عصرنو، آگهی می پذيرد
‍‍جمعه ۳۱ خرداد ۱۳۸۷ - ۲۰ ژوئن ۲۰۰۸

اسامی قربانيان
کشتار سال۶۷
در زندان ها
( ليست جديد - شهريور ۱۳۸۶)
اسامی ۴۴۸۵ نفر از زندانيان سياسی

بيانيه اعلام اعتصاب غذا
جمعی از زندانيان سياسی گوهرداشت کرج و دستگرد اصفهان

برگزاری اولين جلسه بازپررسی
دانشجوی دانشگاه فردوسی در دادسرای انقلاب مشهد

ممنوعيت فعاليت يک انجمن
به خاطر حمايت از مبارزه‌ ی زنان

خودکشی يک قاضی در زندان

ادامه بازداشت
بيش از ۲۳۰ تن
از بازداشت شدگان ۲۴ خرداد در مشهد


حسن نايب هاشم (فرود سياوش پور)
با ديگران آغاز کردم و با شما پايان می دهم ...

تفهيم اتهام کبودوند به اتهام انتشار کتاب


تهديد به اتهام ارتداد وحکم اعدام
دانشجويان آزاد شده از زندان از سوی بازجويان

احضار دانشجويان به دادسرای انقلاب
احضار سه تن از دانشجويان دانشگاه فردوسی مشهد به دادسرای انقلاب








اخبار امروز

۱۱۴ نوجوان متهم
در انتظار طناب دار به سر می برند
انتشار اولین سیاهه از اسامی نوجوانان مجرم که با حکم اعدام مواجه هستند

  • این سیاهه نتیجه تحقیقات اولیه عماد باقی یکی از برجسته ترین مدافعان حقوق بشر ایران می باشد. این لیست بخشی از کتاب چاپ نشده وی به نام "حق حیات-۲" را شامل می شود. باقي در پژوهشي كه درباره راهكارهاي مذهبي و فقهي لغو اعدام كودكان انجام داده و در ضميمه آن داده هاي مستند و رسمي احكام صادر شده و اجرا شده در ده سال اخير را ارايه داده است و سال گذشته نسخه هاي محدودي از اين كتاب در اختيار مسئولان ايراني مانند مقامات قضايي و پارلمان و نيز برخي فعالان و نهادهاي حقوق بشري داخل ايران قرار گرفته است،



  • هانا عبدی به ۵ سال حبس محكوم شد
    محمد شریف وكیل هانا : حکم به شدت با ماهیت پرونده غیر متناسب و نگران كننده است

  • هانا عبدی فعال حقوق زنان، دانشجوی 21 ساله دانشگاه پیام نور بیجار و از اعضای انجمن زنان آذرمهر کردستان,و کمپین یک میلیون امضا كه از یازدهم مهرماه سال گذشته توسط نیروهای امنیتی در شهر سنندج بازداشت شده بود در یك حكم بی سابقه و به شدت نگران كننده ، به 5 سال حبس در یك شهرستان مرزی محكوم شد

  • حکم سنگين "هانا عبدی" را لغو کنيد
    سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان



    منصور اسالو به بهداری زندان اوين
    منتقل شد
  • در گزارش 59 صفحه ای كه امسال در سازمان جهانی كار تنظیم شده است بار دیگر دولت جمهوری اسلامی ایران را برای رسیدگی به شكایات چند سال گذشته و همچنین به رسمیت شناختن حق تشكل و بازگشت به كار كارگران اخراجی و لغو كلیه اتهامات كارگران ایران ، موظف كرده اند . ما امیدواریم مسئولین كشورمان به خاطر عضویت در سازمان جهانی كار به مصوبات تایید شده سازمان جهانی كار احترام گذاشته و هر چه زودتر شاهد آزادی منصور اسالو رئیس هیئت مدیره سندیكا و بازگشت به كار اعضای هیئت مدیره وفعالین سندیكایی و تمامی كارگرانی كه به خاطر دفاع از حقوق صنفی كارگران با مشكل مواجه شده اند باشیم .

  • سنديكای مستقل كارگری حق مسلم كارگران است
    پیام همبستگی سندیكای كارگران شركت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه به کارگران نیشکر هفت تپه



    کارگران نيشکر هفت تپه به يکی از خواسته های خود جامه عمل پوشاندند
  • بنابه گزارشات رسیده از شوش، صبح امروز کارگران نیشکر هفت تپه همرا با تعداد از خانواده های خود در محوطه صنعتی شرکت تجمع نمودند. و با سر دادن شعارهایی مانند حقوق ماهیانه حق مسلم ماست/ معیشت و زندگی حق مسلم ماست/ کارگر می میرد ذلت نمی پذیرد/ زیودار مزدور از شرکت اخراج باید گردد/ شفیعی حیا کن هفت تپه را رها کن و شعارهای دیگر به سمت دفتر حراست شرکت حرکت کردند.



  • پايان تحصن دانشجويان زنجان با پيروزی قاطع دانشجويان
  • ه گزارش خبرنامه امیرکبیر برکناری مددی، معاون دانشجویی خاطی این دانشگاه، و محاکمه اش توسط مراجع قضایی، عدم برخور با متحصنین و دانشجوی دختر قربانی این ماجرا، پیگیری پاسخ وزیر علوم از سوی نماینده زنجان در مجلس، بررسی کفایت رئیس دانشگاه توسط کمیته ای مرکب از دانشجویان و اساتید، تعویق امتحانات تا روز شنبه و همچنین بهبود وضعیت فرهنگی و فعالیت تشکل های مستقل خواسته هایی بود که با تمامی آن ها موافقت شد.
  • -------------------
    بيانيه مدرسه زنان
    در اعتراض به هتک حرمت دختر دانشجوی زنجانی



    هشدار مهم جبهه ملی ايران

  • راین یکسا ل بویژه دریکماه اخیر افرادی بدون مسئولیت روشن تشکیلاتی وحتا بدون وابستگی به جبهه ملی ایران درباره جبهه ملی وبنام جبهه ملی در رسانه ها سخن میگویند که غالبا با ناآگاهی ونارسائی اطلاعات خود اذهان را مغشوش میکنند وبه عبث میکوشند تا حیثیت این سازمان را مخدوش نمایند .
  • جبهه ملی ایران به اطلاع هموطنان عزیز میرساند که هم نحوه گزینش افراد از سوی برخی رسانه ها سئوال برانگیز است وهم بعضی اظهارات این گزینش شدگان برنامه ریزی مشکوکی را نسبت به جبهه ملی ایران نشان میدهد



  • گزارشی از همايش ورجاوند در تهران
  • پرویز ورجاوند، نخستین وزیر فرهنگ ایران پس از انقلاب در دولت موقت بود. وی در نخستین سمتش در زمینه‌ی میراث فرهنگی، مشاور عالی سازمان ملی حفاظت از آثار باستانی شده ‌بود. تلاش برای به‌ثبت رساندن مجموعه‌ی تخت‌جمشید، میدان نقش‌جهان و چغازنبیل از‌ جمله كارهایی است كه در كارنامه‌ی كاری او به ثبت رسیده ‌است.



  • بيانيه سازمان سوسياليست های ايران
    در رابطه با بيست و پنجمين سالگرد اعدام ١٠ زن و ٦ مرد بهائی ايرانی
    در جمهوری اسلامی
  • سازمان سوسياليست های ايران، خاطره ١٠ زن و ٦ مرد بهائی ايرانی که در ٢٥ سال قبل در روز های ٢٨ و ٢٦ مرداد ١٣٦٢ در زندان عادل آباد شيراز به «جرم» عقيدتی ، بهائی بودن حلق آويز شدند، گرامی می دارد و رژيم جمهوری اسلامی ايران را بخاطر اين جنايت ضد بشری که کاملا در مغايرت با اهداف ، خواسته ها و شعارهای انقلاب بهمن ١٣٥٧ بود، محکوم می کند و بروان آن جانباختگان درود ميفرستد!



  • نکاتی درباره رويدادهای اخير ايران
    گفت و گوی حسین مهری (رادیو صدای ایران) با مهدی خانبابا تهرانی



    ۲۹ خرداد، روز پر افتخار خلع يد

  • بی تردید نهضت ملی شدن نفت ، ارزنده ترین حرکت تعیین کننده ایست که برهبری دکتر مصدق نه تنها سرنوشت اقتصادی و سیاسی ایران را دگرگون کرد ، بلکه آغازگر راه پویندگان همه مبارزان ستمدیده بود تا به آفرینندگی تاریخ و جامعه خود برخیزند و بدینگونه هنگامه ساز قدرتهای ملی در سراسر گیتی شوند. دکتر مصدق به جهان آموخت که نیروی انسانی ملت ها و اراده هم آهنگ جامعه های ستم کشیده و استثمارشده از آن چنان قاطعیت و حقانیت انکار ناپذیری برخوردار است که قادر است نظام سبعانه استعمارگران را در اندک مدت درهم بکوبد و به افسانه شکست ناپذیری امپریالیسم پایان بخشد.

  • سياست و جامعه


    عيسي سحرخيز
    بعد فساد، عمق فاجعه

  • امروز كه پایه های حكومت ولایت فقیه با روش های غیرمردمسالارانه سست شده، رشته ی امور از دست دولتی نابلد، ناكارا و ناتوان در رفته و در رقابت گسترده برای كسب رانت های سیاسی و اقتصادی بیشتر، جنگ گلادیورها امكان افشاگری های راست و دروغ را فراهم آورده، موضوع فساد حاكمان و وابستگانشان بیشترنقل مجالس و هر محفلی شده، این فاجعه بهتر و بیشتر، شب و روز در برابر چشمان ملت درگیر كار و زندگی عیان می شود.



  • دکتر کاظم رنجبر
    « گرينويچ انگليسی و گرينويچ آخوندی»

  • وقتیکه فیزیک گالیله ،و نیوتن ، دانش و آگاهی ما را از جهان هستی و قوانین حاکم در آن را عوض کرد ،از آن زمان تا امروز ، چیزی بر دانش و آگاهی علمای اسلام اضافه نشده است ،و گرنه آیت الله خمینی در آواخر قرن بیستم ، نمی فرمودند ،که «اقتصاد مال خراست !»،و یا در مبارزه علیه روشنفکران و آزاد اندیشان جامعه ایران ، با آن قساوت قلب ، نمی گفتند : بشکنید این قلم ها را .



  • دكتر محمد ملكی
    من يك استاد دانشگاه نيستم

  • حادثه‌ی دانشگاه زنجان همه استادان و دانشگاهیان فرهیخته را در غمی بزرگ فرو برد تا آن‌جا كه باید گفت: بر این غم اگر خون بگریم رواست. در جامعه‌ی باصطلاح‌ اسلامی ما چه می‌‌گذرد كه هر روز طشت رسوایی یكی از سردمداران و وابستگان به حكومت برزمین می‌افتد. یك روز اعمال سردار زارعی مأمور مبارزه با جوانانی كه آن‌ها را اراذل و اوباش می‌نامند، افشا می‌گردد و روز دیگر یكی از عمالِ حكومت در یك درگیری درون گروهی به افشای رقبا می‌پردازد و از چپاول و دزدیهای ستون‌های خیمه‌ی رژیم پرده بر می‌دارد و این روزها فاجعه‌ی تكان دهنده‌ی دانشگاه زنجان برملا می‌گردد و همه‌ی این رسوایی



  • دکتر محمد علی مهرآسا
    نگاهی به سمينار جبهه ملی ايران از زاويه ای ديگر!
  • گذشت زمان و سیر تجربه در این مدت بیست سال به من نشان داده است که در برگزاری و ترتیب این گونه کنگره ها و سمینارها و تحمل زحماتش، هدف همواره گم شده و به جایش خودنمائی مطرح بوده است. درصورتی که بدنه ی اصلی جبهه ملی ایران در طول حیاتش هیچ گامی برنداشته مگر ضرورتی در پشتش خوابیده باشد.



  • بهمن شفیق
    گرهی که باز می شود
  • زبان و ادبیات حماسی و شعارگونه جای خود را به زبان وادبیاتی زمینی می دهد. تشکل توده ای کارگران در این زبان تکوین یافته و بالغ دیگر با تصویر چهره ای اهریمنی از سرمایه و سرمایه دار و نظام سرمایه داری تبیین نمی شود، با زندگی پر از درد و رنج خود طبقه کارگر بیان می گردد. این تفاوتی چشمگیر در بیان واقعیتی یکسان است.



  • ادکتر محمد حسین یحیایی
    در لجنزار استبداد مافيای قدرت به هم می تازد

  • در هفته های اخیر حوادث مهم وگاهی حیرت آور و مبهمی در درون و بیرون کشور اتفاق می افتد که می تواند در سرنوشت سیاسی و اقتصادی و آینده کشور تعیین کننده باشد، تهدید های نظامی و تحریم های اقتصادی گسترش می یابد، این بار حمله نظامی به تأسیسات اتمی کشور نه از سوی تحلیلگران و روزنامه نگاران بلکه از سوی دولتمردان بانفوذ اسرائیل مطرح شده است،



  • ابراهیم یزدی دبیركل نهضت آزادی در مصاحبه با روز :
    به « قانون اساسی منهای ولی فقيه » برگرديم

  • نکته اول این است که قانون اساسی اول را، که دولت موقت تدوین کرده بود، آقای خمینی نیز امضا كرد. این ‏موضوع به این معنا است كه قانون اساسی اول كه درآن ولایت فقیه هم وجود ندارد می تواند قانون اساسی ‏جمهوری اسلامی ایران باشد. پس هی نگویند كه جمهوری اسلامی منهای ولی فقیه معنا ندارد. بنیانگذار ‏جمهوری اسلامی ایران، یعنی رهبر فقید انقلاب اسلامی ایران آن قانون اساسی را كه جمهوری اسلامی بود ‏منهای ولی فقیه، به رسمیت شناخته و امضاء كرده است.



  • حسین لاجوردی
    انصاف سياسی – اجتماعی
  • آیا ما واقعا انصاف سیاسی – اجتماعی داریم، آیا قبول می کنیم که همه افراد بدلیل ظرفیت های بشری می توانند اشتباه کرده باشند و اشتباه دلیل بر خیانت نیست ؟

  • اقتصادی

    اسماعیل رضایی
    سرمايه داری و تورم

  • ورم محصول خصلت انگلی سرمایه است که بر ارگان جامعه می نشیند و هر چه خود را فربه می سازد، جامعه را نحیف و فرسوده می گرداند. پس تورم آغاز یک بحران فراگیر و شکننده بوده، و تا ایجاد یک دگرگونی بنیادی و تحولات اساسی در ساختارها و سازوکارهای اقتصادی اجتماعی به روند تخریبی خویش ادامه می دهد.



  • حمل ونقل عمومی در تهران
    برگردان : نادر ساده

  • وضعیت رفت وآمد در بسیاری شهرهای بزرگ ایران نشانگرکمبود های جدی است. علاوه برعدم کفایت شبکه ی راه ها ونقص اجرای قوانین راننده گی، شهر های بزرگ همچنین با کمبود وسایل کافی رفت وآمد وسیستم حمل ونقل عمومی مواجه اند. این کمبود که درکل ایران وجود دارد درتهران به بهترین شکلی مشهود است : قبل از هر چیزاما باید وضعیت عمومی رفت وآمد و سپس خدمات عمومی رفت وآمد مسافران را تشریح نمائیم .

  • بين المللی

    کسانی که مواد غذائی را
    کنترل می کنند... (۱)
    برگردان ناهید جعفرپو

  • محدودیت های تجاری، کمک های نقدی، تکنولوژی ژنتیکی سبز، احتکار: علت های بحران غذائی جهانی را انسانها موجب شده اند و به همین دلیل هم رفع شدنی است.
  • دبی باراک معاون ریاست فوروم بین المللی سانفرانسیسکوی آمریکا می گوید:"مبارزه ای تاریخی در حال جریان است. مبارزه ای که در نهایت برای آینده زندگی انسانهاهای این کره خاکی تعیین کننده خواهد بود. مبارزه ای که تعیین کننده تر از جنگ های در حال جریان کنونی برای نفت، تروریسم و یا ایدئولوژی های سیاسی است. مبارزه بر سر این مسئله است که چه کسی در نهایت کاشت، تولید و تقسیم مواد غذائی جهان را کنترل خواهد نمود".



  • تونی جودت
    پرگوئی از هولوکاست، نفی هولوکاست است
    ترجمه بهروز عارفی

  • ر نخستین سال های پس از پایان جنگ جهانی دوم، بسیاری از اروپائیان، بدون تعمق در ریشه های شر و شرارت، توجه خود را به مسائل دیگری مبذول داشتند. امروز، درک این نکته برای ما سخت است. اما، حقیقت این است که، شوآ ( هلوکاست : نسل کشی یهودیان در اروپا) به مدت زیادی ، چه در اروپا و چه در آمریکا، به هیچوجه در زندگی روشنفکری پس از جنگ، مسئله اصلی به حساب نمی آمد. اکثریت مردم، اندیشمندان و دیگران، هر چه در توان داشتند، برای فراموشی آن بکار بستند.



  • چگونه در اروپا مسلمانان را اسلاميست معرفی می کنند
    برگردان: زری طبائی

  • رکس که در اروپا زندگی می کند وازخانواده ای مسلمان آمده است دولت های اروپائی اورا اسلامیست قلمداد می کنند. « مسلمانان » افرادی هستند که مشکل ایجاد می کنند. امٌا خیلی از مهاجران خودشان را با هویت مذهبی خانوادگی خود تعریف نمی کنند. این سیاست پیامدهای ناگواری در پیش دارد.



  • حسنين هيکل، از يران و لبنان و فلسطين و منطقه می گويد
    محمد علی اصفهانی

  • محمد حسنين هيکل، موقعيّت فعلی منطقه را با موقعيّت اندلس در آستانه ی فروپاشی مقايسه کرد و به شباهت های اين دو موقعيّت پرداخت، و نگرانی خود را از احتمال سقوط کامل منطقه ی خاورميانه، و حتّی حذف فلسطين، ابراز داشت.

  • فرهنگ و هنر

    سيروس"قاسم" سيف
    من و سعيد سلطانپور و انتظار گودو
    " بر کشورم چه رفته است؟!"

  • در قسمت چپ صحنه، سعيد سلطانپور در حال تمرين نمايش خيابانی عباس آقا کارگر ايران ناسيونال است. در قسمت راست صحنه که کمترين فضا به آن اختصاص داده شده است، کارگردان نمايشنامه ی " در انتظار گودوی" پيش از انقلاب، حالا در حال تمرين نمايشنامه ای است به نام " گودو آمد " که.....ناگهان يکی از هنرپيشه هايش دست از بازی می کشد و رو به کارگردان می کند و فرياد می زند: ( چرا هی پوزخند می زنی؟! چرا مسخره ام می کنی؟! اصلا می دانی چيه؟! من دلم نمی خواهد آنطور که تو می خواهی بازی کنم! اصلا، کارگردان يعنی چه؟! تازه، کاردان هستی، برای خودت هستی! آن دوره ها گذشت جانم! حالا، انقلاب شده و ديگه، شما جنرال ها، کلاهتان پشمی نداره. فهميدی؟!).



  • در گراميداشت بيست و هفتمين سالروز جانباختن سعيد سلطانپور
    گردآوری و تنظیم : وریا محمدی



    نیما طاهری
    طنز اختراع بزرگ انسان
  • طنز یکی از گونه‌های ادبی و هنری تفکر انتقادی است. طنز سرشتی انتقادی دارد و به گفته‌ی چرنیشفسکی : طنز، آخرین مرحله‌ی تکامل نقد است. طنز، تصویر هنری ِ جمع تناقض‌ها و تضادهای درونی و بیرونی انسان و جامعه در لحظه و تاریخی واحد، با بیان و لحنی نیش‌خند آفرین است. طنز پرداز نیک می‌داند که جمع تناقض‌ها و تضادها درآن ِواحد در منطق صوری امری محال است، ....



  • خسرو ناقد
    اسطوره ها در آينه هنرهای تجسمی
  • بازتاب برخی ازاسطوره‌ها و آيين‌های ايران باستان را هنوز در تنديس‌ها، پيکره‌ها، کنده‌ کاری ‌ها و نقوش برجسته‌ و همچنين در حکاکی ظروف و ديگر آثار بجا مانده از اين دوران می‌توان ديد. بسياری از اين آثار که در کاخ‌های تخت جمشيد و شوش و بيستون و مکان‌های ديگر کشف شده‌اند، اينک در موزه‌هايی در گوشه و کنار جهان به ‌نمايش گذاشته شده‌اند.



  • ديوار
    رضا بی شتاب



    مهستی شاهرخی
    مفرغ های نياکانم در پاريس
    مفرغ های لرستان در موزه سرنوشی پاریس تا بیست و دوم ژوئن



    روی قله ها بند بازی کردند بعضی شاعران
    بهار نیکفر



    منیر طه
    هر روز روزِ توست
    برای یگانه سرزمینم ، برای دکتر محمد مصدق



    امروز
    محمود علی آبادی



    محمد سطوت
    ترس و تهور

  • اواخر تابستان بود، باد ملایمی میوزید و گرمای هوای کوهستان را تعدیل میکرد. خوشحال از این موقعیت برای جبران زمان از دست داده بدون اینکه استراحت کنیم تا عصر آنروز منطقه وسیعی را نمونه برداری و روی نقشه علامتگذاری کردیم. با پایان گرفتن کار برای اینکه بتوانیم قبل از تاریکی شب بشهر و کمپ خود باز گردیم بکنار جاده، جائیکه لندرور را گذاشته بودیم برگشتیم و پس از چند دقیقه استراحت سوار شده براه افتادیم.

  • انديشه

    سئوالی در مورد خدا
    برگردان: زری طبائی

  • چرا ناگهان تمام دنیا از خدا صحبت می کند؟ هیچ فرقی نمی کند که استاد انگلیسی متخصص بیولوژی ریچارد هاوکین و یا فیلسوف آمریکائی دانیل اس.دینیت . یا متفکر فرانسوی آلن بدیو و یا فیلسوف اسلونی سلاوف زییکس باشد . برای تمام ابن افراد ناگهان خدای قادر حضور دارد، درست زمانی که خدا بعد از این همه سال ها با زحمت بسیار کار وبا سختی تلاش کرده وحال که می خواهد بازنشسته گردد و کمی لذٌت ببرد اورا طلب کرده واز او می خواهند که دوباره در صحنه ظاهر شود.



  • پرفسورفرهاد قابوسی
    درخشش علم ايرانی در جهان و مخالفين "ايرانی" آن

  • ابن سینا اولین کسی است که بر اساس استدلال تجربی که در اصطلاح جدید علم "آزمایش فکری" نامیده میشود ، به ارسطو ایراد میگیرد که تفکیک حرکت به "حرکت طبیعی" و "حرکت قسری" از باب عدم نیرو در اولی و وجوب آن در دومی نادرست است و میگوید که هر حرکتی متضمن نیرو ست. این نظر هنوز که هنوز است پس از هزار سال اهمیت درجه اول علمی دارد



  • منشأ و سرنوشت مدرنیت:
    مجادله گيتی ‌گرايی در قرن بيستم
    جاکومو مارامائو
    ترجمه: کوروش برادری

  • نقیصه کاربرد اصطلاح سکولاریزاسیون ساختار ذووجهین است : این اصطلاح، از یک سوی، حمل بر بازسازی نظری کلی و یکپارچه تکامل فرهنگی غرب می‌شود. منتها، از سوی دیگر، این »برنامه بازسازی نظری« در گسست آشکار با فلسفه تاریخ قرن نوزدهم – هم در شکل ایده‌آلیستی (هگل) هم ماتریالیستی (مارکس)- پایه‌گذاری می‌شود.



  • علیرضا شجاع
    آغازی ديگر
    بحران در سوسیال دموكراسی اروپا

  • كارآمدی یا ناكارآمدی سوسیال‌دموكراسی در اروپا و در طول قرن گذشته از سوی بسیاری از تحلیل‌گران و اندیشمندان چپ بررسی شده است. در یك طیف این تحلیل‌گران‌، بدبینانی بوده‌اند كه سوسیال‌دموكرات‌ها را یك‌سره در خدمت دنیای سرمایه‌داری انگاشته‌اند. كسانی كه سوسیالیسم را به انحراف كشانده و پیروزی‌اش را به تعویق انداخته‌اند. از این منظر سیاست‌های سوسیال‌دموكرات‌ها در اروپا بیش از آن‌كه در جهت اهداف و چشم‌اندازهای سوسیالیسم باشد‌، در راه اصلاح و ترمیم سرمایه‌داری عمل كرده است.

  • زنان

    تغيير «قوانين خانواده»، آخرين مرحله از فرايند سکولاريزاسيون؟
    گفتگوی مدرسه فمینیستی با نیره توحیدی

  • بعضی دوستان روشنفکر از ترس همدیگر به «تقیه» روشنفکرانه و سکولار گرفتار می شوند و از نقد مدرنیسم هراس دارند. گویی نمی توان هم به نقد رادیکال اسلام گرایی (و هر نوع بنیادگرایی دینی و سلطه گری مذهبی و سنت پرستی) پرداخت و هم نقاد مدرنیسم و پست مدرنیسم بود. آن ها که به صرف اضافه کردن صفت سکولار به فمینیسم تصور می کنند همه چیز به یکباره حل می شود و بنابراین، خیال می کنند که به یک درک شسته رفته و دریافت همه جانبه تری دست یافته اند



  • رزوی بزرگی که اگر قانون کمی برابر تر بود، ديگر آرزو نبود
    محبوبه کرمی



    نقد آثار زنان، با کدام معيار؟
    پریسا کاکائی



    شهلا شفیق
    پيکر زنان، مکانی عمومی

  • وزهای ماه مِه شصت و هشت را به ياد می‌آورم در کلينيک کوچک پدرم در شهرستان. ما در همان محلی که درمانگاه مخصوص زنان و زايمان بود خانه داشتيم. در عنفوان بلوغ، به سیر رویدادها و تحولاتی که در فرانسه‌یِ دوردست جریان داشت چشم دوخته بودم: تظاهرات جوانان در خيابان‌ها، فريادهای آزادی، آغوش‌های گشوده و بوسه‌ها در ملاء‌عام.



  • لاله حسین پور
    پرده بکارت، غنيمتی در چنگ مردان!

  • دختر که زمانی با قلبی زلال، آسمانی و معصوم به پسر دل می بندد و به امید جاودانه شدن، به او عشق می ورزد، اکنون با سپردن آن عشق به گوشه ای از خانه قلب خود، بعد از سالیان دراز با مردی دیگر ازدواج می کند. او بر این باور است که مرد یا از پرده بکارت سر در نمی آورد یا متوجه کنار رفتن این پرده نخواهد شد. چه خیال خامی!




  • نوزدهمین کنفرانس بنیاد پژوهش های زنان ایران
    نياز های مبرم زن ايرانی در دوران کنونی

    ۴ تا ۶ جولای ۲۰۰۸ (۱۳ تا ۱۵ تیر۱۳۸۷)
    دانشگاه برکلی - کالیفرنیا ، امریکا


    خاطرات

    هويدا معتقد بود که شاه عاشق ايران است...
    خاطرات دکتر کاظم ودیعی

  • کلاشان و فرصت طلبان طرح هاپی ارايه دادند تا شاه و دولت را بدوشند و همه منتظر بودند و متحیر که چرا شاه به موافقان خود اجازه تظاهرات نمی دهد ...

  • تازه های فرهنگی

    محمود کویر
    تلاش های فرهنگی ايرانيان در انگلستان
    (بخش سی و ششم)
  • ایرانیان فرهنگ دوست و دانشمندان و هنرورزان ایرانی در انگلستان تلاش های بسیار دارند. کوشش های فرهنگی برای شناخت فرهنگ ایران به وسیله ی نهادهای فرهنگی و علمی انگلستان نیز بسیار است.

  • ويژه نامه

    گزارش پايانی
    گروه کار بررسی و چاره اندیشی در باره وضع کنونی ما

  • با توجه به اینکه پیشنهادِ گروه کار مبنی بر برگزاری نشستی حضوری پیش از گردهمآئی سراسری موردِ پذیرش شورای همآهنگی و تفاهم عمومی همراهان قرار گرفت، گروه کار امیدوار است نشستِ مشورتی و حضوری آینده با تدقیق و جمعبندی پیشنهادات و تشکیل گروههای کار به منظوِر تدوین اسناد لازم، راه تدارک و تصمیم گیری های گردهمآئی سراسری آینده را با مشارکت و همدلی هرچه بیشتر همراهان، هموار کند.
  • -----------------------
    مباحث درباره بحران