الهه باقری امروز را از یاد نمی برم: آن زن متولد شد وی عقیده داشت رنجی كه زنان در خانواده همچنین در جامعهی خود متحمل میشوند ناشی از عدم آموزش است. بنابراین عقیده، آموزش و تغییرات را از شخص خود همچنین زنان خانواده آغاز كرد، سپس وارد عرصههای مختلف اجتماعی شده برای آموزش زنان، قدمهای اساسی برداشت. نخستین اقدامات وی در جهت تأسیس مدارس برای دختران بود. از اصفهان آن روز تا تهران كه پایتخت محسوب میشد با مخالفتهای شدید اقشار مختلف از جمله روحانیون، سیاسیون و حتی گروهی از زنان مواجه شد اما با وجود تهدیدات، اهانتها و اقدامات جدی برای بستن مدارس از پای ننشست.
ما در برابر خشونت هستیم، «نه دربرابر مردان» گفتگوی الهه امانی با غیدا عنانی، موسس و مدیر انجمن «ابعاد»- مرکز اطلاعات و منابع برای برابری جنسیتی «ابعاد» (ABAAD) یک انجمن مدنی غیرانتفاعی، غیرسیاسی، و غیرمذهبی است که با هدف رسیدن به برابری جنسیتی به عنوان یک شرط ضروری برای توسعه پایدار اجتماعی و اقتصادی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا ایجاد شده است.
ابعاد به دنبال ترویج برابری زنان و مشارکت از طریق توسعه سیاسی، اصلاحات حقوقی، جریان غالب ساختن جنسیت[1]، جذب مردان، از بین بردن تبعیض، و پیشبرد و توانمندسازی زنان برای مشارکت موثر و کامل در جوامع خود است.
روح انگیز کراچیزن ايرانی ، سر در گم در ميان تعليمات تربیتی در پژوهشي كه دربارۀ زن در ادبيات تعليمي داشتم، نُه نسخه را يافتم با عنوانهاي متفاوت، مضمونی مشابه و نگارشي مختلف. اين نسخهها عبارتاند از سه نسخه با عنوان تأديب النسوان، يك نسخه رسالهاي در احوال و رفتار خواتين زنان و نسخههاي ديگر با عنوان تأديب النساء، آداب معاشرت زنان، سلوك و سيرت زن، نصايح مشفقانه و نسخۀ نويافته باكو كه ظاهراً ترجمهاي از كتابي فرانسوي است ولي همان تأديب النسوان آشنای وطنی است.
سمیناری با طعم بهار عربی و روسپیگری در اشعار قبانی و رنگ دختر آتاتورک
و هزار دادخواست برای یک خواست گزارش نفیسه محمدپور سمینار دو روزۀ «زن در جهان اسلام» به کوشش انجمن زنان پژوهشگر تاریخ در 30 آذر و اول دیماه 1390 در تهران و با حضور زنان پژوهشگر همچون: افسانه نجمآبادی، سیمین فصیحی، روحانگیز کراچی، منصوره اتحادیه، فخرالسادات محتشمیپور، فریده ماشینی، شیرین بیانی، حوریه سعیدی، اشرف بروجردی، الهه کولایی، فاطمه طباطبایی، ملیحه مغازهای، سهیلا ترابی فارسانی و... برگزار شد. سخنرانیهای ایرادشده در پانلهای مختلف این همایش علاوه بر سخنرانی پژوهشگران فارسی زبان، به زبان های دیگری همچون انگلیسی، تورکی و آلمانی نیز برگزار گردید و شامل موضوعات بسیار متنوعی بود که طی دو روز در پژوهشکده امامخمینی ادامه یافت.
نازنین ساممبارزه با خشونت علیه زنان، راهی به کوچه بن بست؟ برای کنترل خشونت های خانگی، می بایست ابتدا خشونت طلبان پی ببرند که رفتار غیرانسانی و وحشیانه شان، با اصول اخلاق و ارزش های انسانی و با معیارهای حقوق بشر در تضاد است. ولی آیا اگر به خشونت طلبان، نصحیت شود و پند و اندرزهای اخلاقی ارائه گردد و به آنان گفته شود که رفتار خشونت آمیزشان ـ مثلا کتک زدن و خشونت به زن و بچه ـ با اصول اخلاقی و معیارهای حقوق بشر مغایرت دارد آنها از اعمال خشونت دست بر می دارند؟
ارشاد علیجانیتضاد «تنها» : از «ماجده علیا» تا «مایا نصری» به نظر میرسد دیگر با کوران اتفاقاتی که در ایران هر روزه وزیدن دارد، موضوع خانم ماجده علیاء خیلی زود به فراموشی سپرده شد؛ ماجرای حمله به سفارت انگلیس و انفجارهای پیاپی در مراکز نظامی و یا صنعتی و این آخری هم پهپاد آمریکایی که به دست نیروهای نظامی ایران افتاده است از این دست موضوعات هستند و موضوع خانم علیاء مانند بسیاری یا شاید همه موضوعاتی که در جو رسانهای و اجتماعی ایران داغ میشوند و بعد از چندی، گویی «نه خانی آمده و نه خانی رفته است.» به فراموشی سپرده میشوند؛ به خاطرات گذشته ما بدل شد. البته شاید همین موضوع باعث شود تا با دور شدن از موضوع کمی منصفانهتر تمامی جوانب مسئله را بررسی کرد.
آزاده دواچیمهریه : سنت پیشکشی یا جواز در اختیارگرفتنِ تن زنان ؟ مرور کلی بر قوانین مهریه ، تاریخچه ی آن و همینطور مسائل مربوط به مهریه در جامعه ی کنونی ایران و مقایسه ی نظریات تئوریکی با مفاهیم عملی آن نشان می دهد که مهریه نه تنها هیچ گاه به سود زنان نبوده بلکه هیچ تضمینی هم برای استحکام خانواده ها نداشته است . گسترش دید تملک و قیومیت بر بدن زنان و در نتیجه انتظار تمکین از زنان به دلیل پرداخت این پول یکی از عوامل اصلی خشونت علیه زنان به انواع مختلف در میان بسیاری از خانواده هاست و در بسیاری از موارد متاسفانه به جای نگه داشتن مردان در کنار همسرانشان آنها را روانه ی زندان کرده است .
چهارده میلیون خانواده «زن ذلیل» در ایران و فریاد مردان تحت ستم!! گزارش و عکس: عاطفه کشتکار مدرسه فمینیستی: روز دوشنبه ۲۱ آذر ماه ۱۳۹۰، گروه مطالعات زنان انجمن جامعه شناسی، جلسه ای را مبنی بر نقد و بررسی کتاب «زن ذلیل: زنان سلطه جو، مردان سلطهپذیر» نوشته ی دکتر بیوک محمدی با حضور خود نویسنده کتاب، در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار کرد. در این نشست شهلا اعزازی، شیوا دولت آبادی و امیلیا نرسیسیانس به نقد کتاب «زن ذلیل» پرداختند. در این نشست، کتاب «زن ذلیل»، از سوی منتقدین به نوعی ضربه زننده به جنبش زنان متهم شد، آن هم در موقعیتی که این جنبش نتوانسته جامعه مردسالار را زیاد به عقب نشینی وادارد و هنوز قوانین و فرهنگ و نهادهای گوناگون از مردان دفاع می کند.
فائزه کثیرمقایسه قوانین منع خشونت خانگی درکشورهای مالزی، ترکیه و غنا با بررسی قوانین مربوط به مقابله با خشونت علیه زنان مشاهده می کنیم که در هر کدام از این سه کشور خشونت از جنبه های متفاوتی مورد تأکید قرار گرفته است. مالزی، بر حمایت از قربانی تاکید دارد. ترکیه، بر خشونتهای جنسی و حمایت از قربانیان در خانه های امن؛ و غنا بر برنامه های نهادین علیه خشونت تمرکز کرده اند. ولی هیچ یک از آنها مجازات های سختی را تعیین نکردند و این قوانین بیشتر جنبه حمایتی دارد. قوانینی که با همکاری بین نهادهای مدنی و دولتی شکل گرفته و بر اساس نوع رویکرد آنها به مسائل جامعه، حوزه های متفاوتی مورد تأکید قرار گرفته اند.
دکتر سیمین کاظمیمردان ماندگار در تاریخ جنبش زنان ستمی که بر زن ایرانی رفته و می رود همزاد تاریخ کهن ماست، اگرچه برخی با اندیشه های ناسیونالیستی و گاه شوونیستی، سعی در منزه و امروزی نشان دادن ایرانیان باستان دارند، اما واقعیت این است که ستم بر زنان و موقعیت فرودست زنان از ریشه دارترین معضلات فرهنگی و اجتماعی ما از دوران باستان تاکنون است که همچنان ادامه دارد.
اکرم موسوینابرابری ارتباط در برخورد دو تن گفتگویی با لیلا اصلانی زنانی که ادعا می کنند ، این پوشش انتخاب خود آن هاست، برای خود چنین هویتی نابرابر و ابژه گونه قایل شده اند. همین زنان اگر به دانشگاه هم راه یابند، تحصیلات عالی داشته باشند، به مجلس و دولت راه یابند، کماکان بر این باورند که این تفاوت فیزیکی دو جنس، حدود وظایف و مسئولیت های هر جنس را در امر خانه و درکارها و فعالیت های اجتماعی تعیین می کند. و آن ها نمی توانند بر هم زننده ی اصول و قوانینی باشند که از پیش به شکل متفاوتی برای دو جنس تعیین و تنظیم شده است، چه عقلانی و چه بنا بر اصول علمی
خشونت علیه زنان ترجمه سحر مفخم خشونت علیه زنان هیچگاه به فضاهای خاص و یا به چارچوب های معین و ازپیش مشخص شده ای محدود و مشروط نبوده است و در همه محیط ها و فضاها از جمله: در خانه یا در خیابان، در مدرسه یا محل کار، زمینهای کشاورزی، اردوگاههای پناهندگان و یا در طی در گیریهای سیاسی و بحرانهای منطقه ای / کشوری می تواند صورت پذیرد و به شکل های بسیار گوناگون خودش را نمودار سازد از شکل های شایع آن: خشونت خانگی و جنسی گرفته تا آداب و سنن خطرناک اجتماعی، خشونت های دوران بارداری، قتل های ناموسی و دیگر شکل های پنهان و آشکار که متأسفانه هر کدام شان به طور سیستماتیک در مرگ روحی یا جسمی زنان نقش فعالی دارند.
الهه صدریاین قصه نیست که بخوانی، واقعیتِ زندگی یک زن ایرانی است این یک قصه یا یک رؤیا نیست، بلکه یک تصویر واقعی از خشونتی است که در حق یک زن ایرانی روا شده است. پس به این واقعیت گوش فرا دهید تا عمق فاجعه خشونت باری که در زیر پوست زندگی زن ایرانی جاری است، درک کنید و البته با امید به آن که بازتاب این بُرش کوتاه از زندگی زنان هموطن مان بتواند تلنگری به ذهن خفته جامعه بزند شاید که برای مبارزه با خشونت علیه زنان، اقدامات جدی تری را صورت دهد:
مینو مرتاضیای هست تو پنهان شده در هستی پنهان من امسال در روز جهانی منع خشونت علیه زنان با نشانه های آشکاری از اشتیاق دستیابی به واقعیت اصیل و عینیت ناب مواجه شدیم که از کشش به غایت نیرومند طبیعت جوینده انسان برای برون رفت از بحران هستی شناختی و معرفت شناختی در دنیای وانموده ها حکایت می کند. نامه عاشقانه بهمن امویی روزنامه نگار و فعال جامعه مدنی به همسرش ژیلا بنی یعقوب چون نوری در ظلمات و نشانه ای روشن از واقعیتی است که جهان فراواقعیت اصرار دارد بگوید نیست.
نرگس توسلیانخشونت علیه زنان فراتر از قانون و حاکمیت منظور از خشونت از سوی اجتماع آن است که زنان به مناسبت جنسیت خویش مورد ستم قرار گرفته و یا حتی در برخی از موارد، با وجود آن که قربانی یک جرم هستند، به جای حمایت، مورد شماتت و تحقیر قرار گیرند. مانند مورد تجاوز جنسی به زنان که در بسیاری از موارد، قربانی، نه تنها حمایت نمی شود بلکه به خاطر نوع پوشش و تحریک غرایز فرد متجاوز، مورد انواع سرزنش و شماتت نیز قرار می گیرد.
زهرا داوریسازوکارهای خشونتزای نهاد خانواده و نقش فرهنگ
در خشونت خانگی دامنهای از رفتارهای زن، بهمنزلهي رفتارهای برانگیزانندهی خشونت تعریف میشود. دامنهای که دو ملاک حدود ناداشتهی آن را تعریف میکنند؛ الف. نظم سیاسیشدهی خانه؛ ب. تفسیر و تعبیر مرد بهمنزلهي صاحب حق تفسیرگری و کنش بر اساس آن. او در جایگاه «رئیس» تصمیم میگیرد که حدود این نظم کجاست و کی و چگونه بههم میریزد. نوع کنش را هم همین سازوکار فرهنگی توجیه میکند.
لیلا علی کرمیمیثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی، ابزاری قانونی جهت منع خشونت علیه زنان خشونت علیه زنان پدیده ا ی است جهانی، اما متأسفانه مبارزه با این پدیدۀ ویرانگر، عزم بین المللی را به همراه نداشته است. از این رو علی رغم ناپسند پنداشتن مسئله خشونت علیه زنان، همواره این پدیده مورد اغماض حکومت ها قرار گرفته و حمایتی در خور و مناسب از قربانیان خشونت به عمل نیامده است. مرزهای خشونت حوزه خصوصی و عمومی زندگی زنان را در هم می نوردد. در این مقاله میثاق حقوق مدنی و سیاسی مورد بررسی قرار می گیرد از آن جهت که روشن سازد چگونه از ابزارهای موجود در حقوق بین الملل جهت مهار خشونت علیه زنان می توان مدد جست.
اکرم خیرخواهدل نوشته ای برای سعیده اسلامی، سلطان مترو... با کیفی خالی و سبک از مترو خارج میشود... نفسی عمیق میکشد، شاد است از اینکه این صبح نیز آنچه خواسته در مترو انجام داده...می خواهد نفس عمیقش را با قورت دادن آب دهانش کامل کند اما دهانش خشک است... خشک خشک بس که در مترو با زنان حرف زده... توضیح داده... درد دل کرده و دردها شنیده است...
ناهید جعفرپورزنان قربانی اصلی جمهوری اسلامی و حمله نظامی اند! متن سخنرانی در پالمان اروپا ماده ۱۱۴ قانون اساسی جمهوری اسلامی سنگسار کردن تا مرگ را مجاز می شمرد.
ـ زنان تنها ۱۴% از کل شاغلین ایران را تشکیل می دهند و از اولین کسانی هستند که از کار اخراج می شوند. دستمزد نابرابر در برابر کار برابر و آزار جنسی زنان در محیط کار و عدم وجود هر نوع حمایت قانونی از انان در محیط کار و وابستگی مالی زنان به مردان فشار و خشونت های خانگی و اجتماعی به زنان را به امری روزمره بدل ساخته است.
|