کاظم کردوانی گسستهای اجتماعی و ملی، چشم اسفندیارمنافع و امنیت ملی ایران* امنیت و منافع ملی ما در بستری از عاملهای داخلی و خارجی تعریف میشوند. هرچند عاملهای داخلی سنگِ بنای امنیت ما هستند، عاملهای خارجی و وضعیتِ منطقهای و جهانی کشور ما میتوانند در لحظههایی نقش تعیین کنندهای داشته باشند. بهعلت حساسیت امروزینِ موقعیت منطقهای و جهانی ایران نخست دو عامل دخیل در این امر را مطرح میکنم و سپس به گسستهای درونی جامعه ایران میپردازم.
کوروش گلنامریشه گرفتاری های ما فرهنگی است در زمانی که دسته، دسته جوانان ایرانی را به بهانه های گوناگون هر روز به چوبه دار می آویزند و فشار همه جانبه به مردم هر روز فزونی می گیرد، خواندن بیانیه آن چه که "کمیته مرکزی اتحاد فداییان خلق ایران در باره کنگره سازمان اتحاد فداییان " خوانده شده و نوشته انتقادی جناب حماد شیبانی در این باره، یک بار دیگر به روشنی نشان داد که بر خلاف همه انگیزه هایی که برای پراکندگی های هر روز بیشتر میان ایرانیان مخالف حکومت، بیان می شود، گرفتاری های ریشه ای و بنیادی ما، گرفتاری های فرهنگی است.
بهزاد كریمیلغو کنسرت در ولایت؛ اصل و پشت مسئله چیست؟ جنبش اجتماعی با چراغ خاموش و وظیفه دمکرات سکولار در قبال آن! لازم است که با حضور بر متن حرکت جاری برای عقب نشاندن حکومت، این پیام را در آگاهی سیاسی شهروندان معترض و متعرض نشاند که بنا به آن: رویکرد اصلاح نظام اسلامی به سود ایرانی دمکراتیک، وهمی بیش نیست؛ و تاکید کرد که: حکومت مبتنی بر سلطه دین، اصلاح از نوع استحاله دمکراتیک را نمی پذیرد و ناگزیر از تغییر است و از میان برخاستن. جنبش اجتماعی جاری، می تواند گام به گام حلقه محاصره مدنی حکومت ولایی را تنگ تر نموده و آن را وادار به عقب نشینی کند، اما نه به امید دگردیسی نظام بل برای وداع گفتن با آن.
علیاصغر سلیمیفرازی برای به حافظه ملی سپردن کابوس کشتار ٦٧ نگاهی به فیلم با من از دریا بگو - کاری از رضا علامهزاده ٢٧ سال از کشتار جمعی ١٣٦٧ در زندانهای رژیم اسلامی میگذرد. صدها نوشته و خاطره بعنوان سندهای زنده از این کابوس بر جای مانده اند. تلاشهای زندگانی که این کشتار گسترده را تجربه کردند و از آن جان بدر بردند و خانواده هایی که عزیزانشان را از دست دادند و کوشیدند تا این فاجعه ملی را بازگو و افشا کنند، اکنون موجب آگاهی هر چه بیشتر ایرانیان به ابعاد این کشتار می گردند.
روبن مارکاریان«روس های بی معرفت»
رفتند یا نرفتند؟
تناقضاتی که انفجار یک بمب خبری درفضای سیاسی ایران به وجود آورده است! در برابرواکنش افکار عمومی ، سراسیمگی، دست پاچگی و ضدو نقیض گوئی مسئولان رژیم هر چه بیشتر خود را نمایان می سازد. حسین دهقان در اول شهریور می گوید که انتشار خبر توسط روس ها نشان از " خودنمائی و بی معرفتی" آن ها بوده است. سخنگوی وزارت خارجه در دوم شهریور اعلام می کند که هواپیماهای روسی عجالتاً از پایگاه هوائی نوژه رفتند و شمخانی رئیس شورای امنیت ملی نیز تاکید می کند که «هواپیمای روسی قرار نبود بماند، امروز نرفت روز پنج شنبه رفت.» بدین ترتیب وزارت خارجه و شورای امنیت ملی اعلام می کنند که دیگر هواپیماهای روسی پایگاه هوائی همدان را ترک کرده اند، اما درهمان روز، لاریجانی رئیس مجلس اعلام می کند که استفاده هواپیماهای روسی از پایگاه همدان منتفی نشده است.
احمد افرادیچهرههای جلال آل احمد( بخش(دوم ) نگاهی به سفرنامه ی « خسی در میقات» آل احمد ، در سفرنامه اش ، پروای آن ندارد که مشاهداتش را از زیباییهای چشم نواز ِ زنانه ، روایت کند، تصاویری خیال انگیز و اغواگر از آن صحنهها به دست دهد و تحسین کننده ی جذابیت های آشکار و نهان زنانه باشد.
بی احتیاطی! هایی از این دست را ، در « حدیث نفْس» ها و خاطره نویسی های اهالی فرهنگ و سیاست ایران، به ندرت میتوان مشاهده کرد.
دنیز ایشچیراه پیش رو در پروژه وحدت چپ چپ ایران کدام ارزش های انسانی اجتماعی را نمایندگی میکند؟ اگر چپ ایران سنتزاجتماعی سیاسی ارزشی نظام جمهوری اسلامی ایران را نمایندگی میکند؟ برنامه ها، اهداف و آلترناتیوهای ارزشی چپ ایران از طریق کدامین راهکارهای اجرائی قابلیت تحقق خواهند یافت؟ چپ ایران آمال و آرزوهای کدامین اقشار و طیف ها و طبقات اجتماعی را نمایندگی میکند؟ کدامین بخش از طیف های چپ ایران روشن بین ترین، آینده نگر ترین، با برنامه ترین، پیگیرترین، شفاف ترین، رزمنده ترین، منسجم و متحد ترین بخش آن را تشکیل می دهند؟ کدامین بخش از چپ ایران از بیشترین میزان پایگاه و حمایت مردمی برخوردار می باشد؟
ارژنگ بامشاد چگونه با غارت سازمانیافته حکومتی مقابله کنیم؟ اخبار دزدی ها، اختلاس ها، زمین خواری ها، جنگل خواری ها، فیش های نجومی، گم شدن کشتی ها با بار و گم شدن دکل های نفتی، وغارت تمام و کمال صندوق های بیمه کارگران، فرهنگیان و بازنشستگان، آنچنان گسترده است که اکنون به اخباری عادی تبدیل شده و به نظر می رسد دیگر حساسیتی را بر نمی انگیزاند. در کشور "امام زمان" که برای یک دزدی کوچک دست قطع می کنند و برای ربودن هفتاد هزار تومان گردن سارق را می زنند، مقامات حکومتی، آخوندهای گردن گلفت و مدیران دولتی و آقازاده ها مشغول غارتی تاریخی اند. جمهوری اسلامی همه عوامل فسادپروری را در خود جمع کرده است؛
تقی روزبهبررسی اهمیت سندشنیداری مربوط به فاجعه ۶۷ برای جنبش دادخواهی، از خلال نقدسه رویکردبه آن در باب ارزیابی از این واقعه و سند و نیز تبیین عملکردمنتظری، در میان صفوف چپ رویکردهای متفاوت و بعضا آشفتگی هائی وجود دارد که از یک سو بدلیل بی اهمیت تلقی کردن آن، می تواند هوشیاری چپ و جنبش دادخواهی نسبت به فرصت ها و بهره برداری حداکثری از این شکاف را تضعیف کند و از سوی دیگر با ستایش از منتظری هم چون یک قدیس، جلوه ای ناب از "انسانیت" و کسی که گویا قدرت را سه طلاقه کرده است، با گل آلودکردن آب، به دنباله روی از منازعات درونی حاکمیت دامن بزند.
شیدان وثیقخاورمیانه، کانون ستیز قدرتها برای سلطه به همراه ملاحظاتی در بارهی
سیاست جدید حزب دموکرات کردستان ایران با فروپاشی ابرقدرت شوروی در دهه هشتادِ سده بیستم، با افول هژمونی مطلق و بدونمنازع قدرتهای بزرگ جهانی (ایالات متحده آمریکا، اروپای غربی و ژاپن) و با برآمدن قدرتهای جدیدِ جهانی و منطقهای با اهدافی برتریطلبانه، دورانی از تاریخ جهان، به گونهای بازگشت ناپذیر، پایان یافته است.
امروزه، ما دیگر با جهانِ استعماری و نواستعماریِ سدهی 19 تا جنگ جهانی دوم و کنفرانس باندونگ (1955) رو به رو نیستیم. امروزه، ما دیگر با جهانِ دو ابرقدرتیِ نیمهی دوم سده بیست و یا با تقسیم دنیا به "سه جهان"، که هر دو در تحلیل نهایی مبتنی بر وجود "مرکزی" به نام امپریالیسم و پیرامونی زیر سلطهی این مرکز به نام "جهان سوم" بود، رو به رو نیستیم.
جلال ایجادیآدونیس، اسلام و تراژدی نیندیشیدن بررسی انتقادی و علمی اسلام در غرب، تاریخ صد و پنجاه ساله دارد. در برابر نظریه «اسلام شناسان» مسلمان، پژوهشگرانی پدید آمدند تا بدور از شیفتگی دینی و تبلیغ دینی، به بررسی نقادانه اسلام بپردازند. این پژوهش ها، سرآغاز بررسی های چشمگیر در سطح جهانی شد. بدنبال انتقادهای علمی و بدنبال تجربه های سیاسی و بویژه انقلاب اسلامی ایران و بدنبال تراژدی ها و کشتارهای ناشی از اسلام، در سالهای اخیر، در جهان اسلام نیز نقد سنت و دین اسلام و قرآن، گسترش می یابد.
فرهنگ قاسميچرخش استراتژیک واستقلال ایران در كام نهنگ جمهوری اسلامی ایران به جهت استبداد داخلی، مشکلات اقتصادی و بی لیاقتی در روابط دیپلماتیک، یکی از ابزار های دست سیاست جهانی شده است. در این سیاست تا جائی پیش می رود که بی محابا تمامیت ارضی و استقلال ایران را به سودا می گذارد. خودش قوانین خودش را برای هزارمین بار زیر پا قرار می دهد.
حضور قواى نظامى روسیه در خاك ایران خلاف قانون اساسى جمهورى اسلامى است. بنابر ماده ۱۴۶ قانون اساسی "استقرار هرگونه پایگاه نظامی خارجی در کشور، حتی برای استفاده صلحآمیز ممنوع است." با وصف این نهاد وللایت فقیه با اراده مستبدانه خود، مصوبات شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران را تائید و به آن جنبه اجرایی میدهد.
مرتضی کاظمیان کشتار ۶۷، صدای منتظری، واکنش اصلاحطلبان تا زمانی که هالهای از قدسیت گرداگرد آیتالله خمینی باشد و احکام قضایی صادره در دهه ۶۰، عین شریعت و عدالت ارزیابی شود، بحران ـ هرچند پنهان ـ جاری است. بدون نقد محاکمههای دهه ۶۰، و اصرار بر رعایت لوازم آیین دادرسی منصفانه برای تمامی متهمان، قانونگریزی و نقض عدالت در دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ادامه خواهد داشت و هر روز قربانی جدیدی خواهد گرفت.
نيكروز اعظمىقاسم سليمانى، ابو مسلم خراسانىِ خلافت شيعى در ايران آخوندى هدفمندى و تمهيدات قاسم سليمانى، اين ابومسلم "جمهورى" اسلامى- تو بخوان خلافت آخوند ها- در زمينه ايجاد سپاه اسلام شيعى در منطقه آتش گرفته خاورميانه در جهت برترى شيعه بر سنى مذهبى ها و شاخه هاى ديگر اسلام است كه مشابهش را در دوران خلافت امويان و عباسيان سراغ داريم؛ اگر ابومسلم خراسانى امام عباسى شيعى و عباسيان را با سپاه شيعى خود به خلافت رساند، قاسم سليمانى با كمك خلافت شيعى "جمهورى" اسلامى در ايجاد سپاه شيعى از ميان مسلمانان منطقه، در تلاش براى قدرت منطقه اى و قدرت نفوذ شيعه در ميان مسلمانان كشورهاى مسلمان و جهان است. تلاشى كه مى تواند ايران را برباد دهد.
رضا علویحادثه ای بی سابقه در پایگاه نوژه و تحول بزرگ در خاورمیانه ایران و روسیه آگاهانه به اقدامی جمعی شکل داده اند که از همکاری های موقتی فراتر است و می توان بر آن نام ائتلاف گذاشت.
شکل دهی به ائتلافی با روسیه را می توان مهمترین کنش سیاست خارجی ایران در دوره پسابرجام دانست. تاثیرات این کنش می تواند از فرود تعدادی جنگنده بسیار فراتر رود و بر رفتار استراتژیک ایران، موقعیت منطقه ای و بین المللی آن کشور آثار تعیین کننده ای برجای بگذارد.
حماد شیبانیدر پاسخ به یک اطلاعیه در پاسخ به اطلاعیه ای که تحت عنوان اطلاعیه* کمیته مرکزی اتحاد فدائیان خلق ایران در تاریخ ۲۸ مرداد ۱۳۹۵ در سایت سازمان منتشر شده است. از همین تریبون به این رفقا توصیه می کنم اگر صلاح خود می دانند که انشعاب کنند لااقل متمدنانه عمل کنند و تمایز خود را با انتخاب یک نام دیگر یا توافق بر سر استفاده از نام سازمان با پسوندی درخور و قابل فهم مثلا ـ اکثریت یا حتا پیروان اطلاعیۀ ۲۸ مرداد و یا هر افزودۀ دیگری که خود پیشنهاد می کنند با دیگر اعضای سازمان که قصد انشعاب ندارند تعیین تکلیف کنند و به راه خود بروند. در این میان از جمله با کسانی مانند من که روش شبه کودتائی آنها را قبول ندارم هرچند به لحاظ نظری و سیاسی بویژه در رابطه با (پروژه و مباحث وحدت) با آنها هم نظر هستم، صادقانه برخورد کنند.
عباس شکریزود دیر میشود! دیدار آیتالله منتظری با هیئت مرگ و بازتاب آن بین اصلاحطلبها از فردای کشتار تابستان ۱۳۶۷ برگ دیگری از تاریخ ظلم در پهنهی جهان ورق خورد. سکوت جهان از یکسو و همکاری و همزبانی بخشهای مختلف حکومت اسلامی ایران از طرف دیگر، برگ نانوشتهای از تاریخ را در خاموشی خودخواسته فروبردند. خاموشی جهانی را میتوان معنا کرد اما مُهر سکوت بر لب زدن کسانی که شریک قدرت در حکومت اسلامی ایران بودند را دشوار بتوان تأویل کرد؛ از سر ناچاری یا شرکت اندکشان در قدرت؟
جواد طالعیاستقرار جنگنده های روسی در همدان؛سرکوب داعش یا جنگی تازه در ایران؟ در حالی که گمانه زنی ها در محافل سیاسی ایرانی ادامه داشت، روز سه شنبه، از قضا درست یک روز بعد از پخش خبر سرکوب تیم تروریستی داعش، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که جنگنده های دوربرد این کشور، با هدف بمباران مواضع داعش و جبهه نصرت در خاک سوریه در پایگاه شاهرخی همدان مستقر شده اند. این مقام افزود که استقرار جنگنده ها در چارچوب توافقنامه ای صورت گرفته که میان تهران و مسکو به امضا رسیده است.
علی کشتگرآیا گناه کشتار ۶۷ به گردن قربانیان است؟ آنچه بیش از یادداشت آقای تاج زاده مایه تاسف و تعجب است، اظهار نظر استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران آقای صادق زیبا کلام است که این کشتار را از یکسو امری طبیعی برای انقلاب وانمود می کند و از سوی دیگر رژیم پهلوی و خود جریانات اپوزیسیون را مسوول اصلی آن جلوه می دهد!
هوشنگ کردستانیفرجام یک کودتای نافرجام
طبیعی است که رویدادهای پیش و پس از کودتا انسان را به این فکر می اندازد که اصولاً چرا کودتا شد و چرا با این سرعت شکست خورد! چرا رجب اردوغان افزون بر دستگیری کودتاچیان و سربازان، بسیاری از مقام های ارتش را که در کودتا نیز شرکت نکرده بودند و همچنین دو هزار و پانصد تن از قضات را دستگیر کرد؟ چرا دامنه بازداشت ها را به همه سازمان های کشوری تسرّی داد و حتی به گارد ریاست جمهوری که به او وفادار مانده بود نیز ابقاء نکرد؟
رضا علویراز کشتار تابستان ۶۷ در زمستان ۵۷ نهفته است اتمام جنگ، فروغ جاویدان، فشار سازمان های حقوق بشری برای بازدید از زندان ها و نگرانی از اعتراضات منتظری، مجید انصاری و پاره ای اندک از افراد درون نظام عوامل جانبی این سناریو بودند. از طرفی دیگر بیماری درمان ناپذیر خمینی و پیش بینی مرگ نزدیک او این آلترناتیو را در دستور روز قرار داد. از حدود سال ۶۵ که منتظری بر اساس گزارش های مجید انصاری و همراهانش از زندان ها، معترض به شرایط زندانیان بود، این بیم و نگرانی برای سران حکومت اسلامی وجود داشت که منتظری، جانشین احتمالی رهبر، زندانیان سیاسی را آزاد و نظام اسلامی را با بحران و دشواری روبرو کند.
حسن نادریاقتصاد مقاومتی یا بن بست الگوی فقه حکومتی و اجتهادهای سیاسی،
اقتصادی، اجتماعی و بانکداری امام چالش های سیاست اقتصادی در اغلب کشورهای جهان در مرکز محورهای تبلیغاتی و گردش قدرت قرار دارد،این امر اما در نظامهای ایدئولوژیکی در چشم انداز اقتصاد با مقوله همپیوندی اقتصاد سیاسی و با تبعات ویژه اقتدارگرائی،نادیده گرفتن منافع ملی،اختلاس و رانتخواری،انحصارگری و طرد نخبگان اقتصادی،میل به ر یخته پاشی و حیف و میل منابع طبیعی،ناکارائی و اشتغال ناقص و بیکاری آشکار و پنهان و .. مواجه هستند. از این منظر میتوان نظام جمهوری اسلامی را که از همان ابتداء تاسیس رویکرد اقتصاد توحیدی در برنامه خودداشت را، نمونه بارزی دانست که به گواه همه سردمداران بزرگ و کوچک این نظام از مهم ترین مسائل و بحرانها دردولت های جمهوری اسلامی ایران بوده است.
آراز فنیراه های تکامل حقوق بشر در ادبیات و گذر تاریخ (پاره ی هفتم) محاکمه ی سقراط در تاریخ اندیشه انسانی نقش ویژه ائی دارد. مقابله ی توده ی عوام و بخشی جدی از حکومت با آزادی بیان، اجتماعات و اندیشه هم در دموکراسیهای گذشته و هم در دموکراسیهای امروز برای کنشگران حقوق بشر می گوید که مبارزه برای ارتقا دانش ما از انسان، اجتماع و حقوق بشر سر دراز دارد. اتهام سقراط را میتوان اتهامی سیاسی دانست. اگر شرحی را که افلاطون از محاکمه سقراط آورده با واقعیت مطابقت داشته باشد، مدافعات سقراط در اصل به منزله دفاع از تفکر آزاد بوده و به لحن و زبانی بیان شده که به جای فرو نشاندن آتش خشم قاضیان، بیشتر شعله کین آنها را بر می افروخت. دلیل اقدام دادگاه در واقع مباحثی بود که او در فضای عمومی و در میان جوانان مطرح میکرد.
شهاب برهانارزش نوار صوتی آیت الله منتظری در چیست؟ منتظری غالباً بخاطر سماجت در مخالفت با آن قتلعام و گذشتن از مقام سیاسی، مورد ستایش قرار گرفته است و می گیرد. از او بعنوان کسی که در میان رهبران رژیم شرف داشت یاد میشود. با آن که منتظری یکی از مرتجع ترین تاریک اندیشان عمامه به سر و همدست و همداستان سالیان سال جنایت و آزادی کشی رژیم اسلامی بوده است، من منکر علو طبع و شرف فردی او نیستم که از مقام دست شست، اما فکر می کنم در ارزیابی از مخالفت منتظری نباید او را تنها با معیار اخلاق فردی سنجید. من این پرسش را از خودم می کنم که مخالفت منتظری چه ارزش انسانی و چه ارزش اجتماعی - سیاسی داشت؟
پرویز بصیرروایت واژگون تاریخ جاسوس خواندن و لجن پاشی به سیمای مردمی حزب توده ایران که درهردو رژیم شاه و فقها رایج گردیده دیگر رنگ باخته و اقاریر قربانیان شکنجه ذره ای اعتبارندارد .سالها است که دیگر اتحاد شوروی وجود ندارد ولی حزب توده ایران با تمام زخمها یی که در پیکرخود دارد با عشق سوزان به زحمت کشان همچنان در صحنه حضور دارد و آنان حزب را ستاد خود میدانند.اتهام جاسوسی به حزب توده ایران در این شرایط جز نفرت و انزجار مردم و این فکر که طرح کنندگان چنین اتهاماتی همان راه جمهوری اسلامی و صدا و سیمای لجن آلود آن را میروند نتیجهای برای طرح کنندگان آن نخواهد داشت.آنانی که این موضوع ساده را نمی فهمند عرض خود می برند و زحمت ما می دارند.
|