شلومو ساند نامه سرگشاده به آقای رئیس جمهور فرانسه ترجمه بهروز عارفی و تقی تام به صراحت و رک و راست بگویم، ازاین که نتانیاهو، که بی گمان در زمره سرکوبگران است و بنابراین نمیتواند نماینده قربانیان دیروز تلقی گردد، را دعوت کرده بودید عصبانی شدم. بی تردید، مدت زمانی طولانی است که میدانم نمیتوان خاطره ها را سیاست جدا کرد. شاید شما در حال پیش برد استراتژی پیچیده ای هستید که هنوز برملا نشده و هدف آن شرکت در تحقق سازشی عادلانه در خاورمیانه است؟
مجید صدقیریشه های گمشده فیلم ( پیش از پایان تابستان ) که اینروزها برپرده سینماهای فرانسه است روایت تضاد فرهنگ ها از نگاه سه جوان ایرانی دراین کشور به دوراز گفتمان سیاسی در حیطه ی مهاجرت است . حکایت سه دوست که برای تحصیل به فرانسه آمده اند ولی ناگهان با تصمیم یکی از آنها ( آرش ) که پس از پنج سال اقامت در این کشورمیخواهد به ایران برگردد حسین واشکان دو دوست دیگراز اومیخواهند که پیش از ترک فرانسه و پیش از آنکه تابستان به پایان برسد سفری را درجاده های فرانسه آغاز کنند . سفری که شاید آرش را از مسافرت به ایران منصرف کند ولی درپایان هرسه به ریشه های خود در وطن می اندیشند .
گفتگوی جیووانی دی لورنزو با رجب طیب اردوغان آنها باید بدانند؛ دیکتاتور یعنی چه؟
بخش دوم: قوهی قضائیه مستقل برگردان عباس شکری اگر شما اندیشههای یک تروریست را در نشریه خود منتش کنید، نامش را چه میگذارید؟ بگذارید بگویم، این کار انتشار و نشر خود تروریسم است. با انجام این کار، شما شریک جرم تبلیغات دروغین تروریسم هستید. آیا در گوشه و کنار دنیا، دستگاه قضایی چنین کرداری را همان طور که من میگویم، نمیبیند؛ دستگاه قضایی مگر نمیگوید: این کار کمک و شریک شدن در انتشار افکار تروریستی است؟ خوب پس انجامش جرم است.
ژوئن ۱۹۶۷، جنگ شش روزه ای که پایانی ندارد چگونه اشغال، تفکر استعماری را بر جامعه اسرائیل تحمیل کرد سیلوَن سیپِل - ترجمه بهروز عارفی در ۱۹۶۷، پس از تسخیر بیت المقدس، خاخام بزرگ شلومو گورِن فراخوان داده بود تا «قبه الصخره» [مسجد الاقصی] را منفجر و به جای آن در صحن مساجد، معبد سوم را بسازند. طبقه سیاسی اسرائیل او را دیوانه ای خطرناک تلقی کرد. موشه دایان، فاتح جنگ جوابی سخت داده بود: «آیا ما به یک واتیکان یهودی نیازمندیم؟». در سال ۲۰۱۷، طرفداران «ساخت مجدد معبد» را حتی می توان در بین نمایندگان مجلس، انجمن های متکی به کمک مالی دولتی و مبلغان بانفوذ یافت. دولت اسرائیل به طور رسمی به اِل-آد، سازمانی وابسته به جریان های یادشده ماموریت داده تا نزدیک صحن مساجد به کاوش های باستان شناسی بپردازد.
ماشااله رزمیعلل دعوای عربستان با قطر حکام عربستان می خواهند صحرای سیاسی درشبه جزیره عربستان ایجاد بکنند ،آنان می کوشند نظرخودشان را به دولت ـ شهرهای پیرامون عربستان دیکته بکنند تا حکومت مطلقه برکشور و رهبری جهان اسلام را حفظ بکنند . عربستان نمی تواند تحمل بکند که امیر نشین کوچک قطر ، افکار اعراب و مسلمانان سنی را علیه سیاستهای عربستان تغییر دهد .خرید میلیارد ها دولار اسلحه درهمین رابطه معنی پیدا می کند .عربستان رهبری ائتلاف عربی درحمله به یمن وتحریم قطر را بعهده دارد. عربستان قطر را به حمایت از تروریسم متهم می کند که مصداق ضرب المثل «دیگ به دیگ می گوید رویت سیاه است»می باشد.
حسن نادریوضعیت ژئواستراتژیک جدید و نقش ابر قدرت ها با آغازشبه "بهار عربی"، رسانه های غربی چنان جنجالی بپاکردند که اغلب عامه مردم را از درک دلایل واقعی و دخالتهای سیاسی و مداخلات نظامی آشکار و پنهان غربیها، بویژه در امور ملتهای منطقه خاورمیانه وکشورهای مغرب را ناتوان کردند .اینک بعد از گذشت اندکی بیش از شش سال از آن "بهار عربی" و تشدید درگیریها درکشورهای لیبی،سوریه،عراق،یمن و کشورهای موسوم به حوزه ساحلی در آفریقا(مالی،موریتانی،نیجر،چاد،بورکینا فاسو)،سودان جنوبی ونیجریه ملتهای این کشورها با امیدها و ناامیدیهائی مواجه هستند که آینده خود را در هاله ای از شک و تردید درفردای حیات خود می بینند.
گفتگوی جیووانی دی لورنزو با رجب طیب اردوغان - بخش نخست آنها باید بدانند؛ دیکتاتور یعنی چه؟ برگردان عباس شکری فکر نمیکنم که در هیچ جای دنیا، رسانهی مستقل وجود داشته باشد. در سطحهای گوناگون، همهی رسانهها – چه چاپی و چه رادیو و تلویزیون – وابستهاند؛ این وابستگی هم یا ایدئولوژیک است و یا پیروی از علاقمندی صاحبان آنها است. اگر ما رسانهای از آن نوع که شما یاد کردید، رسانهی مستقل، داشتیم، اکنون ما با این همه دشواری روبرو نبودیم. ما شاهد این همه زوال هستیم. رسانهها به همان سویی میروند که باد هدایتشان میکند. رسانههای آلمان هم استثنایی بر این قاعده نیستند. کسی نمیتواند بگوید که باور من درست نیست. همه به خوبی میدانیم که در دنیا چه میگذرد.
زنیا ستامپ لینگبو امنیت، واژهای مصادره شده توسط اسرائیل برگردان: عباس شکری من از سیاستمداران دانمارک و نماینده پارلمان هستم. تازگی از سفر یک هفتهای به اسرائیل و فلسطین بازگشتهام. این سفر همراه بود با تجربههای نامعمول سیاسی. هیئت نمایندگی دانمارک با یکی از مدیران سیاسی وزارت خارجه اسرائیل دیداری داشت. قرار است او به زودی سفیر اسرائیل در دانمارک باشد. در دیدار با او، شرایط اخیر خاورمیانه را بحث کردیم. ولی ایشان در دقیقههای آخر جلسه، موضوع را تغییر داد و به جستارهایی که من در فیسبوک و به زبان دانمارکی منتشر میکنم، حمله کرد.
سِرژ حلیمی حقه بازی دموکراتیک ترجمه روزبه رفیعا در تاریخ انتخابات سراسری فرانسه ، میزان بسیج مردم برای شرکت در انتخابات هرگز این قدر پائین نبود. (بیش از ٥٧ درصد از واجدین حق رای در انتخابات شرکت نکردند. درحالی که در سال ١٩٧٨ میزان غائبان در انتخابات فقط ١٦ درصد بود.) این نتیجه اسف بار که روش انتخابات های امریکا را تداعی می کند، نقطه پایانی بود بر فقدان یک کارزارانتخاباتی سراسری که « افشاگری فساد» (اغلب نه چندان با اهمیت) آهنگی به آن داده بود.
دکتر محمد حسین یحیاییراهپیمایی بزرگ برای عدالت در ترکیه ادامه دارد راهپیمایی های گسترده، تحصن، اعتصاب غذا، نافرمانی مدنی و ابراز همبستگی با گروه ها و افرادی که مورد ظلم و ستم قرار می گیرند از جمله ابزار مسالمت آمیز و صلح جویانه ای است که از سوی افراد، گروه های صنفی و سیاسی و گاهی اجتماعی انتخاب می شود، تا مخالفت خود را از وضع موجود به اقتدار، جامعه و نیرو های حاکم نشان دهند. تا همزمان توده های مردم را با شرایط موجود اقتصادی، اجتماعی و سیاسی و عملکرد نیرو های حاکم آگاه سازند، در نتیجه مردم، گروه ها و احزاب سیاسی حق دارند که اعتراض خود را به وضع موجود به شیوه های گوناگون به زبان آورند، برای آگاهی مردم منتشر کنند و به نمایش بگذارند.
شهزاد سرمدیThe Day After
روزِبعد مار، پوست انداخت. آقاى امانوئل مَكْرون كتاب نوشت كه انقلاب خواهد كرد. تيتركتابِ خود را هم "انقلاب" انتخاب كرد. هم اكنون كه انتخابات رياست جمهورى و نمايندگى مجلسِ قانونگذارى فرانسه به پايان رسيده، همه چيزروشن
شده است. تنها نكته اى كه از محتواىِ "انقلابِ" ايشان مى توان دريافت، اجراى كاملِ "برنامه ىِ اقتصادىِ نئوليبراليسم"، به بهانه ى برون رفت از بحرانِ اقتصادى فرانسه و بيكارىِ مزمنِ آن است.
مجید صدقیفیلمی کمدی درنقد بنیادگرایی فیلم روایت آرمان پسریک خانواده مهاجرایرانی درفرانسه است که دلباخته ی دختری عرب تبار به نام لیلا ست .وقراراست برای اتمام تحصیلاتشان به آمریکا بروند ولی آمدن محمود ( برادربزرگترلیلا) به پاریس برای دیدن لیلا و برادرکوچکترش همه نقشه آنها را برهم می ریزد. محمود که از یمن – کشوری مسلمان که مقررات سختی درباره زنان دارد – آمده با آرمان درگیرمیشود ودربدو ورود به خانه لیلا وبرادرکوچکش تلاش می کند تا به نوعی مبلغ دینی باشد . او خواهرش را درخانه مجبوس می کند و به او اجازه خروج از خانه ودیدار آرمان را نمی دهد.
|