ناهید جعفرپور زنان، سرمایه داری، بنیادگرائی اسلامی بمناسبت ۸ مارس روز جهانی زن ریشۀ نابرابری حقوقی و اجتماعی و خشونت عليه زنان را در مناسباتی باید دید که زنان را بنا به جنسیت زن بودن، فرودست و شهروند درجه دوم میشمارد. خشونت عليه زنان جا و مكان خاصی نمی شناسد. زنان در خانه، خيابان و يا محل كار با انواع خشونت روبرو و از امنیت جانی محروم اند. خشونت علیه زنان، با وجود ادعاهای دولت ها و نهادهای بین المللی مبنی بر کاهش آن، همچنان پدیده یی گسترده و آشکار است.
نیره توکلیافسردگی پس از فوتبال را فراموش کنید:
خبرهای خوشی در راه است بُرد مقتدرانه و مساوی ارزشمند بیشتر مال مراحل مقدماتی است، اما باخت آبرومندانه مال مراحل بالاتر است. این روزها، پس از شکست تیم ملی فوتبال در مقابل عراق، «باخت مظلومانه» هم به این فهرست اضافه شده. ارزشهایی که پس از این شکست از آنها به هیچ وجه کم نشده، هموطنان افسرده و خشمگین ما را واداشت که در به در دنبال فیسبوک بنجامین ویلیامز بخیل، داور استرالیایی مسابقه بگردند و در مورد احوال بستگان و خویشاوندان دور و نزدیکش تحقیق کنند. بعد از مسابقه هم جریان دوپینگی بودن عبدالزهرا مطرح شد، که با وجود تأیید فیفا، مخالفت ای. اف. سی باعث شد نتیجه به نحو ظالمانهای باقی بماند و سه بر صفر به نفع ایران تغییر نکند.
ترانه جفرودیریحانه مثل دو پردهی آویخته و چین دار، مژگانش، چشمهایش را پوشانده بودند. در خواب و بیداری بود که گاهی باز و بسته میشدند، به سختی. در لمحهای زود گذر از زمان بود که گاه به گاه گشادگی سیاه مردمکها از نیام چشمهایش میروییدند و دوباره رنگ و رو رفته محو میشدند. از شدت ریزش خون بود که گونههایش گُر گرفته بودند. از سوختگی خون بود که سرش سنگین شده بود و از بین دندانهایش خون میآمد. با خمودگی بود که لزجی شیرین آب دهانش را حس میکرد. داخل سفیدی چشمهایش قرمز رنگ شده بود و از بینیاش خونابه خارج میشد. با ریزش خون از گوشها و بینیاش بود که ریحانه خون روشن یا چیزی قهوهای رنگ را بالا آورده بود.
آزاده دواچیالگوهای مقاومت زنان و اعتراض به خشونت علیه زنان در ترکیه در چند روز گذشته اخبار مبنی بر اعتراضات مدنی زنان و مردان در ترکیه علیه خشونت و تجاوز به «اوزگه جان» در سطر اخبار بود. یک راننده ی مینی بوس در ترکیه زنی به نام «اوزگه جان اصلان» را که قصد مقاومت در برابر تجاوز را داشت به قتل رساند. قتل فجیع اوزگه جان در هفته گذشته در ترسوس، ترکیه را واقعاَ به لرزه درآورده و بازتاب رسانهای وسیعی یافته است.
مژگان میر اردکانی پذیرش تکثر، شرط تحقق جامعه مدنی جامعه مدنی در کشورهایی توانسته پا بگیرد که حکومت آن کشور اصل تکثر و تنوع در جامعه را پذیرفته باشد. هیچ کشوری نمی تواند به رشد جامعه مدنی اش امیدوار باشد وقتی جامعه را با همه تکثر و تنوع اش به رسمیت نشناسد. قائم مقام وزیر کشور در نشستی گفته است: «تشکلهای غیردولتی ما باید مثل حاکمیت، رغبت داشته باشند در نقاطی که وارد میشوند، مشکلگشایی کنند و در واقع از انجام فعالیتهای لوکس خارج شوند زیرا بارهای روی زمین مانده بسیار داریم و تشکلهای غیردولتی و نهادهای مدنی باید این بار را از روی زمین بردارند و گرهگشا باشند.»
زهره سلطانمرادی نگاهی به کتاب «ایزدبانوان در فرهنگ و اساطیر ایران و جهان» در بیان جایگاه راستین زن در طول دورههای کهن زندگی بشر و ایجاد تمدن، باستانشناسی رویکردی متفاوت از تاریخ دارد؛ از این رو که تاریخ به دست مردان و در دورههای سلطه مردان بر تمدنهای بشری نوشته شده است، در حالی که آثار باستانی باقیمانده از دورههای پیش از تاریخ و شروع ادبیات را میتوان به عنوان یک راوی بیطرف نگریست. کشف آثاری همچون پیکرکهای زنانه بهعنوان نمادهای باروری و یا مهرهایی که نشان از جایگاه اقتصادی و مدیریتی زنان در جوامع پیش از تاریخ دارند، نمونههایی از اهمیت نیروی مادینه در جهان باستان است.
نیره توکلیتفاوت «قرضالحسنه» با «قرضالپسنده» قدیما وقتی میخواستند بانک بزنند، تپانچه ای، اسلحهای، یا به قول دوبلور خوش ذوق وودی آلن، زپانچهای چیزی با خودشان میبردند. بعدش هم بیشتر مواقع به جرم سرقت مسلحانه، دستگیر میشدند و به زندان میافتادند. این روزها، دست خالی میروند و بانک میزنند. دستگیر که نمیشوند، هیچ، هفتصدتا شعبه دیگر هم از بغلش درمیآورند و دستبردشان برکت هم میکند.
فرانک فریدیادِ ناهید! رفتنی نبود اما رفت و یکسال از رفتنش گذشت پارسال این موقع ها بود که فکر کردم این قطعه هنرمندانِ وادی رحمت چه شتابی گرفته در گرفتن و بلعیدن بزرگان شهرمان... گویی شهر کمکم به آن طرف سنگینی بکند! عبدالحسین ناهیدی آذر هم مثل بقیه هنوز واقعاَ پیر نشده بود که بیمار شد و بلافاصله رفت. و باز ماها بودیم که راه افتادیم تا بدرقهی وادی رحمتش کنیم. هنوز انگار خودش هم باورش نشده بود که رفتنی است که تمایل به عیادت نشان نمیداد و موکول میکرد به بزودی خوب شدنش، که نشد! و آن قدر منحصر بفرد بود که جای خالیاش در هر بار به خاطر آوردن، توی دل را خالی بکند.
عفت گوهری آسیب پذیری: ضعف یا قدرت؟ * برای من خیلی مهمه که دیگران چه طوری به من نگاه می کنند. قضاوت دیگران خیلی روی من اثر داره، روی رفتارم، روی شخصیتم و اینکه چطوری در مورد خودم فکر می کنم.
* من خیلی خجالت می کشم اگه بخوام یه جایی جلوی یه جمع در مورد کاری که میدونم خوب هم انجام دادم و بلدم، حرف بزنم.
* وقتی خیلی احساس خوشبختی می کنم، مثلا می بینم زندگیم خوب و روبراهه، یک هو ترس ورم می داره که نکنه همه چی را از دست بدم.
میزگرد «خشونت قانونی و اجتماعی علیه زنان» با حضور فریده غیرت و مینو مرتاضی
مینو مرتاضی: خشونت جنسیتی در واقع ستم جنسیتی را هم در بر می گیرد. پس از ارائه تعریف اجمالی از نظریه های خشونت و تعریف اجمالی از خشونت و فهرست انواع خشونت باید گفت که یکی از راهکارهایی که خشونت را نهادینه می کند این است که در واقع خشونت را به صورت الگوهای فرهنگی در آورده و سپس به شکل قانون در می آورند.
فریده غیرت: مسائلی در حوزه اعتقادی ما وجود دارد که راهنمائی شده با هم چه نوعی رفتاری بکنید. خانواده هایی هستند که تابع این اصل هستند و از آسایش و خوشبختی هم برخوردارند. زنانی که با شوهرشان هرگز چنین مسائلی نداشته اند.
نشریۀ عالم نِسوان: با نگاهی به چند سند تاریخی الهه باقری و شهناز خواجه با بررسی موقعیت زنان از مشروطه تا زمان نشر مجلۀ دانش، اولین نشریۀ زنان، آنان به مرحلۀ جدیدی پا نهادند. رواج تدریجی روزنامهها و نشریهها موجب شد زنان تااندازهای به حقوق اجتماعی خود آشنا شوند. در این زمان، بسیاری از روزنامهها، چه در داخل و چه در خارج، در دفاع از حقوق زنان و محکومکردن شرایط سخت آنان مقالاتی نوشتند و بر لزوم آزادیهای اجتماعیسیاسی ایشان ازجمله حق تحصیل پای فشردند. این مطبوعات نقش ارزندهای در آگاهی و بیداری زنان و تشویق آنان به شرکت در فعالیتهای اجتماعی و فرهنگی داشته است.
شهلا فروزانفربرابری خواهی ما و شما ایدئولوژی ها در طول تاریخ جز دیکتاتوری و جنایت ارمغانی برای بشریت نداشته است!! این جملات را بارها و بارها از افراد مختلف حتی مبارزین خسته سابق شنیده ایم افرادی که وعده بهشت و پایان تاریخ فوکویاما را باور کرده اند. قهرمان و قهرمان پروری مرده است. دیگر قرار نیست تغییری در جهان روی دهد زیرا سرمایه داری آزادیبخش همه نیازهای بشری را تامین کرده است: همه غرق در لذت مادی هستیم، خرید کنید، دنبال مد بروید، خود را نشان دهید، اگر هم رقابتی هست در مال اندوزی و گردآوری تولیدات بیفایده مد در هر جنبه اش در خانه هایمان است.
فریده شبانفر سیب لک دار بستر گل های باغچه به کمک نردۀ چوبی کهنه ای که موریانه ها و زمان آن را خورده اند از گوشه های دیگر حیاط که دخترها در آن مشغول بازی هستند جدا شده. نرده های چوبی نامساوی و ناهنجار که زیر باد و باران و آفتابِ سالیان، آسیب دیده و رنگ و روی شان پریده است، هنوز همچنان پابرجا مانده اند. کسی آجرهای سرخ رنگ کف حیاط را آب پاشی کرده تا هوا خنک شود. بوی خام اخرا و خاک همراه با بوی یاس های امین الدوله هوا را پُر کرده اند.
عذرا حسینی«اسلام ناب محمدی» متاسفانه امروز ما ایرانیان شاهدیم که عد ه ای از طرفد اران "اسلام ناب محمدی" فقط با گذ اشتن یک ریش بلند و ظاهری آشفته و شوریده و اخمو و چین بر ابروو عبوس، در زیر این ماسک به هزاران هزار فساد می پردازند و مردم را به خاطر عدم رعایت این ظواهر که بعضا هیچ ربطی هم به اسلام ندارند به خاک و خون می کشند، به خاطر بد حجابی اسید به روی دختران بی گناه و جوان می پاشند تا طرفداری از "اسلام ناب محمدی" کرده باشند، آقایان روحانیت وآقا زاده هایشان فقط به خاطر تعلقات خانوادگی و وابستگی به مقامات بالای مملکت و قدرت، اموال بیت المال را میلیارد ها میلیارد به جیب می زنند و روی این همه چپاول و غارت سر پو ش گذاشته می شود.
میترا محمودیلیلا در مسلخ فرهنگ نریمان خشونت عملی است که از طرف فرد یا گروهی، آگاهانه، به فرد یا گروهی دیگر اعمال میشود. خشونت نه شاخ دارد نه دم فقط شکل و شمایل اش با توجه به اوضاع و احوال محیط اجتماعی شیک و یا کهنه جلوه داده می شود، آنقدر در زندگی اجتماعی عادی شده که حتی بعضی تفاوت بین کنترل کردن از طرف مرد و عشق را نمی توانند تشخیص دهند و یا شاید تشخیص می دهند و سکوت اختیار میکنند. یاد آور شوم بحث آن گروه از انسانهایی که گرفتار مشکلات روحی/ روانی هستند کاملا جدا ست.
|