مداح پروری
در دو دهه پیش نهاد فرهنگی بیت رهبری با همکاری موسسه امام خمینی در صدد تربیت ، ترویج و توسعه امر مداح پروری شدند .
دو هدف در این زمینه اساس حرکت بود
یکم :
پیشبرد خرافات ، توسعه شیعی گری ، مدايح اهل بيت و حمد و تمجید رهبر.
آیت الله مطهري در اين رابطه می گفت : "هدف وسيله را مباح مي كند. هدف خوب باشد وسيله ات هر چه شد ، شد. در اينجا هم گريه بر امام حسين (ع) خوب است به هر وسيله اي كه شده باشد. همين كه اشک جاري مي شود به هر وسيله ممکن خوب است. شيپور بزنيم، طبل بزنيم معصيت كاري كنيم به بدن مرد لباس زن بپوشانيم، عروسي قاسم تحريف كنيم"....
دوم و هدف اساسی تر ، ترویج و اشاعه خواسته ها ی سیاسی بیت رهبر می باشد ؛ پروسه حرکت بدین گونه است که مداحان ، امر سیاسی مورد نظر را د ر بین هواداران ولایت می برند ، سپس ائمه جمعه وارد صحنه می شوند ، پس از آن رسانه های حکومتی همچون صداو سیمای حاج ضرغام و کیهان شریعتمداری و فارس سپاه و ... آن را تییوریزه و فرموله می کنند و پس از آن از طریق مجلس و نهادهای اجرایی ، خواسته ها و دستورات ، پیش برده می شود و جا می اندازند .
کادرسازی –
امروزه مصباح یزدی و" جبهه پایداری " با بیت خامنه ای دارای منازعاتی هستند . وی تا پیش از به ولایت رسین خامنه ای از هر گونه اظهار نظر سیاسی خود داری می کرد، اما درعوض هیچگاه ازمباحث فلسفی و فرهنگی پا پس نمی کشید.با فوت خمینی و کشف !! خامنه ای به عنوان ولی فقیه ، مصباح یزدی وارد صحنه سیاسی شد و در ریاست دفتر پژوهشهای فرهنگی میدان گردان "کادر سازی " شد. روند بی سر و صدای" تقدس گرایی خامنه ای" و " تربیت کادر" که با هدف تصاحب ارکان مختلف قدرت آغاز شده بود در نوع خود در تاریخ شیعه بیسابقه است. اهداف استرتژیک این حرکت تا مدتها بر کسی معلوم نبود، به طوریکه حتی هاشمی رفسنجانی به عنوان رئیس ستاد انقلاب فرهنگی وقت، به هنگام امضای رسمیت یافتن موسسه امام خمینی، هرگز تصور آن را نمی کرد که به جریانی رسمیت بخشیده است که ۱۰ سال بعد (در انتخات ریاست جمهوری نهم) با تمام قوا در برابر وی به صف آرایی خواهد پرداخت. اندکی پس از تاسیس موسسه امام خمینی، دفتری به نام دفتر پژوهشهای فرهنگی بنا شد که زیر نظر مستقیم مصباح، به امر تئوریزه کردن ایدههای وی در باب حکومت اسلامی مطلوب می پرداخت. کانون طلوع، یکی از شاخههای این دفتر می باشد که با برپایی جلسات هفتگی مصباح با گروهی از شاگردان و دست اندرکاران موسسه، نتایج تحقیقات این دفتر به بحث و بررسی گذاشته میشد و در صورت ضرورت انتشار آنها در سطوح نظام در دستور کار قرارمی گرفت .
مبانی تئوریک: این مبانی تئوریک را میتوان به سه بخش تقسیم کرد.
اول- ارائه راهکار در زمینههای مختلف از جمله گسترش تشیع، مداح سازی ، ذوب شدن درلایت مطلقه فقیه و خشونت مقدس: بخش زیادی از مبانی تئوریک و فلسفی مفاهیم فوق الذکر را احمد فردید و شاگردانش پایه گذاری کرده بودند، لذا کار موسسه ،"ولایی گرایی " و پوشاندن لباس اسلام فقاهتی به تن این مبانی و تزیین آنها با لایهای از تعالیم فقه شیعه بود. این مبانی بعدها در آموزش گروههای فشار و نیروهای امینتی نظامی به کار گرفته شد.
دوم- قرائتی جدید از ولایت فقیه: تا پیش از این، دیدگاه غالب در زمینه ولایت فقیه، نظریه ی انتخاب بود. نظریه ی کشف ولی فقیه توسط این جریان در برابر نظریه انتخاب مطرح شد. بنابر نظریه کشف، جایگاه مردم نه انتخاب و نه حتّی مشروعیت بخشیدن به آن، بلکه تنها محدود به پذیرش تحمیلی و اجباری حکومت ولی فقیه می باشد. این سخن مصباح به نحوی جمع بندی نظریه کشف میباشد. "هرگاه مردم به امام رويكرد كنند، اين مشروعيت عينيت مييابد و مردم در واقع ناصر ولي هستند نه ناصب و مشرع او". ولی فقیه ترسیم شده در این دیدگاه از قدرتی آسمانی ( مشابه پیامبر و حتی نه امامان) برخوردار بوده و امکان نظارت بر عملکرد وی عملا و نظرا منتفی می باشد.
سوم- مهدویت: تیوری جدید مهدویت، با ارائه قرائتی افراطی و نظریه پردازی ولایی از مفهوم مهدویت، گوی سبقت را حتی از فرقه حجتیه نیز ربود. این جریان با حضور فعال در عرصه سیاسی، تز خود را نه بر اساس انتظار ظهور مهدی موعود بلکه بر مبنای زمینه سازی عملی برای ظهور زودرس وی(سزارین ظهور!) برای منتظر المهدیون قرار داد.
مبانی نظری فوق به زودی راه خود را در میدان سیاست باز نمود. در محرم ۱۳۷۵، آیت الله خامنهای در یک سخنرانی در جمع فرماندهان سپاه، بحث خواص و عوام در جامعه اسلامی را پیش کشید و ویژگیهای قشر خواص را بر شمرد. روحانیون نزدیک به بیت از جمله آیات خوشوقت و علم الهدی نیز به تدریس مبانی نظری خشونت مقدس برای گروههایی چون انصار حزب الله پرداختند. در زمینه مهدویت نیز، مشی نظام تغییر کرد. در گذشته مشی آیت الله خمینی بیشتر مبنی بر نزدیکی میان فرقه ها و شاخه های متفاوت اسلام بود، تا جاییکه حتی سازمانی به این نام و با بودجه ای کلان ایجاد شد. اما با حضور" رهبر جدید الورود " درمیدان گاه قدرت ، این روند، چندی پس از به مصدر نشستن ولایت فقیه تازه تغییر یافت. با تاکید افراط گونه بر تشیع، از اسلامیان غیر شیعه و سلفیون اهل سنّت گرفته تا دراویش و صوفیان به شدت محدود شدند و تمرکز بر مقوله مهدویت در دستور کار قرار گرفت. بودجه عظیمی برای گسترش مهدویت در نظر گرفته شد و به موازات کم رنگ شدن جایگاه " مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی"، جایگاه "مجمع جهانی اهل بیت"، "خبر گذاری غدیر" و "مراکز مهدی شناسی" اهمیت بیشتری پیدا کرد. سازمان تبلیغات اسلامی نیز تمام تمرکز خود را بر روی مهدویت قرار داد و حتی بخش ویژه ای در بیت رهبری، جهت هدایت مداحان و وعاظ با هدف ترویج فرهنگ مهدویت ایجاد شد.
تربیت کادر- مهمترین هدف موسسه تربیت کادر بود . امر سنجش و ارزیابی دانشجویان از بدو ورود آنان آغاز و در خلال دوره آموزشی ادامه می یابد و در نهایت به هنگام فارغ التحصیلی بر اساس نتایج این ارزیابیها، به مراکز مختلف حکومتی معرفی میشوند. بسیاری از دانشجویان و استادان این موسسه سالها بعد عهده دار مسئولیتهای کلیدی کشور شدند که از میان آنها می توان به کدخدایی(سخنگوی شورای نگهبان)،پرویز داوودی(معاون اول احمدینژاد در کابینه نهم)، حجت الاسلام مرتضی آقا تهرانی(نماینده مجلس هشتم و مدرس اخلاق کابینه نهم)، غلامحسین الهام(سخنگوی دولت و وزیر دادگستری کابینه نهم)، ناصر سقای بی ریا( مشاور رئیس جمهور) اشاره کرد.
روحانیت حکومتی: از دل فارغ التحصیلان این موسسه، نسل جدیدی از روحانیون پدید آمد که به آلترناتیوی در برابر روحانیت سنتی تبدیل گشت که بدلیل استفاده از رانت دولت، روحانیت حکومتی نامیده شد. این گروه در آینده به اهرم فشار حاکمیت در برابر علمای منتقد و مستقل حوزه در آمد.
ارائه خدمات مشاوره ای به ارکان نظام: این موسسه به کار تعیین استراتژی و مشاوره به سایر نهادهای حکومت به خصوص نهادهای زیر نظر رهبری مانند ستادهای نماز جمعه و نمایندگیهای ولی فقیه در ارگانهای نظامی نیز میپردازد. گفته میشود که حملات هماهنگ به اصلاح طلبان توسط ائمه جمعه در در دوران اصلاحات بخشی از راهبردهای ارائه شده این موسسه به ستادهای نماز جمعه بوده است.
ما فیای قدرت در دخمه ها و دهلیزهای بیت همچون اژدهایی می لولد و برای بقای حکومت ولایی دست به هر جنایتی می زند .
==================================================
پی نوشت :
کلیپ زیر را در یو تیوب پیوست بنگرید
مغزشویی مقدس
پدیده تولید مقدسات در تاریخ فرقه شیعه ، چگونگی استفاده از احساسات مذهبی مومنان در راستای اهداف این فرقه ، ظهور مداحان جدید در سالهای پس از انقلاب و چگونگی الحاق آنان به سیاست ایران و نحوه حیات آنها در شرایط کنونی از جمله مورادی است که در این مستند به آن پرداخته میشود .
http://www.youtube.com/watch?v=1gRkn4whm6Y&feature=autos