حجت الاسلام محمد محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر علی خامنه ای، زندگیِ مشترکِ بدون ازدواج را «شرم آور» خوانده و پیش بینی کرده است که «مردمی که این نوع زندگی را برمی گزینند، نسل حلال شان از بین می رود و حرام زاده می شوند.» به گفته ی او «حاکم اسلامی باید با شدت با این نوع زندگی مقابله کند». (انتقاد محمدی گلپایگانی از «ازدواج سفید»، خبرگزاری دانشجویان ایران، 10 آذر 1392).
گلپایگانی روشن نمی کند که «نسل حلال» بر نسل «حرامزاده ها» چه مزیتی دارد. به هر حال، نگرانی ایشان در باره از بین رفتن «نسل حلال» به کلی بیمورد است. «نسل حلال» تنها در صورتی منقرض می شود که تمام زنان و مردان ایرانی از ازدواج معمولی رویگردان شوند و به ازدواج سفید روی آورند. اما ازدواج سفید، اگرچه رو به گسترش است، به هیچ وجه شکل غالب زندگی مشترک در ایران نیست. بسیاری از زنان و مردانی هم که این گونه زندگی می کنند سرانجام با هم و یا با شخص دیگری ازدواج می کنند. بنابراین، تولید «نسل حلال» با مشکل مهمی رو به رو نخواهد شد.
صیغه و ازدواج سفید
مخالفت روحانیون شیعه، که همواره مدافع و مروج صیغه بوده اند، با ازدواج سفید به راستی که شگفت آور است. حاج سیاح، جهانگرد دوران قاجار، در باره مدارس مذهبی کرمان می نویسد: «در مدرسه نمد مالان و سایر مدارس، طلبه ها کارشان صیغه دادن زن و دختر است که به خود زنها یا کسان آنها وجهی داده زنها را برای این کار اجاره می کنند و به مردم صیغه یا مقاطعه می دهند، و وجه اجاره را داده و بقیه دخل ایشان است... در ایوان هر حجره از طلاب جوان یا پیر نشسته و بهرکس که وارد می شود قلیان می دادند و اظهار انس کرده بعد می پرسیدند زن می خواهی یا دختر جوان... در تمام شهرهای ایران طلاب عزب ...غالباً زن می آورند و متعه می کنند، یک شبه یا چند ساعته». (خاطرات حاج سیاح، ص 164).
اکنون در جمهوری اسلامی صدها سایت صیغه فعال هستند و از راه فروش سکس درآمد سرشاری دارند. یکی از این سایت ها، یعنی سایت «صیغه ایرانیان/ همسریابی ازدواج موقت در تهران»، برای «حق معارفه»، یعنی برای معرفی زنان به مردان، از مردان «بین 50 تا 200 هزار تومان» پول می گیرد که در ایران رقم قابل توجهی محسوب می شود.
یکی از مسئولان این سایت می گوید: «این سایت از دو سال پیش فعال است و با اینکه بیش از 100 بار از سوی کفار مورد حمله بزرگ «ddos» قرار گرفته اما همچنان به فعالیت خود ادامه می دهد. همانگونه که بینندگانِ پیگیر مستحضرند قطع و وصل شدنهای مداوم سایت ناشی از این مظلومیت و عناد با فقه شیعه ی جعفری بوده است که ما آن را نشان دهنده حقانیت فعالیت مان محسوب و به کوری چشم کافران در مسیر درستی که در آن گام نهاده ایم مصمم تر شده ایم.»
بخشی از گفتگوی شبکه آفتاب با این سایت به شرح زیر است:
«مهریه چگونه و براساس چه معیارهایی تعیین میشود؟
مهریه با توجه به شئونات خانم تعیین می شود، مانند مهریه ی ازدواج دائم... با توجه به شئونات خانوادگی تحصیلی و اخلاقی تعیین میشود.
چه ضمانتی برای پرداخت آن وجود دارد؟
مهریه با نظارت سایت حتماً پرداخت میشود.
سایت شما برای تأمین مسکن مراجعه کنندگان هم کمک می کند؟
در موارد یک ساعته تأمین مسکن با خانم است. در برخی موارد هم سایت کمک می کند تا امنیت لازم برقرار شود.
برای عقد یک ساعته هزینه ی مکان از طرف چه کسی پرداخت میشود؟
خود خانم اگر مسکن نداشته باشد، ما مسکن را معرفی می کنیم. البته مسکن مال ما نیست. مال فرد مورد اطمینان ماست.
هزینه یک ساعته ی این مکان چقدر است؟
الان برای یک ساعت باید 30 هزار تومان از طرف خانم پرداخت شود.»
ازدواج موقت با کارت ملی/ گفت و گو با مسئول ثبت نام سایت صیغه ایرانیان، خبر آنلاین، 14 تیر 1393.
همانگونه که دیده می شود عملکرد این مراکز/سایت ها با عملکرد روسپی خانه ها چندان تفاوتی ندارد. این مراکز، در برابر دریافت مبلغی پول از مردان زنان را به آنها عرضه می کنند، دستمزد (مهریه) زنان را از مشتری ها وصول می کنند و به زنان می دهند، و مکان فروش سکس و امنیت آن را هم تأمین می کنند.
در این جا حرف من بر سر خوبی یا بدی صیغه نیست. صحبت بر سر این است که چرا روحانیتی که صیغه ی یک ساعته را تحمل و تشویق می کند نمی تواند تحمل کند که زن و مرد مجردی، به میل خود و صرفاً به دلیل عشق به یکدیگر، در زیر یک سقف زندگی کنند، با یکدیگر عشق بورزند و اگر روزی اراده کردند با یکدیگر ازدواج کنند.
آینده ی ازدواج سفید در ایران
محمدی گلپایگانی از «حاکم اسلامی»، یعنی آیت الله علی خامنه ای، می خواهد که «با شدت» با ازدواج سفید «مقابله کند». تردیدی نیست که این «مقابله» به معنای دخالت هر چه بیشتر نظام اسلامی در زندگی خصوصی مردم خواهد بود. مأموران امر به معروف و نهی از منکر درب خانه ها را خواهند کوبید، از دیوار خانه های مردم بالا خواهند رفت و از پشت پنچره ها به داخل اتاق ها سرک خواهند کشید تا مرتکبان ازدواج سفید را بیابند و به اتهام زنا تازیانه بزنند و چه بسا اعدام کنند. حکومت اسلامی سرکوب مردم، و به ویژه زنان، را شدت خواهد بخشید، مردم را به خبرچینی علیه یکدیگر تشویق خواهد کرد و بر بی اعتمادی مردم از یکدیگر خواهد افزود.
با اینهمه، ازدواج سفید به دلایل زیر در ایران گسترش خواهد یافت.
مشکلات اقتصادی جوانان که ناشی از بیکاری و گرانی است ازدواج سفید را به گزینه ای دست یافتنی، سالم و کم هزینه برای همزیستی و عشق ورزی با جنس مخالف تبدیل کرده است.
افزایش طلاق در ایران موجب افزایش ازدواج های سفید شده است. بسیاری از کسانی که ازدواج ناموفقی را پشت سر گذاشته اند ترجیح می دهند که پیش از آن که دوباره ازدواج کنند همسر آینده خود را در رابطه ای طولانی، در چارچوب زندگی مشترکِ بدونِ ازدواج، بیازمایند تا مجبور نشوند که تجربه تلخ ازدواج قبلی را تکرار کنند.
اما فقر اقتصادی و طلاق مهمترین عوامل روی آوردن جوانان به ازدواج سفید نیستند. ازدواج سفید جلوه ای از طغیان زنان جوان ایرانی علیه قید و بندهای سنتی است. این زنان بی کفایتی، بی عدالتی و سبعیت حکومت مردسالار دینی را با چشمان خود دیده و با پوست و گوشتشان حس کرده اند و اعتمادشان را به ارزشهای اخلاقی جامعه ی مردسالار دینی تا اندازه زیادی از دست داده اند. این زنان نمی خواهند که همچون مادران و مادر بزرگ هایشان زندگی کنند. آنها نمی خواهند که چشم و گوش بسته به خانه ی نخستین خواستگاری که درب خانه شان را کوبید بروند. این زنان، از طریق تکنولوژی نوین، آزادی های همنوعان خود را در جهان غرب دیده اند و برای دستیابی به این آزادی ها تلاش و روزشماری می کنند.
زندگی مشترکِ بدونِ ازدواج، به ویژه اگر با عشق - یعنی تعهد، احترام، شیفتگی و از خود گذشتگی متقابل - همراه باشد، به همان اندازه ی نفس کشیدن و غذا خوردن طبیعی است. در مورد ازدواج سفید هیچ چیز غیر اخلاقی یا غیر طبیعی وجود ندارد. گسترش این نوع زندگی در ایران نشانگر آن است که بخشی از جوانان ایرانی به درک والاتری از حقوق انسانی خود نایل آمده اند و، به رغم موانع بزرگی که سنت و مذهب و حکومت دینی در برابرشان نهاده اند، برای برخورداری از این حقوق می کوشند.
نظر شما پس از بازبینی توسط مدير سايت منتشر خواهد شد