منوچهر صالحی درباره لیبرالیسم سرمایهسالارانه- ۱۵ نخست آن که روند «جهانیسازی» سبب کاهش رفاء در کشورهای پیشرفته صنعتی گشت، زیرا تا آن دوران دولتهای سرمایهداری صنعتی با بهرهگیری از سیاستهای گمرک حفاظتی توانستند به رفاء سرشاری دست یابند، به گونهای که هر 25 سال سطح رفاء در این کشورها کم و بیش دو برابر میگشت. اما پس از 1980 که از دامنه گمرکهای حفاظتی کاسته شد، این روند دیگر ادامه نیافت و همانگونه که دیدیم، در برخی از این کشورها همچون آلمان کاهش سطح دستمزدها سبب کاهش سطح رفاء در این کشور گشت.
هوشنگ ماهرويانحميد اشرف و خردهبورژوازي سنتي مهمترين مسالهاي كه به نظر من در اين بحث و صحبتها جلب نظر ميكند و چندين بار حميد اشرف تكرار ميكند اين است كه او خردهبورژوازي را به دو بخش تقسيم ميكند. بخشي را خردهبورژوازي مدرن مينامد و بخشي را خردهبورژوازي سنتي و در اين ميان ميگويد خردهبورژوازي سنتي به ماركسيستها نزديك است و ميگويد آنها نميتوانند ماركسيستها و حركاتشان را رد كنند. چرا؟ چرا خردهبورژوازي سنتي نميتواند حركات فداييها را رد كند؟ اين سوال مهمي است كه به نظر من تاريخ معاصر و چراييهاي مسائل آن در جواب آن نهفته است.
حامد زارع (سايت فيلوسوفيا) فلسفه را به نااهلان نسپريم (گزارشی از اتفاقات روز جهانی فلسفه) كمپين هاي زيادي توسط روشنفكران فلسفي در سراسر جهان به راه افتاده بود تا ميزباني همايش يونسكو در ايران را لغو كند، اما به نظر مي رسد تير خلاص بر پيكر اين مراسم، انتصاب يك مسئول حكومتي و شخصيتي غير فلسفي به رياست همايش بود. جايگزيني غلامعلي حدادعادل كه هم خويشاوند رهبر فعلي است و هم نزديك رئيس دولت فعلي، به جايي رسيد كه يونسكو حمايت خويش از همايش را برداشت.
نصرت شاد پرودن و آغاز آنارشیسم مدرن پرودن پیرامون زنان و یهودیان عقایدی ارتجاعی داشت. او می گفت جای زن در آشپزخانه است و باید گوش بفرمان مرد باشد. پرودن حاکمیت مردهای اروپای مرکزی را در خانه و خانواده تبلیغ می نمود. تروتسکی او را رابینسون کروزه سوسیالیسم نامید. ده سال بعد از مرگ پرودن کتاب "پورنو کراتی یا زن های زمان مدرن" از میان آثار او انتخاب و منتشر گردید.
منوچهر صالحیدرباره لیبرالیسم سرمایهسالارانه- ۱۴ بررسی تئوریک سلطه سیاسی نئولیبرایسم و پیدایش روند «جهانیسازی» که از 1970 آغاز شد، نشان میدهد که دگرگونی شیوه تولید سرمایهداری دارای ژرفای شگرفی بود که برخی آن را «زلزله» و برخی دیگر «سونامی» نامیدند که سراسر زندگی اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و علمی- فنی جهان را فراگرفت، تحولی که در دو سده گذشته بیسابقه بوده است.
یونس پارسا بنابچرائی و ضرورت سوسیالیسم
در مرحله گذار طولانی ما چالشگران ضد نظام چرا باید راجع به سوسیالیسم و معیارها و چشم اندازهای آن صحبت کنیم ؟ به علل گوناگون و متعددی میتوان اشاره کرد ولی یک علت بسیار قوی که بحث و صحبت درباره سوسیالیسم ( در ارتباط با آینده بشریت ) را ضروری و مناسب میسازد این است که جهانی که ما در آن زندگی میکنیم و نظامی که بر سراسر آن حاکمیت دارد ، نظام جهانی سرمایه است . نظام جهانی سوسیالیستی آنتی تز و تنها بدیل در مقابل این نظام سرمایه داری است .
نصرت شادباکونین و رمانتیسم انقلاب باکونین را بعضی از همعصرانش در هر زمینه ای، انسانی افراطی توصیف میکنند مخصوصا در تنفرش از حاکمیت سیاسی ارتجاع روز آنزمان . در نظر باکونین انقلابی بودن به معنی عرفان و درویش صفتی نبود چون او برای دسترسی به لذت از مصرف چای و سیگار و غذا ، بشکل غلوآمیزی ، کوتاهی نمیکرد . امروز اشاره میشود که زندگی او از سفر ، فرار، مبارزه ، مقاومت ، تبلیغ ، افشا گری و زندان تشکیل شده بود .او در روسیه و در اروپا دوبار به حکم اعدام محکوم شد ولی توانست فرار نماید
لوسین سو
رشد آزادی فردی و حقوق بشر از دیدگاه مارکس
منوچهر صالحیدرباره لیبرالیسم سرمایهسالارانه- ۱۳ بررسیها نشان میدهند که تقریبأ تمامی لایههای جنبش انتقادی «ضد جهانیسازی» با دشواریهائی روبرویند که به آسانی نمیتوانند خود را از چنبره آن رها سازند، زیرا جامعه سرمایهداری دارای نیروی کششی جذبگرایانه و سیاسی نیرومندی است و همین وضعیت سبب شده است تا این جنبشها نتوانند بند ناف خود را از جامعه مصرفی سرمایهسالار جدا سازند.
|