فريبرز رئيس دانا دموکراسیهای رصدکارانه مورد ادوارد اسنودن، جوان پیمانکار خدمات کامپیوتری در آژانس امنیت ملی امریکا البته بسیار تکراری است اما قطعا یکی از تکان دهندهترین مواردی است که نشان میدهد تکنولوژی ارتباطی در خدمت قدرتهای ریز و درشت جهان سرمایهداری و سلطهگران بینالمللی و خودکامگان کشورها چگونه به امر پایش اطلاعات خصوصی و محرمانهی مردم میپردازند.
مسعود نقره کارچرا نباید کشتارسال ۶۷ را فراموش کرد؟ یادآوری کشتار تابستان سال۶۷ غبارروبی سالانه ازجنایت بزرگِ حکومت اسلامی، به عنوان هستیای ضد انسانی و مدنیت ستیزاست. فراموشی و سکوت وچشم فروبستن بر این جنایت، تمکین به توحش پایمال کردن حق قربانیان دگراندیشی، گریز آمران و عاملان جنایت ازعدالت وتشدید خطرِ تکرار فجایعی مشابه، دستاورد خواهد داشت.
پرویز داورپناهدانسته ها و پرسش ها
در کاریازدهمین رئیس جمهوری اسلامی برخلاف ادعای کسانی که شرکت در انتخابات را، با توسل به هزار نوع ترفند لفظی و از جمله به عنوان گامی به سوی تغییرات و "حرکتی در جهت آموزش دموکراسی" به مردم توصیه می کردند، در این نظام، با بودن ولایت فقیه و دستگاه اداری فاسد و مراکز قدرت هار و طماع آن، پس از سی و چهار سال حکومت خودسرانه و بلامنازع تغییر واقعی غیرممکن می نماید. و در به همین پاشنه خواهد چرخید
کاظم علمداریسیاست خارجی کلید حل مشکلات داخلی درست است که سیاست خارجی ادامه سیاست داخلی است، اما امروز سیاست خارجی جمهوری اسلامی به کلید حل مشکل داخلی در ایران بدل شده است. به دلیل ۱- وخامت اقتصادی، ۲- شکست مذاکرات اتمی، ۳- تحریم ها و انزوای جهانی، ۴- مقاومت مردم در برابر سرکوب ها، و شکست رژیم در واقعی نشان دادن انتخابات سال ۸۸، و ۵- شکاف های درونی رژیم، در کنار ممانعت از نامزدی خاتمی و رفسنجانی، حسن روحانی به ریاست جمهوری انتخاب شد.
محمد جلالی چیمه (م. سحر)هویت خواهی یا هویت زدایی؟
پاسخی دیگر به تفرقه افکنان آیا شده است که از خود بپرسند این «ملت قاهر و قهار و استعمارگر و زورمند و زور مدار فارس» ، در طول حیات تاریخی خود به کدام شاه مستبد و سلسلۀ ایلغارچی و شمشیر زن و به کدام سلطان قدرقدرت و قوی شوکت و اعلی مرتبت «پارس تباری» مستظهر و متکی بوده و در طول هزار و صد سال گذشته ، در کدام برهۀ تاریخی ی این کشور ، شاهی، امیری ، سرهنگی ، سرداری به نام او و زیر حمایت او شمشیر کشیده است تا فارسی را رواج بدهد و ترکی را از میان بردارد؟
رضا علویآیا دولت میانه رو روحانی می تواند ایران را از لبه پرتگاه بدور کند؟ مشکلات درونی و چالش های جهانی حکومت اسلامی مرتبط با یکدیگر می باشند . ساختار قدرت ، قدرت کلان را دراختیار خامنه ای نهاده است . مانع اصلی روند دموکراتیزه کردن ایران اژدهای هفت سر "بیت ولی فقیه" می باشد . در ایجاد انزوای فزاینده و اقتصاد شکننده رهبر نقش "تعین کننده" و رییس جمهورروحانی و اسلافش تاثیر" تند شونده یا کند شونده " داشته و دارند . محدود کردن قدرت ولی فقیه در گام نخست ، و سپس حذف ولایت در گام بعدی ، در پیشبرد روند دموکراتیزه کردن و گذار از حکومت اسلامی نقش فراوانی دارند .
رضا علامه زادهسه هموطن بهائی من: آرتین و ژینا و مادربزرگشان در یکی دو هفته اخیر در ادامهی بیوقفهی اخبار مربوط به تجاوز برنامهریزی شده به هموطنان بهائی در ایرانِ آلوده به اسلام سیاسی، دو خبر کاملا متفاوت در مورد بهائیان در چرخهی خبر قرار گرفت که ذهن مرا به خود مشغول داشت. یکی مربوط به شرکت "محسن مخملباف" در "جشنواره فیلم اورشلیم" با فیلم تازهاش "باغبان"، و دیگری گزارش دیدار "محمد نوریزاد" از "آرتین"، یک کودک بهائی، در خانهی مادربزرگش در تهران.
نقی حمیدیانملاحظاتی در باره:
استراتژی و تاکتیکهای سیاسی اتحاد جمهوری خواهان!
پیش از هر چیز باید دید اهداف سیاسی و راهبردی "اجا" بر چه مبناهای واقعی استوار است. تا چه اندازه انعکاس نظری مهمترین و اصلیترین نیازها و روندهای واقعی حیات سیاسی و اجتماعی کشور است و این که تا چه حد از طراحیهای ذهنی خیالپرورانه و ارادهگرایانه به دور است. با چنین قصدی من با طرح چند پرسش محوری و پاسخهای کوتاه میکوشم از زاویه نگاهم با این مسائل بپردازم
احمد هاشمیانتخابات ۹۲ و پوپولیسم ایرانی انتخابات ریاست جمهوری و نتایج آن از زوایای مختلفی تا کنون مورد بحث قرار گرفته است. در این میان اما آنچه کمتر مورد توجه واقع شده نقش پو پولیسم در این انتخابات است. در رسانه های مجازی فارسی زبان جسته و گریخته به این موضوع اشاره شده ، اما در رسانه های چاپی داخل ایران، کمتر به این موضوع پرداخته شده است. و جود تیتر جالب در روزنامه بهار تحت عنوان " پوپولیسم روی دست پوپولیسم " کمکی به محتوی نارل آن نکرده است.
حبیب پرزیندر باره برخی نظرات فرخ نگهدار
و روند گذار به دمکراسی ولایت فقیه یک بافت یکپارچه است. که در آن نه ولی فقیه میتواند بدون درهم شکستن کل این ساختار، ارگانهای انتخابی را از میان بردارد و نه جمهوریت میتواند قدرتی فراتر از محدودهای که برای آن تعیین شده پیدا کند. کشمکشهایی که تا کنون میان این دو قطب وجود داشته نتوانسته از محدوده معینی در درون این ساختار فراتر برود. این ادعا که با تقویت جمهوریت ما به تدریج به دمکراسی میرسیم، بیپایه است، زیرا تقویت جمهوریت اگر نتواند در یک مقطع ساختار نظام را درهم شکند نمیتواند، به دمکراسی برسد.
حسين اسدیاحمدی نژاد میرود وام الفساد باقی می ماند کسانی که تصور میکنند آقای خامنهای به سیاستهای اعلام شده آقای روحانی تن در خواهد داد و رای مردم را محترم خواهد شمرد تجربه ١٦ ساله گذشته را نادیده گرفته، وبا کمال خوش خیالی سر خود را در برف فرو میکنند، اگر بامید این نشسته با شند که او رفتار خود را عوض نموده و تن برآی مردم دهد. باید بدانند که ام الفساد در جمهوری اسلامی ولی فقیه است و شخص خامنه ای دراین لباس خود را بالاتر از هر رآی و قانونی قرار میدهد.
نیکروز اولاداعظمیروشنگرى و رفتار توده گرانه نظام اسلامى ايران در تضاد عميق با مفاهيم آزادى و دموكراسى ست انتظار تغيير و تحول بدون روند جارى بودن روشنگرى مستقل و نيز فقدان آن و بموازات و پيوند با اين فقدان رفتار توده يى در چهارچوب نظام اسلامى، انتظارى بيهوده است و سياست حسن روحانى نمى تواند زمينه هاى فضاى آزادى و دموكراسى را ميسر سازد خاصه اينكه ايشان در بست در اختيار نظام اسلامى و مساعى اش در حفظ ارزشهاى اين نظام بوده و قطعاً اين ارزشها ملازمت و مساعدت با آزادى و دموكراسى ندارند بنابراين از آنجائيكه نظام اسلامى ايران در تضاد عميق با اين مفاهيم قرار گرفته و ايشان نيز بر نظام اسلامى ارادت مى ورزند در نتيجه اگر حتى قادر شود به برخى بحران ها ميان ايران و غرب اعتدال بخشد اما بنابر ماهيت دينى اين نظام انتظار روند شكلگيرى آزادى و دموكراسى در چهارچوب آن خوش خيالى و ساده انگارى اى بيش نيست.
بهروز ستودهزیاد نخواهید ! عجله نکنید ! مبادا"اعتدال" بهم بخورد ! نه آقای روحانی و دولت اعتدالی اش و نه نامه نگاری ها وپند واندرزهای شخصیت های اصلاح طلب ، بدون حضور قدرت مردم در صحنه سیاسی و اجتماعی ایران ، نخواهند توانست آزادی زندانیان و محصورین را میسر سازند ، حضور فعال مردم در صحنه و تبدیل شعار "زندانی سیاسی آزاد باید گردد" به یک خواسته ملی وسراسری است که میتواند خامنه ای و زندانبان ها و شکنجه گرانش را به عقب نشینی وادار ساخته ، از فشارهای روزمره برآنان و خانواده هایشان بکاهد و سرانجام موجبات آزادی آنان را فراهم سازد . زندانی سیاسی آزاد باید گردد ، زیاده خواهی نیست و انجام آن به زمان طولانی نیاز ندارد ، آقای روحانی فراموش نکند که بدون حمایت مردم ، هیچ طرح و برنامه دولت "اعتدال"اش پیش نخواهد رفت ،
مسعود نقره کار"بامداد"ِ روشنفکرِیِ ما پرسشگری، نقادی، گفتمان سازی، آینده نگری و جسارت احمد شاملو را به روشنفکر کم تائی بَدَل کرد که حضورش نماد انکار ابلیس بلاهت شد. روشنفکری که آرماناش تعالی تبار انسان، هَم وغماش عروج انسان و نگرانیاش آینده زمین و حرمت بشر بود.
کوروش گلنامدو رویداد دست یازیدن به انقلابی فرهنگی در خود، نخستین گام برای به سازی، پبشرفت و دست یافتن به آزادی برای خود و جامعه است. تاریخ به ما آموخته است که وابستگی به یک ایدئو لوژی و دیدن جهان پیرامون از دریچه تنگ این ایدئولوزی(جه دینی/مذهبی و چه غیر آن)، فاجعه بار است. انقلاب در خود یعنی کوشش و جست و جو در شناخت اشتباه ها و شجاعت در بیان آن؛ به دور ریختن ماسک های گوناگون و شفاف بودن در سخن و عمل؛ کند و کاو و پرسش در چرایی همه جیز در پیرامون خود؛ شناخت حق دگر اندیش و دگر باش و دوری از تهمت و افترا و خرافه های دینی/سنتی است . انقلاب فرهنگی در خود کار ساده ای نیست ولی برای همه شدنی است و تنها به اراده ای محکم و پایدار نیاز دارد.
نوشین احمدی خراسانیفراتر از طبقه متوسط گفتگوی مهرنامه با نوشین احمدی خراسانی بسیار گفته اند و شنیده ایم که جنبش زنان اساساَ «جنبشی برابری خواه» است، ولی نکته اینجاست که این برابری خواهی صرفاَ محدود به اصلاح قوانین برای رسیدن به «حقوق برابر» نیست بلکه «برابری با مردان در گروه های گوناگون اجتماعی» و به دست آوردن «سهم برابر» در هر عرصه ای که جامعه برای آن کوشیده و یا به آن دست یافته است. حال با توجه به این توضیحات باید دید که جامعه ما در طول دو دهه گذشته، با چه چالش ها و شکاف های مهمی مواجه بوده، آن وقت می توان فهمید که چرا جنبش زنان در این برهه از تاریخ معاصر به دنبال تحقق حقوق مدنی بوده است. به نظر می رسد که در این دو دهه اخیر به ویژه نیاز عاجل به «تحقق حقوق برابر شهروندی»، یکی از چالش های مهم و از شکاف های اصلی در جامعه ما بوده است.
ملیحه محمدیپاسخی به یک نقد! آقای نقی حمیدیان زحمت کشیده و نقدی بر مقالهی من « رابطه اپوزیسیون و مردم » نوشته است، اما بدون هیچ توضیحی در تمام متن بلند خود، به جای « اپوزیسیون خارج از کشور» که از صدر تا ذیل مقالهی من موضوع و محور بحث بوده است، « اتحاد جمهوریخواهان ایران » را وارد کرده است و به اصرار فراوان، من را به قصد و غرض علیه رهبری اجا متهم کرده است!
محمد جلالی چیمه (م. سحر)خوشا به حال مصر ایران وسهم گذشته و حال او در سیر تمدن حقیقت آن است که دوران انحطاط ما با جهش اروپا در زمینه های دانش و فلسفه و نقد دین همزمان و همراه بود و درست از همان هنگام که چشم انسان غربی بر راز های فروبستهء جهان هستی باز می شد و علم و فلسفه و بینش جدید دست اهل دین را از دخالت در امور جاری و از عرصه زندگی سیاسی و سرنوشت اجتماعی انسان غربی کوتاه می کرد ، کشور ما به تحجر و فرو ماندگی و انحطاط مزمن خود همچون غریقی در تالاب کهنه اندیشی و واپس ماندگی خود فرو می رفت.
ابوالحسن بنی صدراز هدف هراسی تا هدف ستیزی
رئیس جمهوری» گرداندن آقای روحانی، یعنی این که رﮊیم از اندیشه راهنما خالی است. نه عناصر جدید و نه راه و روش جدید تجربه نشده دارد. حکومت روحانی بناگزیر، ترکیبی از تجربه های شکست خورده می شود و باوجود ولایت مطلقه فقیه، یعنی مسئله سازی که قدرت مطلق او جز در زورگفتن، بنا بر این، مسئله ساختن، کاربرد نمی تواند داشته باشد، در مقام نماینده چهار تجربه شکست خورده، چگونه می تواند مسئله های برهم انبار شده را حل کند؟ حقوق شهروندی را که با ولایت جمهور مردم آغاز می شود، چگونه می تواند با ولایت مطلقه فقیه سازگار کند؟ از سپاه چگونه می تواند خلع ید کند؟
تهمورث کیانیبچه های اشکلون،محسن مخملباف،و نامه روشنفکران! آنچه در همه این واکنش ها به چشم می آید تبیعض آشکاری است که در نگاه به دو گروه از غیر نظامیان و کودکان به چشم می آید. این دو گروه از آدمیان،البته در ملیت،نژاد،و مذهب از هم متمایزند؛ یک گروه با ملیتِ اسرائیلی و مذهب یهودی است،و دیگری با ملیت فلسطینی و مذهب اسلام است. برخلاف ادعای اغلب گروههایی، که همواره و بی درنگ به محکومیت اسرائیل می پردازند و در برابر حمله به غیرنظانیان اسرائیلی به سکوت مرگبار خود ادامه می دهند،نگاه و مواضع اغلب آنها دارای وجه یهود سیتیزانه،تبیعض آمیز،و غیر حقوق بشری است.
رضا سیاوشیدمکراسی سازی فرسایشی سبزها و سیاست ورزی
در مرز شرکت و تحریم (۱) با فاصله گرفتن از انتخابات ۹۲ زمان آن رسیده که از نوشته های توصیفی فراتر رویم و با مفهوم سازی های مناسب، معناهای نهفته در این تجربه شگرف را آشکار، و به زبان توضیحی ترجمه و تبیین کنیم. اما انتخابات اخیر برای همه معنای یکسان ندارد، به قول معروف : «هر کسی را نقش خود بیند در آب // برزگر باران و گازر آفتاب».
محمد حسین صدیق یزدچیمیدان التحریر، میعادگاه آزادی در برابر «شریعت» برای مای ایرانی و ناظر وقایع مصر از بیرون، اما ملتی که زخم های بسیار ژرف و ماندگار و غیر قابل فراموشی و ویرانی های بیشمار از غلبهء وحشیانهء اسلام گرایان وطنی یعنی ملایان شیعی و متحدان و عمله اکره های ریز ودرشت شان بر جسم وجان خود اندوخته دارد، اما بررسی و تحلیل امواج خروشان آزادی خواهی مردم مصر و نفرت و انزجارشان از اسلامگرایان البته و به جرئت مهمترین واقعهء سیاسی این چهاردهه ی اخیر است. واقعه ای که علیرغم خواست امریکائیان و دیگر قدرتهای سیاسی/اقتصادی، می توان گفت که نشان از آن دارد که دیگر باد به پرچم اسلام گرائی نمی وزد. و این امر برای تمام آزادی خواهان کشورهای مسلمان خاصه ایرانیان بسیار فرخنده است و قوت بخش ارادهء ملی ما در راستای مبارزه برای آزادی ها.
عباس شکریآقای احمدی نژاد، چرا؟ - بخش دوم و پایانی ایشان یادشان می رود که تهمت اقدام علیه امنیت ملی را به چند نفر زده اند و چند نفر را به دروغ و زور وادار به اقرار گناه نکرده، کرده اند. هم ایشان و هم آنانی که بر متن سخنرانی ایراد شده صحه گذاشته اند یادشان رفته است که در جامعه ای که طی سی سال گذشته برپا کرده اند، دروغ و تزویر و دوگانگی، قسمتی از زندگی روزمره مردم شده است و به نوعی فرهنگ رایج.
پرویز داورپناهقیام ملی سی تیر،
انگیزه های مذهبی و دینی نداشت قیام ملی سی تیر برپایه ی هیچ قرار و مدار قبلی ملیون با کسی نبود و تنها متکی به شور و احساس و نیروی لایزال میلیونها مردمی انجام گرفت که به رهبری اعضاء فراکسیون نهضت ملی مجلس شورای ملی و احزاب جبهه ملی برای آزادی و اجرای قانون اساسی به پاخاستند. آنان که ازهمان روزهای ۲۸ و ۲۹ تیر ابتدا به صورت خود جوش خود برای اعتراض به تصمیم شاه به میدان آمده بودند با پاسخی گسترده به دعوت رهبران ملی در نهایت هماهنگی در سراسر کشور دست به تظاهرات زدند و در این کار از ایثار مال و هستی و خون خویش دریغ نکردند. اما این قیام مردمی که با آنهمه فداکاری از جان وهستی خود مایه گذاشتند نه برای خوش آمد این یا آن شخصیت مذهبی، که از همان زمان در پشت پرده با شاه و قوام کنارآمده بودند، بلکه تنها برای بازگرداندن عزت و استقلال و آزادی به کشورشان بود.
بهروز ستودهفرمان رهبر! مرگ تدریجی برای زندانیان سیاسی نافرمان ! در خبرها آمده است که دکتر علی ناظری که سه هفته قبل به جرم فعالیت های حقوق بشر ی و هواداری از جنبش سبز دستگیر شده بود ، درحالیکه بیمار بوده است ، از بهداری زندان اوین ، بر روی برانکادر به زندان زابل منتقل گردیده است ! همبندان این زندانی سیاسی به رفتار غیر انسانی مسئولان زندان نسبت به یک زندانی سیاسی بیمار اعتراض میکنند که نتیجه این اعتراض نیز ضرب و شتم و روانه کردن تعدادی از زندانیان سیاسی بند 350 به سلولهای انفرادی بوده است .
|