شیرین سمیعی

داروی افسردگی

از من به شما پند كه هروقت غمباد گرفتيد پيش از هر اقدامي نخست به سراغ داستانهاي ايرج پزشكزاد برويد كه درماني براي افسردگي و فشار روحي است كه بيشترين ما در اين روزها و در اين دنياي كرونايي دچارش هستيم، چراكه نوشته هايش شادي افرين است و غمباد زدا، و از هر داروي ارامبخشي موثرتر! خواندن شان خواننده را سر حال مي اورد و عوض اين كه با داروهاي جوروواجور گيج و منگ شويم و در گوشه اي بيفتيم، با خواندن شان مي خنديم و اندكي شاد مي شويم و غمبادمان نرم نرمك فرو مي نشيند.



abolfazl_mohagheghi_0.jpg
ابوالفضل محققی

چه کسی می ترسد ؟

چه کسی می ترسد؟ دیگر بجرئت می توان گفت از حکومتیان نشسته بر قدرت از شخص خامنه ای تا آبدارچی" آقا ". از فرمانده سپاه متوهم، تا امنیتی های پنهان شده در تاریکی! از فرماندهان انتظامی تا فرمانده بسیجی بی هویت! کسی ترسو تر نیست! طنز تلخ و شیرین مبارزه مردم زمانی است که حکومتیان و فرماندهانی که امر بر سرکوب وکشتار مردم می دهند. خائف تر از همه هستند. خائف از چشم انداز گسترش دامنه اعتراضات که میدانند سرانجام به کجا ختم خواهد شد. خائف از آن پاسدار و بسیجی زیر دستی که شاید در زمان اعتراض های پراکنده به ابعاد فاجعه بار کاری که می کرد پی نمی برد.اما بهر میزان که بر میزان نارضایتی مردم از شرایط اقتصادی ،سیاسی و اجتماعی افزوده می شود و حضورشان در صحنه مبارزه پر رنگ تر می گردد! ترس و سوالش بیشتر می گردد.



Taghi
تقی روزبه

برجام در اتاق تنفس مصنوعی!؟

تمامی پیش شرط هائی که رژیم برای بازگشت به نقطه صفرتوافق هسته ای مطرح می کند (اعم از رفع همه تحریم ها، راستی آزمائی (شش ماه) و تضمین عدم خروج دولت آمریکا به عنوان سه شرط اصلی و بکارگیری تاکتیک های تأخیری و یا حتی برخا طرح پرداخت خسارت به ایران بدلیل خروج یکجانبه آمریکا و مهمتر از آن ها تلاش عملی برای نزدیک کردن هرچه بیشترخود به نقطه گریز هسته ای، جملگی حاکی از آن هستند که در اصل، توافق برجام برای رژیم امری است سپری شده،‌ نامطلوب و مربوط به گذشته و فاقدموضوعیت واقعی.



abolfazl_mohagheghi_0.jpg
ابوالفضل محققی

سرنوشت یک دانشگاه از دهخدا تا قالی باف!!

بعد هشتاد وهفت سال از گشودن دانشگاه و بر پائی نخستین شورای د انشگاهی با ترکیبی چنان. امروز کسانی بر جای دهخدا ،فروزانفر ،دکتر حسابی و..تکیه می زنند که بزرکترین هنرشان بی سوادی ، بی فرهنگی، دزدی ،غارت اموال عمومی ،سرکوب دانشجویان است.قالی باف و زاکانی دو فردی که امروز تکیه بر جای بزرگان زده اند .نواله خور خدمتی هستند که در دفاع از ولایت مطلقه خامنه کرده و می کنند . مردانی کم از ..که افتخارشان سوار شدن همراه قاسم سلیمانی بر موتور و جولان دادن در خیابان ها با چوب و چماق کوبیدن بر سر دانشجویان معترض است. " در کف خیابان از بیت رهبری دفاع کردیم." قالی باف



new/babak-amirkhosravi03.jpg
بابک امیرخسروی

پاسخ به هیات تحریریه ی«نامه مردم»

شما متاسفانه بی توجه به رعایت ضروری موازین اخلاق سیاسی، بخش اول نامه ام به «کمیته برون مرزی » را که به روشنی برای نقد مواضع ضد و نقیض نشریه«راه توده» نوشته ام، و با آنکه در ادامه همان نامه صریحا نوشته ام که "منظور من اين نيست كه ما از حاكميت كنوني همانند گذشته پشتيباني كنيم»، به حساب من گذاشته ونسبت ناروایی به من داده اید! آخر چرا؟



مهرداد خامنه‌ای

باز بخوانیم: اینان هراس‌شان ز یگانگی ماست

ارتباط فعالان عدالت‌خواه داخل و خارج کشور در همه‌ی زمینه‌ها یکی از اهداف مهمی است که با وجود تمام خطراتی که می‌تواند برای افراد داخل کشور به همراه داشته باشد، باید هر چه عمیق‌تر شکل بگیرد.
این ارتباط دو طرفه از آن دسته استراتژی‌هایی است که نه فقط برای پشتیبانی از یکدیگر در شرایط حساس و بگیر و ببندها ضروری است، بلکه تبادل تجربیات و نظرات و پر کردن شکاف جغرافیایی و حتی نسلی را به همراه خواهد داشت.



jebhe.jpg
جبهه ملی ایران؛

ایران بر سر دو راهی

اکنون که مجددا در یک ‏بزنگاه حساس، با مذاکرات با کشور‌های ۵+۱ بر سر پروژه‌های اتمی روبرو شده‌ایم. باید تصمیم‌‏گیران اصلی در این مذاکرات دچار توهم و تخیل نشوند و بدانند که آن شرایطی که هند را در ‏تکنولوژی هسته‌ای پیش برد و به سلاح اتمی رساند، شرایط ویژه‌ای بود که هم آمریکا و هم اتحاد ‏شوروی در نگرانی مشترکی که از اتمی شدن چین داشتند در یک توافق پنهانی، هند را در مقابل ‏چین بر افراشتند و به قدرت اتمی شدن رساندند. اگر پاکستان نیز وارد این معرکه اتمی شد عکس‌‏العمل چین به اقدام آمریکا و شوروی بود که زمینه‌ی آن را فراهم کرد. در جهان امروز نه جامعه ‏بین‌المللی و نه حاضران در باشگاه اتمی، امکان ورود مهمان جدیدی را به این باشگاه نمی‌دهند. این ‏کشور دیگر ظرفیت بازی آزمون و خطا را ندارد. با اموال این ملت و موجودیت این کشور نباید ‏بازی شود. ‏



jebhe.jpg
آرسن نظریان، کمال ارس

جبهه ملی ایران به کجا می رود؟

در این نوشتار کوشیده ایم تا به عنوان کنشگرانی در خانواده بزرگ جبهه ملی ایران از موضع فردی اوضاع و احوال جبهه ملی را در کلیت خود، آنطور که من می بینیم به تصویر بکشیم. ادعایی نداریم که حرف آخر را در این زمینه می زنیم، اما امید داریم که بتوانیم چند مساله مبرم و فوریت دار را در معرض توجه هموندان و هواداران جبهه ملی قرار دهیم.



abolfazl_mohagheghi_0.jpg
ابوالفضل محققی

اصعر فرهادی هنرمندی بزرگ با دغدغه مسئله انسان و انسانیت بخش آخر

مسئله شخص آقای فرهادی نیست مسئله چگونگی نگاه ما به یک امر هنری و هنرمند است .نگاهی بذات هنر ودنیائی که هنرمند از درون یک مکاشفه هنری ببهای نه تنها استعداد وخلاقیت های خود بل ببهای سال ها رنح تعمق در ریز ترین مسائل وپدیده های پیرامون خود بدست آورده است. بایدپشت هر اثر بزرگ هنری عرق نشسته بر حبین هنرمند را و خلاقیت اورا دید . عرقی حاصل از سال ها دویدن، رنج کشیدن برای دریافت آن چه که در بطن طبیعت ، در بطن جامعه در رابطه انسان ها می گذرد. چنین هنری عمیق است وچند لایه.



س. حمیدی

کشاورزان اصفهانی چه می‌خواهند

مطالبات کشاورزان اصفهانی در شرایط حاضر عبارت‌اند از:
الف) اجرای بدون کم و کاست طرح ۹ ماده‌ای شورای آب کشور؛ ب) شناسایی و معرفی افراد مقصر در اجرای این طرح ۹ ماده‌ای؛ ج) شناسایی کشاورزان زیان دیده و جبران زیان ایشان از سوی دولت؛ د) تعیین میزان حق‌آبه‌ها با مشارکت نمایندگان مستقل کشاورزان؛ ه) به رسمیت شناختن حق‌آبه‌ی متعارف زاینده رود و گاو خونی از سوی نهادهای ذیربط دولتی؛ و) ممنوعیت بارگذاری جدید بر حوضه‌ی زاینده رود تا تعیین تکلیف نهایی حق‌آبه‌ها؛ ز) راه‌اندازی مدیریت واحد و یکپارچه برای مصرف آب زاینده رود با حضور نمایندگان مستقل کشاورزان - شکی نیست که کشاورزان استان اصفهان تا برآوردن تمامی این خواست‌های مردمی و قانونی خود از سوی دولت، هرگز از پای نخواهند نشست.



masoud-noghrekar5.jpg
مسعود نقره کار

فرهنگِ چماقی یا چماقِ فرهنگی؟

چماقداری در ميهنمان سده ها عمر دارد. چماقداری به کارگیریِ انواع خشونت زبانی و روانی همراه با ضرب و جرح با وسائل و ابزار مختلف مثل چماق و چوب و قمه و چاقو و.... و سپس تر با سلاح گرم است. حمله به افراد و يا جمع ها ی مختلف ( اجتماع ها و ميتينگ های سياسی، فرهنگی و اجتماعی و...) و تخريب و آتش زدن و غارت اموال در زمره ی اعمال چماقداران بوده است.



abolfazl_mohagheghi_0.jpg
ابوالفضل محققی

اصغر فرهادی هنرمندی بزرگ با دغدغه مسئله انسان وانسانیت

زیبائی هنر در گذر لایه به لایه آن ازدهلیز های پیچ در پیچ زندگی وکشف شاعرانه گی ومعمای نهفته در دل پدیده هاست .حال می خواهد نقاش باشد یا نویسنده. پیکر تراش باشد یا فیلم ساز . هرهنرمندی جایگاه خود را دارد بشیوه خود بر جهان پیرامون نگاه می کند. پدیده های زندگی را از درون منشور های گوناگون ورنگی حیات که با قریحه ،نبوغ وسخت گوشی خود که لازمه جان بخشیدن به این رنگ هاست عبور میدهد.. صرف خارج بودن یا داخل بودن وپنچه در پنجه حکومت انداختن! غنا ، عمق وماندگاری یک اثر هنری را تعین نمی کند.



پاسخ هیئت تحریریه «نامۀ مردم»
به نامه آقای بابک امیر خسروی

بنظر می رسد که شما داشتن چنین نظریاتی را که در آن دوران در جاهای دیگر هم مطرح کرده بودید منکر هستید. برای یاد آوری توجه شما به این نقل قول از نامۀ بلند و سراپا متضادتان به کمیتۀ برون مرزی که در تاریخ ۱۱ خرداد ۱۳۶۲ در اعتراض به تغییر خط حزب در نشریه "راه توده" که در آن زمان زیر نظر کمیته برون مرزی منتشر می شد، جلب می کنیم.



رضا جاسکی

در سوگ «شاهزاده نوین»؟

آیا دوران فعالیت‌های حزبی گذاشته است؟ گرامشی حزب سیاسی را «شاهزاده نوین» خطاب می‌کرد، شاهزاده نوین نه متکی بر قهرمانان بلکه متکی بر عمل جمعی بود. او کنش جمعی موثر را در یک حزب سیاسی قابل تصور می‌دانست. آیا باید در سوگ «شاهزاده نوین» نشست؟ بعضی پاسخ مثبت می‌دهند، برخی در دفاع از کار حزبی خیلی ساده پاسخ می‌دهند، در دورانی که فردگرایی به اوج خود رسیده است، طبعا فعالیت‌های حزبی که یک کار جمعی است، مورد خشم و غصب قرار می‌گیرد. این توضیح قطعا بخشی از تحلیل عدم جذابیت فعالیت حزبی می‌باشد ولی توضیحی است که احزاب-در این نوشته منظور فقط احزاب چپ است-را بی‌گناه نشان می‌دهد، آیا چنین است؟ آیا این گفته خانم نوبو که نمی‌توان بدون مشارکت در کار سیاسی به جایی رسید، درست است؟ آیا کارهای اتحادیه‌ای و فعالیت در جامعه مدنی کافی‌ست؟ چرا باید اشکال متفاوت‌ مبارزه مدنی، سیاسی، و فرهنگی را باید در مقابل هم قرار داد؟



nahid-hoseini1.jpg
ناهید حسینی

از رای من کو تا فرزند من کو؟

فرایند جنبش‌های اجتماعی، یک روند پیچیده غیرخطی را در برخورد با موانع سر راه خود تا رسیدن به مقصد نهایی طی میکند. در خلال این روند، وجوهی از محرکه‌ها، دینامیسم درونی، نیروهای شرکت کننده، مطالبات، اهداف و دستاوردها، هویت آن را شکل میدهند. بر آورده نشدن خواست‌های اولیه‌ای که جنبش بر اساس آنها شکل گرفته، اغلب پایان حیات آنها محسوب نمیشود و فروکش وسکوت تحمیل شده بر آنها، با فراهم شدن شرایط مساعد به بر آمد دوباره آنها، با خواست‌های جدید در ابعادی گسترده تر جایگزین میشود. برای ارائه تصویری زنده از آنچه که گفتم، بد نیست نگاهی به دوره اخیر این جنبشها در کشور بیفکنیم.



عباد عموزاد

در فرآیند قیام آبان چه آموختم؟

هرگاه ایرانیان، از زن و مرد، پیر و جوان کارگر و دهقان، بازاری و اداری، حقوق خویش را بشناسند و برای بازیافت این حقوق به قیام درآیند، تقابل رژیم با مردم، تقابل زور با حق می شود. توانائی بکار بردن قوای سرکوبش بازهم کمتر می شود و با شتاب بیشتری به تحلیل می رود. بدین سان، هر رژیمی را به مرامش می باید سنجید و با نشان دادن خالی شدن مرامش از محتوای اولیه و پر شدنش از زور، می باید نزدیک شدنش را به مرگ معلوم به اطلاع مردم رساند. تا هم جامعه اطمینان پیدا می کند که رژیم مردنی است و هم قوای سرکوب رژیم در بکار بردن خشونت با مردم، سست شوند.



new/babak-amirkhosravi03.jpg
بابک امیرخسروی

نامه بابک امیرخسروی به آقای امیدوار

در مطلبی، که از زبان شما به مناسبت ۸۰ امین سالگرد تشکیل حزب توده ایران درنشریه حزب توده ایران نوشته شده بود، توجه و شگفتی مرا برانگیخت.خواهش من از شما این است که به طور مستند، منبع و تاریخ چنین جلسه ای را که من مطالب فوق الذکر را گفته باشم، برایم بفرستید. چون صحبت از نشست کادرهای حزبی پس از اولین دستگیری ها می کنید، لطفاْ نام لااقل دو سه نفر از این کادرها را ذکر کنید، تا احیاناْ از آنها نیز درباره صحت و سقم مطالبی که به من نسبت می دهید، پرسیده شود.



abolfazl_mohagheghi_0.jpg
ابوالفضل محققی

بانوی نود ساله بهائی مادر! من همراه با تو فرباد می زنم !

براستی زمانی که جوان سخت کوش بهائی با هزاران امید با ترس و دلهره نمره قبولی دانشگاه می گیرد اما از ورود بدانشگاه که از اصلی ترین حقوق اولیه شهروندی اوست محروم می شود چه حسی بما که جوانمان بشادی وارد دانشگاه می شود دست می دهد؟
جلوتر نمی روم از زندان واعدام بهائیان نمی گویم از دردی که هنوز با گذشت چهل سال از اعدام دکتر سمندری در تبریز متخصص گوش ،حلق وبینی که هنوز خاطره محبت او با فرشباف کوچک "مشهدی احمد"پسر صاحب خانه من که ده سال بیشتر نداشت و از ناراحتی گلو وبینی گرفته تا ناراحتی چشم رنج می برد اورا بخش به بخش چرخانید سخنی نمی گویم که زخم کهنه دهان باز می کند و خونابه حاصل از این همه درد بیرون می ریزد .



س. حمیدی

حراست شهرداری در نقشی از منکراتی‌ها

نفر مرد سیاهپوش در شمایلی از امنیتی‌های حکومت هر روز صبح جلوی ورزشکاران پارک لاله ظاهر می‌گردند و همواره همان گفته‌های همیشگی خود را تکرار می‌کنند. چون خطاب به ورزشکاران فریاد می‌زنند: "قرار نیست خانوم‌ها و آقایان با هم ورزش کنند. قرار نیست با خودتان دستگاه اکو و بلندگو بیاورید و صدایش را این همه بلند کنید. قرار نیست به بهانه‌ی ورزش همگی با هم برقصید. قرار نیست روسری خانم‌ها از سرشان بیفتد. قرار نیست که خانم‌ها لباس تنگ و چسبان بپوشند".



جمعی از فدائیان خلق ایران(داخل کشور)

پیام به کنگرۀ دوم حزب چپ ایران(فدائیان خلق)

در دفاع از سوسیالیسم (۷۵)

کنگرۀ دوم حزب چپ ایران(فدائیان خلق) در شرایطی برگزاری می‌شود که میهن ما هم در عرصه داخلی و هم در عرصه بین‌المللی و منطقه‌ای شرایط دشواری را پشت سر می‌گذارد. حکومت اسلامی «بقای نظام به هر بهایی» را عملا به عنوان استراتژی «گام دوم انقلاب» تبیین کرده و پیگیری می‌کند و در این راستا نیز مناسبات بین‌المللی و منطقه‌ای را نه بر مبنای منافع و مصالح ملی که بر مبنای ضرورتهای «بقا و تداوم نظام» قرون وسطایی خود تنطیم می‌نماید. از سوی دیگر، با قرار دادن خونریز‌ترین چهرۀ خود در رأس قوۀ مجریه و انتصاب استانداران و فرمانداران نظامی در مسند امور، عملاً نشان می‌دهد که «سیاست سرکوب» و «میلیتاریزه کردن» نامحسوس کشور، به عنوان مهمترین اهرم در برخورد با مبارزات مردم، در خدمت این استراتژی خواهد بود.



abolfazl_mohagheghi_0.jpg
ابوالفضل محققی

بندی که دادگاه مردمی آبان ماه باید درقطعنامه پایانی خود منظور کند !

آنچه که هنوز در دادگاه مردمی آبان به آن پرداخته نمی شود نقش وتاثیر خشونت ،سرکوب وقتل عام صورت گرفته بر روان اجتماعی مردم ایران بخصوص جوانان ونوجوانان ناظر بر این کشتار ووحشت آفرینی حاصل ازاین جنایت عظیم صورت گرفته است.
جنایتی بی سابقه در تاریخ دیکتاتوریها! هجوم وحشیانه با تانگ وتیربار بمردمی که از وحشت به نیزار ها گریخته بودند.نه تنها جسم جوانان را نشانه گرفت! بلکه سخت تر وکشنده تر از آن روح آن ها بگلوله بست.



abolfazl_mohagheghi_0.jpg
ابوالفضل محققی

آبان نود وهشت ونسلی که نمی شناسیم!

دوسال از فاجعه بزرگ بیست وچهارم آبان می گذرد در این دوسال بسیاردر باره این جنایت نوشته وگفته شده جنایتی که در تاریخ ایران بی سابقه بوده است.اکثریت قریب به اتفاق این کشته شدگان جوانان ونو جوانانی بودند که بعد از انقلاب بهمن دنیا آمده ودر نظام جمهوری اسلامی بزرگ شده اند. هیچکدام ازکشته شدگان افراد وابسته به گروه های سیاسی نبودند .



new/m-salehi3.jpg
منوچهر صالحی لاهیجی

آن ‌که مُدام دیگران را «یاوه‌گو» و «خائن» می‌نامد!

باورهای ایدئولوژیک و معرفتی هر کسی مضمون مبارزه از استقلال و آزادی او را برمی‌نمایاند و بنی‌صدر نیز در این رابطه تافته جدابافته‌ای نبوده است. ارزش‌های دینی و اخلاقی و برداشتی که بنی‌صدر از مقوله «حق» داشت، خمیرمایه مبارزه سیاسی و اجتماعی او را تشکیل می‌دادند. می‌توان مخالف خصوصیت‌های شخصیتی و نیز تئوری‌های سیاسی - ایدئولوژیک او بود، ولی نمی‌توان مبارزه او برای تحقق استقلال و آزادی مردم ایران را به‌خاطر مخالفتی که با رفتارهای شخصی و ایدئولوژیک او می‌توانیم داشته باشیم، محکوم کرد. اما این همان کار زشتی است که طباطبائی از آغاز تا پایان نوشتار خود انجام داده است.



حشمت محسنی

نکاتی در باره حزب نوع جدید

ما در دوره بحران تحزب بسر برده و در متن و بستر آن قرار داریم. احزاب کمونیستی تاکنون موجود ورشکسته شده‌اند، اما مدل جدید هنوز متولد نشده است. حزب لنینی دست‌کم از سوی لنین به هیچ رو ادعای مدل عام تحزب برای همه شرایط و همه دوره‌های زمانی نداشته است. اکنون ما با فرقه‌های مونولیت، متکبر و بی‌مایه لنینیستی مواجه‌ایم که هیچ بویی از پلورالیسم نظری نبرده‌اند. با فروپاپشی شوروی و عروج نئولیبرالیسم ضدیت با تحزب به مد روز تبدیل شده است. جریان بازسازی نیز هنوز نتوانسته است سیمای حزبی جدید در مرزبندی با فرقه‌های استالینی از یک سو، و رویکرد سیاست منهای حزب را ترسیم کند. ما در دوره گذار بسر می‌بریم که بی توجهی به الزامات آن می‌تواند هر نوع تلاش برای پا گیری یک چپ جدید را به شکست بکشاند.



masoud-noghrekar5.jpg
مسعود نقره کار

آزادیخواه هستیم نه آزاده

آری، ما مخالف خودکامگی و ضد استبداد، و در بهترین حالت آزادیخواه هستیم نه آزاده .
آزادی بیش از هر واژه و مفهومی ورد زبان ماست. به نام آزادی به دنبال سلطه و قدرت ایم. با نقاب آزادی توهم آفریده ایم. تلاش نکرده ایم آزادی را با حس، عاطفه، آگاهی و اندیشه مان یگانه کنیم ، تلاش نکرده ایم و نتوانستیم آزادی را درونی کنیم و" آزاده" شویم.