logo





سایه روشن های جادویی

جمعه ۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۴ مارس ۲۰۱۷

مجید صدقی

majid-sedghi.jpg
majidsedghi@yahoo.com

دوستداران گونه ای از فیلم های سینمایی که ویژگی مهم آن ها فیلمبرداری با تصاویر غیر متعارف و محسورکننده است، بدون تردید داریوش خنجی فیلمبردار فرانسوی ایرانی تبار را یکی از خالقان بزرگ چنین تصاویری می دانند.او که امروز به عنوان یکی از بزرگترین مدیران فیلمبرداری در جهان شناخته شده، تجربه درخشانی به ویژه در خلق سایه روشن های هنرمندانه دارد و بسیاری از کسانی که درک روشنی از این هنردارند، وی را بهترین فیلمبرداری دراین سبک می دانند که می تواند برای فیلمبرداران جوان سرمشق خوبی باشد .

خنجی پس از ساخت و نیز فیلمبرداری تعدادی فیلم کوتاه نخستین فیلم بلندش در مقام فیلمبردار را درسال ۱۹۸۸ به نام (مرادرآغوش بگیر) ساخته ی میشل روسیر فیلمبرداری کرد ولی دردومین فیلمش بود که توانست توانایی های خود را در به کاربردن روش های نودرفیلمبرداری نشان دهد .این فیلم که Le Trésor des îles chiennes – ساخته ی فرانسوا- ژاک اوسانژ- نام داشت، یک فیلم تجربی علمی – تخیلی سیاه و سفید در سبک اکسپرسیونیسم بود که فیلمبرداری خنجی بسیارمورد توجه قرارگرفت . فیلمبرداری این فیلم که با کنتراست های خیره کننده سیاه و سفید همراه است هشت هفته به درازا انجامید . خنجی یکبار در گفت و گویی گفته بود : من می خواستم بهترین فرمت را درفریم های فیلم رعایت کنم و بیشتر برروی چهرها متمرکز شوم . این فیلم رویای دوران کودکی من بود .

برخی منتقدان ,فیلمبرداری او درفیلم (اغذیه فروشی) ساخته ی مارک کارو و ژان – پی یرژونه را سرآغاز درخشش او درسینما می دانند .فیلمی که بهمان اندازه فیلم قبلی با قابلیت های بسیاری به تصویرکشیده شده بود.



سیاه و سپید و رنگی

این روزها که سینماتک پاریس مجموعه ای از کارهای خنجی را به نمایش گذاشته تماشای برخی از آثارسالهای پیش این هنرمند می تواند به شناخت بیشتر کارهای او کمک کند .شاید بتوان گفت به دلیل کاربرد بسیارسایه روشن ها درفیلمبرداری خنجی اکثر فیلمسازان از او برای فیلم های باصطلاح تریلر استفاده می کردند . هرچند دلبستگی او به این روش باعث نشد تا فیلمبرداری فیلمهایی راکه درآنها رنگ جانشین سیاه وسپیدهای معمول کارهای اوبوده برعهده نگیرد. خنجی سالها قبل استفاده از رنگ را با فیلمهای کوتاه تجربه کرده بود .

اوبا وودی آلن درچهار فیلم همکاری کرد : نیمه شب درپاریس , به رم با عشق , جادو درمهتاب و مرد بی منطق. فیلمهایی که در آنها رنگ و روشنایی بیش از تاریکی به جشم میخورد. با این همه در فیلم (نیمه شب درپاریس) شب های پاریس که خنجی دراین فیلم به تصویرکشید به رغم تاریک بودنش نشانی از سرزندگی وخوشی غالب دراین شهربود. همین سرزندگی و رنگهای شاد را خنجی درفیلم (زیبایی ربوده شده ) ساخته ی برناردوبرتولوچی بکار برد.فیلمی که استفاده از نورهای زنده درمناطق توسکانی به پیشبرد داستان کمک بسیاری کرد. وودی آلن بارها از خنجی به عنوان یک فیلمبردار بسیار هنرمند که در کارهایش ظرافت خاصی دیده می شود یادکرده بود.

هفت و عشق

از میان فیلمهایی که خنجی فیلمبرداری آنها را برعهده داشت دو فیلم از همه به شیوه کاروی نزدیک است : (هفت ) ساخته ی دیوید فینچر و ( عشق ) ساخته ی میشل هانکه . فیلم نخست درواقع سرآغازی برای شهرت جهانی اوبود و نامش راپرآوازه ساخت .او درفیلمبرداری این اثر از ترفندی در زمان ظهورنگاتیو استفاده کرد که رنگ سیاه را سیاه تراز همیشه نشان می داد. وی یکباردیگر با فینچیر در فیلمبرداری فیلم (اتاق وحشت) درسال 2002 همکاری کرد . فیلمی که فیلمبرداری استادانه آن بخوبی با فضای ترسناک فیلم همخوانی داشت .

خنجی در فیلم (عشق) با دوربین خود به آرامی فضای غم آلود زوج هشتادساله ای که درانتظارمرگ هستند را به تصویرکشید. اما با اینهمه درورای این فضای یاس آوربا عشقی که این زوج سالخورده به یکدیگردارند گهگاهی تاریکی به اندکی روشنایی زودگذرتبدیل می شود . وی پیش از ا ین فیلم درسال 2007 فیلمبرداری فیلم ( بازیهای مسخره ) ساخته ی این کارگردان را برعهده داشت .

یک زندگی

داریوش خنجی درسال 1955 درتهران زاده شد پدرش یک تاجرایرانی و صاحب دوسینما درتهران و مادرش فرانسوی بود. او دردوران کودکی همراه خانواده به پاریس رفتند . نخستین فیلمش را درنوجوانی با دوربین های سوپرهشت ساخت . بعدها به آمریکا رفت و به تحصیل درUCLA ( دانشگاه کالیفرنیا – لس آنجلس) پرداخت و بعدها در رشته هنر و فیلم در دانشگاه نیویورک ادامه تحصیل داد.او همچنین در مرکز جهانی رشته عکاسی نیز به تحصیل پرداخت . در زمانی که دراین دانشگاه بود دوتن از اساتید این دانشگاه به حمایت از اوپرداختند . وی پس از تحصیل دوباره به فرانسه آمد و رشته تدوینگری را زیرنظر کارگردانان فرانسوی آموخت ومدتی نیز برای آگهی های تبلیغاتی عکاسی کرد

خنجی علاوه برهمکاری با فیلمسازانی که در بالا به آن اشاره شد تاکنون با فیلمسازان مشهوردیگری کارکرده است از جمله آلن پارکر(درفیلم اویتا ) , نیل جردن (درخوابها) , رومن پولانسکی(دروازه نهم), دنی بویل (ساحل), سیدنی پولاک (مترجم) و جیمز گری( درفیلمهای مهاجرو شهرگمشده Z).

نظر شما؟

نام:

پست الکترونیک(اختياری):

عنوان:

نظر:
codeimgکد روی تصویررا اينجا وارد کنيد:

نظر شما پس از بازبینی توسط مدير سايت منتشر خواهد شد