Abbas-Shokri2.jpg
عباس شکری

«فوتبالی که مرگ می‌آفریند»
و عدالتی که شیرین نیست

دختری که روزی در رؤیای تماشای بازی تیم محبوبش بود، خود را اسیر آتش کرد و طی هفته اخیر، تیتر یک رسانه‌ها را به خود اختصاص داد. او سال گذشته تلاش کرده بود با پوشش پسرانه وارد ورزشگاه آزادی شود تا از تیم محبوبش، استقلال حمایت کند، اما بازداشت شد، او در واکنش به این اتفاقات مقابل دادسرا اقدام به خودسوزی کرد.



jebhemelli1.jpg

فشار و خشونت را متوقف، احکام غیر قانونی را لغو و زندانیان سیاسی را آزاد کنید

سرمقاله شماره ۱۹۸ پیام جبهه ملی ایران

جبهه ملّی ایران برخوردهای خشونت‌آمیز نسبت به فرزندان حق‌طلب ملّت ایران و صدور احکام به شدت ناعادلانه و غیر منصفانه در مورد آنان را محکوم می‌کند .
جبهه ملّی ایران خواهان متوقف شدن فشار و خشونت نسبت به اقشار مختلف مردم ایران و لغو احکام غیر قانونی صادر شده در مورد معترضان سیاسی بوده و بر خواسته آزادی زندانیان سیاسی و عقیدتی در سراسر کشور تأکید می‌نماید.



new/sahar-khodayari-dokhtare-abi1.jpg
مونا یوسفی

بالاخره سحر فراخواهد رسید

چه می‌شود که پدری داغدار حاضر می‌شود با یک روزنامه حکومتی و معلوم‌الحال مثل کیهان مصاحبه کرده و اعلام کند دخترش «از لحاظ عصبی مشکل داشته، در آن روز اعصابش به هم می‌ریزد و فحاشی می‌کند و با مامور نیروی انتظامی درگیر می‌شود و...» [مصاحبه کیهان با پدر سحر خدایاری چهارشنبه ٢٠ شهریور ۱۳۹۸] دختری که در اعتراض به تبعیض، زن ستیزی و سرکوب نیروهای امنیتی تن و بدن جوانش را در آتشی خود ساخته به دست شعله‌های سرکش می‌سپارد و چند روز بعد جان می‌سپارد. دختری که هنوز خاک گورش خیس است و سنگی بر قبر ندارد.



new/ladan2.jpg
امیر حسین لادن

با خودسوزی سحر خدایاری، «دختر آبی»،
آخرین برگِ نجات رژیم اسلامی نیز، به آتش کشیده شد!

حکومت نشان داد که این تنها مردم نیستند که وسیله ی ابزاری هستند، بل که اسلام نیز تنها بهانه ای است برای غصب قدرت و چپاول ثروت!؟ یعنی با استفاده ی ابزاری از اسلام، مهم ترین کارت های خود را نیز به آتش کشید. و گرنه نه پیامبر و نه اسلام، هیچکدام مشکلی با حجاب نداشتند. دوچرخه سواری و حضور در ورزشگاه برای تماشای فوتبال نیز، کوچکترین ربطی به مذهب ندارد و تنها حربه ای است در دست حکومتگران مردم ستیز!؟



خدامراد فولادی

جایی که دوخط ِ موازی ِ چپ و راست به هم می رسند!

چهارده نفر دموکراسیخواه، درداخل زیر ِ ضرب و پیگرد ِ رژیم ِ سرکوبگر، و درخارج زیر ِ ضرب و اهانت ِ منتظرالحکومه های سرکوبگر قرارگرفته اند. چهارده نفری که جرم شان این است که خواهان ِ استعفای رهبر ِ غیر ِ منتخب ِ مادام العمر و برگزاری ِ رفراندوم برای تعیین ِ نوع ِ حکومت به انتخاب ِ اکثرییت ِ جامعه شده اند. آنچه هم خواب ِ حاکمییت را آشفته کرده و هم خواب و خیال ِ منتظرالحکومه ها را به هم ریخته همین خواست و مطالبه ی رفراندوم و گزینش ِ نوع ِ حکومت و شیوه ی جامعه داری و جامعه سالاری با رای و اراده ی اکثرییت است.



abolfazl_mohagheghi_0.jpg
ابوالفضل محققی

تئاتری در پشت پرده

شاید مرگ مشکوک رفسنجانی سر آغاز برنامه ای بود که امروز زیر عنوان مبارزه با فساد و اشرافیت آغاز گردیده. طرحی که اساس آن زمینه سازی برای معرفی وجا انداختن رهبر بعد از خامنه ایست.
ترس توام با نفرت خامنه ای از رفسنجانی که ریشه در گذشته وقدرت رفسنجانی داشت دو عامل اساسی باز دارنده برای شروع این برنامه بود.



masoud-noghrekar5.jpg
مسعود نقره کار

سه دیدگاه درباره پیدائی روشنفکر وروشنفکری درایران

تاریخ میهن ما پدیده ای به نام روشنفکر و روشنفکری به خود ندیده است. آنچه به نام و عنوان روشنفکر و روشنفکری مطرح شده است صاحبان افکار و یا جریان های التقاطی ای هستند با افکاری به طور نسبی پیشرفته در زمانۀ خود و در آمیخته با باورهای دینی ( و مذهبی) و ایدئولوژی های مذهب گونه، که ربطی به مفهوم و کیفیت روشنفکری ندارد، و از جنس روشنفکری نبوده و نیستند.



ali-damavandi.jpg
علی دماوندی

روایتهای جان بدربردگان از دهه ی خونین ۶۰
روایتی درمقابل تاریخ رسمی!

برای فراترفتن از این موقعیت وایجاد یک جنبش دادخواهی ، برای استمراراین حرکت و مبارزه برای عدالت وروشن شدن حقیقت ، برای پایداری آن ،برای تبدیل این خواست به یک موضوع گفتگو واقدام عمومی ،میبایست از آیینی کردن این خواست ومناسبتها خودداری کنیم. بجای تبدبل مراسمهای یادمانهای اعدام شده گان این مبارزه شریف وسترگ؛ به مراسم ختم وسوگواری، برروی آرمانهای جانباختگان تاکید کنیم. آرمانهای شریف وآزادیخواهانه وانسانی اعدام شده گان را پرچم مبارزه خود کنیم.



bagher-ebrahimzadeh.jpg
باقر ابراهیم زاده

جنبش دادخواهی، خاموشی ناپذیر است!

یادمان جانباختگان راه آزادی و برابری فرصتی است برای بررسی تاریخ مشترکی که از سرگذرانده ایم؛ تاریخی که نه تاریخ حاکمان خونریز و مستبد، بلکه تاریخ مزدک ها، حلاجها، بابک ها ، روزبه ها ،گلسرخی ها ،سلطانپورها ، رحیمی ها، حسنی ها و مبارزین شناخته شده و گمنامیست که با فداکاریهای بزرگ خود رویاهای شادمانه وترقیخواهانه مردم ایران را نگه داشته اند. برگزاری نشست ها و سمینارها و گردهمایی های گوناگون درکشورها و شهرهای مختلف، فرصتی را فراهم میکند که با یادآوری تاریخی که از سر گذرانده ایم و تبیین سرگذشتها و خاطره ها و با جمع آوری اسناد و شواهد، تاریخ واقعی مبارزه مردم ایران را بازنویسی کنیم.



new/faran-01.jpg
رقیه دانشگری

چهل سال پس ازآن فریب بزرگ

روندهای جاری در کشور نشان از تغییراتی جدی در ساختار سیاسی ایران دارد. پیش بینی چگونگی پیشرفت این روندها آسان نیست.اما آن چه نمایان است جنبش های سیاسی-اجتماعی روبه رشد در میهنمان است که هرچند گسسته و پر زیر و بم ،اما همواره در اشکال گوناگون جریان داشته است. این مبارزات در سال های اخیر با به میدان آمدن کارگران، رو به رشد و تغییرات کیفی گذاشته است. در این شرایط هیچ چیز کاراتر از تقویت این جنبش ها نیست. هر کس به فراخور امکاناتش و هر گروه و سازمان و حزب آزادیخواه وعدالت پژوهی با همه ی توانش. تنها با پیوستن به این جویبارهای جاری و پیوند دادن آن ها به همدیگراست که به رهایی مردم ایران از فقر و رنج واستبداد، یاری خواهیم رساند.



س. حمیدی

شورایاری‌ها شهروندان محله را نمایندگی نمی‌کنند

از سویی شورایاری‌ها فقط هزینه روی دست شهرداری تهران می‌گذارند، بدون آنکه بتوان کارکرد مثبتی از آن‌ها انتظار داشت. همچنان که شهرداری یا شورای شهر تهران تا کنون از عملکرد سالانه یا دوره‌ای آنان گزارش روشنی ارایه نداده است. همه چیز خیلی راحت چهارچوب‌های قانونی و اداری را دور می‌زند تا در سامانه‌ای از بده بستان‌های مالی یا سیاسی، فعالیت آن‌ها ادامه یابد. به همین دلیل شورایاری در ساختار مالی یا اداری شهرداری تهران چندان وجاهتی ندارد و هزینه‌های آن به تمامی از ردیف‌های مالی دیگر تأمین می‌شود. به طبع با همین رویکرد سندسازی نیز آگاهانه و دانسته در نظام مالی شهرداری توجیه می‌پذیرد.



رضا جاسکی

کارنامه ملی

مروری بر یک مقوله جدل‌امیز

اگر به تاریخ مارکسیسم و برخورد آن به مساله ملی نگاه شود می‌توان چنین استنتاج کرد که ان از ابتدا به مسأله ناسیونالیسم توجه کمی نشان داد. اما این به معنی آن نبود که مارکسیست‌ها در عمل سیاسی خود می‌توانستند از برخورد با ناسیونالیست‌ها و یا توجه به مساله ملی اجتناب کنند. از همان ابتدا آن‌ها مجبور بودند پراگماتیست بوده و با توجه به چند اصل مهم در رابطه با مسائل ملی برخورد نمایند. تاریخ مارکسیسم نشان می‌دهد که آن‌ها موافق و یا مخالف تلاش برای کسب استقلال سیاسی و تشکیل دولت مستقل این یا آن ملت نبوده‌، بلکه در عمل و با تشخیص شرایط در این رابطه تصمیم می‌گرفتند.



Behrouz-Sotoudeh.jpg
بهروز ستوده

«همه با هم» وعلت مخالفت فرقه گرایان اپوزیسیون با آن

منطقی که برخی از روشنفکران و گروههای سیاسی اپوزیسیون جمهوری اسلامی برای ابراز مخالفت خود با"همه با هم" بکار میبرند همان استدلال سفسطه آمیزتمثیلی سوفسطائی است که هیچگونه پایه واساس علمی ندارد. اگر بخواهیم گفته خمینی را وارد این شیوه استدلال کنیم، نتیجه ای که بدست میاید چنین است: خمینی گفت "همه با هم" ونتیجه اش انقلاب اسلامی وویرانی ایران شد، پس هرکس بگوید "همه باهم" نتیجه اش ویرانی ایران خواهد شد!



new/ghanoun-malkam-khan1.jpg
بهزاد کشاورزی

نقش روزنامۀ قانون لندن در عرصۀ ترقی خواهی ایران
بخش ششم

به دستور دولت، مأموران به پستخانه یورش بردند تا نام کسانی را که این روزنامه به نشانی آنان فرستاده شده بود، به دست آورند[۲۵]. به دنبال آن، موج دستگیری کسانی که در ارتباط با این اعلامیه ها و به ویژه در ارتباط با تکثیر و پخش روزنامۀ قانون در ایران بودند شروع شد. تا آنجا پیش رفت که دست منشی سفارت اتریش ( به نام میرزا نصرالله خان ) در امر چاپ و پخش قانون به میان آمد. پس از دستگیری وی معلوم شد که او دستگاه چاپی از سفارت خانه به منزلش برده و در آنجا روزنامه های قانون را دوباره تکثیر می کرده است[۲۶].