شیرین دخت دقیقیان نقد یا ورطه ی القاگری، شبهه سازی و سخن اقتدارگرا؟ پیرامون نوشته ی مجید نفیسی کتاب مورد نظر مجید نفیسی مجموعه ای چهار جلدی است که سه جلد آن را رساله ی فلسفی دلالت الحائرین به قلم ابوعمران موسی بن عبدالله میمون القرطبی فیلسوف و متأله قرن دوازدهم میلادی از اسپانیا مشهور به میمونادیس در فلسفه ی غرب تشکیل می دهد. یک جلد آن، شرحی است مستقل بر این رساله که در آن به زندگی و آثار ابن مایمون، ساختار، زبان و سبک، مناسبت او با فیلسوفان پیشین و بعد از خود، اصول هرمنوتیک دلالت الحائرین، رویکردهای شناخت شناسی فیلسوف، جایگاه او در طیف فیلسوفان خردگرا تا حکیمان قبالایی، دیدگاه او پیرامون خیر و شر و نظریه ی هشت درجه ی کار نیک و رد دوانگاری جسم و روح توسط او نوشته ام.
مهدی استعدادی شادرهنمودی از عصر پیشین (به پیشواز دویستمین سالگرد تولد آخوندزاده)
اشخاصی که با قانون طلبی، عقل گرایی و خواستار حاکمیت ملت شدن زمینۀ تحول فراگیر بعدی را هموار کرده اند. از این جمله مردمان، بی شک نام میرزا فتحعلی آخوندزاده(۱۸۱۲-۱۸۷۸میلادی) در یادها است و فعلیت دارد. او که، حتا در قیاس با همعصران همراه و همفکر خود، سرآمدی برجسته بوده است. شخصیتی تاریخساز که مثل سایر فرهیختگان کوشا به بهبود وضع آیندگان اندیشیده است. مردی با فرهنگ و باخبر از دنیایی عصر خود؛ که دستاوردهایش دامنه ای وسیع داشت و بهره زندگیش نه تنها به دیگران رسید بلکه همچنین به نام و شهرتش.
نصرت شادهایدگر ، فیلسوفی مهم ، سیاستمداری گمراه .
هایدگر در فلسفه فرانسه تام راکمور در کتاب " هایدگر و فلسفه فرانسوی " دلایل فراز و فرود هایدگر میان استادان تفکر در فلسفه فرانسه را بررسی میکند . او مینویسد هنوز تعجب در این است که چگونه بعد از جنگ جهانی دوم ، یک فیلسوف تیره فکر آلمانی و نازی سابق توانست یک نقش رهبری روی فلسفه هومانیستی آن کشور داشته باشد گرچه گفته میشود که هنر فلسفه باید در خدمت رفاه و سعادت انسان باشد و نه در خدمت نیروها و اهداف اهریمنی .
یونس پارسا بنابنکاتی پیرامون
کهولت نظام سرمایه و عروج استراتژی گسست بدون تردید روشنفکران درون جنبش های چالشگر ضد نظام و ظیفه خطیری در قبال موج سوسیالیسم در قرن بیست و یکم دارند . آنها نه تنها باید در روند مبارزاتی خود در میدان کارزار جامعه مدنی ( کارگران و دیگر زحمتکشان و تهیدستان ) آن بخش از توده ها را که در زندان های توهمات خانواده گی محبوس هستند ، رها سازند بلکه به موازات آن باید پروسه تاریخی و طولانی " مرحله گذار " از سرمایه داری واقعاً موجود به " جهانی بهتر " را نیز با موفقیت به پیش ببرند .
کمال اطهاری چپ در صحنه موضوع این یادداشت دعوت به مطالعه تجربه ی کشور برزیل برای یافتن راهبردهای توسعه ی اجتماعی و سیاسی کشور خودمان است. چرا که گذشته از نقاط ضعفی که بیشک در آن وجود دارد، اکنون برزیل مشخصات پایهی یگ الگوی توسعه ای را- از وجوه مختلف اقتصادی، اجتماعی و سیاسی – در مقایسه با دیگر کشورهای جهان دارد. چرا که میدانیم برزیل در زمان بحران اقتصادی کنونی جهانی بیشترین رشد اقتصادی را داشته و اکنون در کنار چین و هند جزو قدرتهای درجه اول اقتصادی جهان محسوب میشود. از سوی دیگر، از لحاظ اجتماعی نیز توانسته مقولات نوینی رامانند «حق به شهر» به حقوق اجتماعی خود در قانون اساسی بیفزاید. همچنین میتوان به معرفی شهر سبز «کوریچیبا» اشاره کرد و یا ساماندهی و تواناسازی سکونت گاه های غیر رسمی در چارچوب «بودجهریزی مشارکتی»، که همگی مانند حق به شهر در اسناد سازمانهای بین المللی الگوبرداری شده است،
مجید نفیسیابن میَمون: فیلسوف دینی یا مبارز اجتماعی؟ اخیراً کتاب “راهنمای سرگشتگان” یا “دلالت الحائرین” نوشته ی فیلسوف، پزشک و عالم ربانی یهودی موسی بن میَمون (1204-1135) به ترجمه و شرح نویسنده ی فرزانه و مترجم چندزبانه شیریندخت دقیقیان در چهار جلد از سوی انتشارات بنیاد ایرانی هارامبام وابسته به فدراسیون یهودیان ایرانی ـ آمریکایی در لس آنجلس به چاپ رسیده است. این کتاب را ابن میَمون نخست به زبان عربی و خط عبری نوشته و مترجم برای اولین بار کلیت آن را از انگلیسی به فارسی برگردانده است.
برآمد سرمایه داری دولتی گسترش نوع جدیدی از تجارت در جهان نوظهور موجب افزایش مسائلی خواهد شد
برگردان: سامان در پانزده سال گذشته دفاتر مرکزی شرکتهای برجسته، چهره شهرهای بزرگ جهان نوظهور را تغییر داده اند. ساختمان تلویزیون مرکزی چین شباهت به یک مناره عظیم عجیب و غریبی دارد که در سراسرافق پکن سر به آسمان می کشد؛ برجهای 88- طبقه پتروناس، خانه شرکت نفت مالزی، بارویی بر فراز کوالامپور؛ دفتر نورانی و خیره کننده وی تی بی، خانه قدرت بانکی، در قلب ناحیه جدید مالی مسکو قراردارند. اینها همه بنا های یادبودی درراستای برآمد نوع جدیدی از شرکتهای دوگانه یا دوجهی هستنند که توسط دولت پشتیبانی می شوند اما بمثابه یک بخش خصوصی چند ملیتی رفتار می کنند.
خسرو ناقداحمد کسروی و پافشاری بر حفظ استقلال ایران "ایرانیان چنانکه از نظر سیاست در میان دو نیروی متضاد محصور افتاده، از نظر اصول زندگانی اجتماعی نیز همان حال را دارد. از این نظر نیز میان کمونیستی شوروی و سرمایهداری انگلیس و آمریکا محصور است. ولی اگر ایرانیان بخواهند از روی فهم و بینش زندگی کنند، راهی به رویشان باز است که نه از کمونیستی پیروی نمایند و نه گریبان به چنگال سرمایهداری دهند، یک راه بهتر و علمیتر پیش گرفته از محصوریت بیرون آیند. در سیاست نیز این راه باز است. در این کشور اگر رشته در دست مردم دلسوز و دوراندیش باشد، میتوانند راهی را پیش گیرند که در میان روس و انگلیس کاملاً بیطرف باشند."
همنشین بهاربخشی از گفتگوی برتراند راسل
با BBC و CBC عشق و دانش تا بدانجا که میُسّر بود مرا به آسمان بردند و به بهشت نزدیکم کردند، ولی همیشه دل سوزاندن بدین و بدان، مرا به زمین بازگردانده و پژواک فریاد و درد، دلم را بلرزه در آورده است، کودکان قحطیزده، قربانیان شکنجهگران ستمگر، پیران بی پناه که سرباری هستند مورد نفرت فرزندان، و همه ی این جهان تنهایی و بی کسی و فقر و درد برای زندگی انسان صورتی کریه و نیشخندی بدمنظر ساخته است، آرزومندم که از شر بکاهم، ولی نمیتوانم، و از این بسیار در رنجم.
همنشین بهاربرتراند راسل و «قوری»اش Russell's teapot اگر من مدّعی میشدم که در منظومه شمسی میان زمین و مریخ یک قوری چینی دور خورشید میگردد و این قوری آنقدر کوچک است که حتی با قویترین تلسکوپها هم قابل رؤیت نیست، هیچ کس قادر نبود مدعّای مرا رّد کند و اگر میگفتم چون مدعّای من ابطال ناپذیراست جایز نیست عقل بشر به آن شک کند، به یاوه گویی متهم میشدم. با این حال، اگر وجود این قوری در کتب قدما تایید شده بود و آن را حقیقتی قدسی شمرده و هر یکشنبه در کلیسا درباره آن به وعظ میپرداختند و در مدارس آن را به ذهن کودکان فرو میکردند، تردید در وجود آن نمیشد و شخص شکاّک را در عصر روشنگری به نزد روانپزشک و در دوره پیش از آن به دادگاه تفتیش عقاید میفرستادند. [۳]
|