدتي تعطيل شود، مدتي، زماني غير مشخص است و ميتواند بي نهايت باشد، ضروري است كه آن اصول تعطيل شوند. يعني راي و نظر ولي فقيه حتا بالاتر از راي و حكم خداست. حال ديگر نظر و راي مردم تكليفاش روشن است. بدين ترتيب و بنا بر منطق و حكم خميني، تمام اعمالي كه از زمان انقلاب تاكنون نيز صورت گرفته است و از جمله تمام اعمالي كه در جريان برگذاري انتخابات و پس از آن انجام گرفت، در صورتي كه ولي فقيه، خامنهاي، تشخيص دهد انجام آنها، تقلب در راي مردم و ضرب و شتم و زندان و شكنجه و تجاوز جنسي و... براي حفظ نظام ضروري بوده است، منطبق با قانون اساسي، قانوني و مشروع است.
تقی رحمانینقش ابوذری دکتر ما پر احساس است ،زیرا زمانی که ظلمی را می بیند فریاد می زند ،در این فریاد زدن دیگر خودش نیست ،احساس می کند که باید اعتراض کند و اگر نکند خیانت کرده است.
اما این ملکی رک ،پر احساس و حساس ویژگی مشترک دارد که باز ابوذری است،این تحصیل کرده قدیم و متخصص با سابقه انقلابی به تمام معنا رادیکال است وی مال و منالی ندارد و به این بی چیزی خود دل شاد است.در حالی که به واسطه تخصص خود می تواند بسیار دارا باشد.
سيامندانتخابات، اعتراضات، سرانجام ؟ آنچه امروز رژيم جمهوری اسلامی در مقابله با جنبشِ دمکراتيکِ شهروندیِ مردمِ ايران تجربه میکند، دقيقا همان چيزی است که خود طی سه دهه در تقابل با گروهها، احزاب و سازمانهای سياسی پيشرو انجام داد. همهی مناسبتها، شعارها و دلايلِ حرکتی از رژيم سلب شده و توسط اين جنبش از آنِ خود شده است. جنبش دمکراتيکِ مردم ايران از «روزِ قدس»، «نمازِ جمعه»، نمايشگاههای گوناگون حکومتی، مسابقاتِ فوتبالِ باشگاهها، اله اکبر گفتنهای شبانه و هر موقعيتِ ديگری برای حرکت عليه باورها و اهدافِ رژيم، برای به مصافِ طلبيدنِ فاشيسم حکومتی استفادهی بهينه کرده و رژيم و عوامل آن را همواره در مقابل عملی انجام شده قرار داده است. هر يک از حرکاتِ نامبرده و هر حرکتِ جمعیِ ديگری تنها بر راديکاليسم حرکات تودهای و مطالباتِ اجتماعی افزوده و موقعيت رژيم را بيش از پيش با تزلزل روبرو ساخته است.
مژگان مدرس علوممهدی کروبی فرزند احمد رابطه ی مردم و رهبران یک تاثیرگذاری دوجانبه و تنگاتنگ است که در شکل دهی و جهت دهی به فرآیند جنبش اجتماعی مشترکا عمل می کند. از یک سو رهبران واجد شرایط مردم را حول شعارها و برنامه های مشترک گرد می آورند و به آنان بینش و انگیزه می بخشند و از سوی دیگر مردم با طرح شعارها و مطالبات تازه و با نمايش ميزان پايداري افق های نوینی را در برابر رهبران می گشایند و با تحرک و پویایی رهبران را در تداوم حرکت ترغیب و تشویق می نمایند.
سیمین شریفیتقلب درانتخابات دوره دهم بزرگترین دستاورد مردم
طی سی سال گذشته، چرا؟ آیا فکر می کنید آقای موسوی باهوش تر، محکم تر و یا آزادیخواه تر از آقای خاتمی بوده و هست؟ یادمان نرود که آقای خاتمی اکثریت مجلس و مردم را داشت. هم چنین در آن زمان تعداد زیادی روزنامه نسبتأ آزاد منتشر می شد که از ایشان حمایت میک رد. به هر حال نیروهای مافیایی تمامیت خواه به زودی از موسوی یک خاتمی دیگر می ساختند که مانند سید پس از چند سال بعد از سرکوب وحشیانه جنبش دانشجویی، قتل های زنجیره ای و توقیف همه روزنامه های اصلاح طلب.( فراموش نکنیم که همه اینها در دوره خاتمی اتفاق فتاد) دست به سینه بگذارد و به مردم بگوید معذرت می خواهم، می خواستم اما نتوانستم.
مرتضی سیمیاریسیزدهم ابان در مسیرنفی، نهی یا نقد رفت و امد بین پهلوی و نظام فعلی به دموکراسی منتهی نشده است و ایران نیازمند ان است که گفتمان اعتراض را به سمت اثبات خواسته های خود برساند .زیرا تاریخ نشان می دهد که نفی و نهی سیزدهم ابان و رشد گفتمان اعتراض و پرخاش کار را به جایی می رساند که ستیز با امریکا در سال 82 به صورت وادادگی در برابر ان تعریف می شود که به جرات از سوی همه نیرو های هوادار ایران ملی –مدنی نقد شد و در نهایت برای طراحان ان سرخوردگی را پدید اورد.و سر خوردگان نیز نیرو های مطمئنی در ساخت ایران دموکراتیک نمی باشند .
م. پوریاتهمت و افترا در بعضی از رسانههای اپوزیسیون،
و ضرورت واکنشِجمعیِ نویسندگان در بعضی سایتهای فارسی زبان خارج از کشور، در بخش «نظر خوانندگان»، بارها دیده شده است که به افراد، به ويژه نویسندگان و هنرمندان، به بهانهی «نظردهی»، تهمت و افترا زده و شایعههای عجیبوغریبی پراکنده میشود و متأسفانه جامعهی نویسندگان نیز در برابر این رفتارهای غیرمتمدنانه و ناشایست سکوت میکند و واکنشی جمعی از خود نشان نمیدهد.
همايون مهمنشراه خروج از بحران: پذیرش حق حاکمیت ملت! آزادی و دموکراسی به رایگان و بدون مبارزه بی امان برای آن به دست نمی آید. برای رسیدن به این اهداف و اسقلال کشور نباید جشم امید به قدرت یا کشورهای خارجی داشت. استقلال، آزادی و دمکراسی فقط میتواند نتیجه مبارزات خود مردم ایران باشد. باید هوشیار بود و مبارزه را با همان شیوه های همیشگی بدور از خشونت و آرام تا استقرار حاکمیت ملی واقعی ادامه داد.
علی کلائیجرمي به نام دعاي كميل ! حكومتها كه خداوند به انسان عطا كرده اند .
امروز در حكومت ولايي حتي دعاي كميل هم به جرمي نا بخشودني تبديل شده است . طرفه اينكه بي ادبان نافهم علاوه بر هجوم به مجلس عبادت 19 تن از حاضران را به جرم حضور در اين مجلس به دخمه اوين منتقل كرده اند . بند 2 الف يا بند 209 . سپاه يا وزارت اطلاعات . تفاوتي ندارد . امنيت بانان نظام ولايي كه ما بعد رخدادهاي خرداد 88 بازداشتهاي گسترده اي را مرتكب شده اند ، اين بار نيز اين فرزندان مردم ايران را به جرم دعاي كميل به بند كشيدند .
مهرداد درویش پور«مردم به قدرت خود پی بردهاند» گفتوگو از ایرج ادیبزاده (رادیو زمانه)درباره طرح برونرفت از بحران به گمان من، مستقل از این که چقدر خود آقای رفسنجانی مبتکر این طرح بوده باشد و تا چه حد اصولگرایانی نظیر آقای عسگراولادی، باهنر و افرادی از این گروه، در پس آن قرار داشته باشند، دو عامل باعث شده است امروز این طرح در دستور حاکمیت جمهوری اسلامی ایران قرار بگیرد؛
عمار ملکیبرای آینده فرزندان تو آقای بازجو پیرمرد در حالیکه مچ دستش را میمالید گفت: من 4 فرزند دارم که همگی به سر و سامان رسیدند. خدا را شکر در این جامعه بیمار دچار مشکلی نشدند و از بلایای این ساختار ناسالم در امان ماندند. اما میدانم که در جامعه ای که فساد و فحشا و بیکاری و اعتیاد در حال گسترش است، جوانان بی گناه طعمه چنین مسائلی میشوند. تو آیا برای آینده دخترت در چنین جامعه ای نگران نیستی؟ تو آیا مطمئن هستی که پسرت گرفتار دام اعتیاد نخواهد شد؟
تقی روزبهتلاش مذبوحانه برای مصادره یک نماد فقط این را می دانیم که اگرقراراست جنبشی نمادویانمادهائی برای خود برگزیند کسی جزخود جنبش نمی تواند اینکار را انجام دهدو البته کسی هم نمی تواند آن را ازجنبش پس بگیرد وهرآنکس که به چنین سودائی بیفتد ولو درقدوقامت جباری هم چون حکومت اسلامی، تنها ِعرض خود می برد.
م. مصطفویخانم طالقانی من مسلمانم و به این رژیم هم کوچکترین اعتقادی ندارم ایشان بار دیگر نظام و کشور را در یک ردیف قرار میدهند و نبود نظام را باعث گریز از دین می پندارند. اما بر همه روشن است که نظام ولایت فقیه و یا نظام جمهوری اسلامی، یعنی نظامی که بر ایران حاکم است هم انسانیت، هم میهن و هم دین را در خطر قرار داده است و راه کار وضعیت کنونی کشور گذار از این نظام و تشکیل و استقرار نظامی حقوق مدار است که در آن هر انسان با هر دین، اعتقاد، جنسیت، زبان، قومیت و مکنتی دارای حقوق برابر باشد.
مژگان مدرس علومدعای کمیل هم ممنوع برای ارزیابی میزان قدرت یا ضعف جمهوری اسلامی لازم نیست به بررسی نتایج مذاکرات حکومت با غرب بر سر انرژی هسته ای و غنی سازی اورانيوم بنشینیم و ببینیم آیا خبری از شعارهای دهن پرکن سابق در برابر پنج به علاوه ی یک هست یا نه. هر چند که می توان کمابیش فهمید آنان که دولت اصلاحات را به خیانت و سازش متهم می کردند الان خود پشت پرده به نهایی کردن چه توافقاتی مشغولند.
فرید راستگوجنبش آزادیخواهانه مردم پیروز میشود اگر....(۵) انسانهای مستقل می توانند آینده خود را خود بسازند. انسان غیر مستقل در ضمیر نا خودآگاه اش بر این باوراست که سزاوار دریافت حقوق انسانی خود نیست و درشرایطی زندگی میکند که به اجبار احساس نومیدی وبی اعتمادی به او دست می دهد ودراین حالت احساسات ونیازها وخواسته های خود را سرکوب می نماید. زیرا اوهمواره می گوید من که می دانم خواسته هایم اجابت نمی شوند پس چرا روابط خو د را با حکومت بهم بزنم تا حکومت مرا سرکوب نماید. این برخورد منفعلانه از ترس ناشی میشود چون انسان غیر مستقل احساس بی ارزشی می کند و باوربه توانائی خود ندارد زیرا او اختیار خود را به دیگران منتقل کرده است و انسان بی اختیار همواره ترسو است چون در اوج ناامیدی بسر می برد.
محمدعلی اصفهانیپشت به کجا و رو به کجا؟ آدم اگر نداند که پشت به همانجايی است که رو به آن است، سعی نمی کند که رو به همانجايی قرار بگيرد که بايد رو به آن قرار بگيرد. و در نتيجه ـ اگر اهل حرکت باشد ـ پس پسکی حرکت می کند و دلش خوش است که دير يا زود، به مقصد خواهد رسيد.
و آدم اگر بداند که رو به آنجايی است که پشت به آن است، ممکن است ـ اگر اهل حرکت باشد ـ سرش را بياندازد پايين و راه بيافتد و برود و برود و برود، بی آن که به مقصد برسد. چون هميشه، آنجايی که آدم رو به آن است، اگرچه در نقطه ی مقابل آنجايی باشد که آدم پشت به آن است، جهتِ درست راه نيست.
تقی رحمانیرنج های احمد و مرثیه مهدیه رنج های زید ابادی را مهدیه مرثیه می کند .چون مرثیه می شود پس تاثیر گذار است .به راستی اگر زینب در کربلا نبود عاشورا خلق می شد؟خوی مردانگی ویژگی های خاص دارد .خوی مردانه حماسه ساز است و فاجعه پرداز .اما خوی زنانه حماسه را به انتقام تبدیل نمی کند.و حماسه را به بخشش و گذشت نزدیک می کند.همانند رفتار پیامبر بعد از فتح مکه مقایسه کنید با فتح ایران و تخت جمشید توسط اسکندر مقدونی.
خوی زنانه فاجعه را تبدیل به شکست کامل نمی کند.زیرا از شکست مرثیه می سازد ،کاری که زینب با عاشورا کرد .در حالی که شهادت امام حسن مظلومانه تر بود ،اما عاشورا نشد.
محمد برزنجهجنبش موجود و گرایشات اپوزیسیون یکی از دست آوردهای مهم این جنبش حضور وسیع نیروهای سیاسی مختلف با گرایشات، دیدگاهها و خواست های گوناگون بوده که بعد از انقلاب 57 بی سابقه بوده است. این کار نه تنها در داخل کشور، بلکه درخارج از کشور نیز در نوع خود کم نظیر بوده است. وسعت و گستردگی به شکلی است که در یک سمت آن نیروهایی قرار دارند که خواهان اجرای قانون اساسی جمهوری اسلامی هستند و در سمت دیگر نیروهایی که خواهان سرنگونی این رژیم هستند. اینکه این جنبش در دراز مدت به کدام سمت خواهد رفت بستگی به خواست های جنبش و وزن سیاسی نیروهایی است که در آن شرکت دارند.
شهباز نخعیریختن آب به آسیاب اهریمن! روز یکشنبه 26 مهرماه، در یک انفجار تروریستی در شهرستان سرباز استان بلوچستان بیش از 40 نفر کشته و دهها نفر مجروح شدند. درشمار کشته شدگان چند تن از فرماندهان بلندپایه سپاه پاسداران از جمله سردار نورعلی شوشتری، جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه و گروهی از سران طوایف بلوچ بودند که قرار بود در همایشی برای رفع اختلافات شیعه و سنّی گرد هم آیند.
کاظم رنجبراسلام چون سلاح سیاسی بخش دوم زنده یا دکتر فریدون آد میت درخاطرات دوران تحصیلی خود در لندن ، می نویسد ،(...) « وقتی که به لندن رفتم مسئولین دانشگاهی این کشور ، خیلی مایل بودند ، که من در باره شرق شناسی تحصیل بکنم ! امٌا من در جواب گفتم : من خودم از شرق می آیم ، من می خواهم غرب شناسی بخوانم ، که بدرد مملکت من بخورد.» (نقل به مفهوم) ای کاش این هموطنان اسلام شناس و فیلسوفان وجامعه شناسان اسلامی، فلسفه و جامعه شناسی غرب را در غرب تحصیل می کردند ، چه بسا اگر یک جو عرق ملی و میهنی داشتند، نمی گذاشتند ، ملت آلت دست یک مشت آخوند بیسواد و سیاست های استعماری بیگانگان بشود.
ضیا عابدی پورجنبش هویت یابی یا جنبش سبز شرکت طیف وسیعی از نیروها ، مشارکت اقشار و بخشهایی از جامعه که عمدتا نیروهای میانی جامعه را تشکیل میدهند ، حدود حرکتشان درچهارچوبه قانون ، پابندی به مشی مسالمت جویانه، خواسته های مدنی، آنهم در گستره ملی بدون حد اقل سازماندهی و فقط با احساس تعلق به یک جامعه و اینکه جزیی از خواست همگانی را پیش میبرند که بدون شک از همگرایی در عنا صر اصلی هویت ملی نشات میگیرد ، مضمونی بود عمیق و محتوایی بود بنیا نی تر.
دکتر مهرداد مشایخیقطعنامه سیاسی پیشنهادی
به همایش چهارم اتحاد جمهوریخواهان ایران
اتحاد جمهوریخواهان ایران خود را بخشی از « جنبش سبز» مردم ایران برای دفاع از حقوق شهروندی، دموکراتیک سازی عرصه سیاست و مناسبات اجتماعی، و مقاومت عمومی در برابر بلوک قدرت- در بر گیرنده دولت احمدی نژاد، نمایندگان سپاه و دستگاههای امنیتی، ولی فقیه و نها دهای وابسته باو، و روحانیت واپس گرا همچون مصباح یزدی، جنتی، و احمد خاتمی- می داند. از این منظر، رعایت ظرفیت های عملی این جنبش در هر مقطع، امری کلیدی است.
|