فرانک فرید گریهٔ ماهی بار اول که گریه کرد توی رختخواب بود. همون اوایل. یواشکی پشت به من کرد و لحافو پُر کرد توی صورتش که صداشو نشنوم. اما شنیدم! مثل صدای ماهی که زیر آب گریه کنه؛ خفه و آروم. نمیدونم یه دفعه چش شد. نتونستم ازش بپرسم. بعدها حرصم میگرفت. نمیدونستم چه مرگشه. شاید اذیت میشد یا عاشق یکی دیگه بود. یا شاید این هم بخشی از همخوابگیهاش بود. اما بعدها که دیگه گریه نکرد، فهمیدم طوریش نیست.
سپیده لرستانیبرای وزیر معزول بهداشت: خانم وزیر! نگاهی به کارنامه تان بیندازید صادقانه بگویم وقتی خبر عزل تان را شنیدم، آرزو می کردم که ای کاش زنی برآمده از توده های زنان بودید که بر خواسته های زنان پای می فشارد و مطالبات آنها را پیگیری می کند، آن وقت می دیدید که جنبش زنان ایران با جان و دل از شما حمایت می کرد و نامی می شدید ماندگار در تاریخ این جنبش. اما افسوس که واقعیت چیز دیگری است.
دکتر ناهید توسلی پیش کشِ «فروغ»، زنانه نویس ترین «زنانه نویسی»، ژانری ست تازه و نو در ادبیات و هنر که می توان گفت در سده های اخیر کشف شده؛ به این دلیل می گویم کشف شده، که پدیده ای موجود، اما غیرفعال بوده است؛ شاید بتوان گفت: پدیده ای «فراموش شده»!، همانگونه که «زن» در هزارههای پس از دوران کشاورزی و پیش از ورود به دنیای تمدن و تاریخ (که مبدا آن را اختراع خط می دانند) «فراموش شده» بوده و احتمالا از همین رو نیز در اسطوره های آفرینش ادیان توحیدی «نساء» خوانده می شده است.
رزا مقدمگفتگوی مسیح و زن روسپی مسیح او را که از نعمت تجربۀ عشقورزی محروم بود گفت که: عشقورزی وجه خدایی آمیزش است که تنها انسان میتواند آن را تجربه کند. تجربهای بر پلی میان لذت جسمانی و درک زیبایی آفرینش. عشقورزی خود آفریننده است اما شهوت کور. در شهوت یک تن حضور دارد؛ در حالی که عشق ورزی تجربه ای مشترک است میان دو تن که برای رسیدن به کمال زیبایی آنرا در وحدت با هم می جویند.
دایره بسته نشر، پژوهش و روزنامهنگاری در حوزه زنان گزارش و عکس: حمیده آرامش مدرسه فمینیستی: سمینار «پژوهش زنان» روز ۶ دی ماه ۱۳۹۱، ساعت یك و نیم بعدازظهر در «خانه اندیشمندان علوم انسانی» برگزار شد. در این سمینار که یکی از پانل های مجموعه «همایش ملی پژوهشهای اجتماعی و فرهنگی» بود، شهلا اعزازی، شهلا لاهیجی، نیره توکلی و آمنه شیرافکن به سخنرانی پرداختند. در این نشست، سخنرانان مشکلات گسترده در نشر و پژوهش در حوزه زنان، و نیز مشکلات زنان روزنامه نگار و... را مورد نقد و بررسی قرار دادند.
پیام پینار سلک، فمینیست شناخته شده در ترکیه:
نخواهیم مرد ترجمه و تنظیم: اکرم خیرخواه مدرسه فمینیستی: ۱۳ دسامبر جلسه دیگری از دادگاه "پینار سلک" فمینیست و جامعه شناس مشهور ترکیه برگزار شد. این فعال حقوق زنان که متهم به بمب گذاری و عضویت در "پ کا کا" شده است از سال ۱۹۹۸ سه بار محاکمه شده و هر سه بار نیز از اتهامات فوق تبرئه شده است با این حال دادگاه جدید وی که از ۲۲ نوامبر در دادگاه عالی قضایی شروع شده در حالی به پایان رسید که برای وی تقاضای حبس ابد شده است. جلسه بعدی دیدگاه او نیز در ژانویه ۲۰۱۳ برگزار خواهد شد.
نیلوفر مهدیانضرورت بازاندیشی مردان در نگاه خود به زنان مدرسه فمینیستی: بالا رفتن خشونت بر زنان در جامعه کنونی ایران هر انسان خیرخواهی را می تواند به تأمل و تکاپو وادارد. با این حال مسائل زنان تا حد زیادی به ویژه برای مردان ناشناخته اند و همین، آنها را بغرنج تر می کند. مردان خیراندیش باید "بخواهند" این مسائل را بشناسند و در رفع اش کمکی اگر می توانند بکنند. به همین دلیل شاید مسئله اول همین "نیت" باشد.
مهری جعفریخطاب به علی دایی: این بار گل را به دروازه ما زنان زدی برادر! من هم مثل هر ورزشکار حرفه ای دیگری قدرت را رکن مهمی در ورزش خود می دانم، و البته حتی اگر قرار بود تنیس بازی کنم؛ اما فراتر از آن مثل زنی از اهالی سرزمین آذربایجان از همان اطراف اردبیل خودمان که خوب می شناسی، قدرت را رکنی مهم برای بقا و ضرورتی برای زیر پا له نشدن هم یافته ام. هرچند برادران من، با اتکا به نفسی شگرف و گردنی که رگ های آن هم اندکی بالا زده باشد از کنار من گذشته اند و حتی حضور مرا در حوزه های به اصطلاح شما مردانه ندیده اند که بخواهند به اصطلاح شما مردانه جنگیدن مرا هم باور کنند.
محمد صفویزنان و کارگران، بازندگان اصلی قانون اساسی مصر مدرسه فمینیستی: نوشته زیر توسط «نادیا شبانا» و «جف ووگت»* دو تن از فعالین حقوق زنان و کارگران، تهیه شده است. این متن کوتاه نگاهی دارد به موارد نقض حقوق زنان و کارگران در پیش نویس قانون اساسی جدید مصر که قرار است تحت شرایطی پلیسی و کنترل نظامی، به رفراندم عمومی گذاشته شود. بنا به گفته فعالین زن، این پیش نویس که توسط اسلامگرایان در قدرت و علمای اعلام مصری (بویژه گروه اخوان المسلمین) تهیه و تنظیم شده است یک عقب گرد فاحش نسبت به قانون اساسی 1971میلادی مصر است.
جواد موسوی خوزستانیپیروزی الاهیات معطوف به قدرت در مصر اکنون با توجه به پراکندگی و صعف ساختاری نیروهای جنبش زنان و برابری خواهان مصری، این پرسش بوجود می آید که آیا در افق آیندۀ مصر می توان به نیروهای برابری طلب (همان پراگماتیسم غیرایدئولوژیک و «مطالبهمحوریِ» زنان و جوانان که گفته می شود محصول تازۀ تکنولوژی های عصر جهانی شدن و نیز محصول استحالۀ بخشی از رهبری اخوان المسلمین به سوی پارلمانتاریسم است) امید بست؟ یا این که بار دیگر مردم جهان شاهد تسلط کامل و بی رقیب نیروهای اسلامگرای رادیکال (از طریق صندوق رأی) بر یکی دیگر از کشورهای مهم آسیایی خواهند بود؟
نفیسه محمدپوراز لنگه کفش سیندرلا تا زنجیر های بسته به پای ما سالها گذشت و دور شدم از آن شبهای سرد و سیاه که قصه های مادرم آنها را گرم و رنگین میکرد. روزها و سالها به من می فهماندند که باید منتظر آن شاهزاده با اسب سفید باشم. من باز هر شب همان رویاها را می دیدم شاهزاده ای که می تازد و زنگ ساعت او را پریشان نمی کند اما جرات نداشتم بگویم: "من می خواهم خود آن شاهزاده باشم و با اسب سفیدم بتازم، نه زیبایی خفته یا چمباتمه زده در کنج مطبخ چشم به راه شاهزاده". کم کم می فهمیدم که فقط باید انتظار کشید و کار زیادی نمی شود کرد.
فخری شادفردر اعتراض به لایحه جدید گذرنامه:
تجاوز به حقوق زنان را متوقف سازید مدرسه فمینیستی: صدور گذرنامه برای زنان زیز چهل سال را می خواهند ممنوع کنند، یعنی از این پس قرار است که به زنان زیر چهل سال بدون اجازۀ ولی قهری و یا حاکم شرع، پاسپورت ندهند. اگر به دهه های اخیر نگاه کنیم و به جلو بیاییم متل اینکه تمام هم و غم مسئولین قدم به قدم، لغو حقوق اندک زنان و رونق بخشیدن به سنت های نهفته در بطن ساختار مردسالار جامعه است.
نشست گروه مطالعات زنان برگزار شد:
از خشونت دولتی تا تفکیک جنسیتی در فضاهای عمومی گزارش و عکس: حمیده آرامش در این نشست، ابتدا دكتر شهلا اعزازی، طي مقدمه اي به مسئله خشونت علیه زنان پرداخت و گفت: در تعریف خشونت علیه زنان، هر گونه ضرب جرح بر بدن و وارد آوردن فشارهاي رواني بر اساس جنسيت، خشونت علیه زنان تعریف می شود و البته به گفته ای دیگر خشونت علیه زنان را می توان نظارت سختگيرانه بر رفتارهاي زن توسط مرد دانست که امروز ما شاهد نوع جدیدی از خشونت علیه زنان هستیم که می توان آنرا به خشونت دولتی تعبیر کرد که نمونه اش همین طرح جديد گذرنامه در كميسون امينت اجتماعي مجلس است که قرار است با این قانون جدید، صدور گذرنامه برای زنان زیر 40 سال را به اذن پدر یا حاکم شرع مشرو سازند.
علی محمد جهانگیریچهره ی پنهان مهربانوان میهن(۱۱)
نظام جمهوری اسلامی و حق قضاوت زنان
زنان حقوقدان در سالن اجتماعات دادگستری گرد هم آمدند. آنهاخواستار آزادی در انتخاب شغل شدند ... در جلسه دیروز چند تن از زنان کارآموز، یک خانم وکیل دادگستری، یک دانشجوی حقوق، یکی از آقایان عضو کمیسیون ایرانی حقوق بشر، نماینده اتحادیه بین المللی زنان حقوقدان سخنانی ایرادکردند...یکی ازخانم های کارآموز در گفت وگو با خبرنگار کیهان گفت:ما می خواهیم ما را به کاری بگمارند که در آن تخصص داریم و تحصیل کرده ایم. این حق قانونی و انسانی ما است، می خواهیم در انتخاب شغل خود آزاد باشیم و چیزی را بما تحمیل نکنند. این خواسته عجیب و غیرممکنی نیست و برای به دست آوردنش به مبارزات خود ادامه می دهیم...
طلعت تقی نیابهمن، پهلوان زندانی، در آرزوی دیدار با ژیلا در پشت میله های زندا مدرسه فمینیستی: بهمن احمدی امویی را اولین بار از نزدیک در یک روز خوش بهاری دیدم و با او آشنا شدم؛ همان روزی که ناهید کشاورز از زندان آزاده شده بود و همه در خانه نوشین احمدی خراسانی جمع شده بودیم، در این جمع شادمان از آزادی دوست، ژیلا بنی یعقوب و بهمن امویی هم آمده بودند. پیش از آن دیدار، در گفتگو و همنشینی با ژیلا متوجه شده بودم که تکیه کلامش بهمن است و آن قدر بهمن، بهمن می کرد که ما ندیده بهمن را می شناختیم. اما بعد از آن دیدار و پس از آشنایی بیشتر با بهمن احمدی، فهمیدم که ژیلا حق دارد.
سپیده لرستانیاصلاح قانون انتخابات و نادیده گرفتن حقوق سیاسی زنان مدرسه فمینیستی: قدغن بودن کاندیداتوری زنان در انتخابات ریاست جمهوری از بدو تاسیس جمهوری اسلامی، در قانون اساسی به ثبت رسیده است. در قانون انتخابات ریاست جمهوری که مصداق صریح و آشکار تبعیض جنسیتی است، حق انتخاب شدن زنان به واسطه اصطلاح "رجل سیاسی" از نیمی از جمعیت ایران سلب شده و همین یک اصل کافی است برای زدوده شدن هرگونه شبهه و توهم دموکراتیک بودن چنین انتخاباتی که نیمی از جمهور را صاحب حق نمی داند.
گفتگو با منفورترین زن فمینیست لبنان ترجمه محمد ربوبی مدرسه فمینیستی: حماته حداد، شاعر، نویسنده، روزنامه نگار، مترجم و مدافع حقوق زنان در لبنان و سایر کشورهای عربی خاورمیانه است. به سال ۱۹۷۰ در بیروت در خانواده ای مسیحی متولد و تربیت شد. دوران کودکی و نوجوانی اش تحت تأثیر جنگ های داخلی لبنان سپری شد. حداد به هفت زبان تسلط دارد.
مدرسه فمینیستی: گفتگو با مریم بهرمن، از فعالان جنبش زنان، به بهانه اعلام حکم ۸ ماه حبس تعلیقی و جزای نقدی مدرسه فمینیستی: مریم بهرمن، یکی از فعالان جنبش زنان در شیراز و از کنشگران کمپین یک میلیون امضاء و همگرایی جنبش زنان برای طرح مطالبات در انتخابات، به تازگی به 8 ماه حبس تعلیقی و دو میلیون و ششصد هزار تومان جزای نقدی محکوم شده است.
آقای محمود طراوت روی، وکیل مریم بهرمن گفت که صبح روز دوشنبه 13 آذر با مراجعه به دادگاه انقلاب شیراز حکم صادر شده توسط این دادگاه را برای مریم بهرمن رویت کرده است و از ۸ ماه حبس به اتهام تبلیغ علیه نظام به موکلم خبر دادم. به گفته آقای طراوت روی، این حکم برای مدت سه سال تعلیق شده است.
نشست اعتراضی به محدودیت صدور گذرنامه برای زنان برگزار شد: زنان مجرد، نه دیوانه اند و نه مهجور مدرسه فمینیستی: امروز سه شنبه 14 آذرماه 1391، در میان آلودگی شدید هوای تهران که به تعطیلی مدارس و ادارات دولتی منجر شده است نشستی با حضور شهلا لاهیجی، فریده غیرت و الهه کولایی، در اعتراض به طرح محدودیت خروج دختران زیر 40 سال از کشور در محل دفتر انتشارات روشنگران و مطالعات زنان برگزار شد.
ین نشست درحالی برگزار شد که صبح امروز برخی از فعالان جنبش زنان نیز برای پیگیری وضعیت نسرین ستوده به همراه رضا خندان، همسر نسرین ستوده به مجلس رفتند و با برخی از نمایندگان دیدار کردند.
سحر مفخمفمینیست های بریتانیایی و جنگ جهانی اول پس از آغاز جنگ، گروه های مختلف فمینیستی نگاه های متفاوتی نسبت به آن داشتند برای مثال برخی، آن را فرصتی می دیدند که زنان بتوانند به کارهای دیگر دست بزنند. به طوری که در چهار ساله جنگ جهانی جهانی اول، یک میلیون زن به نیروی کار بریتانیا اضافه شدند و زنان توانستند در شغل های متفاوتی که تا پیش از آن در انحصار مردان بود، مشغول به کار شوند. برای مثال آمارها نشان می دهد که زنان در غیاب مردان توانستند دو میلیون شغل را در کارخانه ها، صنعت حمل و نقل، کشاورزی، بانکداری و... از آن خود کنند.
شعری از مریم رئیس دانا به مناسبت سالگرد اعدام شهلا جاهد شهلا، تو رفته ای و من به تو می اندیشم
هرگاه عکس ترا می بینم،
نگاهت در برابر چشمهایم زنده می ماند
من به تو می اندیشم
به تپش های عاشقانه ی قلبت، عشقی که ترا به کام مرگ برد،
معشوق تو اکنون کجاست؟
منصوره موسویچراغ رابطه خاموش است: چرا مردان سکوت می کنند؟ چراغ رابطه بین نخبگان اجتماعی زن و مرد اگر نگوییم خاموش، اما کم سو است. برطرف کردن مشکلات ساختاری ناشی از تبعیضهای جنسیتی، هم سویی و هم آوایی نخبگان مرد و زن را می طلبد. از یک سو تغییر در روندهای جامعه پذیری و آموزشها و از سوی دیگر پررنگ شدن نقش نخبگان مرد در پژوهشهای فمینیستی با این رویکرد که این آسیبها ناشی از ماهیت مردانه خشونت علیه زنان است و مهمتر از آن تلاش برای تغییر نگرشهای مردانی که رویکردهای تبعیض آمیز و خشونت آمیز نسبت به زنان دارند می تواند در بهبود این مسائل بسیار موثر باشد.
حمید حمیدی
شاخص برابري جنسيتي و توسعه اجتماعی در جهان و ايران نظر به اينكه زنان از نظر موقعيت اجتماعي، سياسي، نوع شغل و درآمد حاصل از آن درشرايط متفاوتي با مردان قرار دارند، به نظر ميرسد كه نظريات نابرابري جنسيتي ميتواند انطباق تقريبي با وضعيت فعلي نابرابري زنان و مردان در ايران را داشته باشد كه پرداختن به آن نظريهها خود نوشتار جداگانه ای را ميطلبد که از گنجايش اين مقاله خارج است.زنان نيمي از جامعه كنوني چه در ايران و چه در جهان را تشكيل داده اند و به همين منظور بدون توجه به خواستههاي زنان توسعه اجتماعی وتوسعه پایدار موضوعی ناممکن تلقی می گردد.در چهارمين اجلاس جهاني زن (پكن، 1995) موضوع ارتقاي مشاركت زنان و دستيابي به اهداف برابري جنسيتي بهگونهاي مطرح شد كه پيشرفت و مشاركت زنان محور اساسي بحث توسعه پايدار گرديد و شعار فراهم نمودن فرصتهاي بيشتر براي توانمندسازي زنان از طريق دستيابي آنها به آموزش و قدرت و اقتصاد و فراگيري فنون و اشتغال در كنفرانس جمعيت و توسعه «قاهره» بهعنوان كليد اساسي رسيدن به استراتژي جديد بيان شد. اجلاسيه هيات رئيسه سازمان ملل در سال 1995 كه در كپنهاگ تشكيل شد طي اعلاميهاي توسعه جهاني را چنين تعريف ميكند: «اشتغال كامل، برابري ميان مردان و زنان و دسترسي آنان به مسائل اقتصادي، سياسي، آموزشي و مراقبتهاي بهداشتي بايد در اولويت قرار گيرد». در چنين شرايطي كه جهان براي دستيابي به برابري و ايجاد شرايطي كه امكان دسترسي عادلانه و متناسب با شايستگي فردي در ابعاد مختلف اقتصادي، اجتماعي و سياسي حركت ميكند با نگاهي دقيق به واقعيات ميتوان تصاويري را مشاهده كرد كه بيانگر محروميتها و تبعيض زنان در ابعاد و سطوح مختلف است. در چنين شرايطي كه محور توسعه پايدار انسان قرار داده شده است و نيمي از انسانها را زنان تشكيل ميدهند دست يافتن به چنين توسعهاي آسان به نظر نميرسد. به جهت اينكه در جامعهاي كه ايدئولوژي مردسالاري بر آن حاكم بوده و مردان از موقعيت مسلط برخوردار باشند، زنان در ابعاد و سطوح مختلف سياسي، اجتماعي، اقتصادي و ساير مولفهها از مردان در سطح پايينتري قرار خواهند گرفت.
|