منوچهر صالحی سکولاریسم و ضدسکولاریسم - ۳ جستار یک- سکولاریسم اروپائی-۳ انسان كنونی جوامع پیشرفته سرمایهداری در پی «تحقق خویش» است، آنهم از طریق سكولاریزاسیون تمامی ارزشهای دینی و سلطه خردسالاری بر تمامی عرصههای زندگی فردی و اجتماعی. او خواهان آن است كه سازماندهی تمامی اشكال زندگی فردی و همگانی بر مبنی منطقی خردگرایانه انجام گیرد. با این حال چنین انسانی، هر چند كه توانست دین را سكولاریزه كند، اما نتوانسته است خود را از آن رها سازد. آنجا كه روندها را نتوان با منطق متكی بر خردسالاری توضیح داد، نوعی ترس دینی بر خرد انسان كنونی غلبه میکند.
محمد قراگوزلوخصوصی سازی در ایران
امکانیابی مکان دفن نئولیبرالیسم 4. بحران کاپیتالیستی از آفریقای شمالی تا خاورمیانه انقلابهای نیمه تمامی که آتش به تن و جان دولتهای ارتجاعی آفریقایی و خاورمیانهیی زده است، مستقل از اینکه به کجا ختم شوند، قیام فرودستانیست که از سیاستهای نئولیبرالی امپریالیستی به ستوه آمدهاند. بافت طبقاتی تودههای معترض، شعارهای مبتنی بر نان و کار و آزادی و مقابله با دولتهایی که از متحدان اصلی امپریالیسم آمریکا و اتحادیه ی اروپا به شمار میروند، بی برو و برگردترین دلیل این مدعاست.
یونس پارسا بنابجنگ یمن : نمونه ی یک جنگ نامرئی در نظام جهانی سرمایه بررسی تاریخ نظام جهانی سرمایه بویژه از زمانی که آمریکا بعد از پایان جنگ جهانی دوم در راس آن قرار گرفت، نشان می دهد که اولیگارشی های حاکم برای برون رفت از بحران بویژه بحران اقتصادی عموما" متوسل به تشدید پروسه ی نظامی گری و اشتعال و گسترش جنگ می شدند. ولی بحران عمیق ساختاری کنونی نظام ، زمانی برملاء و رسانه ای شد که نظام و اعضای سه گانه اصلی آن آمریکا، "اتحادیه اروپا" و ژاپن( امپریالیسم دسته جمعی) در باتلاق جنگهای متعدد "بی پایان" و" نامحدود " غوطه ور گشته اند. این جنگها که به عقیده ی بخشی از چالشگران ضد نظام آینده ی جهان را بر سر "دوراهی" قرار داده و ماهیت " فرتوتی" و "درماندگی" نظام را به نمایش می گذارند خود به دو گروه متفاوت تقسیم می شود: جنگهای "مرئی" و رسانه ای و جنگهای "نامرئی" و پشت پرده.
محمد قراگوزلوایران و مصر
.....ولی افتاد مشکل ها ! حالا این اتفاق افتاده است. مردم مصر حسنی مبارک را دک کرده اند. اما حکایت همچنان باقی ست. شاه مصر رفت ولی... مبارک ساقط شده است اما دولت بورژوایی مصر سقط نشده است. در آخرین ساعات روز دهم فوریه حسنی مبارک در یک برنامهی ظاهراً زندهی تلهویزیونی ظاهر شد و نطقی را خطاب به مردم مصر ایراد کرد که پنداری از روی آخرین سخنرانی شاه ایران رونویسی شده بود.
جمعی از فعالان سياسی ايران چشماندازهای جنبش سبز: طرح "دهه چهارم انقلاب اسلامی"
و "گفتمان تعالیِ" حکومت کودتا متنی که پيش رو داريد محصول کاری جمعی و تلاش در فهم حتیالامکان عينی وقايع اين سال پراهميت است بهمثابۀ واقعهای که خاطرههای نسلی ايرانيان را در دهههای آينده شکل خواهد داد. پرسش اصلی در اين نوشته اين است که واقعه ۲۲ خرداد در کدام بستر سياسی رخ داد و چشماندازهای آينده جنبش سبز و حکومت روياروی آن چيست. هدف از انتشار اين متن کمک به شکلگيری گفتوگوهايی در عرصۀ عمومی است که بر پرسشهای مطرح شده در آغاز آن تمرکز يابد. موقعيت کنونی ما و مسائل مربوط به ايمنی عمومی انتشار اين متن را با هويت فعلی اجتنابناپذير کردهاست
مهرزاد حافظیروشنفکری ایران و ضرورت طراحی گفتمان انتقادی با ساختار قدرت نزدیک به صد و اندی سال از تلاش آدم های اهل دانش و اندیشه و دلسوز این سرزمین در برخورد با مظاهر و جلوه های استبداد می گذرد. نتیجه تلاش های این آدم ها عبور دادن جامعه از لایه های تو در توی استبداد و قدرت مطلقی بوده است که همواره و متاسفانه به پشتوانه ملت بر اریکه قدرت تکیه زده اند.
نصرت شاد فمنیست ها در انقلاب روسیه تزاری خانم اینس گوتشمیت در مقاله " زنان آنارشیست میان زنان انقلابی و اجتماعی روسیه تزاری " مینویسد که فمنیست های روس از سال 1876 در جنبش خلقی روستایی نارودنیکی روس اعلان وجود کردند . در این مقطع زمانی ، زنان آنارشیست را نباید از زنان انقلابی - اجتماعی روس جدا کرد . اینگونه زنان علیه ستم به روستائیان نظام مالک الرعیتی مبارزه می نمودند و خواهان تعاونی های فدراتیو و ساختارهای بدون هیرارشی سیاسی، اجتماعی، جنسی بودند .
محمد قراگوزلومصر:
در آستانه ی دوراهی سوسیالیسم یا بربریت مردم مصر در آستانه ی شرایطی به غایت حساس ایستاده اند. در یک دوراهی سرنوشت ساز. یک سمت به سوی بربریت سرمایه داری از نوع لیبرال یا ایده ئولوژیک بنیادگرا و سمت دیگر به سوی سوسیالیسم. برای انتخاب راه دوم طبقه ی کارگری مصر راهی جز ادامه ی مبارزه ندارد. دلخوش کردن به سرنگونی دولت مبارک لازم اما بیگمان سخت ناکافی ست و ایبسا که تمام جانفشانی های زحمتکشان مصری را در مسلخ ارتجاع دیگری ذبح کند.
عطا هودشتیان علی شریفیان – مجله هفته - مونترال " اندیشه فلسفی اساس درکی سنجیده از سیاست است" گفت و گو با «دکتر عطا هودشتیان» به مناسبت آغاز«جلسات درس فلسفه» در مونترال آموزش فلسفه تنها یک کار آکادمیک و دانشگاهی نیست. فلسفه اساسا برای "نخبگان" و "فرهیختگان" بوجود نیامده، اگر چه بیشتر توسط آنها عرضه شده است. هدف و مقصود فلسفه پرورش فکر و بالندگی انسان است. هدف یاری رساندن به انسانها برای خروج از رخوت و ایستایی فکریست و این مسئله همه انسانها ست. بخاطر بیاوریم که سقراط، که نخستین بانی فلسفه بود، در خیابانها قدم میزد و با مردم عادی و خصوصا با جوانان گفتگو میکرد و مسائل پیچیده فلسفی را با آنها با زبانی ساده درمیان می گذاشت.
محسن حکیمیسلوک گرامشی در زندان* نتونیو گرامشی، متفکر انقلابی و از رهبران جنبش کارگری ایتالیا، در نوامبر 1926 دستگیر و زندانی شد. 18 ماه پس از این تاریخ، گرامشی با 32 تن از همراهانش به اتهام «اقدام علیه امنیت کشور»، «راه اندازی جنگ داخلی» و «برانگیختن کینۀ طبقاتی» در «دادگاه ویژۀ موسولینی برای دفاع از دولت» محاکمه شد و به 20 سال و 4 ماه و 5 روز زندان محکوم گردید. قاضی صادرکنندۀ رای دادگاه، دلیل صدور این حکم سنگین را «جلوگیری از فعالیت این مغز برای 20 سال» ذکر کرده بود.
نصرت شادفمنیسم ، آنارشیسم - و ادامه اتوپی مبارزات زنان و اتوپی های جدید منیسم آنارشیستی یا آنارکوفمنیسم ، وحدت آنارشیستها و فمنیستها در غرب بود . آنها خواهان جامعه ای عادل بر اساس آزادی فردی هستند . تئوری و طرح جنبش آنارکوفمنیسم حاوی اتوپی فمنیستی نیز است . هدف آنان فرموله نمودن یک آنارشیسم پسا فمنیسم است . آنها در جستجوی آلترناتیوهایی برای جامعه کاپیتالیستی و ساختارهای هیرارشی و سلسله مراتبی مردسالار هستند که مخالف سودجویی ، استثمار و فشار اقتصادی میباشد
محمد قراگوزلوامکان یابی مکان دفن نئولیبرالیسم 3. عروج و افول سوسیال دموکراسی در ماجرای نقد دموکراسی نئولیبرال و توجه به آلترناتیوهای جایگزین همواره میباید یک نکتهی مهم مدنظر قرارگیرد. واقعیت این است که میان آرمان فلسفهی سیاسی دموکراتیک، به شیوهیی که در آثار روسو، لاک، جفرسون و منتسکیو مطرح شده و واقعیت عملکرد فعلی دموکراسینئولیبرال تفاوتهای ماهوی فراوانی هویداست. اینقدر هست که اندیشههای ترقیخواهانهی موسوم به "قرارداد اجتماعی" و "حاکمیت اکثریت مردم" - که از سوی بنیانگذاران نظری اندیشه ی لیبرال طراحی شد - در عصر ما صرفاً به حق انتخاب نماینده گان و پس از آن اطاعت مطلق از سیاست های پارلمان و دولت بورژوایی تقلیل یافته است.
پایا راستگونیابازگشت عصر انقلاب ها اینک پس از اینکه در خود جوامع غربی نیز به ترتیبی شاهد بحرانهای اجتماعی واقتصادی در این چند سالۀ اخیر بوده ایم ، تلاطم هراز چندگاهی که در مناسبات پول وسرمایه رخ می دهند ، باز پس از دورانی از سکوت ورخوت در روند تغییرات بنیادی درون ساختاری درجوامع به خصوص جهان سوم ، بار دیگر این دترمنیسم ناگزیر اقتضائات درونی اجتماعی ونه رهیافتهای ایدئالیستی تحمیلی هستند که خود به میدان آمده اند تا اجتناب ناپذیری محتوم امر دگرگونی وتغییر در بطن جوامع را فارغ از هرگونه تحلیلهای ثبات پندار به نمایش گذارند.
|