محمد علی مهرآسا فرهنگ و تمدن اسلامی دروغی به پهنای سرزمینهای اشغالی توسط اسلام!! برخلاف نظر و ادعای سران حکومت آخوندی و گروهی از نادانان، که فرهنگ و تمدن ایران پیش از اسلام را نفی می کنند، تا دروغی به نام فرهنگ اسلامی را تبلیغ و جا بیندازند، چیزی به نام فرهنگ اسلامی وجود ندارد، به همین قیاس تمدنی اسلامی نیز نداریم. و چنین ادعائی نه تنها دروغ بل مایه رسوائی خود اسلام می شود. زیرا اسلام از سرزمین حجاز ظهور کرد و محمد اهل مکه بود که بعد از 12 سال تلاش در زادگاهش شهر مکه در راه دینش که به گوش و ذهن مردم قریش و اهالی مکه نرفت، از ترس جان به یثرب گریخت
هدایت سلطان زادهفروریزی شتابان دستگاه سلطنت و به قدرت رسیدن خلاف زمان فرقه روحانیت در طول تاریخ در هیچ گوشهای از جهان، مذهب جز سموم آلوده بر حوزه سیاست تزریق نکرده است و همواره دشمن آزادی و دموکراسی بوده است. شروع جنگ و بسیج نظامی برای مقابله با تهاجم عراق، به این فرایند سرکوب و بازسازی شتابان دستگاههای قهر، وهزیمت چپ و لیبرالیسم در ایران شتاب بیشتری داد. پارهای ممکن است تصور کنند که عدم پیوستن حزب توده و اکثریت به جرگه خمینی در سرکوب آزادی و دموکراسی به بهانه «ضدامپریالیسم»، و یا در پیش نگرفتن سیاست ماجراجویانه از طرف سازمان مجاهدین و امتناع از درگیری مسلحانه در خرداد ۱۳۶۰، معادلات سیاسی را میتوانست در چنین مقطع حساسی دگرگون سازد.
مسعود نقره کارتبعیدی یا «خارج نشین» ( بخشِ نخست) خارج نشین صفت و نسبتی ست که مشاطه گرانِ حکومت اسلامی تلاش می کنند به جای تبعیدی بنشانند. تبعیدی قربانیِ ستمگریِ حکومتِ روحانیون و ازمظاهرِ مبارزه با عدم تحمل دگراندیشی و مخالفت سیاسی وعقیدتی ست. تبعیدی نمادِ ستیز با روشنفکرستیزی ست. نفی و تخدیشِ تبعید و تبعیدی پروندۀ مشاطه گری ننگین تر خواهدکرد.
ارژنگ بامشادفاجعۀ پلاسکو نمونۀ تمام عیار "مدیریت جهادی" و "مهندسی معقول و منطقی" ولایت فقیه
"مدیریت جهادی" جمهوری اسلامی، از ساختار به شدت غیردمکراتیک و ضدمردمی آن ناشی می شود. در این ساختار ولایت فقیه و شخص ولی فقیه از چنان قدرتی برخوردار است که هیچ حقی برای مردم باقی نگذاشته است. حجم گسترده اموال و املاک و منابع کشور در زیر دست ولی فقیه که حتی به خدا هم حساب پس نمی دهد، همچون بختکی بر کل اقتصاد کشور سنگینی می کند. نهادهای تحت امر ولی فقیه که بیش از ۶۰ درصد اقتصاد کشور و ۱۰۰ درصد امکانات نظامی، انتظامی و امنیتی کشور و تمامی رسانه های رسمی را در اختیار دارند، هیچ امکانی برای دخالت مردم باقی نگذاشته اند. بخش های به اصطلاح انتخابی نیز اگر در اختیار دستگاه ولایت نباشند، آنچنان اخته می شوند که امکان تاثیرگذاری شان به حداقل می رسد. بنابراین امید اصلاح در چنین ساختاری، آب در هاون کوبیدن است.
رضا اکرمیجايگاه ويزا در جدال خامنه اى و ترامپ وظيفه من ايرانى ، شبيه آن ميليونها آمريكائى كه يك روز بعد از تحليف رياست جمهورى ترامپ به خيابان آمدند قبل از هر چيز گرفتن گريبان آن حاكميتى است كه بيش از چهار دهه است كه حيثيت من ايرانى را به بازى گرفته است و در ثانى در ميدان رقابتهاى سياسى و منازع دول ، از جمله جدال خامنه اى و ترامپ به صورتى عمل نمايم كه هر دو بازنده باشند و آنچه مى تواند عايد ما شود پايان يافتن اين فضاى تشنج آميز و گريز كشور از يك جنگى باشد كه مردم ما نه تنها بدان احتياجى ندارند بلكه بدرستى از آن متنفرند .
نيكروز اعظمىدر كُنام كه نشستى كه در تقليب حقيقت اينگونه سرمستى؟ زورنامه نگارى كه براى قتل حقيقت، زور مى زند مى دانيم كه صيغه يك قرارداد اسلامى ست كه ميان مرد و زن مسلمان جارى مى شود بدين معنى كه يك مرد با داشتن حتى چند زن مى تواند به دفعات زنان مجرد را صيغه خود كند. اين فقط از مرد مسلمان كه دچار بيمارى جنسى باشد بر مى آيد تا با اينهمه زنان رابطه جنسى يكطرفه برقرار نمايد. اين يكى، از چندين و چند گره هاى كور اسلامى ست بر ضد پرنسيب هاى اخلاق انسانى. مسعود بهنود، شاعر نامى كشورمان فروغ فرخزاد را، زنى كه بى پروا و آشكارا از عاطفه جنسى زن در جامعه مردسالار با فرهنگ عقب مانده اسلامى به دفاع برخواست و قطعن نمى توانسته خفت و خوارى صيغه اسلامى را تحمل كند، با فن زبانى و شگرد مختص به خود او را به صيغه ابراهيم گلستان در مى آورد و حقيقت رابطه ميان اين دو را مسخ مى كند
بهزاد كریمینگاهی به وضع سیاسی کشور در برش کنونی مرگ رفسنجانی نباید عاملی برای چرخش در سمت تحولات قدرت تلقی شود. او در شرایطی مصلحت نظام را "تشخیص" می داد که دستش از مواضع کلیدی قدرت کوتاه شده بود! نقش وی طی دهه گذشته از تاثیر گذاری یک زمان تعیین کنندهاش در سیستم حاکم، به وساطت بین نظام و جامعه فرو کاسته شد. وی، در زنده بودنش از تخت قدرت فرو افتاد و شخصیتی شد درون سیستمی بی پشتوانه نافذ ساختاری.
سعید رهنمادرآمدی بر انقلابهای قرن بیستم بهمناسبت یکصدمین سالگرد انقلابهای فوریه و اکتبر ۱۹۱۷ روسیه
مادام که بیعدالتی و نابرابریهای گسترده اقتصادی واجتماعی که مشخصهی نظامهای طبقاتی ازجمله سرمایهداری و بهویژه سرمایهداری نولیبرالی است وجود دارد و مادام که حکومتهای غیردموکراتیک و سرکوبگر وجود دارند، گرایشهای شورشی و انقلابی هم وجود خواهند داشت. اما این بدان معنی نیست که لزوماً هر خواست یا حرکت انقلابی به انقلاب ختم میشود، و یا هر انقلابی میتواند جامعه را به پیش برد. تنها انقلابی که شانس ایجاد تحولهای جدی ساختاری را دارد، انقلابی است مبتنی بر جنبش مستقل و خودآگاه اکثریت عظیم که خود متکی است به مبارزهای طولانی در زمینه های تحول فرهنگی، سیاسی و اقتصادی در عرصهی ملی و جهانی.
آراز فنینامه ی سرگشاده به استفان لوون نخست وزیر سوئد ما از نمایندگان دولت سوئد انتظار داریم که پیام ما را که همانا اعتراض به بازداشت نرگس محمدی و زینب جلالیان و دیگر زندانیان که تعدادی از آنها الان در حال اعتصاب غذا می باشند به مسئولین و دولت ج.ا.ایران برسانید.
طبعا مطرح کردن و تاکید شما در راستای اجراء و احترام به حقوق بشر در ایران می تواند در ابقا و تقویت روابط دوستانه با مردم ایران موثر، و درگسترش روابط بازرگانی و فرهنگی مردم ایران با سوئد فضای تازه ای به همراه داشته باشد. ما می خواهیم که نخست وزیر سوئد دفاع از حقوق بشر را در اولویت مذاکرات خود قرار دهد. اینگونه تلاشها را مثبت دانسته و موفقیت شما را آرزومندیم.
رضا علامه زادهدر سوگِ فرشتگان نجات دیر یا زود اندام خونین این فرشتگان از خاک در خواهد آمد و در گورستانی دور یا نزدیک دوباره به خاک سپرده خواهد شد. آیا تهرانیانی که مدعیاند از هر فرصتی برای رساندن صدای مخالفشان استفاده میکنند و با حضور در خیابان شعارهائی علیه رژیم سر میدهند، این حادثهی دلخراش ملی را هم یک فرصت به حساب خواهند آورد؟ یا فقط مرگ امثال هاشمی رفسنجانی و بازیِ کهنه شدهی "انتخابِ بین بد و بدتر" را فرصت میشناسند؟ آیا در مراسم پیکر این عزیزان ضدای فریاد مردمی که شاهد این همه سوء مدیریت، چپاول و تجاوز به حقوق خودشان هستند به روشنی شنیده خواهد شد، یا باز این فرصت را به یک مشت آخوندِ چرندگوی فاتحهخوان واگذار خواهند کرد که بدحجابی دخنران تهرانی را موجب خشم خدا و علت اصلی فاجعهی فروریختن ساختمان پلاسکو معرفی کنند!؟
منوچهر مهرآیینفغان و درد اگر هاشمی رفسنجانی نماد عدالت جویی و دفاع از آزادی در مملکت ما باشد! هاشمی رفسنجانی مرُد ولی ارثیه معنوی او همچنان دامنگیر جامعه ماست. تأملی در بررسی و اظهار نظرهای انجام گرفته دربارۀ زندگی او، خصوصاً در برخی نشریات و سایت های منتسب به اصلاح طلبان، اگرچه نشانگر تلاشی بسیار ضعیف از ارائه تصویری منتقدانه در برخی زمینه هاست، ولی گویا حضور اعتراضی انبوه مردم در مراسم تشییع جنازۀ او برای اعتراض به مجموعه حاکمیتی که او بخش جدا ناپذیری و نافذی از آن بود، برخی را به این تصور نادرست رسانده است که می توان از رفسنجانی در حد یک مبارزه راه اصلاحات و آزادی در مملکت ما تندیسی ساخت.
شیرین سمیعیدنیای دیوانه ی دیوانه ماجرای سفری به آمریکا که هنوز از ترامپ هم خبری نبود یچ کس از حادثه ای که برای من در فرودگاه نیوجرسی رخ داد، سر در نیاورد. بیشترین دوستان پیشنهاد می کردند که به مقامات فرانسوی شکایت کنم. من که حوصله درگیری و نامه نگاری بیهوده نداشتم، وا دادم، اما با خود عهد کردم که از آن پس دیگر پا به کشور امریکا ننهم! و اگر کسی از آن دیار دلش برای من تنگ شد، خودش به پاریس قدم رنجه کند و مرا سرافراز فرماید!
تقی روزبهخدمات رفسنجانی"متأخر" به نظام!
اعتراضات در مراسم تشییع، و یک جمع بندی رفسنجانی علیرغم همه تضیقات و حضو رنه چندان پررنگ در ساختارقدرت، بدلیل سوابق و نقشش در تأسیس نظام و گذر از بحران ها و نزدیکی اش به خمینی و برکشیدن خامنه ای و صدها خدمات دیگر و نیز بخاطرپایگاه اجتماعی اش در درون و بیرون حاکمیت و در میان روحانیت و نیزشناخته شدگی اش در جهان، و علیرغم فشارها و بایکوتش توسط صدا و سیما، خود شخصا یک برند و رسانه بود و بهمین دلیل می توانست صدائی بلند تر از دیگررقبای جناح حاکم داشته باشد.
منوچهر تقوی بیاتسیاسی شدن یا خرد ورزیدن؟ دوران چشم گشودن من به مسائل سیاسی و اجتماعی پیش از دبستان آغاز شد. مردم در خیابان ها با نوشته هایی بر روی پارچه ها، گاهی با پرچم و گاهی بی پرچم، به تظاهرات می پرداختند. تکیه های عزاداری، غذای نذری، دسته های سینه زنی و زنجیر زنی هم همه جا بود. اما شکل کار و حرف های مردمی که سینه زنی راه می انداختند با تظاهرات سیاسی یکی نبود. آن ها عزاداری می کردند، هر روز و همه جا امام حسین را می کشتند و اشک می ریختند و آب هم از آب تکان نمی خورد. اما یک روز رادیو گفت که شاه را با گلوله زدند. همه چیز به هم ریخت، بگیر و ببند شد. بعضی ها را گرفتند و زندانی کردند. برخی از مردم هم از بیم جان و زندان، خانه و زندگی خود را رها می کردند و پنهان می شدند.
آراز فنیراههای تکامل نظریه های حقوق بشر در گذر تاریخ و ادبیات (پاره دهم) با پذیرش مسحیت بعنوان دین رسمی در روم و توسط کنستانتین بزرگ بود که احکام حقوقی، نگرش به روابط افراد در جامعه و بینش سیاسی مسیحیت وارد سیاست دولتی شد. البته تاثیر جدی آن روی قوانین روم بعد از مرگ کنستانتین بود. بررسی کتاب در رابطه با حقوق مردم و مسئله جزا با به قدرت گرفتن جمهوری روم شروع می شود که بعدها با تقسیم جمهوری روم عملن به دو قسمت، رقابت و ستیز داخلی بین این فسمت شروع می شود. یعنی رقابت بین روم غربی و روم شرقی که بیزانس نیز نامیده شده است. مبارزه ی قدرت در امپراطوری روم (بررسی ظهور و سقوط امپراطوری روم) خصوصیات عمومی تولد، اوج و سقوط سایر کشورها و قدرتها را دارد!
رضا علامه زادهداسِ مرگ دستهاش را بريد! رفسنجانى نه تنها كمترين افشاگرى از آن همه راز كه در سينه داشت نكرد بلكه حتى يكى دو هفته پيش از مرگش باز در مقابل دوربين از خاطرهى راست يا دروغِ توصيه خمينى به رهبر شدن خامنهاى حرف زد كه ويدئويش همه جا هست. از بيان آنهمه نامردمى كه او در دوره رياست جمهورى با مخالفينش، از نويسنده و فعال سياسى گرفته تا رقيبان حكومتى خودش كرد در مىگذرم چرا كه مثل نقش اثبات شدهاش در ترورهاى حكومتى حرفهائى تكرارى خواهند بود. فقط به يادتان مىآورم که او پس از انتشار فايل صوتى آقاى منتظرى در مورد كشتار ٦٧، آن را توطئهاى براى لطمه زدن به شخصيت امام امت دانست. و اين هفت سال پس از نماز جمعهاى بود كه حاميانش آن را نشانهى پيوستن او به مردم و انتقاد از گذشته سياهش تلقى مىكنند!
نيكروز اعظمى«هرمنوتيك» قرآنى و «پرتستانيسم» اسلامى(٣) در خودكامگى اسلام، پروتستانيسم (رفرماسيون دينى)جايى ندارد: اديان توحيدى و تك خدايى پيروان خود را براى رستگار شدن، توأمان با وعد و وعيد و تهديد ترغيب به اجراى دستورات الهى كرده اند. هر چند در اين خصوص ميانشان تمايز آشكار وجود دارد اما سخن مشتركشان در راستاى اجراى تمام و كمال دستورات الهى از سوى آدمى، يكى ست. در دين يهود بر خلاف مسيحيت اين امر داراى جنبه شريعت است. شريعت از نظر مفهومى امريست كه براى مؤمنان لازم الجرا است و اين امر تعيين كننده نوع رابطه ميان خدا و آدمى ست كه شارع آن پيامبر است كه از جانب خدا برگزيده شده. يهوديت دينى شريعت محور است. ترس داشتن از خدا و پرستش او اصل ايمان مومن يهودى ست و در اين مورد در بند دوم ده فرمان آمده است " تو را معبود ديگرى جز من نباشد".
مسعود نقره کارمراهم فراموش نکنید! دیدم اما چشم ازنگاهِ این" شرقی غمگین" نمی توانم بردارم. خواستی دارد انگارآن چشم های مهربان و شوخ و شنگ: " مراهم فراموش نکنید. من و دیگرقربانیان این قاتل و قاتلان را به یاد آرید. به یاد آرید زبان وحنجرۀ بریدۀ مرا که زبان و حنجرۀ آزادی و عشق بود، و صمیمانه و صادقانه می سرودند و می خواندند".
عباس شکریمردی برای همهی فصول؟! نگاهی به کارنامهی سیاسی رفسنجانی در 50 سال گذشته حلیل گذشته کسی که در همهی امور از روزهای پیش از بهمن 57 و روزهای بعداز آن تا همین دو روز پیش، نقش داشته، نیازمند بررسی همهجانبه است. نمیشود با احساسات همهی گذشتهی یکی را در طبقی از زر گذاشت و حلوا حلوا کرد و نه میشود یکسره آن را مردود شمرد و خط بطلان بر آن کشید. حالا باید نگاهی جامعهشناسانه بر چرایی این افسانه سازیهای مثبت و منفی در مورد رفسنجانی داشت. واقعیت این است که باید اگر قرار است داوری کنیم، ترازوی عدالتمان از آن دست نباشد که رفسنجانی و دستگاه قضایی جمهوری اسلامی در 38 سال پیش در دست داشتهاند. باید از بزرگان عرصهی انسانی بیاموزیم که ولتر نمونه آن است: آن كه امید دارد هر چهار فصل سال بهار باشد، نه خود را می شناسد، نه طبیعت را و نه زندگی را.
امیر مومبینیدر رفتن هاشمی رفسنجانی مرگ هر انسانی، جز در موارد استثنایی، غمانگیز است. یا به بیان دیگر، باعث دلسوزی میشود، اگر چه واکنشها همه یکسان نیست. شاید علت این دلسوزی فهم سوگ هستی آدمی است. شاید ترس انسان از مرگ خویش باعث آن میشود، چون، همدردی برای هر انسانی از نخواستن آن درد برای خود سرچشمه میگیرد. در این میان، مرگ کسانی که مرگ دیگران برایشان مهم نیست، یا بدتر از آن، ناظر خونسرد یا عامل مرگ دیگر انسانها میشوند، از گونهای دیگر است. و مرگ هاشمی رفسنجانی از نوع دیگریست.
دنیز ایشچیچپ ایران سال جدید میلادی را چگونه آغاز می کند شاید یکی از محوری ترین راهکارهای پیش روی چپ دموکراتیک برای سال جدید گسترش دادن هر چه بیشتر پیوند یابی هر چه ارگانیک تر با پویش های مدنی دموکراتیک مردمی داخل کشور در راستای استحکام هر چه بیشتر بخشیدن به ارگان های ساختاری مدنی دموکراتیک می باشد. چپ دموکراتیک از این طریق هم خود قادر میشود تا حضور دموکراتیک و مردمی خود را در این پویش ها استحکام بخشد و هم اینکه چالش های سکولار دموکراتیک و حقوق بشری بتوانند ساختارهای مستکم تری به خود بگیرند.
کوروش گلنامنکته هایی در باره بر خورد بامرگ رفسنجانی این که رفسنجانی از همآن آغاز انقلاب در کنار خمینی وبه عنوان امین او، نقش تعین کننده و منحصر به فردی در برپایی استبداد، خشونت، ترور، از میان برداشتن دگر اندیشان، مخالفان و رقیبان، ادامه جنگ، صدور انقلاب، باز گذاشتن دست سپاه پاسداران و دیگر دزدان برای چپاول سرمایه های مردم، گسترش فساد و تباهی در ایران داشته و هزاران خانواده را داغدار نموده است و بسیار بیش از این، نیاز به گفتن ندارد و هر وجدان آگاهی از آن با خبر است. مرگ او ولی سبب تحلیل و تفسیر های فراوانی شد که در رسانه های همگانی گوناگون می بینیم.
بهروز ستوده مرقد"امام راحل" است یا محل دفن"ساکت فتنه " ؟! اگر قرارباشد لیست دشنام ها، القاب زشت وسخنان لغوی که خامنه و پیروان ولایت مطلقه فقیه تا یک روز قبل از مرگ رفسنجانی نثاراو میکردندجمع آوری شود بی تردید کتاب قطوری که نمایشگر دنائت ودوروئی رهبران جمهوری اسلامی است تدوین خواهد شد. کسانیکه تا یک روز قبل از مرگ او، محترمانه صفتی که به هاشمی رفسنجانی میدانند"ساکت فتنه، بی بصیرت ، منحرف ازخط امام ورهبری، جاده صاف کن دشمن و.."بود، پس ازمرگش برای عکس گرفتن با جنازه اش ودستی به تابوت او رساندن سرودست می شکستند! براستی اینهمه رذالت و دو روئی جیره خواران حکومت مطلقه ولایت فقیه راچگونه میتوان تفسیرکرد؟
ارژنگ بامشاد هاشمی رفسنجانی،
سازمانده و مدافع همیشگی استبداد دینی مرگ "ناگهانی" او، شوک سیاسی بزرگی بر ارکان قدرت در ایران وارد کرده است. در متن این شوک سیاسی، تشیع جنازه او فرصتی به مردم داد تا بیزاری خود از ولایت فقیه و شخص ولی فقیه را به شکل برجسته ای نشان دهند. آنها با شعارهای خود برای آزادی زندانیان سیاسی و همچنین در حمایت از میرحسین موسوی، مهدی کروبی و محمد خاتمی ؛ مغضوبین شخص رهبر، خشم و بیرازی خود از ولی فقیه و دستگاه های سرکوب او را به شکل برجسته ای نشان دادند. تلاش دستگاه ولایت برای مصادره مراسم تشییع جنازه و خاکسپاری ، با شکست کامل روبرو گشت و این نشان داد که جامعه امروز ایران که یک چرخش روانی را از سر می گذراند، در نفی ولایت فقیه، از هیچ امکانی نمی گذرد.
اشکبوس طالبیخبر آمد که خواجه مرد! رفسنجانی مردی با چهره صد تکه به تاریخ پیوست ولی جای نعلین او و یاران چکمه پوشش در جای جای این سر زمین استبداد زده و بر صورت فرزندان این مرز و بوم از ترکمن - کرد - ترک - بلوچ و قشقایی ، خون چگان است . او درحذف و یا تصفیه مردان و زنان مسلمان و غیر مسلمان این سرزمین ، خود را مردی برای تمام فصول خواند و یاران تازه به دوران رسیده اش وی را امیر کبیرعصر قاجاری و یا تونگ شیاپینگ ایران امروز لقبش دادند.
|