لاله حسین پور گزیده هایی از کتاب جنبش اجتماعی زنان- آندره میشل (3) ترجمه: دکتر هما زنجانی زاده "همراه با درخواست جدایی رابطه جنسی از تولید مثل به برکت جلوگیری از بارداری و سقط جنین و با طرد مورد تجاوز قرار گرفتن زنان، حق بهره مندی از لذات برای آنان که فمینیست ها خواهان آن هستند، مطرح می شود. .... در تمام دنیا هنوز هم هزاران زن وجود دارند که توسط شوهران شان کتک می خورند و جرأت شکایت ندارند.
زنانی دیگر زنان کارگر در تشکلهای مستقل خود برعلیه نظام سرمایه داری و مرد سالارجمهوری اسلامی متحد شوید! ائتلاف جنبش زنان با جنبش کارگری، بر اساس نیروهای مشترک در این دوجنبش: یعنی زنان کارگر ، زنان خانواده های کارگری و بخش چپ جنبش زنان، در تشکلهای مستقل، ضامن تداوم مبارزات و استقرار رادیکالیسم در این دو جنبش، یعنی جنبش کارگری وجنبش زنان خواهد بود.
مدرسه فمینیستی خالقِ «هستی» نود ساله شد به رسم سالهای گذشته به دیدار نوروزی «سیمین بهبهانی» رفتیم،اما خوشبختانه نفس گرم و مسیحایی سیمین خانم بود که بر سردی فضا غلبه کرد و امید را به دیدارکنندگانش، هدیه داد. دیدارمان گرچه نیمساعت بیشتر طول نکشید ولی یکعالمه بحث بود و آموزههای گرانقدر ایشان و در نهایت با اندوه از سایه شومی برایمان گفت که بر فراز خانهی «سیمین دانشور» به پرواز درآمده است، و حسابی تکانمان داد.
منصوره شجاعیسیمین دانشور "عیال فاضله" عصر مردان فضل فروش گفتگو با هما ناطق نه! نمی شد که در اولین دوره جایزه ادبیات داستانی زنان ، گوش به سخنان رایج و گلایه های سطحی از این دست دهیم که... ادبیات زنانه چیز دیگری است و این همانی نیست که دانشور بدان مشغول بوده است.. ویا حتی تاآنجا پیش روند که .... آنچه هم بود از برکت مردی چون جلال آل احمد بود(!!) ....آن زمان نیز گوش ندادیم و کارخویش پی گرفتیم . پس به سال 1387 در اولین دوره جایزه ادبیات داستانی زنان "کتابخانه صدیقه دولت آبادی" با نام او آغاز کردیم تا بدان آستان از نسل های بعدی زنان داستان نویس تجلیل شود.
شهلا لاهیجیآلاحمد را با «سیمیندانشور» شناختم اولینبار که سووشون را خواندم در شیراز زندگی میکردم. آنموقع خیلی جوان بودم شاید هفده سال بیشتر نداشتم. در آن سن و سال، سراسر وجودم لبریز از شور بود، شور و شوق دانستن و بیشتر دانستن بود و کمتر شعور درک واقعیتهای بغرنجِ نظری. در نتیجه، کتاب سووشون را بلعیدم بیآن که تجزیه و هضماش کنم. و فراموش کردم که مناسبات ایلاتی در ایران ما، همچنان دنبالهی فئودالیسم ناقص آن روز ایران بود،
فرخنده حاجیزادهسیمیندانشور، شهرزاد قصهی نوین ایران در اردیبهشت ماه سالی در شهری از شهرهای ایران دختری دیده به جهان گشود که قرار بود در آینده نامش به عنوان اولین زن قصهنویس در ساحت ادبی ایران ثبت شود. مهم نیست که «سیمین دانشور» شاگرد مدرسهی «مهرآیین» بود یا فرزند چندم خانوادهی «حکمت» و «دانشور» و یا در امتحانات نهایی دورهی متوسطه شاگرد اول سراسر کشور شد. حتا مهم نیست که در عصر انفجار اطلاعات و با این که سیمین از معتبرترین دانشگاه کشورش ـ دانشگاه تهران ـ در زمانهی خود دکترا گرفت و سالهای بسیاری از عمرش را در همین دانشگاه صرف تدریس و تحقیق کرد،
الهه باقریبانوي اصلاحگر و ترويج مدارس دختران اين مقاله نشان دهندهي دورهاي از تاريخ نويسي در ايران است که زنان در آن جايي نداشته و حتي زناني نيز که در طبقات ممتاز جامعه قرار داشتند و درخانوادههاي سرشناس و اشرافي پرورش يافته بودند ناشناخته باقي ماندند و اگر هم به زندگي آنان اشاره اي شده، گذرا و ناچيز بوده است. اين پژوهش ميتواند به نخستين فعاليتهاي زن نوگرا در مواجه با مشکلات و چالشهاي موجود، بپردازد و پرتويي هرچند ناچيز به گوشههاي تاريك تاريخ معاصر ايران بياندازد.
راحیل آشناگرخانه داری و از خود بیگانگی زنان عاملی که تعیین می کند در خانواده چه کسی کار کند و چه کسی برای رسیدگی به امور خانه و بچه داری در خانه بماند، باورهای مربوط به نقش های مناسب جنسیتی است. اما عوامل بازار کار نیز این انتخاب را تقویت می کنند. به طور کلی، درآمدی که مردان می توانند کسب کنند بیشتر از زنان است پس عموما مرد شاغل است و زن بچه داری می کند.
لاله حسین پورگزیده هایی از کتاب جنبش اجتماعی زنان- آندره میشل (2) ترجمه: دکتر هما زنجانی زاده
"زنان فرانسوی که برای اهداف انقلابی مبارزه می کنند و زنان آمریکایی که در مبارزه برای استقلال مشارکت می ورزند، این نکته را تجربه می کنند که اصول عالی انقلابی که در قوانین اساسی و اعلامیه های حقوق بشر نوشته می شدند در مرزهای جنسی متوقف می شوند...... آن ها با مشارکت در این شورش هاست که فرا می گیرند به شیوه جنبش های اجتماعی به تفکر بپردازند و از جنس خود به عنوان گروه مورد تبعیض و نه سرنوشت فردی خود، دفاع کنند."
لاله حسین پورگزیده هایی از کتاب جنبش اجتماعی زنان- آندره میشل (۱) ترجمه دکتر هما زنجانی زاده "ارزیابی وضعیت زنان در گذشته کاری بس دشوار است. در واقع در جامعه ای که از نظر جنسی و اجتماعی شدیدا قشربندی شده است علم بی طرف نمی ماند و به بیراهه می رود. با توجه به این حقیقت در دنیایی که قدرت مذکر است، تاریخ بیشتر به وضعیت گذشته دهقانان و کارگران مرد علاقمند بوده است (البته پس از توجه وعلاقمندی به صاحبان قدرت) تا به تاریخ زنان.
هایده ترابیآزار جنسی برگشت به سطح پیش از انقلاب گفتگو با ُنها ابوالمجد پژوهشگر مصری "نیروهای انقلابی جوانان سکولار و فمینیست مخالف شورای 8 نفرۀ فرزانگان بودند. آنها میگفتند که ارتش بدون مشورت با مردمی که انقلاب را بوجود آوردند، این شورا را به کار گمارده است. آنها قانون اساسی قبلی را وصلهپینهئی میخواندند و خواستار لغو کامل آن بودند، و خواستار تشکیل شورائی بودند که به شیوهای دمکراتیک انتخاب شده باشد."
دکتر سیمین کاظمیمدیری که زنان را به مدرسه راه نمی دهد! نقد فمینیستی داستان مدیرِ مدرسه در مدیر مدرسه، صفات و خصوصیات شخصیتی زن های داستان مشخص نیست. خواننده آنها را از دریچه چشم مدیر می بیند و می شناسد،که آن هم فقط ظاهرشان است. هر دو زن - هم ولی دانش آموز و هم معلم زن - هر دو به ظاهرشان توجه دارند و یکی« پیراهن نارنجی پوشیده و یکی تند بزک کرده بود» و دیگری «بفهمی نفمهمی دستی توی صورتش برده بود» و غیر از این ظاهر، هیچ.
فرح طاهری“تاریخ زن ستیزی: کهن ترین تعصب جهان” تاریخ زن ستیزی با ترجمه منیره محمدی منتشر شد/ منیره محمدی، مترجم کتاب در یازده سال اخیر در صنعت نشر مشغول به کار بوده و همچنین با سازمان های مختلف در زمینه ی حقوق بشر، پناهندگان و تازه واردان همکاری داشته. او آکادمی موسیقی و هنر ریچموندهیل را در سال 2003 دایر و مدتی اداره کرد. ترجمه های منیره محمدی در سایت اخبار روز منتشر شده است.
آزاده دواچیفخرالسادات محتشمی پور از نوشتن عریضه تا اعتصاب غذا نگاهی به فعالیت های مسالمت آمیز و تلاش های مدنی فخرالسادات محتمشی پور، نشان می دهد که نقش ایشان به عنوان «یک زن» در اطلاع رسانی از وضعیت دردناک زندانیان سیاسی، و اعتراض عملی به چنین وضعی، چقدر پر رنگ و مؤثر بوده است. روش های خلاق مدنی (و در عین حال قانونی) که ایشان برای بسط اعتراض و همینطور در رساندن صدای زندانیان سیاسی و خانواده هایشان به کار بسته اند، می تواند دستمایه ای برای ادامه راه فعالیت های کنشگران مدنی در ایران امروز باشد.
راحیل آشناگرصفات زنانه" : رذیلت یا فضیلت فرهنگ مردسالار با فرودست نگه داشتن زن و پرورش شخصیت او به عنوان موجودی از جنس پایین و دست دو و مطیع، نه تنها باعث بیرون رانده شدن زنان از جامعه مردان و به عبارتی از کل سیستم جامعه انسانی (اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و ..) می شود بلکه جدایی زنان از هم و تحکیم بخشیدن به عدم اتحاد و یکپارچگی آنها را نیز رقم می زنند.
الهه باقریسير تحول جايگاه زن در تاريخ پزشكي:
از دورهي باستان تا دوره قاجار گرچه زنان از بدو تاريخ تاکنون همواره وظيفه حفظ و حراست خانواده خود را در برابر انواع مشکلات از جمله بيماريها داشتهاند و گرچه اولين پزشکان زنان بودند ولي از آنجا که زن هميشه محکوم به ماندن در خانه بوده است و جوامع شرقي مردسالار، انديشهي هر مانوري را از زن ايراني سلب و او را به موجودي خانهنشين و منزوي تبديل نموده است، لذا زنان نتوانستند به جايگاه شايسته خود در تاريخ دست يابند
سمانه موسویبررسی «آزار جنسی زنان در محیط کار» یکی از چهره های خشونت علیه زنان، «آزار جنسی در محیط کار» است. بنابر جامع ترین تعریفی که تا کنون از این مقوله ارائه شده است؛ آزار جنسی عبارت است از روابط جنسی ناخوشایند اعم از برخوردهای کلامی یا فیزیکی که علی رغم وجود زمینه های مشروع، موجب ارتقای شغلی یا تهدید برای از دست دادن شغل زنان میشود.
سخنرانی نسرین ستوده،
وکیل و فعال حقوق زنان در نشست همگرایی سبز جنبش زنان
روزجهانی زن، اسفند ماه ۱۳۸۸ و فروردین ۱۳۸۹
ویدیو گزارش: نوشین احمدی خراسانی
رضا رنجکشالهیات رهاییبخش و رهایی زنان در اثنای پیروزی انقلاباسلامی سال ۱۳۵۷ چرخشی غیرمترقبه در شعارهای بعضی از روحانیون و نیروهای سیاسیمذهبی ایران نسبت به زنان حادث شد. دوراندیشان و صاحبان فکر و قلم، دلیل غایی و اعلام نشدهی این چرخش را «اقتضائات حکمرانی بر تودهی مردم» تفسیر کردند. این چرخش ناگهانی حتی گروههای نواندیش شیعهمذهب را هم شامل گردید که مشخصاَ در سال ۱۳۴۱ شمسی همپای روحانیون با تصویب «حق رأی زنان» شدیداَ مخالف بودند.
آزاده دواچیبهاره هدايت صدايي كه خاموش نمي شود كمتر كسي است كه عضو فعال جنبش دانشجويي و جنبش زنان باشد و از حركتها و فعاليتهاي مسالمت آميز بهاره هدايت بي اطلاع باشد . او متولد ١٣٦٠ است و از اواخر سال ٧٩ به صورت عضوي فعال در جنبش دانشجويي فعاليت كرده است . بهاره هدايت همچنين از اعضاي فعال كمپين يك ميليون امضاء براي تغيير قوانين تبعيض آميز است . با وجود طبيعت اينگونه فعاليتها و حركت در جنبش هايي همچون دانشجويي وزنان كه عموما نهادي مسالمت آميز دارند؛ در طول چند سال گذشته بسياري از فعالين كه بهاره هدايت هم شامل آنها مي شده است تحت تاثير شدیدترین نوع برخورد از سوی قوه قضائیه و نهاد های امنیتی قرار گرفته اند .
منصوره شجاعی"حق دخالت های بشردوستانه" و "سیزده به در" شنبه دوم آپریل، سیزده به درایرانی، هوا آفتابی است. و در نورنبرگ این یعنی بهشتی شدن زمین !! یک بطری آب گوارا ، کمی پنیر ، مقداری نان سیاه و داستان بلندی که عزیزی فرستاده بودبرای خواندن... ابزاری برای سیزده را تنها و به یاد دوست به درکردن. هفت صفحه ! به فال نیک گرفتم. عدد هفت عدد نوروزی است حتما سیزده ام به درمی شود.
حضور مدرسه فمنیستی در مرکز هنری رودا استن در گوتنبرگ سوئد مدرسه فمینیستی :مدرسه فمنیستی در 8 مارس امسال به دعوت مرکز هنری رودا استن درشهر گوتنبرگ حضور پیدا کرد. " جنبش زنان و اتهامی تحت عنوان تشویش ادهان عمومی" موضوع سخنرانی رویا صحرائی از مدرسه فمنیستی در این مرکز هنری بود
مهديه فراهانيگزارشي از روند طرح تفكيك جنسيتي در دانشگاهها
تفكيك جنسيتي يا تبعيض سه دیدگاه اصلی برای تفکیک جنسیتی وجود دارد. دیدگاهی که اختلاط دو جنس را غیراسلامی می داند و عقیده دارد برای اسلامی کردن دانشگاه باید طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاه را اجرا کرد. دیدگاهی که نقش های متفاوتی را برای زنان و مردان قائل است و اجرای این طرح را با جدا کردن رشته های دانشگاهی یکسان می داند و دیدگاه پایانی که تفکیک جنسیتی را تبعیضی مثبت برای زنان می داند، دیدگاه آخر تا کنون در آموزش عالی و در ایران مطرح نشده است.
|