پیمان نعمتی

زنان چپ داخل کشور:
بیداری از کابوس ۴۰ ساله

بخش اول

در طول دو سال گذشته همراه با گسترش اعتراضات عمومی و بویژه کارگری در ایران فعالیت های گرایشات متنوع چپ همچنین زنان چپ ایران افزایش یافته است.
بخش چپ زنان در راستای مبانی تئوریک واستراتژی خود، طیف هایی از جنبش زنان را درسه مورد انتقاد قرار می دهد: بی توجهی به قشر زنان کارگر، ماهیت لیبرالی و مماشات با سرمایه داری.



jense-dovoum1.jpg
کامی لورِنس (روزنامه لوموند)

سیمون دوبوار، فِمینیست ِ پُر تناقض

ترجمه از : علی شبان

سیمون دوبوار یکی از بزرگترین چهره های فمینیستیِ قرن بیستم ست که کتابِ " جنسِ دوم " او در فرانسه نزدیک به یک میلیون و دویست هزار جلد، بفروش رسید . زوج ِ آزادی را که با ژان پل سارتر بنا کرده بود، توانست در جهان، زنان ِ زیادی را ، به سوی این نوع از آزادی ِ درون زوجی، بکشاند . او در سالِ ۱۹۰۸ چشم به جهان گشود و در خانواده ای مرفه و با تعلیم و تربیتی بورژوائی که همراه ِسخت گیری های خانواده های کاتولیکِ فرانسوی در آن زمان بود، نشو نما یافت .



حمیلا نیسگیللی

تغییر شرایط اقتصادی و رهایی زن - ایران

( متن سنخرانی در مراسم ۸ مارس در شهر آخن)

ایران باید از معدود کشورهایی باشد که رشد اقتصادی آن با قوانین حاکم بر جامعه چنین در تناقض است. زنان بزرگترین قربانیان حکومت اسلامی هستند که از پیشرفت نوسازی اقتصادی تنها بخش استثمار نیروی کار عایدشان شد و با زنجیرهای بسته به دست پا به بازار کار رانده شدند. تناقضی که در نگاه اول به وضعیت زنان در ایران به نظر می آید، تناقض درونی نظامی ست که سیستم سرمایه داری را دنبال می کند ولی چون به نام مذهب قدرت را دردست گرفته، رهایی زن را به حق ریزش پایه های خود می داند.



tahere-barei1.jpg
طاهره بارئی

تاملاتی در مورد یک چهره زنانه

در روز هائی مقارن هشت مارس، جا دارد پیش و بیش ازآنچه دور"عاملیت " زنان بچرخیم( که این واژه خود از دیار ارزش های مردانه می آید) در آنچه "زنانگی"ست غور کنیم. چرا که حتی "عاملیت" نه تنها باخود همین واژه و ظرف، بلکه با مفهوم آن نیز،چنان لبریز از ارزش های رایج جهان مردانه است، که دیگر برای سنجش زنانگی یا رویاروئی با مفهوم این دیار،معیاری خارج از مقیاسی که "مرد ساخته" و مورد تمایل مرد باشد پیدا نمی کنیم مگر آنکه با نور افکن ها و حفاری های عمیق وارد این میدان شویم.



ناهید جعفرپور

وضعیت زنان خاورمیانه در جهان کنونی

با نگاهی به کشور های مشخصی در خاورمیانه یعنی درست کشورهائی که در کنار حکومت سرمایه، جنگ و فرهنگ و سنن و دین هم نقش تعیین کننده بازی می کنند، بخصوص زنان اقشار تحتانی (زنان خانه دار، سرپرست خانوار، دهقان، کارگر و...) هر روز و هر دقیقه و هر ثانیه در معرض انواع و اقسام فشارها و خشونت ها قرار میگیرند و برخا از آنجا که قوانین زن ستیز ملکه این جوامع است و در تاروپود این جوامع رخنه کرده است، برای فرار از این همه بی عدالتی و ظلم و خشونت و بی حرمتی راهی جز خودکشی و خودسوزی و در بهترین حالت سوختن و ساختن با بیماری های عصبی و سایر بیماری های روحی و روانی و جسمی برای زنان باقی نمی ماند.



fariba-sabet02.jpg
فریبا ثابت

حجاب اجباری« فراتر از پوشش»

خیزش دی ماه۹۶ با حضور دختران و زنانی که سکوهای خیابان سنگرشان بود رقم خورد. حرکتی نمادین، اعتراض به «حجاب اجباری» با هویتی کاملا زنانه زن محور، حجاب «سمبل نابرابری »راهدف قرار داده و این حرکت به ظاهر پراکنده را به فرا سوی مرزها به گوش جهانیان رساند. تعمق و تامل در این حرکت نمادین یک عنصر اساسی را برجسته می کند و آ« اینکه زنان همواره و از همان فردای قیام این مهم را در یافتند که حجاب یک «پوشش ساده» نیست و اجباری کردن آن هستی و آزادی و کنترل بر بدن زن را نشانه رفته و هدف سیاسی مذهبی دارد.



shojai_mansoureh.jpg
منصوره شجاعی

چهل سال از صد و چهل سال

نگاهی به ادوار مبارزه با حجاب اجباری - بخش سوم

پدیداری حرکت «دختران خیابان انقلاب» در دی‌ماه سال ۱۳۹۶، بازتاب وسیعی در رسانه‌ها و افکار عمومی ایرانیان در داخل و خارج از ایران داشت. هم‌زمانی این حرکت با خیزش‌های مردمی دی‌ماه از یک‌سو موجب جلب گسترده افکار عمومی نسبت‌به موضوع حجاب اجباری شد و ازسوی دیگر، برخی از افراد و جریان‌های سیاسی، تحلیل‌های متفاوتی را حول این حرکت طرح کردند که الزاما محوریت آن حقوق زنان نبود. حرکتی که اصولا قرار بود صدای زنانی باشد که تابه‌حال صدایشان به گوش کسی نرسیده بود، نعره‌های سهم‌خواهی افراد و جریان‌های سیاسی خاص را بلند کرده بود.



لاله حسین پور

آن چه مدنی ست، سیاسی ست!

نمی توان ادعا کرد که فعالیت مدنی در ایران ربطی به سیاست ندارد. تا زمانی که هرگونه حرکت در جامعه، گوشه ای از اعتقادات حاکمیت را نشانه می گیرد و در مقابل آن می ایستد، ماهیت آن خواهی نخواهی سیاسی می شود و کیفیتی ست در جهت ضربه زدن به این رژیم و مستحق سرکوب، زندان و مرگ، چه با اعدام و چه با وادار کردن به خودکشی. چه کسی تصور می کرد که فعالین حمایت از محیط زیست، نگرانان کمبود آب، عاشقان پلنگ و حامیان درخت ها اکنون در زندان در انتظار یک صحنه خودکشی، اعدام و یا حبس های طولانی مدت باشند؟ چگونه می توان گمان کرد که حرکتی حق طلبانه، تحت حاکمیت رژیم جمهوری اسلامی می تواند سیاسی نشود.



shojai_mansoureh.jpg
منصوره شجاعی

از محفل‌های زنان در دهه شصت تا شورمندی‌های سال ۸۸

نگاهی به ادوار مبارزه با حجاب اجباری - بخش دوم

از سال ۱۳۸۲، با تشکیل ائتلاف «هم‌اندیشی زنان»، جلسات متعددی حول گفتمان‌سازی و کنش‌گری اجتماعی براساس اولویت‌های جنبش زنان شکل گرفت. تعیین اولویت‌های جنبش زنان در‌واقع نوعی تعیین نقشه راه فعالیت‌های مشترک این ائتلاف‌ها بود. اما در آن زمان، مساله حجاب به‌عنوان اولویت آرای لازم را در این ائتلاف کسب نکرد. شرایط سخت امنیتی، تاکید بر اهمیت اشتراک‌ها در ایجاد ائتلاف‌های متکثر و ضرورت بسیج‌ عمومی از جمله دلایل عدم توجه به حل معضل حجاب اجباری در یک برنامه عمل مشترک بود.



پیمان نعمتی

منشورحزب چپ ایران (فدائیان خلق ) :
نبود شفافیت درباره خشونت های اجتماعی

نقطه کلیدی در شناخت استراتژی حزب چپ ایران (فدائیان خلق ) این است که چگونه سیاست های گذار حزب برای اوضاع سیاسی کنونی عملی می شوند. به عبارت دیگر چگونه تاکتیک ها می توانند اهداف استراتژیک حزب را واقعیت بخشند.
آیا نیروهای اجتماعی دموکراسی خواه در کشور مورد نظر در " طرح و برنامه " حزب چپ ایران در شرایط کنونی توان تغيير توازن قوای کنونی برای گذار به یک جامعه آزاد و عادلانه را دارند و یا سیاست های گذاراین حزب برای عملی شدن به توازن جدیدی از نیروها و زمان طولانی در آینده نیاز دارند؟