اسماعیل رضایی

گمان و زمان

انسان ها تحت تاثیر روندهای محیطی با توجه به میزان درک و فهم و جایگاه طبقاتی خویش، از حدس و گمان و موضع گیری های منفعت طلبانه و مصلحت اندیشانه برای اقدام و عمل خویش بهره می گیرند. گمان که از عدم قطعیت و درک بازه زمانی وموقعیت ابهام آمیز نشئت می گیرد؛ مواضع و کنش آدمی را درشناخت بهینه رویکردهای محیطی به بیراهه سوق می دهد. چرا که اصولا حدس و گمان با معلول ها می پایند و با انتزاع رخدادها، از واقعیت ها فاصله گرفته و از اتخاذ مواضع صریح و روشن در برابر ناهنجاری های محیطی دور می شوند. چرا که این فرایند نگاه تک بعدی و تک ساحتی را نهادینه ساخته و گفتمان عمومی را نیز بسوی تک محوری و خودمحوری های فراساختاری هدایت می کند. در این نگاه غیرواقع است که واژه ها و مفاهیم غیر از مضمون و معنای واقعی و حقیقی خویش مورد توجه بوده و مبارزات راستین در پس درک ناواقع گذر حیات اجتماعی نه تنها از اهداف و آرمان های انسانی فاصله می گیرند بلکه خواسته یا ناخواسته در خدمت اهداف شوم و پلید سلطه و استبداد واقع می شوند.



Saeed-Rahnema.jpg
سعید رهنما

بازخوانی جنبش‌های رفرمیستی سوسیالیستی (۴)

رودُلف هیلفردینگ و جنبه‌هایی از مارکسیسم اتریشی

هیلفردینگ در دوران جنگ ضمن اعتراض به تصمیم حزب سوسیال دموکرات آلمان در مورد تصویب اعتبارات جنگی – که رهبران دست راستی حزب را خشمگین کرده و او را در معرض خطر اخراج قرار داده بود – به‌عنوان پزشک به جبهه احضار شد. او در طول جنگ به نگارش نوشته‌های سیاسی و اقتصادی خود ادامه داد. وی به همراه جناح‌ چپ، سانتریست‌های طرفدار کائوتسکی، و طرفداران برنشتاین، از حزب سوسیال‌دموکرات انشعاب کرد و به سوسیال ‌دموکرات‌های مستقل پیوست.



ijadi12.jpg
جلال ایجادی

معجزه و جادوگری در اسلام و جامعه

ادیان با معجزه و افسانه درآمیخته اند و روان آدمیان محصول بیولوژی و تاریخ و دین است. برای زندگی، انسانها نیازمند به امید هستند و امید خود را با معجزه ممکن میدانند. آیا امید با معجزه همسوئی دارد؟ در جامعه سکولاریزه یا جامعه دینی، معجزه چگونه قابل بررسی است؟ نقش معجزه در جامعه ما چگونه است؟