شکست ناپذیر: افزایش آگاهی پیرامون تجاوز جنسی ترجمه و تنظیم: سالومه رحیمی خلق اثر به منظور تاثیر بر مخاطب و حساس کردن جامعه به مفهوم یا جریانی، با ظرافتی ابداع شده را می توان هنر نامید. در حقیقت خالق اثر تصاویر و برداشت درونی اش از جریان و یا مفهومی را مناظره و بازسازی می کند تا آنچه در افکار ناپیدایش می گذرد در عرصه دید عموم قرار دهد.
منصوره شجاعیمشارکت سیاسی زنان در خدمت کاهش خشونت زیان بی قانونی و عدم وجود مجازاتی برای خشونت خانگی بر زنان، بیش از هر گروه دیگری متوجه قشر محروم و پایینی جامعه است. بی شک حضور اقشار پیشرو و روشنفکری که بدون توجه به قوانین تبعیض آمیز، منش و رفتاری خشونت پرهیز و برابری خواه نسبت به زنان ابراز می کنند برای بخشی از زنان جامعه (به ویژه در میان زنان طبقه متوسط مدرن و یا فعالان جنبش زنان) مصونیت ایجاد کرده است اما بدون فشار اهرم قانون، روز از پی روز شاهد افزوده شدن تعداد بی شمار قربانیان خشونت، تبعیض و نابرابری به ویژه در لایه های فرودست جامعه خواهیم بود.
آزاده دواچیقربانیان خاموش، مولدان ناآگاه خشونت های خانگی با وجود آن که بروز خشونت ارتباط تنگاتنگی با قوانین دارد، اما از سوي ديگر بافت سنتي و گسترش ديدگاه های سنتي نيز اهميت بسزايي در افزایش خشونت علیه زنان دارند و شايد بتوان تعريف روابط «زن و مرد»، «پدر و دختر» و «خواهر و برادر» و به طور كلي روابط جنسیتی را در خانواده هاي سنتي عامل اصلي اعمال خشونت علیه زنان دانست. تا زماني كه الگوهاي خاص رفتاري بر مبناي ديدگاه بیولوژیکی تعريف شود و زنان آگاهانه و يا ناآگاهانه خشونت را بپذيرند، خشونت عیه زنان به صورت ذات رفتاري در اجتماع باقي خواهد ماند.
مریآن مکورت سرت به کار خودت نباشد! ترجمه فرانک فرید دو سال قبل، از خیابان اصلی سرراهم به خانه از سرِکار برمیگشتم که متوجه شدم مردِ جوانی درحالی که دختر نوجوانی را کتک میزد، او را به زمین انداخت. من که داشتم با ماشین به سرعت میگذشتم دیدم دختره چند بار سعی کرد بلند شود و فرار کند، اما پسره او را دوباره و دوباره به زمین پرت کرد. حالا از آنها فاصله گرفته بودم و از آیینه ماشین میدیدم که پسر او را به سوی بوتهها میکشد. «وای خدای من، نکنه میخواد بهش تجاوز کند.» یک دورِ ممنوع در آن خیابان شلوغ زدم، بدون اینکه خیلی از روی فکر این کار را کرده باشم و در همان محلی که پسر او را سیلی میزد و روی زمین میکشید، کنار کشیدم.
طلعت تقی نیاخشونت علیه زنان پدیده ای عام با مصادیقی خاص اغلب حقوقدانان معتقدند عمده ترین علت خشونت علیه زنان عدم آگاهی آنان از حقوق شان است. بنابراین، افزایش آگاهی زنان می تواند سهم بسزایی در كاهش خشونت های خانگی داشته باشد. از آنجایی كه غالباً زنان به علت عدم شناخت كافی از حقوق خود، تسلط به مهارت های زندگی و ارتباطی را از دست می دهند، خشونت پذیر میشوند و در مقابل برخوردهای تند و خشن، منفعل عمل می کنند لذا آموزش زنان مهم تلقی می شود.
فریبا ثابتتن فروشی به خودی خود خشونت بر زنان است سیستم روسپیگری یک خشونت علیه زنان است . روسپیگری ناشی از یک سیستم تاریخی وپدر سالارانه است که تسلط مردان بر زنان و رابطه اجتماعی و جنسی نا برابر را ایجاد می کند .خشونت مردانه، هم زمان عامل و نتیجه نابرابری بین زن و مرد است. آسیب پذیری زنان نه تنها از خشونت وارده بر آنان که اساسا از تبیعض دایمی در جامعه مرد سالار است. در سیستم تن فروشی ، مردان به حاکمیت خود و خشونت بر زنان ادامه می دهند و ادعا می کنند که زنان با رضایت خود این کار را انجام می دهند.
اما تن فروشی در 90 در صد موارد ناشی از فقربوده و تکراریک رابطه جنسی نا خواسته واجباری تحمیلی است . در حالیکه میدانیم همیشه و به خصوص در شرایط بحران اقتصادی فقیرترین افراد جامعه زنان هستند ، چرا که شانس دسترسی آنها به بازار کار کمتر است . در این جاست که ارتباط بین فقر و استراتژی مردان برای کنترل بدن و سکسوالیته زن نمودار می شود.
لاله حسین پورطرح چند سئوال! هراز چند گاهی، کلمه ای، جمله ای یا مفهومی در گفتار و نوشتار رواج پیدا می کند که دائما تکرار می شود. به تازگی مفهومی نظرم را جلب کرده و با وجودی که تازه نیست، اما خواستم وارد عمل کرد آن در شرایط حاضر شوم. "سیاست هویت" !
درواقع این مفهوم به جریاناتی نسبت داده می شود که تنها برای به دست آوردن مطالبات یک گروه معین اجتماعی فعالیت می کنند.
اکرم موسویکنترل حجاب با این نهاد یا آن نهاد گفتگوی اکرم موسوی با میهن جزنی رویکرد امنیتی به مسئله حجاب در حکومت اسلامی موضوعی نیست که برکسی پوشیده باشد. آمدن روحانی برسر کار هم تغییری در این نگاه به وجود نیاورده است. این موضوع که چه نهادی، گشت ارشاد یا وزارت کشور، حجاب زنان را در جامعه کنترل کند، برای برخی این توهم را بوجود آورده است که شاید جامعه به سمت قانونمندی پیش می رود. کنترل حجاب زنان بصورت قانونمند یا بدون قانون چیزی از اصل مسئله را، یعنی بی حقوقی زن درکنترل بر بدن خود، تغییر نمی دهد.
نسرین اسفندیاریسامبو یا ازدواج سفید از استکهلم تا تهران زندگی مشترك بدون ازدواج رسمی, در بسیاری از نقاط جهان هنوز به صورت گسترده پذیرفته نشده است.اما ، دردهه های اخير، زندگی مشترک خارج از ازدواج رسمی، تحت تاثير تحولات اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی در غرب و دیگر نقاط جهان ،آرام آرام بصورت سبکی قابل قبول در امده است. نسل جوان امروزه نگاه دیگری به ازدواج دارد . انان لازم میدانند ،برای شناخت بیشتر همدیگر قبل از ازدواج مدتی با هم زندگی کنند! اما علتهای دیگر شکل گیری و تمایل افراد به همزیستی بدون ازدواج رسمی چیست؟ جایگاه و اعتباراجتماعی همزیستی خارج ازازدواج رسمی ، در کشورهای که این سبک از زندگی قدمت بیشتری دارد چگونه است؟
مسعود کدخدایی با زنان ایران چه کردهایم؟ ما مردان با زنان ایران چه کردهایم؟ زنان با خودشان چه کردهاند؟ در همان روزهای انقلاب 57 و ماههای نخست آن که زنان بر ضدّ حجاب اجباری به خروش درآمدند، ما چه کردیم؟ گروههای سیاسی، چپها، راستها، میانهروها، نویسندگان، روشنفکران، و هنرمندان چه کردند؟ ما با زنان چه کردیم؟ ما با آیندهی ایران چه کردیم؟
الهه باقریحذف زنان از تاریخ پزشکی دسترسي به آموزش در تمامي سطوح براي زنان در برخی از نقاط جهان، در قرن نوزدهم میلادی امكان پذير شد كه موفقيتي بزرگ برای آنان به شمار ميآمد. همچنين دسترسي به تحصيلات دانشگاهي نیز در پايان همان قرن براي زنان در برخی از کشورها ممكن شد. اما دسترسی به این امکانات، بدون مخالفت نبود. شورش دانشجويي «ادينبورگ» به هنگام پذيرفته شدن چند زن در دانشگاه طب، از اين نمونه مخالفتها ناشي ميشود. در فرانسه صورتك نخستين زن انترن بيمارستان «ادوارد پيلت» به نشانهي اعتراض، توسط پسرانِ دانشجوی پزشکی سوزانده شد.
منصوره شجاعیداش آکل و قانون ازدواج سرپرست با فرزندخوانده در آخرین روز شهریور ماه سال ۱۳۹۲، «لایحه حمایت از حقوق کودکان بی سرپرست و بد سرپرست» در کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید. به موجب ماده ۲۷ این لایحه، طبق رای دادگاه صالح ازدواج سرپرست و فرزند خوانده قانونی اعلام شد. هرچند که این قانون اشاره مشخص به پدرخوانده و دختر خوانده ندارد اما این لایحه در عمل ازدواج پدرخوانده ها با دخترخوانده ها را قانونی اعلام کرده است. در روز دهم مهرماه سال ۱۳۹۲ این قانون به تصویب شورای نگهبان رسید.
ژیلا شریعت پناهی: بسیاری از قوانین تبعیض آمیز علیه زنان، مستند به قرآن نیست واضح است که وقتی عده ای با خصوصیات مثبت زنانه(مثل عواطف انسانی)، این طور عیر علمی و تبعیض آمیز برخورد کرده و آن را نقطه ضعف برای "جنس زن" به حساب می آورند، در نهایت باعث می شوند که زنان از صفات مثبت زنانه خویش دور شوند. از طرف دیگر، مگر مردان نقطه ضعف ندارند؟ مثلا وفاداری جنس زن نسبت به عشق بیشتر است یا وفاداری جنس مرد؟ زنان صبورترند یا مردان؟ و ... و .... حال اگر جامعه، حتی صفت های منفی مردان را، مثبت تلقی کرده و به طور کلی به مردان برای "کسب درآمد" و "پستهای تصمیم گیر سیاسی، اقتصادی و اجتماعی" اولویت بیشتری، بدهند، عملا منجر به این می شود که "زنان به طرف صفت های بد مردانه" نیز سوق پیدا کنند
شریفا ظهور زنان و آزمون سخت انقلاب سوریه ترجمه لیلا سلطانی زنان در تمامی جنبه های انقلاب سوریه (هیچ یک از کلمات قیام، مناقشه و یا جنگ داخلی، نمی توانند مفهوم لازم را برسانند) که از 15 مارس 2011 آغاز شده، درگیر هستند. از بوتینا شعبان[2] مشاور رئیس جمهور بشار اسد گرفته تا زنان درگیر مبارزه، پناهندگانی که از خانههایشان رانده شدهاند و یا افراد متشخص دمشق، زن و مرد، پیر و جوان، هیچیک از تهدید خشونت در امان نیستند. هرچند بسیاری از روزنامهنگاران زن از حوادث سوریه مینویسند، پوشش رسانهای معمولا زنان را به عنوان غایبان مبارزات خیابانی، نظامی و مخالفت سیاسی با بشار اسد به تصویر میکشند. این برداشت نادرست به طور ضمنی عاملیت زنان را منکر می شود. و یا حاکی از آن است که خشونت و انقلاب به جای آن که نقش زنان را در انقلاب نشان دهد، باعث نابودی آنها میشود.
|