عصرنو، آگهی می پذيرد
‍‍‍‍جمعه ۱ شهريور ۱۳۸۷ - ۲۲ اوت ۲۰۰۸

اسامی قربانيان
کشتار سال۶۷
در زندان ها
( ليست جديد - شهريور ۱۳۸۶)
اسامی ۴۴۸۵ نفر از زندانيان سياسی

تعداد فعالان دانشجوئی بازداشت شده در آذربايجان به ده نفر رسيد

صدور قرار ۵۰ ميليون تومانی
به جرم شركت در مراسمی كه برگزار نشد

تعيين زمان دادگاه محبوبه کرمی

بی خبری از وضعيت مسعود کردپور
روزنامه نگار و فعال مدنی در کردستان

آخريِن گزارش از ادامه بازداشت فعالين دانشجوئی آذربايجان

دستگيری يک فعال دانشجويی ديگر در تبريز

احضار دانشجويان به دادگاه انقلاب ادامه دارد
فيروزی سخنگوی انجمن زنجان و احمدی دبير سابق انجمن شطراز به دادگاه انقلاب احضار شدند

آزادی سامان رسولپور با قرار وثيقه









اخبار امروز

۲۲۰۰ نفر به فراخوان ائتلاف گروه ها و فعالان جنبش زنان عليه لايحه خانواده پيوستند
  • بيش از ۲۲۰۰ نفر به فراخوان ائتلاف گروهها و فعالان جنبش زنان عليه لايحه «حمايت از خانواده» پيوستند.در ميان امضا کنندگان ،اسامی شخصيت های برجسته فرهنگی ،سياسی و اجتماعی با گرايش های مختلف فکری، سياسی ديده می شود. امضاکنندگان اوليه اين فراخوان ضمن انتشار اين ۲۲۰۰ امضا اعلام کرده اند که ارسال امضا ها همچنان ادامه دارد و نام امضا کنندگان جديد در گزارش های بعدی اعلام خواهد شد



  • پرونده بهائیان در گفت‎ ‎وگو‎ ‎با‎ ‎شیرین‎ ‎عبادی
    زندانی هم بشوم کنار نمی کشم
    امیدمعماریان‎

  • .‎داشته‎ ‎باشید‎ ‎که‎ ‎هر‎ ‎کس‎ ‎که‎ ‎به‎ ‎دادگاه‎ ‎می‎ ‎رود‎ ‎هم‎ ‎مطابق‎ ‎قوانین‎ ‎بین‎ ‎الملی‎ ‎حقوق‎ ‎بشر‎ ‎وهم‎ ‎مطابق‎ ‎قوانین‎ ‎داخلی‎ ‎باید‎ ‎وکیل‎ ‎داشته‎ ‎باشد‎ ‎و‎ ‎دفاع‎ ‎از‎ ‎یک‎ ‎متهم‎ ‎به‎ ‎منزله‎ ‎همسویی‎ ‎با‎ ‎او‎ ‎نیست. ‏‎ ‎من‎ ‎دفاع‎ ‎از‎ ‎این‎ ‎پرونده‎ ‎رابا‎ ‎همه‎ ‎مخاطراتی‎ ‎که‎ ‎برای‎ ‎من‎ ‎ممکن‎ ‎است‎ ‎به‎ ‎بار‎ ‎بیاورد‎ ‎قبول‎ ‎کردم‎ ‎و‎ ‎از‎ ‎این‎ ‎پرونده‎ ‎کنار‎ ‎نمی‎ ‎روم. حتی‎ ‎اگر‎ ‎من‎ ‎را‎ ‎‏۱۰‏‎ ‎سال‎ ‎هم‎ ‎به‎ ‎زندان‎ ‎بیندازند‎ ‎سال‎ ‎یازدهم‎ ‎که‎ ‎از‎ ‎زندان‎ ‎بیرون‎ ‎بیایم‎ ‎باز‎ ‎از‎ ‎این‎ ‎پرونده‎ ‎دفاع‎ ‎خواهم‎ ‎کرد‎. ‎



  • سعید ترابیان:
    احکام صادره برای کارگران شرکت واحد
    غير قانونی است
    این احکام با فشار مراجع امنیتی صادره شده است
    گفتگوی رادیو پیام آزادی با آقای سعید ترابیان از اعضای هیت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد



    در باره انتخابات اخير کانون نويسندگان ايران
    گفتگوی رادیو پیام آزادی با خانم حاجی راده



    'گل شيفته فراهانی ممنوع الخروج شد'

  • پس از شایعه های فراوان درباره بازی گل شیفته فراهانی در فیلمی از ریدلی اسکات، در حالی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هنوز موضعی رسمی اعلام نکرده است، خبرگزاری دولتی ایران خبر ممنوع الخروج شدن گل شیفته فراهانی را به طور رسمی اعلام کرده است. در این خبر ضمن اشاره به بازی گل شیفته فراهانی در فیلم "مجموعه دروغ ها" در کنار بازیگرانی چون لئوناردو دی کاپریو و راسل کرو، به پیشنهاد جدید در هالیوود به گل شیفته برای بازی اشاره شده است.



  • درخواست فوری برنامه نظارت
    برای روشن نمودن وضعیت بازداشت مسعود کرد‍پور

  • با توجه به اطلاعات به دست آمده، آقای مسعود کردپور در تاریخ ۸ اوت ۲۰۰۸ در منزلش در شهر بوکان (استان کردستان) به جرم "جاسوسی برای قدرت های خارجی" و انجام مصاحبه با رسانه های خارجی که به زبان های فارسی و کردی منتشر می شوند دستگیر شده است. در زمان صدور این درخواست فوری هیچ گونه اطلاعی از مکان حبس او و محکومیت های احتمالی که بر ضد او وارد است در دست نیست.
  • برنامه نظارت مراتب نگرانی عمیق خود را نسبت به حبس نامعلوم آقای مسعود کردپور اعلام می دارد و خاطرنشان می سازد که این قیبل اقدامات کاملاً نشان دهنده ادامه سرکوب های شدید از سوی دولتمردان به جانب مدافعان حقوق بشر، به ویژه مدافعانی است که در مناطق اقلیت نشین فعالیت می کنند.



  • فراخوان کميته پی گيری بازداشت های خودسرانه
    برای حضور در منزل کبودوند

  • کمیته پی گیری بازداشتهای خودسرانه اعلام می کند به منظور محکومیت صدورحکم یازده سال حبس و دفاع از حقوق نقض شده آقای محمد صدیق کبودوند، روز جمعه اول شهریورماه سال جاری ضمن دیدار با خانواده این فعال حقوق بشر نشستی را با حضور جمعی از فعالان سیاسی و مدنی در منزل آقای کبودوند برگزار خواهد کرد



  • احضار سه هنرمند سينما به دادسرای جنايی تهران

  • عزت‌الله انتظامی، پرویز پرستویی و کیومرث پوراحمد سه سینماگر برجسته ایرانی پس از این که ۲۰۰ روزنامه نگار از فعالیت انسانی آنان برای نجات جان یک نوجوان محکوم به اعدام حمایت کردند، به دادسرای امور جنایی احضار شدند.



  • رضا حجازی ۲۰ ساله اعدام شد

  • رضا حجازی، جوانی که در پانزده سالگی مرتکب قتل شده بود، پیش از ظهر روز سه‌شنبه ۲۹ مرداد در زندان اعدام شد. ساعتی پیش از اجرای حکم اعدام، مسئولان زندان به وکیل او گفته بودند که اجرای حکم به تعویق افتاده است. محمد مصطفایی بعد از ظهر روز سه‌شنبه (۱۹ اوت / ۲۹ مرداد) در تماس با دویچه وله گفت که ساعت ۱۳:۳۰ دقیقه بعدازظهر، با ناباوری از اعدام موکلش باخبر شده و این خبر او را شوکه کرده است.



  • نامه سرگشاده «کانون نويسندگان ايران (در تبعيد)
    به انجمن جهانی قلم
  • از شما تقاضا داریم از همه تشکل های عضو انجمن جهانی قلم در همه کشورهای جهان درخواست کنید تا با یک همبستگی بین المللی صدای اعتراض ما را به گوش افکار عمومی جهان و سازمان های ذیربط برسانند تا ضمن محکوم نمودن جنایات حکومت اسلامی علیه بشریت، از هر طریق ممکن به حمایت از تلاش ها و مبارزات بر حق، عادلانه و آزادی خواهانه روشنفکران، کانون نویسندگان، فعالین جنبش زنان، جنبش دانشجویی، جنبش کارگری و حقوق اقلیت های ملی و مذهبی در ایران برخیزند.



  • جمعیت دفاع از زندانیان سیاسی ایران –کلن
    اگر ما فراموش نکنيم.....
    گردهمآیی، به مناسبت بیستمین سالگرد قتل عام زندانیان سیاسی در سال ۶۷

  • امروز نیز با کمال تاسف همان مشروعه خواهان و فدائیان اسلام بر کشور ماحکم می رانند وبشکل دیگری منافع ملی ما را تاراج می کنند ، با سیاست های نا بخردانه و تنش زای خود ایران را درگیر تحریم های همه جانبه بین المللی کرده اند و با سخنان و گفتار تحریک آمیز خود کشوررا بسوی جنگ و یک فا



  • 'درياچه بختگان خشک شد'

  • سرپرست اداره محیط زیست استان فارس از خشک شدن کامل دریاچه بختگان در شهرستان نیریز فارس خبر داده است. به گفته مسئولان محیط زیست استان فارس، تبدیل این دریاچه به نمکزار باعث شده که نمکها بر اثر وزش باد بر روی محصولات کشاورزی بومیان منطقه ریخته شود و حتی جاده ها را بپوشانند. علت خشک شدن کامل دریاچه بختگان، خشکسالی های اخیر اعلام شده است.



  • باستان‌شناسان:
    از نابودی ميراث فرهنگی خوزستان جلوگيری كنيد
    شهرام زارع

  • برگزارکنندگان نخستین نشست از سلسله نشست‌های باستان‌شناسی خوزستان با عنوان "شهر تاریخی-اسلامی ارجان (بهبهان)" با صدور بیانیه‌ای خواهان جلوگیری از تخریب و نابودی میراث فرهنگی و طبیعی دشت بهبهان، در یکی از مهمترین مناطق تمدن ایلامی، شدند.


  • مادر حزب درگذشت
  • درسال های دراز زندان فرزندانش که تا آستانه ی انقلاب ادامه داشت، او همه جا پیشاپیش خانواده ها هم چون مادر دلاوری برای بچه های در بند مبارزه می کرد. از همین رو گروه پنجاه و پنج نفر حزب ملل اسلامی با ادای احترام او را ” مادر حزب“ نامیدند.
  • مادربا شروع خفقان رژیم جنایت دچار افسردگی شده بود که چرا دیگردوستان مبارزبه خانه اش نمی توانند بیایند. از این جهت به نحو دیگری به حمایت از آن ها می پرداخت.

  • -----------------------
    ياد مادر رفيق عباس مظاهری گرامی باد
    با تاسف خبردار شدیم که مادر دوست و همرزم دیرین ما عباس مظاهری در ایران درگذشته است.
    .....

    سياست و جامعه

    عیسی سحرخیز
    باقي و باقي قضايا

  • خبرهایی كه از اوین می رسد و از بند ۲۰۹ كه باز باقی را در آن جای داده اند، اصلا خوب نیست. خبرهایی كه زن و بچه این روزنامه نگار شجاع و مبارز راستین راه ارتقای كرامت انسان و دفاع از حقوق بشر پس از آخرین ملاقات با خود آؤرده اند نه تنها خوب نیست، كه باز چون خبرهای دیروز و پریروز زن و بچه ی گنجی، و پیش از آن زن و بچه ی سازگارا یا ...، تاسف برانگیز و دلهره آور است؛ باز پای جانی در میان است و نگرانی از ...



  • محمد رضا تاجیك
    چرا جنبش های اصلاحی در ايران مانا و پويا نيستند؟

  • انسان و جامعه ایرانی، به رغم این كه چند بار در همین قرن بیستم ـ به قول اخوان ثالث(در آخر شاهنامه) ـ چشم بگشوده و گفته است "آنكه طرفه قصر زرنگار صبح شیرینكار"؛ یعنی با سادگی و خوش خیالی گمان كرده فردا به بهشت برین و جامعه برترین(با هر تعریفی از این ها) خواهد رسید ، هنوز در بند استبداد درون و برون گرفتار است.



  • حمید اکبری
    تشابهات علت های کودتای سوم تير ١٢٨٧ با کودتای ٢٨ مرداد ١٣٣۲

  • نه تنها خلاف نظر نویسندگان موافق کودتا و مخالف مصدق، نمی بایستی اهمیت سیاسی ٢٨ مرداد را نفی کرد و کاهش داد، بلکه می بایستی در کنار یادآوری این کودتا، کودتاهای دیگری نیز که علیه مشروطیت روی داده است را مرتب یاد آور شد تا شاید این یادآوری ها چون سپری از آگاهی در پندار و گفتار و کردار جامعه مدنی از بروز کودتایی مشابه علیه دموکراسی آتی در ایران پیشگیری کند. در این زمینه، کودتای سوم تیر ١٢٨٧ محمد علی شاه قاجار علیه مشروطیت که توأم با توپ بستن مجلس بود، نمونه بارزی است.



  • پارسا نیک‌جو
    کردستان مشعل هميشه فروزان

  • در سال‌های چوبه و دار شست، کردستان خطه‌ی تدوام حیات نیروهای سیاسی و سنگر مقاومت و پیکار آنان شد. در آن سال‌ها کردستان رنگین کمانی از نیروهای سیاسی ایران را در خود جای داده بود. بسیاری از فرزندان انقلابی ایران در مناطق آزاد کردستان، زنده‌گی رها از سلطه‌ی رژیم را تجربه کردند. مردم کردستان در آن سال‌ها سفره‌ی نان خود را با آنان قسمت کردند. بسیاری از آنان در کردستان جان باختند و در آن‌جا به خاک سپرده شدند. کردستان سرزمین خون و خاطره‌ی نسلی است که به رژیم اسلامی از همان آغاز نه گفتند.



  • محمد علی اصفهانی
    چرا در برابر زندان و شکنجه باقی سکوت کرده ايد؟
    حاشيه يی بر متن کامل مقاله يی از آسيه امينی

  • آيا بايد همه، انقلابی يا خود انقلابی بين باشند تا حق حيات داشته باشند؟ چند نفر از ما انقلابی ها و خود انقلابی بين ها، چند صدم کارهايی را که باقی، بی سر و صدا و بی ادعا، برای محروم ترين و بی پناه ترين آدم های کشور ما، يعنی زندانيانِ در آستانه ی اعدام انجام داده است، انجام داده ايم در اين سال های بد؟ سال های بدِ پر از افتخار. بر از افتخار امضا کردن بيانيه ها و اعلاميه ها و نوشتن مقاله ها و شعر ها و قصه ها و کوفت ها و زهرمار ها...



  • مسعود نقره کار
    " چشمی هست که از اشک لبريز نشود؟ "

  • در سی سال گذشته هزاران ایرانی به فرمان و فتوی آیت الله خمینی ودیگر روحانیون دگراندیش کش به قتل رسیدند. با معیار های اسلامی "گناه و جرم" قربانیان ,که در بیدادگاه های پیش قرون وسطایی اسلامی به مرگ محکوم شدند, دگراندیشی ی سیاسی و عقیدتی و قومی , و مخالفت با حکومت اسلامی بود . این فربانیان که اکثر آنان جوانان تحصیلکرده و روشنفکران و روشنگران جامعه بودند یا تیرباران شدند , یا به دار آویخته شدند, و یا گوشه وکنار میهنمان " ذبح اسلامی"شدند.



  • محسن یلفانی
    کانون نويسندگان ايران در برابر « دستگاه های ذی ربط»

  • پیداست که برگزاری انتخابات اخیر کانون با شیوه ای ابتکاری این سیاست را نقش بر آّب کرده و آمادگی و تازه نفس بودن هیئت دبیران جدید رژیم را برای مقابله با آن به تکاپو واداشته است. آقای معاون فرهنگی وزارت ارشاد به میدان آمده و از غیرقانونی بودن کانون نویسندگان سخن می گوید و می افزاید که «نهادی که با عنوان «کانون نویسندگان» از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز دریافت کرده باشد وجود خارجی ندارد.» و نیز «جائی که فعالیت فرهنگی و مجوز ندارد، قانون باید با آن برخورد کند.»



  • ایرج شکری
    چوبه های دار و دروکردن دگر انديشان روش خمينی از آغاز
  • اگر ما از اول که رژیم فاسد را شکستیم و این سد بسیار فاسد را خراب کردیم به طور انقلابی عمل کرده بودیم و قلم تمام مطبوعات مزدور را شکسته بودیم و تمام مجلات فاسد و مطبوعات فاسد را تعطیل کرده بودیم و روسای آنها را به محاکمه کشیده بودیم و

  • بين المللی

    ريييس سابق موساد:
    احمدی نژاد، بزرگ ترين هديه برای اسراييل است!
    برگردان: محمدعلی اصفهانی

  • اظهارات افراطی يک رييس جمهوری در ايران، برای همه کس ثابت می کند که ايرانِ امروز، ايرانی است که همزيستی با آن غير ممکن است. احمدی نژاد، به اين گونه، تمام جهان را عليه ايران، متحد می سازد.



  • تهمورث کیانی
    پيشنهاد صلح اولمرت؛ نوزادی که مرده به دنيا آمده!

  • آقای اولمرت،نخست وزیر اسرائیل،یکماه پیش از کناره گیری و در آستانه پایان مهلتی که دولت ایالات متحده، بر اساس طرح صلح موسوم به "نقشه راه"، به اسرائیل و فلسطینیان برای رسیدن به توافق داده است،پیشنهاد خود را مبنی بر تاخت زدن زمین در برابر صلح به فلسطینیان ارائه کرده است. بر اساس این طرح،اسرائیل 93 در صد از کرانه باختری را در اختیار فلسطینیان می گذارد و در ازای الحاق بخشی از کرانه باختری-در حدود هفت در صد که اغلب محل شهرک های بزرگ یهودی نشین کنونی است- بخشی از صحرای نقب و دو گذرگاه برای متصل کردن کرانه باختری به نوار غره در اختیار فلسطینیان خواهد گذارد.



  • منیر طه
    ديگ به تابه ميگه روت سياه
    سه پايه ميگه صلّی علی
  • ترقه بازیِ آقای روس بر فراز تکه پارۀ روسِستان و گوشمالیِ آن ، گوش های آقای امریکا را سیخ و شیپورِ گوش خراشش را به صدا در آورده است . شیپوری که کوسِ رسوائیش در ویرانه های عراق و افغانستان نعره می زند . شیپوری که خُرناسۀ دیو گونه اش دنیا را بیدار کرده است و دیگر گوش کسی بدهکار و خریدارش نیست .



  • جواد طالعی
    دلايل پشت پرده جنگ روسيه و گرجستان

  • یکی از مهمترین دلایل خشم مسکو، همکاری گرجستان با طرح احداث خط لوله نفت باکو به بندر سیحان در ترکیه است. کشورهای اروپائی، در حال حاضر بخش عمده گاز مورد نیاز خود را از روسیه وارد می کنند و همواره می ترسند که مسکو، در شرایط بحرانی، از گاز به عنوان اهرم فشار علیه آن ها استفاده کند. بنا براین، غربی ها، هنگام احداث خط لوله های جدیدی که باید نفت و گاز حوزه خزر را به بندر سیحان در کنار دریای سیاه منتقل کند، مایل نبودند که روسیه را در این طرح دخالت بدهند

  • فرهنگ و هنر

    محمود کویر
    از ياد نمی بريم

    چمدان هایی سفید را،
    پر از گریه و خداحافظی،
    برابر دروازه ها ی سنگی می چینند.
    باد، بوی حیرت کبوتران را دارد.



    رضا فرمند
    مرا در شعرتان پناه دهيد!

    مرا بنویسید!
    من به شعر شما لم داده ‌ام
    شما واژه‌ های نرمی دارید
    من خسته ‌ام! درمانده ‌ام!



    مهناز هدایتی
    چند سالی هست غمگينم

    چند سالی هست غمگینم نمی گویم چرا
    ماه را زیبا نمی بینم نمی گویم چرا
    عطر گل ها را نمی بویم نفس ها زخمی اند
    زخم دل بدخیم می بینم نمی گویم چرا



    محمد سطوت
    دوآلپا
  • چندی قبل "خان عموی" ما برای دیداری دوباره به کانادا آمده بود. همانطور که اطلاع دارید و قبلا" نیز برایتان نوشتم او همیشه از دست آخوند ها دلش خون بوده وتمام بدبختیهای مردم ایران را زیر سر آنها میداند لذا هنوز چند روزی از آمدنش نگذشته بود که یکروز ناگهان سفره دلش را برایمان باز کرد و گفت: "این آخوند ها بالاخره مملکت را بباد خواهند داد".



  • آزاده سپهری
    من درونی من

    من درونی من
    با من سر جنگ دارد
    و راحتم نمی گذارد.



    محمد علی اصفهانی
    يکی فرورفته به زمين در رام الله،
    و يکی به باد و خاک سپرده در البروه
    نگاهی به گزارش خانم ميشل سيبونی




    دکتر بیژن باران
    سخنوری
  • تاریخچه سخنوری. فرهنگ کلامی، آغازی شفاهی داشته؛ لذا سخنوری، منطق، و حتی فلسفه هم آعازی گفتاری داشتند. بعدها درتاریخ، تبیین نظریه ها و ردیه بر پاره ای از نظریه ها بشکل نوشتاری پدید آمدند. در فرهنگ شفاهی نخست سخنوری و فلسفه؛ سپس منطق، شیوه استدلال، ارایه محتوا /حکم تدوین شدند. در این فرهنگ شفاهی محتوای نطق حفظ می شد؛ ولی با شرایط مشخص هر نطق، بداهه گویی هم در متن حفظ شده تداخل می گرد.



  • اسحاق نجم الدین
    ارتباط نقاشی و ادبيات
  • در سده گذشته گفتگوی صریح و شفاف میان ادبیات و سایر هنرها در جریان بود. از نوشته های بسیار متنوع در باره نقاشی معاصر تا انتشار کتاب گفتگو با نویسنده ها و نقاش های مشهور بر ارتباط نزدیک این دو رشته ادبی اشاره دارد. حتی در پایانی نیمه دوم این سده تآثیر این دو رشته هنری بر هم بهتر و جذاب تر هم شده است. شفافیت و رابطه تنگاتنگ این دو رشته پرثمر بوده اما نباید از مشکلات هم این جا و آن جا در این دو عرصه غافل بود.



  • راشل زرگریان
    ما... يا تقدير؟

  • انسان دارای ساختمان فکری مخصوصی است که هرگزاز دست یافتن بعلم ومعرفت باز نمیماند وهر اندازه هم که فراهم ساختن معاش برای او گرفتاری سازد واشتغالا ت فکری او بهر مقدار وسیع باشد با این حال روح وذهن او همیشه در باره فلسفه ایجاد عالم وسرنوشت انسانی دست وپا میزند. ...
  • -----------------
    نفرت و نزاد پرستی
  • انواع واقسام انسانهای مختلف برروی کره زمین وجوددارند. اما تعداد خوبها همیشه بیشترند. من درکشوری جنگ زده زندگی میکنم وشاید باورنکنید آنهائیکه درایام جنگ ویابهنگام ترورکشته شدند اکثرااشخاصی بودند که هرگزطرفدارجنگ نبودند



  • م. سحر
    چه توان کرد ...؟

    خرمنی نیست که در آتش نیست
    هیزم از ما و شما ، چتوان کرد؟
    وطن سوخته آئینهء ماست
    درغم ِ سوخته ها چتوان کرد؟



    جنگ های صليبی در هاليوود
    فیلم های تخیٌلی هر روزه بیشتر اسلحهً دست بنیادگرایان مسیحی می شوند.
    ترجمه: زری طبائی

  • این قضاوت در مورد داستان تخیٌلی« وقایع نگاری نارینا» نوشتهً کلیو استاپلس لویس نویسندهً انگلیسی بخوبی صدق می کند، که به تازگی بر اساس آن فیلمی از طرف کارخانهً فیلم سازی دیسنی در هالیوود که متخصص ساختن فیلم های جادوگریست ، تهیٌه شده و در روی پردهً اکران سینما های اروپا و امریکا است. این فیلم چنان ساخته و پرداخته شده که از نظر سبک و درآمد مالی تمام فیلم های ساخته شده از این قبیل در طول تاریخ سینما تا به امروزرا در جیب خود گذاشته و سر آمد آنان است.



  • محمود معتقدی
    بهار/ در باغ گيسوان تو سبز می شود

    بهارش
    به کوچه باز نمی آ ید
    چه کسی
    این سال دیوانه را
    به یاد می آورد



    یاور استوار
    توفانِ کور
    برای جانباختگان تابستان ۱۳۶۷



    محمود علی آبادی
    درميان تاريکی



    همنشین بهار
    " ما قربانيانی هستيم که جامه جلاد پوشيده ايم"
    به یاد محمود درویش
  • «محمود درویش» که فلسطینیها شعرش را صدایِ دردهایِ خود میدانستند، شاعرِ رنجدیده ای که از هرز رفتنِ نیروهایِ فلسطینی و مبادلهِ آتش و اتهام بینِ خودشان آشفته میشد و میگفت : " ما قربانیانی هستیم که جامۀ جلاد پوشیده ایم" ،



  • میرزا تقی خان
    مذاکره، کار پيرزن هاست!
  • به اعراب و اسرائیل می گویند بیائید مذاکره کنید، به ایران و مدعیانش می گویند بیائید مذاکره کنید، به آمریکا و روسیه می گویند بیائید مذاکره کنید... به روسیه ای که الان با گرجستان درگیرشده است می گویند بیائید مذاکره کنید. بابا کدام مذاکره؟

  • زنان

    اکرم خیرخواه
    لايحه حمايت از مرد خانواده

  • دولتی که ادعای عدالت و عدالت محوری دارد با چنین لایحه ای می خواهد کدامین عدالت را به اجرا بگذارد ؟ عدالت برتری مرد ؟ عدالت حق مرد به ازدواج های متعدد ؟ عدالت تاکید بر سرمایه مالی مرد جهت دادن حقوق قانونی به او ؟ عدالت بی حقوقی مدنی زنان ؟ این چگونه عدالتی است که خانواده مساوی مرد انگاشته می شود و لذا برای برآوردن لذات او قانون وضع می شود ؟



  • لاله حسین پور
    برای شفافيت و علنی سازی کف می زنم

  • ما می توانیم به اعتقادات خود عمیقا احترام بگذاریم و بدون شک و تردیدِ دائمی، اظهارنظر کنیم. اما می بایست همواره جایی برای آن سوی حقیقت باقی بگذاریم. شاید زمانی برسد که تمام سطوح حقیقت را ببینیم و بشناسیم. اما برای این کار به زمان نیاز داریم. بارها و بارها شاهدیم که بعد از گذشت زمان، شناخت بیشتری نسبت به یک پدیده یافته ایم، آن چنان که تمام قضاوت مان را تغییر داده است.



  • لیلا اسدی
    اين ره که تو می روی به ترکستان است

  • حالا نمی دانم در میان این همه مسائل متعدد که روز به روز دریغ و افسوس سال های گذشته را برای هر شهروند به همراه دارد، مسئولان مملکت اعم از دولت و مجلس چرا آنقدر به فکر تحکیم خانواده های ایرانی اند؟ چرا در میان این همه مسائل کلان سیاسی, اجتماعی، اقتصادی اعم و... بحث تعدد زوجات ذهن مسئولان را اینچنین به خود مشغول کرده است؟



  • مریم رحمانی
    ماجرای اس ام اس هايی كه به نمايندگان مجلس زدم

  • تصمیم می گیرم برای اعتراض به لایحه ضد خانواده تنها به نوشتن مقاله، تهیه گزارش و گرفتن امضا اکتفا نکنم. شماره تلفن نمایندگان كمیسیون حقوقی مجلس را از بروشور اعتراضی كه فعالان جنبش زنان برای اگاهی مردم از لایحه ضد خانوده اماده كرده اند؛ پیدا می كنم. و به تک تک آنها اس ام اس (پیامک!) می زنم كه: لایحه"حمایت از خانواده"را از دستور کار مجلس خارج کنید. این لایحه موجب وهن به اسلام است.

  • ويژه نامه

    گردهمايی سراسری سوم
    جنبش جمهوری خواهان دمکرات و لائیک ایران از ۱۹ تا۲۱ سپتامبر در بروکسل
  • از همراهان و علاقه مندان به شرکت در سمینار و گردهمایی سراسری درخواست می کنیم برای سازمان دادن هر چه بهتر گردهمایی تا ۱۰ سپتامبر از طریق تلفن و آدرس های میل تماس گرفته و ثبت نام نمایند.
  • -------------------
    پيش نويس بيانيه سياسی
    برای گردهمایی سراسری سوم جنبش جمهوری خواهان دمکرات و لائیک ایران
  • به باور ما، همچنان به عنوان خواست اساسی اکثریت جامعه ایران، چشم انداز تغییر سیاسی در آینده را ترسیم میکند. راه این گذار، نه با تهاجم نظامی خارجی و افروختن آتش جنگی دو باره و تحمیل آن به مردم ایران هموار میشود و نه با بدیل سازی های اسارت آور و بیگانه با خواست و اراده مردم.

  • يادبود

    برگی از یک داستان(۳)
    وقتی غزال رفت
    مریم سطوت

  • ما چند ماه بیشتر با هم نبودیم ولی احساس می‌کردم سال ها با هم زندگی کرده ایم. روز جدایی می‌دانستم که این آخرین دیدار است ولی غزال مثل همیشه امیدوار و مطمئن بود. وقتی می‌رفت تا جایی که دیده می‌شد، او را با چشم تعقیب کردم. دیگر آن قدر تجربه داشتم تا بدانم هرجدایی می‌تواند ابدی باشد. می‌خواستم این آخرین لحظات را از دست ندهم. ولی او اصلا به پشت سرش نگاهی نیانداخت.......

  • تاريخ

    نادر عصاره
    مدرنيته يا دموکراسی؟
    تاملی بر «نواندیشی و روشنفکری در ايران» - اثر باقر مومنی

  • «نو انديشی و روشنفکری در ايران» عنوان کتابی از محقق ارجمند باقر مومنی می باشد که در اکتبر ۲۰۰۷ منتشر شده است. کتاب مجموعه ای از آثار نويسنده است که عنوان آن مضمون مشترک مقالات آن را روشن می سازد. اولين مقاله اين مجموعه (به تاریخ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۷۹)، رساله «نوانديشی و انديشه های نو در ايران» است. اين رساله، تاریخ فکر پیشتازان روشنگر نيمه دوم قرن نوزدهم ايران می باشد که در تحولات انقلابی آغاز قرن بيستم، انقلاب مشروطيت، نقش و نشان خود را بر جا نهادند.

  • تازه های فرهنگی

    محمود کویر
    تلاش های فرهنگی ايرانيان در انگلستان
    (بخش سی و هشتم)
  • ایرانیان فرهنگ دوست و دانشمندان و هنرورزان ایرانی در انگلستان تلاش های بسیار دارند. کوشش های فرهنگی برای شناخت فرهنگ ایران به وسیله ی نهادهای فرهنگی و علمی انگلستان نیز بسیار است.