کارل رودبک

روشنفکران و انقلابات دمکراتیک

ترجمه: اسحاق نجم الدین

هر جایی که روشنفکران توانستند قدرت سیاسی را تسخیر کنند، به علم و آموزش توجه خاصی مبذول می کردند. آن ها از ارزش های دمکراتیک برای رشد و توسعه دانش عمومی یاد می کردند و بدون پشتوانه علمی خطر بازگشت دیکتاتوری و رواج مذهب را دور از ذهن نمی دانستند.



ای دادِ بی داد

ین داد هستی هزاران سال است که بر زندگی اجتماعی مردمان فرمان می راند و وابسته به هنگام ویژه ای نیست و باید به دیدار بی شمار آن در آینده نزدیک و دور بی گمان بود. دوم خردادی ها نمونه بارز گفتارهای خردمندان بالا هستند. اما دریغ که نه ایشان و نه بسیاری دیگر، این پندها و اندرزهای نیاکان را بکار نگرفتند و نمی گیرند و چنین خویش و مردمان خود را بدفرجام و نگونبخت کردند و می کنند.



nosrat-shad.jpg
نصرت شاد

فيلسوف - ميان الهيات و رنسانس.
مسيحيت و تعقيب اصلاح گرايان دينی

جيوو انی پيکو دلا ميراندولا،- شهادت در ۳۱سالگی. Pico della Mirandola , Giovanni (۱۴۶۳- ۱۴۹۴)

پيکو عليه کتاب مقدس و انجيلی مبارزه نمود که بدبينی، بيچاره گی و نااميدی در دين را عمده می نمود. بعدها مجموعه آثار انقلابی او در کشورهای مختلف اروپا، مورد توجه خاص قرار گرفتند. او درباره توانايی های انسان مي گفت که او همچون سوسمار برای سازش با محيط و شرايط جديد، رنگ عوض مي کند. پيکو عقيده به قضا وقدر را مخالف ايده آل انسان يعنی آزاد بودنش مي دانست. امروزه اشاره م يشود که مبارزات سخت او عليه غيبگويی و پيشگويی، ريشه مذهبی و مسيحی داشته و نه دلايل علمی و انسانی را که او نمايندگی مي کرد،ي ک انسان مذهبی مسيحی؛ ولی ضدسازمان کليسايی بود.



امیر پیام

سوسیالیسم و آزادی:وظایفی نو، مباحثی کهنه

جنبش سوسیالیستی همیشه ... به دنبال راهکارهایی است که دست یابی جنبش آزادیخواهانه مردم به آزادیهای بی قید و شرط را ممکن و مقدور سازد. اهمیت آزادیهای سیاسی و اجتماعی برای سوسیالیسم پیش از هر چیز از جنبه انسانی آن مطرح است. سوسیالیسم جنبش رهایی انسان از همه مصائب و مشقات و ستم های جوامع طبقاتی و نظام سرمایه داری است. سوسیالیسم جنبش کسب حرمت و عزت و شأن و اراده و اقتدار انسان است و به همین دلیل نمی تواند به هیچیک از آزادیهای سیاسی و اجتماعی بی توجه و نسبت به سرکوب و پایمالی آنها خاموش باشد. فراتر از این اما، سوسیالیسم امر رهایی طبقه کارگر به مثابه بردگان مزدی جامعه معاصر است.



مسعود رمضانی راد

حکومت اسلامی در ايران و حکومت ناسيونال سوسياليستی در المان
دو نمونه حکومت ولائی (Führerstaat)

اگرملت ايران می بيند که حکومت اسلامی تقلب ميکند وخواست و اراده يک ملت را با گلوله پاسخ ميدهد، غافل از ان بوده است که بداند حکومت ولائی عدالت محور، ملت به مفهوم انسانهائی با داشتن حق رای برای تصميم گيری بر سرنوشتش، به مفهوم مدرن را به رسميت نمی شناسد. بنابراين در اينجا از ديد ولائی، تقلبی در کار نبوده ونيست. بلکه اجرای عدالت است در راهی الهی و برای مردم وظيفه مند، نظير شفای بيمار. اينکه کسانی بگويند اينها دروغگو هستند، اشکالی ندارد، چرا که دروغ در اين نظام الهی بر محورعدالت و برای درمان مردم است.



ramin-jahanbegloo-s.jpg
فرح طاهری

اعتراف و اعتراف گیری در تاریخ ایران و جهان

سخنرانی دکتر رامین جهانبگلو در دانشگاه تورنتو

اعتراف دروغی ست که نامش را به زبان نمی آورند. ولی دروغی ست که خودش را به عنوان حقیقت بیان می کند و به همین دلیل خطرناک تر از دروغ است، چون نه حقیقت است و نه دروغ. حقیقت همیشه عریان است و احتیاج به دروغ ندارد ولی دروغ همیشه باید خودش را در لباسی مبدل به حقیقت معرفی کند.
اعتراف گیری از زندانیان و بویژه فعالان سیاسی همیشه با شکنجه و آزار همراه بوده. به طور معمول در فرهنگ های گوناگون بویژه در فرهنگ غرب وقتی صحبت از اعتراف میشه همه بی اختیار به ایده ی پشیمانی فکر میکنند، یعنی پشیمانی فرد در مورد اعمالی که انجام داده و در اینجا اعتراف به معنی پذیرش مسئولیت جرم و پشیمانی از آن است.