قدر مسلم ما از انتخابات سالم و رقابتی با حضور همه احزاب و حول برنامه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی متضمن آزادي و عدالت اجتماعی و چشم انداز روشن و مثبت برای همه احاد کشور استقبال میکنیم. اما تن دادن به انتخاباتی که از فیلترینگ نهادهای نظامی و امنیتی با هدف حمایت از ولی فقیه و نظام ولائی میگذرد را با اصل حقوق بشر و اراده طبیعی انسان آزادیخواه مغایر میدانیم. و شرکت در انتخاباتی که حق حضور و نظارت بر صندوق ها را نداریم توهم پراکنی و پاشیدن گَرد به چشمان جوانان و آزادیخواهان است وتبعات زیانبار را بیش از پیش به کشور وارد میکند. | |
برای"انتخابات" مجلس شورای اسلامی بیش از 12 هزار نفر ثبت نام نمودند. ابزارهای ساخته شده نظام به شمول هیئت های اجرائی(وزارت اطلاعات، ثبت احوال، نیروی انتظامی و دادگستری)،اطلاعات سپاه،نمایندگان ولی فقیه در استانها و شهرستانها و نهاد هیئت نظارت شورای نگهبان دست نشانده سید علی خامنه ای به بررسی "صلاحیتها" اقدام نمودند. آقای سیامک ره پیک ،سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات اعلام نمود که 6هزار و 230 نفر برای مجلس شورای اسلامی تائید صلاحیت شدند. این میزان بنا بر روش محاسبات مبتنی بر "مصلحت،حکمت و عزت" نظام ولایت فقیه به 55 درصد و بیش از دوره ها پیشین "انتخابات" که حول 41 تا 44 درصد بود، افزایش یافت. آقای علی پورعلی مطلق،دبیر ستاد انتخابات هم از 795 نامزد انتخابات مجلس "خبرگان" گزارش نمود که 161 نفر تائید "صلاحیت" شدند.
بدون شک موضوع "انتخابات"ها در حکومت اسلامی ایران از همان بدو قدرت یابی اسلامگرایان از یکسو و مخالفان حکومت مورد مناقشه بود. قدرت حاکم با ذکاوت تمام، دو مقوله "جمهوریت" و "اسلامیت" را برای به کرسی نشاندن اندیشه ولایت مطلقه فقیه و سلب انتخابات آزاد را گام به گام پیش برد اما با ابزار انتخابات، چهره استبدادی خود را در افکار عمومی ملی و بین المللی مشروع و به مقبولیت رساند. در این کارزار اما بودند جریانات فکری و سیاسی در "اپوزیسیون" فقط بخش "جمهوریت را بهانه قرار داده و در هر بازه زمانی تقریبا دو سال به مناقشه بین خود دامن زده و ناخودآگاه بر انشقاق صف اپوزیسیون تعمیق بخشید. تجربه تا کنونی اما چه برای انتخابات" ریاست جمهوری،چه برای مجلس اسلامی،حاکی از آنست که دستگاههای راهبردی حاکمیت بخوبی از تفرقه و تشتت بین اپوزیسون استفاده کرده و تا آن میزان که سید علی خامنه ای در سخنرانی نوزدهم دی ماه در جمع مردم قم گفت: «حتی آن کسانی که نظام را قبول ندارند، برای حفظ کشور، برای اعتبار کشور بیایند در انتخابات شرکت کنند. ممکن است کسی بنده را قبول نداشته باشد، عیبی ندارد اما انتخابات مال رهبری نیست، مال ایران اسلامی است، مال نظام جمهوری اسلامی است. همه باید بیایند در انتخابات شرکت کنند. این موجب می شود که نظام جمهوری اسلامی تقویت بشود، پایداری آن و ماندگاری آن تامین بشود، کشور در حصار امنیت کامل باقی بماند. بنابراین اصل انتخابات حضور مردم در پای صندوق های رای و رای دادن آنها است. همه باید شرکت کنند، شرکت در انتخابات آبروی نظام جمهوری اسلامی است، آبروی اسلام است، آبروی ملت ایران است، آبروی کشور است". این سخنان همانند " آیه آسمانی" برای همه جناح های نظام که برای سهم گیری از قدرت به روی هم شمشیر از رو بستند و نیز برای بخشی از اپوزیسیون "ناسیونال و مذهبی و چپ" فرصتی شد تا تحریم کنندگان را به تحقیر بکشانند. گرچه سخنان خامنه ای برای مدتی وسیله سرگرمی بین "پوزیسیون و اپوزیسیون" شد اما خامنه ای در سخنرانی بعدی خود آب پاکی را روی دست همه لبیک گویان در خارج ریخت و در دیدار با دست اندرکاران انتخابات گفت: " مردم، با بصیرت و فکر، انسانهای صالح را انتخاب کنند؛ کسی که وقتی در مسند نشست خود را سپر بلای مشکلات کشور قرار دهد، کشور را به دشمن نفروشد، بنده گفتم کسانی که نظام را قبول ندارند رأی بدهند، نه اینکه کسی که نظام را قبول ندارد بفرستند ،مجلس".
خامنه ای در دیداربا فرماندهان و جمعی از پرسنل نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی، ۲۲ بهمن و انتخابات را دو عید پرمضمون ملت ایران خواند و افزود: حضور همگانی مردم در انتخابات ۷ اسفند نیز، به عنوان خونی تازه، عزت و اقتدار ایران و نظام را بیمه میکنند و اهداف دشمن حیله گر غدار را خنثی میکنند. او "انتخابات" را «تجدید قوای ملت و بیعتی تازه با اهداف انقلاب» برشمرد و گفت:" اصرار بنده بر حضور همه در انتخابات به این دلیل است که مشارکت همگانی، کشور و نظام را عزت میبخشد و بیمه میکند لذا شرکت در این حادثه عظیم، فریضهای برای همه مردم است". اگر با فتاوی هشتگانه خامنه ای برای کشاندن "الناس" به پای صندوق رای برای نظام عزت است، برعکس با اصرار بر پیشبرد عمق استراتژی ماجراجویانه شیعه گری و در سیاست هسته ای،دخالت در جنگهای منطقه ای و تشدید بخشیدن بر جنگ در سوریه .. . و برباددادن درآمد های نفتی،کشور را به ورطه خطرناک سوق داده است. بیش از پیش دامنه فقر،بیکاری،اعتیاد،زندانی روزنامه نگاران،فعالین کارگری،دگر اندیشان و دگرباشان،اعدام،محدود کردن تولید فرهنگی و هنری و در بند کشاندن وکلا و اقلیتهای دینی... گسترش یافتند.
شکی در پریشانگوئی خامنه ای وجود ندارد.او از موضع اکثریت جامعه فرهیخته و با شعور ایران خبر دارد که در هر دوره انتخابات شکاف حاکمیت ـ ملت بیش از پیش گسترش مییابد و او اینک ضمن استفاده از همه ابزارهای تاکنونی، به احکام شرعی هم توسل یافت تا با سوء استفاده از عقاید عوام، مردم را برای نمایش حداکثری در مقابل "نفوذ" خارجی به پای صندوق رای بکشاند. بر این اساس و به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، پایگاه اطلاع رسانی دفتر خامنه ای احکام ویژه ایام انتخابات را با توجه به در پیش رو بودن دو انتخابات مهم مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری در هفتم اسفندماه سال جاری به نقل از سید علی خامنه ای منتشر کرد. و در سئوال هشتم که حکم شرکت یا عدم شرکت در انتخابات سایر کشورها چیست؟ آیا در این حکم فرقی بین کشور اسلامی و غیر اسلامی و انتخابات رسمی کشوری و انتخابات غیر رسمی کوچک وجود دارد یا خیر؟ اگر فرق دارد، حکم هر کدام چیست؟
جواب میدهد که" به طور کلی شرکت در انتخاباتی که موجب جلوگیری از فساد و یا فساد بیشتر شده و یا شرکت نکردن موجب تضعیف اسلام و مسلمین شود، واجب است".
انگار سید علی خامنه ای در ایران زندگی نمیکند و فسادها و بر ملا شدن پرونده ها را نمی بیند و یا نمیشنود. از پرونده های میلیاردری و تاراج و حیف میل دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد که با نظرات خودش نزدیک بود ناآشناست.
پس او میتواند از زبان خیمه انقلاب و مرد هزار چهره، هاشمی رفسنجانی بشنود. در فیلم تبلیغاتی آیت الله هاشمی که از شبکه تهران پخش شد، آمده است:" جمهوری اسلامی هم حقیقتاً از زبان مردم مطرح شد و بعد همه پذیرفتند و گفتند: «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی.» این شعار مردم در خیابانها و سراسر کشور بود که حرفی درست و واقعی بود..... . خواهش میکنیم که خانمها، آقایان و جوانانی که میتوانند رأی بدهند، همه پای صندوقها بیایند و یک انتخابات پرشور و سالم داشته باشیم و از این به بعد هم همه سعی کنند که دست از اهانتها، تخریبها و دعواها بردارند. از اینجا دیگر رأی و انتخاب مردم است و بگذارند مردم هر چه را تشخیص دادند، رأیشان را بدهند. اگر این اتفاق بیفتد، خدمت بزرگی شده برای تکمیل هم اسلامیت و هم تکمیل مردمیّت، یعنی جمهوری اسلامی واقعی. در این صورت دو مقوّم جمهوری اسلامی تثبیت میشوند و انشاءالله برای همیشه و تا ظهور امام زمان (عج) این انقلاب برپا باشد و مردم ما هم راضی باشند... . به این علت خبرگان به این صورت شد و به این هدف رسیدیم که الان دیگر انجام شد. خوشبختانه انتخابات فراوانی انجام شده و در همه انتخاباتی که کردیم، هم بُعد اسلامی و هم بعد جمهوری و مردمی در نظر بوده و این دو مراعات شده است... . متأسفانه در سالهای اخیر هر دو بُعد، یک مقدار تضعیف شده که انشاءالله نتیجه این انتخابات این باشد که تقویت کنیم. در بُعد مردمی اشکالاتی که در انتخاباتها گاهی از لحاظ تبلیغات، تأیید صلاحیتها، ردّ صلاحیتها، شمارش صندوقها و امثال اینها دیده میشود و در بُعد اسلامی هم میبینیم در کشوری که بنا بوده همه چیز آن اسلامی باشد، متأسفانه الان فسادها و بداخلاقی های فراوانی را میبینیم و خانواده را که بنا بوده، بنیان جامعه بشری و به خصوص اسلامی باشد، تا حدودی متزلزل، طلاقها زیاد و ازدواجها کم شده فسادهای اخلاقی از نوع تهمت زدن، نزاعها، درگیریها و دروغ گفتنها زیاد شده است. یعنی ما الان در بُعد اسلامی بودنمان در عمل این مشکلات را داریم و در بُعد مردمی بودنمان هم عرض کردم که در انتخاباتها آن نقاط ضعف هست که ما باید اینها را جبران کنیم".
اظهارات دو شخصیت مهم و موثر نظام ونماد دو نوع مدیریت نظام استبدادی اسلامی، حاکی از آنستکه در آستانه هر "انتخابات"،رای و کشاندن مردم به پای صندق رای چیزی جز استفاده ابزاری و فصلی نیست.
اما عقبه های هر دو جریان فوق بنا بر شرایط و اوضاع و احوال سیاسی داخلی،منطقه ای و بین المللی، یکی به بهانه "نفوذ دشمن" در پی تنگتر کردن دایره قدرت است و دیگری برای حفظ نظام و سهم خواهی اندک به دایره قدرت تمکین میکند. اگر مواضع افراطی و استبدادی طیف نخست برای اکثریت مردم ایران شناخته شده است،اما گرایش دوم با توهم پراکنی بیش از پیش امیدها را از فردای نتایج انتخابات به یاس و نا امیدی میکشاند.زیرا همه این جریانات با تعلقات عقیدتی و فکری خود نمیتوانند از بزرگترین مانع دموکراسی و آزادی و عدالت اجتماعی که همانا نظام جمهوری اسلامی مبتنی بر ولایت مطلقه فقیه است،گذر کنند. بیانیه شماره هفت شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان حاکی از آنست که این جریان راه خود را طی میکند و مطمئن است که با تنگتر شدن دایره قدرت، جریانات "اپوزیسیون" تقلیل گرای حامی آنها در هر شرایطی فراخوان به رای به نفع جریان "اصلاح طلب"حکومتی خواهد داد. این بیانیه به شرح زیر است:
"بار دیگر شکوه ایمان، دلبستگی به آرمانهای اصیل انقلاب اسلامی، سربلندی میهن، استقلال و آزادی و جمهوری اسلامی در حضور حماسی مردم در راهپیمایی روز ۲۲ بهمن به منصه ظهور رسید تا جهانیان بدانند ایرانی که به برکت انقلاب اسلامی بر سرنوشت خود حاکم شده است و راه و رسم مردم سالاری دینی را با تمام توان میآزماید، همچنان در صحنه است و اینک در آستانه دو انتخاب مهم میکوشد تا نقش ممتاز خود را در تقویت پایههای مردم سالاری و اصلاح امور و تامین آرمانهای اصیل خود که در انقلابش متبلور بود، ایفا کند. جبهه متحد اصلاحات نیز در کنار سایر جریانها و تشکلهای وفادار به اصل نظام و پای بند به قانون اساسی مفتخر است که با وجود همه مشکلات به رسالت سنگین خود عمل کند".
اما کیست که نداند در تمام بازه زمانی 37 سال جمهوری اسلامی چه جنایتهائی نشده است و جریان فوق هنوز نتوانست حتی از موضع انسانیت به دفاع ازقربانیان برآید و با "وجدان"ی آرام از خود رفع مسئولیت میکند. در حقوق قضائی کشورهای دموکراتیک ماده ای وجود دارد که میگوید "اگر از کمک به شخصی که در خطر است،امتناع کنید،مسئولیت و پیگرد قضائی دارید". این حکم به طریق اولی برای "اپوزیسیون"فراخوان حمایت از "اصلاح طلبان" حکومتی مسئول و شریک در تاریخ سیاه رژیم،صادق است.
اما راز پا برجائی "اپوزیسیون" تقلیل گرا و تمکین کننده به شرکت در "انتخابات"ها ی نظام به دوره "سازندگی" آقای هاشمی رفسنجانی بر میگردد و همچنان بمثابه یک توافق در هرم قدرت برای بازی انتخابات تداوم دارد.
هاشمی رفسنجانی در باره انتخابات مجلس چهارم در 21 فروردین 1371 بعد از اعلام نهائی شورای نگهبان و یک روزقبل از انتخابات در مصاحبهای با صدا و سیما میگوید "خوشبختانه صلاحیتها به اندازه نیاز تایید شده و متاسفانه به بعضی جفاشده...... شب شنبه بعد از انتخابات، اکبر هاشمی رفسنجانی با احمد خمینی مهمان آیتالله خامنهای هستند. درباره آن دیدار آقای هاشمی مینویسد: "بیشتر صحبت درباره انتخابات بود. گفته شد به نحوی باید به مجمع روحانیون مبارز که شکست خوردهاند ، تذکر داده شود که از آینده مایوس نباشند." یکشنبه شب هم آقای هاشمی دوباره مهمان رهبر است. او مینویسد: "آیتالله خامنهای نتیجه انتخابات را تفضل الهی و خارج از برنامهریزیمان میدانند".
محمد رضا عارف رئیس شورای عالی ائتلاف سیاستگذاری اصلاح طلبان در همایش حزب "اعتماد ملی" در 19 بهمن 1394 بیان داشت که " اصلاحطلبان با نظام قهر نمیکنند و ما رقابت در فضای غیررقابتی و با امکانات حداقلی را پذیرفتهایم" .
مقوله انتخابات حاصل تلاش و مبارزات انسانها و خلع ید قدرت استبدادی و رهائی از قیمومیت دستگاه دینی در کشورهای دموکراتیک بود که حق انتخاب در تعیین سرنوشت خود را امری طبیعی میدانند. پس چه گونه است که "دفتر پایگاه اطلاع رسانی" سید علی خامنه ای به احکام شرعی روی آورد. در نظام جمهوری اسلامی همه قوانین برگرفته از اسلام ناب محمدی علیه زنان است. حتی مسافرت به خارج منوط به رضایت "اولیاء" است. اما با تنگ شدن قافیه و نارضایتی فزاینده زنان پیشرو و آگاه به حقوق برابری و احقاق حقوق به جایگاه شایسته در جامعه،ولی فقیه وارد میدان میشود که مبادا زنان تحت تاثیر "اولیا" و شوهر به پای صندوق رای نروند، در بند سوم میگوید:" با توجه به این که زن جهت شرکت در انتخابات می بایست از منزل خارج شود آیا واجب است از شوهر اجازه بگیرد ؟ و اگر شوهر به همسرش اجازه شرکت در انتخابات را ندهد یا رضایت نداشته باشد تکلیف زن چیست؟
جواب: "شرکت در انتخابات منوط به اذن شوهر نیست". اما زنان و مردان پیشرو،با تصمیم عقلانی و این دنیائی خود دست رد براحکام ارتجاعی خواهند زد.
با توجه به اطلاعات موثق از رشد بطی عدم شرکت و رای سفید در "انتخابات"ها ی گذشته، ولی فقیه میگوید:" حکم رأی دادن سفید و بی نام چیست ؟ در صورت عدم شناخت و تحقیق ، یا تحقیق کافی و عدم وصول به نتیجه و تحیّر در انتخاب اصلح چطور؟
جواب: "در هر صورت اگر رأی سفید دادن موجب تضعیف نظام اسلامی باشد، حرام است". بنابراین برای آندسته از کسانیکه خود را ناچار به شرکت اما ناراضی از نظام هستند، بارای سفید خود بر میزان ترس استبداد بافزایند.
قدر مسلم ما از انتخابات سالم و رقابتی با حضور همه احزاب و حول برنامه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی متضمن آزادي و عدالت اجتماعی و چشم انداز روشن و مثبت برای همه احاد کشور استقبال میکنیم. اما تن دادن به انتخاباتی که از فیلترینگ نهادهای نظامی و امنیتی با هدف حمایت از ولی فقیه و نظام ولائی میگذرد را با اصل حقوق بشر و اراده طبیعی انسان آزادیخواه مغایر میدانیم. و شرکت در انتخاباتی که حق حضور و نظارت بر صندوق ها را نداریم توهم پراکنی و پاشیدن گَرد به چشمان جوانان و آزادیخواهان است وتبعات زیانبار را بیش از پیش به کشور وارد میکند. راه رسیدن به جامعه ای آزاد فقط با گسترش آگاهی و فراگیر شدن جامعه مدنی به حقوق خود میسر است و این هم منوط برآنستکه در همه حال به ترویج سکولاریزم در پیوند با آزادی و دموکراسی و عدالت اجتماعی اهتمام ورزیم. خوشبختانه انقلاب نرم افزارها بر مبارزه مسلحانه پیشی گرفت و سرعت انتقال اخبار و دانش در افشای استبداد دینی و سرمایه داری لجامگسیخته در عصر جهاني سازی، جهاني شده است.
حسن نادری
18 فوریه 2016 / 29 بهمن 1394
نظر شما پس از بازبینی توسط مدير سايت منتشر خواهد شد