ان. پ. لوباچوا تاریخچه آیین لباس آسیای مرکزی
(پوشش سر وشنل رودوشی زنانه) ترجمه از: رحیم کاکایی پوشش خلعت مانند که جزو پوشش سر زنان خلقهای مختلف آسیای مرکزی است تاریخ طولانی وپیچیدهای دارد. این پوشاک طی تمامی دوران موجودیت خود پوشاک مراسم وآیینها بود. ایناهمیتِ بالا پوشها و شنلها تا اندازهای تا امروز نیز ازمیان نرفته است.
گذشته از این، پوشیدن رداها وبالا پوشها که اندام زنان را میپوشاند، با دستورالعمل قرآن نیز مرتبط است. در بسیاری مراسم وآیینها بویژه درعروسیهای سنتی، اکنون نیزشنل رودوشی وبالاپوشها استفاده میشوند. تاریخچه شنل رودوشی وبالاپوشها ی زنان (آنها را بطورمشروط پوشش سر ویا کلاه زنانه سنتی بنامیم) برای پژوهش نه تنها باورهای مذهبی، بلکه تاریخ اتنیکی وفرهنگی آن مناطق آسیای میانه که درآنها این بالا پوشها دیده میشوند، قابل توجه است.
عباس شکریدوران مدرن و ادامه ی بردگی کودکان با وجود آن که در دفاع از حقوق کودکان، سازمان ملل نهادی برای این کار راهاندازی کرده و کنوانسیون دفاع از کودکان را هم به امضای بیشتر کشورهای عضو رسانده، اما انگار این کودکان تنها شامل کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی میشوند و اگر در کشورهای دیگر حرفی از آنها زده میشود، در صورتی که ژست سیاسی یا روزنامهنگارانه نباشد، بیتردید این کودکان که از حقوقشان دفاع میشود، عضو خانوادههای ثروتمند هستند. وگرنه، نگاهی به کودکان فقیر کشورهای آسیایی و آفریقایی و آمریکای مرکزی و جنوبی، کارنامهی سیاهی در برابرمان قد علم میکند که در آنجاها از حقوق کودک خبری نیست که هیچ، از حقوق انسانی هم حرفی در میان نیست و سازمانهای به اصطلاح مدافع حقوق کودکان هم مگر نوشتن چند خط و تصویب اصولی که هرگز رعایت نمیشوند، کاری از پیش نمیبرند.
فرهمند رکنی تجربه مهاجرت
(فیلم) هبت غفاری، کارشناس مسائل حومه ها
حمید جاودان، بازیگر تئاتر و سینما
پروین بختیار نژاد، روزنامه نگار و پژوهشگر
محمد رضا یزدان پناه، روزنامه نگار
مدیریت نشست : فرنگیس حبیبی
انجمن گفتگو و دموکراسی
|