مسعود نقره کار "ترور شخصیت"ِ نافرجام یادواره ای ست به احترام روشنفکر و سیاستمدار گرانقدر خلیل ملکی همراه با اشارتی به پدیده ی ترورشخصیت، فرایندی چند وجهی که تخریب و خدشه دار کردن شخصیت و شهرتِ قربانیِ ترور، کنترل و تغییر افکارمخاطبان، تحریک افکارعمومی وحکومت های خودکامه در راستای حذف قربانی تروراز مهمترین مؤلفه های آن هستند.
نیکروز اولاداعظمیانقلاب بهمن ٥٧، انقلابى واپسگرانه بود كه ما را از عزت ملت شدن به ذلت امت فرو كشيد(٢) فلاكت بار بودن بينش جلال آل احمد جلال آل احمد و على شريعتى با وجودى كه آشنايى كامل با دستاوردهاى فرهنگى و روشنفكرى جوامع غرب مدرن و معيارهاى زندگى و در اين راستا بى اثر بودن نقش ارزشهاى دين بر نظام سياسى و حقوقى آنها داشته اند اما خود مريد فرهنگى بوده اند كه اين فرهنگ در درازناى خويش، هنجارهاى زندگى يكنواخت و كسل كننده را تحميل مى نمود و از زير خاكستر ارزشى آن جز خشونت و شورش و آتش انقلاب نمى توانست زبانه كشد؛ در واقع تداوم زندگى يكنواخت و كسل كننده كه خود حاكى از منش زندگى توده وار در جامعه است پيوند ناگسستنى با عنصر خشونت دارد و انقلاب كه فرزند خشونت است به شكل هاى مختلف در اعصار در ايران رخ نمود.
علی اصغر حاج سید جوادیفساد در آسیب شناسی ی فساد روحانی! آقای روحانی که از دانش حقوق جدید بهره فراوان دارد و از دنیای تحجر و تحمیر امثال مصباح یزدی و جنتی به دور است، می داند که در ترکیب ساختگی و خالی از واقعیّت جمهوری اسلامی به عنوان دولت، مفهوم جمهوری معطوف به همین سه قوه حاکم بی اختیار است. اما جوهر اصلی آن در مفهوم بعدی یعنی در «اسلامی» است که به حاکم اصلی یا ولایت مطلقه برمی گردد. در سیل خروشان ادبیات تبلیغی صدا و سیما و مطبوعات و سخنرانی ها، سخن از ذوب در ولایت است نه ذوب در جمهوری.
شهباز نخعیجنایات بی مکافات! کریستینا کیرشنر، رییس جمهوری آرژانتین ابتدا به فرضیه خودکشی او دامن زد اما درپی آن با اشاره به دو نامه به دست آمده، با تقلید از حکومت آخوندی در رسوایی قتل های زنجیره ای، آن را به "عناصر خودسر" سرویس های امنیتی نسبت داد و گفت که هدف آنان تضعیف دولت وی بوده است. به گزارش تارنمای "رادیوزمانه": «کریستینا کیرشنررییس جمهوری آرژانتین از کنگره این کشور خواسته طرح انحلال سرویس امنیتی آرژانتین را بررسی کند و سازوکاری برای آن فراهم سازد. اصلاحات پیشنهادی کیرشنر، انتخابی [انتصابی] بودن رییس این سازمان توسط رییس جمهوری و تأیید این انتخاب ازسوی مجلس سنا است.
قربانعلی عبدالرحيم پور (مجيد)سخنی با آقای محمد خاتمی ! جان کلام در اینست که بدانیم: اگر ولایت فقیه وقدرت سیاسی واقعا موجود بعنوان هسته مرکزی نظام ، و یا حتی فقط سیاستها و روشهای کلان آن ، بخواهد از منظر اندیشهها و مفاهیم معاصر نظیر آزادی، عدالت ، دمکراسی، حاکمیت و دولت مدرن – دمکراتیک، مورد نقد و انتقاد قرار بگیرد و در فضای عمومی پخش شود ، منتقد، در واقعیت امر، در مسیر گسترش، ژرفش و تقویت اندیشهها و مفاهیم و سیاستهای مدرن در میان شهروندان و جریانها و نیروهای سیاسی جامعه ، در خدمت شکل گیری سیاست ها، تشکل ها و پایه های اجتماعی قدرت سیاسی و دولت به مفهوم مدرن دمکراتیک و در جهت گذار به نظام سیاسی مدرن- دمکراتیک و توسعه همه جانبه وپایدار قرار می گیرد.
حسن نادریخطاب به آقای سید محمد صادق خرازی و شرکاء اولین تفاوت کشور فرانسه با حکومتهای مذهبی که دین رسمی را درتارک قانون اساسی این نظامها نوشته شده، اینست که این کشور ها حق انتخاب نوع زندگی و رفتار فرد و شهروند را منوط بر اطاعت ازاصول دین گره زده و نوع افراطی این حکومتها تحمیل شریعت بر همه اعضای جامعه و در همه امور زندگی و انتخاب است. دومین تفاوت اینست که اعضاء و نمایندگان و کارمندان دولت
به هیچ وجه مجبور به اجرای مناسک و یا پوشش مذهبی در هیچ نهاد دولتی نیستند. و همچنین دولت مجبور به پرداخت حقوق به کشیش ها و یا دادن یارانه به نهادهای مذهبی نیست.
محمد برقعی کوبایی که من دیدم - بخش سوم دیروز راهنمایم کلاس داشت . روز امتحان بود و دانشجویانش را نمی توانست تنها بگذارد. من هم تمام روز را، مثل شب روز اول ،در خیابان ها پرسه زده بودم . اولین کارم خرید یک دفترچه یادداشت خوب بود. بیش از یک ساعتی به دنبال آن از این مغازه به آن مغازه رفتم،همه بی حاصل . پس از مدتی چشمم به یک کتاب فروشی افتاد، ولی آن هم نداشت. فروشنده که خشمم رادید توضیح داد : اینجا همه ادارات کاغذ مورد نیاز کارمندانشان را به آنها می دهند. گفتم نویسنده ها . گفت آنان هم از انجمن های خود می گیرند .
محمد علی مهرآسااسلام هراسی چیزی ابداعی نیست؛ بخشی از خود دین اسلام است آقای رهبر حکومت اسلامی ایران( علی خامنه ای) در نامه ای خطاب به جوانان اروپا و امریکا که جراید ایران آن را درج و پخش کرده اند، نوشته است که اسلام دین ترس نیست و دولتهایتان بی جهت شما را از اسلام می ترسانند... این در حالی است که اسلام هراسی مربوط به همین چند دهه اخیر در جهان نیست. زیرا اسلام با ترس عجین است و با ترس زاده شده است. اسلام از روزی که محمد ابن عبدالله اهل مکه آن را بنیاد نهاد، پایه اش بر روی ترس و وحشت گذاشته شد. محمد پس از سیزده سال ادعای نبوت کاری در شهر مسقط الرأسش مکه صورت نداد و بیش از هفتاد نفر آنهم شامل همسر و دوستان و اقوام و تعدادی برده آزاد شده توسط پول ابوبکر، او را باور نکردند و به او نگرویدند؛ حتا قصد کشتن و ترور او را کردند و او شبانه و در تاریکی مجبور به فرار به مدینه شد.
شهباز نخعیگسترش آشفتگی، تنش و آشوب! کاملا طبیعی است که نتیجه ای که ازاین فقدان عدالت اجتماعی و بازتوزیع ثروت به دست می آید چیزی جز افزایش روزبه روز آشفتگی، بحران و آشوب در جای جای دنیا نباشد و آن یک درصد از جمعیت جهان که نیمی از ثروت آن را در اختیاردارد، خواه ناخواه باید روزی به خود بیاید و به الزامات امنیت بین المللی، که امنیت خود و ثروتش نیز هست گردن نهد. مهم ترین این الزامات، تجدید نظر اصولی در نظام مالی و مالیاتی دنیا و برقراری نسبی عدالت اجتماعی است. درغیراین صورت، آشفتگی، تنش و آشوب روز به روز گسترش خواهد یافت.
جلال ایجادیمذهب شیعه، ریشه ازخود بیگانگی ایرانیان - بخش پنجم جامعه شناسی دین نه دین ستائی است و نه دین گریزی است. جامعه شناسی دین اثبات آسمانی بودن دین نیست، جامعه شناسی دین خدمت به دین و کرنش در برابر دین نیست. جامعه شناسی دین تحلیل تاریخی و اجتماعی و عملکرد دین در جامعه است. جامعه شناسی دین با اتکا به بررسی علمی داده های تاریخی و فرهنگی، پدیده دین را در بستر جامعه، نه بعنوان پدیده آسمانی، بلکه بمثابه پدیده اجتماعی تحلیل نموده و در پی توضیح رازهای دین و عملکرد واقعی دین در اجتماع و روان انسانها است.
نیکروز اولاداعظمیانقلاب بهمن ٥٧، انقلابى واپسگرانه بود كه ما را از عزت ملت شدن به ذلت امت فرو كشيد(١) مردمانى كه نتوانند فهمى از حقيقتِ رخدادهاى پيرامونِ هستىِ خويش را در فرايند زندگى تجربه كنند، نخواهند توانست به برآيندى از كمال زندگى دست يابند. چنين مردمانى از دريافتن و آگاهى به واقعيات عينى پيرامون خويش ناتوانند و هرگز قادر نمى شوند تا برترى خويش را بر آنها به جهت مفهومى كردن زندگى و روند بهبود آن، كسب كنند. وقتى از "مفهوم زندگى" سخن مى گوييم منظور اينست؛ ارزشهاى زندگى در همهء عرصه ها و جلوه هايش، مطابق اميال و طبيعتِ آدمى دستخوش توليد و باز توليد شوند و به خدمت شئون زندگى انسان درآيند.
علی صدارتمن شارلی هستم!... یا نیستم؟... پرسش تکراری این است. برای برپائی و پویائی مردمسالاری، بسط و انتشار مفاهیم و اصول مردمسالاری، از جمله عدم تبعیض و لائیسیته، از ضرورتهای ابتدائی است. با هرچه حقوقمندتر شدن خود و هستههائی که در آن هستهها فعالیت میکنیم است که میزان خشونت شرقیان در غرب و نیز غربیان در شرق به تدریج کاسته میشود و به اسم پیشرفت و تمدن و مدرنیته از یک سو، و به اسم اسلام و یا یهودیت و یا هر دین و عقیدۀ دیگری از سوی دیگر، خشونت حلال نمیگردد.
بهروز ستودهنقل جمله "من شارلی هستم" درایران مجازات دارد! حکومت تروریست جهموری اسلامی ، روزنامه ای را به جُرم چاپ عکس و نقل قولی از یک هنرپیشه خارجی که گفته است :"من شارلی هستم" توقیف کرده و سردبیر آنرا به دادگاه فرخوانده است! جمله کوتاه "من شارلی هستم" که در روزهای اخیربرای پاسداری ازحرمت قلم واندیشه توسط میلیون ها نفردرسرتاسرجهان تکرارشد ، پس ازسکوتی کوتاه از جانب کانون های شرارت درایران ، هم اکنون به جنجالی بزرگ دراین کشور تبدیل شده وعلیرغم موضع دوپهلوی دولت حسن روحانی درمحکوم نمودن آدمکشی تروریست های مسلمان در پاریس ، تمامی وابستگان به بیت رهبری این موضوع را دست آویزدیگری برای سنگین تر ساختن فضای رعب و وحشت و پیش بردن رقابت های جناحی خود تبدیل کرده اند.
محمد برقعیکوبایی که من دیدم - بخش دوم نزدیک به دو سال است که آقای اوباما با قدم های استوار به سوی عادی کردن روابط با کوبا پیش می رود . در دسامبر ۲۰۱۳ در مراسم تدفین ماندل لا با رائول کاسترو ،که بر جای برادرش فیدل کاسترو،نشسته است دست داد . امسال هم میانجی گری پاپ را پذیرفت ،وگفت تحریم های پنجاه ساله گذشته کار نکرده ،و نویدداد که به زودی تحریم ها لغو می شود،و دو کشور سفارت خانه های خود را برقرار می کنند ، که البته کار به این آسانی پیش نمیرود ،و هزاران مانع بر سر راه است .
مانی روشنگر«اسلام خوب» و «اسلام بد» نگاهی بر رواداری در اسلام ابتدا باید به این پرسش اساسی پاسخ داد که منشا «نارواداری» در کجاست؟ نارواداری را می توان ناشی از احساس «برتری فکری و اخلاقی» یک گروه، نژاد، ملیت یا باورمندان به یک دین خاص بر دیگرانی دانست که به آن گروه و مسلک تعلق ندارند. نارواداری علیرغم اینکه در جوامع مدرن و گاها سنتی مورد نکوهش قرار می گیرد، یک پدیده شایع و معمول در جوامع انسانی است و نمونه های بی شماری از آن را چه در غرب و چه در شرق می توان مثال زد. اینکه مثلا «ما» بافرهنگ، مدرن و پیشرفته هستیم و «آنها» عقب افتاده و وحشی. یا اینکه «ما» منزه و پاکیم و «آنها» ولنگار و بی اخلاق. با این تعریف، درجاتی از نارواداری را می توان در بسیاری از افراد از جمله بی دینان و بی خدایان جستجو کرد.
فرنگیس حبیبیدر سرنوشت لحظات تاریخی تظاهرات غریبی است. مردم، آگاه از خطر،بی ادعا و بدون تفاخر در خیابان ولتر بین میدان جمهوری و میدان ملت، متین و شمرده قدم برمی دارند. آنها از جو ارعاب عبور کرده اند. پسری روی سقف یک ایستگاه اتوبوس ایستاده است و نوشته " من شارلی هستم " راوارونه بر سینه اش چسبانده و با مردی حرف می زند که روی تابلواش نوشته است من کلاریس هستم. همان زن پلیس شهرداری که فردای سوقصد به شارلی در خیابان کشته شد.
محمد حسین صدیق یزدچیچرا لائیسیته یا سکولاریسم؟ راه حّل رهائی سرزمین ایران از چنگال اسلام سیاسی مسلط و پایان دادن به ویرانیهای ناشی از آن، گذر به نظام سیاسی لائیک/سکولر است. میدانیم که استقرارلائیسیته/سکولاریسم در جامعهء استبداد زدهء ایران که مظاهر بیشمار استبدادهای دینی/اسلامی را در رگ وپی تمام نهادی های فرهنگی/سیاسی خود دارد، کاری ست بس دشوارونیازمند کار و کوششی ست گسترده و پیچیده. اما ویرانی استبدادهای حاکم را باید از جائی ممکن آغازید. نخستین گام، پاکسازی کامل و یکپارچهء نهاد دولت و کلیّهء سازمانهای تابع آن از حضور و دخالت دین و متولیّان و عوامل آن، اسلام و غیر اسلام، است.
علی اصغر حاج سید جوادیهجوم خدا سالاری به مردم سالاری از گفتن این حقیقت گریزی نیست که در قرن ۲۱ بشریّت پنج قاره جهان گذشته از مردمی که همچنان نظیر ایران در چنگ دشمنان آزادی درپوشش اسلام به اسارت افتاده اند؛ در کشورهائی که بر چسب دموکراسی در پیشانی خود دارند نیز از آفات گوناگون ناشی از سازش و ائتلاف نانوشته قدرت سیاسی و آزادی اقتصادی بر کنار نیستند، تمدن بشری در مرز کهنگی و فرسودگی الگوهای اجتماعی و سیاسی و اقتصادی بر خاسته از عصر روشنگری ایستاده است، شعار یک نفر برای همه و همه برای یک نفر در حال سقوط به ظلمات هر کس برای خود است، سقوط اندیشة گاندی به خمینی و از مارکس به پوتین ... فلسفه نیز در حال سقوط آزاد از از امانوئل کانت به برنار هانری لوی است.
کاووس آشوریاخلاق سوسیالیستی پدیده ای که اغلب فراموش می شود متاسفانه این کوچک شمردن دیگرانی که دارای اندیشه متفاوتی هستند با واکنش منفی بسیاری از علاقندان خود ایشان مواجه می شود چرا که لحن استاد به گونه ای ست که نیازی به رفتن سر اصل مطلب و خواندن برنامه و راه کار سازمانی که ریشه های ان به رغم شرایط حاکم بر میهن عمیق تر از ان است که با الفاظ تحقیر امیز نادیده انگاشته شود ، نداشته اند و تنها از شنیده ها در باره آنان قضاوت کرده اند.
نیکروز اولاداعظمینشانه هاى همانگويى راجع به "علت عقب افتادگى جوامع اسلامى" در يك مقاله مقاله اى با عنوان "علت عقب افتادگى جوامع اسلامى و عافيت طلبى روشنفكران دينى" نوشته آقاى اكبر معارفى در سايت "ايران ما" منتشر شد كه به نظرم برخى برداشت هاى آن در زمينه عقب ماندگى جوامع اسلامى با برداشت هاى ديگران همانگويى شده است هر چند كه، نويسنده ميان استدلال خويش و آن ديگران تمايز قائل است و استدلال خويش را محق و آن ديگران را "سست" القاء مى كنند.
مسعود نقره کاراسلام هراسی :" فوبیا" یا ترسی معقول ومنطقی؟ واکنش وحشت زده گان در برابراندیشه و کرداراسلام سیاسی را " فوبیا" تعریف کردن، نادرست و نارواست. سربریدن، گردن زدن، سنگسارکردن، حلق آویزکردن، مثله و کارد آجین کردن، قتل عام کردن و شکنجه کردن درملاء عام ترس آفرین اند. اسلام هراسی " فوبیا" یا ترسی غیر معقول وغیر منطقی" نیست، ترس و وحشتی واقعی و معقول و منطقی ست، واکنشی عادی وطبیعی در برابر جهل و جنون و جنایت گسترده وعریانی که میراث اسلام سیاسی ست.
مهرداد درویش پورما نیز یک "شارلی" هستیم! در دفاع از رواداری و آزادی بیان پرسش این جا است که اصولا تلاش برای واداشتن انسان امروزی به پیروی از قوانین شریعت وضع شده در هزار و چند صد سال پیش - به جای تطبیق باورهای دینی با جهان امروز- تا چه حد ممکن است میراثی به جز واپس گرایی، استبداد دینی، خشونت و تروریسم برجای بگذارد؟ با ظهور بنیادگرایی اسلامی درایران، اخوان المسلمین، حزب اله لبنان، حماس، طالبان، القااعده، بوکو حرام، جبهه نصرت ، داعش ، سلفی ها، جهادی ها و دهها جریان ریز و درشت اسلام گرای سیاسی که از هیچ خشونتی برای به کرسی نشاندن خواست های خود رویگردان نیستند، سو ظن به اهداف و روش های جریان های اسلامی و مغایرت آن ها با دمکراسی نه تنها کاهش نیافته، بلکه به باور هرچه فراگیرتری درغرب بدل شده است.
رضا دقتیآری، این پیکار را همگی پی گیریم! خبر کوتاه بود: شماری از مبارزین مسلح به قلم و آزادفکری، کشته شدند. شماری دیگر بر پیکرشان زخم نشست. اینک جان، روان، لبخند، آزادی و انسانیت همه ما زخمدار شده است.
عازم هند بودم که این خبر را شنیدم. از فراز افغانستان که میگذشتم این صحنه به یادم آمد. به همراه آلن مینیام، الیویه وبر، بريژیت و آلن ژنستار، ژرژ ولنسکی آمده بود به کابل، به مرکز رسانه ها ی آزاد و مستقل «آینه» تا دقیقا از آزادی بیان - گفتن، نوشتن، ترسیم کردن وعکس گرفتن - دفاع کند. آنها همگی در دفتر روزنامه «اخبار کابل» که از سوی این مرکز منتشر میشد، با روزنامه نگاران افغان گرد هم آمده بودند.
ف. آگاهارزیابی منطقی بعضی ریشه های سیاسی فاجعۀ پاریس سخن بر سر اینست که تنها عوام ساکن اروپاست که بجهت بیسوادی تاریخی و سیاسی قائل به تفاوت میان "اسلامیسم تروریست" بعنوان یک پدیدۀ مدرن حمایت شده وسیلۀ غرب، و اسلام بعنوان یک دین تاریخی نیست. همان عوامی که از تحقیقات ضروری جامعه شناسان فرانسوی و آلمانی، در تشخیص ساختار های اجتماعی کشورهای اروپایی که منجر به رادیکالیزه شدن بعضی از اقلیت مسلمان ساکن اروپا می شود، بیخبر است. درین تحقیقات جامعه شناختی که زمینۀ اجتماعی نظر مرا تشکیل می دهند، سخن برسر توجیه تروریسم بخاطر تبعیض نژادی در غرب نیست. بلکه مقصود توضیح علل داخلی (اروپایی) است که منجر به تروریسم در اروپا می شود.
علی اصغر حاج سید جوادینامه ای به روح الله خمینی
مورخ بهمن ماه ۱۳۵۹ شما اکنون به افرادی که خودتان آن ها را در رأس مقامات مهم کشور نشانده اید، می گوئید که اگر اختلاف های خود را کنار نگذارند، آن چه را که به آن ها داده اید از آنان پس می گیرید! اما این دوای درد این جامعه نیست. شما بدون آن که در باره صلاحیّت آن ها تردید کنید، در باره صلاحیّت کسانی که با همه ی اعتماد و حسن ظن شما؛ و امید و مصلحت مردم محروم جامعه ی ما به خاطر منافع و مقاصد خصوصی و گروهی خود پشت پا زده اند، اکنون آن ها را دعوت به سازش می کنید.
|