بهروز خلیق بحثهائی پيرامون سازمان، حزب و الگوهای حزبی (٣)
مراحل تاريخی تحزب، گونه شناسی و طبقه بندی احزاب
اولین مرحله تاريخی شکل گیری حزب به معنی کنونی اش به اواخر قرن هيجدهم، اوائل و اواسط قرن نوزدهم بر می گردد. در اين دوره اکثریت مردم هنوز فاقد حق رای بوده و ملاک حق رای پرداخت ميزان خاصی ماليات بود که به آن رژيم سانتير می گفتند.
علی پورنقویچه نوع حزبی - بخش اول
هدف اصلی این نوشته روشن کردن مفهوم نوع یا الگوی حزبی است، که در کادر پروژه "شکل دهی حزب بزرگ چپ" به درستی به میان آمده است. شاید برای روشن کردن این مفهوم و اهمیت آن، بهترین روش، مکث انتقادی بر چندین لحظه از روند خود پروژه باشد؛ از زمانی که پیشنهاد شد بحث الگوی حزبی یکی از موضوعات "کنفرانس نوامبر" باشد، تا حدوداً همین لحظه، که این نوشته ارائه می شود. این لحظات هر کدام موجب و موجد پرسشی بودند. طرح این پرسشها و پاسخگوئی به آنها قصد اولیۀ من در زمانی که پیشنهاد کردم موضوع نوع حزب از زمره موضوعات کنفرانس مذکور باشد، نبود، اما بروز این لحظات و پرسشهائی که پیش کشیده اند، خود به خوبی ضرورت پرداختن به "نوع شناسی احزاب سیاسی"[1] (از این پس به اختصار "نوع شناسی ...") را، به عنوان موضوعی از زمره موضوعات مقدم در مباحث وحدت، عیان کرده اند.
اسماعیل سپهرحزبی که باید ساخت (قسمت چهارم) نگاهی به مشخصه های اساسی حزبی که پاسخگویی به الزامات امر " خود رهانی کارگران" را هدف خود دارد
حزب و جریان کارگری برای بازنمایندن وابستگی ها و دلبستگی های طبقاتی خود و برای استواری در دفاع از منافع کارگران و زحمتکشان، البته به ایدئولوژی و به مواجه ایدئولوژیک با دنیای خارج ناچار است. حزب و جریان کارگری برای ماندن در مسیر مبارزه برای الغاء نظام سرمایه داری و در مسیر پاسخگویی به الزامات و نیازهای مبارزه برای ایجاد نظام سوسیالیستی، البته به تجهیز به قطب نمای ایدئولوژیک و به داشتن منشور ایدئولوژیک نیازمند است. ریشه های ایدئولوژیک پر عمق و پر قدرت و تنه استوار و پر صلابت، اما ضرورتن داشتن شاخ و برگ های انبوه و گسترده ایدئولوژیک را اجتناب ناپذیر نمی سازد.
شهباز نخعیکاشت باد و دروی توفان! از فحوای بیانیه ای که "جیش العدل" منتشرکرده چنین برمی آید که درگیری فراتر از حمله یک گروه مسلح به یک پاسگاه مرزبانی و کشتار کارکنان آن است و منشاء آن را باید در جایی دیگر جستجو کرد. تارنمای حکومتی "تابناک" حکومت عربستان سعودی را مسئول این کشتار معرفی می کند: «اکنون که خاندان آل سعود مزه شکست را در سوریه، عراق و لبنان چشیده اند و می بینند که ایران و امریکا درحال برقراری رابطه ای اندک هستند، تروریست های خونریز، کج فهم و دیوانه خود را راهی ایران می کنند تا به زعم خود از ایران انتقام بگیرند».
کاوه بنائیچشم بنـــد هاراازروی چشم ها برداریم؛ رژیم هم اینک به کشتار اجتماعی مشغول است. هیچ گاه این ماشین کشتارمتوقف نشده است. چه آنانی را که در چنگ خود گرفتارکرده و در زندانها به نام زندانیان سیاسی و غیر سیاسی به گروگان گرفته و برای پاسداشت آئین های حکومتی اش گروه ,گروه را ,یا به دار می آویزد یا سربه نیست می کند . سوی دیگر ما قرار داریم , نظاره گرنابودی حیات مردمی که در انتظار مرگ زندگی را تماشا می کنند.
محمود راسخ (افشار)نكاتي در رابطه با نوشتهي آقاي شيدان وثيق
«كدام سوسياليسم؟ و كدام چپ؟» - بخش سوم در نگرش مادي ماركس، ضرورت توليد كه از نياز طبيعيیِ انسان براي زنده ماندن و توليدِ نسل، يعني خود را بازتوليد كردن، سرچشمه ميگيرد، پيش شرط تمام فعاليتهاي ديگر اوست. براي شما چطور؟ آيا شما وجود جوامع برده داري، فئودالي و سرمايه داري را، دستكم در اروپاي غربي، قبول داريد؟ اگر قبول داريد علت و عوامل نفي يك مناسبات، مناسبات پيشين، و پيدايش مناسبات بعدي، يعني علت شدنِ weden يكي به ديگري چيست؟ آقاي وثيق، نگرش شما به تاريخ چيست؟
بهروز ستودهدادگاه بلخ است نه قوه قضائیه ! کشتار مرزبانان بیگناه ایرانی بدست تروریست های اجیر شده توسط قدرتهای خارجی و نیز انتقام گیری کور و جنایتکارانه قوه قضائیه جمهوری اسلامی ، هر دو اقدام شرورانه ، دو روی یک سکه جنایت اند که عاملان جنایت علیرغم خاستگاه متفاوت شان ، اهداف مشترکی را دنبال میکنند که ایجاد رعب و وحشت در مردم و تشدید فضای سرکوب و خفقان و زمینه سازی برای جنایات بعدی از آن جمله این اهداف است ، کما اینکه در سایه چنین فضائی بود که قوه قضائیه جمهوری اسلامی دو جوان کُرد ایرانی را اعدام کرد و اکنون مشغول فراهم کردن مقدمات اعدام دو تن دیگر است .
بهروز خلیقبحث هایی پیرامون سازمان، حزب و الگوهای حزبی (٢)
احزاب سیاسی و تکنولوژی اطلاعاتی با انقلاب تکنولوژیکی امکان گذر از دمکراسی نمایندگی به تلفیق دمکراسی نمایندگی با دمکراسی مشارکتی و مستقیم در احزاب سیاسی فراهم می شود. با حفظ برخی عناصر اصلی دمکراسی نمایندگی ( انتخاب مسئولین و دوره ای بودن آن ها ......) می توان عناصر دمکراسی مشارکتی و مستقیم را وارد ساختار و مناسبات حزبی کرد.
مناسبات آمرانه و دستوری، دیگر کاربرد سابق را ندارد و بحث و گفتگو، تلاش برای اقناع، نقد و روشنگری جای آنها را می گیرد. به بیان دیگر "دمکراسی اقناعی" که خصلت اصلی آن بحث و گفتگو، نقد و روشنگری است، در حزب جریان پیدا می کند.
رضا هیوازهرمارخوریِ چنگیزخان به یادِ کاک حبیبالله گلپریپور انگار به دلیل تازهای نیاز داشتیم. برای بر سر قدرت ماندن، «ناجمهوری اسلامی» قادر است به هر جنایتی دست بزند. اگر از زیگزاگهایِ تاکتیکییِ این رژیم بگذریم، ثباتِ شیوهاش، در عوض، در نگاهداشتن قدرت از مهمترین شاخصهایِ این رژیم است. یکی از خطوطِ سرخ حاکمیت، و شاید مهمترین آن، «خدشهدار شدنِ اقتدار فراقانونی آخوندِ بزرگ» است. اگر به هر دلیلی، اعتبار این مقام نیمه خدایی کمترین خدشهای بردارد، باید عاملین این خدشه را نه تنها از بینبُرد، بلکه به گونی از بینبُرد که «درس عبرتی» برایِ دیگران شود.
قادر وریافرصت های پیش رو و وظیفەی ما در راستای تشویق فعالیت و مبارزەی سیاسی در داخل اظهارات اخیر رهبری جمهوری اسلامی، بعنوان نمونە در خصوص نشان دادن "نرمش قهرمانانە" و عدم دخالت سپاه پاسداران در امور سیاسی، تغییری غیر منتظرە و مهم بشمار میرود. نرمش و تغییر لحن جمهوری اسلامی در رابطە با مسألەی اتمی و موافقت رهبری این رژیم با گفتگوی تلفنی رؤسای جمهور ایران و آمریکا و نشست مشترک هیأتهای بلند پایەی دو کشور، تغییر و رویداد بیسابقەای در تاریخ کشمکشها و اختلافات چند دهەی گذشتەی ایران و آمریکا بشمار میآیند. در همان حال در چند زمینەی دیگر نشانەهایی از تغییر نمایان گردید.
محمد برقعینه در غربت دلم شاد و نه رویی در وطن دارم روز بعد هر چه بیشتر به رفتن اندیشیدم آن را نا ممکن تر یافتم. یادم آمد سه دهه پیش برای جشن نوروز مطلبی نوشته بودم که همگان را سخت آزرده بودو به انکار بر من تاخته بودند . نوشته بودم " هر دانه ای که بر خاکی می افتد در آنجا سبز شود ،در آن خاک ریشه میدواند و گیاهی می شود که کندنش مرگش است" و نمیدانستم آن گیاه حال درختی شده است شاخ و برگ گسترده. بچه ها در این جا بزرگ شده اند ، و ایران غربت آنان است. خانه و کاشانه ای بر پاکرده ام ، و به قول معروف جا افتاده ام .
احمد هاشمیچشم انداز استراتژیک اصلاحات و گذار دموکراتیک در ایران - بخش نخست جنبش سبز ایران هرچند در دستیابی به اهداف خود شکست خورد و دچار بن بست سیاسی گردید ، اما تاثیرات ژرفی در سیمای سیاسی- اجتماعی ایران برجای گذاشت. یکی از این تاثیرات ژرف برآمد عدم " مشروعیت بنیادی" جمهوری اسلامی در ایران است. محققین علو م سیاسی عدم" مشروعیت بنیادی" را چنین تعریف می کنند: شهروندان دیگر از اصول و نرم ها و ارزش های حکومت و روند های اجرایی آن حمایت نمی کنند.
بهزاد كریمی"تعدیل" در کدام جهت؟! آقای روحانی از حمله تروریستی منجر به کشته شدن ۱۴ مرزبان ابراز تاثر کرده و آن را محکوم دانسته است. اقدامی بخودی خود درست، صرفنظر از نوع نگاهی که می تواند پشت این ابراز تاسف نهفته باشد که خود جای درنگ بسیار دارد. در واقع، هیچ ایرانی آزادیخواه و انسان دوستی در برابر چنین جنایتی، جنایت گروهی به نام "جیش العدل" از آن سوی مرز و تحت عنوان انتقام بخاطر کشتار سنیها در سوریه، بی تفاوت نیست و منطقاً هم می باید آنرا محکوم نماید. اما اینسوی دیگر قضیه چی؟ چرا آقای رئیس جمهور اسلامی در برابر تروریسم حکومتی اعدام بی درنگ ۱۶ نفر از اسرای بلوچ سکوت بر می گزیند و لب از لب نمی گشاید. آیا اینست مصداق سیاست تعدیل؟!
رسول آذر نوشکدام چپ؟ کدام سوسیالیسم؟
مبانی برنامه چپ در ایران اکوسوسیالیسم بعنوان آلترناتیو سیستم سرمایه داری معاصر مبین یک تحول انقلابی دموکراتیک در سطح اقتصادی و اجتماعی و نیز در مناسبات انسان امروز با طبیعت است.هدف اکوسوسیالیسم، جامعه جدیدی مبتنی بر کنترل دموکراتیک شهروندان بر اقتصاد جامعه ،عقلانیت اکولوژیک،عدالت اجتماعی و برتری ارزش مصرف بر ارزش مبادله است.لازمه این تحول،مالکیت اجتماعی بر وسایل
تولید،تغییر درساختارنیروهای مولده، گذار از اقتصاد مبتنی بر حامل های انرژی های فسیلی و اتمی به اقتصاد مبتنی بر حامل های انرژی های پاک و پایدار، و یک برنامه برنامه ریزی دموکراتیک است که به شهروندان اجازه میدهد هدف های انباشت و تولید رابر مبنای نیازهای اجتماعی و الزامات اکولوژیک جامعه تعریف و تعیین کند.
محمد حسین صدیق یزدچیچرا لائیسیته/سکولاریسم ضرورت اجتناب ناپذیر تحقق دموکراسی است؟ - - «بخش دوّم » چنانکه در بخش نخست این نوشتار یادآور شدم، امید به استقرار نظام سیاسی دموکرات / لائیک یا سکولر در ایران بدون تردید نیازمند حمایت عمومی ایرانیان است. شناخت لائیسیته از هر راه ممکن باید به میان ایرانیان برود. برای بدست آوردن این حمایت آشنائی با ماهیت و هدفهای لائیسیته / سکولاریسم و در بیانی روشن و مستدّل از سوی مردم ایران ضرورتی اجتناب ناپذیر است. ما باید ایرانیان را به چند و چون لائیسیته و هدفهای انسانی والای آن آشنا گردانیم تا این آگاهی ها تبلیغات زهرآگین و تهمت های دشمنان لائیسیته / سکولاریسم و در مقام نخست ملایان ایران و اسلام بنیادان سیاسی را خنثی کرده و از موضوع، شناختی روشن و معتبر در اختیار مردم ایران بگذارد.
شهباز نخعیحکایت چوب و پیاز! حکایت ما مردم درطرح دغلبازانه "هدفمندی یارانه ها" بی شباهت به مرد پیاز دزد نیست. هم خفت و شرمساری خام طمعی خود را باید تحمل کنیم و سرانجام نیز با حذف "دهک"ی از دریافت آنچه به آن طمع بسته بودیم محروم شویم و هم شاهد فروپاشی اقتصادی، کاهش ارزش پول ملی، تورم افسار گسیخته، گرانی سرسام آور و هرروز خالی تر شدن سفره هایمان باشیم. درست مانند حکایت چوب و پیاز!
بهروز ستودهچرا خامنه ای آقای توفیقی رااز گردونه خارج ساخت؟ چرا خامنه ای برای جلوگیری از وزیر شدن آقای جعفر توفیقی این چنین شتابزده عمل کرد و حتی اجازه نداد حسن روحانی او را به مجلس معرفی کند تا لااقل نمایندگان سرسپرده در مجلس شورای اسلامی به ایشان رأی عدم اعتماد بدهند ؟ به باور نگارنده ، علت شتابزدگی خامنه ای در سد کردن راه جعفر توفیقی برای رسیدن به وزارت علوم را باید در ارتباط با فضای پلیسی و خفقان آلود دانشگاههای ایران جستجو کرد که رهبر و دارودسته های پیرامون او تلاش دارند تا از باز شدن فضای دانشگاهها و بطور کلی فضای آموزش و پرورش که در آنجا نسل جوان ایران حضور دارند جلوگیری بعمل آورد .
اسماعیل سپهرحزبی که باید ساخت - (قسمت سوم) نگاهی به مشخصه های اساسی حزبی که پاسخگویی به الزامات امر " خود رهانی کارگران" را هدف خود دارد یکی از ویژه گی های مهم "حزب دفاع از خود رهانی کارگران" به ثقل و سنگینی ایدئولوژی در دستگاه اندیشه گی آن مربوط می شود. این حزب اگرچه بمثابه یک حزب سیاسی-طبقاتی از ایدئولوژی و از جهت گیری ایدئولوژیک معینی برخوردار است، اما به هیچ وجه در هیئت یک "حزب ایدئولوژیک" ظاهر نخواهد شد و از مشخصه های چنین حزبی براستی بری و پیراسته خواهد بود.
جلال ایجادیزلزله در بوشهر و خطر انفجار نیروگاه اتمی آینده نیروگاه اتمی بوشهر چه خواهد بود؟ آیا پس از چهل سال کارساختمانی، یک حادثه ناگوار طبیعی مانند زلزله به انفجار نیروگاه اتمی بوشهر منجر شده و ایران و منطقه را آلوده خواهد ساخت؟ این پرسش پس از انفجار اتمی فوکوشیمای ژاپن مطرح شد و امروزه بدنبال زمین لرزه های تازه در اطراف بوشهر بشدت مورد گفتگو است.
محمدعلی اصفهانیتا دير نشده بايد خاک ايران را به توبره بکشيم
اگر فوراً نجنبيم ديگر بهانه يی نخواهيم داشت با به روی کار آمدن حسن روحانی، که همراز و همدست رفسنجانی است، و تا حدودی هم نقش «محلل» را بازی می کند، جبهه ی متحد يا نامتحدی از پليد ترين موجوداتی که می توان در ايران و خارج ايران، و در پوزيسيون و اپوزيسيون يافت، نه از موضع ترقی خواهی و عدالت طلبی، بلکه از ترس فزاينده ی رفع تنش ميان ايران و آمريکا و کشور های منطقه و جهان، شکل گرفته است و به تکاپو افتاده است.
یدالله بلدیتبعیض بر افغانهای حتی در ورزش افزون بر تبعیض های آشکاری که در مورد آموزش نوباوگان افغان اعمال می شود اکنون این تبعیض و محرومیت ها در ورزش نیز اعمال می شود، سامان کبیری متولد مازندران که پدرش افغان و مادرش ایرانی است سال گذشته بعنوان تیم ملی نوجوانان در مسابقات جهانی کشتی قزاقستان شرکت کرده بود و امسال نیز احتمال داشت که به عضویت تیم ملی جوانان در آید اما بعلت اینکه پدرش افغان است از شرکت در مسابقات جلوگیری کردند، این جوان بااستعداد را از شرکت در مسابقات محروم کردند جمهوری اسلامی همواره خود را بمثابه مدافع مسلمانان و مستضعفان جهان معرفی میکند اما عملکرد این نظام بویژه در رفتار با افغانها بخوبی نشانگر عوامفریبی و ریاکاری این نظام است.
محمد اعظمیدولت روحانی و سیاست اپوزیسیون برای اتخاذ سیاست اهمیت دارد که هم هدف های مهم مرحله کنونی را روشن کنیم و هم سیاست های خود را برای دستیابی بدان مشخص نمائیم. مبارزه ما، اپوزیسیون دموکرات مدافع جدائی دین از دولت، معطوف است به استقرار دموکراسی، که از طریق عبور از جمهوری اسلامی دست یافتنی است. برای رسیدن به این هدف اهمیت دارد با صراحت از هر گامی که به سوی مردم برداشته شود استقبال کنیم و با هر اقدام و سیاست متضاد با منافع مردم، مبارزه کنیم. البته برای استقرار دموکراسی خود را به اقدامات موردی محدود نمی کنیم. سیاست ورزی ما اساس ساختار و قانون اساسی نظام را نشانه گیری می کند. این چارچوب کلی و رئوس و منطق سیاست ورزی ماست که در برخورد با دولت روحانی نیز راهنمای ما قرار دارد.
محمود راسخ (افشار)نكاتي در رابطه با نوشتهي آقاي شيدان وثيق
«كدام سوسياليسم؟ و كدام چپ؟» - بخش دوم تا زماني كه ايشان علل و دلايل مادي و عينيِ چرائي سرنوشت آن سوسياليسمها را توضيح ندهند، نخواهيم دانست چرا بر سر آن سوسياليسمها آن آمد كه آمد. البته اين كار بسيار از عبارتپردازي و لفاظي كه چيزي بيش از انشانويسي نيست و مورد علاقهي آقاي وثيق است بسيار بسيار مشكلتر است. براي انجام آن نياز مبرم به سواد و دانش راجع به موضوع مورد بررسي است!!
نیکروز اولاداعظمی جامعه چند صدايى الزاماً جامعه قطبى شده است برخى محافل سياسى ايرانى كه تنها ابتكار عمل سياسى شان تلاش براى به قدرت رساندن اصلاح طلبان دينى و كارنامه شان در ترويج انديشه هاى سكولار صفر است، با هوچيگرى و جنجال از قطبى شدن جامعه هشدار مى دهند كه گويا در صورت ابراز وجود مستقل سكولار ها بعنوان يك قطب، جامعه با "خطر" قطب بندى روبرو مى شود و از اين بابت در عمل و رفتار سياسى نگرانِ به شكست كشيده شدنِ روند "دموكراسى دينى" اصلاح طلبان دينى هستند به همين دليل در ادعاى سكولاريستى خود در كمال تغافل و اهمال از آن بيگانه مى شوند.
کوروش گلنام گفت وگو ها با ۱+۵ کمتر ایرانی را بتوان یافت که از دور شدن سایه شوم جنگی ویرانگر بر سر مردم ایران خشنود نبوده و به بهانه کینه ای که از حکومت اسلامی و جنایت ها و خیانت هایش به دل دارد، خواستار یورش آمریکا و هم پیمانانش به ایران باشد. بنا بر این می باید از هر گام و عملی که به سالم سازی و تنش زدایی در این میدان دامن بزند استقبال کرد. مشکل ولی در این است که اکنون که نمایندگان حکومت اسلامی در راه "نرمش قهرمانانه " پا پیش نهاده اند، همه کوشش خود را به کار می برند که همه چیز پنهان و سری باشد و مردم ایران آگاه نشوند که پشت درهای بسته دیدار و گفت و گو ها چه می گذرد.
|