آزاده دواچی افزایش جمعیت یا ایدئولوژی کنترل تن؟ در جلسه یکشنبه ۲۴ فروردین مجلس شورای اسلامی، ۱۳۱ نماینده به یک فوریت "طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت" رأی موافق و ۴۳ نفر رأی مخالف دادند. بر مبنای طرح پیشنهادی، کسانی که به تخلف از موارد ذکر شده در این طرح بپردازند مطابق ماده ۶۲۴ قانون مجازات اسلامی کیفر می بینند. ماده ۶۲۴، برای کسانی که به طور غیرمجاز "مباشرت به اسقاط جنین نمایند یا وسایل سقط جنین را فراهم سازند"، مجازات دو تا پنج سال زندان و پرداخت دیه را پیشبینی کرده است.
نفیسه محمدپورعُده
پرسید: «خلع بوده یا رجعی؟»
پرسیدم: «چی چی؟ یا چی چی؟!»
گفت: «خلع یا رجعی. در طلاق رجعی مرد میتواند قبل از 3 ماه و چند روز رجوع کند، اما در طلاق خلع نمیتواند و زن بعد از جاری شدن صیغه طلاق آزاد است.»
گفتم: «نمی دانم مال ما کدوم بود من گفته بودم هر چه تو بخواهی.»
رضوان مقدمحق ورود زنان به ورزشگاه و دلایل استقبال از استعفای «فاطمه آلیا» مسئله خیلی ساده است: عده ای از زنان علاقه مند به ورزش، قصد رفتن به ورزشگاه برای تماشای بازی والیبال را داشتند واقعاَ به همین سادگی! چه کسی باور می کند در قرن بیست و یکم زنی را صرفاَ به خاطر رفتن به ورزشگاه، بازداشت کنند و تازه از او تعهد هم بگیرند!؟ در این میان «پیام نو» با شش نفر از اعضای فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی گفت و گویی داشته و از آن ها خواسته است تا نظر خود را در باره اتفاقات حاشیه ای دیدار تیم های والیبال ایران و ایتالیا که به دستگیری و بازداشت تعدادی از زنان منتهی شد بیان کنند.
مدرسه فمینیستی: ۲۶ سال رنج زنان کردستان، در پی بمباران شیمیایی ۲۶ سال پیش، در هفتم تیرماه ۱۳۶۶، در میانه آتش جنگ ایران و عراق، بمباران شیمایی سردشت، زندگی بسیاری را ویران کرد، آنچنان که تبعات فاجعه بار این فاجعه پس از نزدیک به سه دهه همچنان سایه شوم اش را بر زندگی بسیاری از زنان کردستان و کودکان شان گسترده است. فیلم مستند «سپیده دمی که بوی لیمو می داد» به کارگردانی آزاده بیزار گیتی، به زندگی پنج تن از این زنان پس از گذشت ۲۶ سال از آن فاجعه می پردازد. به همین مناسبت روز سوم تیرماه ۱۳۹۳، در آستانه سالروز بمباران شیمیایی سردشت، «کانون شهروندی زنان» و «گروه وکلای همکار» مراسمی را در تالار اقبال «کانون وکلای دادگستری» تدارک دیدند
تلاش فمینیست های مراکشی: الگویی برای کشورهای اسلامی ترجمه و تلخیص: میترا شجاعی ز زمان خودکشی دختر ۱۶ ساله ای که مجبور به ازدواج با متجاوزش شد تاکنون مراکش روی آرامش به خود ندیده است. قانون پرتناقض مراکش در زمینه حقوق زنان از سال ۲۰۱۲ با خودکشی "امینه فیلالی" به شدت مورد بحث قرار گرفته است.
دو سال پیش، دانش آموز ۱۶ ساله مراکشی، "امینه فیلالی" بعد از اینکه مورد تجاوز قرار گرفت، مجبور به ازدواج با متجاوزش شد. امینه اما این را تاب نیاورد و هشت ماه پس از ازدواج با فردی که به او تجاوز کرده بود، در روز ۱۷ مارس سال ۲۰۱۲ با خوردن مرگ موش به زندگی اش پایان داد.
آمنه کرمیجنجال اقلیت اقتدارگرا در برابر حضور زنان در ورزشگاه در خصوص ورود زنان به ورزشگاه ها برای تماشای مسابقات ورزشی این سئوال را برای افکار عمومی بوجود آورده که به راستی حضور زنان در استادیوم باعث ضربه زدن به حاکمیت می شود یا ممنوعیت ورود آنها؟ چنین ممنوعیت غیرطبیعی و غیرقابل باور برای افکار عمومی جهانی و نیز نقض تعهدات بین المللی دولت، آیا عملا وجهه ایران در سطح جهانی و افکار عمومی ضربه پذیر نمی کند؟ اما در این میان گروه کوچکی درون حاکمیت که بیشتر از آن که به فکر منافع ملی و ترسیم چهره مثبت از ایران در سطح جهانی باشند، فقط و فقط به فکر منافع جناحی خود هستند. این گروه کوچک اقتدارگرایان تلاش دارند که علیرغم ایجاد هزینه های هنگفت برای دولت و نقض آشکار حقوق نیمی از هموطنان شان و دلسردی آنان، منافع خود را به هر وسیله پیش برده و نگذارند که با یک حرکت ساده و بی هزینه ای که می شود هم امید را در دل زنان جوان این مرز و بوم زنده کرد و هم وجهه بهتری در سطح جهانی نصیب مملکت کرد، یک وقت مباد که «جناح رقیب» یک پوان مثبت نصیب اش شود. از این رو باید پرسید: کوته نگری و نوک دماغ را دیدن تا به کی؟
فهیمه تفسیری حضور «داعش» و حقوق زنان برآمدِ برق آسای نیروهای جهادی «دولت اسلامی عراق و شام» معروف به «داعش» در بخش های وسیعی از سوریه و اخیراَ در عراق، اغلب دولت ها و نیروهای سیاسی و اجتماعی خاورمیانه را در بهت و نگرانی فرو برده است. این نگرانی و غافلگیری به حدی است که به ضرس قاطع می توان گفت تقریباَ هیچ یک از نیروهای سیاسی منطقه، تحلیل روشن و راهگشایی از برآمد این نیروهای جهادی و تأثیر حضور بلندمدت آنها در خاورمیانه ندارد.
آزاده دواچیباز هم حضور زنان ممنوع؟! مسئله ی حضور زنان در استادیو م های ورزشی یکی از چندین خواسته های فعالان زنان در دهه های گذشته بوده است که همواره با مقاومت نیروهای امنیتی و حکومتی مواجه شده است. جالب است که در عین این محدودیتها و جلوگیری از ورود زنان به استادیوم ها، همچنان مقاومت برای ورود به استادیوم های ورزشی از سوی زنان وجود دارد. در این میان فرستادن ماموران امنیتی و تهدید زنان به جرم ابراز علاقه شان برای ورود به ورزشگاه، آن هم برای تماشای بازی های بین المللی که مطابق قوانین بین المللی ایران موظف به راه دادن زنان به ورزشگاه بود، خود جای بحث فراوان دارد.
شب نجاتِ مامان، یا شب از دست رفتنِ کودکیام! ترجمه فرانک فرید صدایش مضطربتر شد. مستأصلتر از آن بود که تا آن موقع دیده بودم. فکر کردم: حتما دوباره دعوایشان شده و حالا نصف شبی باز هم باید "میرفتیم". ولی قبلاً اگر با عجله لباس عوض میکردیم، این دفعه فقط روبدوشامبر برادر کوچکم را پوشاند و بعد دمپاییهایش را، و از من هم خواست همین کار رو بکنم. من هم اطاعت کردم. تا از خانه بیرون نرفته بودیم و از آنجا دور نشده بودیم، نمیشد باهاش صحبت کرد. فکر کردم مثل همیشه داریم به یک دکه تلفن میرویم که منتظر یک تاکسی یا یک دوست بایستیم تا بیاید و ما را ببرد. آنجا میتوانستم باهاش حرف بزنم.
مایکل کافمن اولین گام های پسران به سوی مردانگی برگردان: نریمان رحیمی وقتی که سیزده چهارده ساله بودم انرژی زیادی برای یادگیری این که چگونه مرد باشم صرف می کردم. کلاس ششم که بودم تازه سیگار کشیدن را آغاز کرده بودم (پسرم حالا حتما با حیرت نگاهم می کند). چند تایی از ما پسرهای محله با پاکت سیگاری که دوست مان "جیم" از کیف مادرش بردامی داشت به جنگل نزدیک خانه می رفتیم. پدر و مادرم سیگار نمی کشیدند و من چیزی درباره نحوه درست سیگار کشیدن نمی دانستم. برای همین وقتی که سیگارم را مثل هنرپیشه های زن سینما میان انگشت های وسطی گرفتم و شست دستم به پایین خم شد، بچه ها به من گفتند که پسرها اینطوری سیگار نمی کشند. خجالت کشیدم، درست مثل اینکه بادبادکم جلوی همه بچه ها به زمین سقوط کرده باشد.
فرانک فریدتجربه های زنانه (۹): غوز بالا غوز! میدانید شهامت میخواهد که یک زن در مطب پزشکش نام "سرطان سینه" را بشنود. ترس خود را در هر چکاپ و تصمیمگیریهای مختلف با وجود بیم از عود دوبارهی بیماری بروز ندهد. با وجود معاینات پزشکان متخصص، جراحی، مصرف داروهای گوناگون برای نگهداشتن هوشیاری ذهن و جسم و تحمل روزانه شیمیدرمانی به زندگی خود به روال عادی تا حد امکان ادامه دهد.
عاطفه گرگینهمایشی درباره تهران: نگاهی از منظر جامعه شناسی تا نشانه شناسی در سینما و اجتماع در روزهای ۱۶، ۱۷، ۲۳ و ۲۴ ماه می (اردیبهشت - خرداد ۱۳۹۳) همایش فرهنگی هنری با عنوان «تهران، تصویرهای یک شهر» در موزه معماری پاریس برگزار شد. این همایش به ابتکار خانم عسل باقری نشانه شناس در سینما و پژوهشگر و با هم کاری خانم کاترین داوید[۱]، رئیس موزه ناسیونال هنر مدرن در مرکز فرهنگی «ژرژ پمپیدو» برگزار شد. خانم کاترین داوید در شب آخر کنفرانس با حضور دیگر هنرمندان ایرانی فرانسوی درباره هنرمندان معاصر صحبت کردند و درباره هنر مدرن با حاضرین به گفتگو نشستند.
سر برآوردن چین و چروک های اندوخته شده
از موزه زنان نورنبرگ یک سال از برگزاری نمایشگاه «سالهای اندوخته شده»[1] در موزه زنان نورنبرگ می گذرد. در این نمایشگاه ۶۰ زن از کشورهای مختلف جهان معرفی شدند. دلیل معرفی این زنان، عزم آنان در انجام حرکتی نو در سنین سالخوردگی است که نشان دهنده امید به زندگی، حفظ استقلال و خلاقیت در نحوه ادامه زندگی است. زنانی که در سنین بالای شصت و پنج سال کاری جدید را در زندگی خویش شروع کرده اند. «مه لقا ملاح» موسس جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست یکی از این زنان بود.
آدمها متجاوز متولد نمی شوند؛
جامعه آنها را متجاوز می کند ترجمه و تلخیص: میترا شجاعی متجاوزان اینگونه متولد نمیشوند بلکه جامعه آنها را به این سمت سوق میدهد». چرخه اقتصادی در این میان به نظر بهاسین نقش اصلی را بازی میکند. او معتقد است سرمایه داری، تفکر پدرسالارانه میطلبد. به عنوان مثال بهاسین به صنعت لوازم آرایش و پورنو اشاره میکند. با این استدلال که "سکس فروش دارد" زنان بدنشان را میفروشند؛ به عنوان تن فروش یا به عناوین دیگر. برای اینکه این "کالا" به فروش برسد، مدلی کلیشهای از اندام زن ارائه میشود که هدفی جز فروش و سود بیشتر ندارد. در این چرخه، زنان نیز برای رسیدن به این "کلیشه" هزینه هنگفتی را میپردازند؛ پولی که در نهایت به جیب سرمایه داران میرود و این چرخه سرمایه داری خرید و فروش ادامه پیدا میکند.
مهدی احمدیان کمال مطلوب زنانگی:
چالش برانگیزترین ارزش های زیبایی شناختی در این کتاب با زبانی روشن به نقشی که جنسیت در دریافت ما از هنر، آفرینندگی و ویژگی های زیباشناختی بازی می کند پرداخته می شود و نویسنده، در این باره می گوید: «بررسی من در مفهوم های بنیادین در تئوری زیباشناختی مانند: هنر، هنرمند، زیبایی شناختی، ذوق و پسند، زیبایی و والایی و شکوه دور می زند. و اینها بخش های سازنده ی دستگاه زیبایی شناسی فلسفی هستند که در هر کجا که هنرمندان می آفرینند، خرده گیران خرده می گیرند و تماشاگران دریافت می کنند.»
|