نادر عصاره «خامنه ای» مثل «احمدی نژاد»، «قم» را از دست می دهد مدتی طولانی است که «احمدی نژاد» را به دلایل مختلف، به قم و به مراکز اصلی قدرت در این شهر راه نمی دهند. یک گروه روحانیون مانند بسیاری از مردم قم و دیگر افراد ملت ایران، در جریان انتخابات دور دهم ریاست جمهوری اسلامی، خواستار تغییر تیم نا لایق و خطرناک احمدی نژاد بوده اند. برگماری مجدد او از طریق دست کاری آراء و بدنبال آن سرکوب خونین اعتراضات حق طلبانه مردم، مورد اعتراض این دسته از روحانیون نیز بوده است.
مهدی اصلانی- ایرج مصداقی هان ای شرم! سرخیات پیدا نیست. بهانهی این مکتوب مشترک اما، انتشار نامهی سرگشادهی اندیشمند ایرانی آرامش دوستدار و سپس پاسخ اکبر گنجی به آرامش دوستدار و به دنبالِ آن نامهای دیگر با امضای سه تن از "اساتید" دانشگاهی خارج کشور (حمید دباشی، احمد صدری، محمود صدری) به یورگن هابرماس فیلسوف و نظریهپرداز آلمانی است.
حسين منتظرحقيقیمنابع و شیوهء تاریخنگاری مورخ الدوله های جمهوری اسلامی و سخنی با آقای مهدی کروبی وقایعی که پس از انتخابات دهمین دورهء ریاست جمهوری، با تقلبی بزرگ و مهندسی شده صورت گرفت، پرده از روی بسیاری از اتفاقات برداشت و صحت بسیاری از گفته هائی که در بارهء برخورد حاکمیت با دگراندیشان تا آن زمان ابراز می شد ولی متأسفانه تمامی حاکمیت سعی در کتمان آن ها و یا «مغرضانه» جلوه دادن آن ها می کرد، ثابت کرده، تأئید نمود. در این مدت بیشتر کسانی که به این اقدامات سبعانه و غیر قانونی اعتراض می کردند در دایره حاکمیت قرار نداشتند. و حاکمیت با تمام ظرفیت تبلیغاتی خود، سخنان آنان را، سخنان دشمنان قسم خوردهء انقلاب معرفی و تبلیغ می کرد.
محمد رضا شالگونیدرماندگی جمهوری اسلامی در برابر دانشگاه ها تمرکز آقایان روی ضدیت با علوم انسانی نشان می دهد که آنها جلوتر از نوک بینی شان چیز دیگری نمی بینند. ولی فقیه علوم انسانی را متهم می کند که انسان را مانند حیوان فرض می کنند. این توصیفی عصبی از پایبندی علوم انسانی به اصل مشاهده و تجربه است ، اصلی که اختصاص به این علوم ندارد ، بلکه از ضرورت های هر اندیشه و روش علمی است. به عبارت دیگر ، او می خواهد علوم انسانی کنیزک های فقه باشند و حتی فراتر از آن ، مجیزگویان مقام ولایت.
شیدان وثیقملاحظاتی در بازنگری جنبش اعتراضی ۸۸
شرایط کنونی و مواضع ما جنبش بزرگ اجتماعی 88 نقطه ی عطفی را در تاریخ سی ساله ی جمهوری اسلامی ایجاد کرد. به پشتوانه ی آن، زمینه های ذهنی و عینی تغییرات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در جامعه ی ایران بیش از گذشته فراهم شده اند. چنین تغییراتی، در صورت فراهم شدن شرایط لازم دیگر، می توانند فروپاشی رژیم جمهوری اسلامی ایران را در پی آورند. ویژگی های این سکانس مبارزاتی را در پنج عامل اصلی زیر نشان می دهیم.
فرامرز دادورچشم انداز برای یک جمهوری سکولار در ایران برای اپوزیسیون آزادی خواه ایران، مؤثرترین و مناسبترین استراتژی برای برچیدن نظام حاضر و استقرار آزادی، دمکراسی و عدالت اجتماعی در ایران، تلاش برای ایجاد اتحاد عمل جبهه ای،حول محور اساسی ترین موازین دمکراتیک، یعنی جمهوریت، سکولاریسم (جدائی دین و ایدئولوژی از دولت)، پایبندی به حقوق مدنی قید گشته در اعلامیه جهانی حقوق بشر و استقلال از قدرت های خارجی می باشد.
حسن زرهیترس ۳۰ ساله رژیم از علوم انسانی حقیقت امر این است که علوم انسانی هرگز با ذائقه دیکتاتورها جور نبوده است. آخر در دروسی که دانشجو از رفتار و کردار انسان در جامعه می آموزد، و علم سیاست را چنان که هست و یا بوده و جاری و ساری در همه ی جهان است درس می گیرد، بی گمان حاکمان تهران بیش از هر دیکتاتور دیگری خود را در خطر می بینند. رفتار و کردار ولی فقیه و رئیس جمهوری جاهل او با معیارهای امروز امر سیاست در جهان هیچگونه همخوانی ندارد.
همنشین بهارمُشک آن است که خود ببوید،
نه آنکه «هابرماس» بگوید به مناسبت سخنرانی یورگن هابرماس Jürgen Habermas (از فلاسفۀ مکتب فرانکفورت)، در دانشگاه کوپر نیویورک Cooper Union ، ۱۴ شهریور ۱۳۸۹ اندیشمند ارجمند آقای دکتر آرامش دوستدار نامهای برای وی نوشتند و با گوشهزدن به استبداد زیر پرده دین، بر نظرات هابرماس درخصوص دگرگونی درحوزۀ اندیشه ای جامعۀ امروز ایران خُرده گرفتند.
صادقانه و شاگردانه بگویم که مضمون آن نامه، مرا غمگین کرد...
علی هنریتاملی بر تشکیک در جنبش اجتماعی بودن جنبش سبز سه دهه تحول و بیخبری اکبر گنجی با خیزش جنبش سبز بار دیگر حوزه جنبشهای اجتماعی محل توجه فضای عمومی قرار گرفت. در شتاب سرسامآور وقوع حوادث، برخی بدون در نظر گرفتن این سیر تحولی گسترده پژوهش و تحقیق سی ساله، به دم دستیترین نظریههای سی، چهل سال پیش بازگشتند و چنین شد که برای توضیح و تفسیر جنبش سبز، محکِ عدهای میزان سازماندهی و رهبری آن قرار گرفت
نظام جلالیهدف طرح وجود جنگ نرم توسط جمهوری اسلامی چیست؟ باید سئوال کرد که چرا به اصطلاح تهدیدات نرم فقط در ایران وجود دارد و رژیم از آن هراس دارد ؟ چرا در دیگر کشورها، چیزی به نام تهدیدات نرم وجود ندارد و جنبش دانشجوئی ، کارگری ، زنان ، و... اصلاً تهدید امنیتی محسوب نمی شوند؟ چرا در اروپا حتی بچه های دبستانی در کوچه و خیابان ازسیاست صحبت می کنند و این جوامع به سیاست به عنوان یک علم نگاه می کنند و حتی بچه ها را از سیاست نمی ترسانند ؟
تقی روزبهگفتمان "دموکراتیک" یا گفتمان سوسیالیستی؟ نگاهی به سند کنگره ۱۵ راه کارگر(هیئت اجرائی) بخش ۲ در این سند ضمن آن که درچندین جا به اهمیت مبارزه طبقاتی و زمینه های رشد یابنده آن در شرایط بحران اقتصادی و حذف یارانه ها اشاره شده است، اما گویا در برخورد مشخص و یا تاکتیک نبض آن نه در متن مبارزه گسترده هم اکنون جاری علیه یک دولت استبدادی بورژوائی، بلکه در بیرون از آن می زند و گویا مبارزه طبقاتی ربطی به مبارزه ضداستبدادی ندارد و گویا مبارزه ضداستبدادی امری است مشترک و فراطبقاتی و با مضمون یکسان برای همه.
اسماعیل سپهرآسیب شناسی مبانی تاکتیکی چپ انقلابی نگاهی انتقادی به موضع چپ رادیکال در برابر خیزش سیاسی – مدنی اخیر مردم و موضع عمومی آن در برابر رفرمها و جنبش های رفرمیستی ( قسمت پنجم ) گفتن ندارد که برای چپ انقلابی هیچ سطحی از رفرم های بورژوایی و هیچ مدلی از مدل های لیبرال – دمکراسی و دولت رفاه ( حتی تک نمونه های دمکراسی – لیبرال در سوئد و سوئیس ) همه آنچیزی نیست که به حاکمیت توده ها لباس حقیقت می پوشاند و بر رنج از خود بیگانگی انسانها و بر بی عدالتی های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی علیه کارگران و زحمتکشان پایان می بخشد.
دنیز ایشچیوحدت در پایین، تشتّت در بالا،
سیمای اپوزیسیون سکولار دموکراتیک جهت غالب آمدن بر این بیماریهای ساختاری جنبش سکولار و عدم امکان تشکیل جبهه ای فراگیر از سازمانهای سکولار دموکراتیک، در کنار تمامی اقداماتی که هر روز صورت میگیرد، باید میز گردهای دنباله دار در سطح رده اوّل رهبری سازمانهای سکولار دموکراتیک با شرکت فّعالانه نمایندگان همه سازمانهای سکولار دموکراتیک در آنها شکل بگیرد. این میز گردها میتوانند سلسله وار و ادامه دار دوام داشته باشند.
مهدی فتاپورروند شکل گيری رهبری سازمان چریک های فدائی خلق ایران پس از انقلاب و شکل گیری اولین کمیته مرکزی آن از فروردین ماه پس از اعتراض عمومی به نامه بازرگان تا خردادماه که انتخاب اولین رهبری سازمان انجام گرفت، مواضع سازمان بتدریج رادیکالتر شد. در این دوره مجموعه نیروهای درون رژیم از دولت موقت و چهرههایی نظیر امیر انتظام، یزدی، قطب زاده، بنی صدر و احمد مدنی تا روحانیون حاکم و رهبران حزب جمهوری اسلامی مورد انتقاد و افشاگری قرار دارند و لحن افشاگریها بتدریج تندتر و صریح تر میشود. هر چند تعدادی از رفقا از این سمتگیری ناراضی و آنرا خطرناک میدانند و میکوشند آن را تعدیل کنند و برخی نیروی محرکه این سمتگیریاند، ولی هنوز بلوک بندی در این زمینه شکل نگرفته. در این چندماه مهمترین مواضع سیاسی مثل عدم شرکت در رفراندوم جمهوری اسلامی، تلاش برای پایان دادن به جنگ در ترکمن صحرا و سنندج مورد تأیید همه کادرها بود.
شهاب برهانجنبش ٨ ٨ ایران
رهبری، رهائی، رهائی از رهبری؟ « خود- رهبری» ( بخش اول ) جنبش ٨ ٨ در ایران، برای فعالین سیاسی مسائلی را همچون منبع بیم و امید نسبت به آینده جنبش مطرح ساخت. برخی از این که جنبش های اجتماعی مثل کارگران و زنان و ملیت ها با هویت و مطالبات خودشان در جنبش ابراز وجود نمی کنند نگران سرنوشت جنبش عمومی بودند، برخی همین را نقطه قوت آن قلمداد می کردند که وحدت ضد استبدادی حفظ می شود.
رضا میهن دوستاپوزیسیون خارج کشور، ضعفها و مسئولیتها به عنوان یک ایرانی خارج نشین که دغدغه میهن دارم از دیدن پراکندگی، جدایی و عدم انسجام در میان گروههای مختلف اپوزیسیون ملی، دموکرات و سکولار مخالف تمامیت رژیم اسلامی ناراحت میشوم. به همین دلیل نیز از زمان شروع جنبش سبز تاکنون پنج یا شش بار مانند اکنون دست به قلم بردهام. در تمام این نوشتهها انتقاد و اشارهی اساسی من به اپوزیسیون ملی، دموکرات و سکولار مخالف تمامیت رژیم اسلامی بوده است،
محمدعلی اصفهانیديکتاتوری را ول کن، نئوليبراليسم را بچسب! من، از روزی که زندگی سياسی خودم را ـ که خيلی زود شروع شد ـ به ياد می آورم، هيچ گاه بر سر دو چيز کوتاه نيامده ام: يکی آزادی؛ و ديگری نفی مرحله به مرحله ی نظام طبقاتی. و چون نمی خواهم وارد بعضی مسائل شوم توضيح نمی دهم که يک نزاع عمده ی من با «آن تشکيلات» بر سر همين عدولشان از اهميت معنای مبارزه ی طبقاتی، و بر سر ناديده گرفتن نقش زحمتکشان شهر و روستا، و به طور کلی نقش توده ها، در تمامی معادلات و آن «جدول های معروف» بوده است...
ماشاالله سلیمی - منوچهر مقصودنیا تغییر جمهوری اسلامی از نقد خمینی می گذرد! بخش چهارم و آخر خمینی حکومت اسلامی مورد نظر خودش را نه فقط برای ایران بلکه برای تمامی جهان و بویژه جهان اسلام تجویز می کرد. به همین دلیل وی در کتاب " ولایت فقیه " خویش هرجا صحبت از حکومت اسلامی می کند، ترجیح می دهد که از « استقرار نظامات اسلامی » دفاع کند. خمینی هرجا که فرصت پیدا می کرد ازاین فکر و هدف دفاع، و با کسانی که صحبت از منافع ملی ایران و ملی گرائی می کردند، به شدت به مخالفت می پرداخت.
ک. معمارفلسفۀ آن نـــگاه روزی که گلوله برسینۀ ندافرونشست, چشمانش با نگاهی معصوم, معصومیت مردمی رابه جهانیان شناساند. زبان آن نگاه پیام داد, درین خاک نفرین شده,مردمی زندگی می کنند, نوعی دیگر از اندیشه را دارند ,نوعی دیگرازسیاست راخواهانند.آن نگاه تا اعماق درون مردم درمیهن وجهان بادیدگاه های متفاوت نفوذ کرد ودرخانه دل و چشمها لانه گزید.
همايون مهمنشضرورت اتحاد عمل گسترده در خارج از کشور
بمنظور پشتیبانی از مبارزات مردم ایران در اتحاد ملی کلیه شرکت کنندگان لازم است از حقوق مساوی برخوردار باشند و به نظرات و عقاید یکدیگر عمیقا احترام بگذارند. این اتحاد نمیتواند به هیچ فرد، جریان یا گروه سیاسی وابسته باشد. اگرچه ایجاد چنین اتحادی منوط به به پشتیبانی جریان های سیاسی و کنشگران اجتماعی است، اما نمیتواند از "بالا" توسط جریان های مزبور بوجود آید، بلکه نتیجه کوشش اتحاد عمل ها در نقاط مختلف برای هماهنگی و اثر گذاری بیشتر است.
هدایت سلطان زادهمنشور "سومکا" در پوشش مشروطه خواهان لیبرال دموکرات پروژه ساختن" یک ملت و یک زبان" درایران، که از هشتاد و پنج سال پیش توسط حکومت مرکزی که با تکیه بر سرکوب مستقیم ،و با وجود در اختیار داشتن ارتش و نظام قانونگذاری و سیستم قضانی کشور، عدم سرمایه گذاری در مناطق ملی، دامن زدن به مهاجرت ها، ممنوعیت آموزش و فرهنگ و زبان محلی، موقعیت انحصاری دادن به زبان و فرهنگ فارسی و غیره ،شروع گردیده بود، امروز با شکست قطعی روبرو شده است،
حسن زرهیکاخ های میلیون ها دلاری وابستگان بیت خامنه ای در آمریکا خبرهایی که از ولخرجی های باور نکردنی رهبر جمهوری اسلامی در حوزه های علمیه قم و آن هم در کلاس های درس آخوندهای طرفدار ایشان به بیرون درز کرده است نشان از آن دارد که رهبر رژیم تنها با دست در جیب ملت کردن و به مزدوران خود سهام میلیونی و میلیاردی پرداخت کردن است که می تواند همچنان در قدرت بماند. تارنمای خبرنگاران سبز صورت دیگر و زشت تری از دست و دلبازی گردانندگان حکومت و بیت رهبری او را منتشر کرده است که حکایت از چوب حراجی دارد که دولتمردان جمهوری اسلامی بر ثروت ملت ایران زده اند.
منوچهر تقوی بیاتچرا با خرد جمعی خود برای نگهبانی جان و آزادی خود،
هم پیمان نمی شویم؟ شما به عنوان یک آدم اگر جان آدمی و مردم را گرامی می دارید و می خواهید که مردم ایران را از این تیره روزی رهایی بخشید باید خرد و نیروی خود را با خرد و نیروی هم میهنان خود یکی کنید و در این سه تایی که یکی است هم پیمان شوید.
دکتر مهرداد مشایخینسل سوم انقلاب و روش های فرا اصلاحی جنبش سبز به طور مستقیم محصول فعالیت یک نسل معین سیاسی است که من آن را نسل سوم انقلاب می نامم. منظور من از واژه نسل نیزنه مفهوم زیست شناسانه یا بیولوژیک آن، بلکه "نسل سیاسی" است. یعنی مجموعه ی کسانی که تجربه ی مشترک تاریخی، آنها را از نسل قبل از خود و نسل بعد از خود متمایز می کند.
محمد برقعیهشداری بزرگ در مورد سفر آیت الله خامنه ای به قم اقای خامنه ای به روشنی می دانند که در میان پیروانشان آخرین کسی هستند که میتوانند ادعای ولایت فقیه را بکنند. اگر برای دستیابی ایشان به این سمت مجبور به اصلاح قانون اساسی و حذف شرط "اعلمیت" شدند یاران ایشان به ویژه پسر شان همین حد صلاحیت را هم ندارند پس باید شرط مرجعیت بطور کلی از شرایط لازم برای کسب سمت ولایت فقیه حذف شود که اگر چنین کردند نه تنها دیگر اطاعت از احکام ولی فقیه برای مومنان که رکن حکومتند واجب نمیشود و بدینسان تمامیت فلسفه ولایت فقیه از بین میرود بلکه حضور مراجع و تقلید از آنان دردسر بزرگی برای حکومت دینی مدعی جانشینی امام زمان خواهد شد.
|