امید هما ئی در بارهٔ آزادی آنچه که آزادی ما را محدود میکند آزادی دیگریست ونه قانون. خوشایند هیچکس نیست که هرکس بتواند هرچه بخواهد بکند. پس وجود قانون برای تعیین حدود و مشخّص کردن فضای آزادی هرکس ضرورت دارد. وجود قوانین برای حفظ حقوق همگان از طریق تعیین وظائف هرفرد شرط وجود آزادیست.
همنشین بهارهانا آرنت، سبزینه پوش عاشق و بُرنا این بحث در مورد «هانا آرنت» Hannah Arendt یکی از اصیلترین اندیشمندان زمانه ماست. همو که میگفت: «آدمی هیچگاه به اندازه وقتی که عملی انجام نمیدهد اهل عمل نیست، و هرگز به اندازه زمانی که با خویشتن به سر میبرد از تنهایی فاصله نگرفتهاست.»
از شما دعوت میکنم این بحث را از ویدیو بشنوید از دقیقه ۳۸ به بعد اندیشهورز ارجمند آقای دکتر کریم قصیم در مورد هانا آرنت صحبت میکنند.
امید هما ئیدر بارهء دولت منتسکیو نمایندهء برجستهء عصر روشنائی هرگز از افشای قدرت مطلقهء سلاطین زمان خود دست نمیکشد. امّا دانش عمیق وی در تاریخ این گمان را در ذهن او ایجاد میکند که تصاحب قدرت در هر نوع رژیمی خطرناک است. چرا که تجربه همیشه نشان داده است که انسان صاحب قدرت از آن سوء استفاده میکند مگر آنکه قدرتی او را از این امر باز دارد . پس چگونه باید برای قدرت حدّ و حدودی قائل شد ؟
یونس پارسا بنابآمد توسعه لومپنی : ترکیه ، ایران و مصر ( بخش دوم و پایانی ) بررسی اوضاع رو به رشد سه کشور ترکیه ، ایران و مصر نشان میدهد که موقعیت " در حال عروج " و فراز به مقام کشورهای نوظهور زمانی می تواند توسط کشوری کسب گردد که آن کشور بعد از خلع ید و گسست از محور نظام جهانی سرمایه خود را از بلای توسعه لومپنی رها سازد . در مسیر رهائی از توسعه لومپنی است که یک کشور در حال عروج باید و ضروری است که به ایجاد یک پروژه جامع – که در آن سیاست خارجی بویژه تجارت خارجی ، در خدمت ساختمان نظام تولیدی درون محور قرار گیرد – اقدام کند . در این راستا دولتمردان کشور در حال عروج باید به موازات استقرار استراتژی سیاست خارجی مستقل ، شرکت وسیع توده های مردمی را در تصمیم گیری های سیاسی و اجتماعی از یک سو و بهره مندی آنها از رشد اقتصادی کشور را از سوی دیگر تعبیه و تامین سازند .
جلال ایجادیفلسفه "امانوئل لویناس" و توتالیتاریسم اسلام جامعه انسانی به آرامش نیازمند است و ایران نیز در جستجوی آنست، ولی تاثیر دین اسلام در جامعه ما تنش انگیز و التهاب آور است. در چارچوب یک فرهنگ آزادمنش و رهائی خواه و نقاد، ایدئولوژی و دین، منشا فشار و خفگی و خشونت هستند. زندگی اجتماعی به دین محدود نمیشود، ولی در برخی جوامع دین نقش قاطع ایفا میکند و پدیده های گوناگون و رفتارهای انسانی را با پررنگی تحت تاثیر قرار میدهد.
رضا علوینقش "احمد فردید " در "مقدس کردن خشونت " " تاثیر فلسفه و منطق فیلسوفانی همچون "احمد فردید " در نهادینه کردن خشونت مقدس و فرهمند کردن پیشواگری ( ولایت فقیه ) , و نقش وی در دفاع از تز شهروند درجه یک و دو( عوام و خواص) در برابر تز حقوق شهروندی مساوی چگونه بوده است ؟
آیا "احمد فردید " متاثر از مرید خود , "هایدگر" فیلسوف آلمانی این بستر فکری را پایه نهاد ؟
کاظم رنجبردگرگونی ها و تحولات اجتماعی و عوامل این تغیرات بنادین از منظر جامعه شناسی در بین جامعه شناسان معاصر ، امیل دورکهایم ، بیش از همه ، نقش تراکم جمعیت را در تحولات ساختار ی جامعه ، بیش از سایر جامعه شناسان مورد مطالعه و تفسیر قرار داده است . پیشرفت تقسیم کار اجتماعی ، عاملی اصلی و نقش آفرین در روند دگرگونی و تحولات بنیادین جامعه می شوند ، و به دنبال آن ، تقسیم کار اجتماعی ، عامل تغیر یک جامعه سنتی که بر اصل همبستگی مکانیک بر قرار است .(منظور از همبستگی مکانیک ، یعنی همبستگی سنتی مبتی بر رابطه خانوادگی ، قومی نژادی ، دینی استوار است ).
امید هما ئیقدرت ، حق و عدالت حکومت اغلب به نیروی زور و اسلحه بدست میاید و لی برای بقای آن نمیتوان به این دو تکیه کرد. روسو به درستی بر آن است که سلطه، ضّد خود و عامل سرنگونی خود را میپرورد. با تحمیل منطق "حق با کسی است که زور بیشتری دارد" خودش نیز عاقبت با نیروئی قویتر از خود رودررو و توسط آن تعویض خواهد شد. پس چگونه میتوان قدرتی که در دراز مدّت بپاید بنا کرد ؟
ف. آزادملاحظاتی در واقعه بهمن ۱۳۵۷. تا کنون در باره این واقعه بسیار نوشته شده است، اما به موازات سیاه و سپید انگاری متداول آن، معمولأ با نگاهی رمانتیک به آن نگریسته اند. ضرورت تحلیل منطقی آن، راقم را واداشت که خلاصه ای از ارزیابی های خود از آن را در طول سی و پنج سال گذشته، بیاورم.
|