بهزاد كریمی اصلاح͵اصلاح طلبی، چگونه؟ (بخش دوم) نفی͵ مشی "اصلاح طلبی" اما، به معنی طرد نیروی اصلاح طلب نیست و بسی خطا خواهد بود هرگاه که با همه اصلاح طلبان برخوردی واحد صورت گیرد. شعار͵ "اصلاح طلب، اصولگرا دیگه تمومه ماجرا" هر اندازه هم که در باره مشی و سیاست اصلاح طلبی معتبر باشد که هست، برابر گرفته شدنش با طرد همه اصلاح طلبان اما، خطایی است سیاسی. گرچه هر مشی ای با مجموعه معتقدانش شناساست، اما هیچگاه هم نباید عین وجودی باورمندانش تلقی شود! مشی سیاسی را می توان در حیطه "ذات" به شمار آورد، حال آنکه بخشی از پیروانش می توانند تغییر بپذیرند و مشی خویش را تغییر دهند! رهرو یک مشی، استعداد به تقابل برخاستن بالقوه با آن را هم در خود دارد هرگاه و آنگاه که در موقعیت رهایی از غلط پنداری خویش قرار گیرد.
نيكروز اعظمىجنبشی که فاتحه اصلاح طلبی دینی-حکومتی را خواند جامعه ایران پس از دی ۹۶ به دو گروه تقسیم شد گروهی که سیاست را در چهارچوب دین می فهمند و سیاست را خادم دین می انگارند مانند محمد خاتمی و محمد رضا خاتمی، و گروه دیگر بر این باورند که دین بایست زیر مجموعه سیاست و تابع آن باشد، سکولارهای باورمند به پلورالیسم جامعه جزء این گروه هستند. رفرماسیون اروپایی دین را تابع سیاست کرد در حالیکه اصلاح طلبان دینی ایران، سیاست را تابع دین می خواهند.
طاهره بارئیچه چیز عاید مردم و تحول تاریخ میشود؟ از افشاگری ها و کنار رفتن پرده ها از دید من، مردمان نفرت زده از جنایت و چهره های سفاک و طمّاع که در سایه انباشت ِ پول شباهتی انسانی می جویند، قاطعانه به افق های دیگر رو آورده و در نامیدی کامل و بدون تردید نسبت به چهره های موجود سیاسی، و مدعیان تفکرات سیاسی در صحنه، جستجو برای جهانی خالی ازین چهره ها و قرار داد ها با مولفه های تازه را آغاز میکنند.
س. حمیدیحقوق گمشدهی عابران در پیادهروهای تهران در پیادهروهای تهران هم نمونههایی کامل از کاستیهای مدیریتی مدیران حکومت به نمایش در میآید. چنانکه موتورسواران شهر خود را مجاز میبینند تا از هر کجای این پیادهروها تردد نمایند. موتورسواران حتا ضمن عبور از پیادهرو برای عابران پیاده بوق میزنند که خود را کنار بکشند تا آنان بتوانند به مسیرشان ادامه دهند. جدای از این موتورسواران خود را مجاز میبینند تا در هر جا از پیادهرو که بخواهند موتورشان را پارک کنند. موضوع پارک دستهجمعی موتورسواران در فضای پیادهروی ادارات و نهادهای دولتی یا پاساژهای تجاری حدت و شدت بیشتری به خود میگیرد.
ابوالفضل محققیآقای تاج زاده راه دیگری هم هست! آقای تاج زاده نسل جوان این سرزمین را با ترساندن از افغانی شدن وعراقی شدن بطرف گنداب حکومت اسلامی رهنمون نشوید! تشویق کنید که در اوج پرواز کنند.این سرزمین و مردمان آن لیاقت پرواز بر اوج فلک و شهامت سپردن سینه بر طوفان را دارند. تمام تاریخ این سرزمین مبارزه برای آزادی است. صد واندی سال پیش که نه سوریهای بود نه عراقی وافغانستان هنوز در غبار تاریخ! این مردمان برای آزادی وعدالتخانه جنگیدند و به قول آن شیر زن تبریزی یونجه خوردند تا مشروطه گرفتند!
دکتر مازیار احمدی نقدی بر "الگوی پیشرفت ایران برای پنجاه سال آینده"
ابلاغ شده توسط سید علی خامنه ای جای تاسف است، که سید علی خامنه ای، با افکار محدود که حتی آنطور که بررسی شده دیپلم دبیرستانی کلاسیک را نیز در کارنامه خود ندارد، عدم تسلط به یک زبان زنده دنیا مانند زبان انگلیسی، عدم سفر به خارج از کشور از زمان رهبر شدن و دید محدود از جهان امرروزی، تحصیل در مدارس و حوزه های علمیه علوم دینی و فضاهای محدود و بسته، تصوری که از آینده کشور و جایگاهی که کشور در پنجاه سال آینده دارد، بسیار محدود است. برنامه ی استراتژیکی که ارائه داده است بسیار کلی و ضعیف است که در بالا تنها به گوشه هایی از آن اشاره شد، این برنامه نسبت به برنامه استراتژیک "سند چشم انداز" که در سال 1375 در زمان رهبریت وی تدوین و اجرا شده است، چند گام به عقب می باشد.
بهزاد كریمیاصلاح͵ اصلاح طلبی، چگونه؟ (بخش اول) اصلاح طلب اصیلی که دغدغه اش مصالح مردم باشد، بلاخره باید در جا و نقطه ای از مسیر، بر صلبیت ساختار ولایی بایستد. اصلاح طلبان حکومتی، اعم از درون سیستمی ها و برون سیستمی ها و از درونمرزی ها تا برونمرزی هایشان، اگر واقعاً در پی اصلاح خویش اند می باید که از امتیازات ناشی از تعلق به نظام و یا مصالح ناشی از سرمایه گذاری سیاسی تا همین امروز خویش، فاصله بگیرند. بدون چنین فاصله گیری های جسورانه، پیوستن به راهبرد تحول خواهی ناممکن است. اصلاح͵ اصلاح طلبی، دگرگون کردن آن در راستای راهبرد معطوف به نفی ولایت فقیه را ایجاب می دارد. غیر این، محکوم کردن خویش به کسادی بیشتر و بی اعتباری فزونتر است!
صادق شکیب تحقیر کرامت انسانی در این مرز و بوم تا چند روز بعد از رفتن اسد مدام کلمه ی اوباش ، اعدام ، توهین ، جنگ و دعوا ، شلاق تعزیری ، متراژ و تراشیدن موی سر ، رویش دوباره ی مو ... در مغزم می چرخید . هر دم افزون تر از قبل تصور دستبند بر دستان انسان شریفی چون اسد رعشه بر وجود و پیکرم می افکند . براستی در جامعه ی ما با ساز و کار های حاکم بر رفتار های اجتماعی ، انسان ها را با کدامین معیار سنجیده بدان ها ارزش می دهند ؟
تقی روزبهنگاهی به چند رویدادمهم بین المللی: با تصمیم به خروج دولت آمریکا از پیمان موشک های هسته ای میان برد، جهان به کدام سو می رود؟ دولت آمریکا قصدخود را برای خروج از پیمان هسته ای که شامل موشک های میان میان برد و کوتاه برد می شود به روسیه اعلام کرده است. جالب است که ترامپ برای توجیه آن سوای ادعای دیرینه دولت آمریکا مبنی بر تخطی هائی از سوی روسیه ( که در دوره اوباما مطرح شد ) از خطرچین و ایران و کره شمالی هم نام برده است. اما در اصل این بخشی از دکترین تسلیحاتی جدیددولت آمریکاست که بر طبق آن دست یابی به موشک های هسته ای تاکتیکی و میان برد در شرایطی که سلاح های بسیارنیرومند عملا جنبه کاربردی ندارند، در نظرگرفته شده است.
مهران زنگنهقتل کاشقچی، نمایش مضحک یک قتل سیاسی بر صحنهی وارونه جهان شکاف در هیئت حاکمه (خاندان آل سعود) با این دستگیریها، شکنجه و قتل برخی (ظاهرا در «تصادفات») به اوج خود رسید. شکافی که نمیتوان آن را به سادگی مرمت کرد. بر بستر این شکاف بی سابقه در هیئت حاکمه مسئله قتل و یا ربودن و بازگرداندن کاشقجی به عربستان معنا پیدا میکند. ابتدا به ساکن با ابوخالد، پروفسور عرب منجمله متخصص عربستان، میتوان گفت که کاشقجی فقط در این شکاف سمت غلط را انتخاب کرده است.
جلال ایجادیجمهوری اسلامی، قدرت سیاسی دینی پاتولوژیک تشخیص ویژگی قدرت سیاسی ایران یک امر گرهی است. از دیدگاه جامعه شناسی سیاسی، آیا قدرت سیاسی حاکم بر ایران یک قدرت عادی و نرمال است و یا قدرتی پاتولوژیک است؟ ارسطو هدف سیاست را فراهم نمودن زندگی مطلوب برای شهروندان تعریف میکرد. مارکس سیاست را وسیله سلطه یک طبقه اجتماعی بر دیگر طبقات تعریف می نمود. در این دو تعریف سیاست خود هدف نیست بلکه وسیله است. بنابراین سیاستمدار به سیاست روی می آورد تا جامعه را مدیریت کند و پیشرفت آنرا ممکن گرداند.
احمد هاشمیگذار به دموکراسی در ایران: از ایده تا عمل- بخش یکم هم اکنون نیز در میان اپوزیسیون شاهد طرح ها و مدل هایی راهبردی مانند احیای مدل سلطنتی، ادامه مدل و الگوی خشونت آمیز از جانب مجاهدین، مدل برای ایجاد جامعه سوسیالستی، پیروی از "راه مصدق" و پروژه جمهوری خواهی از جانب طیف سکولار- دموکرات هستیم در همه این مجموعه دو کمبود را می توان مشاهده نمود
مهرداد وهابیتفاوت درآمد از دارایی و نرخ استثمار در نقد عروج تاریخی آقای مالجو در نقد عروج تاریخی آقای مالجو: افزودن بر طول نوشتار شاید بتواند پردهی ساتری بر نادانستهها بیفکند، اما قادر به کتمان آن چه را که نمیدانیم که نمیدانیم، نیست. برعکس، آن را آشکارتر میسازد. این را با تأمل در اظهارات آقای مالجو، هم بهعنوان «تحلیلگر تاریخی» و هم بهعنوان «نظریهپرداز» نشان خواهم داد. از تاریخنگاری بیآغازیم، چرا که به زعم ایشان: «اختلاف نظر اصلی ما از همین توقف آقای وهابی در سطح تحلیل تجریدی سرچشمه میگیرد. پیشنهاد من به ایشان عبارت است از کوشیدن برای عروج به سطح تحلیل تاریخی».
یدالله بلدیچهل سال از آزادی هزار زندانی سیاسی گذشت در آستانه انقلاب ، درمیان شعارهایی که مطالبات وخواسته های، مردم را در بر میگرفت، یکی از اصلی ترین وفراگیرترین این شعارها، آزادی زندانیان سیاسی بود، درسالهای اولیه دهه ۵۰ بعلت اینکه عده ای از زندانیان سیاسی، پس از آزادی به جنبش چریکی پیوسته بودند، ساواک ازسال ۵۲ تا۵۴ زندانیانی را که موعد زندانی آنان بسرآمده بود، همچنلن در زندان نگهمیداشت ، اما پس از خیزش مردم برای آزادی وایجاد فضای نسبتا باز، وورود نمایندگان صلیب سرخ به زندانها، رژیم عقب نشینی را آغاز وزندانیان موسوم به ملی کش را آزاد کرد، اما سوم آبان ۵۷ نقطه عطفی در تاریخ زندان وزندانیان سیاسی بود، دراین روز یکهزار زندانی سیاسی، آزاد شدند،
دكتر عبدالستار دوشوكیگروگانگیری جیش العدل و دروغپردازی خبرگزاری جمهوری اسلامی با امنیتی تر شدن فضای بلوچستان، دست مامورین در کشتار بلوچها بازتر و مصون تر خواهد شد. تجربه ۱۴ سال گذشته شهادتی است تلخ بر این ادعا. زیرا نظام جمهوری اسلامی نه یک نظام پاسخگو است که جان چند سرباز یا بسیجی بلوچ در چارچوب محاسبات کلان آن ارزشی داشته باشد، و نه اینکه این نظام از طریق بلوچستان سرنگون خواهد شد که مردم مظلوم بلوچ باید، طبق فتوای "مجاهدین جیش العدل" هزینه ای بسیار نامتناسب و بسی بیشتر از دیگر نقاط کشور بپردازند.
علی شاکری زندبا اعتصاب عمومی
نباید بازی کرد نزدیک به یک سال است که با گذشت هر روز و هر هفته بر شمار ناآرامی ها و نمایش های فعالانه ی نارضایی مردم افزوده می شود. این نمایش ها که یک بار در دیماه سال گذشته اوجی بیسابقه گرفت از آن زمان تا کنون قطع نشده است. از سوی دیگر نیز بحران های عارض بر رژیم، و بیش از همه فساد مطلق از سویی و درماندگی و فروپاشی اقتصادی آن از سوی دیگر، هر روز دامنه دار تر و مهلک تر می گردد.
طاهره بارئیدانه ای که از سوی رسانه ها نباید خورد شاید این اولین بار است که مردمی که به زور تبلیغات و اطلاعات غلط ، از آنها رای درآورده اند بسیج شده به خیابانها می آیند تا با پذیرش فریب خورده بودن ابتدائی، نشان دهند آماده اند تا از خود اعاده حیثیت کرده و رأی داده شده را باطل اعلام کنند.
تفاوت این خیزش با "رأی من کو"ی ایرانی یا "او رئیس جمهور من نیست" امریکائی در اینست، که اینجا مردم نه از تقلب در صندوق رأی بلکه در برنامه های تبلیغاتی قبل از رأی گیری سخن می گویند و سیستم حاکم را به چالش طلبیده شعار می دهند" دوباره از من بپرس".آنها از دستکاری کردن اندیشه ها و قدرت تصمیم گیریشان به فغان آمده اند.
ف. حکیم مشکل اصلی سرمایه داری متمرکز در آمریکای شمالی و فرهنگ احساساتی ایرانی است اما از آنجایی که فرصت هر نسلی موقت است، تسلط احساسات در فرهنگ شعر زده ایرانی هر نسلی را دستکم یک بار و بعضا چنانکه می بینیم دوبار وادار به توسل به اهداف موقت و فراموشی ضرورت های اساسی می کند. و با اینکه تجارب تاریخی نشان داده و می دهند که مشکل اساسی جهان در قرون معاصر نظام سرمایه داری متمرکز در آمریکای شمالی بوده است، ولی در سایه همین روال فکری، مشکل موقت محلی را به جای مشکل اساسی و جهانی گرفته و فراموش می کنیم که بر اساس همین تصورات بود که به زبان شعر متداول "از چاله در آمدیم و در چاه شدیم".
کاظم کردوانیحکومتِ بیآینده* حکومت هنوز در مرحلهی فروپاشی قرار ندارد اما، از زمان رویِکارآمدن دولت احمدینژاد مسیر فروپاشیِ اجتماعی جامعه آشکار شده است. اگر تابهحال سریشِ قدرت و تواناییهای دولت و حکومت میتوانستند بهرغم آشکار شدن هرچه بیشتر شاخصهای فروپاشی جامعه را حفظ کنند، امروز نه نهاد دولت و نه دیگر نهادهای حکومتی قدرت و اثرگذاری لازم را برای حفظ جامعه ندارند. تنها با یکبازسازی بزرگِ و ریشهای ساختار اجتماعی و سیاسیِ حکومت میتوانند از این فروپاشی جلوگیری کنند که نه چنین توانی در سرشت این حکومت است و نه ارادهای برای این کار دیده میشود.
ابراهیم هرندیوانهادِ امپراتوری های کهن و چشم اندازِ مدرن مردمِ کشورهایی که از امپراتوری های باستانی بجا مانده اند، گیرها و گرفتاری های بیشتری نسبت به دیگران، با فرهنگِ جهان مدرن دارند. نخست از آنرو که آنان که در روزگارانِ گذشته، خود را دارای ذهنیت مهتری می پنداشته اند، اکنون کهتری و رانده شدن به پیرامون جهان را برنمی تابند و کین توزانه به امپراتوری های صنعتی نوین می نگرند. دیگر آن که در واکنش به روزگارِ ناخوشایندی که آنان خود را در آن یافته اند، روزنه ای بسوی آینده، از راهِ گذشتۀ خود می جویند و "بازگشتِ به خویشتنِ خویش" را راهکاری برای برخاستن و گردن افرازی و سرفرازیِ دوبارۀ ملی و یا مذهبی می پندارند.
صادق شکیبخود شیفتگی و راه مقابه با آن با همدلی و اتحاد موج انحطاط اخلاقی و فرهنگی هر دم افزون تر از قبل جامعه را فرا می گیرد .اسفناک تر این که این آلودگی نه تنها ارزش ، بلکه یگانه معیار سالم زیستن و بالاتر از آن ایده آل زندگی انسانی شناخته و شناسانده می شود . نمونه های بس فراوانی را می توان ذکر کرد . در بافت روحی گونه ای از اینسان افرادی در حین جهل و نادانی پز روشنفکری نهادینه شده است . کتاب و روزنامه در زندگی این ها محلی از اعراب ندارد . هر چند ، گاه و بی گاه به خبرهای آبکی و جعلی که وسیعا در شبکه های مجازی پخش می شود ، نیم نگاهی می افکنند .
بهزاد كریمینمایان تر شدن یک نقطه عطف! پیرامون سخنان آقای روحانی در دانشگاه در این مراسم، بیش ترین صندلی ها به مقامات بالا و میانی دولت اختصاص داشت، علیه دانشجویان سنگین ترین کنترل امنیتی به اجراء درآمد و وقت سخنرانی هم تماماً به دعوت روحانی از دانشجویان مبنی بر اعتماد آنان به دولت و نظام گذشت! در برابر اما، بیرون از جایگاه سخنرانی، این فریاد دانشجویان علیه دولت و نظام بود که شنیده می شد! آنان دیگر به درستی کمترین مرزی بین دولت و نظام نمی بینند و برآنند که مرز آنجایی است که مردم و نظام را از همدیگر جدا کرده است. این نوشته تمرکز بر دو نکته دارد.
تقی روزبهجنبش اعتراضی معلمان و تقابل دو گفتمان! در برابرحکومت اسلامی با گفتمان شکست خورده اسلام سیاسی، دو گفتمان و دو رویکرداصلی، صرفنظر از خرده گفتمان ها در هردوطیف، هم در صفوف جنبش ضداستبدادی-مطالباتی- ضدسرمایه مایه داری و هم در نوع ضداستبدادی- سرمایه داری جریان دارد. یکی گفتمان لیبرالی-نئولیبرالی است و دیگری گفتمانی با جهت گیری ضدسرمایه داری. البته این گفتمان ها درحال شدن و زایش هستند و بعضا گسست ها و ناسازه ها و یا کشاکش های مهمی در میان آن ها و بین آن ها جریان دارد.
ابوالفضل محققیزمین بازی آقای زید آبادی و زمین بازی اپوزیسیون خارج از کشور! زامروز برای سومین بار بیست گزاره" صریح وشفاف" ومن اضافه کنم" قطعی" آقای حسن زید آبادی را خواندم !برایم بسیار جالب بود! چه امری ایشان را چنین بر آشفته کرده که برعکس منش آرام و متین خود این بار شمشیراز رو بسته و تمامی اپوزیسیون خارج از کشوررا مجموعه ای هزار تکه که توان کوچکترین توافق را ندارند و محکوم به تفرقه ابدی هستند از دم شمشیر خود گذرانده است ؟ گزاره ائی که که من آن را بیشتر جوابیه یا خط کشی با اپوزیسیون خارج از کشور دیدم وبرائت از آنان وحمایت از حکومت!
تقی روزبهروحانی: تغییرشیفت از گفتاردرمانی به امیددرمانی! سخنان روحانی در مراسم آغازسال تحصیلی دانشگاه ها و مراکزپژوهشی در یک کلام رسیدن او به پایان خط گفتمان باصطلاح «اعتدال گرائی و اصلاح طلبانه» اوست. پیام او به دانشگاه آن بود که مملکت در وضعیت خطیرقراردارد و آن ها باید در خدمت سیاست «امیددرمانی» دولت و نظام قرارگیرند. اگر گفتاردرمانی شامل برخی انتقادها و وعده ه های مشخص بود، اما امیددرمانی به جای وعده و وعید در باره مطالبات، صرفا امیدبه آینده را برای عبورنظام از چنبره مشکلاتی که احاطه اش کرده جایگزین آن می کند.
|