آزاده دواچی سیاست فمینیستی و خشونت علیه زنان در جنگ سیاست فمینیستی در عین حال که مخالف جنگ است و آن را ضد انسانی و مردود می داند، در برابر هرگونه نظامی گری و سیاست های خشونت آمیز دولت ها نیز می ایستد. این نظامی گری چه به عنوان جنگهای داخلی در یک کشور که در نتیجه به مسلح شدن گروه های مخالف می انجامد و چه با دخالت های نظامی در یک کشور دیگر صورت پذیرد، مورد مخالفت فعالان فمینیست بوده است.
مهرداد درویش پورعلل و پیامدهای خشونت های درون خانواده خشونت در اساس ریشه در تضاد منافع دارد كه بدون وجود آن، نه ضرورت می یابد و نه كاربردی دارد. از سوی دیگر جامعه شناسی نوین نشان می دهد كه تفاوت و تضاد علائق در خانواده، بخشی از ساختار آن است. آیا بدین ترتیب خشونت در خانواده امری اجتناب ناپذیر است؟ آیا تضاد در پویایی روابط خانوادگی می تواند نقش مثبتی ایفا كند؟ با استفاده از مفهوم وبری قدرت و اتوریته می توان مدعی شد كه خانواده هایی بیشتر با تضاد و درگیری روبرویند كه در آنها مرد ضمن اینكه فاقد قدرت كافی برای تابع نمودن دیگری است، در پی سلطه خویش است.
مهشید شریفنگاهی به فعالیت زنانِ ضد جنگ در سوئد تحقیقات علمی گسترده ای بر مبنای یادداشتهای روزانه، نامه ها و مقاله های منتشر شده در روزنامه ها و نشریات هفتگی و ادبیات داستانی آن زمان صورت گرفته که بی تردید یکی از گنجینه های ارزشمندی است که می تواند تحول تاریخی اندیشۀ صلح طلبی زنان سوئدی و فعالیت مستمر آنها و پاره ای از زنان جهان را به ما بیاموزد.
غزال مرادیخشونت علیه زنان در جنگ و تحریم خشونت ناشي از تحريم كه در اين جا مقصود تحريم اقتصادي است بيشتر ابعاد خشونت رواني را به خود ميگيرد اگرچه تاثير آن مي تواند به شكل جسماني هم بروز كند. مهمترين پيامد تحريم اقتصادي، بروز مشكلات در وضعيت معيشتي مردم است. گرچه اين وضعيت روي كليه افراد یک جامعه تاثير ميگذارد اما اين مسئله روي زنان اهميت ويژه اي مي يابد چرا كه زنان آسيبپذير ترين قشر اجتماع ميباشند.
شهلا فروزانفرهمبستگی در برابر خشونت و تبعیض علیه زنان با توجه به مجموعه خشونت های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی، شایسته است در روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان، یک بار دیگر زنان ایران هر گونه خشونت و تبعیض اقتصادی، سیاسی و اجتماعی را محکوم نموده و در همبستگی با یکدیگر ریشه های قانونی و سنتی این تبعیض ها را به چالش بکشند. باشد که حداقل در آینده فرزندان مان در شرایطی عادلانه تر و با موقعیت برابر عادلانه ببالند و در نتیجه آبادنی و پیشرفت را در همه عرصه ها برای کشورمان به ارمغان آورند.
محمد صفویکنفدراسیون اتحادیه های کارگری: به خشونت علیه زنان پایان دهید! امید این است که فعالین کارگری ایران و کسانی که مدعی دفاع از حقوق کارگران در ایران هستند و از امکانات رسانه ای و دولتی نیز برخوردارند به صورت عملی نشان دهند که مخالف هر گونه خشونتی علیه زنان ـ و زنان کارگر ـ هستند و در جهت پاک کردن خشونت از محیط های کاری کشورمان حقیقتاَ تلاش می کنند و در این روز بین المللی اعتراض به خشونت علیه زنان، همگام با دیگر مردم دنیا با تلاش های آموزشی و حرکت های اعتراضی در جهت متوقف کردن خشونت در محیط های کار و خانه، و در پهنه جامعه علیه زنان و دختران، اقداماتی عملی و تأثیرگذار انجام می دهند.
مریم صیامی نمیننسرین جان، تو را به جان کسانی که نگران سلامتت هستند، اعتصاب ات را بشکن نسرین عزیز، میدانم که همه آنهایی که بویی از انسانیت به مشامشان خوردهاست، نگران سلامتی وجود نازنین تو و آینده فرزندان عزیزت هستند و میدانم که پیش از من بسیار بزرگان از تو درخواست کردهاند که دست از اعتصاب برداری و تو نپذیرفتهای، و همین باعث شده بود که نامههای پیشینم را پاره کردم. امشب اما حال دیگری دارم امشب با خودم عهد کردهام صدایم را به گوشت برسانم تا بدانی که تو تنها متعلق به خودت نیستی بلکه تو به همه ایرانیان، به همه آنهایی که میشناسندت و میستایندت، تعلق داری.
منصوره شجاعی و مهشید شریف فریاد زنان بی سلاح علیه جنگ: به یاد تلاش های باربرو الوینگ در روز مبارزه با خشونت علیه زنان مدرسه فمینیستی: ...اگر سال گذشته در ویژه نامه مدرسه فمینیستی به مناسبت این روز، بنا به شرایط، بیشتر به ابعاد سیاسی خشونت و نحوۀ حل و فصل قهرآمیز منازعات سیاسی و اثرات منفی آن بر زنان و کودکان پرداخته بودیم، اما در ویژه نامه امسال بنابه شرایط بحرانی کشورمان و خطراتی که آن را تهدید می کند، بر آن شدیم که علاوه بر ابعاد مختلف خشونت بر زنان (از خشونت خانگی تا خشونت های قانونی و خشونت های محیط های شغلی و...) به مسئله «جنگ» و پیامدهای آن برای زنان، و نیز به انتقال تجربه های زنان و شیوه های متنوع برخورد کنشگران جنبش های زنان در دیگر کشورهای جهان نسبت به پدیدۀ ویرانگر جنگ، هم بپردازیم.
ناهید میرحاجهزار توی خشونت؛ از خشونتهای پراکنده تا خشونتهای سازمان یافته علیه کودکان و زنان به مناسبت ۲۵ نوامبر هزار توی خشونت، همان دیو هزار دستی است که جهان و اطراف ما را گرفته است. لایه به لایه و تو به تو، چنان که در نهایت به هزارتویی از خشونت تبدیل شده است. هر توی و لایه ایی را که برداریم با لایه ایی دیگر روبرو می شویم. تقریباً در بیشتر نقاط جهان و بخصوص منطقه جغرافیایی که ما زندگی می کنیم، اکثریت مردم این مناطق از کودکی با نوعی خشونت آشنا می شوند که میتوان به آن خشونت پراکنده از نوع خانوادگی یا قومی و قبیله ای گفت.
زنان و خشونت های جنگ در ایران معاصر در گفتگوی سایت فمینیستی با شهلا لاهیجی اساساَ در میان بسیاری از فرهنگ ها و کشورهای عقب افتاده، تجاوز به زنان در کشورهایی که شکست می خوردند، به عنوان یک روش برای نشان دادن برتری فاتحان و توهین بیشتر به ملت شکست خورده هم انجام می گیرد و متأسفانه هنوز هم وجود دارد. شاید یکی از دلایل عمدۀ تداوم این وضعیت مشمئزکننده، آن باشد که این کشورهای عقب مانده هنوز عهدنامه ژنو را قبول ندارند. شما آفریقا را نگاه کنید که مسئله تجاوز در میان جنگ های قبیله ای و داخلی حتا امروز هم به شکل گسترده وجود دارد که پشتوانه اش همین فرهنگ عقب مانده است که از طریق تجاوز به زنان، علاوه بر شکست دادن حریف شان، می خواهند حقارت این شکست را در میان مردم شکست خورده افزایش دهند.
طلعت تقی نیااز مبارزه با خشونت علیه زنان تا شکستن خشونت علیه خود (تقدیم به نسرین ستوده) مدرسه فمینیستی: امسال ۲۵ نوامبر ۲۰۱۲، مصادف با ۵ آذرماه ۱۳۹۱ خورشیدی، سالگرد «روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان» بار دیگر به ما در مدرسه فمینیستی فرصتی دوباره داد تا اعتراض خود را به نسبت به حضور سایه گستر خشونت در ابعاد مختلف زندگی زنان نشان دهیم. از همین روست که به مناسبت فرا رسیدن این روز، طلعت تقی نیا در مطلب زیر ضمن نقد خشونت های سیستماتیک علیه زنان در ابعاد گوناگون، به وضعیت زنان زندانی از جمله نسرین ستوده به عنوان یکی از ابعاد خشونت های قانونی بر زنان پرداخته است:
لاله حسین پورکالا و بقا پدیده تن فروشی یکی از برجسته ترین مظاهر خشونت علیه زنان است که در طول تاریخ به آن به مثابه امری پذیرفته شده درعرف نگریسته شده است. خشونتی عریان بر دختران و زنان و کودکان که به عنوان "قدیمی ترین حرفه" در جوامع حق وجود و حضور می یابد و در برخی کشورها نیز برای ابقای آن قوانین به تصویب می رسند.
المیرا خداوردی تبریزیخرم سلطان به روایت ویل دورانت خرم خاتون: نام واقعی اش «آلکساندرا آناستازیا لیسوفسکا » بوده است که به گفته ویل دورانت، اروپاییان او را «روکسلانه» می خواندند. آلکساندرا که از اسیران روسی بود پس از اسارت و هنگامی که به حرمسرای دربار عثمانی فرستاده می شود و به صف کنیزان «سلطان سلیمان قانونی» در می آید نام «خرم خاتون» بر او می نهند. خرم خاتون زنی دور اندیش و از زیبایی چهره و اندام، بهرۀ فراوان داشت. دارای ذهنی منظم و صاحب ذکاوتی فوق العاده بود. زیبایی، هوش سرشار، جسارت در ریسک پذیری، آینده نگری، و نشاط و سرزندگی اش دلایل قابل فهمی است که چرا سلطان سلیمان، به این کنیز روسی «تازه مسلمان»، آنگونه دل می بازد.
جلوه جواهریدر محاق یک کودتا تلاش ها، موانع و دستاوردهای زنان برای دستیابی به حق برابر آموزش برای دختران با روی کار آمدن مجلس هفتم و سپس دولت نهم، زمزمه های اعمال سهمیه بندی جنسیتی به تدریج از حرف به عمل تبدیل شد. سازمان سنجش در مقالات مفصل و پیوسته ای در نشریات خود، ضرورت «بومی گزینی» دانشجویان دختر و «سهمیه بندی جنسیتی» را به عنوان راه حل هایی برای مسائلی همچون کمبود خوابگاه، امنیت نداشتنِ دختران دانشجو در محل تحصیل، بروز مزاحمت هایی برای دختران دانشجو، مبهم بودن آینده شغلی و مشکل کنار آمدن با سنت های شهرِ محل تحصیل، پیشنهاد کردند.
فروغ سمیع نیاتغییر سن قانونی برای خروج از کشور تصمیم جدید دولت برای اعمال فشار بر زنان تاکنون دختران مجرد بالای 18 سال می توانستند با اختیار خود از کشور خارج شوند و این محدودیت ها شامل حال آنان نبود. اما اکنون کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی لایحه ای را تصویب کرده است تا در صورت تصویب دختران مجرد نیز تا سن 40 سالگی برای خروج از کشور به رضایت نامه ولی قهری یا حاکم شرع نیاز داشته باشند. ولی قهری شامل پدر یا در صورت نبود وی جد پدری است. اکنون دیگر زنان چه متاهل و چه مجرد برای خروج از کشور نیاز به اجازه مردی دارند که یا در نقش همسر و یا پدر و جد پدری حضور داد و در صورت عدم حضور آن مردان هم باز تصمیم گیرنده حاکم شرع یعنی مردی دیگر است.
ن. نوری زادهزنان و نقش کارکرد نگری آنان در گذشته و حال در دیدگاه فلسفی (غرب) نقش کارکرد باوری (functionalist) زنان بر پایه فرضیه ای بنا شده است که مرد را در راس امور و مرکز خانواده و زن را در حاشیه قرار میدهد. حال که افکار و عقاید فیلسوفان تاثیر گذار را بررسی کرده ایم در خواهیم یافت که در طول تاریخ آراء و عقاید آنان بر درک ما نسبت به موضوع زن تاثیر گذاشته و چیره گشته است و اثر آن تا این زمان بر ما ادامه دارد.
س. حمیدی تفكيك جنسيتی داستانی بیپايان (گزارشی از ایران) هم اكنون در شهرداری منطقهی سه تهران به منظور پيشبرد سياستهای تفكيك جنسيتی رژيم، بوستان ويژهای را به زنان اختصاص دادهاند. چنين سياستی از سوی شهرداری تهران در ديگر مناطق شهری نيز دنبال میگردد تا هر منطقهای لااقل يكی از بوستانهايش را جهت بهرهبرداری ويژه توسط بانوان محصور و استتار نمايد. تا جایی كه اينگونه "فرهنگسازی" های ناصواب از تهران به ديگر شهرها نيز تسرّی میيابد. زيرا كارگزاران دولتی به روشنی دريافتهاند كه فقط با تظاهر به شرع و ديانت میتوانند پوششی برای دزدیهايشان فراهم نمايند.
سپیده لرستانیمحدودیت صدور گذرنامه برای زنان:
تا عربستان سعودی راهی نمانده! در شرایط امروز، و با نگاه خصمانه و تحقیرآمیزی که در قوه مقننه و دولت نسبت به زنان وجود دارد، چشم اندازی غیر از وضعیت زنان در عربستان سعودی برای زنان ایرانی قابل تصور نیست. لگدمال کردن همه دستاوردهای گذشته، قوانین نابرابر خانواده و لایحه رسوای حمایت از خانواده، اعمال محدودیت های روزافزون، جداسازی جنسیتی، سهمیه بندی جنسیتی دانشگاهها، محدودیت زنان در اشتغال، و در نهایت تحت قیمومیت دانستن زنان، همه و همه راهی است که به عربستان ختم می شود. با مصوبه ای که صدور گذرنامه برای زنان مجرد کمتر از چهل سال را مشروط به اجازه ولی قهری می کند، در واقع ورود همه زنان ایرانی به جهان آزاد، محدود و گذرنامه ورود به وضعیت نابرابر و فرودست زنان در عربستان سعودی رسماً صادر شده است.
شهناز غلامیزندان زنان تبریز، نیمه پنهان
(ویرایش دوم) مطلبی که پیش رو دارید، تجربیات فردی من است که به دلیل فعالیتهای سیاسی ام به ۸ سال حبس تعزیری محکوم شده بودم و در طی سالهای ۱۳۶۸-۱۳۷۲در زندان تبریز محبوس بودم. در آن سالها ابتدا بند ما، بند دوازده بود که برای به وجود آوردن احساس فرودستی در ما فعالان سیاسی بر تابلوی آن نوشته شده بود: بند ۱۲ (نسوان گروهکی).
فمینیزه کردن سیاست گفتگوی پروین بختیارنژاد با مهرداد درویش پور الگوهای مردانه در جنبش زنان همچنان الگوهای قدرتمندی هستند که در فعالیت بسیاری از آنان بازتاب یافته اند. برای نمونه زمانی که بنا به مصلحت برای کسب مشروعیت خواست های زنان به مراجع قدرت مراجعه می شود، یعنی عملا تمکین به اقتدار پدران دینی و قیمومیت گرایی اشان، امری که هر قدر هم مصلحت گرایانه باشد، به نهادی شدن گفتمان های زن باورانه ضرورتاَ یاری نمی رساند. اگر بر این تصوریم که به راحتی می توانیم ازالگوهای مردانه رها شویم، دچار یک نوع ساده انگاری شده ایم.
حمید حمیدی
شکاف جنسیتی در سال(۲۰۱۲)*
"گزارش مجمع اقتصاد جهانی " گزارش شكاف جنسيتي در سال ۲۰۱۲، كه مجمع اقتصاد جهاني آن را بر اساس اطلاعات دریافتی و بررسی های کارشناسانه تهیه و تدوين می نماید، منتشر شد. اين گزارش يكي از مهمترين و كاربرديترين گزارشها در سطح جهان است كه در سال ۲۰۱۲ با بررسي وضعيت ۱۳۵ كشور جهان، ميزان نابرابري بين زنان و مردان را مشخص ساخته و راهحلهاي مناسبي براي كم كردن شكاف جنسيتي بين زنان و مردان ارائه داده است.
نوشته کاتلین کار مامان به خاطر حق رای به زندان رفت» ترجمه نوشین احمدی خراسانی ماجرای این کتاب بین سال های ۱۹۱۳ تا ۱۹۲۰ میلادی در آمریکا اتفاق افتاده است. در سال ۱۸۲۰ میلادی بیش از دو هزار زن آمریکایی با نوشتن نامه ای به دولت ایالات متحده آمریکا، خواستار اعطای «حق رأی» به زنان شدند. زیرا در آن زمان در آمریکا مانند همه کشورها از جمله ایران، زنان نمی توانستند در انتخابات شرکت کنند و رأی بدهند. دولت آمریکا در آن زمان با درخواست زنان مخالفت کرد و از دادن حق رأی به آنان خودداری ورزید.
سارا کریمیزنان روزنامهنگار در روزنامهنگاری زنانه مدرسه فمینیستی: آیا زنان روزنامهنگار محکوم به «حرفهای شدن» بر مبنای فرمولهای روزنامهنگاریاند؟ یا همواره میان روزنامهنگاری زنانه و روزنامهنگاری تعریفشده در حرکتند؟ آیا روزنامهنگاری زنانه هم میتواند فعالیتی حرفهای باشد؟ و عرصهای جدید را برای جامعه فراهم آورد؟
مهشید شریفتوت فرنگی های سوئدی، رویایِ زنان کم درآمد لهستانی درسه فمینیستی: خیلی ساده و تصادفی شروع کردیم به حرف زدن. درست یادم نیست چطور متوجۀ حضور یکدیگر شدیم. فکر می کنم هر دو، هم زمان به دختر و پسری که با شور و شوق داشتند از همدیگر عکس می گرفتند نگاه می کردیم. چیزی به زبان لهستانی گفت که من هم به انگلیسی گفتم نمی فهمم چه می گوید.
نزدیکی های میدانِ قدیمِ شهر ورشو، در کوچه، پس کوچه ها پرسه می زدم تا به پله های سنگی که روزی ناپلئون از آنها بالا رفته بود، برسم. قبل از آن، به محوطۀ کوچکی که به رودخانۀ شهر ورشو مشرف بود رسیدم. او آنجا، رو به درِ شیشه ای بزرگی که با چند آفیش از نقاشی های کودکان پوشیده شده، لبۀ دیوار سیمانی باغچه ای که از سطح زمین بالاتر آمده، نشسته و اطراف را نگاه می کرد.
دکتر سیمین کاظمیحجاب، مسئله ای سیاسی یا فمینیستی؟ در برخورد با مسئله زن در ایران و در ادبیات فمینیستی رایج سالهای اخیر، این تمایل وجود دارد که زنان با یک تعریف واحد و صرفنظر از تمایزهای طبقاتی، قومیتی، فرهنگی و تنها با اتکاء به جنیست مورد بررسی قرار گیرند. این جریان مسلط، زنان را توده ای یکدست و یکپارچه می داند که بدون توجه به هر عامل دیگر می توان نسخه واحدی، برای درد تاکنون بی درمان فرودستی تاریخی شان پیچید. از این رو ارائه هرگونه تحلیل مغایر با این جریان مسلط، عجیب و نامأنوس می نماید و ممکن است مورد مخالفت و حتی استهزاء و نفرت قرار گیرد.
|