دکتر علیرضا اصغرزاده زبان، قومیت ـ نژاد و هویت گفتاری در ضرورت مبارزه آنتی راسیستی در ایران نژادپرستی و یا راسیسم همان پدیده شومی است که از طریق تحقیر، انکار و یا بی حرمتی در رابطه با هر یک از اجزا تشکیل دهنده نژاد و قومیت، هر دو، حاصل می شود. در واقع، در ادبیات آکادمیک معاصر نژاد و قومیت به صورت فزاینده ای به طور همزمان و به مثابه یک ترم به کار برده می شوند: نژاد/قومیت.
دنیز ایشچیسیاست مستقل ملی، یا پشتیبانی از ولایت فقیه در آذربایجان اکنون در خیابانهای تهران میلیونها ترک آذربایجانی زندگی میکنند، این انگشتان به مشت تبدیل شده اند. گلوله ای که سینه "ندا آقا سلطان" را نشانه گرفت، از طرف حکومت کودتا و ولایت فقیه شلیک شد و از ایشان نپرسید که شما ترک هستید، یا کرد، یا بلوچ و یا عرب. در خیابانها این زنان، دانش آموزان، کارگران و جوانان ترک، کرد، عرب، بلوچ، فارس، لر و گیلکی و غیره هستند که دوش به دوش همدیگر سنگر به سنگر ارتجاع را عقب می زنند و قله های آزادی را فتح میکنند.
دكتر عبدالستار دوشوكیامروز روز جهانی زبان مادری است امــروز دوشنبه ۲۱ فوریه، روز جهانی زبان مادری می باشد. ۵۹ سال پیش در چنین روزی دانشجویان در بنگلادش که در آن زمان بخشی از پاکستان بود، برای برسمیت شناختن زبان بنگالی که از نظر تعداد متکلمین زبانی در رده ششم جهان قراردارد، به تظاهرات پرداختند. ارتش پاکستان که زبان رسمی آن اُردو می باشد واز نظر تعداد متکلمین زبانی در رده بیستم جهان قراردارد، جواب این خواسته طبیعی و حق "مادرزادی" را با سرب مذاب داد و تجمع مسالمت آمیز دانشجویان را به خاک و خون کشید. پاکستان در آن زمان از پنج ایالت عمده بنام های بنگال (بنگلادش)، پنجاب، سرحد (پشتونستان)، سند، و بلوچستان تشکیل شده بود.
تشریح ابعاد شخصیتی شیخ عزالدین حسینی گفتگوی حسن بهنام با رئوف کعبی فعال سیاسی وحسین خلیقی جامعه شناس
در برنامه صفحه ای دیگر تلویزیون تیشک در تاریخ ۱۳ فوريه ۲۰۱۱
فرخ معانی گرامی باد روز کومهله کومهله به سازمان کارگران، زحمتکشان و آن عده از جوانانی تبديل شد که آماجشان تنها و نهايتا دست يابی به حق تعيين سرنوشت نبود. کومهله در عين مبارزه برای احقاق حقوق ملی ملت کُرد فعال جنبش عدالت خواهی، آزادی و سوسياليسم بود. کومهله در مبارزات سُنتی خودمختاری خواهانه، افق تازهای باز کرده بود. در عين بسيج کارگران و زحمتکشان برای مبارزه عليه نيروهای سرکوبگر حکومت مرکزی و تلاش برای دست يابی به حقوق ملی تلاش داشت سير تحولات را به نفع آنها (کارگران و زحمتکشان جامعه) رقم بزند.
دنیز ایشچیجنبش دموکراتیک ملی آذربایجان و تظاهرات سرتاسری ۲۵ بهمن اگر واقعا خواهان پیوند جنبش دموکراتیک ضد تبعیض ملیتها با جنبش دموکراتیک سراتاسری می باشیم، نقطه اغازینمان قبول هویت مستقل ملی، تاریخی فرهنگی ملیتهای مختلف میباشد. در قدم بعدی باید این قبول در رفتارهای سیاسی سازمانهای سیاسی سکولار دموکراتیک و بخصوص سوسیال دموکراتیک سرتاسری بصورت تنوع رنگارنگ ملیتها خود را نشان بدهد، سپس میتوان در راستای دیالوگ سیاسی دموکراتیک با سازمانهای ملی دموکراتیک گام برداشت.
عزیز ماملیماموستا شیخ عزالدین در سیاست خردمند و در مذهب فرهیخته بود برجستگی های سیاسی و مذهبی ماموستا شیخ عزالدین عمدتا در دوران بعد از انقلاب شكوفا گردید، اگر درتهران، روحانیت به قدرت و حكومت چسبید، او در كردستان به ازادی و دمكراسی روی آورد و برای جدایی دین از دولت تبلیغ نمود۔ وجه اختلاف ماموستا شیخ عزالدین با روحانیت تهران بخصوص در این بود كه بر خلاف هم كسوتانش كه در مركز ماشین مخوف دیكتاتوری و انحصار طلبی را براه انداختند، ایشان ایده های دفاع از آزادیهای دمكراتیك را برجسته كردند و نقش مهمی در دمكراتیزه كردن فضای سیاسی دركردستان بعهده گرفتند۔
بهزاد كریمیدریغ از رفت آن وارسته انسان پاکدل! بمناسبت درگذشت ماموستا شیخ عزالدین حسینی او به کردستان عشق می ورزید، اما فقط و فقط زیر شعاع احترام به کرامت انسان فارغ از هر ملیت و مذهب و باوری که دارد. او میزبان مهربان و گشاده رو فارس و ترک ، ترکمن و بلوچ، لر و عرب، گیلک و مازی، بندری و خراسانی، آسوری و زردشتی و هر رنگ و نشان انسانی دیگر بود. او نشان داده بود که در هنگام قضاوت در باره انسان ها، بر رفتار و کردار تکیه دارد و نه جستجو در ذات انسانی! هم از اینرو بود که رفتار خود را بر اصلاح قرار می داد. او ازاصرار بر اصلاح طلبی بود که به انقلاب می رسید!
________________________
عصرنو خود را در سوگ ماموستا شیخ عزالدین حسینی، این انسان وارسته و بزرگ، همراه و شریک اندوه مردم آزاده کردستان، خانواده و یاران ایشان می داند.
|