علی شاکری زند کسانی که تروریست ها و خرابکاران را مردم می نامند!، (بخش یکم) جنبش ملیون و آزادیخواهان ایران برای پیشرفت کار خود در برابر دیو دوسری چون جمهوری اسلامی باید بتواند مسائل باریک و بسیار پیچیده ای را از پیش پای خود بردارد. اگر ما درباره ی چند موضوع تاریخی بدیهی قادر به داوری سنجیده و موضعگیری بدور از تعصب، و دست کم تبادل نظر منطقی با یکدیگر نباشیم قافله ی ما تا به حشر لنگ خواهد بود و هیچیک از ایرانیان امروز رنگ آزادی را نخواهند دید، حتی اگر هم ایرانی در جهان پرآشوب کنونی باقی بماند.
امیر حسین لادنما ایرانیان منتظر چه هستیم؟ این پرسش برای ایرانیانی است که ایران را دوست دارند؛ برای سرنوشت خودشان و آینده ی میهن شان، ارزش و اهمیت قائل هستند؛ برای کسانی است که ادعاهایِ دروغینِ آزاد کردن لیبی، دموکراسی برای عراق و برقراری عدالت در سوریه را، تجربه کرده اند! و شاهد بوده اند که وعده های پوچ "آزادی و دموکراسی و عدالت" غرب، بویژه آمریکا برای کشورهای جهان سوم، سرابی بیش نیست؛ و برای کسانی است که درک می کنند، آمریکا و دیگر قدرت ها، تنها بدنبال منافع خودشان هستند و بس!
مرتضی کاظمیانقاضیان اعدام و احمد منتظری هیچ خشونت و سرکوبی در جمهوری اسلامی غیرمترقبه نیست. کشیافتن حبس خانگی و بدون محاکمه موسوی و کروبی و رهنورد برای شش سال، یک شاهد برجسته است؛ اما نه تنها نمونه. اجرای حکم شش سال زندان حجتالاسلام احمد منتظری، فرزند آزادهی زندهیاد آیتالله منتظری، جدیدترین گواه است.
آنچه حکم زندان احمد منتظری و اجرای ناگهانی و بدون احضاریه و فریبکارانه (پس از فراخواندن تلفنی احمد منتظری به دادگاه ویژه روحانیت) را پرسشبرانگیز و اسفبار میکند، هراس قضات اعدام و بانیان کشتار گروهی مخالفان سیاسی از بازخوانی کردار و کارنامهی ایشان است.
مسعود نقره کارصدای امریکا، مهدی فلاحتی و آرش سیگارچی به مناسبت ۷۵ سالگی صدای امریکا، ونزدیک به چهاردهه فعالیتِ بخش فارسیِ صدای امریکا، درنظرخواهی ای دربارۀ این رسانه، از من نیزکه گهگاه مهمان صدای امریکا می شوم، نظر خواستند. نظرمن را در لینکی که درهمین صفحه آوردم، ببینید و بخوانید. وظیفه خود دانستم ضمن گفتنِ خسته نباشیدی به برخی ازدست اندرکاران بخش فارسیِ صدای امریکا، به دوتن از برنامه سازان و مجریان صدای امریکا خسته نباشیدی پُرملاط تر بگویم و به سهم خود سپاسگزاری کنم. این دوتن یکی مهدی فلاحتی و دیگری آرش سیگارچی ست.
نيكروز اعظمىاز فقدان نظريه ها و تزهاى بكر در فرهنگ ما بايست شرم كرد و نه از ابراز آنها روشنگرى يعنى شكافتن پرده محافظه كارى و عبور از آن. و اين يعنى شرم كردن از آنچه تا كنون سزيده خويش پنداشته مى شد و امروز نه. روشنگرى اراده براى خط بطلان كشيدن به دروغ است و عجبا كه ما حاضريم بار دروغگويى را با خود حمل كنيم اما شرم نكنيم، شرمى كه هر دو جنبه اخلاقيات و اعتماد بنفس مثبت را با خودش بهمراه دارد و مى تواند سدى در مقابل پريشان انديشى و آشفته انگارى باشد تا آدمى بتواند از زرنگيهاى ساده لوحانه و خودگول زن به درآيد؛
دكتر عبدالستار دوشوكیچرا در ایران روز جهانی زبان مادری جشن گرفته نمی شود؟ شوربختانه در ایران مطالبه برحق برای خواندن و نوشتن و آموزش و سخن گفتن به زبان مادری را "خواسته دشمن روی گسلهای قومی و در راستای تجزیه ایران" قلمداد کرده، و با نگاه امنیتی و سرکوبگرانه آن را به حاشیه می رانند. اگرچه همه می دانند ایران همانند هند و سویس و اسپانیا و بلژیک و بریتانیا و کانادا و دهها کشور دیگر، یک مملکت چندزبانه بوده و است. بر طبق اصل پانزده قانون اساسی جمهوری اسلامی، زبان و خط رسمی و مشترک مردم ایران فارسی است. اسناد و مکاتبات و متون رسمی و "کتب درسی" باید با این زبان و خط باشد. ولی استفاده از زبان های قومی و محلی در مطبوعات و رسانه های گروهی و تدریس ادبیات آن ها در مدارس در کنار زبان فارسی آزاد است.
مصطفی قهرمانی آشتی ملی" بدون یک "میثاق ملی حکومتی" !!! از این که طرح "آشتی ملی" ارائه شده از جانب سید محمد خاتمی و تکلمه ارائه شده برآن توسط مصطفی تاج زاده، طرح پرچشم انداز و خوبی می تواند باشد از جانب طرفداران اردوگاه اصلاح طلبان سخن بسیار رفته است، لیکن از جانب جناح رقیب یعنی اصول گرایان حکومتی به غیر از یکی دو مورد اظهارنظر مقامات دستگاه قضا که علی القاعده به لحاظ سیاسی بایستی بی طرف باشند در مجموع با سکوت محض با آن برخورد گردیده است.
علی شاکری زندنوبت خطرکردن بختیار برای
نجات کشور از سقوط در پرتگاهی
که به سوی آن می رفت (بخش سوم) به مناسبت سی و هشتمین سال تشکیل دولت ملی بختیار به گفته ی خود شاپور بختیار در کتاب یکرنگی، او سه ماه پیش از دیدار با پادشاه، یک بار با ملکه فرح دیداری داشته است. ١ او ضمن سخن از این دیدار درباره ی چگونگی پیش آمد آن چیزی نگفته است اما قرائن نشان می دهد که ترتیب آن به خواست ملکه و به وساطت رضا قطبی داده شده باشدکه، علاوه بر نسبت نزدیک با ملکه، با شاپور بختیار نیز خویشی داشته است. آنچه به مناسبت این دیدار درباره ی فرح پهلوی می نویسد محدود به ملاحظاتی درباره ی شخصیت اوست. ضمناً از قول ملکه ی سابق ایران می نویسد که به وی گفته بوده است:« دارای افکاری نزدیک به من است و اگر من با ساواک درد سر هایی داشته ام او نیز از این حیث کاملاً در امان نبوده است، اگرچه به مقیاسی کوچک تر. ٢»
س. حمیدیخیالبافی در نگارش مقدمهی قانون اساسی انگار قانوننویس و یا قانوننویسان از پایهی و اساس شوخیشان گرفته باشد، چون قصد دارند قانون خدا را بلااستثنا در همهی جهان گسترش دهند. قانون خدا هم چیزی نیست جز همان خیالبافیهایی که خودشان ابداع و باب کردهاند. به هر حال همین قانون مندرآوردی و خودساخته را به نام خدا جا زدهاند که حضور نظامی و جنگطلبانهی خود را از بصره و بابالمندب گرفته تا تزدیکیهای بلندی جولان گسترش میدهند. گویا روسها هم به همین ارتش مکتبی پیوستهاند و همگی از ریز و درشت دارند برای به کرسی نشاندن قانون خدا تلاش میورزند. البته حرفهای قانوننویس همانگونه که گفته شد برای تمامی این آروزها مستند به آیههای قرآن است.
نسيم خاكسارآشتی ملی خاتمی و پاسخ نظام خامنهای به نام مردم، جنایتی را که مرتکب شده تبدیل میکند به مظلومیتی، تا آنان که در حصرند یا در بند و زندانها هستند پاسخگوی آن باشند. خامنهای حرفش را صریح زده است. مردم، علیرغم آن که به نام آنها سخن رفته، در زبان و گفتمان قدرت، شدهاند تنها همان بسیجیهایی که او یکی شان را به عنوان نمونه برگزیده تا از مظلومیتشان دفاع کند. این نیروی لو دهندهی درون زبان است که رسوا میکند قدرت را. و آشکار میکند که برای قدرت، چه کسانی مردماند. همانطور که این نیروی لو دهندهی زبان است که ضعف و عقب نشینی خاتمی و اصلاح طلبان و ریا کاری شان را در پنهان کردن جنایاتی که از سوی نظام جمهوری اسلامی از آغاز استقرارش تا کنون بر مردم رفته است افشا میکند.
دکتر محمد حسین یحیاییآشتی ملی و ناکامی دیگر جامعه ایران نیازمند آشتی ملی است، که بتواند بخشی از مشکلات خود را مانند محیط زیست، فرسایش خاک و آلودگی، فساد های اقتصادی و اجتماعی، تنش های قومی و ملی، خشونت های روز افزون اجتماعی را مهار و برای آنها راه حل های عقلانی پیدا کند ولی رژیمی که استبداد را بر جامعه حاکم و تحمیل کرده، تنش و ستیز اجتماعی را برای پیشبرد اهداف خود گسترده، حاضر به پذیرش پیآمد های آشتی ملی است؟ رژیمی که با گذشت 38 سال از انقلاب، هنوز به دادگاه های انقلاب متکی، دشمن آزادی های فردی و اجتماعی و نهاد های مدنی ( مانند سندیکا های کارگری، صنفی، احزاب و مطبوعات مستقل و... ) است، تن به آشتی ملی خواهد داد ؟
احمد پورمندیآشتی ملی ۳-۱! اولین دور بازی در زمین آشتی ملی ۳-۱ به سود خاتمی تمام شد. گل اول را سید با درک حداقلی از آشتی ملی و دعوت به راهپیمائی ۲۲ بهمن، به دروازه خودی زد و خامنه ای را یک - هیچ، پیش انداخت . اما نتیجه بازی ،در آخرین دقایق دیروز با حضور ناشیانه خامنه ای ، تغییر کرد و وقتی سوت پایان سخنرانیش زده شد، اودیگر سه گل دشت کرده بود. اولین گل را خامنه ای وقتی خورد که وارد زمین بازی طرف شد و گذاشت که خاتمی برایش موضوع انشا تعیین کند و پیش از آنکه به خودش بیاید، با حمله به رسانه ها که چرا به طرح خاتمی پر و بال دادند و با تائید ناخواسته برد وسیع حرف سید، گل دوم را به خودش زد و هنوزعرقش خشک نشده بود که شبح فتنه از راه رسید و به صورت دروغ پردازی های تکراری، شوتی سرکش شد به سوی دروازه ، تا گل سوم هم به ثبت برسد.
شیوا فرهمند راددستگیر نشدن احسان طبری در ۱۷ بهمن ۱۳۶۱ بهتازگی فرصتی یافتم تا مصاحبهی محمدمهدی پرتوی را در شماره ۳۸ مجلهی ”اندیشه پویا“ بخوانم. بگذریم از بحث در ماهیت این مجله، و بگذریم از بحث پیرامون بسیاری از گفتههای پرتوی. اما او یک نکته را دانسته یا به خطا دیگرگونه میگوید و مرا دروغگو میکند. این نکته بهخودی خود اهمیتی ندارد، فقط لازم میدانم نشان دهم که من دروغ نگفتهام.
بهروز بیاتبازتاب انزوا گزینی ناسیونالیستی ترامپ در خاورمیانه و ایران با همهٔ کم بها دادن ترامپ به قواعد و هنجار ها و با توجه به اینکه برجام توافقی چند جانبه و تایید شده از سوی شورای امنیت سازمان ملل است، بعید به نظر میرسد که مستقیما برجام را نقض کند. استراتژی دولت ترامپ و نتانیاهو و سعودی ها براین استوار خواهد بود که حداکثر سختگیری را در اجرای برجام با منتهای خرده گیری انجام دهند. این به دولت ایران بستگی دارد که تا چه اندازه دقت و احتیاط به خرج دهد که بهانه ای بدست دشمنان خارجی برجام ندهد- در اینجا به نقش دشمنان داخلی برجام نمی پردازم.
رضا راهداراستقلال - آزادی - حکومت جمهوری
یا هژمونی ایدئولوژی کینه و انتقام یادی از انقلاب ۱۳۵۷ امروزه دیگر روشن است که پدیده خمینی ایران و اسلام هر دو را به ویرانی و تباهی کشانده است. فرآورده صدور انقلاب خمینی ایدئولوژی عقده و انتقامی شد که فراتر از ایران زندگانی در عراق و سوریه و لبنان و یمن و وو... را نیز به تباهی و تاریکی کشانده است. امروزه ایران گورستان گسترده ای شد که مردمانش چون مردگان در چرخش هر یک در فرار از دیگری در انتظار سرنوشت نشسته اند و روز خویش را می شمارند. از سوئی دیگر سایه ترس و بی اعتمادی بالاترین هرم رهبری را فرا گرفته و به نظر بهترین راه برای ماندن سر به نیست کردن رقیبان و یاران دیروزی می باشد.
علی دماوندیتاملی بر شکست انقلاب ۵۷ براستی چرا سرنوشت انقلاب بزرگ ۵۷ این جنین شوم رقم زده شد؟ آیا جمهوری اسلامی و نکبت و ظلماتی که بر ایران حاکم شده همانی بود که مردمان ایران در سال ۵۷ در اعتراضات واعتصابات وتظاهرات یکساله شان میخواستند؟ آیا انقلاب و میوه تلخ و گندیده آن یکی هستند؟ پاسخ به این سوال بدون تردید منفی است. میوه تلخ و زهرآگین انقلاب ۵۷ نه ثمره انقلاب که محصول شکست آن است. بزرگترین زمین لرزه سیاسی ایران از همان ابتدا، انقلاب و ضدّ انقلاب را در دل خود داشت. دقیقاً بهمین خاطر است که انقلاب بهمن بهمان اندازه که بخاطر شکوه آن غرورانگیز است، بخاطر بقدرت رساندن چنین ضدّ انقلاب هاری عبرت آموز. در شرایطی که تاریک اندیشان و همه آقا زادههای قدیم و جدید علیه نیرو و شورش مردمان فقیر و توده بی چیز هشدار میدهند، پرداختن به درس های مهم انقلاب ۵۷ هیچگاه تازگی و اهمیت خود را از دست نداده است
مرتضی ملک محمدیانقلاب ۲۲ بهمن ۱۳۵۷آئینه ای برای مرور گذشته انقلاب بهمن ۵۷ ازآ ن نوع انقلابهایی نبود که دور نمایی بسوی اینده کشوربگشاید بلکه اینه ای شد که گذشته را در آن مرورکنیم. روزهایی هستند مثل روز محشر, روز حساب رسیی نامه اعمال , و داوری خوب و بد, ۲۲ بهمن یکی از این روزهاست . که ایرانیان به کرده های خود چند و چون میکنند؛ چرا انقلاب شد؟ چرا چنین کردیم؟ مقصرچه کسی است؟ سوال ها بسیار است و جواب ها نیز رنگا رنگ . یک از آن سوال هایی که پیوسته پررنگ تر شده این است که چرا ایرانیان نسبت به اصلاحات گسترده دوران پهلوی ها بخصوص پیشرفت های "قول آسای" دهه ۴۰ و پنجاه بی اعتنا و حتا بدبین بودند. در قیاس با کارنامه خا لی جمهوری اسلامی , وقتی سیاهه اصلاحات شاه را ورق می زنیم با این پرسش روبرو می شویم ,چرا این پیش رفت ها بجای آنکه پایگاه اجتماعی نظام وقت را استوار کنند به فرسودن آن وسرانجام صقوط اش منتهی شد؟ ایا ایرانیان آن دوران با پیشرفت مخالف بودند؟
علی شاکری زندآیا نظام مشروطه منسوخ شده بود؟
جلوگیری از نخست وزیری صدیقی
و نوبت خطرکردن بختیار (بخش دوم) نگاهی به مناسبات و گفت و گوهای رهبران ملی و سران مذهبی در آخرین ماههای ۱۳۵۷ به گفته ی دکتر سنجابی خلاصه ی این مکالمه در روز بعد طی گزارشی دایر بر اینکه«جبهه ملی با بقای شرایط موجود حاضر به شرکت در هیچ حکومتی نخواهد بود.» به اطلاع عموم می رسد، و در آن اوضاع پرمخاطره ای که یک دقیقه هم نمی بایست از دست می رفت و می بایست هر روز آن با احساس مسئولیتی شدید و نهایت موقع شناسی مورد استفاده قرار می گرفت، بار دیگر راه هرگونه مذاکره ای بسته می شود.
پیش از ادامه ی نقل اظهارات دکتر سنجابی بسیار سودمند خواهد بود یادآور شویم که، همانگونه که در بالا اشاره شد، حتی بیش از یکماه پس از این موضعگیری ها، یعنی در روز 17 دیماه که دیگر تشکیل دولت شاپور بختیار هم رسماً اعلام شده بود آیت الله شریعتمداری اعلام داشته بود که باید به قانون اساسی عمل شود:
بهرام خراسانیزمزمههایی گنگ دربارهی پروژهی آشتی ملی من در جایگاه یک نفر از ۸۰ میلیون شهروند ایرانی، شکل شعار آقای خاتمی و پافشاری آقای تاج زاده بر همبستگی ملی ایرانیان را میپذیرم و آن را بایسته میدانم. اما درونمایه آن را به هیچ روی راه رهایی ایران از خطرهای آشکار درونی و بیرونی نمیدانم. همانگونه که در این خوانش هیچ نسخه ای برای بهبود اقتصاد کشور نمیبینم. همه آمارهای اقتصادی گواهی میدهند که اقتصاد ایران رو به فروپاشی کامل دارد، اما در این خوانش از آشتی ملی هیچ دارویی برای درمان این اقتصاد بیمار پیشنهاد نشده است. سرمایه های ملی از کشور و پهنه اقتصاد ملی در حال گریز پیوسته هستند، و سرمایه های خارجی پسابرجام نیز هنوز یا نیامده اند و یا اگر بیایند پهنه های کم خطر غیر تولیدی و غیرصنعتی و یا تنها پهنه های معدنی زودبازده را نشانه رفته اند. با اینهمه، من همچون یک نفر شهروند ایرانی تلاش نیروهای اصلاح طلب واقعی را در گذار آرام کشور از ناپایداریهای کنونی پاس میدارم، و پشتیبانی از آن را تا جایی که به همبستگی نیکخواهانه و غیر سرکوبگرانه ملی بیانجامد، وظیفه همه روشنفکران و سیاست ورزان بیرون از حاکمیت میدانم.
ابوالحسن بنی صدرپیام به مردم ایران به مناسبت سالروز انقلاب از خود بپرسیم: انقلاب، هدفها و راهکارهایی داشت آیا وضعیت امروز ایران، حاصل بکاربردن آن راهکارها برای متحقق کردن هدفهای انقلاب است؟ آیا برنامه برای برخوردارشدن جامعه ملی و هر شهروند ایرانی از استقلال و آزادی، از حقوق انسان، از حقوق شهروندی، از حقوق ملی، اجرا شد و وضعیت کنونی را ببارآورد؟ آیا حقوق طبیعت به عمل درآمدند و حاصلش بیابان شدن ایران شد؟ آیا حقوق ایران به مثابه عضو جامعه جهانی به عمل درآمدند و نتیجهاش این شد که شرق و غرب از ایران ببرند و بخورند و ایران در وسط آتش جنگها قرار بگیرد؟
بهروز ستوده درمراسم ۲۲ بهمن شرکت نکنید،به خامنه ای وحکومت فقیه مشروعیت ندهید. برای مشروعیت زدائی ازحکومت مطلقه ولایت فقیه وشخص خامنه ای، برای اعتراض به سیاست های جنگ افروزانه وشاخ وشانه کشیدن توخالی علیه امریکا واسرائیل، برای مخالفت با ماجراجوئی ها ومداخله جمهوری اسلامی درکشورهای عراق وسوریه ولبنان ویمن وبحرین وسایرمناطق، برای اعتراض به فقرو بیکاری واعتیادوفحشا که دامن میلیونها ایرانی را گرفته است، برای اعتراض به فضای رعب ووحشت ودستگیری وزندانی وحصرمخالفان ومنتقدان حکومت سرکوبگرولایت فقیه، وبرای جدا ساختن حساب خودتان ازحامیان و جیره خواران بیت رهبری، درنمایش های فرمایشی و چندش آوری که به مناسبت سالگرد ۲۲ بهمن برپا میگردد شرکت نکنید وبه تماشای آن نروید.
س. حمیدیتبدیل موتورسواری به چالشی برای مردم طبق آمارهای دولتی چیزی حدود سه ملیون و هفتصد هزار موتور سیکلت در تهران شمارهگذاری شدهاند. آمار موتورهای در حال تردد تهران نیز در ساعتهای شلوغ روز از یک میلیون و ششصد و پنجاه هزار دستگاه فراتر میرود. همچنین آمارهای دولتی حکایت از این دارد که همین میزان از موتورسیکلتها که روزانه در سطح شهر تردد مینمایند، به طور متوسط بیست و سه میلیون کیلومتر راه میروند و چیزی حدود چهارصد تُن مواد آلاینده وارد هوای شهر تهران میکنند. چون نود و پنج درصد از این موتورسیکلتها هنوز کاربراتوری اند. در ضمن سی و پنج درصد از تصادفات شهری تهران به حوادثی بازمی گردد که موتورسیکلتها به طور مستقیم در آنها نقش نادرست خود را به اجرا میگذارند.
حسين منتظرحقيقی۲۲ بهمن ماه ۱۳۵۷ حلقه واصل میان فروپاشی نظام شاهنشاهی و ضد ارزش های آن
و سربرآوردن جمهوری اسلامی ایران و باز تولید همان ضد ارزشها و پاسخی مختصربه سؤالهای نسل سوم انقلاب . انقلاب ایران یکی از بزرگترین اتفاقات قرن بیستم میلادی بود. در ایران و بخشی از کشورهائی که مردم آنان مسلمانند گفتمان هویت طلبی را دامن زده ودنیا را با شرائط جدیدی مواجه ساخته است . بنابراین جا دارد هر چه بیشتر دربارۀ این حادثه مهم، آنهم از ابعاد مختلف نگریسته و دربارۀ آن گفتگو شود. البته این گفتگوها هر ساله بخصوص در دهه فجر و فرا رسیدن روز تاریخی 22 بهمن ماه در میان ایرانیان هم از دگراندیشان و هم حکومتیان به اوج خود می رسد.
ایرج قهرمانلوترس و سازشکاری تاریخی مردم ایران باید بپذیریم که مردم ما آنگونه که برخی روشنفکران میپندارند بیسوادترین نیستند، آنها همه دزدی ها، اختلاسها، گور خوابیدن ها، تن فروشیهای زنان و همه نا بسامانیها را نه تنها میدانند، بلکه میبینند، آنها آگاه هستند . باید بدانیم هر ملتی در درازنای تاریخ همچون انسا نها روان و منش ویژه ای به خود میگیرد و در مقابل رویدادها یک وا کنش جمعی ویژه خودش را نشان میدهد و همین واکنشها یکی از تمایزات ویژگیهای ملتها میباشد .
احمد فرهادیخرم آن نغمه که مردم بسپارند به ياد به مناسبت سالگردِ نوزده بهمن در زندگی اجتماعی هر کشوری رویدادهای فراوانی رخ میدهند که بسیاری از آنها خیلی زود، حتا گاهی زودتر از محو آثارشان، از یادها میروند. تنها رویدادهای اندکی هستند که عمر به یاد ماندنشان درازتر است، گاهی درازتر از عمر تاثیراتشان و حتا درازتر از طول عمر انسانهای همعصرشان. یکی از این رویدادها، حماسهٔ سیاهکل است که نمادی شد بر تشکلیابی نسل سوم چپ ایران در سدهٔ بیستم.
|