جمشید برزگر شگفتی انتخابات ۹۴ چه بود؟ رد صلاحیت گسترده نامزدهای اصلاح طلبان در آستانه برگزاری همزمان انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری از یک سو و شکل گیری فضایی دو قطبی به ویژه بر سر راه یافتن یا نیافتن چند چهره مشهور و تندرو اصولگرا به این دو مجلس، این گمان را قوت بخشیده بود که هسته مرکزی قدرت در جمهوری اسلامی از تمامی توان خود برای دستیابی به نتیجه مطلوب در این انتخابات بهره خواهد گرفت؛ اما چنین نشد تا اعلام نتایج رای گیری روز هفتم اسفند ماه باعث شود انتخابات این روز نیز در فهرست انتخابات شگفتی ساز جای گیرد.
دكتر عبدالستار دوشوكیمهندسی گسترده در انتخابات زاهدان مشخص نیست با چه نوع مهندسی پیچیده مصالح نظام توانستند آیت الله جنتی را در ته لیست ١٦ نفری خبرگان تهران جاسازی کنند. اگرچه باید اعتراف کرد که حتی عزرائیل هم از حذف جنتی ناکام مانده، چه برسد به دیگران. اما اتاق فکر نظام برای حفظ تنها کاندیدای اصولگرایان در استان سیستان و بلوچستان یعنی حسینعلی شهریاری به احتمال زیاد استراتژی مشابه ای را اتخاذ نموده. استراتژی تقلب محوری که مدارک آن حداقل در مورد زاهدان موجود است.
محمود جعفریندایی سرگشاده به آقای خامنه ای بدرستی که خیلی راحت می توان گفت: مردم، این ولینعمت کشور، شما را نمیخواهد و شما دیگر هیچگونه حقانیت رهبری ندارید.
آقای خامنه ای، صدای شکستن استخوانهای حکومتتان را بشنوید وتا دیر نشده، بیائید درتاریخ ایران مظفرالدین شاه دوم گردید وگر نه تاریخ از شما یک محمد علی شاهی به مراتب منفورتر می سازد.
احمد پورمندیدر ستایش تهران! انتخابات عجیبی اتفاق افتاده است! بسیار عجیب ! پنداری بشقاب پرنده ایست از کره دیگر و در قرنی دیگر! تهران لوند، تهران خسته، تهران زرنگ و تهران سیاسیکار، صبح جمعه از بستر گسترده بر دامان البرز برخاست، تا کاری کند کارستان و کرد!
قرار نبود انقلاب شود.
جلال ایجادیخداناباوری و آتئیسم در حکومت الهی یکی از عرصه های مورد تحقیق جامعه شناسی دین، مطالعه توسعه خداناباوری و بیدینی می باشد. پرسش اینجاست انگیزه و کشش افراد بسوی دین ناشی از چیست و چرا بخشی از افراد دیندار از دین فاصله گرفته و آنرا ترک می کنند؟ دیدگاه جامعه شناسی مکانیکی، بررسی و تحقیق در عرصه دینی را به یک عامل گردآورنده افراد یا عامل توهم مذهبی توده، تقلیل می دهد. حال آنکه از نظر جامعه شناسی پدیده دین، بسیار پیچیده و عمیق است. دین را نمی توان در همه جوامع به شکل یکسان مورد توجه قرارداد
ژاله وفا
دلی که غیب نمای است و جام جم دارد
ز گوهری که دمی گم شود چه غم دارد
من راي ندادم و وجدانم آسوده است زيرا:
هـيچگاه تا به اين حد، مرز و خط كشي اخلاقي و اصولي بين جنبش تحريم و حاكميت و دو جناحش شفاف و واضح نبود.
وجدانم آسوده است زيرا:
١- به خود و مردم خود دروغ نگفته ام
کاوه بنائیچاله فیل* ... ۳۳؟.میلیون نفر, در ۷ اسفند , رنگی دیگر به زندگی خود دادند. 37 سال باید سپری میشد تا این نیرو با همه ی تفاوت هائی که در اندیشیدن , رفتار اجتماعی , نیاز ها و خواسته های بحق شان , در کنار هم, از شرکت در انتخابات بگویند , بخندند , شاد باشند و تصویر ازشرکت خود بگیرند واین یاد مشترک را به اشتراک بگذارند!
هان! آشفته رایان، خامرایان علی نگهبان برخی از سکولارها، مخالفان و منتقدان جمهوری اسلامی و ولایت فقیه که هر بار همگان، و حتا دیگراندیشان، را به شرکت در انتخابات فرا میخوانند، دلیل کلیدی فراخوان خود را ناکارآمدی و بی اثری تحریم میشمارند. میگویند که تحریم در دورههای پیشین به بدتر شدن وضع انجامیده است، به احمدینژاد انجامیده است!
نکتهای که در این به ظاهر دلیل قانعکننده پوشیده میماند، یا پوشانده میشود، این است که ما هرگز تحریم برنامهریزی شده و راهبردی نداشتهایم.
رضا علامه زادهپراکنده گوئی انتخاباتی! همه چيز در دنياى سياست بقدرى عجيب و غريب شده كه من مدتهاست از هيچ چيز تعجب نمى كنم. اما البته گاهى از تعجب ديگران خيلى تعجب مى كنم! مثل همين موردِ به اصطلاح انتخابات. اين كه ليست حاميان سركرده ى جانيان، سيدعلى خامنه اى، پر باشد از منفورترين چهره هاى كريه حكومت اسلامى كه البته براى كسى عجيب نيست. ولى من از اين كه بعضى ها از ديدن نام جانيان شناخته شده اى مثل درى نحف آبادى و رازينى و رى شهرى در ليست طرفداران دولت تعجب مى كنند، واقعا تعجب مى كنم.
مسعود نقره کارکلاه مخملی ها و اسبِ براقِ پیامبر چند کلاه مخملی بساط مشاطه گران حکومت اسلامی را نه با چاقو و قمه، با کلاه و سبیل شان بهم ریختند، کلاه مخملی ها ئی که سالیانی ست بازیگرانِ نمایش های حکومتی به ویژه انتخابات های اسلامی هستند. شوکی که عکس های کلاه مخملی های هیئت حّدادعادل با شرکت در یکی از همایش های انتخاباتی به برخی از تحلیل گران و کنش گران سیاسی داخل و خارج کشور وارد کرد، شوکِ فهم نشدنِ تاریخ وفقدانِ حسِ شرم است.
دكتر عبدالستار دوشوكیسخنی کوتا با معاون رئیس جمهور در مورد اعدام مردان یک روستا دو روز پیش خانم شهیندخت مولاوردی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده که به زاهدان رفته بود در گفتگو با خبرنگار مهر گفتند: "ما روستایی را در سیستان و بلوچستان داریم که تمامی مردان آن روستا اعدام شده اند. بازماندگان آنها امروز قاچاقچی بالقوه هستند هم از این نظر که بخواهند انتقام پدران خود را بگیرند هم برای تامین منابع مالی خانواده ها، اما هیچ حمایتی از این افراد نمی شود". افشای این حقیقت تلخ توسط معاون رئیس جمهور از چندین منظر حائز اهمیت است. بخصوص در چارچوب خبر تازه ای مبنی بر اینکه ایران به خانواده کشتههای فلسطینی ۷ هزار دلار می دهد.
علی شاکریدایه دایه وقت رای ه اگرایران بودم ؛ جمعه آینده رای میدادم مردم ایران پس از طی طریق ۱۰۰ها ساله از گذر " دایه دایه وقت جنگه " عبور کرده ، سالهاست که با سرود "تفنگت را زمین بگذار " همخوانی داشته ، و در امروز برای احقاق حقوق حقه خود مشی اعتدال و اصلاحی را با رویکرد به صندوق رای برگزیده اند. به مجلسی رای میدهند که به تعقل نزدیک ، راه وصل کردن را پیشه کرده و با برنامه خطیر و حیاتی دولت سر سازگاری داشته باشد.
فروغ طیاریمشارکت در انتخابات جدالی است با تمامیت خواهان من به عنوان یک فعال سیاسی ، برای مملکتم دموکراسی ، تمامیت ارضی ، استقلال و آزادی آرزومندم و یک حکومتی که دین از دولت جدا باشد ، بنابراین خواهان این حکومت موجود درکشورم نیستم ، سلطنت و جمهوری اسلامی هیچکدام مورد نظرمن نیستند ، آرزومند نظامی مانند همه نظامهای دموکراتیک کره زمین هستم ، البته دچار توهم هم نیستم میدانم که فردا ایران سوئد و یا فنلاند نخواهد شد ولی اساس خواسته های من اینهاست . برای رسیدن باین هدف معتقدم که باید در دو جبهه مبارزه کنم ،یک جبهه مبارزه عام و دائمی است که تبلیغ وافشاگری خیانتکاران و شناساندن قوانین و فرمامین ضد مردمی نظام و شیوه های بکارگرفته ان برعلیه مردم میباشد .
ژاله وفاتحریم فعال نمایش انتصابات نظام ابراز درایت و حق حاکمیت ملی ما مردم است. امید که ما مردم با خلوت گذاردن خیابانها و حوزههای رای گیری و تحریم گسترده انتخابات در روزهای رای گیری، فضای عمل رژیم ولایت مطلقه فقیه را تنگ و تنگتر سازیم و با شناخت دقیق همه ترفندهایی که نظام استبدادی حاکم با ستون پایه های خود برای ادامه حیات خشونت بارش بکار می گیرد ،انها را خنثی ساخته و به افکار عمومی جهان درایت و اراده حیات ملتی با فرهنگ کهن را ابراز سازیم و بزرگی و منزلت خود را بعنوان ملتی صاحب حق حاکمیت خود از سر گیریم.
محمد اعظمیگفتمان مقاومت چگونه ساخته و پرداخته می شود؟ پاسخی به برخی پرسش ها، پیرامون انتخابات! گزینه انتخاب بین و بد و بدتر هنر نیست. تحمیل یک حکومت استبدادی است. اگر برای موردی مشخص و در شرایطی قابل فهم و پذیرفتنی باشد، تداوم آن کشنده است. آیا این گزینش در جائی متوقف می شود و یا در جاده بی بازگشتی حرکت می کنیم. جمهوری اسلامی نشان داده است که جز زبان زور هیچ زبانی را نمی فهمد و جز با فشار تن به عقب نشینی نمی دهد. این فشار را کی و چگونه باید وارد کرد؟ اگر مقاومت و ایستادگی برای عقب نشاندن استبداد مهم است، می بایست گفتمان مقاومت ساخته و پرداخته شود. اگر فقط بخواهیم در میدان بد و بدتر بازی کنیم و ری شهری را در برابر مصباح علم کنیم، چگونه نهال مقاومت در دل جامعه کاشته می شود و کی غول استبداد از بام خانه مان فرو خواهد افتاد؟
کاوه آهنگریچه باید کرد؟ وقتی که اپوزیسیون با پاک کردن و یا کم رنگ کردن خطوط ارتباطی میان خود و مردم، مردم را بدست رژیم میسپارند و فارغ از درد و رنج شبانه روزی مردم سیاست میکنند، جای تعجب نیست که هر دوره، مردم نیز بدون توجه به بیانهی احزاب سیاسی خارج نشین بر روی صندوق رای حاضر شوند. شاید در بهترین حالت ممکن ٦٠ درصد واجدین شرایط در رایگیری شرکت کنند، آیا اپوزیسیون توان موبیلیزه کردن ٤٠ درصد از شهروندانی که در رای گیری شرکت نمیکنند را دارند؟ آیا بهتر نیست که منبعد انتخابات را به فرصتی برای بهمزدن معادلات رژیم و به چالش کشاندن نظام انتخابات جمهوری اسلامی در عرصه بینالمللی نیز تبدیل کرد؟
عباس شکریشرکت یا تحریم انتخابات؟ ضمن احترام به خواست برگزاری انتخابات آزاد که صدای بخش بزرگی از وجدان عمومی جامعه است و از زبان نخبگان بیان میشود و نشان میدهد که آزادی انتخابات در حال صعود به یک خواست ملی و همگانی است، بررسی شرایط کنونی ایران و جهان را هم از یاد نبریم. بدیهی است که تأکید بر حضور «همه گروه ها و سلیقههای گوناگون فکری» در میان نامزدان برای «برگزاری انتخابات ضرورت دارد»، درست در مقابل منطق غیراصولی رهبر نظام است که با توهین مستقیم به شعور مردم از آنان خواسته است که در رأی گیری شرکت کنند بدون این که امکان رأی دادن به نمایندگان مطلوب خود را داشته باشند.
باقر فاطمیفریبکاری بس است، آقای علی خدائی! نگارنده، درباره تبدیل نشریه «راه توده» توسط آقای خدائی به تریبونی برای تبلیغ خود و تلقین و تحمیل نظرات شخصی سیاسی و دنباله روانه خود به دیگران و نیز در مورد جنجال آفرینی های ژورنالیستی و موضعگیری های سیاسی آمیخته به تضاد و تناقض و توجیه و مغلطه گویی ایشان در "راه توده" و همچنین درباره شیوه برخورد مطلق گرایانه و آمرانه و تحقیرآمیز و متکبرانه و تمسخرآمیز ایشان با مخالفین نظری خود اعم از تودهای و عیر تودهای و با شخصیت ها و نیروها و سازمان های سیاسی مخالف رژیم، نمونه های زیادی برای ارائه دارد ولی چون پرداختن به آنها در این نوشتار نمی گنجد، آنرا به فرصت دیگری موکول می کند.
محمدعلی اصفهانیتا سالگرد ديگر، هنوز يک سال وقت داريم امروز، در آن سو، حتی قاتلان انقلاب هم فرصت های به هدر رفته را از رهروان انقلاب طلبکاری می کنند. و اين عجيب نيست. عجيب، اين است که در اين سو اما هنوز فرصت ها به هدر می روند؛ و هر روز در سوگواری بی حاصل برای نرسيدن ها و دير رسيدن ها، اين سوييانی، يا توقف می کنند و يا بی آن که برسند می گذرند.
و آن گذرگاه که از نرسيدن می گذرد، رهروانش را يا به دروغ سرابی (اگر دستکم، سرابی در چشم انداز داشته باشد) خواهد فريفت و در خود خواهد بلعيد و به ناکجا خواهد برد، و يا به نااميدی، در خاک ها و گرد و غبار ها مدفون خواهد کرد.
احمد فرهادیترسِ دشمنانِ مردمسالاری از ۷ اسفند مهندسانِ انتخابات، با وجودِ اینکه در مرحلهٔ نخست با تیغِ ردِ صلاحیت کاندیداهای رقیب را قلع و قمع کردهاند، نمیتوانند هراساشان از ۷ اسفند را پنهان کنند و از فراوانیِ شمارِ مردم پایِ صندوقها واهمه دارند. هستهٔ سختِ قدرت میداند بیش از ۱۵ تا ۲۰ درصد رای جامعه را ندارد و گرچه معمولا این پایگاهِ رای یکپارچه در همهٔ رایگیریها پایِ صندوقها حاضر است، به تنهایی برای پیروزیِ کاندیداهای وابسته کافی نیست.
ناصر پاکدامنتراب
در یادها از بازپسین دیدارها مثل بسیاری از آدمهای دیگر منهم دورا دور تراب را می شناختم. یا بهتر بنویسم با نامش آشنا بودم. آشنائی رو در روی ما در پاریس آغاز شد. می بایست زمانی شروع شده باشد که دیگر به اواخر دهۀ شصت خودمان رسیده بودیم. یعنی اکنون دیگر حدود سی سالی از آغازش می گذرد. نمی دانم در آن دیدارهای نخستین، کار چطور به شنا و استخر و آب رسید. این از عادات معمول تراب بود که طی سالها مرتب تنی به آب می زد و من هم منتظر فرصت و بهانه ای بودم که همتی کنم و چنین کنم. پس خیلی ساده، قراری گذاشتیم که دست کم هفته ای یکباری به شنا برویم. همۀ استخرهای آن حوالی را می شناخت و از کم و کیف هرکدام و ضعف و قوتشان خبر داشت که کدام پاکیزه تر است و کدام خلوت تر.
اسماعیل سپهرچپ رادیکال و چالش موضع تاکتیکی در برابرانتخابات پیشارو از نگاه چپ رادیکال نوین، مشکل این نبرد انتخاباتی، این نیست که در راس یک سر این دعوا رفسنجانی و روحانی قرار دارد و در لیست مورد حمایت آنها وجود چهره های اصلی سرکوب مردمان، احساس را می خراشد و جان را می خلد؛ نه اگر موسوی و کروبی نیز از حصر برون می شدند و رهبری این نبرد را بعهده می گرفتند و اگر همه اصلاح طلبان داخلی و خارجی نیز اجازه شرکت در این انتخابات را می یافتند، چپ رادیکال نوین هنوز شرکت در انتخابات و حمایت از آنها را وظیفه خود نمی شمرد. این میدان از اساس عرصه هنر نمایی چپ رادیکال نوین نیست.
اکبر سیف«نه»
به دعوت برای شرکت در«انتخابات» ضد دموکراتیک پیشاپیش مهندسی شده نظام فقاهتی
بحث برسرانتخابات هفت اسفند است.این انتخابات ونحوه برخوردگرایشات سیاسی مختلف بدان سبب بروزپرسش هائی،که بعضا بنیادین هستند،گشته است.این انتخابات برمبنای کدام قانون برگزارمی شود؟انتقاد جریانات سیاسی مختلف طرفدار دموکراسی به این قانون چیست وچرابرسرتغییر ازبنیاداین قانون،تفاهم لازم وجودندارد؟این قانون درجریان همین انتخابات به چه نحوی به اجرادرآمده است؟جریانات سیاسی دین باور،طیف وسیع اصلاح طلبان وملی مذهبی ها ونواندیشان دینی،چه رویه ورفتاری درقبال این انتخابات پیش گرفته اند؟
کوروش گلنامبررسی یک پژوهش در هیچ یک از کشورهای نام برده شده در این پژوهش سیستم حکومتی ای اسلامی بنام"ولایت مطلقه فقیه "، شورای نگهبان با نظارت استصوابی، شورای مصلحت نظام، مجلس خبرگان رهبری و... وجود ندارد. همین همسایه نزدیک ایران، کشور عراق را در نظر بگیریم. در این کشور با وجود جنگ و درگیری های خونین، قطب های سیاسی کاملن روشن و سازمان دهی شده هستند. کرد های عراق که اینک به خود مختاری رسیده اند، در پارلمان و دولت عراق رل مهمی ایفا می کنند، سنی مذهب ها اگر چه در اقلیت اند ولی قدرت آنان در عراق انکار ناپذیر است و نمی توان آنان را در محاسبه سیاسی کنار گذاشت. شیعه ها نیزکه در میان مسلمانان عراق در اکثریت هستند، با پشتیبانی و دخالت همه جانبه حکومت اسلامی ایران اکنون قدرت را در دست دارند ولی با وجود این در عراق همآن گونه که می بینیم حاکمیت مطلق ندارند.
حسن نادریسید علی خامنه ای : "شرکت در انتخابات جمهوری اسلامی برای افراد واجد شرایط، یک وظیفه شرعی،اسلامی و الهی است"!! قدر مسلم ما از انتخابات سالم و رقابتی با حضور همه احزاب و حول برنامه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی متضمن آزادي و عدالت اجتماعی و چشم انداز روشن و مثبت برای همه احاد کشور استقبال میکنیم. اما تن دادن به انتخاباتی که از فیلترینگ نهادهای نظامی و امنیتی با هدف حمایت از ولی فقیه و نظام ولائی میگذرد را با اصل حقوق بشر و اراده طبیعی انسان آزادیخواه مغایر میدانیم. و شرکت در انتخاباتی که حق حضور و نظارت بر صندوق ها را نداریم توهم پراکنی و پاشیدن گَرد به چشمان جوانان و آزادیخواهان است وتبعات زیانبار را بیش از پیش به کشور وارد میکند.
|