یونس پارسا بناب پاسخ به پرسشهای حائز اهمیت پیرامون نظام جهانی سرمایه و مضامین مربوط به آن (قسمت پنجم و پایانی) شایان توجه است که ما امروز در کشورهای آمریکای لاتین شاهد رشد دو نوع جنبش جدایی طلب با تفاوتهای ماهوی و اساسی هستیم. در کشورهای ونزوئلا، اکوادور و بولیوی بیش از دیگر کشورهای آمریکای لاتین در سالهای اخیر این جنبش ها فعال بوده اند. نوع اول جنبشی است که از پائین توسط اقلیتهای ستمدیده بومی آمریکا بوجود آمده و خواهان کسب آزادیهای دمکراتیک و زندگی معیشتی بهتر هستند که قرنها از آن محروم بودند. نوع دوم جنبشی است که از "بالا" توسط زمین داران بزرگ، سرمایه داران بزرگ و ارتشیان عالیرتبه ثروتمند بوجود آمده است که به هیچ عنوان خواهان بهبود وضع کارگران و دهقانان (که عمدتاً به اقلیتهای بومی تبار تعلق دارند) نیستند.
فرهاد قابوسیایدئولوژی ملت و هویت ملی طبق تعریف ملیگرا کسی است که "ملت" را اصل اساسی تفکر و گرایش خود تلقی میکند. و یعنی ملیگرا حتی اگر معتقد به اصول دیگری هم باشد، اصول مذکور برای او صرفا براساس "ملت" و نسبت به آن تعریف شدنی هستند. از این لحاظ اندیشه ملیگرائی خود (قوم) پسندانه، کوته بین و ضد انسانی محسوب میشود.
فرهاد قابوسینقد عقل علمی: مسئله ابعاد جهان (بخش چهارم) (بود و نبود آنالیز)
پیش از این معمول بود که جریان تکاملی علم را جریانی مثبت تلقی کنند، اما این تعبیر تعبیری استاتیک بود و علم را مستقل از جریان تکامل اجتماعی میدید. یعنی هرگاه که علم را متاثر از وضعیت و کارکرد (!) سیاسی و اقتصادی جوامع پیشرفته در علم و صنعت تلقی کنیم بهتر به نابسامانی وضع علم که من در پی توضیح آن هستم پی خواهیم برد. چه خصوصا بعد از استعمال علم در ساختن بمب اتمی و هسته ای و اختلاط علما و علم با سیاست، صنایع نظامی و اقتصاد ( مجموعه های صنعتی ـ نظامی) مشکل بتوان جریان علم را از جریان نیازهای آنچنانی جوامع جدا کرد.
نصرت شادسارتر مارکسیست ، مارکس اگزیستنسیالیست اگزیستنسیالیسم و ادعای تکمیل مارکسیسم اگزیستنسیالیستهای آته ایست مدعی بودند که مارکس جوان تا سال 1846 یعنی تا زمان نشر کتاب " آنتی دورینگ" انگلس یکی از اگزیستنسیالیستهای چپ بوده . در کشورهای بلوک شرق سابق استالینیستها حدود سالهای 1955 به نقد این مکتب پرداختند . آنان میگفتند که پاره ای از رویزیونیستهای چپ نما زیر پرچم اگزیستنسیالیسم علیه مارکسیسم مبارزه میکنند .
یونس پارسا بنابپاسخ به پرسشهای حائز اهمیت پیرامون نظام جهانی سرمایه و مضامین مربوط به آن (قسمت چهارم) باید به این نکته توجه داشت که فاز فعلی جهانی شدن عموما جنبه اجتماعی این روند توسعه اقتصادی (عدالت اجتماعی) را بیش از پیش در کشورهای توسعه یافته مرکز و همچنین در کشورهای توسعه نیافته پیرامونی ندیده میگیرد. در نتیجه میتوان گفت که تمام جنبههای سیاسی و اجتماعی انسان قربانی یک معیار یگانه و مطلق نمیگردد و در نتیجه جهانی شدن صرفاً چیزی غیر از تشدید انباشت بیشتر سرمایه در سطح جهانی توسط انحصارهای فرا ملی مالی نیست.
نصرت شاداز جهان پهلوانی تا همجنسگرایی! دوره باستان ، حقایق و خیال ها ارسطو با علمی نمودن رشته سیاست به یک انتقاد پلورالیستی از دولت متحد و مرکزی افلاتون پرداخت . خلاف فلسفه رواقی که به انتقاد از نظام برده داری پرداخت ، ارسطو بعضی از اسیران جنگی را ذاتا و غریزا برده میدانست . اپیکور که یک رواقی بود برای سعادت ، دوری از سیاست ، رد ازدواج ، و نداشتن فرزند را ، توصیه میکرد .
منوچهر صالحیسکولاریسم و ضد سکولاریسم- ۸ روحانیت به رهبری آیتالله خمینی با توجه به ضرورتهاى زمان پذیرفت كه «قانون اساسى» جمهورى اسلامى به«همهپرسى» نهاده شود. آنها مشروعیت نظام اسلامى را به رأى مردم وابسته ساختند. خلاصه آنكه سنتگرایان دینى بهخاطر تسلط بر نهادهاى دولت مدرن، خود به نوآورى و بدعتگذارى در اصول دین پرداختند، یعنى همان روندى كه در اروپا رخ داد، در ایران نیز تکرار شد.
یونس پارسا بنابپاسخ به پرسشهای حائز اهمیت پیرامون نظام جهانی سرمایه
و مضامین مربوط به آن (قسمت سوم) در بخش سوم بعد از بررسی موقعیت ملت – دولت ها در نظام جهانی کنونی، رشد تضادهای درون نظام بین فقر و ثروت (و بین پیرامونی ها و مرکزها)، شرح تفاوت اساسی بین واژه ی امپریالیسم و واژه ی امپراطوری و ... کم و کیف بحران کنونی سرمایه داری، انگاشت "تجارت آزاد" و رابطه ی آن با جهانی کردن "دکترین مونرو" و نقش فوروم های جهانی، منطقه ایی در مبارزه علیه نظام و ... را مورد تشریح و تفصیل قرار می دهیم.
|