نیکروز اولاداعظمی اخلاق روشنفكرى و اخلاق يك "نوانديش دينى" معتقدان به اخلاق دينى و اسلامى در ايران بر حسب رابطه قرآنى "رب" و "عبد" عملاً از حق اختيار بر روشهاى زندگى خويش باز مى مانند چونكه اخلاق دينى و اسلامى اگر بخواهد دينى و اسلامى باشد بايست چنين رابطه اى را بپذيرد رابطه "رب"(خدا) و "عبد"(بنده).
در رابطه با حق اختيار به سرنوشت خويش تفاوت مهمى ميان انسان خداباور و دين باور وجود دارد.
ارژنگ بامشاددرجازدن در لبۀ پرتگاه مذاکرات هسته ای، هفت ماه دیگر تمدید شد. این خبر، داغ ترین خبر سوم آذرماه ۱۳۹۳ ( ۲۴ نوامبر ۲۰۱۴) بود. همه شواهد و قرائن، نشان از نزدیکی مواضع دو طرف داشت و لحن خوشبیانۀ تمامی وزرای خارجۀ کشورها نیز این را تائید می کرد. اما در آخرین لحظات، امضای سند نهائی توافق کلی به تعویق افتاد و مهلت تازه ای برای آن در نظر گرفته شد.
شهباز نخعیتمدید مذاکرات: استخوان لای زخم! به بن بست رسیدن مذاکرات و تمدید اجباری آن در روز دوشنبه ۲۴ نوامبر – ۳ آذر – چیز دور از انتظاری نبود و بسیاری از ناظران و تحلیل گران آن را پیش بینی کرده بودند. این به بن بست رسیدن درشرایطی بود که بسیاری از صاحب نظران، حتی در داخل ایران، براین باور بودند و هستند که تمدید مذاکرات با منافع ملی که هیچ، حتی با منافع نظام هم همسویی ندارد.
مریم سطوتاتحاد جمهوریخواهان در کدام مسیر امروز، در آستانه همایش ششم دوباره شاهد درگیر شدن اتحاد بر سر فرمولبندی ها هستیم. مثال بارز آن همین بحث وحدت است. بیش از دو سال است که حرکت در سمت وحدت حول چند فرمول بندی متمرکز شده و پیش نمیرود. عدهای میگویند مبنای وحدت اصول مندرج در بیانیه اولیه اجا باشد و عدهای خود بیانیه اولیه اجا را مبنا میشناسند. عدهای میگویند ما با حکومت دینی مخالفیم و چشم اندازمان برای فردای ایران یک حکومت غیر دینی است و عدهای دیگر میگویند ما چشم اندازمان برای آینده ایران گذار از جمهوری اسلامی به یک حکومت غیر دینی است. تمایزی که اهمیت پایه ای آن برای من بعنوان یکی از نزدیکترین حلقهها به این جریان غیر قابل درک است. نمیدانم اتحاد چگونه می خواهد این تمایز را برای مردم تشریح کند؟ جزاین که درهر دو این نظرها غلو نماید؟
تقی روزبهدرنگی بر ماهیت مذاکرات هسته ای و معنای برد و باخت در آن! نتیجه مذاکرات هسته ای هرچه باشد، و توافقنامه ای در این دور امضاء شود یا نشود، مهلت مقرر تمدید گردد یا نگردد، براساس آن چه که پیرامون آنها گفتگو و چانه زنی صورت می گیرد و نهایتا چه بسا دیر یا زود به سندمشترک با امضاء طرفین منجرشود، همانطورکه در دوره قبلی هم به امضاء رسید؛ محتوای چنان توافقی در بهترین حالت تا اطلاع ثانوی قرارگرفتن کشور در قرنطینه ای طولانی و تحت نظارت فوق العاده قدرت های بزرگ خواهد بود!
رضا علویخنیاگر در خاک وغافلگیری مردم (١) جامعه ایران پیچیده و پر پیچ و خم است . حضور مردم با ر دیگر ، روشفکران ایرانی برون مرزی و درون مرزی را غافلگیر کرد . و نشان داد که چه گونه روشنفکران با پوسته ها و لایه های سرزمین شان آشنایی ندارند و در سر بزنگاه به سهولت غافلگیر می شوند . وجود شکاف ها و تضاد ها در یک ساختار شلخته سیاسی و فرهنگی سبب ناتوانی جامعه شناسان در شاخت پدیده پیچیده هویت سرزمین ایران شده است و این سبب نگرانی درمعماری راهکارهای آینده ایران است .
بهروز ستودهعلم الهدی (امام جمعه مشهد) نگران جام زهر و مردن رهبر است ! بیت رهبری خامنه ای و باندهای نظامی – امنیتی پیرامون آن تلاش دارند که از تبعات این عقب نشینی در مسائل داخلی ایران جلوگیری نمایند اما بدون تردید شکست سیاست خارجی جمهوری اسلامی ، شرایط مبارزه دمکراسی خواهی را برای نیروهای آزادیخواه و تمام کسانی که خواهان برچیده شدن نظام تبعیض آمیز حکومت اسلامی و برقراری حکومتی برآمده از آرای مردم ایران هستند مناسب تر خواهد ساخت. نیروهای آزادیخواه و مدافعان حقوق بشر در ایران خوب است که ازاین فرصتی که پیش آمده است استفاده نموده و با بهره جوئی از شیوه های مبارزات مدنی به جنبش سبز و سرکوب شده ای که در زیر پوست جامعه آرمیده است جان تازه ای ببخشند .
دكتر عبدالستار دوشوكی روشنفکر ایرانی به روایت مسعود بهنود؟ برخلاف نظر آقای مسعود بهنود هیچکدام از افتخارات گذشته ایران شیعه نبودند. تشیع در ایران چهارصد سال پیش و آن هم با زور سرنیزه توسط صفویان بنا نهاده شد. در نتیجه اکثریت مفاخر تاریخ ایران همانند فردوسی، حافظ، عمر خیام، سعدی، مولانا، باباطاهرعریان، ابوعلی سینا، جامی، خاقانی، صائب تبریزی، سنایی، غزنوی، وحشی بافقی، خواجه نظامالملک طوسی، عطار نیشابوری، رودکی؛ زکریای رازی، خواجه نصیرالدین طوسی، ابوریحان بیرونی، ناصر خسرو، ابوالفضل بیهقی، نظامی گنجوی، انوری، خواجوی کرمانی، و غیره که همگی سـُـنی مذهب بودند، جزو "روشنفکر" و یا افتخارات ایران محسوب نمی شوند، چون در رگ های آنها خون شیعه صفوی جریان نداشت.
شهباز نخعیبغض فروخورده! این هفته مرگ یک خواننده جوان موسیقی پاپ و حضور گسترده و کم سابقه جوانان در تشییع پیکر او بسیاری را شگفت زده کرد. من نیز درشمار این "بسیاری" بودم زیرا با آن که مسایل مربوط به ایران و به ویژه جوانان را به صورت پیگیر دنبال می کنم، از دامنه و گستردگی این حرکت دچار شگفتی شدم.
مسعود نقره کارمکارترین جنایتکار تحصیلکرده! دوگزینه برای فهم وشناخت این چهره ی واقعی و سخنگوی « حقوق بشر اسلامی» پیش رو داریم، شارلاتان یا بیمار روانی. با هم فاکت ها و داده ها را کنار هم بگذاریم شاید به تشخیص قطعی نزدیک شویم.
ارژنگ بامشادتودهنی مردم به فرهنگ رسمی حاکمیت در حاشیه حضور سراسری مردم در سوگواری مرگ یک هنرمند حضور گسترده و سراسری مردم در غم جوانمرگ شدن یک هنرمند و هجوم بیسابقه در مراسم خاکسپاری پیکر او، همه را شگفت زده کرده است. اما برای آنهائی که مرتضی پاشائی غم هایشان را می خواند و درد دل هایشان را فریاد می کرد و تبدیل به نمادشان شده بود، جائی برای تعجب نبود. برای آنها مهم نبود که او فرزند یک مامور حراست وزارت نفت است؛ برای آنها مهم نبود که بخشی از نزدیکانش از مداحان حکومتی هستند؛ برای آنها مهم نبود که او کنسرت ۹ ۲ مردادش در سنندج را به احترام به زنان شنگال لغو نکرد. برای آنها مهم نبود که عکسش با قالیباف منتشر شود.
س. حمیدی دیوار سفارت امریکا دیوار و نمای بیرونی سفارت امریکا روزگاری با آجر سه سانتی خود یکی از بهترین نماهای عمومی شهر تهران در خیابان تخت جمشید به شمار میآمد. اما با تنشی که در روابط دو کشور پیش آمد، ظرف سی و پنج سال دورهای از فرسودگی را پشت سر نهاد. این دیوار فضایی حدود ۱۵ هزار متر مربع را در بر میگیرد که زمانی با نمایش بیش از ۶۰۰ اصله درخت کاج، چشمان عابران خیابان را نوازش میکرد. هم اکنون نیمی از این درختان خشکیدهاند تا جایی که اسکلت خشکیدهی آنها از فضای عمومی خیابان نیز به چشم دیده میشوند. به طبع کارکنان سفارت از همین درختان جهت استتار ساختمانهای اداری خویش سود میجستند.
محمد جلالی چیمه (م. سحر)داعشیگری و اسلامیسم سیاسی
(بخش دوم و نهایی) اسلام امپراطوری که سیادت نسبی عرب بر مسلمانان بود و در دوسلسله بزرگ امویان و عباسیان تبلور مییافت (عثمانیها ترک بودند) دیگ درهم جوشی ست که تاریخ بار نهاده و عناصر گوناگونی را در آن جوشانده است که به تمدن اسلامی نامبردار شده است.
این دیگ تاریخی عناصر گوناگون و فراوانی از ایرانی و هندی و رومی و قوام گوناگون آسیای مرکزی و ترک و مغول و آسیای صغیر گرفته تا عناصر گوناگون از تمدنهای کهنسال مصر و بین النهرین و آفریقا را با یکدیگر درهم جوشانده ...
تقی روزبهدرنگی بر معنای سوگ و تجمع های گسترده مردم به مناسبت مرگ مرتضی پاشائی! تجمع های گسترده و خودجوش مردم در شهرهای گوناگون ایران به مناسبت سوگواری هنرمند۳۰ ساله موسیقی پاپ همه را غافلگیرکرد و توجه عمومی را به آنچه که در زیرپوست اوضاع به ظاهرآرام و جامعه تحت کنترل رژیم می گذرد جلب کرد. پایوران جمهوری اسلامی با ادعای داشتن ثبات در منطقه ای پرآشوب، با آنکه در خفا نگران اند و کابوس وقوع "فتنه" دست از سرآنان برنمی دارد، همواره به خود مدال افتخار اهداء می کنند. اما تجارب تاریخی نشان داده است که قدرتمداران و حکومت های مستبد همیشه شیفته و غره به آرامش ظاهری و سکون و اقتداربرخاسته از سرکوب و اختناق می شوند و در این شیفتگی خویشتن را نیز فریب می دهند.
ابوالحسن بنی صدرچرا مردم به جنبش بر نمیخیزند و چه باید کرد که به جنبش برخیزند؟ آیا در مقایسه با کشورهای اطراف، ایران از امنیت نسبی برخوردار است؟ تاریخ معاصر ایران نشان می دهد حرکتهای سیاسی مردمی عموما با رهبری شخصیتهای برجسته و کاریزماتیک مورد قبول مردم همراه بوده است (بنظر من این رهبران عبارتند از سید جمال، مدرس، مصدق، بازرگان، طالقانی،آل احمد، شریعتی و خمینی) این افراد از نظر جمیع خصوصیات فاصله زیادی با همفکران و یارانشان داشته اند و بخش زیادی از بار نهضت ها دربرهه ای از زمان بر دوش آنها بوده است.
شهاب جم خامنه ای و بر کشیدن مداحان پيش از اينها محرم كه مي امد ، دهه اول ان و بخصوص روزها و شبهاي تاسوعا و عاشورا دسته هاي سينه زن و يا زنجيرزن در كوي و برزن و محله هاي شهر كه راه مي افتاد انچه مي شنيديم صداي سينه و يا زنجير زناني بود كه نوحه نوحه خوانان را پاسخ ميدادند و يكصدا اشعاري را در سوك كربلا دم ميدادند مردان در دسته هاي سينه زني اشعار نوحه ها را در پاسخ نوحه خواني كه در ميانه دسته قرار ميگرفت خوانده صداي هماهنگ سينه زن ها با صداي اين مطلب بدور از باور و يا عدم باور نسبت به "عاشورا و عزاداري " ونیز اکنون که نعره هاي گوش خراش "مداحان " رژیم بگوش نمیرسد و فرصت تامل است نوشته شده است .
علی حامد ایمانآزادی به قید وثیقه! به بهانه یکصدمین سالگرد درگذشت ستارخان، روح عصیانگر آزادی تاریخ آزادی و آزادی خواهی در ایران قدمت طولانی دارد. همواره در طول تاریخ این سرزمین مبارزان و قهرمانان بسیاری آمده اند تا از فلسفه آزادی دفاع کنند و آزادی را برای مردم به ارمغان آورند، اما آزادی پیش از دوران مشروطیت مفهوم دیگری داشت و آزادی به مفهوم مدرن آن به همراه مشروطه خواهی وارد ادبیات سیاسی ایران گردید. در واقع نهصت مشروطیت، نقطه عطفی در تاریخ سیاسی ایران بشمار می رود که توانست اندیشه های مدرن را وارد فضای گفتمان سنتی ایران بکند و ارزش ها و باورهای متفاوتی را طرح نماید.
شیدان وثیقده پرسش اساسی در میان ما
پیرامون پروژه شکل دهی به تشکل بزرگ چپ پروژه «شکل دهی به تشکل بزرگ چپ» که «وحدت چپ» نیز می نامند، در پی انتشار فراخوانی مشترک در اردیبهشت 1392 و پس از چند کنفرانس که آخرین آن در این ماه برگزار شد، امروزه وارد فاز تبیین مشخص اشتراک ها و اختلاف های سیاسی و نظری خود شده است. سرنوشت این تلاش پیگیر چند ساله، پیش روی و موفقیت آن، وابسته به سرانجام رسیدن این مرحله می باشد. تا کنون طرح های مختلفی برای منشور مؤسسان این حرکت از سوی فعالان آن تدوین شده اند که در سطح افکار عمومی نیز انتشار یافته اند.
شهباز نخعیگریز از مسئولیت! خبرهای مهم ترین خبرگزاری های دنیا حاکی از شکست مذاکرات یا دست کم عدم توفیق در رسیدن به توافق بود. خبرگزاری "رویترز" گزارش داد: «گفتگوهای هسته ای عمان بدون نتیجه ای روشن و بدون این که شکاف های موجود پرشده باشد پایان یافت». خبرگزاری "آسوشیتد پرس" نیز نوشت: «گفتگوهای دشوار عمان برای دست یابی به راهگشایی عمده جهت توافق نهایی با رژیم ایران شکست خورد».
جلال ایجادیمذهب شیعه ریشه از خود بیگانگی ایرانیان - بخش یکم
از خود بیگانگی در زبان فرانسه برابر واژه "آلیناسیون" و از ریشه لاتینی "آلینوس" بمعنای دیگری و بیگانه است. زمانی که فرد تسخیر شده و تسلط و چیرگی بر توان خود را از دست داده است، زمانی که فرد قدرت خود را در مقابل فرد و گروه و جامعه از دست می دهد، دستخوش بیگانگی می گردد. زمانی که هویت زندگی فرد گم می شود و فرد استقلال رای خود را از دست داده و از هستی اختیارمند محروم می گردد، فرد از خود بیگانه گشته است. از خود بیگانگی حالت کسی است که از هستی جوهری خود، از علت وجودی خود برای زیستن، دور شده است.
محمد علی مهرآسااسلام در بحران نیست؛ اسلام خود بحران است آقای محمد مجتهد شبستری که علیرغم از تن درآوردن عبا و عمامه، هنوز آخوندی به نام است؛ و در اوائل پیروزی انقلاب مدتها نیز امام جمعه ی شهر تبریز بوده است، در یک جلسه سخنرانی که به مناسبت سالروز مرگ آیت الله طالقانی ترتیب داده شده بود، سخنانی گفته است که جدا از میزان صحت و سقمش، برای این زمان و مکان حکم شمشیر کشی در تاریکی را دارد. زیرا معلوم نیست روی سخن با چه کسانی است و هدف خطابش به کیست. آقای مجتهد شبستری گفته است: «... اسلام دچار بحرانی شدید شده است و باید برای رفع این بحران کوشید و...» او وجود گروه های «القاعده و بوکو حرام و داعش و سلفی و...» را بحرانهائی برای دین اسلام می شناسد...
دنیز ایشچیبر بستره های وحدت چپ منشور واحد پروژه وحدت چپ چون بر آرمان ها، آرزوها و اهداف انسانی، اجتماعی نسل کنونی تا آنجائی که بینش تاریخی آنها امکان می دهد استوتر می باشد، به موازات اساسنامه مناسباتی کاروان رهروان کاروان نیروهای "کار" در عبور از نظام فعلی مناسب ترین اسناد ی می باشند که باید توسط این جبهه آماده شده و تدوین گردند. برنامه ای که بخواهد جنبه های اجرائی اهداف مطرح شده در منشور را تنظیم کند، همیشه بصورت کاری در روند تکوین تلقی خواهد شد که همیشه در حال تغییر و تکامل خواهد بود.
مهرداد درویش پور چالش ها و مزایای جمهوری خواهی در عبور از استبداد دینی درایران حدود یک دهه است که از تلاش های گوناگون برای تشکیل جریان بزرگ جمهوری خواهی در ایران که خواهان عبور از استبداد دینی، جدایی دین و دولت، استقرار دمکراسی پارلمانی و حقوق بشر در ایران است می گذرد. در این دوره جمهوری خواهان ایران با چالش های بزرگی از درون و بیرون روبرو شده اند. چالش هایی که پراکندگی صفوف جمهوری خواهان را افزایش داده و نسبت به یک دهه پیش، آنان را در موقعیت ضعیف تری قرار داده است. با این همه شخصا همچنان بر این باورم که باید با درس گیری از گذشته و با به روز کردن این پروژه آن را پی گیری کرد.
آراز فنیدرس هائی در باره ی دموکراسی و حقوق بشر و تطابق و یا تخالف حقوق بشر با سنتها و آئینهای اجتماعی جوامع شرقی خصوصن ایران متن زیرخلاصه ای از گفتگوهای رادیوئی، سمینارها و نوشته هائی است سالها پیش برگذار و یا چاپ شده و الان مجددن قرار است در محل دفتر جامعه ی دفاع از حقوق بشر سوئد (سوئد) منابع و موضوعهای سابق باز خوانی و تکمیل شوند. بخشهائی از این مطالب مجدد چاپ و از طریق پادکاستنینگ ضبط و بازپخش خواهد شد.
محمد اعظمیبرای فرشید شریعت (فرهاد)
در دهمین سال دوری اش فرهاد هم رفیق دیرینه ام بود و هم یکی از دوستان نزدیکم. با او بیش از آنکه رفیق باشم، دوست بودم. تفاوت دوست با رفیق، حداقل در مناسبات ما چپ های ایران و برای من این است،که رفیق را ما انتخاب نمی کنیم. انتخابی است که نقش ما در آن کمرنگ است. در واقع تشکیلات برایمان رفیق انتخاب می کند. اما دوست را خودمان برمی گزینیم. از میان هزاران رفیق ممکن است تعدادی از آنها در زمره دوستان درآیند. رفیق منطقا، بسته به باورهای نظری و سیاسی رابطه اش دستخوش نوسان می شود.
|