عصر نو
www.asre-nou.net

روشنفکری دینی و گناه کبیرۀ استمناء


Sat 19 01 2013

مسعود نقره کار

masoud-noghrekar-4.jpg
روشنفکران و نواندیشان دینی برای پل زدن میان اسلام و مدرنیته واصلاح دین اسلام با موانع ومشگلات بسیاری مواجه بوده، وهستند. اگر از موانعی همچون نا روشنی رابطه ی دین وعقل،وحی، فربه ای ِدین، پلورالیسم دینی و....بگذریم پاره ای از" محّرمات" نیز بدجور موی دماغ سازندگان این پل، که بناست همین روشنفکران و نواندیشان دینی باشند،شده اند. این محّرمات کارعقلانی و مدرن کردن ارزش های فردی و اجتماعی و اخلاقی دین مبین را توسط روشنفکران و نواندیشان دینی بسیار مشگل کرده اند. بسیاری از این نوع محرمات از یک سو به اتاق خواب و رختخواب ملت نظر دارند و از سوی دیگر بر قضای حاجات و افعال مشابه کنترل و نظارت می کنند. این دست افکار و رفتارعریان ترین نوع تجاوز دین و دینکاران به حریم وحقوق فردی و خانوادگی و اجتماعی ست. این افکارو رفتار که نوعی "خود ارضائی دینی و اخروی" و" دیگر آزاری دنیوی" ست، اگر درروزگاران دقیانوسی قابل توجیه بود امروز چیزی جز نشانه ها از عقب افتادگی عقلی وعلمی نیستند. درمیان انبوهی از محرمات، محرمات جنسی همچون خود ارضائی ( استمناء، جلق زدن، جرق زدن، طبق زدن، مشت زدن و....) و دیگر طُرق ارضای جنسی یا روابط جنسی، به ویژه با شرایطی که حکومت اسلامی به جامعه ی ما تحمیل کرده است ، از اهمیت و محبوبیت ویژه بر خوردارند. امروز دیگر تردیدی بر جای نمانده است که فکرو عمل کردن به بسیاری از این "محّرمات" نه تنها هیچ نوع زیانی متوجه فرد و اطرافیان و جامعه نمی کند، بل که به سود این مجموعه است.

اکثر روشنفکران یا نواندیشان دینی در باره ی این دست از"محّرمات" و تابو ها سکوت کرده اند و تنها تک و توکی نظرشان را فتوی وار اعلام کرده اند. آقای محسن کدیوراز برجسته ترین روشنفکران دینی یک نمونه اند، ایشان در تارنمای شان گاه در باب این محرمات نظر و فتوی صادر می کنند. رویکرد آقای کدیور به عمل سودمندِ خود ارضائی جنسی با تاکید بر حرام و ممنوعه بودن این عمل و وعده ی"عذاب دردناک" به میلیون ها تن از هموطنان اش به دلیل انجام این عمل طبیعی و مفید نشان از این دارد که این نوع نگرش نسبت به دین مبین و "محّرمات" اش بارعقلانی کردن ارزش های فردی و خانوادگی و اجتماعی دین مبین به مقصد نخواهد رساند.

نظر کدیور در باره ی خود ارضائی جنسی

پرسش گر:

نظر شما در رابطه با خودارضایی چیست؟ آیا از گناهان کبیره است؟ آیا مواردی هست که مجاز باشد؟ با توجه به اینکه در کشور ما به علت مسائل شرعی، فرهنگی و اخلاقی روابط آزاد بین دختر و پسر وجود ندارد، اسلام چه راهکاری برای تخلیه انرژی جنسی در دوران جوانی و در شرایطی که امکان ازدواج وجود ندارد پیشنهاد می کند؟ و آیا انجام خودارضایی جهت تخلیه ی این انرژی صحیح است؟

پاسخ کدیور:

خودارضائی (استمناء) چه در مذکر چه در مونث حرام است. بر اساس آیات ۵ تا ۷ سوره مومنون

وَالَّذِینَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ إِلَّا عَلَىٰ أَزْوَاجِهِمْ أَوْ مَا مَلَکَتْ أَیْمَانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَیْرُ مَلُومِینَ فَمَنِ ابْتَغَىٰ وَرَاءَ ذَٰلِکَ فَأُولَـٰئِکَ هُمُ الْعَادُونَ

و کسانى که پاکدامنند، مگر در مورد همسرانشان یا کنیزانى که به دست آورده‌اند، که در این صورت بر آنان نکوهشى نیست. پس هر که فراتر از این جوید، آنان از حد درگذرندگانند. این مضمون در آیات ۲۰ تا ۳۱ سوره معارج هم آمده است.

بر اساس آیات فوق غریزه‌ی جنسی تنهادر ازدواج مجاز است ارضا شود، هر نوع ارضاء آن خارج از ازدواج تجاوز به حریم الهی و معصیت محسوب می شود. فقها به استناد روایاتی از این قبیل خودارضائی را از گناهان کبیره شمرده اند. شیخ صدوق در خصال از امام صادق (ع) نقل کرده است: کسی که استمناء کند از جمله کسانی است که خداوند با آنان سخن نمی گوید و به نظر رحمت به ایشان نمی نگرد و پاکشان نگردانیده و برایشان عذاب دردناکی است. وسائل الشیعه، کتاب النکاح، باب ۲۸ از ابواب (النکاح المحرم و مایناسبه)، (حدیث ۷).

خودارضائی (استمناء) در هیچ حالتی مطلقا مجاز نیست. تنها راه تخلیه‌ی مجاز غریزه جنسی ازدواج است. اگر ازدواج دائم دشوار است ازدواج موقت تنها راه مشروع خواهد بود.

موفق باشید / محسن کدیور/(1)

دینکاران و عوارض خود ارضائی جنسی

در کنار پیامد های دنیوی و اخروی ای که آقای کدیور با استناد به آیات شریفه و نظر فقها به آن اشاره می کند، بسیاری از دینداران ودینکاران با استناد و اتکا به روایات و رساله ها و" کتاب های علمی و پزشکی" اهالی دین به عوارض روانی، جسمانی و رفتاری خود ارضائی جنسی نیز پرداخته اند و برای ترساندن و برحذرداشتن مردم از"تجاوز به حریم الهی" مشتی دروغ و اباطیل زیانبار تحویل مردم، به ویژه نوجوانان و جوانان داده، و می دهند. این ها برخی از عوارض جلق زدن از نگاه این مجموعه از فقها و مجتهدین جامع الشرایط و مقلدین و پیروان آن هاست:

اقسردگی، کم حافظه شدن، سست عنصری ، بد اخلاقی، پرخاشگری، به دنیا آوردن کودکان کم هوش ، ازدیاد طلاق و...
ضعف بینائی تا حّد کوری، ریزش مو، کوتاهی قد، لرزش دست ، کم خونی، کاهش گلبول های سفید و قدرت دفاعی بدن، کمردرد، دیسک کمر، قوز در آوردن، شکنندگی استخوان و ستون فقرات، صلب استخوان های کمر، سرطان پروستات، سوزش ادرار، جوش زدن صورت مخصوصا" در اطراف پیشانی، ریزش موی زنان در سن 25 سالگی، آب شدن بدن مخصوصا" ران ها در زنان که فقط پوست و استخوانی می ماند، چروک شدن پوست در نقاطی معین، از دست دادن قدرت نعوظ در بزرگسالی،طولانی شدن مجرای تناسلی در زنان و از دادن توانائی حامله شدن، کم کاری و بد کاری غده ی هیپوفیز و اپیفیز و تیروئید و...قس الهذا(2)

دانش پزشکی (روان پزشکی، روان شناسی، رفتار شناسی، سکسولوژی، اورولوژی ، زنان و زایمان و......) نشان داده است که خود ارضائی جنسی، از جنبه ها و زوایای مختلف روانی، جسمانی و رفتاری عملی مفید و بدون پیامد های زیانبار است. (3). بیماری ها و علائمی که دینداران و دینکاران به عنوان عوارض استمناء تبلیغ و ترویج می کنند بی پایه ، غیر واقعی و کذب محض اند. اینکه در جوامعی شبیه جامعه ی ما این عمل باعت نوعی احساس پشیمانی و گاه اضطراب می شود نه به خاطرنفسِ عمل استمناء که به دلیل احساس گناهی ست که بسیاری از دینداران و دینکاران- دشمنان شادی و نشاط - به نادرستی و ناروائی بر ذهن مردم تحمیل و آوار کرده اند.

نگاهی به یک تجربه ،

"بچه های اعماق" و فعل حرام ِ جلقیدن / بریده ای از یک رمان

..................................................

- عموعسگر لبه حوض نشسته بود. روی تختِ زيردرخت سيب قندک جا نبود. پدر و حاج جليل و آقا شريعت و آقا مصدری چهار گوشه تخت نشسته بودند. زن ها تُوی اتاق جمع بودند. عموعسگر چایِ توی نعلبکی اش را فُوت کرد:

- حالا حاج احمد آقا ازکجا فهميده که بچه ش اهل بخيه ست و می زنه.

- با چشمای خودش ديده، چند بارم پسره ی خرس گنده رو بد جورکتک زده، همچی زده تو گوشش که پرده يه گوشش پاره شده ، اما افاقه نکرده و به قول شما بازم می جلقه و می زنه.

- تقصیرِ کسائی مثه این دکتر صالح هم هست، اين بابا بايد مدرک دکتراشو بذاره درکوزه آبشو بخوره، این مرد الاغی ست که بارِکتاب داره، مرتيکه به حاج رصا هم گفته کوری فرج الله ربطی به استمنا نداره، اصلا" پاک منکر اين شده که استمنا چشمو ضعيف می کنه و آدمو کور و کچل می کنه، يه کلمه هم از حروم بودن اين عمل و گناه هاش به حاجی نگفته، حاجی ام عينه بز اَخوَش، صم وبکم گوش کرده و پول ویزیکش ام داده و اومده بيرون، البته جناب دکتر زرنگ تراز اين حرفاست، اگه می گفت استمنا ضررداره و يکی از ضرراشم ضعيف شدن و کورشدن چشم هست، با اون عينک ته استکانيش دست خودشو رو می کرد، فکر کنم خودش قبل ازهر وعده نماز یه دست بزنه .

- نظربنده اين است که دکتر صالح درست می گويد احترام سادات جان، اگر قرار بود استمنا چشم را ضعيف و کورکند حی الحاضر دست به نقدهر پنج نفرما که در خدمت شما هستیم می بايد کورو کچل و کج و معوج باشيم، که ملاحظه می کنيد حتی يک نفرما عينکی هم نيست، وانگهی حاج جليل گرامی من گمان نمی کنم اين حجت الاسلام رضوی، پيش نماز مسجد لرزاده که عينک ته استکانی می زند، و يا سيد رضا مداح که نابينا شده است و حاج آقا دواتچی که یک مو بر کله ی مبارک ندارد، اهل لذت بردن اززندگی باشند و سوی چشمان شان را فدای استمنا کرده باشند و.....

- شريعت از خودت مايه بذار، کافرهمه رابه کيش خود پندارد.

عموعسگر طاقت نیاورد.

- يعنی چی؟ يعنی شما تا حالا نزدين جناب مصدری؟ با صفا يه چيزی بگو بگُنجه، چشاتون نشون میده اهلِ بخیه ای.

غيرازحاج جليل، بقيه خنديدند:

- شمام حاج آقا با اين ژست گرفتنه تون می خواين بگين اهلش نبودين و نيستين و نزدين؟، والله چیز مهمی نیس، مثه اِهن گفتن و پیشاب ریختن واستبراء کردنه.

- دست وردارعسگرآقا، این موضوعات موضوع مزاح نیست، حرف روعوض کن.

- شما شروع کردين حاج آقا.

- حاج جليل گرامی بد نيست توضيح بفرمائيد که چرا اينکار گناه و معصيت دارد .مگرچه عمل خلافی انجام می شود، اهل علم می گويند نه فقط ضررجسمی وروحی ندارد بلکه گاهی مفيد وخوب هم هست، چرا اين کار را برای ديگران زهرمار می کنيد، اگربد است شما و اهل دين امتناع کنيد و به قول عسگر آقا نزنيد، باقی را به حال خودشان بگذاريد، مگر نه اينکه هر کسی را توی قبر خودش می گذارند، بنده جائی نخواندم که کسی را به دلیل استمناء برده باشند جهنم .

- جناب شريعت، اولا" ضررداره، روايات و احاديث فراوونی برای ضررهای اين کار هست. آن اهل علمی هم که شما از آن ها دم می زنين بهتر است بروند غاز چرونی، ما عالم تر از پيامبر خدا و امامان و کسانی مثل باقر مجلسی و مجتهدين حوزوی نداريم، برين توضيح المسائل و کتاب های اينها را بخوانين، در ثانی جوان ها وقتی از اين کار برحذربشن به ازدواج رو ميارن.

- بله، علی الخصوص آثار باقرمجلسی مثل علم الجماعون، علم اللواطون، علم المستراحیون، علم الریدمون و....

عمو عسگر حرف آقا شریعت را قطع کرد و خندان رو به حاج جليل کرد:

- حاجی جون آخه اينکار که فقط کارجوونا نيس، زن و بچه داراشم می زنن، پيرو پاتالام اگه بتونن می زنن، همه جورشو می زنن مگه نه جناب استاد شريعت ؟.

- حق با شماست عسگرعزيز، منتهای مراتب بنده متوجه نشدم منظورشما ازهمه جورش را می زنند چيست، توضيح بفرماييد لطفا" .

- البته در حضور اساتیدی مثل شما جسارته اما جلق زدن جورهای مختلف داره، مثلا" خشک، تر، با صا.....

حاج جليل عصبانی ازجا بلند شد:

- بسه ديگه مزخرف گوئی و اهانت به دين مبين، آخه ....

عمو عسگر باخنده حاجی را سر جای اش نشاند:

- بگذريم بابا، خواستيم يه ذره مزاح کنيم، اهانت به دين مبين ديگه چه صيغه ايه، ما داريم ازجلق زدن حرف می زنيم به دين مبين کاری نداريم، به دل نگيرين، بريم سر يه موضوع ديگه.

و زد زير غزل:

- دوستان گرد من آئيد که من غم دارم .............عجب اين است که اين تحفه فقط من دارم .

صدای احترام سادات توی حياط پيچيد:

- مگه اين عسگر باز نجسی خورده ؟

عمو عسگر با صدای بلند خنديد:

- نجسی نخوردم، داريم ازکارائی که شما دوست دارين حرف می زنيم.

آقا شريعت پشت بندعموعسگر آمد:

- منظور کارهائی ست که شما در جوانی انجام می داديد و درحال حاضرهم انجام می دهيد، کارهای مفيد ومورد علاقه تان را عرض می کنم.

- کار مفيد ومورد علاقه من درجوونی و پيری اين بوده و هست که زيپ دهنه تورو بکشم که هوارو کثيف نکنی، شير فهم شد جناب چُستاد؟ .

*****************

- شنيدی؟ ديشب آخر شب "صادق لنگه کفش" از رو پشت بوم توخونه ی هوشنگ اينا رو ديد می زده، ديده آبجيه هوشنگ با دختر خاله ش دارن با هم يه کارائی می کنن، لخت و پتی بودن و خودشونو می مالیدن به هم.

- لابد طَبَق می زدن.

- ببينم یعنی اين دخترا و زنا ازاون کارائی که ما می کنيم، می کنن، يعنی می زنن ؟.

- مگه اونا آدم نيستن ،معلومه که می زنن، اما کمتر، شایدم واسه همينم عينکی و کور و کچل توشون کمتره، میگن دخترائیم که زیاد می زنن صورتشون زود چروک میشه و ممه هاشونم کوچولو و درب و داغون، زودم کچل میشن، والله این دوتا که صورتشون مثه برگِ گُل محمدی می مونه ، ممه هام دوتا لیموی آبدار و موهاشونم نوکشون تا دمه قافِ شه .

- ما علم و سوادِ سکس نه داشتیم و نه داریم مهندس جان.

- توام که داری حرف این هنرمندای دوزاری که ته شون باد میده رو می زنی، این کیومرث خان شاعر اومده میگه وقتی با نشمه ش حال می کنه طلای نشمه شو می لیسه، حالمو بهم زد، لامصب چنان با آب و تابم تعریف می کرد که مثه سگای باغ جهودا آب دهنش راه افتاده بود.

- این روش ها طبیعی نیستن، هرچیزی بهتره ازمجرای طبیعی ش پیش بره .

- سکس مجرای طبیعی و غیر طبیعی نداره ، هرجوری دو طرف لذت ببرن درسته، یادتون رفته، یه روز سکس دهنی روهمه تکفیر می کردن و می گفتن اَهه و اَخه، حالا عادی شده، امروز به یه چیزی میگی اَه واَخ، همونو وقتی تجربه کردی می بینی کم کم برات عادی میشه و....

- برافعال کردن و دادن و دید زدن باید افعال خوردن و لیسیدن و بوئیدن هم اضافه بشه.

- بازتو عزیزپابرهنه و کون برهنه پریدی وسط حرفِ من.

- خُب با وفا بحث سکسه دیگه، بایدم کون برهنه پرید وسط. راستی یادم افتاد، رضی افجه ای می گفت داره عینکی میشه، سّید اصغر زیرگوشم زمزمید که مالِ استمنای زیاده.

- بابا عينکی شدن و کورشدن چه ربطی به اينکارداره، شاهد ؟ خود تو، نه عينکی هستي، نه کور، جفنگ و الک چرا می گين ؟سلف سرويس بودن از همه چی بهتره، بيماری مقاربتی که نمی گيری هيچی با هرکی ام که بخوای می تونی حال کنی، خرج و برجم نداره، ديگه ازاين بهتر ؟، واسه همينم شاعر فرموده :

- جلق می زن که جلق خوش باشد...... جلق دستی هميشه خوش باشد.

- غربتی مگه پائی اشم هس ؟.

علی دله جواب جلال زاغول را داد:

- تو ده بابای عزيز، تو طاله قون پای ام می زنن.

محمد امان نداد علی دله جواب عزيز را بدهد، می دانست که يکه به دو خواهد شد:

- اولا" شعرروغلط خوندی، بیت دومش میگه "جلق زیردلق خوش باشد"، سروده ی عبیده، اما مساله ی من یه چیزی دیگه ست، اين اسلام انگاراومده فقط برای حال گيری، آخه چيکار به اين کارا داره؟ از ترس عينکی و کور شدن و گناه های کبيره و صغيره هر دفه که ما اينکارو کرديم دو سه روز فکری شديم ،که خدايا اين چه غلطی بود کرديم، زهرِمارمون کرده، ده ديقه لذت خيالی ی با ترس و لرزو بعدشم چند روزپشیمانی و احساس گناه ، من که از اين اسلام سر در نمی آرم، به همه جا و همه کاره آدم کار داره، مستراح، رختخواب، سوراخ ها، زوائد، و خلاصه به همه چی و همه جا ، ما نفهميديم اين دين و مذهبه يا اداره آگاهی و ساواک ؟ .

پيش از آنکه جلال زاغول شروع کند، عزيز شروع کرد:

- ده ديقه ؟ هزار ماشاالله ،بابا تو وضعت خيلی خوبه ، چی می خوری ؟ واسه مام نسخه کن .

- اون وضعش خوب نيست عموعزیز، وضع تو خرابه .

- حالا ديگه شمام با خوندن دو تا کتاب بيس سی صفحه ای و زپرتی و دو تا گوزنامه به اسلام ايراد می گيرين، يعنی شما از خدا و پيغمبرخدا و اماما و امام جعفر صادق و مجتهدين و روحانيون بيشتر حاليتونه ؟ خوبه والله ، شيکمه خالی و گوزِفندقی.

- ببخشين حضرت بحرالعلوم، ما می گيم اگه اين حرفا درست باشه اولين کسی که بايد عينکی و کوربشه خود توئی، نا سلامتی خودت گفتی روزی دوسه دفه می زنی یعنی روزی دو سه دفه رو شاخ شه، گاهی بعد از هر وعده نماز می زنی ، تازه غيرازحال و حولت با دخترا و زنای شوهردار و پسر بچه ها و مردای زن و بچه دار، مگه غيراز اينه؟.

جلال زاغول برای دست به يقه شدن به طرف عزيز خيز برداشت، محمد و مراد وعلی دله نگذاشتند.

صدای اوستا اصغرساکت شان کرد:

- راش اینه زن بگیرین، آدمه تون می کنه.

عزيز سر نزديک گوش مراد برد:

خدا وکیلی اگه اینائی که ازعیب و ایرادهای جلق زدن میگن درست بگن، نه فقط جلال زاغول و حسن دله وهرکول و اوس اصغر کفاش و جواد مداح، همه ی بچه های " کوچه اسلامی"، ازجمله خودم باید همین روزا کوروکچل و قدوقواره ی سوسک بشیم.(4)

*************

زیرنویس:

تارنمای محسن کدیور

4- رمان" بچه های اعماق" ( جلد 1و2) به زودی توسط انتشارات فروغ در کلن ( آلمان) منتشر خواهد شد.