عصرنو، آگهی می پذيرد
چهارشنبه ۲۹ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۹ مارس ۲۰۰۸

اسامی قربانيان
کشتار سال۶۷
در زندان ها
( ليست جديد - شهريور ۱۳۸۶)
اسامی ۴۴۸۵ نفر از زندانيان سياسی

همنشين بهار
خاطرات خانه زندگان
۸۵۰ کتاب و مقاله در مورد زندان



گزارش ماهانه(اسفند ۱۳۸۶) در مورد نقض گسترده، مستمر و برنامه ريزی شده حقوق بشر در ايران
فعالين ايرانی دفاع از حقوق بشر در اروپا و آمريکای شمالی

هيوا بوتيمار مجدداً به اعدام محکوم شد

يک معلم کرد در"فقدان مطلق شواهد” با اعدام روبروست

وضعيت نگران کننده
يک فعال سياسی در بند ۲۰۹ زندان اوين

بلاتکليفی ۱۲۰۰ کارگر در طبس
دسترنج:۱۲۰۰ کارگر قراردادی طبس که در ۱۴ شرکت های خدماتی و پيمانی مشغول به کار هستند ۳ تا ۶ ماه حقوق در يافت نکرده اند.

۱۰ دانشجوی دانشگاه شيراز تعليق شدند


وضعيت نامناسب جسمانی عباس لسانی در زندان يزد

وخامت شرايط جسمانی يک زندانی خانگی در مشکين شهر

سخنی با رياست قوه قضائيه
سید محمدرضا فقيهی







اخبار امروز




فرا رسیدن سال نو و جشن نوروز باستانی را به همه هموطنان عزیز تبریک می گوئیم و سالی سرشار از موفقیت و بهروزی برای همگان آرزو داریم. سالی که همچون طبیعت میهنمان در زندگی اجتماعی مان نیز شکوفه های امید جوانه زده، ببالند و درخت آزادی و امنیت اجتماعی را برای همه شهروندان تنومند تر سازند. هوای بهاری را در این مرز و بوم جاودانه کنند. از بازداشت و زندان و شکنجه آزاد زنان و آزادمردان در آن خبری نباشد.
با امید به شکفتن بهار آزادی، بهار تان خجسته باد!

-----------------------------

عصرنو، از همه دوستداران و خوانندگانی که با ارسال ای – میل و یا کارت تبریک عید نوروز را تبریک گفته اند، تشکر می کند و متقابلا فرارسیدن عید نوروز را تیریک گفته و سالی سرشار از شادی و موفقیت برای همگان آرزو می کند.



منیره برادران
نوروز در زندان

  • هر عیدی رنگ و بوی خاص خود را داشت. بعضیها فکر می کنند، همه روزهاى زندان مثل هم هستند. این واقعيت ندارد. بعد از اعدام های دسته جمعی زندانیان در تابستان ٦٧- صاحبان آن عکس های قاب شده- عیدها دیگر رنگ و رونق خود را از دست داد. عید ٦٨ غم انگیزترین عید زندان بود. می خواهم اینجا خاطره این عید را نقل کنم. در بازسازی آن از «حقیقت ساده» کمک گرفته ام.



  • مسعود نقره کار
    در ستايش شادی

  • بسیارند اَنان که شادی را فرزند اَزادی ودموکراسی وامنیت درهمه ی عرصه های زندگی می دانند ، خواست هائی که در کم ترجائی در جهان وجود دارد، و اگر باشد وجودی ست ناقص و کج و معوج . تردیدی نیست که ساخت و بافت یک جامعه ،گروه و خا نواده بر ذهن اَدمی تاثیر گذار است. ساخت استبدادی، به ویژه استبداد دینی ومجموعه ی ضوابط و امکانات اش قاتلین شادی در جامعه هستند.



  • م. سحر
    نوروز نامدار

    نوروز و نوید ِ بخت فیروزی تو
    هر جا گذر آوری دل افروزی تو
    آن شادی نوشونده آن دانهء شوق
    درخاک نیاکان پریروزی تو



    پ. رهگذر
    بهار من نيامد
    سبزه آمد، سنبل آمد
    عطر آمد، ارغوان آمد
    دلا دیدی که یار من نیامد



    بابک یحیوی
    " خجسته با د بها را ن "
    بها ر می رسد از راه
    و می گشا ید در
    به خنده دلبر طنا ز
    باد و دامن گل



    آرش
    آنک تويی بهار!
    یاد آر ای بهار!
    یاد آر ای بهار
    از ما که با طراوت روحی امیدوار
    در زمهریر وحشت شبهای سرد و تار
    یک عمر
    بیقرار
    چشم انتظار مقدم پاک تو زیستیم


    محمود کویر
    نوروزان

    زندگی گاهی بهاری می كند.
    چون تپش های دلی شیدا و مست
    بی قراری می كند.
    گاه می جوشد ز سبز برگ ها،
    آواز باد.



    داکتر عارف پژمان
    نوروز خاکستری

    پدر را روزگاری پيش
    عيدی بود و نوروزی
    تو می ديدی، پدر
    آن سالها بسيار می خنديد!



    یاور استوار
    بهارا!

    بهارا! شادبادا گام هایت!
    گل ِ فریاد بادا در صدایت!
    بهارا! راز ِ شیرین ِ جوانی
    انوشه زاد بادا در نگاهت!

    ----------------------
    رهبران جمهوری اسلامی و نوروز!
    امت نرود به تخت جمشید
    در جشن مجوس و عید نوروز
    طاغوت بنا نهاده آن را
    تا جشن بپا کند در این روز



    پیام نوروزی کانون نویسندگان ایران
    بهاران خجسته باد!

  • سال ٨۶ را در شرایطی به پایان می بریم که مدارِ جامعه هم چنان بر پایه ی سرکوب، اختناق و فشارِ هر چه بیش تر مردم می چرخد. نویسندگان به زندان محکوم می گردند، کتاب ها از کتاب خانه ها "وجین" می شوند، کارگران شلاق می خورند، دانشجویان شکنجه می شوند، فعالان اجتماعی، حتی برای استفاده از زبان مادری خود به حبس محکوم میگردند زنان از همان فضای اندکی هم که در چند سال اخیر برای برگزاری مراسم ٨ مارس، روز جهانی زن، از آن برخوردار بودند محروم می شوند، و اعدام ها نیز هم چنان ادامه دارد.
  • ----------------
    پيام نوروزی
    هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران( در تبعید)



    پيام شادباش هیأت سیاسی – اجرایی سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
    نوروزتان پيروز، سال ۱۳۶۷ فرخنده باد!

  • مردم ایران که هرنوروز، زندگی دوباره طبیعت را پاس می دارند، خود بدان زنده اند که صدای حق طلبی خود را رسا نگه دارند. همان گونه که مصایب هزاران سال، شعله زندگی ایرانیان را خاموش نکرده است، همان گونه که آتش نوروز در توفانی ترین سده های زندگی کشور ما روشن مانده است، ارتجاع حاکم نخواهد توانست شعله امید را در دل ما فرو خواباند.



  • مجید خوشدل
    بهارانه
    پرسشهایی «خود»مانی با پروانه سلطانی و بهرام رحمانی

  • برای لحظه ای پیشداوری هایمان را فراموش کنیم؛ دوستی ها، کدورت ها و دلخوری هایمان را. و بعد از خود سؤال کنیم: در جامعه ی ایرانیِ شهر و کشوری که زندگی می کنیم، از چه کسی شناختی واقعی داریم؟ چه کسی را تقریباً همانگونه که هست می شناسیم؟



  • آفتاب-زهرا مرعشی:
    نوروز در ايران و کشورهای همسايه
    چرا از پس قرنها و هزارهها هنوز مردم نوروز را دوست میدارند؟



    منوچهر صالحی
    گفتاری درباره نوروز

  • نوروز يكي از كُهن سالترين نهادهای فرهنگی اقوامی است كه با وجود تفاوت های زبانی و نژادی با يكديگر در نجد ايران زندگی كرده و تاريخ و فرهنگ مشتركی را به وجود آورده اند. شايد در اين رابطه بتوان از جشن نوروز به عنوان يكی از مُهم ترين نهادهای فرهنگ مُشترك تمامی مليت هائی نام برد كه در نجد ايران زندگي مي كُنند.



  • بيانيه جبهه ملی ايران- اروپا
    در بزرگداشت رویداد تاریخی ۲٩ اسفند ١٣۲٩ ، روز ملی شدن صنعت نفت در ایران

  • تنها حکومتی که برگزیده اراده آزاد ملت باشد صلاحیت و شایستگی حاکمیت بر امور کشوری و ملی را دارد. نظام جمهوری اسلامی نظامی استبدادی، ضد ملی و ضد ایرانی است. این نظام باید کنار گذاشته شود و به جایش حاکمیت ملت برپا گردد. تنها در این حالت است که حاکمیت ملی و استقلال واقعی ایران ممکن خواهد گشت.



  • آسو صالح
    آب سرطان زای آرسنيک دار، تنها سهم مردم قروه
  • روزنامه سرمایه در تاریخ یازدهم دی ماه سال جاری تیتر اصلی خود را به موضوع ورود سرمایه گذاری های چینی به بزرگترین معدن طلای ایران اختصاص داد. در این گزارش از زبان شاه غیبی، رئیس سازمان صنایع و معادن کردستان آمده بود که شرکت ریوتینتو انصراف قطعی خود را از پروژه معدن طلای داشکسن اعلام داشته است. در گزارش مزبور گفته شده که به جز دلایل سیاسی، کناره گیری شرکت انگلیسی، مخالفت مردم منطقه با حضور انگلیسی ها مزید بر علت بوده است.



  • در جلسه هیأت نظارت بر مطبوعات صورت گرفت:
    لغو امتياز ۹ نشريه
    تذکر به ۱۳ نشریه دیگر

  • اسامی نشریاتی كه از سوی هیأت نظارت بر مطبوعات لغو امتیاز شده اند عبارتند از: دو هفته نامه "دنیای تصویر"، ماهنامه "بازنگری"، دو هفته نامه "صبح زندگی"، هفته نامه "تلاش"، هفته نامه "به سوی افتخار"، هفته نامه "ندای ایران"، ماهنامه "هفت"، ماهنامه "شوكا" و دو هفته نامه "هاوار".



  • در پی كشته شدن ۲۲ دانشجو مشهدی در اردوی بازدید از مناطق جنگی:
    اصرار شورای تامين مشهد بر دفن اجساد سوخته دانشجويان قبل از شناسايی
  • خبرهای دریافتی از دانشگاه خیام مشهد حاکی از آن است که مسئولین دانشگاه برپایی این اردو را بدون مجوز دانشگاه و تحت کنترل نیروهای غیر مسئول در خارج از دانشگاه از قبیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی معرفی کرده اند. ریاست و معاونت این دانشگاه از صبح امروز دوشنبه هیچ گونه پاسخی را در قبال برپایی اردو به خانواده های دانشجویان نداده اند. تنها در یک اظهار نظر ریاست آن دانشگاه اعلام نموده است که سپاه پاسداران منطقه خراسان رضوی اجازه ی بررسی برپایی و یا عدم برپایی این اردو را به دانشگاه نداده است و خود سرانه اقدام بر برپایی اردو نموده است.



  • بیانیه نزدیک به دو هزار روشنفکر و محقق :
    سازمان ملل متحد عليه حقوق بشر

  • ساز و كارهاى درونى فوروم، ائتلافها و اتحادهايى كه در آن شكل مى گيرند، گفتمانهايى كه ارائه مى شوند، متونى كه مورد بحث قرار مى گيرند و واژگانى كه به كار مى روند، آزادى بيان را نابود مى كنند، به سركوب زنان مشروعيت مى بخشند و دموكراسى هاى غرب را به طور سيستماتيك به شدت محكوم مى كنند. «شوراى حقوق بشر» به يك دستگاه جنگ ايدئولوژيك عليه اصول بنيادى خويش، بدل شده است. دور از چشم رسانههاى بزرگ، روز از پس روز، جلسه پشت جلسه، قطعنامه در پى قطعنامه، لفاظى سياسى به منظور مشروعيت بخشيدن به اقدام و خشونتهاى فردا چهره مى نمايد.



  • زمینه ها و زمانه ها: فرنگیس حبیبی
    مجادله درباره وحی و الهام
    میزگرد رادیوئی با آقایان حسن یوسفی اشکوری، محمدتقی فاضل میبدی
    رادیو ی بین الملی فرانسه (RFI )



    رنجنامه خانواده سه دانشجوی در بند:
    نزديک يک سال است فرزندان بيگناهمان
    در زندانند
  • در شرايطی که زندانيان مواد مخدر و خطرناک را با وثيقه آزاد میکنند، چگونه میتوان پذيرفت که با وجود اخذ وثيقه از اين دانشجويان در حال تحصيل آنان را خلاص نمیدارند. حتما شما هم مثل ما معتقديد که قانون بايد بدون تبعيض اجرا شود. اما آيا تاکنون پرسوجو کردهايد که چرا درخصوص اين دانشجويان که قرار وثيقه صادر شده و وثيقه توديع گشته و کارشناس آن را مکفی دانسته باز هم از اجرای قانون سر باز زدهاند!



  • تجليل از بهرز اسدی
    گزارش: ناهید جعفرپور

  • بهروز اسدی از فعالین سیاسی ایران و از بنیانگذاران شورای پناهندگان شهر ماینس، استان راین لاندفالز آلمان، سازمان سراسری پروآزول و همچنین رئیس هماهنگی مراقبت ازپناهندگان سازمان مالتزه (ماینس) به خاطر شایستگی ها و خدماتش در امور اجتماعی و کمک به انسانها به ویژه آوارگان چه در آلمان و چه در خارج از آلمان در این سازمان به اخذ مدال طلای شایستگی و لیاقت نایل گردید



  • بهروز جليليان
    با ياد رفيق ما پوران بازرگان

  • نگاشتن درباره پوران بازرگان كه رفيق ما و همه كارگران، زحمتكشان، عدالت جويان و آزادى خواهان بود، كار ساده اى نيست. اگر چه او انسانى ساده، بى آلايش و بسيار خودمانى و مردمى بود. درواقع بزرگوارى و شناخت بسيار عميق او از انسان بود كه چنين شخصيت ارزشمندى از او ساخته بود، به همين دليل پوران بازرگان، رفيق ما، انسان دوران ما بود. تنها مرورى بر زندگى پوران بازرگان و فرازو نشيب هاى اين دورانِ ارزشمند ما را به شناخت بهتر از اين انسان والا و رفيق عزيز رهنمون مى كند

  • سياست و جامعه

    شهلا شفيق
    زهر بهر کدام دشمن و مهره بهر کدام دوست؟
    پاسخ به آقای علی اصغر حاج سيد جوادی

  • آقای حاج سيد جوادی! نفی سرشت تامگرای اسلاميسم به بهانه ى استعمار غرب گره کور بسياری از "روشنفکرانی" است که در مذهب، سرچشمه هويتی خلق ستمديده را می جويند و از اين رو، اسلامگرايی را به مثابه ابزار مبارزه ى خلق بر ضد امپرياليسم و صهيونيسم توجيه و تطهير می کنند. اين طرز فکر که خطابيه شما آکنده از آن است، در به قدرت رسيدن خمينی در ايران نقش غيرقابل انکاری داشت.



  • پدرام
    ميزان مشارکت در انتخابات

  • دقت بیشتر در آمار و ارقام خلاف چنین استنتاجی را نشان میدهد. همانگونه که در جدول فوق ملاحظه می گردد نرخ مشارکت جوانان 18 تا 30 ساله، حتی کمتر از کل جامعه و 48.7 درصد است و علی رغم اینکه 42.2 درصد شرکت کنندگان در انتخابات 18 تا 30 ساله بوده اند ولی رقمی بیش از آن یعنی 43.7 درصد جمعیت واجد شرایط رأی دادن، در این فاصله سنی قرار دارند.



  • بیانیه آقای ابوالحسن بنی صدر
    درباره رفتار آگاهانه و مسئولانه مردم ايران
  • اگر هم اطلاعی از چگونگی نه گفتن شما به انتخابات رسوائی نبود که ، در آن، رژیم مافیاهای نظامی – مالی در تحقیر شما اندازه نگاه نداشت، عصبانیت آقای خامنه ای و دستگاه تبلیغاتی در خدمت استبدادیان از تحریم کنندگان، همگان را از وسعت تحریم انتخابات آگاه کرد



  • ایرج شكری
    مردم داغدار و رهبران قدرت پرست
  • مردم ایران تنها زمانی از حقوق شهروندی و حرمت و منزلتی كه شایسته آنند و باید از سوی رهبران سیاسی در مورد آنان رعایت شود برخوردار خواهند شد كه این رژیم منحوش مذهبی برچیده شده باشد و قدرت سیاسی براساس اعمال اراده آزادانه آنان شكل بگیرد.



  • حميد فرخنده
    آيا آقای خامنه ای مخالف بازشماری آرای مردم تهران است؟
  • اصلاح طلبان نباید به آسانی تسلیم دستکاری وزارت کشور در آرای اخذ شده در حوزه انتخابیه تهران شوند. نباید عده ای گمان برند دخل و تصرف در آرای مردم بی هزینه یا کم هزینه است. درخواستِ دخالتِ مقام رهبری در امر بازشماری صندوق های رای در تهران، هزینه بی توجهی به این موضوع را برای حکومت بسیار بالا خواهد برد.



  • تقی روزبه
    "انتخابات"رسوا و پر از تقلب!
  • درهرحال دوره دخیل بستن به صندوق های گندیده وقلابی وطواف حول آن ودوره عوام فریبی رژیم، سپری شده است. دوره جنبش های های اجتماعی و طبقاتی ورشدوشکوفاتی نافرمانی های مدنی-اجتماعی فرارسیده است.رژیم گرچه برای روئین تن کردن خود،دریچه های تنفس را بسته وآنچه راهم که مانده است یکی یکی می بندد،اما ناخواسته درهمان حال هوای کل اتاق را مسموم کرده وباین ترتیب کلیت خود را درمعرض آسیب قرارداده است.



  • علیرضا ندیمی
    چند ملاحظه

  • به نظر می رسد که بیشتر می باید به احوالات کسانی و یا سازمان های سیاسی یی توجه کرد که با همه یال و کوپال و ادعایشان – و نیز تجربه شان – از چندین ماه پیش از( این) انتخابات به این سو حتی در صدد تعیین نامزد های انتخاباتی خود برای انتخابات دوره جدید مجلس شدند. تاکید نگارنده بر این انتخابات تنها و تنها ناظر بر تاکید روی پارامترهایی جدید در صحنه سیاست داخلی و خارجی حکومت اسلامی است که هر کوری می توانست با چشم جان ببیند که از زمان انتخاب احمدی نژاد مهارسیاست به دست کسانی افتاده است که شمشیر را از رو بسته اند.



  • هدایت سلطان زاده
    انتخابات در جمهوری اسلامی: چقدر انتخابی و چقدر مشروع است؟
  • برای اینکه انتخابات معنائی یافته باشد ، باید شهروندی آزاد برای انتخاب کردن و انتخاب شدن وجود داشته باشد. انتخابات در ایران بمعنی قبولاندن ربودن آزادی است و جمهوری اسلامی در طی سی سال گذشته ، عدم پایبندی به حق مردم برای یک انتخاب آزاد را بار ها و بار ها بنمایش گذاشته و بی اعتنا از کنار آن گذشته است. آزموده را آزمودن خطاست!


  • گفتگو با علی اکبر معین فر
    از خدمت مصدق تا خيانت کژانديشان
    علی خرد پیر

  • واقع امر این است كه مسئله ملی كردن نفت ایران، پیش از اینكه از منظر اقتصادی حائز اهمیت باشد دارای جنبه سیاسی بوده است. این نكته به آن معنی است كه شركت نفت ایران و انگلیس كه منبعث از تمدید قرارداد دارسی بود، در تمام امور سیاسی كشور دخالت داشت. از انتخاب نمایندگان مجلس شورای ملی گرفته تا انتشار مقالات در روزنامهها و دخالتهای بیرویه در حوزههای مختلف جامعه از جمله تحركات سیاسی این شركت بود.



  • در پناه «اصل اميد» به آينده چشم دوخته ام
    گفتگوی بنياد باران با خسرو ناقد

  • با آنکه من در شمار مردمان خوشبين اين کره خاکيم و حتی در سختترين شرايط دچار يأس و نوميدی نمیشوم و همواره در پناه «اصل اميد» به آينده چشم دوخته ام، اما بايد اذعان کنم که چندی است وضع به گونه ای شده که به سختی قادرم نااميدی و نداشتن انگيزه و بدبينی به آينده را که در سطح جامعه و به ويژه در ميان نسل جوان رسوخ کرده است، از خود و افکارم دور نگهدارم.



  • دکتر پرویز داورپناه
    تنها گناه مصدق، مظهر آزادگی
  • روز بيست ونهم اسفند روز جاودانی تاريخ ملی شدن صنعت نفت در ايران است. بی ترديد نهضت ملی شدن نفت، ارزنده ترين حرکت تعيين کننده ايست که برهبری دکتر محمد مصدق نه تنها سرنوشت اقتصادی و سياسی ايران را دگرگون کرد، بلکه آغازگر راه پويندگان همه مبارزان جهان ستمديده بود تا به آفرينندگی تاريخ و جامعه خود برخيزند و بدينگونه هنگامه ساز قدرتهای ملی در سراسر گيتی شوند.



  • علی اصغر حاج سید جوادی
    خانم شهلا شفيق شما چرا؟

  • خانم شهلا شفیق، در نظر من با امضای شما در کنار مشاهیری که در آن روی سکه ایستادهاند چیزی بر شما افزوده نمیشود، زیرا آنها عامداً ـ عالماً به قول مثل معروف، حق را با ارادۀ باطل بیان میکنند، و وحشتآور این واقعیت است، که ما اکنون شاهد وضعی هستیم که کسانی که با تکیه بر زور نظامی و اقتصادی و سیاسی خود بر سرنوشت مردم جهان حکومت میکنند، چه در حریم مرزهای ملی و چه در حریم مرزهای بینالمللی دیگر نیازی به پوشاندن اراده باطل خود در پایمال کردن حقوق مردم ندارند.



  • عیسی سحرخیز
    كدام راه، كدام چاره

  • در چنین روزی اگرچه گردهم آمده ایم تا برنامه های ضد انسانی اقتدارگرایان و خشونت طلبان را محکوم سازیم، اما مگر می توانیم لب فرو بندیم و از سیاست سخن به میان نیاوریم؟ از صلح و دموكراسی بگوئیم، اما انتخابات از اصلی ترین نمادهای مردمسالاری را به دست فراموشی بسپریم؟



  • محمد اعظمی
    رای را ارزان نکنيد!

  • مدافعان شرکت در انتخابات فرمایشی را فقط حکومت تحقیر نکرده و نادیده نمی گیرد. بزرگ ترین توهین و تحقیر از ناحیه خودشان بر آن ها روا می شود. کدام توهین بالاتر از این که حکومتی ابتدائی ترین حق انسانی ما را لگدمال کند، آن گاه ما به دعوت اش برای شرکت در انتخابات و رای دادن به دستچین شده های شورای نگهبان، پاسخ مثبت دهیم. چه توهین و تحقیری بالاتر از این که، رای خود را بدون گرفتن امتیازی، مفت و مجانی به دیگران بدهیم.

  • اقتصادی

    نفرین نفت - تجربه ایران
    ۳. جنبش ملی شدن نفت (۱۳۲۰ تا ۱۳۳۲)
    هادی زمانی

  • ورود نیروهای سیاسی متعدد به صحنه سیاسی، با خواستهایی که برای مدتها سرکوب شده بود، فضای سیاسی جامعه را رادیکالیزه کرد. جو بین المللی، به ویژه پیروزی انقلاب سوسیالیست در اتحاد جماهیر شوروی و جنگ جهانی دوم نیز به رادیکالیزه شدن فضای سیاسی کشور کمک کرد. همچنین، نابسامانی اقتصادی که زندگی را برای اکثر مردم ایران دشوار ساخته بود نیز نقش مهمی در رادیکالیزه شدن فضای سیاسی کشور ایفا نمود. هنگامیکه جنگ جهانی دوم شروع شد اکثریت مردم ایران از وضع سیاسی و اقتصادی خود ناراضی بوده و امیدوار بودند تحولی روی دهد تا از زیر فشار طاقت فرسایی که با آن مواجه بودند رهایی یابند.

  • ويژه نامه

    گزارش پايانی
    گروه کار بررسی و چاره اندیشی در باره وضع کنونی ما

  • با توجه به اینکه پیشنهادِ گروه کار مبنی بر برگزاری نشستی حضوری پیش از گردهمآئی سراسری موردِ پذیرش شورای همآهنگی و تفاهم عمومی همراهان قرار گرفت، گروه کار امیدوار است نشستِ مشورتی و حضوری آینده با تدقیق و جمعبندی پیشنهادات و تشکیل گروههای کار به منظوِر تدوین اسناد لازم، راه تدارک و تصمیم گیری های گردهمآئی سراسری آینده را با مشارکت و همدلی هرچه بیشتر همراهان، هموار کند.
  • -----------------------
    مباحث درباره بحران

    فرهنگ و هنر

    محمد سطوت
    آوای نی
  • نگامم بهار آب چشمه ها که از ذوب برفهای زمستانی تغذیه میشوند با چنان قدرتی از شکاف سنگها بیرون میزنند که قادرند در مسیر خود حتی قطعه سنگهای بزرگ را هم جا بجا کند. آب چشمه ها پس از پیوستن بیکدیگر جریانی بس نیرومند و قوی را تشکیل میدهد که خروشان و نعره کشان از خط القعر دره ای باریک بسوی جنوب روان میگردند و در انتها به رودخانه کارون میریزند.



  • بمناسبت بزرگداشت هشتصدمین سالگرد مولوی
    افلاتون مولانای سقراط - مولانا افلاتون شمس
    هوشنگ معین زاده

  • در گنجینه ادب و فرهنگ ایران نامداران بسیاری هستند که هر یک می توانند مانند ستاره ای تابناک بر تارک فرهنگ و ادب جهان بدرخشند. رازی ها، ابن سیناها، بیرونی ها، خیام ها، خوارزمی ها و فردوسی ها حافظ ها و دهها و صدها بزرگ مردان دیگر کشورمان که به آنان مفتخریم به جهانیان بشناسانیم تا بیش از پیش ارزش والای فرهنگ سرزمینمان روشن گردد.
  • --------------------
    ظهور
    نوشتۀ هوشنگ معین زاده



    همنشين بهار
    سفره هفت سين در هتل اموات
  • زندانیان سیاسی به طنز به یکی از «شکنجه ـ خانه» های اصفهان که گویا پیش تر اصطبل اسب‌هایِ باغ کاشفی (از سرمایه داران اصفهان) بوده ـ «هُتلِ اموات» می‌گفتند که یک معنی اش این بود که هرکس پایش به آنجا برسد دیگر «آخر ـ عاقبت»ش با خدا است و فاتحه‌اش خوانده شده...



  • رضا فرمند
    زناشويی کيميا خاتون و شمس تبريزی
  • کیمیا چکار میتوانست بکند؟ کیمیا که دخترکی بیش نبود میتوانست ذهنیت شمس را که «خدای مولانا» بود عوض کند. میتوانست زنی که شمس میخواست بشود؛ شب و روز در خانه بماند و تکان نخورد؟



  • علی رضاجباری(آذرنگ)
    هان،ای انوشه مرگ نداری

    می دانم، می دانم، می دانم
    ای آدمی خدای بانوی صخره های سرکش دوردست
    هرشب به راه ما می آیی
    با مشعلی فروزان دردست



    علی شیرازی
    حاجی فيروز

    حاجی فیروزم من،
    سالی یک روزم من،
    ارباب خودم بزبزقندی
    رفتی توچرا بالا بلندی؟
    می خندی، می خندی، های می خندی ، هی می خندی؟
    معتادی وفحشا خنده داره ؟



    مهرداد مشهدی
    شاعری در حلقه ی انگشتری
  • رمان « ماه در حلقه ی انگشتر » نوشته مسعود کریم خانی (روزبهان)، انتشار یافته در تهران، نشر چشمه، به تاریخ ۱۳۸۳، امضای اتمام رمان: ۲۵ فوریه ۲۰۰۳ کافه تریای آستا در بوخوم [آلمان]. رمان، در فرم اول شخص مفرد توسط شاعری مهاجر که در بوخوم زندگی می کند بیان می شود. راوی مردی است کم حرف «تو بخوان خجالتی وگوشه گیر» که با علاقه ی بسیار دم کرده ی گل گاو زبان می نوشد، و رمانی نیز نوشته و منتشر کرده است.

  • بين المللی

    کاهش تلفات آمریکائی، ناکامی القاعده
    آيا آمريکا در جنگ عراق برنده خواهد شد؟
    آلن گرش

  • ارتش امریکا با استفاده از تاکتیک های ضد شورشی جدید و از جمله با بهره گیری از خدمات بخش مردم شناسی، موفقیتی چند در عراق کسب کرده است. جان مک کین، نامزد انتخابات ریاست جمهوری نوامبر آینده، حتی از پیروزی آمریکا در جنگ سخن رانده است. اما، این تظاهر به ظفرمندی، پیش از هر چیزی، سرپوشی است که جورج دبلیو بوش قصد دارد با آن ماندگاری حضور امریکا را در بین النهرین پنهان کند.
  • ترجمه بهروز عارفی



    آلن گرش
    جنگ آمريکا مرز ها را در هم می ريزد
    ترجمه بهروز عارفی

  • چشم انداز منطقه دگرگون شده است. تردیدی نیست که هدف استراتژیکی پنتاگون و نو محافظه کاران از ابتدا همین بود، ولی در این که آنان موفق شوند به هدف های منطبق بر آرزوی دگرگونی منطقه جهت استقرار سلطه شان بصورتی دائمی دست یابند، تردید وجود دارد. امری که رهبران فرانسه و بریتانیا پس از جنگ اول جهانی توانستند محقق کنند.



  • دکتر محمد حسین یحیائی
    مناقشه قره باغ و پی آمدهای دردناک آن

  • حل مناقشه از سوی سازمان ملل خوش باوری است، در ماه های اخیر رهبران سیاسی آذربایجان هشدار می دهند که در صورت ادامه شرایط موجود به زور و اسلحه متوسل خواهند شد و این گفتارنشانگر روز های سختی در آینده است. در چند هفته گذشته زدوخورد های پراکنده بطور مداوم ادامه داشته تعدادی از طرفین کشته شدند. به نطر می رسد مجامع جهانی و طرفداران صلح از این حوادث تلخ و ناگوار یا بی خبرند و یا نسبت به آن بی تفاوت اند که در آن صورت باید نیرو های صلح دوست و دمکراتیک منطقه تلاش های خود را گسترده کنند و مانع از جنگی شوند که در آن برنده نهایی ارتجاع و رژیم های خود کامه منطقه خواهند شد...

  • زنان

    منصوره شجاعی
    عيدانه

  • ا نیز، هرنوروز بنفشه می کاریم اما اخم نمی کنیم ؛ بنفشهه های ما با چرخش های بازیگوشانه هیچ توپی له و آزرده نمی شوند که در باغچه دل می کاریمشان و این سرسبزترین باغچه ای است که در این روزگار می توان نشانی از آن گرفت. ما نیز، هر نوروز ماهی گلی می خریم اما هیچ گربه ای را به وسوسه نمی اندازیم، که ماهی های کوچک ما این سالها راه جویبار را به روشنی شناخته اند.



    مسائل و دغدغه های جنبش زنان
    در گفتگو با برخی از فعالان جامعه مدنی: مورد جنبش دانشجویی
    به کوشش: کاوه مظفری

  • در مدرسه فمینیستی بر آن شده ایم که مشکلات و مسائل پیش روی جنبش زنان را با فعالان دیگر جنبش های اجتماعی در میان بگذاریم. از این رو، این بار با برخی از فعالان جامعه مدنی (حوزه دانشجویی) از جمله: مهدی امین زاده، هژیر پلاسچی، مهدی عربشاهی، و سعید قاسمی نژاد، پیرامون موضوعاتی همچون سیر تحول دیدگاه های موجود در جنبش دانشجویی، رابطه جنبش های اجتماعی با جامعه جهانی و نیز فشارهای جدید و راهکارهای مقابله با آن و... به گفتگو نشستیم



    چهار هزار سال تحقير و آزار زن در ايران
    مصاحبه دویچه وله با خانم شکوفه تقی

  • شکوفه تقی برای نشان دادن این که «خشونت و حتی مجازاتهایی که در قصه ها آمده اند، در واقع در جامعه به عنوان یک قانون مذهبی و اجتماعی اعمال می شده، همه ی متون مذهبی در این رابطه را که نقشی کلیدی در القای یک باور عمومی علیه زنان داشتهاند،» مورد پژوهش قرار داده است؛ از جمله تورات، اوستا، بندهش، ارداویراف نامه، نامه تنسر و دینکرد...



    گزارش نشست اعضای کمپین یک میلیون امضا به مناسبت روز جهانی زن
    شيرین عبادی: مقاومت ما اثربخش است

  • بزرگداشت صدمين سالگرد هشتم مارس در آخرین پنجشنبه سال ۱۳۸۶توسط اعضاي كمپين يك ميليون امضا برگزار شد. این برنامه با سخنرانی شيرين عبادي و تقدير از پروين اردلان به خاطر دریافت جایزه معتبر بنیاد اولاف پالمه آغاز شد و سپس برنامه در قالب چهار پنل به فعالیت های کمپین و همچنین آسیب شناسی کمپین اختصاص داشت. در این برنامه که در منزل مسکونی یکی از مادران کمپین و مادران صلح برگزار شد فعالان كمپين يك ميليون امضا، فعالان حقوق زنان و حقوق بشر و برخي از فعالان مطبوعاتي حضور داشتند.



    جنبش يک ميليون امضاء:
    پيشروی در سه گستره ارتباطی
    جلوه جواهری

  • در آستانه عبور از گذرگاه مناسبتی یکصدساله (روز جهانی زن) قرار داریم. گذشتن از این دروازه خاطره انگیز مصادف شده با گذر از آستانه یک سال و نیم فعالیت مجدانه کمپین یک میلیون امضاء در ایران. یکسال و نیم از آغاز فعالیت کنشگران کمپین با اهداف حداقلی و محدود (تغییر قوانین تبعیض آمیز) می گذرد، روندی که فراز و فرودهایی گاه بسیار شدید و تکان دهنده برای مان داشته است.



    سارا لقمانی
    تحول در آرايش کمپين، محتاج فداکاری و هوشمندی
  • کمپین یک میلیون امضاء، در ابتدا تنها بیان طرحی بود برای رسیدن به خواسته های مشخص که توسط 54 نفر راه اندازی شد، اما در کمتر از سه ماه با گفتگو و آموزش «چهره به چهره» در پهنه ای وسیع مطرح شد. به تدریج از قالب یک کمپین معمولی و با افراد محدود فراتر رفته و به جنبشی تبدیل شد که در آن نه تنها افراد و گروه های متنوع و متفاوت از قبل موجود زنان حول آن بسیج شدند، بلکه کنشگران جدیدی را به شکلی انبوه به خود جذب کرد



    لاله حسین پور
    خودسانسوری، مظهری از خشونت!

  • اما من می خواهم از خودسانسوری بگویم که خود محصول سانسور است. که دیگر نه مقابله با سانسور، بلکه فرزند اهل سانسور است که نه تنها با آن نمی جنگد و ریشه آن را از بنیان نمی کند، بلکه آن را با تفاهم و هم یاری، بسط می دهد. آن را در جامعه همگانی می کند، به خانه ها می آورد و در افکار خود جای می دهد. خود را بر آن منطبق می کند و یک قدم فراتر نمی گذارد.



    منیر طه
    روسپی بازیِ آقای فرماندار

  • روسپی بازی امروزینِ آقای فرماندار هم زمان با روز عاشقان اتفاق افتاده و در کنار روز جهانی زن رو شده و آقای فرماندار این دسته گل روسپیانه را در این دو روز دوست داشتنی و مهم تاریخی به زن و فرزندانش هدیه کرده است .



    نگاهی به تنوع و تکثر عقايد و ديدگاه ها در جنبش زنان
    گفتگوی رادیو پیام آزادی با خانم ها میلا مسافر، مهشید پگاهی و سیمین اصفهانی سه تن از فعالین جنبش زنان



    صدمین سالگرد هشتم مارس
    همراه کارزار زنان در بروکسل
    مهستی شاهرخی

  • شنبه سوزی در هوای بروکسل بود و بعدازظهر باد می آمد ولی خوشبختانه باران نبارید. در ساعت یک بعدازظهر، تظاهرات کارزار با اجتماع در برابر سفارت آمریکای بروکسل آغاز شد. ایرانیانی که از سایر کشورهای اروپایی یعنی بیشتر از سوئد و فنلاند و نروژ و هلند و آلمان و انگلیس و اسکاتلند و فرانسه به بروکسل برای تظاهرات آمده بودند برای ساعاتی علیه قوانین زن ستیز متحد ماندند و از ساعت یک تا شش بعدازظهر کنار هم ایستادند و علیه قوانین زن ستیز و مرگبار جمهوری اسلامی ایران متحد شدند و راه پیمایی کردند.



  • شير گاو يا جهيزيه؟

  • قبلآ بانک ها به ما هرگز وام نمی دادند ولی امروزه آنان دنبال ما می دوند» زنان ایالت تامیل نادو جنوب هند به موج وام هائی که اخیرآ از طرف بانک ها به طرف آنان سرازیر می گردد می خندند وخنده دار تر از آن به کارمندان بانک که با کفش های سیاه واکس زده و براٌق خود در این دهات خاکی و پر از گرد و غبار به دنبال مشتری های دویده تا آنان را مشاوره و راهنمائی کنند. این مردان یقه سفید زنان مشتری خود را « بدهکاران با دیسپلین» می نامند.




  • نوزدهمین کنفرانس بنیاد پژوهش های زنان ایران
    نياز های مبرم زن ايرانی در دوران کنونی

    ۴ تا ۶ جولای ۲۰۰۸ (۱۳ تا ۱۵ تیر۱۳۸۷)
    دانشگاه برکلی - کالیفرنیا ، امریکا


    تازه های فرهنگی

    محمود کویر
    تلاش های فرهنگی ايرانيان در انگلستان
    (بخش سی و سوم)
  • ایرانیان فرهنگ دوست و دانشمندان و هنرورزان ایرانی در انگلستان تلاش های بسیار دارند. کوشش های فرهنگی برای شناخت فرهنگ ایران به وسیله ی نهادهای فرهنگی و علمی انگلستان نیز بسیار است.