عصرنو، آگهی می پذيرد
سه شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۹ فوريه ۲۰۰۸

اسامی قربانيان
کشتار سال۶۷
در زندان ها
( ليست جديد - شهريور ۱۳۸۶)
اسامی ۴۴۸۵ نفر از زندانيان سياسی



اعتصاب کارگران سد گاوشان کامياران
آژانس خبری موکريان

احضار يکی ديگر از اعضای سنديکای کارگران شرکت واحد

راديو فردا:
به حکم دادگاه سنندج، فعال کارگری ۱۰ ضربه شلاق خورد

گزارش ساليانه ٢٠٠٨ گزارشگران بدون مرز

گزارشی از چند زندانی عقيده در زندان اورميه

بازداشت مجدد انوشه آزادبر
دانشجوی دانشگاه تهران

مرتضی اصلاحچی آزاد شد

شکايت استانداری کرمانشاه از هفته نامه غرب

سهراب کريمی بدون حضور وکيل و به صورت غيرعلنی دادگاهی شد

دو دانشجوی کرد بازداشت شدند

تاييد حکم حبس و شلاق
۷ فعال آذربايجانی در شهرستان اهر







اخبار امروز

با اعلام نتایج اولیه انتخابات به وقوع پیوست:
جشن و شادی مخالفان مشرف
در خيابان ها
  • با خاتمه یافتن انتخابات مجلس شورای ملی و مجالس ایالتی پاکستان ،با فاصله کوتاهی از پایان اخذ رای به تدریج نتایج اولیه انتخابات فضای عمومی پاکستان را دگرگون کرده است. شامگاه دیروز در حالیكه هنوز نتایج اولیه انتخابات مجلس شورای ملی و مجالس استانی اعلام نشده بود، طرفداران حزب مسلم لیگ پاكستان شاخه نواز به همراه طرفداران حزب مردم با آمدن به خیابانهای شهرهای مختلف جشن و پایكوبی را آغاز كرده اند.



  • کمیته مرکزی سازمان اتحاد فدائیان خلق ایران
    در دفاع از انتخابات آزاد،انتخابات فرمايشی را تحريم کنيم

  • راه پایان دادن به استبداد و بی حقوقی مردم الزاما تغییر آن با استبدادی دیگر نیست، پایان عمر یک حکومت مستبد زمانی به پی ریزی ساختمان یک جامعه آزاد کمک می کند که از همین امروز مردم برای اعاده حقوق خود مبارزه کرده و بتوانند این حقوق را در جامعه رعایت و تثبیت کنند. از اینرو مبارزه برای آزادی انتخابات و مبارزه برای حق حاکمیت مردم بر سرنوشت خود، از مجرای مبارزه با نقض این حقوق توسط جمهوری اسلامی می گذرد.



  • (اعتراض شورای فعالان ملی – مذهبی به رد صلاحيتهای گسترده در انتخابات مجلس هشتم)
    آيا در فقدان فضای آزاد و انتخابات رقابتی،
    مجلسی قانونی تشكيل می شود؟
  • هشدار و انذار دهيم كه مجلس برآمده از شرايط غيرآزاد و انتخابات غيررقابتى مشروعيتى نخواهد داشت و نماينده تمام مردم ايران نخواهد بود. زيرا رهبران يك جريان خاص و عدهاى معدود از قبل تكليف اكثر كرسىهاى آن را معلوم كرده و يا در بين افراد يك جريان خاص محدود نمودهاند. آنها قبل از رأىگيرى، با حذف رقبا، سرنوشت انتخابات را از پيش تعيين كرده اند.



  • مواضع و ديدگاه های كلان
    " سیاسی ، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی" سازمان دانش اموختگان منتشر شد

  • اگر دوره اول فعالیت شورای مرکزی سازمان دانش آموختگان ایران اسلامی (ادوار تحکیم وحدت ) را دوره تاسیس سازمان بدانیم و دوره دوم فعالیت سازمان را دوران تثبیت به حساب آوریم ، سازمان آرام آرام وارد دوران جدیدی از فعالیت می شود که می توان ازآن به دورانی برای توسعه تشکیلاتی و توانمند سازی نیروها، تلاش در جهت سامان حزبی و ارتقاع سطح کیفی فعالیت ها تعبیر کرد.



  • زمینه ها و زمانه ها - ناصر اعمادی
    صعود سپاه در قدرت : اسطوره يا واقعيت؟
    میزگردی با شرکت آقایان: صادق زیباکلام، عباس عبدی، حسین باستانی
    رادیو بین المللی فرانسه (RFI )



    پيام های همبستگی کنگره
    سازمانهای جبهه ملی ایران در خارج از کشور

    به جبهه ملی ایران، به مردم شرافتمند، بویژه جوانان ایران، به زنان ایران، به زندانیان سیاسی ایران، به کارگران ایران، بویژه کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی و آقای منصور اسانلو رئیس سندیکای اتوبوسرانان، به معلمان کشور و به دانشجویان آزاده دانشگاه های ایران



    کمیسیون ارزيابی شورای هماهنگی همبستگی ملی ایرانیان ( هما )
    گزارش ارزيابی همآيش پاريس
    پای بندی و تلاش آشکار هیأت هماهنگی برای خودداری از سپردن نقش کلیدی به فرد یا کسانی،نمی بایستی به آنجا بیانجامد که نارسایی تدارکات و سامان نیمه کاره آن،همایش و شرکت کنندگان را در تنگنا قرار دهد.



    اهدای جايزه ی معتبر بنياد اولاف پالمه به پروين اردلان
  • تغییر برای برابری: جایزهی معتبر بنیاد اولاف پالمه در سال ۲۰۰۷، به ژورنالیست و فعال جنبش زنان ایران، پروین اردلان اهداء شد. اردلان از پایهگذاران مرکز فرهنگی زنان و از اعضای اولیه کمپین یک میلیون امضاء برای تغییر قوانین تبعیضآمیز است. او که سردبیر نشریهی اینترنتی تریبون فمینیستی ایران و عضو تحریریهی مجله اینترنتی زنستان، ارگانهای تعطیل شدهی مرکز فرهنگی زنان بوده، در حال حاضر عضو تحریریه سایت تغییر برای برابری است.
  • ------------------
    پروین اردلان به شهرگان :
    اين جايزه را نه از آن خود که از آن جنبش زنان ايران می دانم



    ابراز خرسندی گزارشگران بدون مرز
    از اهدای جايزه حقوق بشر ۲۰۰۷ بنیاد اولاف پالمه به پروين اردلان



    پنج سايت مسدود و دو وب نگار فمينيست تفهيم اتهام شدند
  • گزارشگران بدون مرز احضار و تفهيم اتهام دو وب نگار فمينيست و مسدود کردن ٥ سايت اينترنتي، را محکوم مي کند. در تاريخ ٢٥ بهمن ماه جلوه جواهری و ناهيد کشاورز وب نگاران زنستان و تغيير برای برابری، سايت های مدافع حقوق زنان از سوی دادگاه انقلاب تهران احضار و به " اقدام عليه امنيت ملی" متهم شدند. اين دو وب نگار آزاد اما خطر محاکمه و دستگيری آنها را تهديد می کند.




  • سنگسار خانوادگی دختر ۱۴ ساله در زاهدان
  • رییس پليس آگاهی سيستان و بلوچستان: «محمد شريف بازداشت شده و پس از دستگيری و در بازجويی های به عمل آمده اعتراف کرده که دخترش را به علت مسائل ناموسی با همدستی فردی به نام «غلام – ش» به ارتفاعات هلور برده و ابتدا وی را سنگسار کرده، سپس با شليک چهار گلوله دخترش را به قتل رسانده است».
  • بیژن یگانه - رادیو فردا



    حسن نايب هاشم (فرود سياوش پور)
    نامه سوم در روز ششم اعتصاب غذا
    روز اعتراض سراسری برای آزادی همه دانشجويان زندانی

  • در اعتراض به احکام سنگسار، پرتاب از بلندی، اعدام کودکان و اعدام های پرشمار بزرگسالان، احکام قصاص منجر به نقص عضو و شکنجه مستمر زندانيان و در حمايت از همه زندانيان سياسی و ديگر مقاومت کنندگان در برابر کودتای مخملين تدارک شده "انتخابات" مجلس



  • گفتگوی رایو پیام آزادی باآقایان علیرضا جباری و تقی روزبه
    نگاهی به تحولات دانشجوئی
  • سیمای جنبش دانشجوئی .مطالبات و خواست ها . برآمد طیف ها ی مختلف. منافع عمومی جنبش و چالش های پیش رو.



  • واحید قاراباغلی
    برگزاری تجمع به مناسبت «روز جهانی زبان مادری»
    در شهرهای آذربايجان
  • فعالین آذربایجانی می گویند قصد دارند با این تجمع و با توسل به شیوه های مسالمت آمیز و مدنی اعتراض خود را مبنی بر ممنوعیت فراگیری و تدریس زبان ترکی در ایران را به گوش مسئولان حکومتی و جهانین برسانند. استفاده از زبان و ادبیات ترکی در رادیو و تلویزیون و آموزش آن در مدارس از عمدهترین خواستهای فعالان آذربایجانی است. گرچه برابر قانون اساسی ایران استفاده از زبانهای محلی در مدارس و رسانهها مجاز شمرده شده است، ولی دولت مرکزی از اجرای این قانون سر باز میزند.



  • گزارشی از قطعه ی ۳۳ (مزار جانباختگان انقلاب) در روز ۱۹ بهمن ماه ۱۳۸۶
    آری ما هنوز زنده ايم
    تهیه گزارش از وبلاگ دیگر



    جنبش چپ، اپوزيسيون، انتخابات
    سخنرانی و گفتگو
    بهروز خلیق – فرخ نگهدار
    استکهلم جمعه ۲۲ فوریه ۲۰۰۸


    آگهی انجمن آموزگاران زبان فارسی- انگلستان
    "همايش آموزش زبان فارسی"
    در لندن گامی برای واکاوی پیشینه‌ی آموزش زبان فارسی در انگلستان، از گذشته تا امروز، و اهمیت دو زبانه‌گی و چگونگی پاسخ به آن بر گزار می شود.
    زمان: شنبه ٢٣ فوریه ٢٠٠٨ ساعت ١ تا ۵ بعد از ظهر

    سياست و جامعه

    دکتر محمد حسین یحیایی
    معمای انتخابات و نمايشنامه رد صلاحيت ها
  • صلاحیت ها و یا رد صلاحیت ها چیزی را تغییر نمی دهد، نظامی ها با شتاب به پیش می تازند، در افق استبداد نظامی دیده می شود، با کاربرد اسلحه و منطق نظامی نمی توان به دمکراسی و آزادی رسید، جامعه چند فرهنگی و متنوع ایران همه ظرفیت های دمکراسی را دارا است، با کار برد آن می توان دنیای بهتر و زیباتری برای امروز و آینده ساخت...



  • دکتر کاظم رنجبر
    «جمعيت سنتی، در تقابل با جامعه مدنی»
    <
  • درارتباط با« انتخابات » یا در حقیقت انتصابات دوره هشتم مجلش شورای اسلامی ،در نظام ولایت مطلقه فقیه که در24 اسفند ماه 1386 در پیش داریم ، آقای حسن بهگر ، مدیرمحترم سایت «ایران لیبرال » ، در این رابطه ، سئوالاتی را پیش کشیده اند ، من صاحب این قلم سعی خواهم داشت در محدوده این مقاله ، به آن سئوالات بصورت تحلیلی در یک رساله ،جواب بدهم .



  • فرهنگ قاسمی
    انتخابات در حاکميت اسلامی نابهنجار و نابکار است
  • نمیتوان دربارهی یک مسألهی حیاتی همچون انتخابات در جامعهای سخن گفت، بدون اینکه حداقل به مشاهدات و ملاحظات رژیم حاکم بر آن اشاره نکرد. یادآوری سرشت جمهوری اسلامی به ما کمک خواهد کرد تا به دور از واقعیت نبوده و در خواب خیال توقعات بی جا از پدیدهی انتخابات نداشته باشیم. اما این مشاهدات و ملاحظات کدامند؟



  • هژیر پلاسچی
    با درد جاودانه شدن تاب آر ای لحظه ی ناچيز
  • جنبشهای اجتماعی و مبارزهی سیاسی اوج و فرود دارند و گاه دچار تیغ سرکوب و خودکامه گی میشوند و گاه بالنده و خروشانند. و در هر دوی این زمانهها روشنفکران راویان تلخیها و شادکامیها میمانند. آنها در روزهای تلخ سکوت و سترونی با نشان دادن چهرهی پلیدیها، حافظان آرمانگرایی میمانند و در روزهای پایکوبی و فراز شدن بیرق مبارزه در کنار جنبش مردم میایستند تا صدای رهاییخواهی و عدالتطلبی را حنجره باشند.



  • تقی روزبه
    پيرامون چالش های فعالين کارگری(بخش۱)
  • وقتی ازفعالین کارگری ومعضلات آن سخن می گوئیم بدون روشن کردن نسبت این مقوله با مقوله کارگری وطبقه کارگرنهایتا قادرنخواهیم شد ازعهده گشودن کلاف سردرگم معضل رابطه آن با طبقه کارگربرآئیم.نهادن خشت اول برسرجای خود همیشه ازاهمیت زیادی برخورداراست.فعال گارگری یا کارگرفعال؟ ...


  • عیسی سحرخیز
    گنجيشكك
    اشی مشی
  • در تازه ترین لطف و مرحمت دولت خدمتگزار به روزنامه نگاران و مدیران روزنامه ها و مجلات مستقل و آزادیخواه، آوار لغو امتیاز بر سر مدیر مسئول روزنامه ی "جمهوریت" فرود آمده است. آوار ساختمانی سنگین كه دیوارهایش نیز رئیس شورای سیاستگزاری روزنامه را از روز شنبه در برگرفت. ...



  • عيسي سحرخيز
    اسم شب
  • "اسم شب" یا "رمز ورود" در جامعه ی ایران نه تنها در حیطه ی رایانه، بلكه در حوزه ی "قدرت" و "حكومت" نیز كم كم دارد جای خود را به صورت مشخص باز می كند. به این معنا كه فارغ از اینكه در آسمان خورشید بدرخشد یا ماه بتابد، روز باشد یا شب، برای ورود به منطقه ای خاص باید "اسم شب" را بدانی، یا از پیش در جریان "رمز ورود" قرار گرفته باشی تا بتوانی خود را به مناطق ویژه رسانده یا نزدیك شوی. طبیعی است كه فضای سیاسی و مختصات "جمهوری اسلامی" با "حكومت ولایی" تفاوت بسیار دارد و رمز و راز ورودش نیز.
  • ------------------------
    بازی با كدام مهره؟
    با مهره ی مردم یا با مهره ی سیاست



    علیرضا جباری (آذرنگ)
    ترسم نرسی به کعبه ای اعرابی
    راهی که تو میروی به ترکستان است

  • تا آن جا که به مشارکت در این انتخابات مربوط می شود، به سبب آماده نبودن شرایط عینی برای برگزاری آن و نبود مبانی حقوقی لازم برای تحقق چنین اهدافی، من به نوبه ی خود مشارکت در چنین اقدامی را در شرایط کنونی بی حاصل می دانم و بر این باورم که هیچ گونه کمکی به پیشبرد اهداف جامعه ی مردم سالار در کشورمان نخواهد کرد و ازاین رو خود در آن شرکت نخواهم کرد.



  • ابوالحسن بنی صدر
    انتخابات در جامعه محکومان!
  • راست بخواهی، جامعه ما هم جامعه قاضیان و هم جامعه محکومان است . توضیح این که هر یک از ما، بی آنکه نیاز به بازجوئی و قضاوت باشد، رأی به برائت خود و نیز به صلاحیت قاضی دیگران شدن خویش می دهیم و بر مسند قضاوت مادام العمر می نشینیم .



  • مجید خوشدل
    ايرانيان لندن، پشتيبان دانشجويان دربند
    با اظهار نظرهایی از: جمال کمانگر، علی دماوندی، حسن زنده دل یدالله خسروشاهی، ایوب رحمانی



    آیا انقلاب فرزندان خود را می خورد؟
    قاتل هويدا چه کسی بود؟
    ج- پاکنژاد

    تاريخ

    محمود کویر
    حاج ميرزا آقاسی: نگاهی ديگر

  • مهرداد بهار :« فرهنگ سیاسی معاصر ایران به دنبال قهرمان سازی است، كلنل پسیان را ورای حقایق تاریخی قهرمان میكند و قوام السلطنه را، بیش از آن چه كه مستحق است و با حقایقی تاریخی میخواند، دشمن میدارد. هر دوی اینها دچار افسانه سازی های تاریخی شده اند. ما زمانی به عصر خردگرایی وارد میشویم كه شخصیت های تاریخی را با همه جنبه های مثبت و منفی شان بسنجیم و به این افسانه سازی های تاریخی خاتمه دهیم.»



  • ناصر رحیم خانی
    جمهوری مهاباد
    بازخوانی رویدادهای تاریخی

  • در تهران بر سر چگونگی برخورد با قاضی محمد و همراهانش ، تفاوت نظرهائی وجود داشته است و چنین دیده می شود که دولت قوام یا مشاورین قوام با اعدام قاضی و یارانش موافق نبوده اند. اما فرماندهی ارتش به پشتیبانی دربار ، شماری از افسران ارتش را راهی مهاباد کرد تا با تشکیل دادگاه ویژه نظامی ، قاضی محمد و کسان او را محاکمه و به اعدام محکوم کنند. قاضی محمد ، برادرش صدر قاضی ـ نماینده ی مجلس شورای ملی ـ که نقش رابطه و میانجی با دولت مرکزی را به عهده گرفته بود و نیز محمد حسین سیف قاضی در میدان چوارچرای مهاباد بردار شدند. کاری ناجوانمردانه و نابخردانه.

  • بين المللی

    آیدین تبریزی
    مخالفان آزادی حجاب در ترکيه چه می گويند؟
  • خلاصه کردن سکولاریزم در حجاب و غافل شدن از تضمین بی طرفی نظام آموزشی کشور از حیث پرادختن بی طرفانه به ادیان مختلف و فلسفه و تربیت نسل جدید پرسشگر و جستجوگر که هیچ چیزی را حتی اعتقادات دینی را بدون استدلال و منطق نمی پذیرد، سنگ بنای سکولاریزم است و حجاب تنها روبنایی کم ارزش است. مخالفین همچنین باید رسانه های دولتی را کاملا زیر ذره بین داشته باشند تا در پشت هیاهوی روسری، تعلیمات دینی و قوانین شرعی را به صورتی جانبدارانه در برنامه هایشان تبلیغ نکنند.



  • گزارش خواندنی روزنامه ملیت:
    ترک ها مذهبی ترو ايرانی ها غير مذهبی تر می شوند!
    جواد طالعی (دفتر اروپائی شهروند)

    از زبان آمار:
  • ترکیه: 85 هزار مسجد در برابر 76 هزار مدرسه، 90 هزار روحانی در برابر 77 هزار پزشک
  • شرکت کنندگان نماز جمعه: در ترکیه 20 میلیون نفر، در ایران 7 میلیون نفر!
  • تعداد کسانی که هر روز برای نماز به مسجد می روند: در ترکیه 10 میلیون نفر، در ایران 2 میلیون نفر!



  • در باره جرج حبش بنيانگذار جبهه خلق برای آزادی فلسطين
    گفتگوی رادیو پیام آزادی با آقای یوسف عزیزی بنی طرف

  • با وجود اینکه متاسفانه گفتمان حاکم در کشور ما در این سال ها سعی کرده ، انحصار « دفاع » از مساله فلسطین رادر اختیار خود داشته باشد. علی رغم تبلیغات یک جانبه دولتی ،روح مردمان آزادیخواه ایران در حمایت از مبارزه مردم فلسطین است.



  • حسن زرهی
    آمريکا به اميد و تغيير رای می دهد؟
  • پیروزی سناتور اوباما در ۱۳ ایالت در برابر موفقیت ۹ ایالتی هیلاری کلینتون نشان داد که او بخت مبارزه برای پیروزی در نامزدی حزب دمکرات را همچنان دارد



  • ظهور و سقوط امپراتوری:
    حال آمريکا خوب نيست
    تحلیل روزنامه آلمانی زود دویچه تسایتونگ

  • آمریکا، سرمایه اخلاقی و ایدئولوژی خود را با ارزشی غیرقابل محاسبه باخته است. کشوری که شکنجه می کند و زندانیان را بدون محاکمه به بند می کشد، ممکن است ترس بپراکند، اما احترام نصیبش نخواهد شد

  • برگردان: جواد طالعی (دفتر اروپائی شهروند)



    مجید صدقی
    يک ايرانی در کارزار انتخابات شهرداری ها در فرانسه
  • جلال ایجادی استاد دانشگاه در فرانسه معاون شهرداردر این شهر است واین دومین باراست که در این انتخابات شرکت می کند . با او در باره انتخابات شهرداری ها در فرانسه و دیگر مسائل به گفت و گو نشستیم که می خوانید :

  • نگاه

    چالش جديد انترناسيوناليسم توده ها
    مصاحبه روزنامه «اومانیته» با سمیر امین / برگردان: احمد آزاد

  • سنت کمونیستی چنین فکر میکرد که انقلاب و ساختمان سوسیالیزم در یک دوران تاریخا کوتاه، در فاصله چند سال یا چند دهه، سریعا ممکن خواهد بود. من ترجیح میدهم که امروز از پیشرفت انقلابی صحبت کنم تا انقلاب. «انقلاب» ایده نادرستی را القاء میکند که گویا تمامی مشکلات میتواند به آنی در فردای انقلاب برطرف شود. «پیشرفت انقلابی» به نظر من مطابقت دارد با پروسه جایگزینی منطق دیگری غیر از سرمایهداری. این شرائط میتواند به نوبه خود به شکلگیری موجهای دیگر کمک کند. اما در اینجا جبر تاریخی وجود ندارد. ضرورتهای عینی، دروجه کاملا هگلی آن، وجود دارند اما قدرگرائی مطلقی وجود ندارد. ا



  • منوچهر صالحی
    سياست استعماری دولت‏های سرمايه‏داری

  • بنا بر بینش ماركس نیز تمام كشورهائی كه پا به بازار جهانی میگذارند، به یكدیگر وابسته میشوند، منتهی از آنجا كه وابستگی كشورهای عقب مانده و یا عقب نگاه‏داشته شده، به كشورهای پیشرفته سرمایه‏داری بیشتر است، چنین می‏پنداریم كه با رابطه‏ای یكجانبه روبروئیم، زیرا تشخیص درجه وابستگی كشورهای پیشرفته به كشورهای پیرامونی امری مشكل است و نیاز به بررسی‏های بسیار دارد كه بسیاری از روشنفكران كشورهای پیرامونی بهخاطر فقر دانش و محدودیت امكانات علمی، توان انجام آن را ندارند.



  • گلوریا مارتینز گونزالز- آلهاندرو واله بایزا
    طغيان بر ضد ناديده انگاری، فقرمفرط،
    وسوءاستفاده از قدرت
    برگردان: محمود رضا عبداللهی

    فرهنگ و هنر

    مهدی استعدادیشاد:
    طعمه ی دام و دهانِ خوانِ هشتم

  • "آخر شاهنامه" در تداوم پی افکندن ساختمانی نظری سروده شده است که شروعش به تجربه ی سرودن در دفتر شعر "زمستان" برمیگردد. این روند شکل گیری نظری و بازاندیشی اش در "موخره ازاین اوستا" به فرجام دوره سوکواری می رسد. البته "آخر شاهنامه" به لحاظ کارکردی هم دارای شباهت با "زمستان" و "ازاین اوستا" است. عنوان هرسه ی این سروده ها برجلد کتابهای مربوطه شان نقش بسته است. کتاب هایی که در پی "ارغنون" انتشار یافته اند.



  • اسماعیل خویی
    دين در برابر انديشه و هنر

  • واژه ی "امتناع" را، در این عبارت، اگر به معنای "ناممکن بودن" بگیریم، اندیشه ی بیان شده در، یا با، این عبارت، یعنی "ناممکن بودن تفکر در فرهنگِ دینی" با ما میگوید که "اندیشیدن با فرهنگِ دینی تناقض دارد". امّا این اندیشه، یا نگره، بیگمان نادرست است؛ و نادرست است به این دلیل که دو چیز نمودِ متناقض هرگز نمیتوانند با هم باشند، ...



  • سيروس "قاسم" سيف
    "انقلاب، تولدت مبارک!"
  • تصور بفرمائيد که الان، قبل از انقلاب است و يک روز صبح که متظاهردوم، توی اداره، پشت ميز کارش نشسته است، دراتاق بازمی شود و متظاهراول، به درون مي آيد، سلام می کند و صبح به خير می گويد. متظاهر دوم اگرچه متظاهراول را نمی شناسد، اما پاسخ سلام او را به گونه ای می دهد که انگارسال ها است همديگر را می شناسند. متظاهراول پس از دريافت جواب سلامش، می پرد و متظاهر دوم را در آغوش می گيرد، سرو صورتش را غرق بوسه می کند و می گويد: " دوست عزيز! تولدت مبارک!".



  • ه . لیله کوهی
    من و پچ پچ های ذهن...
  • خود را سر میز کنار ادیت پیاف می بینم ، آن شب که خانم مارلین دیتریش پس از کنسرت سر میزمان آمد و به ادیت گفت من سالها حس خیابانهای پاریس را گم کرده بودم و تو امشب با آواز هایت مرا به کوچه پس کوچه های پاریس بردی، و او لحظه ای دست و پایش را گم کرده بود . نمی دانست در جواب چه بگوید . من فقط در آن لحظه به چکه چکه های شامپاینی که با دستپاچه شدن ادیت روی میز واژگون شده بود و روی کفش هایم می ریخت فکر می کردم ...



  • همنشین بهار
    اديت پياف، گنجشکک اشی مشی
  • این هنرمند رنجدیده در گیر ودارِ جنگِ اوّلِ جهانی به دنیا آمد. بیش از ۲۰۰ ترانه از خود به یادگار گذاشت و در ۴۷ سالگی غزل خداحافظی را خواند. وقتی به میهمانیِ خاک رفت، مردمِ فرانسه بیتوّجه به فتوایِ مرتجعین که سوگواری را هم برای او جایز نمی شمردند هزار هزار به خیابانها ریختند. حتی وقتی «آلبرکامو»، نویسندهٔ مشهور فرانسویتبار و خالق کتاب مشهور «بیگانه»، و برنده جایزهِ نوبلِ ادبیات، با تصادف جان سپرد ـ در پاریس این چنین ولوله نشد.



  • شهرام تابع محمدى
    آنجا كه نفت با مذهب درآويزد
  • آنچه آندرسون را به ساختن فيلمى بر اساس‏ داستانى كه تقريبا يك قرن از نوشته شدنش‏ مى گذرد برمى انگيزد بى شك از ديدگاه او نسبت به روزهاى پيرى و از كار افتادگى سرمايه دارى سنتى آمريكا نشأت مى گيرد.



  • یدی
    نگاهی به فيلم علی سنتوری
  • در سکانسی از فیلم که به هیچوجه تصادفی نیست، پدر مستقیما سرنگ برداشته و هروئین را در رگ فرزند خویش تزریق می کند. مهرجویی این پدران و دولتمردان را مسئول مستقیم و بلاواسطه این فجایع می داند



  • بنفشه
    قهوه تلخ يا تلخ تنهايی!
  • تارا بی اعتنا به اطراف در گوشه کافه میزی خلوت یافته و پشت آن نشست.پیشخدمت سر رسید و سفارش قهوه تارا را گرفت .قصد کرد همانجا نگاهی به جزوه آنروزش بیاندازد ناگهان تکلماتی که به زبان فارسی بود تو جه اش را به خود معطوف کرد .در این بین چیزی که بیش از همه باعث شد رد صدا ها را بگیرد آشنا بودن صدای یکی در آن جمع بود . تارا این صدای زیبا و آشنا را می شناخت ...



  • محمود صفریان
    تلخی نقد



    نادره افشاری
    عسس بيا منو بگير!

    زنان

    بنفشه
    "در باب جدا سازی مطالب کتب درسی با تو جه به
    جنسيت دانش آموزان در ايران"
  • شاید هم می خواهند با ارائه دروس همسرداری و خانه داری در اسلام زنان را بیشتر متوجه نقش سنتی خود کرده و سنت را "تخصصی " کنند . و قوانینی را که چپ و راست به نفع مرد ها در مجلس تصویب می شود را بهتر برایشان تو جیه کنند. و دین را نیز آنگونه که خود آن را شناخته اند وارد اذهان دانش آموزان دختر و پسر کنند و شاید هم با اختصاصی کردن دروس دینی می خواهند دانش آموزان دختر متوجه تبعیضاتی که در این دین بر علیه آنان روا شده است را نبینند.



  • بررسی اجرای مخفيانه طرح سهميه بندی جنسيتی در دانشگاه ها
    گفت و گو با ویدا خسروی، عضو کمیسیون زنان تحکیم

  • چندی پیش مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی جدید نسبت به افزایش تعداد دانشجویان دختر ابراز نگرانی کرده و این مساله را باعث برهم خوردن تعادل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه دانسته بود. در این گزارش همچنین اعمال سهمیه بندی جنسیتی در کنکور ورودی دانشگاه ها در سال گذشته تایید شده بود.




  • نوزدهمین کنفرانس بنیاد پژوهش های زنان ایران
    نياز های مبرم زن ايرانی در دوران کنونی

    ۴ تا ۶ جولای ۲۰۰۸ (۱۳ تا ۱۵ تیر۱۳۸۷)
    دانشگاه برکلی - کالیفرنیا ، امریکا


    ويژه نامه

    اطلاعيه
    گروه کار بررسی و چاره انديشی در باره وضع کنونی ما
    ----------------------

    پیرامون چاره اندیشی بر بحران جمهوری خواهان دمکرات و لائیک ایران
    گام های مشترک برای ادامه راه
    احمد آزاد

  • کار سیاسی جمعی و سازمان یافته مبانی و اصولی دارد که نمیتوان آنها را به کناری نهاد. مشکلات «ج د ل» در سامان دادن یک «کار سیاسی جمعی و سازمان یافته» نباید به نفی کار جمعی و تئوریزه کردن فعالیتهای فردی و محفلی بیانجامد. باید نلاش کرد تا «کار سیاسی جمعی و سازمان یافته» سامان یابد. تجربه چند سال گذشته نشان داد که ایجاد یک جمع سیاسی کار ساده ای نیست.
  • -----------------------
    ادامه مباحث درباره بحران