پنجشنبه ۲۴ مهر ۱۳۸۱ - ۱۶ اکتبر ۲۰۰۳


محمد ايل بيگی
بازهم دربارهء شيرين عبادی (هنوزبرای "تسويه حسابها" وقت است ! )
-----------------------------------

مهرآباد: گل، شعار و لبخند
  • هزاران نفر مرد وزن و پير و جوان با لباسهاي آراسته و لباني پر خنده ابتدا در مقابل ترمينال ۲ فرودگاه جمع شده بودند و شعار مي دادند: بانوي صلح جهان ، خوش آمدي به ايران . عبادي قهرمان ، تو افتخار مايي . پيام عبادي ، آزادي، آزادي . زنداني سياسي آزاد بايد گردد. ساعتي بعد كميته برگزاري مراسم اعلام كرد كه خانم عبادي از طريق ترمينال ۳ خارج خواهند شد و لذا مراسم در آن مكان برگزار خواهد شد. سيل جمعيت در حاليكه شاخه هاي گل در دست داشتند، سرود خوانان و شعار بر لب به سمت ترمينال 3 رهسپار شدند. شعار آزادي زندانيان سياسي بيش از هر شعار ديگري تكرار مي شد. همچنين شعارهاي سلام بر عبادي ، درود بر آزادي . رفراندم، رفراندم اين است شعار مردم نيز شنيده مي شد.


  • شيرين عبادی در فرودگاه مهرآباد:
  • جهان فهميده است که ما مردم صلحجويی هستيم
  • اين جايزه برای کسانی است که برای حقوق بشر آزادی و صلح در ايران مبارزه می کنند
  • گزارش از تشنج و تظاهرات در مراسم استقبال از خانم شيرين عبادی
  • -------------------------------------
  • مراسم استقبال از شيرين عبادی برنده جايزه صلح نوبل امشب با حضور برخی از مسوولين و شخصيتها از جمله عبدالله رمضان زاده سخنگوی دولت، ستاری فر رييس سازمان برنامه و بودجه، ابطحی معاون حقوقی و پارلمانی رييس جمهور به عنوان نمايندگی از دولت، صحفی معاون مطبوعاتی وزير ارشاد، ميردامادی، يوسفيان، حقيقتجو، شهربانو امانی و تنی چند از ديگر نمايندگان مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

  • شيرين عبادی در ميان اشک شوق صدها تن از ايرانيان مقيم پاريس به سوی ايران پرواز کرد!
    جعفر پناهی جايزه «هوگو طلايی» را به خانم شيرين عبادی اهدا کرد

    فريبرز رئيس دانا
    آن چه شيرين، نبرده است از ياد
  • جايزه صلح ۲۰۰۳ برای شيرين عبادی گوارا و برای مردم ايران شيرين باد! جا دارد در اين تبريک گوئی به ملت ايران، آزاديخواهان و بشردوستان، نام بلند همه آنان بلندهمتانی را که در راه رهايی و بهروزی خلق ايران جان باختند، و يآد همه آنان را که تلخی محروميت و ناکامی و درد را چشيدند، به نيکی باز بر صحيفه روزگاران مقاومت بنويسيم. سرگذشتشان را از آغاز تا اين جشن پيروزی برای هم، به ويژه برای کودکان محرومی که شيرين عبادی به عبادت آنان برخاسته بود باز گوئيم، جای خالی جان باختگان، جای خالی عزيزان دربندمان سبز باد.

  • =====================================

    بيانيه ۷۸۹ نفر از نويسندگان، فعالين سياسی و فرهنگی کشور به خانم شيرين عبادی
    دوست، نويسنده و آزاديخواه پرتلاش
    شيرين عبادی
    نماد پيروزمند تلاش همه ما برای آزادی، امنيت و صلح شد

    =====================================

    در خصوص اعطای صلح نوبل به شيرين عبادی
    خاتمی:
    جايزه صلح نوبل خيلی مهم نيست، جايزه ادبی مهم است
  • حميدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی جمعيت مؤتلفه اسلامی:
  • من هم مانند رييس جمهوری معتقدم که اهدای جايزه صلح نوبل مهم نيست


    مهندس عزتالله سحابی:
    عده ای نمی توانند چهرهای محبوب و موثر را تحمل کنند
  • اما بنده به آنها گوشزد میکنم اگر در مسايل سياسی و مذهبی اين افراد را قبول ندارند، حداقل برای حفاظت از اين افتخار ملی، بگذارند تا اين افراد در جامعه رشد کنند و تصور نکنند اگر کسانی از منظر خدمتشان، محبوب مردم و يا جامعه جهانی قرار گرفت دشمن يا معاند هستند.



  • علی کشتگر
    چرا کام خاتمی از اين جايزه شيرين تلخ است!
  • چه ننگی برای خاتمی از اين بزرگ تر که روزی با رای اين ملت و يکدنيا اميد به رياست جمهوری برگزيده شد و حالا امروز در پايان غم انگيز دوران خود در همراهی با ارتجاع حاکم وظيفه بی اثر کردن اعطای جايزه نوبل صلح به خانم شيرين عبادی را برعهده گرفته است. خاتمی حالا بيش از هر زمان به هاشمی رفسنجانی شباهت پيدا کرده است. چندی پيش خاتمی گفته بود که استبداد را بر استعمار ترجيح می دهد و اين يعنی آن که استبداد می تواند استقلال مردم را تامين کند و مردم در حکومت استبدادی می توانند احساس استقلال کنند و حالا در تلاشی تاسف آور می کوشد با کوچک جلوه دادن اعطای جايزه نوبل به يکی از فعالان جنبش آزاديخواهانه کشور از تاثيرات سياسی و اجتماعی آن درايران بکاهد تا نظام آخوندها که او به آن تعلق دارد از اين رهگذر آسيب نبيند.

  • پيام تبريک ۱۷۹ نماينده مجلس به شيرين عبادی
  • در اين پيام از سه دهه تلاش عبادی در جهت تعميق دموکراسی و حقوق بشر در ايران تقدير شده است

  • -----------------------
    محسن حيدريان
    طليعه نوبل در ايران
  • اين جايزه بطور صريح و شفاف گفتمان آزاديخواهی و دمکراسی را بعنوان اولويت علامت گذاری می کند و راه حل کليدی مسايل عديده کشور را در پيش مردم ايران و همه آزاديخواهان کشور قرار ميدهد. ترديدی نيست که اعطای صلح نوبل به شيرين عبادی قد و قامت تاريک انديشان حاکم بر کشور ما را کوتاهتر، فقدان حقانيت و مشروعيت سياسی و اخلاقی آنها را آشکار تر و راه ورود ايران به دوران تازه را هموارتر می کند. لذا ميتوان آنرا طليعه آزادی و دمکراسی در افق ايران دانست.
  • ----------------------
    تقی روزبه
    جايزه صلح نوبل و بر آمد شور آفرين مردم ايران
  • کانونی شدن مبارزه حول حقوق بشر و از جمله حقوق زنان در يک نظام مبتی بر آپارتايدها-آپارتايد سياسی(مبتی بر شهروند درجه يک و درجه دو)، آپارتايد جنسی و آپارتايد قومی-مذهبی که جملگی از حق حاکميت انحصاری برای کاست روحانيت شيعه و قوانين فقهی آن نشأت می گيرد، می تواند موجب اعتلای مبارزه برای دستيابی به حقوق زنان و مبارزه عليه استبداد شده و در همان حال زمينه مثبتی را برای تقويت وزنه فشارهای سياسی بحای تهديدهای نظامی و مداخله جويانه فراهم سازد

  • --------------------
    ===================================================

    بيانيه انجمن حمايت از حقوق کودکان
    در خصوص اهدای جايزه صلح نوبل به شيرين عبادی
  • موفقيت شيرين سرکار خانم شيرين عبادی را به ايشان و تمام روشنفکران آزاده ايران زمين تبريک و شادباش می گوييم و سرافرازی هر چه بيشتر انديشمندان، روشنفکران و آزاديخواهان کشور را در برافراشتن پرچم صلح و آزادی آرزومنديم.
  • ------------------------------
    تبريک دفتر تحکيم وحدت به شيرين عبادی
    اعطای جايزه صلح نوبل به شما بعنوان فردی که سالهای متمادی در راه احقاق حقوق بشر تلاش نموده ايد موجی از شادی و سرور در قلب تمامی ايرانيانی برانگيخت که سالهاست برای دستيابی به تساوی حقوق انسانها، آزادی، دموکراسی وصلح می کوشند. و اين روزها سختی ها و تنگناها، بيشتر از هميشه آنان را احاطه کرده است و دستيابی به اين آرمانها را دشوارتر از هميشه می يابند و البته شادی و سروردر زمانۀ رنج و محنت بسيار پربهاتر است. اين انتخاب و واکنشهای پس از آن همچنان دو پيام مبارک و ميمون نيز با خود به همراه داشت، ------------------------
    پپام تبريک انجمن اسلامی دانشگاه اميرکبير
    و ای کاش آنانکه مزد گورکن را از بهای آزادی افزون می دارند به خود آيند بر فريبايی اين بانوی ايرانی بر بلندای صلح و آزادی بنگرند که جهانيان به هزار چشم به تمنا و تحسين نشسته اند.
    --------------------------
    شيرين عبادی و چراغهای خاموش
    --------------------------
    شيرين عبادي و كام تلخ حكومت.

    =================================================

    اطلاعيه کميته برگزاری گراميداشت برنده صلح نوبل«شيرين عبادی»
    ما به استقبال شيرين عبادی میرويم!
  • کميته برگزاری گراميداشت برنده نوبل صلح شيرين عبادی (متشکل از: نويسندگان، هنرمندان، حقوقدانان، فعالان اجتماعی، کانون نويسندگان ايران، جامعه مستقل وکلای دادگستری، کانون مدافعان حقوق بشر، انجمن حمايت از حقوق کودکان، انجمن فرهنگی - حمايتی کارگران، انجمن سلامت اجتماعی، مجموعه تشکلهای مستقل زنان ايران)

  • اطلاعيه جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران
    مراسم بدرقه از شيرين عبادی در فرودگاه اورلی پاريس
  • Yجامعه دفاع از حقوق بشر در ايران با ابراز خوشوقتی از افتخاری که نصيب شيرين عبادی و همه مدافعان حقوق بشر و مبارزان راه آزادی و دموکراسی شده است, به پاس قدردانی از تلاش های خستگی ناپذير شيرين عبادی و به منظور اعلام همراهی و همبستگی با آرمانهای انسان دوستانه و آزاديخواهانه وی, از ايرانيان خارج و داخل کشور دعوت می کند که در مراسم بدرقه از شيرين عبادی در ساعت 12 روز سه شنبه 22 مهر (4 اکتبر) در فرودگاه اورلی پاريس و همچنين به هنگام بازگشت افتخارآميز وی به ايران, در ساعت 21 همانروز در فرودگاه مهرآباد, حضور بهمرسانند.


  • تنها غريبه ها نمی آيند:
    گزارش «رويداد» از مراسم استقبال از شيرين عبادی
    سخنگوی دولت:
    نمايندگانی از دولت در مراسم استقبال از عبادی حضور خواهند داشت
    -------------------
    شيرينعبادی در گفتوگوی اختصاصی با يديعوتآحارونوت:
    قول میدهم در پرونده خلبان اسرائيلی همکاری کنم
    سازمان يونيسف: جايزه نوبل عبادی هديهای به کودکان جهان

    پيام تبريك به خانم شيرين عبادي براي جايزه صلح نوبل فعالين ايرانی حقوق بشری درکانادا، آمريکا و اروپا

    پيام تبريک شماری از ايرانيان مقيم اتريش به خانم عبادی
    -------------------------
    زيبا جلالی، مدير انتشارت شيرازه:
    اهدای جايزه صلح نوبل به شيرين عبادی نشان از تغيير رويکرد سياسی دارد
    سياست تنها در دست دولتمردان نيست
    ---------------------
    ابراهيم نبوی
    عجايب چهارگانه شيرين
  • در راستای انتخاب شيرين عبادی به عنوان برنده جايزه صلح نوبل و با توجه به اتفاقات عجيبی که هر روز( و شب) در ايران رخ می دهد، بدينوسيله عجايب چهارگانه مربوط به انتخاب وی، که از اهم عجايب است، به شرح زير عنوان می گردد:

  • -----------------
    ياور استوار
    درگرامی داشت اعطای جايزه صلح نوبل ۲۰۰۳
    به خانم دکتر شيرين عبادی

    من بر اين باورم که اعطای اين جايزه نه تنها امتياز و تأييدی برای انسانستيزان حاکم بر کشور ما نيست بل آنکه در عينحال باعث خواهد شد تا مسئله و معضل حقوق بشر در ايران بار ديگر مسئلهی روز جهان گشته و اين بار با جديتی بيشتر از سوی جهانيان بدان پرداخته شود. زيرا نفس اعطای همين جايزه خود به معنی برسميت شناخته شدن نارسايیهای اجتماعی و نقض حقوق شهروندی در ايران اسلامی است.
    -----------------------
    پيام تبريک عبدالله نوری به شيرين عبادی
    ----------------------
    شادبا ش اتحاديه ملي دانشجويان و فارغ التحصيلان به خانم عبادي
    -----------------------------

    پيام تبريک ناصر زرافشان به شيرين عبادی

    -----------------------
    مصاحبه ی شيرين عبادی با مجله ی آلمانیزبان اشپيگل
    "جايزه صلح نوبل اين انرژی را به من می دهد که با نيروی بيشتری به راه خود ادامه دهم."
  • اين جايزه تنها به من تعلق ندارد، بلکه برای تمام کسانی است که به ويژه در ايران برای دموکراسی و حقوق بشر مبارزه میکنند. در کشور ما گروههای بسياری برای احقاق حقوق زنان و کودکان و نيز برای آزادی تلاش میکنند. همه اين گروهها به خاطر دريافت اين جايزه خوشحال میشوند.
  • ---------------------------
    مصاحبه اختصاصی نيوزويک با شيرين عبادی،
    می خواهم در کشورم بميرم،
  • "ما نياز به تعبيری از اسلام داريم که امکان بسيار بيشتری را برای فعاليت زنان ايجاد کند. به اسلامی نياز داريم که با دموکراسی سازگارتر باشد و حقوق فردی را محترم بدارد"
  • برنده ی غيرمترقبهی جايزهی صلح نوبل از حقوق بشر، اسلام و عشق خود به ايران سخن میگويد
  • -------------------
    سازمان عفو بينالملل
    جايزه صلح نوبل: قدردانی مهم از مدافعين حقوق بشر
    ------------------------
    شادباش کانون سبزهای ايران به شيرين عبادی و مردم ايران
    ----------------------------
    جبهه ملی ايران:
    جهان به مبارزه پيگيرانه ملت ايران ارج نهاد
    -------------------------
    پيام تهنيت فعالان سياسی، فرهنگی و دانشگاهی به خانم شيرين عبادی
    -------------------------
    شادباش کانون پژوهش فرهنگ ايران
    گوتنبرگ - سوئد
    ---------------------
    مسعود بهنود
    جايزه صلح نوبل: انتخابی شيرين با پيامی روشن
  • در حالی که حکومت ايران از جهات مختلف سياست خارجی زير فشارهای بين المللی است که بخشی عمده ای از آن به نقص حقوق بشر در ايران مربوط می شود، اهدای جايزه ای به اين اعتبار به يک مدافع صلح جو و مسالمت انديش حقوق بشر پيام روشن ديگری است که از سوی وجدان جامعه بشری برای تصميم سازان جمهوری اسلامی فرستاده شد.
  • پيامی روشن و گويا و همان که در اولين واکنش خانم عبادی به انتخاب خود به عنوان برنده جايزه صلح نوبل بر آن تاکيد شده بود: مردم سالاری و رعايت موازين حقوق بشر تنها راه زيستن مسالمت آميز در جهان امروز است.
  • ----------------------
    هادی شمس حائری
    خانم شيرين عبادی را کانديد رياست جمهور کنيم
  • بيائيم به پاس احترام به مردم ايران و همه نويسندگان و زنان و به خاطر ارج نهادن به انتخاب شايسته کميته صلح نوبل، و به خاطر وحدتی که خانم شيرين عبادی در بين ايرانيان بوجود آورده و به خاطر احترام و اعتباری که برای ايران و ايرانی کسب نموده و بنا بر سوابق روشن مبارزاتی ايشان و به دليل کسب جايزه جهانی صلح نوبل و قرار گرفتن ايران در کانون توجه مردم جهان، از سوی سازمانها و احزاب سياسی و مجامع حقوق بشری و مدافعين صلح و آزادی و همه گروههای فکری مختلف، کانديد رياست جمهور نمائيم
  • --------------------------
    محمد ايل بيگی
    شودآيا خانُم عبادی ، همچون درخارج ، بی حجاب به ايران برويد ؟

    جميله کديور:
    شيرين عبادی همواره منافع و مصالح ايران را مد نظر خواهد داشت بايد به اين مساله رويکرد مثبتی داشت
    حميدرضا ترقی:
    رويکرد به اعطای جايزه بستگی به مواضع شيرين عبادی در آينده دارد اتنظار از عبادی اين است بر عدم مغايرت اسلام با دموکراسی پافشاری کند
    ----------------------------------
    شيرين عبادي:
    از دولت ايران مي‌خواهم كه به حقوق بشر احترام بگذارد
  • و اميدوارم كه مسايل در آينده رو به خوبي پيش برود. چيزي كه بيش از همه ضروري است، احترام به آزادي بيان و آزادي زندانيان سياسي مي‌باشد
  • امروز بسياري از افرادي كه براي آزادي و دموكراسي (در ايران) مبارزه مي‌كنند، در زندان هستند
  • زن بودن در ايران به دليل قوانين موجود در اين كشور آسان نيست؛ اما زيبايي زندگي در ايران در مبارزه با مشكلات زندگي به عنوان يك زن و در عين حال يك حقوق‌دان مي‌باشد. اگر در كشوري غير از ايران زندگي مي‌كردم به اندازه‌ي امروز، مغرور نبودم.
  • گزارش راديو فردا از مصاحبه مطبوعاتي شيرين عبادي

    شيرين عبادي وكالت فرزند زهرا كاظمي را پذيرفت
    قتل زهرا کاظمی و توجيه مقام رهبري ماندني است، رئيس جمهور رفتني

    ==================================

    سپاس و تبريک کميسيون زنان اتحاد جمهوري خواهان
    به خانم شيرين عبادي
  • ما، اعضاي کميسيون زنان اتحاد جمهوري خواهان، اهداي جايزه صلح نوبل به شما دوست آزاد انديشان و مدافع حقوق زنان و کودکان، و نيز به خانواده گرامي تان، و تمامي آزادي خواهان ايران و جهان تبريک مي گوييم.

  • ================================================

    عفت ماهباز
    ما هميشه بازنده نيستيم
    • من امروز جايزه صلح نوبل را دريافت کردم. ما امروز جايزه صلح نوبل را گرفتيم. صدها زن ايرانی در سراسر جهان جايزه گرفتند و امروز ميليون‌ها زن در ايران با غرور و سربلندی در کنار شيرين جايزه گرفتند و اين احساس در کلام شيرين عبادی اين گونه جاری شد "اين جايزه فقط به من تعلق ندارد. اين جايزه به همه آنهايی تعلق دارد که درداخل و خارج از کشور ايران ، برای آزادی، دموکراسی، صلح و حقوق بشر تلاش کرده اند"

    ---------------------------
    عمار ملکی
    درس هايی از يک انتخاب
    (به مناسبت انتخاب خانم شيرين عبادی بعنوان برنده جايزه صلح نوبل)

    ------------------------------
    علی كشتگر
    جايزه‌ای كه كام ملت را شيرين كرده است
  • اعطای جايزه نوبل به زنی که عمری را در دفاع از زندانيان سياسی و عقيدتی صرف کرده و وکالت خانواده قربانيان قتل های سياسی زنجيره ای و نيز وکالت دانشجويان سرکوب شده توسط دسته های فاشيستی استبداد دينی را برعهده داشته، نشانه همدردی جهانی با همه قربانيان و زندانيان استبداد در ايران است.

  • -------------------------

    سيد ابراهيم نبوی
    برای آنها که زنده اند
    خدا را شکر می کنيم که نوبل صلح را نمی شود با پول نفت خريد و به هاشمی رفسنجانی داد


    -------------------------------

    بهرام رحمانی
    جايزه صلح نوبل ۲۰۰۳

    پيام تبريک گزارشگران بدون مرز به خانم شيرين عبادی
  • گزارشگران بدون مرز اين موفقيت بزرگ را به شيرين عبادی، همه ی ايرانيان و مدافعان حقوق بشر در ايران تبريک مي گويد و برای شيرين عبادی پيروزی و موفقيت آرزومند است.
  • ----------------------------
    دکتر لاهيجی در گفتگو با راديو صدای فردا:
    شيرين عبادي ۲۰ سال زندگي خودش را وقف حمايت از حقوق مردم ايران کرده است
  • در طي اين سال هاي اخير هر پرونده اي بوده که در آن خطر بوده شيرين حاضر بوده است. چه به عنوان وکيل پرستو و آرش فروهر، چه به عنوان وکيل پدر و مادر دانشجويي که در حمله به دانشگاه کشته مي شود.
  • --------------------------
    تبريک و تحليل دبيرکل جبهه مشارکت درباره انتخاب شيرين عبادي براي صلح نوبل
    نوبل شيرين عبادي عامل تداوم تلاشهاي براي بهبود حقوق بشر در ايران علي رغم وجود مشکلات است
  • تبريک هاشم آقاجري به شيرين عبادي
  • واكنش آيت الله منتظري به اعطاي جايزه صلح نوبل به خانم شيرين عبا
    دي
  • واکنش محافظه کاران به دريافت جايزه صلح نوبل توسط شيرين عبادی
  • ابراز خوشنودی اصلاح طلبان
  • -------------------------------
    جبهه متحد بلوچستان ايران اعطاي جايزه صلح نوبل را به شيرين عبادي تبريك مي گويد
    -------------------------------
    نامه اميدعباسقلی نژاد از زندان اوين پيرامون جايزه شيرين عبادي
    --------------------
    شادباش هيئت سياسی اجرايی سازمان فداييان خلق ايران (اکثريت)
    به مردم ايران, به مناسبت دريافت اولين جايزه جهانی نوبل!
    زنده باد زن ايرانی! زنده باد شيرين عبادی!
    -------------------
    اطلاعيه سازمان کارگران انقلابی ايران- راه کارگر
    -------------------------------
    اطلاعيه کانون دفاع از دمکراسی در ايران(هلند) در تبريک به خانم عبادی

    واکنش شخصيت های ايرانی و جهانی
    نسبت به اهدای جايزه صلح نوبل به خانم شيرين عبادی
  • واكنش دبير كل سازمان ملل متحد به اهداي جايزه صلح نوبل به شيرين عبادي
  • واكنش نايب رئيس فدراسيون بين المللي جوامع حقوق بشر
  • واكنش سخنگوي كانون مدافعان حقوق بشر در ايران به اهداي جايزه صلح نوبل به شيرين عبادي
  • واكنش رسانه هاي كانادا به خبر اهداي جايزه صلح به شيرين عبادي
  • واكنش رئيس مركز آموزشي افغان به خبر اهداي جايزه صلح به شيرين عبادي
  • بازتاب اعطاي جايزه صلح نوبل به خانم شيرين عبادي: تبريك پاپ و رئيس جمهوري چك
  • ادامه ...
  • -----------------------
    پيام تبريك جمعی از زنان ملی ‌مذهبی
    ‌ زنان صلح دوست،عدالت طلب ايراني مفتخرند که جهان از ميان ايشان بانوي صلح و دوستي را برگزيد
    --------------------------
    »نگرانی« شديد محافظه كاران ايران از موضعگيری های خانم شيرين عبادی
    ‌ داود خدابخش
    ----------------------
    حميدرضا جلايي‌پور:
    دريافت جايزه‌ي صلح نوبل توسط شيرين عبادي انتخاب شايسته‌اي بود
    امير محبيان :
    جايزه‌ي صلح نوبل براي شيرين عباد ي بيش از آن‌كه پيامي انساني داشته باشد، حاصل پيام سياسي از سوي اروپا براي ايران است.
    ------------------------
    پيام وزير ارشاد به برنده‌ي ايراني جايزه‌ي صلح نوبل،
  • ابطحي: ضمن تبريك به خانم عبادي، به عنوان يك ايراني خوشحال شدم،
  • واكنش خصمانه جناح راست هيات حاكمه جمهوري اسلامي به اعطاي جايزه صلح نوبل به خانم شيرين عبادي
  • سخنگوي دولت جمهوري اسلامي اهداي جايزه صلح نوبل به خانم عبادي را نشانه توجه جهاني به ديدگاه هاي او در باره حقوق زنان و كودكان دانست
  • --------------------------
    احسان نراقي:
    منتظر پيام تبريك آقاي خاتمي به خانم عبادي هستيم،
  • اعطاي جايزه به عبادي محترمانه‌ترين پيامي است كه از سوي ملل آزادمنش اسكانديناوي براي ملت و دولت ايران ارسال شده است. آنها نشان‌ داده‌اند كه در قبال ابرقدرت‌ها استقلال راي دارند.
  • جايزه‌ي صلح نوبل عبادي از لحاظ امنيت ملي نيز سپري حفاظتي براي ايران محسوب مي‌شود كه حتي مي‌تواند از چند ده بمب اتمي كارآمدتر باشد.
  • -----------------------
    گزارش بی بی سی
    واکنش ايران و جهان به اعطای نوبل به شيرين عبادی
    --------------------------------
    بازتاب اعطاي جايزه نوبل صلح به شيرين عبادي در روزنامه امروز صبح تهران:
    تقابل دو «نظام معرفتي» و هشداري به محافظه كاران
    ----------------------------------------
    تو خود حديث مفصل بخوان از اين مجمل;
    روزنامه‌ي جمهوري اسلامي:
  • شيرين عبادي هم اكنون در آمريكا بسر مي برد و همسرش « سيامك پورزند » از فعالان فرهنگي رژيم شاه اكنون به جرم ارتباط با برخي روزنامه هاي زنجيره اي و كادرسازي در اين نشريات براي استحاله فرهنگي در زندان است
  • --------------------------------
    شيرين عبادی
    نويسنده، وکيل دادگستری، مبارز حقوق بشر و مدافع حقوق زنان و کودکان کشورمان
    برنده جايزه صلح نوبل شد
  • جايزه صلح نوبل امسال به شيرين عبادی، ، نويسنده، وکيل دادگستری، مبارز حقوق بشر و مدافع حقوق زنان و کودکان کشورمان اعطا شد
  • کميته صلح نوبل در نروژاعلام نمود اين جايزه را به دليل فعاليت های خانم عبادی در زمينه حقوق بشر و ترويج دمکراسی در ايران به ويژه در مورد حقوق زنان و کودکان، به وی اعطا می شود.

  • ==================================

  • عصر نو ، دريافت اين جايزه مهم بين المللی را به خانم شيرين عبادی تبريک می گويد.
  • اعطای اين جايزه به خانم عبادی بيان قدرشناسی جامعه جهانی از اين نويسنده، فعال حقوق بشر و مدافع حقوق و آزادی های انسانی در جامعه ما و نيز نشانه توجه جهانيان به فعالين جنبش دمکراسی در ايران است.
  • اعطای جايزه صلح نوبل به خانم عبادی، مايه مباهات همه هموطنان آزاديخواه اين شيرزن مبارز است.

  • ==================================

    متن بيانيه کميته صلح نوبل در اعطای جايزه صلح
    به خانم عبادی
  • ما اميدواريم که مردم ايران از اينکه برای اولين بار يکی از شهروندانشان جايزه صلح نوبل را برنده شده است، احساس شادمانی کنند. ما اميدواريم که اين جايزه الهام بخش همه افرادی باشد که برای حقوق بشر و دمکراسی در ايران، جهان اسلام و نيز در همه کشورهايی که نبرد برای حقوق بشر نيازمند الهام بخشی و حمايت است، مبارزه می کنند.
  • ----------------------------
  • واکنش جناح های داخلی به اعطای جايزه نوبل به شيرين عبادی

  • ==================================

    شورای موقت هماهنگی اتحاد جمهوری خواهان ايران:
    شادباش برای شيرين عبادی، بانوی صلح و حقوق بشر
    و برای همه مردم ايران
  • اعطای جايزه صلح نوبل به شيرين عبادی، حقوقدان، قاضی، پژوهشگر و استاد دانشگاه ، به پاس تلاش خستگی ناپذير او در راه آزادی، صلح، دمکراسی و حقوق بشر در ايران، همه ايرانيان انسان دوست و آزادی خواه را سرشار از شادی و افتخار کرد. پيکار تحسين برانگيز و فروتنانه شيرين عبادی در راه حقوق زنان و بويژه کودکان ايرانی، سزاواري هائی است که برای نخستين بار در تاريخ اعطای نوبل، اين جايزه را نصيب يک زن ايرانی نمود.

  • ==================================

    روزنامه نگاران و فعالان سياسي به شيرين عبادي تبريك گفتند
  • اميدواريم در تلاش هاي خود به ويژه در حيطه بسط و گسترش آزادي بيان و قلم ودستاوردهاي حقوق بشر به خصوص احقاق حقوق كودكان و زنان، بيش از پيش موفق و سربلند باشيد
  • --------------------
    حسين باقرزاده
    جايزه صلح نوبل به خانم عبادی
    يعنی زن ايرانی مدافع حقوق بشر داده شد
  • اکنون با انعکاس جهانی خبر حکم اعدام خانم نوروزی و امروز با اعلام خبر نامنتظره اعطای جايزه صلح نوبل به خانم عبادی جهان با مبارزات زن ايرانی آشنا می شود
  • -----------------------
    شادباش مركز فرهنگي زنان به همه آزاديخواهان ايران
    به پاس اعطاي جايزه صلح نوبل به همرزم شجاع و صميمي مان شيرين عبادي
    -------------------
    نيلوفر بيضايي
    شيرين عبادي ، جايزه ي صلح نوبل و صداي مردم ايران
  • اينك ، صداي شيرين عبادي ، صداي زنان ايران است كه زندگي در سايه ي حكومت ترس و وحشت و تهمت و افترا و حذف را اينگونه كه هست ، نمي خواهند و خواهان حقوق برابر و زندگي امن و امكان حضور در همه ي عرصه و بيان بدون هراس نظرات و خواسته هاي خود و در يك كلام ، خواهان زندگي هستند ، آنگونه كه شايسته ي انسان است .
  • اينك، صداي شيرين عبادي ، صداي روشنفكران و آزاديخواهان ايران است كه خواهان آزادي بيان ، انديشه و قلم و احترام به حرمت انسان هستند.
  • ---------------------
    محمد ايل بيگی
    گزينشی بهتر از " شيرين عبادی " برای ِ " صلح ِ نوبل " وجود نداشت
  • ... واما " شيرين عبادی " از ماست : لائيک است ، جمهوریخواه ِ اصيل است ؛ انسان ستيز نيست ؛ برای حقوق ِ ما بشريان ارزش قائل است ... و از همه مهمتر ، زنی ست که به دفاع از حقوق زنان ـ و بويژه کودکان ـ ، برخاسته است ؛ بيان ِ کاملی ست از ايران و ايرانی ِ امروز : نه شاه و نه شيخ ، تنها جمهوری ...
  • چه لبخندی غمبار ...
    به : شيرين عبادی

    ------------------------------
    اطلاعية مطبوعاتی جامعة دفاع از حقوق بشر در ايران
    جايزة صلح نوبل برای شيرين عبادی، همچنين جايزه ای برای ميليونها ايرانی است که طرفدار مردمسالاری هستند
  • و اقدامات خودسرانة حاکمان مانند اختناق، بازداشت، شکنجه و اعدام را محکوم می کنند. اين، جايزه ای برای زنان در ايران است که در سطوح مختلف مورد تبعيض واقع می شوند و نيز اين جايزه، تشويقی برای همة کسانی است که در راه حقوق بشر تلاش می کنند.
  • ---------------------------------
    شورای عالی جبهه ملی ايران در امریکا
    شادباشی به وسعت پهنای ايران
    برای خانم شيرين عبادی و ملت ايران
    --------------------------------
    اطلاعيه کميته اتحادعمل برای دمکراسی در ايران
  • کميته اتحاد عمل برای دموکراسی موفقيت خانم شيرين عبادی را موفقيتی برای تمامی ايرانيان آزاديخواه، بويژه زنان می داند. بدون شک پيروزیخانم شيرين عبادی شکست مفتضحانه حکومتی است که در تهاجم به حقوق زنان درصدر حکومت های مرتجع جهان قرار دارد.
  • ---------------------------------------
    اطلاعيه نشريه آوای زن
  • آوای زن به خانم عبادی برای دريافت اين جايزه تبريک می گويد و اعطای يکی از مهمترين جوايز جهان به يک زن ايرانی مبارز و توانا را، نشانه ی قدرشناسی و آگاهی جامعه ی بين المللی از مبارزات زنان ايرانی برای حقوق بشر و آزادی ها می داند