logo





جنبش و کودتا

سه شنبه ۲۳ تير ۱۳۸۸ - ۱۴ ژوييه ۲۰۰۹

عباس سليمی

اکنون ایرانیان با دو پدیده یعنی کودتا و جنبش زند گی می کنند . پیدایش نا گهانی این دو پدیده در اپتدا برای ایرانیان و برای مردم جهان باور کردنی نبود. این باور کردنی نبود که در سر زمین کهنسال ا یرا ن در قرن 21 یک دین مرد می تواند در سالها ی پیریش در رأی ملیو نها مردم تقلب کند و سپس نیروهای نظامی خو د را برا ی سر کوب بی رحمانۀ مردم که علیه تقلب درانتخابات اعتراض می کردند روانه خیابانها نماید.
از آ ن روز تا کنون یکماه گذ شته است . مردم واقعیت تلخ را لمس کرد ه اند و آ ن طور که د یده ایم در داخل و خارج کشور راه مبارزه علیه فقیه سلطان را بر گزید ه اند.
این دو پد یده با ما همراه اند . از این رو با توجه به اینکه شرایط سیا سی کشور به سرعت در حال دگر گونی است و رویدادها پی در پی رُ خ می دهند بر ر سی مداو م این دو پد یده ضر و ریست.
در این نوشته در گفتاری فشر ده شکل و درو نما یه این دو پد یده در شرا یط کنونی مو رد بر رسی قرار می گیرند.

1- َشکل کو د تا
پیش از هر چیز با ید گفت که کو د تا دارای رهبر ی است . این رهبری تنها چند فرد نظا می نیستند. نظا میان بر خلاف د یگر کود تا ها که در دهه ها ی گذ شته در جهان ُرخ داد ند در جلو ی صحنه و در مقام ر هبری قرار ندارند . این شکل ویژ ه کو دتا در ایران قر ن 21 است. فرما ن سر کوب بی رحما نه ی مردم ابتدا از سوی یک ژ نرا ل نظا می صا در نشده است . رهبر این کود تا مردی نیست که خود را با ز هم رییس جمهور ایران میخوا ند. او کمتر از آ نست که بتواند چنین کو د تا یی را رهبری کند . رهبر این کود تا شخص فقیه سلطا ن است. سید علی خا منه ای این کو دتا را رهبری می کند. این رهبری متمر کز و ساز مان یا فته و مجهز است.
این دور از واقعیت است که تصور شود کو د تا چیان و رهبری آ نان مردم ایرا ن را نمی شنا سند. آ نها بخوبی میدا نند که مردم درمقابل کودتا صف آ را یی می کنند. آ نها می دا نند که مردم سلاحی جز اعتراض و جنبشی مسا لمت آ میز ندا رند.
آ نها می دانند که هیچ گروه مسلحی علیه حاکمیت در شهر های ایران و جود ندارند. آ نها حتی بخوبی می دانند که مر دم ایران ساز ما ند هی قوی ندارند و حتی انتظار چنین کود تا یی را ندا شته اند .
شکل کود تا نشان می دهد که آ نها خود را آ ما ده کرده بو د ند . حر کت نیرو های نظا می چه آ نها که سواراتو مو بیل ها یا مو تور سیکلت ها هستند و چه آ نها یی که پیاده ما نند کر گد ن مردم را درو می کنند نشان می دهد که آ نها این کار را تمر ین کرده اند. آ نها فر صت دا شتند چه در ایران وچه در دیگر کشور ها ی منطقه نیرو های خود را برای چنین روزی آموزش دهند.
شکل بی رحمانه کودتا نه تنها برای اینست که کمبود نیروهای خو د رادرمقا بل ملیونها ایرانی لا پو شا نی کنند و یا به سر عت کار را تمام کنند و برای مد یریت جها ن ادعا نما یند بلکه برای این هم چنین بی رحمند که می دا نند زمان بسود آ نها نیست و مردم آ ما ده تر می شوند و صف ها یشان را فشرده تر می کنند . شکل کودتا نشا ن می دهد که کود تا چیا ن به پیشر فته ترین تکنیک های روز جهان مجهز ند. از این طر یق ارتبا ط خو درا ساز ما ن می دهند و امکان ارتباطی نیرو های جنبش را قطع می کنند.
آ نها اززمین واز هوا بمرد م حمله می کنند . ماشین ها یی دارند که انواع محلو ل های گو نا گو ن را بمردم می پاشند. خانه ها و مردم را علا مت گذاری می کنند . نمره ماشینها را می کنند که بعد صا حبان آ نها را تعقیب کنند . آری فقیه سلطان با همه ی ایده ها و افکار کهنه و ضد مردمی خود کو دتا یی مدرن را سازماندهی کرد ه است. رو یداد ها نشان می دهند که او هنوز بر گهای رو نشده ای دارد.

2- شکل جنبش
جنبش آ زا دیخواهی و مردم سالاری ایران که در مقابل کو دتا چیان و فقیه سلطان قد علم کرده است جنبشی مسالمت آ میز است. این دیگر بر هیچ کس پو شیده نیست که ملیونها ایرانی به شکلی مسالمت آ میز برای دستیابی به اولیه ترین خوا ستهای اجتماعی و انسانی خویش بپا خا سته اند. شکل مسا لمت آ میز جنبش از تجربه طولا نی ایرانیان در مبارزه با دیکتا تور ها نا شی شده است. این جنبش هم دارای رهبری رسمی وهم دارای رهبری غیر رسمی است. رهبری رسمی جنبش چهره هایی چون میر حسین موسوی ، مهدی کروبی و محمد خا تمی هستند. اما رهبری غیر رسمی جنبش در درون خود جنبش است. هر فرد یک رهبر است و هر رهبر یک فرد عادی.
این جنبش قانونی است زیرا خوا ستهای قانونی را طرح می کند. از این روست که دارای اعتبار است هم در نزد ایرانیان و هم در نزد مردم جهان.
این جنبش منظم است. نظمی درونی که شایسته ایرانیان در قرن 21 است. این جنبش توا نا ست توانایی که شا یسته جوانان ، زنان و مردان ایران زمین است. این جنبش در نا کجا آ بادی در گو شه ای از این جهان بزرگ رخ نداده است. این جنبش از آ ن ایرانیان و آ یینه رشد ایرا نیان است.
این جنبش مدرن است. این جوانان ایرانی هستند که با همه ی فشار و سرکوب کود تا چیان رابطه خود را با هم و رابطه ی جنبش داخل را با جهان سازماندهی می کنند.
این جنبش در حال گسترش است . اکنون جبهه ضد کود تا عملا شکل گرفته است. این جبهه هر روز گستر ده تر می شود و می رود خود را متشکل تر ، رسمی تر و قوی تر کند. این جنبش هنوز شکل نها یی خود را نشان نداده است. بسیاری رویدادها در آ ینده بویژه بر خورد کودتا چیان با مردم و یا با زندانیان سیاسی و رهبران جنبش ممکن است در شکل جنبش تا ثیر بگذا ر ند.

3- درونما یه کود تا
سی سال پیش در آ ستا نه تشکیل جمهوری اسلامی آ یت..خمینی توانست حمایت تقر یبا تمامی دستگاه روحانیت ، بخش اعظم بازار و پیشه وران شهری و حمایت بخش اعظم روشنفکران مذ هبی را بخود جلب نماید. او حتی توانست با شعار حکو مت کوخ نشینان حما یت پا یین ترین لا یه های اجتماعی کشور را جلب کند. د هقا نان نیز با شک و تردید اما در نهایت جلب شعار های او شدند. جمهوری اسلامی با قدرت سه نیرو یعنی روحانیت ، بازار و روشنفکران مذ هبی تشکیل شد. می توان گفت که جمهوری اسلامی عمد تا همین سه نیرو را نما یند گی می کرد.
با گذشت سی سال پایگاه اجتماعی حاکمیت بکلی د گر گون شد. اکنون حاکمیت ایران به رهبری فقیه سلطان ، سید علی خا منه ای تنها نماینده ی بخشی از روحا نیون دولتی ، بخشی از سرما یه داران دولتی و نما ینده ی گرو ها یی ازتئو کراتها در دستگاه گو نا گو ن حا کمیت و در نیرو های مسلح است.
پا یگا ه طبقا تی و اجتما عی کو دتا همین نیرو ها هستند . اینها درسا لهای گذ شته فر یبکارانه کوشیدند که با خرج بی حسا ب و کتا ب پول و پخش سایر امکا نا ت معیشتی به نحوی مسخر ه در میان پا یین ترین لا یه های اجتماعی که در فقر ی جا نکا ه زند گی می کنند برای خود سر با ز گیری کنند.
به لحا ظ فکری فقیه سلطان و همد ستا نش بر دا شتی خرافی از دین اسلام را نما یند گی می کنند. این برداشت به گواه بزر گتر ین مرا جع روحا نی ایران و متفکران و دا نشمندان اسلامی کشور هیچ وجه مشترکی با اسلا م ندارد.
به لحاظ سیاسی آ نها تفکری ر ا نمایند گی می کنند که می خواهد با خرج منابع اقتصادی و انسانی ایران به بمب اتمی دست یا بد و به انواع ما جرا جویی در منطقه دست بزند و از آ ن طر یق در مد یریت جهان شریک شود.
مسخره تر از هر چیز این است که فقیه سلطان و همد ستانش علیه مردم کشور خود کو د تا می کنند و میخوا هند در مد یریت جها ن سهیم شوند.
کود تا چیان نه تنها علیه آ زادی و مردم سالاری در ایران کود تا کرده اند بلکه ایران را بسوی ویرانی ، اغتشاش و انهدام پیش می بر ند.
از نظر حقو قی و دینی فقیه سلطان خو د را ولایت امر و امام امت می داند . او حق خود می داند همه ی سیا ستهای نظام را تعیین و در اجرای آ نها مستقیما نظارت کند. او حق خود می داند که مستقیم یا غیر مستقیم مسؤلین قوه مجریه ، مقننه و قضایی کشور را بر گزیند ، فر ماند ها ن سپا ه ، ارتش و نیر و های انتظا می را انتخا ب کند. او حق خود می دا ند تما می شبکه ها ی ارتباطی جا معه را در کنترل داشته با شد و همه چیز را علنی یا مخفی آ نطور که می خواهد سازماند هی کند . او حق خود می داند زند انها ی مخو ف ایجاد کند و هر طور که می خوا هد مخا لفین را در این زندا نها ی علنی و مخفی اسیر کند و به دست مز دوران خود مورد شکنجه های وحشیانه قرار دهد و به قتل برساند . او حق خود می دا ند به نحوی علنی یا مخفی فرمان قتل هر کس را زن یا مرد به بها نه ای صادر کند . او برای همه ی این ها تو جیهی قانونی یا دینی دارد.
اما بخش اعظم این حقوق را قا نو ن اسا سی نظام ولا یت فقیه به فقیه حا کم بخشیده است . این درد نا ک است . اما مردم ایران باید بدانند که سی سال پیش به چه چیز رای داده اند .
قا نو ن اسا سی نظام ولا یت فقیه اگر چه در مواردی به حقوق مردم اشاره می کند اما این قانون چنان اختیاراتی نا محدود برای مد تی نا محد ود به فقیه حا کم بخشیده است که از آ ن جز دیکتا توری بزرگ بیرون نمی آید .
هر نظامی که بر این قانون ا سا سی استوار شود نظامی دین حاکمی است که به بد تر ین نوع د یکتا توری منجر می شود.
با این قانون ا سا سی اگر هر فقیه عار ف و زا هدی بعنوا ن ولایت امر انتخاب شود پس از بیست سا ل فقیه سلطان دیگری از او ساخته خواهد شد که خود را ما لک جا ن و مال و اراده ی همه ی مردم ایران می دا ند.

4- درونما یه جنبش
این جنبش از نا رضا یتی ژرف جا معه ایران بر خا سته است. این جنبش ریشه در بغض فرو خورده ی مردم ایران دارد که در سا لها ی گذ شته از سوی حا کمیت مورد انواع ستمهای اجتما عی قرار گر فته اند.
تقلب در آ رای مردم و پس از آ ن کو د تا ی بی رحما نه بغض مردم ر ا تر کا ند ه است. بغض مردم اکنون به فر یا د زنده باد آ زادی و مرگ بر دیکتا تور بدل گشته است .

در این جنبش طبقات و اقشار مردم دوش به دوش هم حضور د ار ند .

جو ا نان ، زنان و مردان ، رو حا نیت غیر دو لتی ، اقلیت های دینی و مر دمی ، کا ر گر ان ، سر ما یه داران غیر د و لتی و پیشه وران شهری در این جنبش حضو ر دا ر ند و برای آ زادی و جمهو ر ی مر دم سا لار می کو شند .
اگر چه در سالهای گذ شته و بو یژ ه در ما هها ی قبل از انتخا ب رییس جمهوری زنان ، دا نشجو یان ، کار گران و دیگرطبقا ت و اقشار اجتما عی خوا ستها ی اجتما عی خو د را بیا ن کرده اند و برای رسید ن به آ نها پیگیر ا نه کو شید ند ا ما پس از کو د تا خو ا ست های سیا سی برا ی رسید ن به آ زادی ، دمو کر ا سی و جمهو ری مر دم سا لار بر جسته تر شده است. از این رو این جنبش اکنون جنبشی گستر ده و سیا سی است و میر ود تا به جنبشی سرا سر ی تبد یل گردد.
ا گر نظا م آ ن با شد که قا نون اسا سی نظام ولا یت فقیه به نحوی غا لب تعیین نمو ده است و دین حا کمی را بر همه چیز جا معه مسلط می کند این جنبش از آ ن گذر خوا هد کرد.
ا گر نظا م این قو ه مجر یه ، قضا ییه ، مقننه ، این زندا نها و د ستگا هها ی امنیتی و ار تبا طی است که فقیه سلطان با ا ختیا رات خود همه آ نها را آ نطور که خود می خوا ست بر پا کر د ه است، جنبش آ نها را بر خوا هد چید .
درو نما یه این جنبش خشونت و ویرا نی نیست . در و نما یه این جنبش آ زادی خوا هی و جمهوری خوا هی است. جمهو ری ای که بر رای مردم استوار می شود نه به رای فقیه سلطان که ایران را به سوی ویرا نی و نا بودی پیش می برد.
اکثر یت مردم ایران مسلمانهای شر یفی هستند که می خواهند با دیگر هم میهنان خود ایران را بسا زند و در صلح و دو ستی با همه ی مرد م جها ن ز ند گی کنند.
ایرا نیان همه خود را با هم برا بر می دا نند و حقو ق اجتماعی یکسان می خوا هند . آنها از دین حاکمی ، فقیه سا لا ری و از فقیه سلطا ن بی زا ر ند و آ زادی ، دمو کرا سی و جمهو ری مردم سا لار می خوا هند . اگر کسی اینرا نمی داند ، می توا ند به صدا ی جنبش ، به فر یا د ها ی بلند ملیو نها ایرانی گو ش د هد . این صدا هر روز بلند تر و بلند تر می شود و از هر سو می آ ید.

عباس سلیمی
21 تیر ماه 1388

نظر شما؟

نام:

پست الکترونیک(اختياری):

عنوان:

نظر:
codeimgکد روی تصویررا اينجا وارد کنيد:

نظر شما پس از بازبینی توسط مدير سايت منتشر خواهد شد