logo





آرشيو مقالات


»  نوع رابطه و نسبت ميان ما و «جمهورى» اسلامى [۲۷ مارس ۲۰۱۷]
»  جيب خالى پُز عالى [۰۹ مارس ۲۰۱۷]
»  از فقدان نظريه ها و تزهاى بكر در فرهنگ ما بايست شرم كرد و نه از ابراز آنها [۲۲ فوريه ۲۰۱۷]
»  روشنگرى صرف آگاهى از حقيقت نيست بلكه اراده براى بيان حقيقت است [۰۶ فوريه ۲۰۱۷]
»  در كُنام كه نشستى كه در تقليب حقيقت اينگونه سرمستى؟ [۲۶ ژانويه ۲۰۱۷]
»  «هرمنوتيك» قرآنى و «پرتستانيسم» اسلامى(٣) [۱۴ ژانويه ۲۰۱۷]
»  «هرمنوتيك» قرآنى و «پروتستانيسم» اسلامى(٢) [۰۵ ژانويه ۲۰۱۷]
»  "هرمنوتيك" قرآنى و "پروتستانيسم" اسلامى(١) [۲۸ دسامبر ۲۰۱۶]
»  افسانه "عصر زرين فرهنگ ايران" [۲۹ اکتبر ۲۰۱۶]
»  دو پرسشى كه در دامِ قدرتِ تئوكراسىِ ايرانى نمى تواند به موضوع تبديل شود و پاسخش را بيابد. [۱۱ اکتبر ۲۰۱۶]
»  سامان سياسى ما جولانگاه اسلام است [۰۵ اکتبر ۲۰۱۶]
»  گسست فرهنگى، پايان يك تاريخ و آغاز تاريخى ديگر است [۲۴ سپتامبر ۲۰۱۶]
»  قاسم سليمانى، ابو مسلم خراسانىِ خلافت شيعى در ايران آخوندى [۲۲ اوت ۲۰۱۶]
»  سريال "شهرزاد" و فيلم "جدايى نادر از سيمين" [۱۲ اوت ۲۰۱۶]
»  تداوم سياست "صدور انقلاب اسلامى" عامل اصلى در ناامن شدن ايران خواهد بود، آن را جدى بگيريم [۰۴ اوت ۲۰۱۶]
»  "تمرين دموكراسى" و "مدارا" در "جمهورى" اسلامى [۱۹ ژوييه ۲۰۱۶]
»  سامان سياسى، تفكر و ايمان [۱۴ ژوين ۲۰۱۶]
»  از مطلق خواهىِ ايدئولوژيكى به واماندگىِ برزخى [۰۳ مه ۲۰۱۶]
»  در گورِ خودخواسته [۱۳ آپريل ۲۰۱۶]
»  پاسخى كوتاه به پرسشى تكرارى [۱۰ مارس ۲۰۱۶]
»  "نابالغىِ خود خواسته" [۲۲ فوريه ۲۰۱۶]
»  حلولِ "بازآيىِ يوسف گم گشته"ء حافظ، در نمايش انتخاباتى بد و بدتر "جمهورى" اسلامى [۱۷ فوريه ۲۰۱۶]
»  در شيفتگىِ جنون آميزِ رويدادهاى منتهى به انقلاب اسلامى ٢٢ بهمن ٥٧ [۰۴ فوريه ۲۰۱۶]
»  چرا منتقدان به اسلام، تأكيداً و ترجيحاً "اسلام ستيز" معرفى مى شوند؟ [۱۳ دسامبر ۲۰۱۵]
»  همه اديان و اسلام بطور اخص، دينى بر ضد آزادى اند [۱۶ نوامبر ۲۰۱۵]
»  اسلامخواهى ايرانيان برآمدى بود از بن بست دين و جهانبينى ايرانيان در دوران باستان [۲۹ اکتبر ۲۰۱۵]
»  خواص و روشنفكر [۲۸ سپتامبر ۲۰۱۵]
»  ملاحظاتى در تز آرامش دوستدار و فرضيه جواد طباطبايى(قسمت سوم و پايانى) [۲۰ اوت ۲۰۱۵]
»  ملاحظاتى در تز آرامش دوستدار و فرضيه جواد طباطبايى (قسمت دوم) [۲۷ ژوييه ۲۰۱۵]
»  وقتى فرخ نگهدار موضع سياسى "براندازان" را تحريف و مسخ مى كند [۱۶ ژوييه ۲۰۱۵]
»  ملاحظاتى به تز آرامش دوستدار و فرضيه جواد طباطبايى (بخش نخست) [۰۸ ژوييه ۲۰۱۵]
»  وقتى يك معتقد و مقيدِ دينى/اسلامى در توصيفِ سكولاريسم آسمان و ريسمان بهم مى بافد [۲۱ مه ۲۰۱۵]
»  در دشت هاى ديگرى گردونه تاختن [۲۴ آپريل ۲۰۱۵]
»  الگوى دموكراسى بر بنيانِ سكولاريسم انديشه ( روشها و معيارهاى عقلى به زندگى عرفى) [۱۶ آپريل ۲۰۱۵]
»  جنگ يمن و "اپوزيسيون" ايرانى [۲۹ مارس ۲۰۱۵]
»  انقلاب بهمن ٥٧، انقلابى واپسگرانه بود كه ما را از عزت ملت شدن به ذلت امت فرو كشيد(٥) [۱۴ فوريه ۲۰۱۵]
»  انقلاب بهمن ٥٧، انقلابى واپسگرانه بود كه ما را از عزت ملت شدن به ذلت امت فرو كشيد(٤) [۱۰ فوريه ۲۰۱۵]
»  انقلاب بهمن ٥٧، انقلابى واپسگرانه بود كه ما را از عزت ملت شدن به ذلت امت فرو كشيد(٣) [۰۵ فوريه ۲۰۱۵]
»  انقلاب بهمن ٥٧، انقلابى واپسگرانه بود كه ما را از عزت ملت شدن به ذلت امت فرو كشيد(٢) [۳۰ ژانويه ۲۰۱۵]
»  انقلاب بهمن ٥٧، انقلابى واپسگرانه بود كه ما را از عزت ملت شدن به ذلت امت فرو كشيد(١) [۲۱ ژانويه ۲۰۱۵]
»  نشانه هاى همانگويى راجع به "علت عقب افتادگى جوامع اسلامى" در يك مقاله [۱۵ ژانويه ۲۰۱۵]
»  تبيين روشنفكر و مؤلفه هاى روشنفكرى به زبان ساده؟ [۰۶ دسامبر ۲۰۱۴]
»  آقاى مسعود بهنود، "انشاالله گربه است" [۰۱ دسامبر ۲۰۱۴]
»  اخلاق روشنفكرى و اخلاق يك "نوانديش دينى" [۲۷ نوامبر ۲۰۱۴]
»  در تله "روادارى" عرفان ايرانى [۰۶ نوامبر ۲۰۱۴]
»  "قصاص" و "بخشش" اسلامى [۲۵ اکتبر ۲۰۱۴]
»  "روشنفكر"ى دينى دون پايگى روشنفكريست "هرمنوتيك" اسلامى و برخى آكادميكرهاى ما [۱۷ اکتبر ۲۰۱۴]
»  خطر اعدام كاظمينى بروجوردى و سكوت معنادار اصلاح طلبان و اعتدال گرايان جمهورى اسلامى [۰۴ اکتبر ۲۰۱۴]
»  كدام "نوعى انديشه در جامعه ما"؟ "پروتستانتيسم" اسلامى، و سكولاريسم [۰۱ اکتبر ۲۰۱۴]
»  "چرا ما فيلسوف يا جامعه شناس جهانى نداريم؟" [۱۷ سپتامبر ۲۰۱۴]
»  در باب مدارا و آزادى [۱۰ سپتامبر ۲۰۱۴]
»  عقل ايرانى در بند "روادارى" و "مدارا"ى جمهورى اسلامى [۱۹ اوت ۲۰۱۴]
»  از "تجدد" مشروطيت(بيدارى ايرانيان) تا "شبه مدرنيسم" پهلوى ها [۱۹ ژوييه ۲۰۱۴]
»  "خشم آرام" از ذهن و رفتار "مدارا" جويانه مناسبات نظام ارزشى دولت-ملت در حاكميت اسلامى!!! [۱۴ ژوييه ۲۰۱۴]
»  آزادى و دموكراسى از پى سكولاريسم يا "مدارا" ى اسلامى/عرفانى؟ [۱۱ ژوييه ۲۰۱۴]
»  بازتاب مفهوم جوهر و عرض در رويدادهاى سياسى ما [۳۰ ژوين ۲۰۱۴]
»  سياست، ارزشهاى انتزاعى و كليت مفهومى [۲۴ ژوين ۲۰۱۴]
»  تاريخ چيست بى تاريخى كدام است؟ [۰۴ ژوين ۲۰۱۴]
»  مأموريت و معذوريت اسلامى محمد خاتمى رهبر اصلاح طلبان اسلامى [۲۸ مه ۲۰۱۴]
»  "حق آزادى تفكر" در "فرهنگ دينى" از نظر محمد مجتهد شبسترى [۱۵ مه ۲۰۱۴]
»  واقعياتى از ضعف هاو ناتوانى ها [۰۴ مه ۲۰۱۴]
»  "مدارا"در جهانبينى عرفانى يعنى يگانگى ذات و صفات انديشه و تاريخ، گسست و استمرار [۲۴ آپريل ۲۰۱۴]
»  پاد زهر "دينخويى" آرامش دوستدار سرگشتگى يك "سكولار دموكرات" در عالم انديشه [۳۰ مارس ۲۰۱۴]
»  فرهنگِ زمانتهى* ما دلبستگى وافر و مسحور به دو رويداد فرهنگى [۲۴ مارس ۲۰۱۴]
»  حضور سكولاريسم در بطن تناسب قوا مهار خشونت فرهنگى-دينى ست [۱۲ مارس ۲۰۱۴]
»  "هان اى شرم سرخى ات پيدا نيست" [۰۶ مارس ۲۰۱۴]
»  تأويل، چشم اسفنديار روشنفكرى ما [۲۸ فوريه ۲۰۱۴]
»  آرمانگرا بوديم چون نيانديشنده بوديم وقتى توجيه در جاى توضيح مى نشيند [۱۸ فوريه ۲۰۱۴]
»  انقلاب بهمن ٥٧ از نغزِ نگاه [۱۳ فوريه ۲۰۱۴]
»  نوزدهم بهمن ماه روز سياهكل، مرگ عقلانيت بود [۰۹ فوريه ۲۰۱۴]
»  مؤمنِ نامتحرك بدون صفات مفرد [۱۵ ژانويه ۲۰۱۴]
»  گريز از دشوارى انديشيدن(٢) [۰۹ ژانويه ۲۰۱۴]
»  گريز از دشوارىِ انديشيدن(١) [۰۴ ژانويه ۲۰۱۴]
»  كدام رفتار مسالمت آميز و متمدنانه؟ [۲۶ دسامبر ۲۰۱۳]
»  هدفِ القاء "دين ستيز"ى، ستيز با روشنگريست(٣) خوب و بد جناح هاى جمهورى اسلامى به چه معناست؟ [۱۶ دسامبر ۲۰۱۳]
»  هدف القاء "دين ستيز"ى، ستيز با روشنگريست(٢) [۰۸ دسامبر ۲۰۱۳]
»  هدف القاء "دين ستيز"ى، ستيز با روشنگريست(١) [۰۳ دسامبر ۲۰۱۳]
»  مفهوم گريزى ما از "تقيه"كردن ماست [۲۰ نوامبر ۲۰۱۳]
»  "تأويل" اصلاحى دين به چه منظور؟ [۱۲ نوامبر ۲۰۱۳]
»  فقدان حضور انديشه ها فقدان روش نقد است [۰۱ نوامبر ۲۰۱۳]
»  جامعه چند صدايى الزاماً جامعه قطبى شده است [۱۸ اکتبر ۲۰۱۳]
»  دشوارىِ انديشيدن، و راه آسان باورمند شدن [۰۶ اکتبر ۲۰۱۳]
»  در دامِ استمرارِ فقدانِ توليد انديشه سياسى [۲۵ سپتامبر ۲۰۱۳]
»  فقدن كاويدن و نگريستن در ميان ما ايرانيان [۲۰ سپتامبر ۲۰۱۳]
»  متكثرىِ سكولاريسم در تخالف با جامعه "همه با هم" [۱۱ سپتامبر ۲۰۱۳]
»  طيفى از "سكولارهاى سياسى" در دام آرمانگرايى [۲۸ اوت ۲۰۱۳]
»  اصلاحات، آزادى و دموكراسى بر شالوده ارزشهاى دين يا سكولاريسم(عرفگرايى)؟ [۱۹ اوت ۲۰۱۳]
»  سخن به روشنگرى گو كه مصلحت اين است [۰۴ اوت ۲۰۱۳]
»  روشنگرى و رفتار توده گرانه [۲۴ ژوييه ۲۰۱۳]
»  نقد روشمند يعنى روشنگرى و روشنگرى يعنى ضديت با تماميت خواهى [۰۹ ژوييه ۲۰۱۳]
»  آهاى سكولارهاى مصرى يك دستى هم بر سر و روى ما بكشيد [۰۱ ژوييه ۲۰۱۳]
»  دام محافظه كارى [۲۶ ژوين ۲۰۱۳]
»  دينى كردن اصلاحات يا اصلاح دين؟ [۲۰ ژوين ۲۰۱۳]
»  روشنگرى در دام پوپوليسم [۱۳ ژوين ۲۰۱۳]
»  ترس با بار مثبت و منفى در رفتار فرهنگى [۲۸ مه ۲۰۱۳]
»  برخى رفتارهاى فرهنگى ما [۱۹ مه ۲۰۱۳]
»  اصلاحات بر كدام مبانى فكرى؟ [۱۴ مه ۲۰۱۳]
»  خاتمى اگر همان " تداركچى" سابق است نيامدنش بِه از آمدن [۰۱ مه ۲۰۱۳]
»  اصلاحات از منظر مطلقيت دين(ايمان) و فهم متغيير(سكولاريسم) [۲۲ آپريل ۲۰۱۳]
»  اصلاح قانون اساسى، تحول ساختار حقوقى، روند تثبيت اصلاحات [۱۰ آپريل ۲۰۱۳]
»  ساختارشكنى يعنى تابو شكنى، يعنى نقد به نفى تابوها [۰۲ آپريل ۲۰۱۳]
»  "حفظ نظام" آقاى خاتمى مقبول ولايت فقيه در جهت طرد باند احمدى نژاد [۲۲ مارس ۲۰۱۳]
»  روشنگرى و محافظه كارى ايرانى "حقوق بشر" و "خردمندى كوروش" [۱۸ مارس ۲۰۱۳]
»  چه كسى را مُريد گويند؟(٣) [۰۷ مارس ۲۰۱۳]
»  زبان نقد، زبان اندیشیدن و روشنگریست (نقد، اندیشیدن و روشنگرى) (٢) [۰۴ مارس ۲۰۱۳]
»  نسبت نقد به انديشيدن و نيانديشيدن و ارتباط اين دو با دموكراسى(١) [۲۷ فوريه ۲۰۱۳]
»  آیا ما «عصر روشنگرى» داشته‌ایم؟ [۱۴ فوريه ۲۰۱۳]
»  روشنفکر ستیزى برخى سکولارهاى سیاسى [۳۱ ژانويه ۲۰۱۳]
»  مدرنيت در تخالف و تعارض با ايرانيت و اسلاميت است [۱۴ ژانويه ۲۰۱۳]
»  مدنيت ايرانيان به مرحله ميانه از روند گذار [۰۳ ژانويه ۲۰۱۳]
»  "مناسبات نيروها" تابع " تناسب قوا"است [۱۶ دسامبر ۲۰۱۲]
»  باورمندی يعنى فقدان عقل نقاد بر مناسبات [۰۷ دسامبر ۲۰۱۲]
»  تناسب سه مؤلفه سياسى-روشنگرى-جزمگرايى با اصلاح طلبان حكومتى [۲۰ نوامبر ۲۰۱۲]
»  محافظه كارانِ به ظهور انديشه هاى نوين، حكم ارتداد " ضد ايرانى" براى آرامش دوستدار صادر كرده اند [۰۹ نوامبر ۲۰۱۲]
»  آقاى مسعود نقره كار با فرافكنى مى توان ايز گم كرد اما روشنگرى نه [۳۱ اکتبر ۲۰۱۲]
»  نماد بى تاريخى از نقش شئ واره گى و از خودبيگانگى [۲۸ اکتبر ۲۰۱۲]
»  رابطه علىّ ميان اپوزيسيون و "ترس" حكومت [۱۸ اکتبر ۲۰۱۲]
»  نسبت "مدارا" به جزمگرايى و روشنگرى [۰۷ اکتبر ۲۰۱۲]
»  منشور ٩١ تعهدى از وجدانِ بيدارِ خشونت پرهيز [۱۶ سپتامبر ۲۰۱۲]
»  چگونگى "كمال مطلوب" افلاطون در ذهنيت "روشنفكر دينى" [۰۵ سپتامبر ۲۰۱۲]
»  جستارى بر نيروى خلاقيت و ابتكار عمل [۲۲ اوت ۲۰۱۲]
»  پرسشگرى و نقد را بيآموزيم كه تقبيح خود و پيشينيان تدبیر نيست [۰۶ اوت ۲۰۱۲]
»  "اخلاق دينى"و لاييسيته [۲۲ ژوييه ۲۰۱۲]
»  شمشير داموكلس "روسانتى مان" آقای داریوش آشوری بر بالای سر روشنگرى [۱۰ ژوييه ۲۰۱۲]
»  روشنگرى، اخلاق و مدارا [۰۴ ژوييه ۲۰۱۲]
»  مُهرِ "دغدغه دیانت" را بر پیشانی روشنفکر چسباندن تحریف و نقض غرض روشنفکری است [۱۸ ژوين ۲۰۱۲]
»  آقای اكبر گنجى، من اتهام "دين ستيزان"ه(دین ستیزانه) به "دين ناباوران"ِ روشنفكر را تبرئه مى كنم [۰۱ ژوين ۲۰۱۲]
»  نگاهی دیگر به موضوع انتخابات آزاد در ایران [۲۳ مه ۲۰۱۲]
»  تداول نقد و نقادی در مناسبات، خروج از منقاد مطلقیت است [۱۴ مه ۲۰۱۲]
»  نقدى بر " پروژه روشنفكر دينى" آقاى محسن حيدريان [۲۷ آپريل ۲۰۱۲]
»  تمايز دموكراسى آتنى و آزادى اديان در ايران باستان [۰۶ آپريل ۲۰۱۲]
»  هموندیِ انتخابات آزاد و جدايى دين از دولت [۲۲ مارس ۲۰۱۲]
»  روشنفكر دينى" مفهومى جعلى ناشى از جهالت است [۰۷ مارس ۲۰۱۲]
»  "اتحاد براى دموكراسى" يا آشتى ملى براى دموكراسى؟ منظور از انتخابات آزاد چيست؟ [۰۸ فوريه ۲۰۱۲]
»  توانايىِ انديشيدن يعنى فلسفى انديشيدن بر فرايند شَوَند [۱۶ ژانويه ۲۰۱۲]
»  تحريم يا انفعال؟ [۱۳ دسامبر ۲۰۱۱]
»  "تك عاملى" بودنِ نحوهِ انديشيدن بر ساختار زندگى [۱۷ نوامبر ۲۰۱۱]
»  من اقرار می کنم پس می اندیشم [۳۱ اکتبر ۲۰۱۱]
»  " فرديت" و " مسئوليت" در جامعه [۳۰ سپتامبر ۲۰۱۱]
»  تحریم مدنی فعال انتخابات استصوابی، رویش توان اجتماعی انتخابات آزاد است [۱۵ اوت ۲۰۱۱]
»  انقلاب فلسفى، اجتماعى و سياسى [۲۳ ژوييه ۲۰۱۱]
»  تهى بودن عنصرخرد و روادارى در جهان بينى ايرانيان [۲۰ ژوين ۲۰۱۱]
»  انتخابات آزاد با " قانون اساسى وحى منزل نيست" همخوانى دارد [۳۰ مه ۲۰۱۱]
»  "مکتب ایرانی" احمدی نژاد- مشایی عبارتی بی نغز و بی مغز [۲۵ آپريل ۲۰۱۱]
»  فرايند دموكراسى، جامعه مدنى بدون خشونت [۲۴ مارس ۲۰۱۱]
»  سه مؤلفه مفهومی - ارزشی سكولار در منشور جنبش سبز و آشتى ملى [۲۵ فوريه ۲۰۱۱]
»  کنفوسیوس گفت: ای مردم بدانیدحكومت ستمگر از ببر هم درنده تر است [۱۷ فوريه ۲۰۱۱]
»  نماد عنصر آزادى و دموكراسى آشتى ملى است [۰۱ فوريه ۲۰۱۱]
»  دو عاملی که می تواند حکومت را به تمکین وادارد [۱۹ ژانويه ۲۰۱۱]
»  تجلی "من" در "رأی من کجاست" روند گسست از تاریخ بی تاریخ است(۲) [۱۰ ژانويه ۲۰۱۱]
»  تجلی "من" در "رأی من کجاست" روند گسست از تاریخ بی تاریخ است(۱) [۰۳ ژانويه ۲۰۱۱]
»  "مچ گیری" دینورزانه ی التقاط گرانه یا نقد روشنفکری روشنگرانه؟ [۱۶ نوامبر ۲۰۱۰]
»  آن چه باید هواداران مدرنیزاسیون پهلوی اول و دوم بدانند [۱۳ اکتبر ۲۰۱۰]
»  حوزه عمومی شهروندی و نقش دین در آن [۱۴ سپتامبر ۲۰۱۰]
»  دو عاملی که می تواند نظام اسلامی را به تمکین وادارد [۳۱ اوت ۲۰۱۰]
»  معیار سنجش تشخص آدمی [۲۳ ژوييه ۲۰۱۰]
»  ای شیخ، ملکوت بر تو روا باشد، ملک مرا به من ده [۰۵ ژوييه ۲۰۱۰]
»  سکولاریسم(رستارگرایی) جنبش سبز ایرانیان [۱۱ ژوين ۲۰۱۰]
»  آیا "تغییر رفتار رهبر" در مقابل رفتار مدنی ملت محتمل است؟ [۲۳ مه ۲۰۱۰]
»  "تشویق" دین ورزان یا نقد دین؟ [۲۲ مارس ۲۰۱۰]
»  معرفت شناختی جنبش سبز ایرانیان [۰۱ مارس ۲۰۱۰]
»  سیاست چماق و هویج تدبیر نیست تدبیری دیگر کنید [۱۲ ژانويه ۲۰۱۰]
»  کاربست "اشد مجازات" کارآمد نیست،تمکین کنید [۰۴ ژانويه ۲۰۱۰]
»  تلاش برای تسلط بر حوزه عمومی شهروندی [۳۰ دسامبر ۲۰۰۹]
»  آقای رضا پهلوی، آیا می دانید برخی گروهای فشار و برهم زننده گان تجمعات ایرانیان از نام شما هزینه میکنند؟ [۰۸ دسامبر ۲۰۰۹]
»  راز انتخاب مرگ [۲۳ نوامبر ۲۰۰۹]
»  قوه شک و "این همانی" ایرانیان [۱۴ سپتامبر ۲۰۰۹]
»  سه جزء باور جنبش سبز ایرانیان [۲۸ اوت ۲۰۰۹]
»  سقوط اخلاقی و فروپاشی "سُروش غیبی معبد دلف" دستگاه ولایت فقیه [۱۵ اوت ۲۰۰۹]
»  زنده اندیشی(مدنیت)، مرگ اندیشی(جاهلیت) [۰۳ اوت ۲۰۰۹]
»  آقای مسعود رجوی به فضای مبارزه سیاسی- مدنی خوش آمدید [۲۰ ژوييه ۲۰۰۹]
»  دو هفته ای که "بيت ولايت" و ديکتانوری را لرزاند [۰۲ ژوييه ۲۰۰۹]
»  جنبش مدنی سبز، ابطال انتخابات ۲۲ خرداد است [۲۴ ژوين ۲۰۰۹]
»  تمايزات و رقابت ها ميان سلطنت طلبان و جمهوری خواهان [۰۵ ژانويه ۲۰۰۹]
»  تشدید انتقادها و تهدیدهای علی خامنه ای [۱۹ نوامبر ۲۰۰۸]


نيكروز اعظمى

صفحه اول