آراد رادمان چالش بزرگ حاکميت- بخش پایانی چرايي تاثیرگذاري هويت ملي نوين بر تضعيف ساختار سياسي سلطاني- توتاليتر تقويت دوگانه ي ذهني و جايگزين سازي آن با ترويج مفهوم وحدت بخش هويت ملي نوين مي تواند گروهها، طبقات و افراد با پايگاههاي اجتماعي گوناگون رادر امادگي ذهني هميشگي براي تغيير سيستم نگه داشته و در موقعيت هاي پيش امده براي اصلاحات ساختاري، بسیج نيروها و وحدت رويه و هدف ميان انان و تا حد زيادي قابل پيش بيني بودن خواست معترضين و مطلوبيت و دموکراتيک بودن نتايج اعتراص و تغيير به عنوان رويه ي توافقي جهت نيل به خواست هاي گوناگون اقشار، گروهها و طبقات گوناگون را تقويت و تسهيل نمايد.
حسين اسدیحاتم بخشی های جمهوری اسلامی و میراث خمینی بخش دو اما اکنون اما این حق مسلم مردم ایران است که سوُال کنند چه کسی رسالت آزادی قدس و نابودی اسرائیل را بسران جمهوری اسلامی محول کرده است؟ که آنان با تاراج منابع ملی ایران با چنین جدیتی آنرا دنبال می نمایند. مردم ایران هیچوقت نسبت به سرنوشت مردم فلسطین بی اعتنا نبوده اند، ولی تعیین سرنوشت ملت و سرزمین فلسطین را از اختیارات و وظیفۀ دولت خودمختار و نمایندگان منتخب این ملت تلقی میکنند.
ک. معمارلب خوانـی را بیآموزیـم؛ آن ها تصمیم گرفته اند، هرصدائی که لحنی جز لحن حکومت دارد را، در گلو خفه کنند. آن ها وی این تصمیم مصَر هستند. دائما خط و نشان می کشند و از جایگاه های مختلف، نماز جمعه ها، تلویزیون، رادیو مدرسه ها، دانشگاه ها و در زندانها.....با تصاحب هر تکه ای از قدرت، مردم را در جامعه بین خود تقسیم کرده اند. هماهنگ کننده همه آن ها ولی فقیه آقای خامنه ای است.
فرید راستگوانقلاب فرهنگی،ابزار بازسازی استبداد(۳) آقای گنجی،دانشگاه ها اطاق جنگ نبودند! بحث اصلی این است که در دوران باز تولید استبداد و وقتی که فرزندان ایران زمین از جمله دانشجویان ما، در دانشگاه ها و جوانان ما در زندانها، مورد شکنجه قرار می گرفتند و یا اعدام می شدند، افرادی چون گنجی که امروز دم از دمکراسی و حقوق بشر میزنند در چه جایگاهی قرار داشته اند؟ و این افراد امروز چه برخورد و نقد صادقانه ای به گذشته خود می کنند؟
دنیز ایشچیدرشکه را جلو اسب ها نبندیم موتور محرکه و تعیین کننده تحولات اجتماعی، چالش بنیادگرانه اقشار و طبقات اجتماعی میباشد، نه تزریق تکراری افکار روشنفکران سیاسی در جامعه. اقشار و طبقات اجتماعی بر محور خواسته ها، نیازها و پتانسیلهای تاریخی مرحله ای خویش پای به میدان تحول میگذارند. برنامه گذر تحولگرایانه دموکراتیک بر اساس تدوین خواسته های بالنده و تحولگرایانه این اقشار ، طبقات و بخشبندیهای اجتماعی تنظیم میگردد.
شهاب برهان
جنبش ٨ ٨ ایران
رهبری، رهائی، رهائی از رهبری؟ ٢- « خود- رهانی »
نفس عبور از رکود سیاسی به یک جنبش، حادثه ای تاریخی و مهم است. پس از یک دوره طولانی رکود سیاسی و استیلای یأس، وقتی توده ها به ناگهان از جا کنده می شوند و در برابر حکومت درشتی می کنند، هیجانی شدید و قابل فهم فعالین سیاسی را فرا می گیرد که فقط کلام و بیان شان را حماسی و شور انگیز نمی کند بلکه متأسفانه برخی را از ارزیابی ابژکتیو و خونسردانه هم باز می دارد و همه چیز را از پشت ذره بینِ می بینند.
حسن زرهینقش اپوزیسیون در نجات ایران به گمان و باور بسیاری از رهبران و فرهیختگان امر سیاست ایران در خارج از کشور، ما چاره ای جز اتحاد عمل بر مبنای اصولی مانند حقوق بشر، دمکراسی، و اتکا به رأی و نظر مردم ایران برای تعیین حکومت آینده میهن مان نداریم. و اگر این گروه عبور از دیکتاتوری به دمکراسی جان نگیرد و در خارج کشور پایه ریزی نشود، نتیجه ای جز تحلیل رفتن نیروی مردم در مبارزه با این حکومت قهار دینی نخواهد داشت.
ک. معمارهیچ کس نباید فراموش شود؛ این مردم, یک دهه, نعش فرزندانشان را از جبهه های جنگ تحویل گرفته و با دست های خود دفن کردند.این مردم نتوانستند نعش فرزندان خود را از زندان های رژیم تحویل بگیرند. خاوران ها را حکومت نشان شان داد و گفت: ببینید و عبرت بگیرید. مشتی خاک بر چهر خانواده قتل عام شدگان پاشید و شرایط دشوارتری را برگرده شان با دروغ, تزویر, چپاول هموار کرد و ادامه حیات داد.
تقی روزبهکدام گفتمان؟ نگاهی به سند کنگره 15 راه کارگر(هیئت اجرائی)*1 بخش3 وپایانی سیکل معیوب اول مرغ یا تخم مرغ از دیر باز مشخصه رویکردی بوده است که رابطه بین پدیده ها را در حالت ایستا، غیر تاریخی و پیوند یکسویه بین علت و معلول بررسی می کند و نه درحرکت و در پویش ناشی از رابطه متقابل پدیده ها.بر همین سیاق معمولا یک قافیه تکراری و کلیشه شده درحوزه مبارزات اجتماعی وجود دارد که استناد به آن مفتاح حل همه مشکلات بشمارمی آید
مجید زربخشجنبش سبز، قانون اساسی و راه های پیش روی رای اولین باردرتاریخ جمهوری اسلامی ملیون ها نفر ازمردم معترض ومخالف به خیابانها می ریزند ودربرابر نظام حاکم که طبق قانون اساسی آن حاکمیت و رأی مردم جائی ندارد، حاکمیت خود را می خواهند. مطالبات مردم خواست های محدود و قسمی و یا این و آن تغییر نیست . طغیان مردم فقط شکستن فضای اختناق و یا شکستن اسطوره ی "تقدس رهبری" نیست. شعارهای مردم اعلام بی اعتباری و عدم مشروعیت نظام و ساختارهای آن و خواست تغییر سیستم حاکم بود که توسط ملیون ها نفر فریاد می شد.
شهباز نخعیدیگ به دیگ! ضرب المثل "بالاتر ازسیاهی رنگی نیست" را همه شنیده اند. تاپیش از غصب نیرنگ آمیز قدرت سیاسی در ایران، این ضرب المثل می توانست باورپذیر باشد. امّا از زمانی که آیت الله خمینی به گفته خودش با "خدعه" قدرت را قبضه کرد، شنونده در صحّت این ضرب المثل تردید می کند زیرا آشکارا می بیند که "بالاترازسیاهی" دل سیاه آخوندهای غاصب قدرت است که با آن که در فقه شیعه ظاهرا به "حق الناس" بها و اهمیت داده می شود، درعمل هیچ حقّی برای مردم قائل نیستند و برای نفی آن به هریاوه گویی روی می آورند.
حسين اسدیحاتم بخشی های جمهوری اسلام و میراث خمینی بخش اول با وجود اینکه پس از گذشت بیست سال از جنگ ایران و عراق هنوز خرابیهای ناشی از این جنگ بازسازی نشده اند، شیخ نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان در سفراخیر احمدی نژاد به لبنان اعلام کرد که ایران هزینه بازسازی مناطقی را که اسرائیل تخریب نموده است پرداخت کرده است و از این راه دولت جمهوری اسلامی در مجموع در چهارسال گذشته بیش از یک میلیارد دلار جهت بازسازی لبنان و کمک های دیگر مالی و ارسال سلاح در اختیار حزب الله قرار داده است.
همنشین بهارای کاش تقی شهرام زنده می ماند ای کاش زنده میماند و میدید قدرت سیاسی وتشکیلاتی و نظامی حقانیت نمیسازد.
ای کاش و صدکاش او که در همین گفتگو به درستی میگوید: «محَک هر چیزی در جریان عمل روشن میشود»، زنده میماند تا به پژواک عملکردی که جز به سود ساواک و مرتجعین نبود، پی میبُرد.
مجید خوشدلاغتشاش رسانه ای گفتگو با ناصر کاخساز دموکراسی منضبط است؛ ظرف و مظروف است. ایده باید جا و مکان خودش را پیدا کند و در آنجا مطرح شود. پس فرق رسانه های ما با کیهان شریعتمداری در چی هست، که به جای تفاهم و تبلیغ تفاهم، ارتباط گیری و اطلاع رسانی... رسانه باید حامل و ناقل تفاهم باشد. حالا یکی می گوید، من رسانه مسلکی هستم. خب، آن حرفی دیگر است و آن رسانه هدف اش تفاهم نیست.
عطا هودشتیانبنمایه نامه آرامش دوستدار آقای دوستدار برآن است که ما نمی توانیم اپیستمه علمی نوع مدرن را داشته و عارف هم بمانیم . این قضاوت خود مشگل زا است. حال اگر خود من بخواهم درباره آن قضاوت کنم، میگویم: میتوان صحبت از " متیساژ " یعنی آمیختگی حوزه های مخالف با یکدیگر را به میان کشید. آقای داریوش شایگان آنرا به دقت نشان داده است. یک شخص میتواند یک شاعر؛ عارف و شرق زده بوده و همچنان صاحب اندیشه علمی مدرن در حوزه های مختلف (شناخت) علمی؛ صنعتی؛ اقتصادی و حتی سیاسی هم باشد.
محمدعلی اصفهانیبزن، وگرنه می زنندت موسوی! در حاشيه ی بيانيه ی موسوی به مناسبت روز دانشجو، و تهديد او به دستگيری توسط گماشته ی خامنه ای موسوی برای تأکيد بر نظر بار ها اعلام شده ی خودش که اعتقاد يا عدم اعتقاد به يک دين يا مرام و مسلک نمی تواند دليلی برای جدا کردن مردم از يکديگر باشد، هوشمندانه در پيامش از کلمه ی «ملت» استفاده کرده است و به تقبيح «خودی و غيرخودی کردن ملت» پرداخته است. «ملت» با گوناگونی های قومی و فرهنگی و عقيدتی اش. بر خلاف «امت» که مستلزم يگانه بودن است و نيز مستلزم «امامت». و يا حتی «مردم» که در اين مورد معين، نارسا تر از «ملت» است.
مهدی فتاپورسیمای سیاسی جنبش سبز انتخابات آزاد یکی از ارکان دمکراسی است و جایگزین دیگر پایه های آن نیست. پذیرش انتخابات آزاد بعنوان فصل مشترک نیروهایی که در راستای استقرار دمکراسی در ایران میکوشند و بعنوان یکی از اهداف استراتژیک و مناسبترین و کم مخاطرهترین راه گذار بمعنای در سایه قرار گرفتن مبارزه برای دیگر پایه های یک جامعه دمکراتیک نیست. مبارزه برای رفع تبعیض در کشور ما زیر مجموعهای از مبارزه برای انتخابات آزاد نیست.
حسين منتظرحقيقیمنابع و شیوهء تاریخنگاری مورخ الدوله های جمهوری اسلامی
و سخنی با آقای مهدی کروبی ۳ حاکمیت جمهوری اسلامی در طول حیات خود از اوراق ساواک و آنچه که اسناد لانهء جاسوسی نامیده می شوند بعنوان شمشیر داموکلس در بالای سر مخالفین نظری و سیاسی خود سوء استفاده نموده است و بدین وسیله دگراندیشان جامعهء ایران را از شرکت در حیات سیاسی کشورمحروم ساخته است و گفته شده بود چنانکه حاکمیت جمهوری اسلامی با این نظر موافق نیست باید صداقت و امانت داری خود را باثبات برساند.
کوروش از تهران مجلس شورای اسلامی مجلسی زینتی و نمایشی همان روزی که آقای خمینی رسما اعلام کرد مجلس در جمهوری اسلامی مجلس شورای"ملی" نیست ناظران امور ایران باید متوجه می شدند که مجلس در این نظام تنها جنبه زینتی و نمایشی دارد که باید تحت کنترل کامل نهادهای امنیتی و شخص رهبری کار کند، گمان می کنم تلاش ها و تقلاهای اخیر اصولگرایان در مجلس بیش از آن که جنبه حقوقی داشته باشد بیشتر جنبه سیاسی و تبلیغی دارد زیرا به هرحال برخی از اصولگرایان قصد دارند تا با انتقاد از احمدی نژاد و گرفتن ژست دفاع از حق ملت، مردم را برای انتخابات مجلس نهم و دولت یازدهم فریب دهند،
آراد رادمانچالش بزرگ حاکمیت-بخش چهارم؛
تحلیل ساختار فعلی قدرت وند تغییر در چارچوب قدرت در ایران در واقع حرکتی بود از نظام شبه دموکراسی در ایران از زمان اصلاحات به یک نظام سلطانی- توتالیتر. این روند با استفاده از حداکثر ظرفیت غیردموکراتیک و سلطانی- توتالیتر نهفته در نهادهای قدرت موجود در قانون اساسی آغاز شده و ادامه می یابد.
کاظم رنجبراسلام چون سلاح سیاسی بخش هیجدهم ولت های کشور های مسلمان ، تضمین کننده اسلام و قوانین به اصطلاح مقدس آن ، متکی بر شریعت می باشند ،که تنها منبع قانونگذاری این کشور ها می باشد. این برداشت غلط ، از فلسفه و منطق قانون ، جامعه را تحت قیمومیت و حاکمیت دین ، و آخوند های سیاست زده قرار داده است . همین امر خود بزرگترین مانع رسیدن افراد این کشور به مقام شهروندی واقعی می شود.
حسن زرهیتحریم رژیم ایران یا ایرانیان کانادا اقدام به موقع هر یک از ما گامی ست در راستای رسیدن جامعه ی ایرانی به خواسته های قانونی خود در مملکت جدیدمان. بی توجهی ما نه تنها در این مورد خاص باعث شکست جامعه ما می شود، بلکه در آینده نیز اگر حقی از ما ضایع شود بخت رفع و رجوع آن از منظر قانونی آسان نخواهد بود. ما خواسته مان همان است که دولت کانادا نیز مطرح کرده است تحریم رژیم ایران و ماموران و پاسداران و بسیجیان و وابستگان او، نه ایجاد اشکال برای شهروندان کانادایی ایرانی تبار.
حمید حمیدیولایت فقیه، قانون، حقوق بشر و توتالیتاریسم بخش دوم و پایانی «ولایت فقیه» اصلیترین نهاد حکومت اسلامی است که مطابق قانون اساسی در اعمال «مستقیم» (عزل ونصب افراد) و «غیر مستقیم» (احکام حکومتی و فصلالخطاب قانون) قدرت سیاسی نقش بسیار مهمی دارد. بدینلحاظ بررسی جایگاه «ولایت فقیه» در قانون اساسی، موضوع اساسی و مهمی است که همواره بررسی آن، ضرورت دارد.
میتوان گفت که مبنای فکری و نظری حکومت اسلامی، نظریهی ولایت مطلقهی فقیه آقای خمینی و ساختار حقوقی و اجرایی آن، قانون اساسی است و در واقع قانون اساسی استنتاجی از آن نظریه و بر اساس آن نظریه است.
نیلوفر بیضاییپرستو در خانه ی آزادی پرستو فرزند پدر و مادری است که بهترین سالهای نوجوانی ، جوانی و حتی پیری خود را صرف فعالیت سیاسی کردند. پدر و مادری که علیرغم تمام فراز و نشیبهای یک زندگی سیاسی، علیرغم تمام آزمونها و خطاها، در دفاع از حق حاکمیت ملی، آزادی و سربلندی ایران جزو سرآمدان بودند و به صراحت و شهامت در بیان اندیشه شان شهره.
پرستو فعال سیاسی نیست. یک هنرمند است. اما میراثی که از مادر و از پدر به او رسیده، یعنی سر فرود نیاوردن در برابر زور و بی عدالتی ، جزئی از وجود اوست.
احمد سپیداریهدفمند کردن یارانه ها
مطلق گرایی ما را به راه خطا می برد من هر چه جستجو کردم نتوانستم آماری از سطوح درآمدی بی چیزان در روستاهای ایران پیدا کنم و به نظر می رسد ستاد آمار و اطلاعات طرح هدفمند کردن یارانه ها هنوز هم به دلایلی نتایج بررسی های خود را اعلام نکرده باشد. اما برای اینکه متوجه بشویم دامنهٔ فقر و بی نوایی در جامعه ما چیست، ذکر آمار چهارو نیم میلیون نفرهٔ افراد مستمری بگیر تحت پوشش کمیتهٔ امداد امام1 باید کفایت کند.
|